Onkos kenelläkään tullut vastaan tämmöistä ongelmaa?
Kyseinen diesel pitää kummallista "naputusta" välillä kylmänä ja välillä lämpimänä siis ei normaalia dieselin ääntä ja ääni ei ole jatkuva,no itse epäilin tietenkin hihnapyörää mutta huollossa tarkistivat silmämääräisesti asian ja sanoivat että ei tarvi vaihtaa, ei tietenkään pitänyt ääntä silloin...Mielestäni ääni kyllä kuuluu juuri siltä puolen moottoria...eli kysymys kuuluu että mikä voisi olla muu äänen aiheuttaja kuin hihnapyörä?välillä tuntuu kuin olisi vanha venttiilivikainen opel alla:))
Katsastuksen jälkeen kun konetta oli rääkätty niin kyseinen sivuääni oli todella selvä mutta laantu taas seuraavana päivänä.
voiko hihnapyörä olla vikana vaikka metallipurua ei näy ja pyörä ei viipota vaan pyörii tasaisen nätisti.?.
2.0 hdi
7
4075
Vastaukset
- moottorissa
Laitan oman kysymyksen tähän samaan ketjuun kun koskee samaa mootoria.
Eli kyseessä Berlingo 2.0 HDI jolla ajettu 55 tkm.
Ajoittain syttyy keltainen moottorin merkkivalo. Tuo valo ei siis pala koko ajan vaan syttyy 2, 3 kertaa viikossa ja palaa koko käyntiajan. Seuraavalla käynnistys kerralla ei enää pala.
Auto kävi juuri huollossa (60tkm) mutta sanoivat että vikamuisti tyhjenee aina kun tulee riittävästi "puhtaita" kilometrejä. Onko kokemuksia mistä vikaa voisi etsiä? - näe päältä
omassa oli hihnapyörän vaihto, joka teki tuon hiljaiseksi.
Lopussa alkoi meuhkaamaan oikein kunnolla. Silloin ei enään ollut epäselvää äänestä, joka pitkään äänteli vaihtelevasti.
300€ maksoi, 3-kehitysversio. Itse laitoin paikoilleen. Olikohan momentti ensin 4 kg , ja sitten 51-astetta päälle kääntöä.
Ja tuo niin pieni työ nosturilla, ei mene kuin hetki. Varmaan 1/2 tunnin veloitus liikeessä. Jos nyt puolikkaita tuntevat.- vikaa
Kauanko suunnilleen uskalsit ajaa kun ääni ei ollut vielä jatkuvaa?
eli kannaattaako mennä heti vaihtamaan vai ajella vielä?tänään citikalla kuuntelivat ja sanoivat että ei vaihdeta vielä. - välille heittää
vikaa kirjoitti:
Kauanko suunnilleen uskalsit ajaa kun ääni ei ollut vielä jatkuvaa?
eli kannaattaako mennä heti vaihtamaan vai ajella vielä?tänään citikalla kuuntelivat ja sanoivat että ei vaihdeta vielä.Meni n. vuosi, äänteli vaihtelevasti, silloin ei vielä ihan 100% varmuutta, mikä ääntelee.
Meni vähän alussa jakohihnan rullankin piikkiin ajatus. "että katsellaan" oli ajatus, kun ei tuota pahemmin ääntele.
Mutta sitten alkoi oikein kunnon äänet, niinkuin olisi hajonnut isompikin koneesta. Olin parin sadan km päässä kotoa. Tutkin asian, ja totesin sen sieltä tulevan.
Äänen lähdettä kyllä vaikea paikallistaa.
Tein joskus jakohihnan kotelon yläosaan tarkistus reiän hihnalle, Ja kuikistin sinnekkin silloin. hyvin oli hihna kireällä.
Tämä reikä jakohihnan kotelon yläosaan helppo tehdä, siihen nokka-akselin ja korkeapainepumpun keskelle. Ilmastointi teippiä reiän suojaksi, siinä erinomainen pysyvyys. Meinasin ensin kumitulpan reikään, mutta sitten muistin teipin erinomaisuuden. sellaisen pitkulaisen reiän tein, jotain 10 mm leveä ja vajaa 20 mm pitkä, siitä näkee jakohihnan ja voi kireyden kokoilla, vähän konetta kääntäenkin, koska saattaa just olla että nokka-akseli ja pumppu vedättävät erisuuntiin.
Ihmettelinkin, miksei noita tarkistusreikiä ole alunperinkin tehty. Tästä hankala saada hihnaa näkyviin muutoin. Koska siinä yläosan suojassa on läpyskä joka menee sisään , se helposti katkeaa liikaa runnoessa. Juuri ja juuri saa raosta paineltua jollain meisselillä, ottaa juuri tähän läpyskään kiinni.
Kun vaihdoin hihnankin joskus, piti ensin ottaa moottorin korvake pois, ja sitten vasta jakohihnan koteloa irroitella, juuri tämän läpyskän takia.
Jotenkin tuntuu tämä jousto turhalta, tässä siivapyörässä, mutta kaippa tarkoituksensa on. Sisällä jouset ja mekanismi joka joustaa paljonkin, useita senttejä. Ja tietty massa joka ottaa värinöitä itseensä.
Nämä ei niitä malleja, joissa oli vain kumi kahden eri osan välillä.
Kannttaa kysyä Citroenin ja Pösön liikkeistä, kummassa edullisempi, ja myös Fiat käyttää samoja koneita joissain paketti malleissa.
Nyt kehitys versio 3. Olisko sitten pidempi kestoinen. Kuitenkin nyt täysin hiljainen osa. Ja muutenkin.
Joskushan menee vesipumppuakin, joka pyrii jakohihnalla. Pitäisi käyttää laturin hihna pois ja kuulostella, lakkaako ääni. Näin myös silloin kokeilin, jameni hiljaiseksi, kun oli laturinhinha pois, tai melkein hiljaiseksi, jäi epämääräinen ääni kylläkin.
Laturin hihna lähtee, kun 15 mm lenkki-avaimella kääntää kiristin pyrästä, niinkuin aukaisi pulttia (pultissa vasenkätinen kierre) ja kääntövareen juuressa 4 mm reikä johon tappi laitetaan, jää sitten hihnan kiristin auki asentoon. Saa hyvin hihnan pois, ja paikoilleenkin. Pitkällä rimalla(vast) saa hihnan paikoilleen pysymään alasiivassa, kun paikoilleen ähertää yläkautta. - vaivannäöstä
välille heittää kirjoitti:
Meni n. vuosi, äänteli vaihtelevasti, silloin ei vielä ihan 100% varmuutta, mikä ääntelee.
Meni vähän alussa jakohihnan rullankin piikkiin ajatus. "että katsellaan" oli ajatus, kun ei tuota pahemmin ääntele.
Mutta sitten alkoi oikein kunnon äänet, niinkuin olisi hajonnut isompikin koneesta. Olin parin sadan km päässä kotoa. Tutkin asian, ja totesin sen sieltä tulevan.
Äänen lähdettä kyllä vaikea paikallistaa.
Tein joskus jakohihnan kotelon yläosaan tarkistus reiän hihnalle, Ja kuikistin sinnekkin silloin. hyvin oli hihna kireällä.
Tämä reikä jakohihnan kotelon yläosaan helppo tehdä, siihen nokka-akselin ja korkeapainepumpun keskelle. Ilmastointi teippiä reiän suojaksi, siinä erinomainen pysyvyys. Meinasin ensin kumitulpan reikään, mutta sitten muistin teipin erinomaisuuden. sellaisen pitkulaisen reiän tein, jotain 10 mm leveä ja vajaa 20 mm pitkä, siitä näkee jakohihnan ja voi kireyden kokoilla, vähän konetta kääntäenkin, koska saattaa just olla että nokka-akseli ja pumppu vedättävät erisuuntiin.
Ihmettelinkin, miksei noita tarkistusreikiä ole alunperinkin tehty. Tästä hankala saada hihnaa näkyviin muutoin. Koska siinä yläosan suojassa on läpyskä joka menee sisään , se helposti katkeaa liikaa runnoessa. Juuri ja juuri saa raosta paineltua jollain meisselillä, ottaa juuri tähän läpyskään kiinni.
Kun vaihdoin hihnankin joskus, piti ensin ottaa moottorin korvake pois, ja sitten vasta jakohihnan koteloa irroitella, juuri tämän läpyskän takia.
Jotenkin tuntuu tämä jousto turhalta, tässä siivapyörässä, mutta kaippa tarkoituksensa on. Sisällä jouset ja mekanismi joka joustaa paljonkin, useita senttejä. Ja tietty massa joka ottaa värinöitä itseensä.
Nämä ei niitä malleja, joissa oli vain kumi kahden eri osan välillä.
Kannttaa kysyä Citroenin ja Pösön liikkeistä, kummassa edullisempi, ja myös Fiat käyttää samoja koneita joissain paketti malleissa.
Nyt kehitys versio 3. Olisko sitten pidempi kestoinen. Kuitenkin nyt täysin hiljainen osa. Ja muutenkin.
Joskushan menee vesipumppuakin, joka pyrii jakohihnalla. Pitäisi käyttää laturin hihna pois ja kuulostella, lakkaako ääni. Näin myös silloin kokeilin, jameni hiljaiseksi, kun oli laturinhinha pois, tai melkein hiljaiseksi, jäi epämääräinen ääni kylläkin.
Laturin hihna lähtee, kun 15 mm lenkki-avaimella kääntää kiristin pyrästä, niinkuin aukaisi pulttia (pultissa vasenkätinen kierre) ja kääntövareen juuressa 4 mm reikä johon tappi laitetaan, jää sitten hihnan kiristin auki asentoon. Saa hyvin hihnan pois, ja paikoilleenkin. Pitkällä rimalla(vast) saa hihnan paikoilleen pysymään alasiivassa, kun paikoilleen ähertää yläkautta.Ihmetellään vielä vähän aikaa ennen kun vaihdatan.
Tuli vaan vielä mieleen semmoinen että viime huollossa laitettiin kaikki suodattimet uusiks ja tarvikkeena tietenkin,voiskohan olla niin legendaaarinen homma että öljynsuodatin ei ole sopiva ja sen takia naputtelee,tiedä häntä?pitää vissiin vaihtaa alkuperäinen ja kokeilla.
- hydet
hydraulisilta venttiilin nostimilta. Saattaa välillä jumittaa, ja aiheuttaa naputusta, etenkin öljynvaihdon jälkeen, ei ole vaarallista mutta häiritsevä. Omaani tehtiin aikanaan Forte pesu, niin lakkasi naputukset.
- Aktiva
2,0 HDI. Tuossa sivuttiin laturin vaihhtoakin. Xantia on nyt kyseessä. Otin tilan vuoksi elektroniikkaboxin pois,4mm tappi on nyt kolossaan ja hihna löysällä. Laturin sisemmän korvan pultti on irti mutta aprikoittaa vielä että onko ulompi pultti samanlainen. Sisemmässä kovassa on kierre mutta ulommassa ei. Joutuuko moottoria nostamaan ja kannatinta löysäämään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40841