2.0 hdi

vikaa

Onkos kenelläkään tullut vastaan tämmöistä ongelmaa?
Kyseinen diesel pitää kummallista "naputusta" välillä kylmänä ja välillä lämpimänä siis ei normaalia dieselin ääntä ja ääni ei ole jatkuva,no itse epäilin tietenkin hihnapyörää mutta huollossa tarkistivat silmämääräisesti asian ja sanoivat että ei tarvi vaihtaa, ei tietenkään pitänyt ääntä silloin...Mielestäni ääni kyllä kuuluu juuri siltä puolen moottoria...eli kysymys kuuluu että mikä voisi olla muu äänen aiheuttaja kuin hihnapyörä?välillä tuntuu kuin olisi vanha venttiilivikainen opel alla:))
Katsastuksen jälkeen kun konetta oli rääkätty niin kyseinen sivuääni oli todella selvä mutta laantu taas seuraavana päivänä.
voiko hihnapyörä olla vikana vaikka metallipurua ei näy ja pyörä ei viipota vaan pyörii tasaisen nätisti.?.

7

3919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moottorissa

      Laitan oman kysymyksen tähän samaan ketjuun kun koskee samaa mootoria.

      Eli kyseessä Berlingo 2.0 HDI jolla ajettu 55 tkm.

      Ajoittain syttyy keltainen moottorin merkkivalo. Tuo valo ei siis pala koko ajan vaan syttyy 2, 3 kertaa viikossa ja palaa koko käyntiajan. Seuraavalla käynnistys kerralla ei enää pala.

      Auto kävi juuri huollossa (60tkm) mutta sanoivat että vikamuisti tyhjenee aina kun tulee riittävästi "puhtaita" kilometrejä. Onko kokemuksia mistä vikaa voisi etsiä?

    • näe päältä

      omassa oli hihnapyörän vaihto, joka teki tuon hiljaiseksi.

      Lopussa alkoi meuhkaamaan oikein kunnolla. Silloin ei enään ollut epäselvää äänestä, joka pitkään äänteli vaihtelevasti.

      300€ maksoi, 3-kehitysversio. Itse laitoin paikoilleen. Olikohan momentti ensin 4 kg , ja sitten 51-astetta päälle kääntöä.
      Ja tuo niin pieni työ nosturilla, ei mene kuin hetki. Varmaan 1/2 tunnin veloitus liikeessä. Jos nyt puolikkaita tuntevat.

      • vikaa

        Kauanko suunnilleen uskalsit ajaa kun ääni ei ollut vielä jatkuvaa?
        eli kannaattaako mennä heti vaihtamaan vai ajella vielä?tänään citikalla kuuntelivat ja sanoivat että ei vaihdeta vielä.


      • välille heittää
        vikaa kirjoitti:

        Kauanko suunnilleen uskalsit ajaa kun ääni ei ollut vielä jatkuvaa?
        eli kannaattaako mennä heti vaihtamaan vai ajella vielä?tänään citikalla kuuntelivat ja sanoivat että ei vaihdeta vielä.

        Meni n. vuosi, äänteli vaihtelevasti, silloin ei vielä ihan 100% varmuutta, mikä ääntelee.
        Meni vähän alussa jakohihnan rullankin piikkiin ajatus. "että katsellaan" oli ajatus, kun ei tuota pahemmin ääntele.

        Mutta sitten alkoi oikein kunnon äänet, niinkuin olisi hajonnut isompikin koneesta. Olin parin sadan km päässä kotoa. Tutkin asian, ja totesin sen sieltä tulevan.

        Äänen lähdettä kyllä vaikea paikallistaa.

        Tein joskus jakohihnan kotelon yläosaan tarkistus reiän hihnalle, Ja kuikistin sinnekkin silloin. hyvin oli hihna kireällä.

        Tämä reikä jakohihnan kotelon yläosaan helppo tehdä, siihen nokka-akselin ja korkeapainepumpun keskelle. Ilmastointi teippiä reiän suojaksi, siinä erinomainen pysyvyys. Meinasin ensin kumitulpan reikään, mutta sitten muistin teipin erinomaisuuden. sellaisen pitkulaisen reiän tein, jotain 10 mm leveä ja vajaa 20 mm pitkä, siitä näkee jakohihnan ja voi kireyden kokoilla, vähän konetta kääntäenkin, koska saattaa just olla että nokka-akseli ja pumppu vedättävät erisuuntiin.

        Ihmettelinkin, miksei noita tarkistusreikiä ole alunperinkin tehty. Tästä hankala saada hihnaa näkyviin muutoin. Koska siinä yläosan suojassa on läpyskä joka menee sisään , se helposti katkeaa liikaa runnoessa. Juuri ja juuri saa raosta paineltua jollain meisselillä, ottaa juuri tähän läpyskään kiinni.

        Kun vaihdoin hihnankin joskus, piti ensin ottaa moottorin korvake pois, ja sitten vasta jakohihnan koteloa irroitella, juuri tämän läpyskän takia.

        Jotenkin tuntuu tämä jousto turhalta, tässä siivapyörässä, mutta kaippa tarkoituksensa on. Sisällä jouset ja mekanismi joka joustaa paljonkin, useita senttejä. Ja tietty massa joka ottaa värinöitä itseensä.
        Nämä ei niitä malleja, joissa oli vain kumi kahden eri osan välillä.

        Kannttaa kysyä Citroenin ja Pösön liikkeistä, kummassa edullisempi, ja myös Fiat käyttää samoja koneita joissain paketti malleissa.

        Nyt kehitys versio 3. Olisko sitten pidempi kestoinen. Kuitenkin nyt täysin hiljainen osa. Ja muutenkin.

        Joskushan menee vesipumppuakin, joka pyrii jakohihnalla. Pitäisi käyttää laturin hihna pois ja kuulostella, lakkaako ääni. Näin myös silloin kokeilin, jameni hiljaiseksi, kun oli laturinhinha pois, tai melkein hiljaiseksi, jäi epämääräinen ääni kylläkin.

        Laturin hihna lähtee, kun 15 mm lenkki-avaimella kääntää kiristin pyrästä, niinkuin aukaisi pulttia (pultissa vasenkätinen kierre) ja kääntövareen juuressa 4 mm reikä johon tappi laitetaan, jää sitten hihnan kiristin auki asentoon. Saa hyvin hihnan pois, ja paikoilleenkin. Pitkällä rimalla(vast) saa hihnan paikoilleen pysymään alasiivassa, kun paikoilleen ähertää yläkautta.


      • vaivannäöstä
        välille heittää kirjoitti:

        Meni n. vuosi, äänteli vaihtelevasti, silloin ei vielä ihan 100% varmuutta, mikä ääntelee.
        Meni vähän alussa jakohihnan rullankin piikkiin ajatus. "että katsellaan" oli ajatus, kun ei tuota pahemmin ääntele.

        Mutta sitten alkoi oikein kunnon äänet, niinkuin olisi hajonnut isompikin koneesta. Olin parin sadan km päässä kotoa. Tutkin asian, ja totesin sen sieltä tulevan.

        Äänen lähdettä kyllä vaikea paikallistaa.

        Tein joskus jakohihnan kotelon yläosaan tarkistus reiän hihnalle, Ja kuikistin sinnekkin silloin. hyvin oli hihna kireällä.

        Tämä reikä jakohihnan kotelon yläosaan helppo tehdä, siihen nokka-akselin ja korkeapainepumpun keskelle. Ilmastointi teippiä reiän suojaksi, siinä erinomainen pysyvyys. Meinasin ensin kumitulpan reikään, mutta sitten muistin teipin erinomaisuuden. sellaisen pitkulaisen reiän tein, jotain 10 mm leveä ja vajaa 20 mm pitkä, siitä näkee jakohihnan ja voi kireyden kokoilla, vähän konetta kääntäenkin, koska saattaa just olla että nokka-akseli ja pumppu vedättävät erisuuntiin.

        Ihmettelinkin, miksei noita tarkistusreikiä ole alunperinkin tehty. Tästä hankala saada hihnaa näkyviin muutoin. Koska siinä yläosan suojassa on läpyskä joka menee sisään , se helposti katkeaa liikaa runnoessa. Juuri ja juuri saa raosta paineltua jollain meisselillä, ottaa juuri tähän läpyskään kiinni.

        Kun vaihdoin hihnankin joskus, piti ensin ottaa moottorin korvake pois, ja sitten vasta jakohihnan koteloa irroitella, juuri tämän läpyskän takia.

        Jotenkin tuntuu tämä jousto turhalta, tässä siivapyörässä, mutta kaippa tarkoituksensa on. Sisällä jouset ja mekanismi joka joustaa paljonkin, useita senttejä. Ja tietty massa joka ottaa värinöitä itseensä.
        Nämä ei niitä malleja, joissa oli vain kumi kahden eri osan välillä.

        Kannttaa kysyä Citroenin ja Pösön liikkeistä, kummassa edullisempi, ja myös Fiat käyttää samoja koneita joissain paketti malleissa.

        Nyt kehitys versio 3. Olisko sitten pidempi kestoinen. Kuitenkin nyt täysin hiljainen osa. Ja muutenkin.

        Joskushan menee vesipumppuakin, joka pyrii jakohihnalla. Pitäisi käyttää laturin hihna pois ja kuulostella, lakkaako ääni. Näin myös silloin kokeilin, jameni hiljaiseksi, kun oli laturinhinha pois, tai melkein hiljaiseksi, jäi epämääräinen ääni kylläkin.

        Laturin hihna lähtee, kun 15 mm lenkki-avaimella kääntää kiristin pyrästä, niinkuin aukaisi pulttia (pultissa vasenkätinen kierre) ja kääntövareen juuressa 4 mm reikä johon tappi laitetaan, jää sitten hihnan kiristin auki asentoon. Saa hyvin hihnan pois, ja paikoilleenkin. Pitkällä rimalla(vast) saa hihnan paikoilleen pysymään alasiivassa, kun paikoilleen ähertää yläkautta.

        Ihmetellään vielä vähän aikaa ennen kun vaihdatan.
        Tuli vaan vielä mieleen semmoinen että viime huollossa laitettiin kaikki suodattimet uusiks ja tarvikkeena tietenkin,voiskohan olla niin legendaaarinen homma että öljynsuodatin ei ole sopiva ja sen takia naputtelee,tiedä häntä?pitää vissiin vaihtaa alkuperäinen ja kokeilla.


    • hydet

      hydraulisilta venttiilin nostimilta. Saattaa välillä jumittaa, ja aiheuttaa naputusta, etenkin öljynvaihdon jälkeen, ei ole vaarallista mutta häiritsevä. Omaani tehtiin aikanaan Forte pesu, niin lakkasi naputukset.

    • Aktiva

      2,0 HDI. Tuossa sivuttiin laturin vaihhtoakin. Xantia on nyt kyseessä. Otin tilan vuoksi elektroniikkaboxin pois,4mm tappi on nyt kolossaan ja hihna löysällä. Laturin sisemmän korvan pultti on irti mutta aprikoittaa vielä että onko ulompi pultti samanlainen. Sisemmässä kovassa on kierre mutta ulommassa ei. Joutuuko moottoria nostamaan ja kannatinta löysäämään?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5075
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3197
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1315
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe