Juuri tässä on koko asian ydin. Se uusi luomus, jonka J-la meihin synnytti Sanansa ja Henkensä kautta silloin, kun otimme hyvän sanoman Yeshua Messiaasta vastaan, on J-lan siementä meissä, eikä se voi tehdä syntiä, koska se on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.
J-la katsoo meissä vain tuota uutta luomustaan ja jos annamme sen meissä kasvaa ja hallita, niin meidät havaitaan arvollisiksi taivaan kirkkauteen.
Me ihmiset taasen katselemme ja suorastaan "metsästämme" liian kärkkäästi, etenkin toinen toisissamme, ainoastaan vajavaisuuksia, vaikka meille Sanassa opetetetaan J-lan rakkaudesta, että "kaikki se peittää". Meidän tulee armahtaa toinen toistamme ja rakkaudellisin sanoin peittää toinen toisemme vajavaisuudet armon ja anteeksiantamuksen avulla.
Näin siksi, että meissä on edelleen tämä ruumis, joka on lihaa ja verta. Se ei koskaan pyhity taivaskelpoiseksi. Siksi liha ja veri eivät voi periä J-lan Kuningaskuntaa. Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeessä tyhjentävästi siitä, että tämä lihan ja veren ruumiimme on synnin ja kuoleman ruumis ja lopettaa koko luvun jakeeseen Room.7:25 sanoen:
"25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen MIELELLÄ J-lan lakia, mutta LIHALLA synnin lakia."
Eron havaitseminen on TODELLA vaikeaa, eikä se ole helppoa ihmisymmärrykselle. Siksi en ihmettele sitä, että huomaan eräillä keskustelijoilla menneen vellit ja jauhot täydellisesti sekaisin tällä keskustelufoorumilla, kun he eivät ole osanneet eroittaa toisistaan ihmisen MIELTÄ ja ihmisen perisynnin turmelemaa LIHAA!
- Ihmisen MIELI tässä on meissä oleva J-lan lapseuden Henki, joka ilolla yhtyy J-lan tahdon toteuttamiseen!
- Ihmisen LIHA tässä on perisynnin läpikotaisin turmelema lihan ja veren ruumis, varsinainen himokimppu!
Olen huomannut monen omaksi onnekseen huomanneen tämän eron ja siksi he voivatkin (ja vain heille ylipäänsä on mahdollista) Pyhän Hengen opastuksella ja J-lan voiman kautta Yeshua Messiaassa kasvaa pyhitykseen J-lan antamaa kasvua yhdessä muiden uskovien kanssa, sillä Paavali jatkaa opetustaan sanoen: (Room.8:1-2, 9-16, 28-35, 37-39 voit lukea koko luvun, mutta tässä on mukana olennaisimmat jakeet. HUOMAA, että jakeet 1-2 ja 28-39 ovat kaikkein olennaisimmat jakeet)
"1. Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
2. Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
.....
9. Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
10. Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.
11. Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.
12. Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
13. Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
14. Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
15. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
16. Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
.....
28. Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
29. Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
30. mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.
31. Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan?
32. Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa?
33. Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa.
34. Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme.
35. Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka?
36. Niinkuin kirjoitettu on: "Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina".
37. Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut.
38. Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
39. ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."
- - -
Ainakaan tällä keskustelufoorumilla en ole tavannut ’ristinsielua’, joka olisi jo ehtinyt pyhittyä niin täydelliseksi, ettei tekisi myös syntiä, sillä niin paljon vajavaisuutta ja toisten syyttelyä on kirjoituksissa ollut, että täydellä syyllä voin siteerata apostoli Paavalin sanoja (näin hieman huumormielessä :D) jakeista Gal.5:14-16 (eritoten jae 15):
” 14. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
15. Mutta jos te PURETTE ja SYÖTTE toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä!
16. Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä."
- - -
Eikö asia olekin näin? Jos olet eri mieltä, niin perustele missä kohden ja miksi!
Siunausta Yeshuassa!
Uusi luomus meissä ei tee syntiä!
31
1018
Vastaukset
Sinun tekstistäsi hohtaa Jumalan rakkaus! Siitä voi nähdä sen, että sinä TODELLA olet Jumalan lähellä ja HÄNEN valonsa säteilee jokaisesta viestistäsi. Toivoisin että minunkin viesteistä heijastuisi Jumalan armo ja Jeesuksen rakkaus. Jos ehdit, niin kirjoita sähköpostiini ja kerro taas niistä ihmeistä, mitä Herra on sinulle tehnyt.
Jumala sinua siunatkoon.
Tv. Sisaresi Yeshuassa.:D- jpp3
...Yakov! Enpä löytänyt äkkiseltään purnattavaa
:D . Kehoitustakin oli minulle rakkauden ja
sävyisyyden hengessä. Kiitos Sanasta!
Hebr.
3:12 Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta,
3:13 vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi;
3:14 sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti.
Siunausta Jeesuksen nimessä ja veressä!...sanasta!
Herra toi mieleeni tuon avauksen jälkeen eräät siinä olleet jakeet, jotka ovat myös erittäin tärkeät meille pyhityksessä kilvoitteleville, nimittäin jakeet Room.8:12
"12. Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
13. Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
14. Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
15. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
16. Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia."
- - -
- (13b) Siis jos me Hengellä kuoletamme ruumiin teot, niin saamme elää! Tämä on erittäin tärkeä jae meille heikoille syntisille muistaa! Voimme kuolettaa ruumiin teot euraavilla tavoilla:
A) Ennalta ehkäisten:
- Rukoillen Pyhässä Hengessä ja totuudessa ja kielillä, sillä kielillä rukoileva rakentaa itseään. Hänen rukoillessaan Pyhä Henki vahvistaa hänen henkeään kestämään kiusauksia ja koetuksia.
- Lukemalla Raamattua säännöllisesti ja pyrkien toteuttamaan sitä käytännössä.
- Kätkeytymällä alati Yeshuan veren turviin rukoillen Pyhässä Hengessä.
- Karttamalla sellaisia paikkoja ja sellaisia henkilöitä, jotka ovat meille kiusaukseksi ja lankeemukseksi.
- Olemalla ahkerasti uskovien yhteydessä rakentumassa yhteisestä uskosta.
B) Jos lankeemus silti yllättää, niin:
- Tunnustamalla syntimme ja ottaen vastaan ripittämisen
- Pyytämällä esirukousta uskovilta, etemme uudelleen lankeaisi samaan syntiin
- Pyhittäytymällä entistä ehyemmin ja kokonaisvaltaisemmin Herralle
- Ellei lihanruumis eli syntisäkki osoita alistumisen merkkejä vielä tuolloinkaan, niin sopivan mittainen kokopaasto (esimerkiksi koko lauantai pelkällä vedellä tai tarpeen vaatiessa useampikin päivä yhteen menoon) kyllä ottaa siltä luulot pois! Tämän olen todeksi ja hyväksi havainnut ja siksi suosittelen lämpimästi sitä!
HalleluYah!
Siunausta Yeshuassa!
uudestisyntynyt karttaa syntiä. Synti on tullut hänelle vastenmieliseksi. Usko ilman tekoja on kuollut! Usko synnyttää oikeita tekoja. Ihminen haluaa kartaa pienintäkin vilppiä ja on valmis nöyrryttämään itsensä ja pyytämään anteeksi jos sellaisen tuntee tapahtuneen.
Siitä me tiedämme että Kristus asuu meissä, kun Hänen rakkautensa muuttaa täysin ja kokonaan....Pyhä Henki kirkastaa meille synnin synniksi ja armon armoksi ja antaa meille voiman karttaa syntiä siten, että vähitellen pääsemme voitolle turmeltuneen lihan ruumiin oikuista ja opimme Hengellä kuolettamaan ruumiin teot. Tämä on kuitenkin pitkällinen kilvoitteluprosessi ja vie useimmilta meistä koko ihmisiän.
Muistan erään suuresti kunnioittamani lähetyssaarnaajan joka vanhuudessaan uskoutui mulle sanoen: "Vaikka olen jo vuosikymmenet pyrkinyt kokosydämisesti seuraamaan Herraani Jeesusta, niin minun täytyy tunnustaa, että nähdessäni kauniin naisen, minussa syttyy häneen voimakas seksuaalinen himo, vaikka itse en sitä tahtoisi ja mulla on ihana vaimo ja kaksi rakasta poikaa."
Rehellinen tunnustus häneltä, jota Herra oli tuohon mennessä voimallisesti käyttänyt ja jolle oli Herran enkelikin monasti ilmestynyt viestiä tuoden. Tunnen tuon lähestyssaarnaajan erittäin hyvin ja olen joskus majoittanut hänet kotiini ja olen asunut jonkin aikaa hänen luonaan.
Meilaan sulle ehtiessä, kuten pyysit edellisessä vastauksessa... :)
Siunausta sulle Yeshuassa!- jeesusteippi.
Yakov kirjoitti:
...Pyhä Henki kirkastaa meille synnin synniksi ja armon armoksi ja antaa meille voiman karttaa syntiä siten, että vähitellen pääsemme voitolle turmeltuneen lihan ruumiin oikuista ja opimme Hengellä kuolettamaan ruumiin teot. Tämä on kuitenkin pitkällinen kilvoitteluprosessi ja vie useimmilta meistä koko ihmisiän.
Muistan erään suuresti kunnioittamani lähetyssaarnaajan joka vanhuudessaan uskoutui mulle sanoen: "Vaikka olen jo vuosikymmenet pyrkinyt kokosydämisesti seuraamaan Herraani Jeesusta, niin minun täytyy tunnustaa, että nähdessäni kauniin naisen, minussa syttyy häneen voimakas seksuaalinen himo, vaikka itse en sitä tahtoisi ja mulla on ihana vaimo ja kaksi rakasta poikaa."
Rehellinen tunnustus häneltä, jota Herra oli tuohon mennessä voimallisesti käyttänyt ja jolle oli Herran enkelikin monasti ilmestynyt viestiä tuoden. Tunnen tuon lähestyssaarnaajan erittäin hyvin ja olen joskus majoittanut hänet kotiini ja olen asunut jonkin aikaa hänen luonaan.
Meilaan sulle ehtiessä, kuten pyysit edellisessä vastauksessa... :)
Siunausta sulle Yeshuassa!koettelemuksissa,lähetyssaarnaajankin himon Herra antoi koettelemukseksi vain kauniiden naisten kautta.
jeesusteippi. kirjoitti:
koettelemuksissa,lähetyssaarnaajankin himon Herra antoi koettelemukseksi vain kauniiden naisten kautta.
Hän myös ymmärsi Herran pitävän jatkuvasti sen heikkouden kautta hänet nöyränä ja otollisena palveluksen työhön, ettei hän paisuisi liikaa, kuten eräät tällä foorumilla :)
Siunausta Sulle Yeshuassa!- jeesusteippi.
Yakov kirjoitti:
Hän myös ymmärsi Herran pitävän jatkuvasti sen heikkouden kautta hänet nöyränä ja otollisena palveluksen työhön, ettei hän paisuisi liikaa, kuten eräät tällä foorumilla :)
Siunausta Sulle Yeshuassa!"Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa".
Rovasti Lauri Oinonen
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/hex5000.sh?hnro=587&kieli=su
(JARNO RIIPINEN)
Lauri Oinonen
- Tässä hyökätään tasa-arvon nimissä miehiä vastaan, haluan kuulla tasa-arvovaltuutetun mielipiteen tästä menettelystä, Oinonen sanoo.
http://static.iltalehti.fi/uutiset/oininenNS_uu.gif
Ahdistelijoiksi leimattujen perheet kärsivät
1.2.2008 1:20
Seitsemän mieskansanedustajaa suunnittelee oikeustoimia menetetyn kunniansa perään.
Kansanedustajat Esa Lahtela (sd), Tero Rönni (sd), Lauri Oinonen (kesk), Pekka Vilkuna (kesk), Mika Lintilä (kesk), Tapani Mäkinen (kok) ja Lyly Rajala (kok) on miesten oman kertoman mukaan nimetty syyttöminä julkisesti eduskunnan häiriköiksi. Helsingin Sanomat esitteli 27.1.2008 jutussaan miehet kansanedustajiksi, jotka harrastavat seksuaalista häirintää työpaikallaan.
Tapaus on aiheuttanut suurta kärsimystä miesten läheisille. jeesusteippi. kirjoitti:
"Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa".
Rovasti Lauri Oinonen
http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/hex5000.sh?hnro=587&kieli=su
(JARNO RIIPINEN)
Lauri Oinonen
- Tässä hyökätään tasa-arvon nimissä miehiä vastaan, haluan kuulla tasa-arvovaltuutetun mielipiteen tästä menettelystä, Oinonen sanoo.
http://static.iltalehti.fi/uutiset/oininenNS_uu.gif
Ahdistelijoiksi leimattujen perheet kärsivät
1.2.2008 1:20
Seitsemän mieskansanedustajaa suunnittelee oikeustoimia menetetyn kunniansa perään.
Kansanedustajat Esa Lahtela (sd), Tero Rönni (sd), Lauri Oinonen (kesk), Pekka Vilkuna (kesk), Mika Lintilä (kesk), Tapani Mäkinen (kok) ja Lyly Rajala (kok) on miesten oman kertoman mukaan nimetty syyttöminä julkisesti eduskunnan häiriköiksi. Helsingin Sanomat esitteli 27.1.2008 jutussaan miehet kansanedustajiksi, jotka harrastavat seksuaalista häirintää työpaikallaan.
Tapaus on aiheuttanut suurta kärsimystä miesten läheisille.2.Kor.12:9
"Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa".
Kunpa me uskovat aina muistaisimme tämän, niin Yeshua saisi meitä käyttää muitakin virvoittamaan ja pelastamaan!
Sympatiani ovat täysin noitten 7 syytetyn miehen puolella, sillä oli asiassa sitten perää tai ei, niin heidän nimiään ei olisi saanut missään tapauksessa tuoda sensaatiolehtien ja joukko median lööppeihin. Oli täysin käsittämätöntä myös se, että samalla syyttäjien (eli niiden, joita mukamas häirittiin) nimet salattiin! Nuo miehethän julkisesti ristiinnaulittiin perheineen kaikkineen!
Siksi rukoilen noiden miesten ja heidän perheidensä puolesta nyt, että taivaan Isä rakkaan Poikansa Yeshuan nimessä antaa heille armoa ja voimaa kestää kaikki se henkinen paine, ylenkatse ja sovaus, joka heidän osakseen tulee.
"Kiitos taivan Isä että autat heitä! Aamen."
Siunausta Yeshuassa!
- Jeesus-Proxy
Asia on yksinkertainen.
Synnitön on ihminen, joka uskoo Jeesukseen. Näin sanotaan Raamtussakin.
http://raamattu.netrainer.org/v1992/chapter/Joh_16/verse/9- Raamatunkohdan,
ArmiK kirjoitti:
JEESUS SANOO:"Synti on siinä, että ihmiset eivät usko minuun,"
jossa nuo Jeesuksen sanat ovat.
Raamatunkohdan, kirjoitti:
jossa nuo Jeesuksen sanat ovat.
Jeesuskin sanoi: KIRJOITETTU ON.
Ja mikä KIRJOITETTU ON SE ON NIIN JA AAMEN.ArmiK kirjoitti:
Ja mikä KIRJOITETTU ON SE ON NIIN JA AAMEN.Sinun saarnasi eivät kohdallani ole menneet hukkaan, sillä ymmärrän nyt, että minä olen vasta herätyksessä.
Minä olen vastannut sinulle tuolla minun omassa aloituksessa, lue sieltä!Sirkka-Iita kirjoitti:
Sinun saarnasi eivät kohdallani ole menneet hukkaan, sillä ymmärrän nyt, että minä olen vasta herätyksessä.
Minä olen vastannut sinulle tuolla minun omassa aloituksessa, lue sieltä!Gal. 5:1
"Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina,
älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen."
Mieti tarkkaan Sirkka-Iita, ystävä hyvä, kenen oppeja lähdet seuraamaan.
Sain nyt sydämelleni varoittaa sinua väärällä tavalla orjuuttavista opeista.
Usko Herraan Jeesukseen, Hän tahtoo Pyhän Henkensä kautta asua sinun sydämessäsi
niin, että saat kasvaa uutena luomuksena Hänen antamaansa kasvua.
Muistakaamme Paavalin varoittavat sanat:
Gal. 3:1,2
"Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät,
joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
Tämän vain tahdon saada teiltä tietää:
lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?"- haluankin tarkistaa
ArmiK kirjoitti:
Ja mikä KIRJOITETTU ON SE ON NIIN JA AAMEN.kaikki tänne tuodut Sanankohdat Raamatusta, ja sen jälkeen vasta sanon niihin aameneni.
Sirkka-Iita kirjoitti:
Sinun saarnasi eivät kohdallani ole menneet hukkaan, sillä ymmärrän nyt, että minä olen vasta herätyksessä.
Minä olen vastannut sinulle tuolla minun omassa aloituksessa, lue sieltä!sinne jo aiemmin, mutta piti lähteä muihin puuhiin.
Todella kiitos Jumalalle, että Hänen äänensä vielä
kuulit.
Se, että pääsit näkemään Totuutta, niin taistelut
eivät lopu vaan ne todella alkavat, kuten olet nähnyt mitä varoituksen sanoja sinulle on annettu
jos lähdet niitä kuuntelemaan niin taas teet
"kuperkeikan".
Nyt en tiedä onko sinulla sähköpostia? Voisin
kirjoittaa sinulle sinne sillä täällä on niin paljon "sivuääniä"että ei siitä tahdo mitään tulla.haluankin tarkistaa kirjoitti:
kaikki tänne tuodut Sanankohdat Raamatusta, ja sen jälkeen vasta sanon niihin aameneni.
mitä Jeesus kirjanoppineille sanoo?
ArmiK kirjoitti:
sinne jo aiemmin, mutta piti lähteä muihin puuhiin.
kuulit.
eivät lopu vaan ne todella alkavat, kuten olet nähnyt mitä varoituksen sanoja sinulle on annettu
"kuperkeikan".
kirjoittaa sinulle sinne sillä täällä on niin paljon "sivuääniä"että ei siitä tahdo mitään tulla.ArmiK: "Nyt en tiedä onko sinulla sähköpostia"?
---
Sirkka-Iita, minulla on huonoja kokemuksia tällaisesta "sielunhoidosta".
Ole varovainen, mitä kerrot itsestäsi!
Rippisalaisuus ei ole aina taattu.
"Joka panettelijana käy, ilmaisee salaisuuden, mutta jolla luotettava henki on, se säilyttää asian" (Snl. 11:13).Tapio522 kirjoitti:
ArmiK: "Nyt en tiedä onko sinulla sähköpostia"?
---
Sirkka-Iita, minulla on huonoja kokemuksia tällaisesta "sielunhoidosta".
Ole varovainen, mitä kerrot itsestäsi!
Rippisalaisuus ei ole aina taattu.
"Joka panettelijana käy, ilmaisee salaisuuden, mutta jolla luotettava henki on, se säilyttää asian" (Snl. 11:13).Varoituksen sanoja taas jolla valheen herra tahtoo
ihmisiä sitoa.
Se mitä Teuvo joutui täällä joskus Naomista paljastamaan, niin sinä et tiedä siitä mitään MIKSI?
Se oli SUUREMPI ASIA kuin konsanaan voisit ymmärtää.
Se oli Jumalan mielen mukainen asia. Silloin kun
JUMALAN MIELESTÄ, TAHDOSTA on kysymys niin silloin on
todella PALJON VAKAVAMMASTA JA SUUREMMASTA ASIASTA
kyse kuin lihallinen ihminen pystyy ajattelemaankaan.
Sillä silloin kun ihminen LÄHTEE VALEHTELEMAAN
"päin naamaa" niin siitä on loppu tehtävä.
Sillä VALEHTELU Jeesuksen nimessä on NIIN VALTAVAA
EKSYTYSTÄ, ETTÄ ET SINÄ SITÄ YMMÄRRÄKKÄÄN, kun "työksesi" sitä teet. Mutta sinä et olekkaan lähtenyt meidän joukosta sillä Naomin kohdalla
tapahtui tämä:"Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme."
Ja se, että Naomi siis pääsi totuuden tuntoon
mutta ei koskaan Totuuteen HÄN alkoi tuoda sellaista valhetta, että sille Jumalan oli silloin
laitettava STOPPI.
Sinä ajattelet ihmisen mielen mukaan ja tiedät
MITÄ JEESUS silloin sanoo.
YMMÄRRÄTKÖ?Tuo esille ottamasi jae on erittäin tärkeä ja jopa eräänlainen 'vedenjakaja' uskovien ja ei-uskovien välillä. Kiitos, että otit jakeen esille!
TUTKITAANPA SITÄ LÄHEMMIN
Tuo esille ottamasi jae (Joh.16:9) ei silti julista ketään ihmistä synnittömäksi. Luemme sen ja pari edeltävää jaetta, jossa Yeshua opettaa meille Pyhästä Hengestä:
"7. Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.
8. Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
9. synnin, koska he eivät usko minuun;..."
Kyseinen jae kertoo siis vain sen, että jos joku ei usko Yeshuaan, niin hän tekee siinä syntiä. Raamatussa on mainittu paljon muitakin tekoja/tekemättä jättämisiä, jotka ovat syntiä.
Esimerkiksi veljeen vihastuminen on Yeshuan opetuksen mukaan syntiä ja sen harjoittaja on ansainnut oikeuden tuomion! (Matt.5:22) Tässä kohden me olemme paljon rikkoneet!
Myös jos joku tietää ja voisi tehdä hyvää, muttei tee, niin hänelle se luetaan synniksi. (Jaak.4:17) Luemme:
"17. Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi."
Myös tässä kohden olemme paljon rikkoneet, sillä kukapa meistä ei olisi nähnyt luurangoksi laihtuneen afrikkalaisen kuvaa ja jättänyt antamatta avustusta hänen kaltaisilleen useamman kuin kerran?
TEKIVÄTKÖ USKOVAT APOSTOLISENA AIKANA SYNTIÄ?
Vastaus on: Kyllä ja suuriakin syntejä. Yksi piti isänsä vaimoa vaimonaan ja muuan oli Pyhällä Ehtoollisella juovuksissa jne. Nykyäänkin uskovat tekevät paljon syntiä kuten apostolisena aikana johtuen seurakuntien paljon kehnommasta hengellisestä tilasta tuohon aikaan verrattuna!
Luemme aluksi jakeet: (Jaak.5:14-16 ja 19-20)
a) Jakeet 14-16
"14. Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.
15. Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.
16. Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras."
- Luemme Jaakobin kirjeen alusta (1:1), että kirje on kirjoitettu Yeshuaan uskoville. Silti voimme havaita, että jakeessa 16 pidetään selvänä, että nuo uskovatkin toisinaan tekivät syntiä ja pidetään jopaa selvänä, että he olivat tehneet syntiä!
- - -
b) Jakeet 19-20
"19. Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja hänet joku palauttaa,
20. niin tietäkää, että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta ja peittää syntien paljouden."
- Jakeesta 19 käy ilmi, että joku uskonveljistä (samoin myös uskonsisarista) saattaa eksyä totuudesta, jolloin jakeen 20 mukaan hänen sielunsa saattaa kuolla, ellei kukaan häntä palauta takaisin totuuteen! Totuudesta eksynyt on harhaoppinen ja tekee syntiä, mikä käy selville jakeista:
c) Tiit.3:10-11
"10. Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,
11. sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut."
LOPPUYHTEENVETONA MAINITTAKOON
J-lan tahto on, että annamme Yeshuan kaikessa pyhittää meidät sisäisesti ja että itse pyhittäydymme kaikessa ulkoisen vaelluksemme suhteen ja kartamme kaikenkaltaista syntiä.
Tosiasia on käytännössä se, että me kaikki teemme jopa päivittäin ajatuksin, sanoin ja kätten teoin syntiä J-laa, lähimmäisiämme ja itseämmekin vastaan vielä uskoontulomme jälkeenkin, vaikka emme sitä halua! Toki synnintekeminen vähenee uskonvaelluksen myötä sitä mukaa, kun kasvamme uskossa ja J-lan tuntemisessa ja harjaannumme pyhityselämässämme karttamaan pahaa.
Jo pelkkä pahan himoitseminen on syntiä ja siihen JOKAINEN meistä lankeaa silloin tällöin uskovanakin, halusipa sitä tai ei! Tähän edellä olevaan jokainen rehellinen uskis yhtyy kanssani.
Jokainen uskova, joka väittää näillä foorumeilla kasvaneensa synnittömäksi on valehtelija, eikä totuus asu hänessä!
Sellaisten "super'uskovien" kannattaa opetella etukäteen seuraava hengellinen laulu, sillä "ylpeys käy lankeemuksen edellä":
"...huonona siis jään huonojen joukkoon,
sieluni Herraa odottavi..."
MILLOIN OLEMME SYNNITTÖMIÄ?
Vasta taivaskotona, kun tämä synnin ja kuoleman ruumis on meiltä pois riisuttu ja olemme saaneet pukeutua katoamattomuuteen ja kirkastusruumiseen, jossa ei ole tahraa eikä ryppyä!
Täällä ajassa vaeltaessamme saamme alati olla Yeshuan vihmontaveren puhdistavan vaikutuksen alla, jos joka päivä kiellämme itsemme, otamme Yeshuan meille antaman ristin ja seuraamme Häntä. Samoin silloin, kun tunnustamme syntimme, teemme parannuksen niistä ja uskomme ne sovitetuiksi Yeshuan ruumiin uhrilla Golgatan ristillä lähes 2000 vuotta sitten.
Siunausta Yeshuassa!ArmiK kirjoitti:
sinne jo aiemmin, mutta piti lähteä muihin puuhiin.
kuulit.
"kuperkeikan".
kirjoittaa sinulle sinne sillä täällä on niin paljon "sivuääniä"että ei siitä tahdo mitään tulla.Tässä sinulle minun sähkopostiin osoite, jos haluat kirjoittaa minulle? Kaikkea hyvää sinulle Tv. Sirkka Iita.
[email protected]- jpp3
Yakov kirjoitti:
Tuo esille ottamasi jae on erittäin tärkeä ja jopa eräänlainen 'vedenjakaja' uskovien ja ei-uskovien välillä. Kiitos, että otit jakeen esille!
Tuo esille ottamasi jae (Joh.16:9) ei silti julista ketään ihmistä synnittömäksi. Luemme sen ja pari edeltävää jaetta, jossa Yeshua opettaa meille Pyhästä Hengestä:
"7. Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.
8. Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
Kyseinen jae kertoo siis vain sen, että jos joku ei usko Yeshuaan, niin hän tekee siinä syntiä. Raamatussa on mainittu paljon muitakin tekoja/tekemättä jättämisiä, jotka ovat syntiä.
Esimerkiksi veljeen vihastuminen on Yeshuan opetuksen mukaan syntiä ja sen harjoittaja on ansainnut oikeuden tuomion! (Matt.5:22) Tässä kohden me olemme paljon rikkoneet!
Myös jos joku tietää ja voisi tehdä hyvää, muttei tee, niin hänelle se luetaan synniksi. (Jaak.4:17) Luemme:
"17. Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi."
Myös tässä kohden olemme paljon rikkoneet, sillä kukapa meistä ei olisi nähnyt luurangoksi laihtuneen afrikkalaisen kuvaa ja jättänyt antamatta avustusta hänen kaltaisilleen useamman kuin kerran?
Vastaus on: Kyllä ja suuriakin syntejä. Yksi piti isänsä vaimoa vaimonaan ja muuan oli Pyhällä Ehtoollisella juovuksissa jne. Nykyäänkin uskovat tekevät paljon syntiä kuten apostolisena aikana johtuen seurakuntien paljon kehnommasta hengellisestä tilasta tuohon aikaan verrattuna!
a) Jakeet 14-16
"14. Jos joku teistä sairastaa, kutsukoon tykönsä seurakunnan vanhimmat, ja he rukoilkoot hänen edestään, voidellen häntä öljyllä Herran nimessä.
15. Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.
16. Tunnustakaa siis toisillenne syntinne ja rukoilkaa toistenne puolesta, että te parantuisitte; vanhurskaan rukous voi paljon, kun se on harras."
- Luemme Jaakobin kirjeen alusta (1:1), että kirje on kirjoitettu Yeshuaan uskoville. Silti voimme havaita, että jakeessa 16 pidetään selvänä, että nuo uskovatkin toisinaan tekivät syntiä ja pidetään jopaa selvänä, että he olivat tehneet syntiä!
- - -
b) Jakeet 19-20
20. niin tietäkää, että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta ja peittää syntien paljouden."
- Jakeesta 19 käy ilmi, että joku uskonveljistä (samoin myös uskonsisarista) saattaa eksyä totuudesta, jolloin jakeen 20 mukaan hänen sielunsa saattaa kuolla, ellei kukaan häntä palauta takaisin totuuteen! Totuudesta eksynyt on harhaoppinen ja tekee syntiä, mikä käy selville jakeista:
11. sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut."
J-lan tahto on, että annamme Yeshuan kaikessa pyhittää meidät sisäisesti ja että itse pyhittäydymme kaikessa ulkoisen vaelluksemme suhteen ja kartamme kaikenkaltaista syntiä.
Tosiasia on käytännössä se, että me kaikki teemme jopa päivittäin ajatuksin, sanoin ja kätten teoin syntiä J-laa, lähimmäisiämme ja itseämmekin vastaan vielä uskoontulomme jälkeenkin, vaikka emme sitä halua! Toki synnintekeminen vähenee uskonvaelluksen myötä sitä mukaa, kun kasvamme uskossa ja J-lan tuntemisessa ja harjaannumme pyhityselämässämme karttamaan pahaa.
Jo pelkkä pahan himoitseminen on syntiä ja siihen JOKAINEN meistä lankeaa silloin tällöin uskovanakin, halusipa sitä tai ei! Tähän edellä olevaan jokainen rehellinen uskis yhtyy kanssani.
Jokainen uskova, joka väittää näillä foorumeilla kasvaneensa synnittömäksi on valehtelija, eikä totuus asu hänessä!
Sellaisten "super'uskovien" kannattaa opetella etukäteen seuraava hengellinen laulu, sillä "ylpeys käy lankeemuksen edellä":
Vasta taivaskotona, kun tämä synnin ja kuoleman ruumis on meiltä pois riisuttu ja olemme saaneet pukeutua katoamattomuuteen ja kirkastusruumiseen, jossa ei ole tahraa eikä ryppyä!
Täällä ajassa vaeltaessamme saamme alati olla Yeshuan vihmontaveren puhdistavan vaikutuksen alla, jos joka päivä kiellämme itsemme, otamme Yeshuan meille antaman ristin ja seuraamme Häntä. Samoin silloin, kun tunnustamme syntimme, teemme parannuksen niistä ja uskomme ne sovitetuiksi Yeshuan ruumiin uhrilla Golgatan ristillä lähes 2000 vuotta sitten.
Siunausta Yeshuassa!...rehellisestä ja perusteellisesta selvityksestä, ettemme tule tässä ajassa synnittömiksi vaellukseltamme. Toivottavasti
eräiden silmät avautuvat heidän pelastuksekseen
ja iankaikkiseksi parhaakseen.
Siunausta, t. Herrasta riippuvainen. jpp3 kirjoitti:
...rehellisestä ja perusteellisesta selvityksestä, ettemme tule tässä ajassa synnittömiksi vaellukseltamme. Toivottavasti
eräiden silmät avautuvat heidän pelastuksekseen
ja iankaikkiseksi parhaakseen.
Siunausta, t. Herrasta riippuvainen....olen havainnut muuallakin monen uskovan menneen harhaan tässä kohden.
Eksyttäjänä on se vanha sarvipää Sanaa tuntemattomien uskovien kautta. Hän pyrkii nostamaan ihmisen ensin "super'uskovana" punaiselle matolle ja korkealle jalustalle ja sitten kiskaisee maton ja jalustan alta pois, jolloin uskis'parka putoaa masennuksen suohon. Hupsista vaan! Ja voi sitä kurjuuden tunnetta, kun uskonelämä näyttää särkyvän kuin korttitalo....
Pyhä Henki ei korota ketään ukovaa, vaan ainoastaan Herraamme Yeshua Messiasta, kuten olet oivaltanutkin. Yeshuaa emme koskaan korota liian korkealle, sillä Hänen armonsa ja rakkautensa meitä kohtaan käy yli kaiken ihmisymmärryksen ja kaiken lisäksi se on ollut ja edelleen on IKUISTA! HalleluYah!
Siunausta sulle Yeshuassa!- Naomi
Yakov kirjoitti:
...olen havainnut muuallakin monen uskovan menneen harhaan tässä kohden.
Eksyttäjänä on se vanha sarvipää Sanaa tuntemattomien uskovien kautta. Hän pyrkii nostamaan ihmisen ensin "super'uskovana" punaiselle matolle ja korkealle jalustalle ja sitten kiskaisee maton ja jalustan alta pois, jolloin uskis'parka putoaa masennuksen suohon. Hupsista vaan! Ja voi sitä kurjuuden tunnetta, kun uskonelämä näyttää särkyvän kuin korttitalo....
Pyhä Henki ei korota ketään ukovaa, vaan ainoastaan Herraamme Yeshua Messiasta, kuten olet oivaltanutkin. Yeshuaa emme koskaan korota liian korkealle, sillä Hänen armonsa ja rakkautensa meitä kohtaan käy yli kaiken ihmisymmärryksen ja kaiken lisäksi se on ollut ja edelleen on IKUISTA! HalleluYah!
Siunausta sulle Yeshuassa!viimeistään pitäisi hälytyskellojen alkaa soimaan, jos ihminen on koroikkeelle nostettuna ja palvonnan kohteena. Sellainen toiminta ei ole Jumalasta.
Naomi kirjoitti:
viimeistään pitäisi hälytyskellojen alkaa soimaan, jos ihminen on koroikkeelle nostettuna ja palvonnan kohteena. Sellainen toiminta ei ole Jumalasta.
...On paljon parempi, että hälytyskellot soi, kuin että kirkonkellot soivat, koska silloin kaikki on peruuttamatonta!
Ajassa meidän on ratkaistava suhteemme Yeshuaan ja laitettava tilit kuntoon ja sekin onnistuu vain J-lan armon ja Pyhän Hengen johdatuksen avulla.
Viime marraskuussa yksi lähiomaisistani joutui melko nuorena (60-vuotiaana) äkkiarvaamatta siirtymään ajan rajan tuolle puolen, joten tämä asia tuntuu senkin vuoksi ajankohtaiselta ottaa esille!
Siunausta sulle Yeshuassa!- jpp3
Naomi kirjoitti:
viimeistään pitäisi hälytyskellojen alkaa soimaan, jos ihminen on koroikkeelle nostettuna ja palvonnan kohteena. Sellainen toiminta ei ole Jumalasta.
...armolliselle Herralle!
Room.
16:27 Jumalan, ainoan viisaan, olkoon kunnia Jeesuksen Kristuksen kautta, aina ja iankaikkisesti. Amen. jpp3 kirjoitti:
...armolliselle Herralle!
Room.
16:27 Jumalan, ainoan viisaan, olkoon kunnia Jeesuksen Kristuksen kautta, aina ja iankaikkisesti. Amen.Psalmista 8
"4. Kun minä katselen SINUN taivastasi, sinun sormiesi tekoa, kuuta ja tähtiä, jotka SINÄ olet luonut,
5. niin mikä on ihminen, että sinä häntä muistat, tai ihmislapsi, että pidät hänestä huolen?
6. Ja kuitenkin sinä teit hänestä lähes jumal'olennon, sinä seppelöitsit hänet kunnialla ja kirkkaudella;..."
- Miten VALTAVAT ovatkaan J-lamme luomistyöt ja Hän luo yhä edelleenkin uutta!
HalleluYah!Yakov kirjoitti:
Tuo esille ottamasi jae on erittäin tärkeä ja jopa eräänlainen 'vedenjakaja' uskovien ja ei-uskovien välillä. Kiitos, että otit jakeen esille!
a) Jakeet 14-16
- - -
b) Jakeet 19-20
Siunausta Yeshuassa!HYVÄÄ YÖTÄ JA KAUNIITA UNIA YESHUAN KÄSISSÄ!
Yakov kirjoitti:
a) Jakeet 14-16
- - -
b) Jakeet 19-20
Siunausta Yeshuassa!Yakovin opetus oli paljon puhuvaa. Muutaman jakeen
tahtoisin lisätä valaisemaan julkituotua totuutta.
1. Joh. 1:8
Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
Room 7:17
Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen, vaan sen tekee minussa asuva synti.
Hepr. 10:26
Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
1. Joh. 3:20
että jos sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on suurempi kuin meidän sydämemme ja tietää kaikki.
Hepr. 9:7
mutta toiseen majaan menee ainoastaan ylimmäinen pappi kerran vuodessa, ei ilman verta, jonka hän uhraa itsensä edestä ja kansan tahattomien syntien edestä.
Meidän on siis aina palattava harharetkiltämme
takaisin, sillä vieraannumme Pelastajastamme,
jos harjaannutamme itsemme tekemään alati sellaista, minkä omassatunnossamme varmasti tiedämme syhnniksi.
tunnemmeko Jeeusksen kutsuvaa ääntä, kun Hän
saapuu pilvissä, jos olemme aivan vieraantuneet?AnttiVKantola kirjoitti:
Yakovin opetus oli paljon puhuvaa. Muutaman jakeen
tahtoisin lisätä valaisemaan julkituotua totuutta.
1. Joh. 1:8
Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
Room 7:17
Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen, vaan sen tekee minussa asuva synti.
Hepr. 10:26
Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
1. Joh. 3:20
että jos sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on suurempi kuin meidän sydämemme ja tietää kaikki.
Hepr. 9:7
mutta toiseen majaan menee ainoastaan ylimmäinen pappi kerran vuodessa, ei ilman verta, jonka hän uhraa itsensä edestä ja kansan tahattomien syntien edestä.
Meidän on siis aina palattava harharetkiltämme
takaisin, sillä vieraannumme Pelastajastamme,
jos harjaannutamme itsemme tekemään alati sellaista, minkä omassatunnossamme varmasti tiedämme syhnniksi.
tunnemmeko Jeeusksen kutsuvaa ääntä, kun Hän
saapuu pilvissä, jos olemme aivan vieraantuneet?MIKÄ SITTEN ON SYNTIÄ?
Joku vielä uskosta osaton voi tätäkin kysellä.
Raamatussa on olemassa ainakin neljä eri määritelmää siitä, mikä on syntiä.
1) Perussynti on se, ettei uskota Yeshuaan ja nimenomaan Hänen opetuksiinsa. Tämä velvoittaa meitä KAIKESSA olemaan Yeshuan opetuksille ja tahdolle kuuliaisia!
2) Kaikki laittomuus on syntiä. Tämä tarkoittaa 10 käskyn rikkomista niiden syvimmässä hengellisessä mielessä, josta Yeshua opettaa Vuorisaarnassaan.
3) Kaikki se, minkä epäilemme olevan syntiä ja kuitenkin teemme niin, on meille synniksi.
4) Kaikkien sellaisten hyvien tekojen laiminlyönnit, jotka voisimme tehdä, muttemme tee, on meille synniksi.
- Kuten edellä olevasta käy ilmi, ei kukan meistä kykene vaeltamaan täysin synnittöminä. Siksi me todellakin tarvitsemme jatkuvasti, joka päivä Yeshuaa, syntisten Vapahtajaa.
ARMAHDETTUNA SYNTISENÄ OLEMINEN
Pyrkikäämme koko tarmollamme ensisijaisesti ahkeroimaan kaiken kaltaisten hyvien tekojen tekemistä, niin sitä vähemmän ehdimme tehdä syntiä!
VT:sta opimme sen, että Daavidkin lankesi suurimpiin synteinhinsä juuri silloin, kun hän laiskana lekotteli palatsissaan sillä aikaa kun hänen sotaväkensä taisteli vihollisia vastaan.
Ensiarvoisen tärkeää on rukoillen tutkia Raamatusta J-lan tahtoa meihin nähden ja runsaasti opiskella Pyhiä Raamatun Kirjoituksia, sillä niillä on henkeämme puhdistava ja sitä vahvistava vaikutus.
Kehoitan jokaista hylkäämään kokonaan TV:n ja kaikenlaisten ei-kristillisten videoitten katselun ja kaikkien sellaisten kotitietokoneen sivustojen katselun, jotka eivät mitenkään edistä kristityn kasvua, koska aikamme tulee olla kokonaan Herramme Yeshuan käytössä, mikäli mielimme seurata Häntä!
Ei ole mahdollista tuijottaa TV:n roskaohjelmia (muutahan sieltä ei nykyisin tulekaan) ja samanaikaisesti seurata Yeshuaa!
Siunausta sulle Antti ja muillekin lukijoille Yeshuassa!
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek206186Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.243666Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1682848- 292760
- 821714
- 1471602
- 1481561
- 91533
- 121268
- 211162