ÄLKÄÄ

FAKTAHOMMA

hyvät ihmiset milloinkaan aloittako gluteenitonta dieettiä edes kokeilumielessä vaan käykää ensin tutkimuksissa - verikokeet ja tähystys - saadaksenne diagnoosin.

3

507

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maallikko¨

Miksei saa aloittaa, jos syö ennen kokeita taas glluteenia muutaman viikon ajan?

• alkup.

Muutama viikko ei todellakaan riitä. Jos ihmisellä on kivuliaita oireita, kannattaa ehdottomasti poissulkea keliakian mahdollisuus. Jos joutuu kovin pitkään odottamaan kutsua yleiselle terveyspuolelle, kannattaa pyytää maksusitoumus yksityiselle (maksusitoumuksen antaa tk:n lääkäri), jolloin pääset gastroon hyvinkin pian. Siis, jollet itse halua maksaa yksityislääkärin palveluista tai työterveyshuoltosi ei kata keliakiadiagnoosiin tarvittavia tutkimuksia

• Hanna

Mutu-tuntumalla taas mennään, mutta käsittääkseni tarvitaan tosiaan pidempi altistus kuin tuo pari viikkoa. Ainkin, jos nukka on ehtinyt parantua.

Tämä on kyllä mielenkiintoinen aihe; jos oireet ovat kovat, varmasti alkaa heti noudattaa ruokavaliota, jos sillä vaan oireet helpottavat. Näin ainakin itse olisin tehnyt, jos minulla olisi tuskallisia oireita ollut.

Toisaalta itse jouduin odottamaan n. 3 kk gastroskopiaan pääsyä, minkä aikana varmasti suolinukka olisi ehtinyt jo korjaantua jonkun verran. Toisaalta taas vielä vuodenkaan päästä kontrollissa se ei ollut kokonaan parantunut... Eli ota tästä sitten selvää :).

Ehkä lääkäri osaa parhaiten neuvoa ammattilaisena.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sille jollekin, tunnistat kyllä

Etkö kuitenkin huomannut, kuinka välitän ja olen hyvä sinua kohtaan? Se, että olet itse kuin mikäkin omahyväinen, ainakin tässä leikissämme, miten sin
      Ikävä
      314
      2480
    2. Tupoksen koulun oppilaan putoaminen - onnettomuus?

Kalevassa aamulla uutinen yläkoululaisen putoamisesta koulutiloissa Tupoksella. Rehtori ei avaa asian taustoja - miten tämä on voinut olla mahdollista
      Oulu
      30
      2112
    3. Asbergerihmiset

Tuossa ehkä olen törmännyt livenä Asberger-ihmiseen ja kuullut nyt parilta naiselta, että millainen on mahdollinen asberger-oireyhtymää kärsivän ihmis
      Sinkut
      216
      826
    4. Kerrotaanko maailmalle oikeasti Venäjän ja Ukrainan sodan syistä

Vaikka kuinka yritän olla kartalla edes vähän niin silti on koko ajan pimenossa se syy, miksi Venäjä hyökkää Ukrainaan.. Ei tätä kerrota uutisissa. K
      Maailman menoa
      312
      745
    5. Eräälle joka varmasti tietää keneltä.

Kaipaan sinua. Tiedät kuka.
      Ikävä
      41
      729
    6. Jasminilla uuis kulta

personal trainer ja elämä hymyilee. https://www.seiska.fi/Kotimaa/Jasmin-Mantyla-ero-ja-uusi-rakas/1182613?undefined
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      689
    7. Mitä eläintä kaivattusi

muistuttaa? 💬
      Ikävä
      44
      654
    Aihe