PAAVALI EFESOKSESSA
Apt. 19:1-10
---
19:1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
19:2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
19:3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
19:4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
19:6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.
19:7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.
19:8 Ja hän meni synagoogaan, ja kolmen kuukauden ajan hän puhui heidän kanssansa rohkeasti ja vakuuttavasti Jumalan valtakunnasta.
19:9 Mutta kun muutamat paaduttivat itsensä eivätkä uskoneet, vaan puhuivat pahaa Herran tiestä kansan edessä, niin hän meni pois heidän luotaan ja erotti opetuslapset heistä ja piti joka päivä keskusteluja Tyrannuksen koulussa.
19:10 Ja sitä kesti kaksi vuotta, niin että kaikki Aasian asukkaat, sekä juutalaiset että kreikkalaiset, saivat kuulla Herran sanan.
--
Efeso oli suuri satamakaupunki . Siellä oli pieni kristittyjen ryhmä, jonka keskuudessa Apollos oli työskennellyt.
Paavali saapuu Efesoon ja tapaa siellä ryhmän opetuslapsia, jotka eivät olleet kuulleet Pyhästä Hengestä mitään (2).
Paavali kysyy silloin, millä kasteella heidät oli kastettu (3).
Käy ilmi, että heidät- Apolloksen tapaan- oli kastettu Johanneksen kasteella. Paavali selittää nyt, mikä Johanneksen tehtävä oli (4).
Johannes oli edelläkävijä, joka viittasi Häneen, joka oli tuleva, eli Jeesukseen. Johanneksen kaste oli parannuksen kaste. Se oli ihmisen teko ja tunnustustoimi.
Mutta kristillisen kaste oli erilainen; se on Jumalan teko, joka liittää kastettavan Kristukseen (Room. 6:1-14).
Kastettava saa siinä Pyhän Hengen.
Paavalin kysymys ”millä kasteella te sitten olette kastetut” (3) osoittaa, että Pyhän Hengen lahja ja kristillinen kaste kuuluvat erottomasti yhteen (vrt. Apt. 2:38).
Vika oli siis siinä, että miehiltä puuttui oikea kaste.
Kun Paavali nyt kasteen yhteydessä laittoi kätensä Efeson opetuslasten päälle, he saivat Pyhän Hengen, puhuivat kielillä ja profetoivat, eli puhuivat Hengen antamia rohkaisun ja kehoituksen sanoja yhteiseksi rakennukseksi (1.Kor.14:3).
Tämä on neljäs kerta, kun Apt. Teoissa mainitaan, että Pyhä Henki tuli jonkun ihmisryhmän ”päälle”; Alkuseurakunta (Apt. 2:1-13), Samarialaiset (Apt. 8:5-25), pakanat (Apt. 10:34-44) ja nyt Johanneksen opetuslapset (Apt. 19:1-7).
--
Paavali saa asiat järjestykseen Efeson kristittyjen suhteen. Hän kääntyy synagoogan puoleen. Kolme kuukautta hän saa siellä toimia (8), kunnes sama kaava toistuu; juutalaiset kääntyvät häntä vastaan (9).
Hän joutuu siirtymään opetuslasten kanssa Tyrannos-nimisen miehen huoneistoon, ilmeisesti luentosaliin. Siellä hän piti keskusteluja kahden vuoden ajan (10).
Työ Efesossa menestyi hyvin, sillä ”kaikki Aasian asukkaat” (tarkoittaa nyk. Turkin länsirannikkoa) saivat kuulla Herran sanan (10).
--
Tule, Pyhä Henki, luoksemme
ja täytä sinuun uskovien sydämet.
Jo sytytä rakkautesi liekki palamaan
ja liitä yhteen kaikki kielet,
kaikki kansakunnat maan
yhdessä uskossa Herraamme
Jeesukseen Kristukseen.
Halleluja, halleluja!
(Virsi 112)
Paavali Efesoksessa, Apt. 19:1-10
47
911
Vastaukset
Neljä kertaa Apt. Teoissa mainitaan, että Pyhä Henki tuli jonkun ihmisryhmän ”päälle”;
1) Alkuseurakunta (Apt. 2:1-13),
2) Samarialaiset (Apt. 8:5-25),
3) pakanat (Apt. 10:34-44)
4) Johanneksen opetuslapset (Apt. 19:1-7).
--
1.Alkuseurakunta (Apt. 2:1-13).
2.Apt. 8:5-25 kertoo Samarialaisten keskuudessa syntyneestä herätyksestä Filippuksen saarnaamistyön vaikutuksesta.
Samarialaiset olivat sekakansaa, joita juutalaiset halveksivat.
Jos samarialaiset olisivat saaneet Pyhän Hengen jo kastehetkellään, ei apostoleilla olisi ollut tarvetta tulla Samariaan Jerusalemin alkuseurakunnasta, koska vanhat uskonnolliset kaunat ja rodulliset ennakkoluulot olisivat olleet esteenä.
Kyseessä oli siis murrosvaihe. Näiden esteitten poistuttua alkukirkko pysyi yhtenäisenä.
3. Apt. 10:34-44 puhuu, kuinka Korneliuksen kodissa Pyhä Henki vuodatetaan pakanoiden päälle ja he alkavat puhumaan kielillä.
Tilanne muistuttaa Jerusalemin helluntaikokemusta (Apt. 2:1-4).
Kielillä puhumista pidettiin ilmeisenä todisteena, että näillä pakanoilla oli nyt Pyhä Henki.
Heidätkin voitiin näin liittää kasteen kautta Kristuksen seurakuntaan (1. Kor. 12:13)
Kun Pyhä Henki vuodatettiin Korneliuksen perhekunnan ylle, Pietari sanookin heti: "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" (47).
Alussa Hengen täytyi tehdä tavallisuudesta poikkeava järjestys, jotta pakanoita suostuttiin yleensä ollenkaan kastamaan.
Tuo tilanne oli täysin ainutkertainen.
4. Johanneksen opetuslapset (Apt. 19:1-7).
--
Alkukirkossa pidettiin itsestään selvänä, että kristillisen kasteen saanut oli saanut myös Pyhän Hengen.- niinkuin kasteet
ja kätten päälle panemiset, ja menkää eteenpäin,
Kristuksen tuntemisessä.Mitä ymmärrät kasteilla, joista Hebr. kirjeen kirjoittaja puhuu (Hebr. 6:2)?
Entä kätten päälle panemisella?- koska siihen aikaan
Tapio522 kirjoitti:
Mitä ymmärrät kasteilla, joista Hebr. kirjeen kirjoittaja puhuu (Hebr. 6:2)?
Entä kätten päälle panemisella?oli monia kasteita, yksi oli Johanneksen kaste joka oli parannuksen kaste, sitten oli muitakin raamatuntutkijoiden mukaan, yksi oli kaste Jeesukseen Kristukseen jonka uskoontulleet ottivat.
Kättenpäällepanemisilla siunattiin veljiä/sisaria tehtäviin esim, lähetystyöhön, Timoteus sai jonkun armolahjankin ilmeisesti Paavalin siunatessa hänet kättenpäällepanemisineen. koska siihen aikaan kirjoitti:
oli monia kasteita, yksi oli Johanneksen kaste joka oli parannuksen kaste, sitten oli muitakin raamatuntutkijoiden mukaan, yksi oli kaste Jeesukseen Kristukseen jonka uskoontulleet ottivat.
Kättenpäällepanemisilla siunattiin veljiä/sisaria tehtäviin esim, lähetystyöhön, Timoteus sai jonkun armolahjankin ilmeisesti Paavalin siunatessa hänet kättenpäällepanemisineen."Raamattu puhuu kasteista,koska siihen aikaan oli monia kasteita".
---
Aivan!
Juutalaisilla oli käytössään erilaisia kasteita (pesoja):
1) KULTTIPESOT
–saastutuksesta puhdistamiseen, jotka on Mooseksen laissa säädetty (rituaalipesot), esim 4. Moos. 8:6-7.
2) KÄÄNNYNNÄSTEN (l. proselyyttien) KASTAMINEN
-juutalaisuuteen kääntyvä pakana kastettiin (myös heidän sylilapsensa!)
3) JOHANNEKSEN KASTE
-parannuksen kaste. Johannes Kastaja toimi Vanhan Liiton ja Uuden Liiton rajalla.
”..oppia kasteista” (Hebr. 6:2) tarkoittaa juuri näitä kasteita.
Kristillinen kasteen merkityksestä Hebrealaiskirjeen kirjoittaja puhuu Hebr.10:22.- opin alkeena,
Tapio522 kirjoitti:
"Raamattu puhuu kasteista,koska siihen aikaan oli monia kasteita".
---
Aivan!
Juutalaisilla oli käytössään erilaisia kasteita (pesoja):
1) KULTTIPESOT
–saastutuksesta puhdistamiseen, jotka on Mooseksen laissa säädetty (rituaalipesot), esim 4. Moos. 8:6-7.
2) KÄÄNNYNNÄSTEN (l. proselyyttien) KASTAMINEN
-juutalaisuuteen kääntyvä pakana kastettiin (myös heidän sylilapsensa!)
3) JOHANNEKSEN KASTE
-parannuksen kaste. Johannes Kastaja toimi Vanhan Liiton ja Uuden Liiton rajalla.
”..oppia kasteista” (Hebr. 6:2) tarkoittaa juuri näitä kasteita.
Kristillinen kasteen merkityksestä Hebrealaiskirjeen kirjoittaja puhuu Hebr.10:22.eli opin alkuaskelina, ja kehottaa jättämään taakse opinalkeet, eli jauhamisen niistä iankaikkisesti, ja menemään uskossa ja Jumalan tuntemisessa eteenpäin.
Kun on uskoon tullut ja kastettu on vasta tullut Jeesus tielle, ottanut ensimmäiset askeleet uudella tiellä. opin alkeena, kirjoitti:
eli opin alkuaskelina, ja kehottaa jättämään taakse opinalkeet, eli jauhamisen niistä iankaikkisesti, ja menemään uskossa ja Jumalan tuntemisessa eteenpäin.
Kun on uskoon tullut ja kastettu on vasta tullut Jeesus tielle, ottanut ensimmäiset askeleet uudella tiellä."...jättämään taakse opinalkeet, eli jauhamisen niistä iankaikkisesti..."
--
Hebr. 6:1-2 mainitut opin alkeitten taaksejättäminen ei tarkoita sitä, että ne olisivat vähemmän tärkeitä asioita.
Ne ovat päinvastoin kaiken perustus, jota ilman koko kristillisyytemme sortuu.
Ne meidän pitäisi osata niin hyvin ja säilyttää niin kirkkaasti mielessä, että voisimme vastaanottaa muutakin opetusta.
Ellei perustus ole kunnossa, niin joudumme helposti kaikkien opintuulten heiteltäviksi.
Paavali kirjoittaa: "...ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;..." (EF.4:14).
Seurakuntalaisten tulisi saada ravintoa, kasvaa ja kehittyä (Ef. 4:13).
Tämä tapahtuu oikean evankeliumin saarnan kautta, kun se otetaan vastaan.
Ellei näin tapahdu, jäämme pienen lapsen asteelle, epäkypsiksi. Ajelehdimme sinne tänne missä vain uudet tuulet puhaltavat ”ihmisten arpapeleissä ja eksytysten kavalissa juonissa”.
Herra varjelkoon meitä niiltä!
- ei juurikaan näy
Pyhänhengenlahjan merkkejä, kuten kielet, profetoimiset, ja muita lahjoja jotka juuri Pyhähenki vaikuttaa.
Jos kerran ovat "oikealla kasteella kastetut".
Pyhänhengen kasteen saaneilla Henki ilmeni armolahjoina, raamatun kertoman mukaan.
Se oli vastaansanomaton merkki.
Äläkä sano se oli silloin alussa ei sitä nyt tapahdu, Pyhän hengen lahjoja ei ole peruttu.
Mark. 16:17
Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
Ap. t. 2:4
Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
Ap. t. 10:46
sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
Ap. t. 19:6
Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivatTuot esiin Ap. t. 2:4
"Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi".
---
Apt. 2:1-13
Helluntai oli yksi vuoden suurista juhlista. Jerusalemiin oli kokoontunut paljon kansaa. Tapahtui jotain yllättävää, jonka kuvaamiseen eivät Luukkaan sanat riittäneet.
Kuului humaus taivaasta, ”niin kuin olisi käynyt väkevä tuulispää” (2) ja ”he näkivät ikään kuin tulisia kieliä” (3). Kaikki tulivat Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhumaan muilla kielillä (4). Nyt toteutui Jeesuksen lupaus; Nyt Pyhä Henki tuli, ja ”heidän päällensä puettiin voima korkeudesta”.
Hämmästys kansan joukossa oli suuri (7). Paikalla oli erikielisiä ihmisiä ja he kuulivat puhuttavan sen maan kieltä, jossa olivat syntyneet (8).
Kyse ei ollut sellaisesta kielilläpuhumisesta, mitä ilmeni myöhemmin mm. Korintissa (1. Kor.14. luku).
Tapahtui ihme, joka oli ainutkertainen. Pyhän Hengen voimassa apostolit saivat kertoa” Jumalan suuria tekoja” (11) kaikille kansoille ja kaikilla kielillä.
Tämä oli alku sille, mistä Jeesus oli puhunutkin; ”... kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka" (Apt. 1:8).
--
Paavali sanoo, "eiväthän kaikki puhu kielillä" (1. Kor. 12:30).- lakkiluke
Tapio522 kirjoitti:
Tuot esiin Ap. t. 2:4
"Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi".
---
Apt. 2:1-13
Helluntai oli yksi vuoden suurista juhlista. Jerusalemiin oli kokoontunut paljon kansaa. Tapahtui jotain yllättävää, jonka kuvaamiseen eivät Luukkaan sanat riittäneet.
Kuului humaus taivaasta, ”niin kuin olisi käynyt väkevä tuulispää” (2) ja ”he näkivät ikään kuin tulisia kieliä” (3). Kaikki tulivat Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhumaan muilla kielillä (4). Nyt toteutui Jeesuksen lupaus; Nyt Pyhä Henki tuli, ja ”heidän päällensä puettiin voima korkeudesta”.
Hämmästys kansan joukossa oli suuri (7). Paikalla oli erikielisiä ihmisiä ja he kuulivat puhuttavan sen maan kieltä, jossa olivat syntyneet (8).
Kyse ei ollut sellaisesta kielilläpuhumisesta, mitä ilmeni myöhemmin mm. Korintissa (1. Kor.14. luku).
Tapahtui ihme, joka oli ainutkertainen. Pyhän Hengen voimassa apostolit saivat kertoa” Jumalan suuria tekoja” (11) kaikille kansoille ja kaikilla kielillä.
Tämä oli alku sille, mistä Jeesus oli puhunutkin; ”... kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka" (Apt. 1:8).
--
Paavali sanoo, "eiväthän kaikki puhu kielillä" (1. Kor. 12:30).Kaukana Pyhästä Hengestä ovat ne käsittämättömiä "kieliä" vaahto suusta valuen ja kouristellen sopertavat, joita mm. hurmoskokouksissa nähdään. Suggestiolla, johon hurmostilaisuudet perustuvat, on merkillisiä vaikutuksia. Ei aito, vilpitön usko ja mielenrauha niitä kaipaa.
- kasvun.
Kirkko julistaa Jumalan sanaa.
Seurakunta kuulee sanan, ja
Jumala antaa kasvun.
Ellei julistajaa ole,
eli ellei kylväjää ole,
ei ole kasvuakaan.
Tai kasvaahan rikkaruhot. kasvun. kirjoitti:
Kirkko julistaa Jumalan sanaa.
Seurakunta kuulee sanan, ja
Jumala antaa kasvun.
Ellei julistajaa ole,
eli ellei kylväjää ole,
ei ole kasvuakaan.
Tai kasvaahan rikkaruhot."Kirkko julistaa Jumalan sanaa"..
---
Aivan, näinhän sen pitäisi olla!
Paavali ja Barnabas myös ymmärsivät, että heidän työnsä kautta syntyneitä seurakuntia tuli vahvistaa ja hoitaa.
Apt. 14:21-28
--
Paavali ja Barnabas käyvät kaikilla niillä paikkakunnilla, joissa olivat aikaisemmin toimineet (21-25)ja jokaiseen seurakuntaan asetetaan ”vanhimmat” (23) rukoillen ja paastoten.
Vanhinten joukossa oli varmaan myös niitä , joita toisissa yhteyksissä kutsutaan ”paimeniksi ja opettajiksi”.
Paavali kirjoittaa Timoteukselle:
”Vanhimpia, jotka seurakuntaa hyvin hoitavat, pidettäköön kahdenkertaisen kunnian ansainneina, varsinkin niitä, jotka sanassa ja opetuksessa työtä tekevät” (1Tim. 5:17 ).- mistä olet saanut
Tapio522 kirjoitti:
Tuot esiin Ap. t. 2:4
"Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi".
---
Apt. 2:1-13
Helluntai oli yksi vuoden suurista juhlista. Jerusalemiin oli kokoontunut paljon kansaa. Tapahtui jotain yllättävää, jonka kuvaamiseen eivät Luukkaan sanat riittäneet.
Kuului humaus taivaasta, ”niin kuin olisi käynyt väkevä tuulispää” (2) ja ”he näkivät ikään kuin tulisia kieliä” (3). Kaikki tulivat Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhumaan muilla kielillä (4). Nyt toteutui Jeesuksen lupaus; Nyt Pyhä Henki tuli, ja ”heidän päällensä puettiin voima korkeudesta”.
Hämmästys kansan joukossa oli suuri (7). Paikalla oli erikielisiä ihmisiä ja he kuulivat puhuttavan sen maan kieltä, jossa olivat syntyneet (8).
Kyse ei ollut sellaisesta kielilläpuhumisesta, mitä ilmeni myöhemmin mm. Korintissa (1. Kor.14. luku).
Tapahtui ihme, joka oli ainutkertainen. Pyhän Hengen voimassa apostolit saivat kertoa” Jumalan suuria tekoja” (11) kaikille kansoille ja kaikilla kielillä.
Tämä oli alku sille, mistä Jeesus oli puhunutkin; ”... kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka" (Apt. 1:8).
--
Paavali sanoo, "eiväthän kaikki puhu kielillä" (1. Kor. 12:30).päähäsi että helluntain kielilläpuhuminen selityksineen oli ainutkertainen, ihan samaa tapahtuu vieläkin, kielillä puhumista ja väliin annetaan suomeksi selitystä Jumalan suurista salaisuuksista.
- kielet
mistä olet saanut kirjoitti:
päähäsi että helluntain kielilläpuhuminen selityksineen oli ainutkertainen, ihan samaa tapahtuu vieläkin, kielillä puhumista ja väliin annetaan suomeksi selitystä Jumalan suurista salaisuuksista.
Kaikki kuuluisatkin saarnamiehet käyttää nykyisin ulkomaanmatkoillaa koulutettuja tulkkeja.
Helluntain tapaan saarnojen pitäminen vieraalla kielellä ei onnistu. Se on vaan tosiasia, joka pitää myöntää. - kirkoon pettynyt
Tapio522 kirjoitti:
"Kirkko julistaa Jumalan sanaa"..
---
Aivan, näinhän sen pitäisi olla!
Paavali ja Barnabas myös ymmärsivät, että heidän työnsä kautta syntyneitä seurakuntia tuli vahvistaa ja hoitaa.
Apt. 14:21-28
--
Paavali ja Barnabas käyvät kaikilla niillä paikkakunnilla, joissa olivat aikaisemmin toimineet (21-25)ja jokaiseen seurakuntaan asetetaan ”vanhimmat” (23) rukoillen ja paastoten.
Vanhinten joukossa oli varmaan myös niitä , joita toisissa yhteyksissä kutsutaan ”paimeniksi ja opettajiksi”.
Paavali kirjoittaa Timoteukselle:
”Vanhimpia, jotka seurakuntaa hyvin hoitavat, pidettäköön kahdenkertaisen kunnian ansainneina, varsinkin niitä, jotka sanassa ja opetuksessa työtä tekevät” (1Tim. 5:17 ).Jumalan sanaa, niin olisin minäkin uskoon tullut kirkossa kenties.
Muuanne piti mennä Jeesusta etsimään, kirkonpiiristä ei asiat selvinnyt.
Pettynyt kirkoon olen mm. näissä asioissa:
1.
Homoparien siunaaminen.
2.
Naispappeus.
Raamattu selvästi sanoo seurakunnanpaimen tulee olla yhden vaimon mies.
3.
Piispan virkaa ei ole raamatussa.
On vain paikallisseurakunnan paimen sekä vanhimmisto joka valvoo opetusta.
4.
kirkon asioista päättämisvalta on jumalattomilla, siksi siellä ei noudateta raamatun sanaa.
5.
Ekumenia on uskontojen keitos,
joka tarkoittaakin maailmaa.
Eklesia tarkoittaa uskovienyhteyttä ovat ihan eri asioita.
6.
Liperaaliteologia on kirkon oppi ei suvaita herätyssaarnoja ja synnistä puhumista.
Jos Rovasti ja herätyssaarnaaja Urho Muroma oli nyt toimimassa hänet erotettaisiin kirkosta se on varmaa.
Siinä nyt aluksi! - Kun puhutaan
kielet kirjoitti:
Kaikki kuuluisatkin saarnamiehet käyttää nykyisin ulkomaanmatkoillaa koulutettuja tulkkeja.
Helluntain tapaan saarnojen pitäminen vieraalla kielellä ei onnistu. Se on vaan tosiasia, joka pitää myöntää.kielillä ja Pyhähenki antaa selityksen, tämä on profetaalista kielilläpuhumista.
Tätä oli alkuseurakunnassa ja on ollut kautta seurakunnan historian. - vielä harvoja
kirkoon pettynyt kirjoitti:
Jumalan sanaa, niin olisin minäkin uskoon tullut kirkossa kenties.
Muuanne piti mennä Jeesusta etsimään, kirkonpiiristä ei asiat selvinnyt.
Pettynyt kirkoon olen mm. näissä asioissa:
1.
Homoparien siunaaminen.
2.
Naispappeus.
Raamattu selvästi sanoo seurakunnanpaimen tulee olla yhden vaimon mies.
3.
Piispan virkaa ei ole raamatussa.
On vain paikallisseurakunnan paimen sekä vanhimmisto joka valvoo opetusta.
4.
kirkon asioista päättämisvalta on jumalattomilla, siksi siellä ei noudateta raamatun sanaa.
5.
Ekumenia on uskontojen keitos,
joka tarkoittaakin maailmaa.
Eklesia tarkoittaa uskovienyhteyttä ovat ihan eri asioita.
6.
Liperaaliteologia on kirkon oppi ei suvaita herätyssaarnoja ja synnistä puhumista.
Jos Rovasti ja herätyssaarnaaja Urho Muroma oli nyt toimimassa hänet erotettaisiin kirkosta se on varmaa.
Siinä nyt aluksi!poikkeuksia kuten Matti Vuolanne.
kirkoon pettynyt kirjoitti:
Jumalan sanaa, niin olisin minäkin uskoon tullut kirkossa kenties.
Muuanne piti mennä Jeesusta etsimään, kirkonpiiristä ei asiat selvinnyt.
Pettynyt kirkoon olen mm. näissä asioissa:
1.
Homoparien siunaaminen.
2.
Naispappeus.
Raamattu selvästi sanoo seurakunnanpaimen tulee olla yhden vaimon mies.
3.
Piispan virkaa ei ole raamatussa.
On vain paikallisseurakunnan paimen sekä vanhimmisto joka valvoo opetusta.
4.
kirkon asioista päättämisvalta on jumalattomilla, siksi siellä ei noudateta raamatun sanaa.
5.
Ekumenia on uskontojen keitos,
joka tarkoittaakin maailmaa.
Eklesia tarkoittaa uskovienyhteyttä ovat ihan eri asioita.
6.
Liperaaliteologia on kirkon oppi ei suvaita herätyssaarnoja ja synnistä puhumista.
Jos Rovasti ja herätyssaarnaaja Urho Muroma oli nyt toimimassa hänet erotettaisiin kirkosta se on varmaa.
Siinä nyt aluksi!"Kirkkoon pettynyt", kritiikkisi on aiheellista!
Kohdat 1,2,5,6,samaa mieltä
Kohta 3...mitä piispan viralla tarkoitetaan?
kohta 4 osin samaa mieltä, tarvitsemme hengellistä herätystä. Jumala voi vielä muuttaa tilanteen. Toivottomalta tilanne kuitenkin näyttää...
---
Jeesus sanoo lopunajoista: "...kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?" (Luuk. 18:8).
Luopumus on suurta (Matt.24. luku)- Todellisten uskovien on
Tapio522 kirjoitti:
"Kirkkoon pettynyt", kritiikkisi on aiheellista!
Kohdat 1,2,5,6,samaa mieltä
Kohta 3...mitä piispan viralla tarkoitetaan?
kohta 4 osin samaa mieltä, tarvitsemme hengellistä herätystä. Jumala voi vielä muuttaa tilanteen. Toivottomalta tilanne kuitenkin näyttää...
---
Jeesus sanoo lopunajoista: "...kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?" (Luuk. 18:8).
Luopumus on suurta (Matt.24. luku)erottava kirkosta ettei tule saastutetuksi heidän synneistään, ehtoollinenkin on silloin riivaajien malja, jos homot on pappeina ja paavilaisuuteen sekoitutaan yhäenemmän.
Todellisten uskovien on kirjoitti:
erottava kirkosta ettei tule saastutetuksi heidän synneistään, ehtoollinenkin on silloin riivaajien malja, jos homot on pappeina ja paavilaisuuteen sekoitutaan yhäenemmän.
"Todellisten uskovien on erottava kirkosta ..."
---
Itse en lähtisi...ainakaan vielä.
Voi käydä niinkin, että kun sutta lähtee pakoon, niin karhu voi tulla vastaan, vai kumminpäin se menikään.
Voihan olla sekin aika lähellä, josta Jeesus sanoi opetuslapsilleen:
"He erottavat teidät synagoogasta; ja tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle" (Joh. 16:2).
Tämä toteutui apostolien kohdalla, Johannesta lukuunottamatta, mutta se on totta tänäänkin monissa maissa.
- raamatun asiaa
Älkää unohtako että väärennetyssä raamatussa oleva Paavali; kristinuskon tukija Jeesuksen seuraajien muurhaamisissa ei ole kaikkia hänen nimissä olevia tekstejä kirjoittanut vaan niitä Paavalin tekstejä väärenteli joku peeveli ja siksi piti kristinuskon tapattaa Paavalikin ettei se rikos tulis ihmisten tietoon.
- terence.hill
Puhut raukkaparka höperö vain luulojasi.
- Yhteenveto
raamatullisesta uskovien kasteesta.
Jeesus ei tullut kastamaan vedellä vaan Pyhällä Hengellä! Pyhän Hengen vertauskuvia ovat: vesi, öljy, kyyhkynen, tuuli.
Pyhän Hengen kaste voidaan kokea esim. kuin raikkaan veden juontina, jota seuraa kielilläpuhuminen (ulkopuoliset voivat nähdä ja kokea, että joku kastetaan Pyhällä Hengellä)
Paavali ei tullut kastamaan vedellä vaan lähetettiin julistamaan evankeliumia:
" (1 Kor. 1:17)Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan!
Ensin julistus rististä, sitten usko ja sitten kaste ja kaste Pyhässä Hengessä!
Oikea raamatullinen Armonjärjestys:
JULISTUS
Ensin Julistus Rististä! (ei kaste vedessä!)
USKO
sitten parannus ja uskon katse ristille!
UUSI LUOMUS
Tällöin syntyy meissä uusi luomus ja meidät vanhurskautetaan.
VANHAN IHMISEN KUOLEMA RISTILLÄ
Kristuksessa "vanha" ihminen meissä kuolee samanaikaisesti.
(vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu Room. 6:6)
Nyt on syntynyt uusi luomus ja meissä oleva "vanha" ihminen on kuollut.
Kuollut tarvitsee tietenkin hautauksen!
KASTE VEDESSÄ
Vanha ihminen haudataan kasteen kautta kuolemaan. ei vain sivellä multaa hiukan päälaelle, vaan todella haudataan.
("niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan")
UUSI ELÄMÄ KRISTUKSESSA
johon kuuluu myös selkeästi lupaus Pyhästä Hengestä eli PYHÄN HENGEN KASTE,
jossa meidät kastetaan Hengessä yhdeksi ruumiiksi.
HENGEN TODISTUS JUMALAN LAPSEUDESTA
Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että olemme Jumalan lapsia! eli uskova ihminen kokee omassa hengessään edellä olevan totta.
Lapsikastetta ei tunnettu alkuseurakunnassa!
Uskovien kaste oli yleinen käytäntö vielä toisella vuosisadalla.
(Lainaukset Matti Kankaaniemi RV 30.1.2008)
Varhaisempia Uuden testamentin ulkopuolisia kristillisiä dokumentteja, jotka suoraan käsittelevät kastetta ovat barnabaan kirje, Hermaan Paimen ja Didakhe eli Kahdentoista apostolin opetus.
Erityisesti viimeksi mainittu on arvokas, koska siinä annetaan ohjeita kasteen suorittamisesta. Lisäksi Justinius Martyyri (k.165 jKr) kuvaa perusteellisesti kastetoimitusta toisen vuosisadan puolivälissä, kirjoittamassaan Apologiassa.
Barnabaan kirje (kirjoittaja 70-135jKr)mm.
"Huomatkaa, kuinka hän on määritellessänsä liittänyt toisiinsa veden ja ristin. tämähän tarkoittaa: autuaat ne, jotka ovat panneet toivonsa ristiin ja sitten astuneet veteen...
(vauvat eivät voi panna toivoaan ristiin ja astua veteen).
Hermaan Paimen:
"Nämä ovat ne, jotka ovat kuulleet sanan ja tahtovat saada kasteen Herran nimeen..."
Justinus Martyyri kuvaa myös vesikastetta, mutta ei kuitenkaan kuvaa sanallakaan lapsikasteesta vaikka kirjoittaa lapsista. Kasteesta hän mainitsee mm.
"Ne ihmiset, jotka ovat vakuuttuneet ja uskovat sen mitä opetamme ja sanomme todeksi, ja ryhtyvät elämään sen mukaisesti, ohjataan rukoilemaan ja lähestymään Jumalaa paastoten...sitten heidät viedään jonnekin. jossa on vettä...."
Didakhe opetti kastamaan virtaavasssa vedessä, upottamalla. Lapsikaste ei myöskään näytä olevan Didakheen ympäristössä: "Kastettavien käske paastota päivä tai kaksi ennen kastetta"- taappo
...paketti, kiitos siitä ja siunausta!
nimimerkki "Yhteenveto": "Didakhe opetti kastamaan virtaavasssa vedessä, upottamalla".
---
Kirjassa DIDAKHE (kahdentoista apostolin oppi) n. 100-luvulta, sanotaan:
”Kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen virtaavalla vedellä (tai:virtaavassa vedessä)..
Mutta, jos sinulla ei ole virtaavaa vettä, kasta muuhun veteen.
Jos et voi kastaa raikkaalla vedellä, kasta lämpimällä.
Mutta jos sinulla ei ole kumpaakaan, vala päähän kolmesti vettä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”
--
Kun Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen asetti kristillisen kasteen, hän ei puhunut veden määrästä mitään.
Hän yksinkertaisesti vain sanoi, että pelastukseen kuuluu usko ja kaste;
”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu” (Mark.16:16).
Edelleen: ” tehkää kaikista kansoista (“kaikkiin kansoihin” kuuluvat lapsetkin!) opetuslapsia kastaen heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19).
Jeesuksen opetus kasteesta ei puhu veden määrästä, vaan kasteen välttämättömyydestä: ”ellei ihminen synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan” (Joh.3:5).Kasteesta ovat lausuneet tunnetut varhaiskristityt ja kirkkoisät kirjoituksissaan seuraavasti:
Poimittu linkistä:
http://koti.mbnet.fi/teppov/kaste2.html
POLYKARPOS (eli v. 70-156/157)
Polykarpos oli Smyrnan piispa ja Johanneksen oppilas. Kun Polykarpos tuotiin petojen eteen Roomassa häntä kehotettiin pilkkaamaan Kristusta henkensä säästämiseksi. Tähän Polykarpos vastasi: "Jo kahdeksankymmentä kyysi vuotta olen häntä palvellut, eikä hän ole tehnyt minulle mitään pahaa. Kuinka voisin pilkata kuningastani, joka on minut pelastanut." Tuossa 86 vuotias Polykarpos ilmoittaa siis syntymästään saakka palvelleensa Kristusta, eli hänet oli kastettu siis vauvana v 67/68. Kastamaton oli tuohon aikaan pakana. Kun Johannes kuoli noin v 100, niin Polykarpos ehti olla hänen oppilaanaan yli kaksikymmentä vuotta. Johannesta muuten pidetään piispanviran perustajana.
BARNABAAN KIRJE (kirj. 117-135)
"Tutkikaamme nyt onko Herra huolenpidossaan antanut ilmoitusta myös vedestä ja rististä. Vedestä onkin kirjoitettuna Israelia koskeva sana, koska he eivät tule ottamaan vastaan kastetta, joka tuo SYNTIEN ANTEEKSIANTAMISEN, vaan rakentuvat omaan varaansa"
JUSTINUS MARTTYYRI (100-165)
Hän kirjoittaa: "Sitten me johdamme heidät paikkaan jossa on vettä ja synnytämme uudestaan samalla uudestisyntymisen tavalla kuin mekin, sillä heidät pestään vedessä. Meidän joukossamme on monia 60-70 vuotiaita miehiä ja naisia, jotka jo lapsena on tehty opetuslapsiksi" Nuo 60-70 vuotiaat olivat siis kastettu vuosien 80-90 välillä, eli aikana jolloin Johannes vielä eli.
KLEEMENSIN KIRJE
Kleemens oli Rooman piispa n. vuosina 92-101 (tai 88-97). Hänestä lausutaan: "Matkoillaan Klemens tapasi sellaisia miehiä jotka olivat säilyttäneet oikean perimätiedon autuaallisesta opista, joka oli kulkenut isiltä pojalle aina Pietarin, Jaakobin ja Paavalin ajoista asti." Klemens kehottaa pitämään kasteen puhtaana ja tahrattomana. Kasteella oli siis keskeinen merkitys jo alussa apostolisena aikana.
IRENEUS (140-202)
Hän oli Polykarpoksen oppilas, joka taasen oli Johanneksen oppilas. Ireneus kirjoittaa: "Kristus tuli pelastamaan kaikkia itsensä kautta, kaikkia jotka hänen kauttaan uudestisyntyvät Jumalalle. Rintalapsia, pieniä lapsia, lapsia, nuorukaisia ja vanhempia" Hän viittaa kastekäskyyn Mt 28:18-20. Ireneus oli arvostettu teologi- lähetyssaarnaaja ja opettaja. Hän puhuu lapsikasteesta täysin luonnollisena asiana, eikä tiedä mitään lapsikasteen vastustamisesta.
TERTULLIANUS (160-225)
Tertullianuksen kasteenuusijatkin hyväksyvät, sillä hän ainoa kirkkoisä, joka vastusti silloin yleistä lapsikastetta. Miksi muuten olisi vastustanut ellei lapsikaste olisi ollut yleinen tapa? On huomattava, että Tertullianus hyväksyi kyllä aivan pienten lasten kasteen tapauksessa jossa pelättiin lapsen kuolevan, silloin hänen mukaansa rintalapsikin oli kastettava.
Jos lapsikastetta ei siis tuolloin olisi pidetty apostolisena tapana, niin Tertullianuksen olisi ollut helppo vedota siihen, että se ei olisi ollut apostolinen tapa. Apostolista tapaa kastaa lapsia hän ei kuitenkaan epäillyt eikä kumonnut. Huomattavaa on, että Tertullianus opetti, että kasteessa saadaan synnit anteeksi. Hän opetti myöskin, että lapsi on kastehetkeen saakka Aadamissa, perisynnin saastuttama. Siksi hengenvaarassa oleva lapsi oli hänen mukaansa kastettava välittömästi.
ORIGENES (185-254)
Origenes kastettiin vauvana v 185. Myöskin Origeneksen äiti ja isoisä oli kastettu lapsena. Origeneksen isoisä oli siis elänyt aikana jolloin Johannes eli. Origenes lausuu: "Kirkko on saanut apostoleilta perimätavan kastaa myös pienet lapset.
AUGUSTINUS (354-430)
Augustinus on kirjoittanut: "Kirkko on aina pitänyt kiinni lapsikasteesta. Lapsikaste ei olisi uskottava ellei se olisi apostolien tapa." Sekä Augustinus että hänen vastustajansa Pelagius ovat sanoneet, etteivät ole kuulleet yhdestäkään, joka olisi niin harhaoppinen, että hylkäisi pikkulasten kasteen.- JÄLLEEN VÄÄRENNÄT
Tapio522 kirjoitti:
Kasteesta ovat lausuneet tunnetut varhaiskristityt ja kirkkoisät kirjoituksissaan seuraavasti:
Poimittu linkistä:
http://koti.mbnet.fi/teppov/kaste2.html
POLYKARPOS (eli v. 70-156/157)
Polykarpos oli Smyrnan piispa ja Johanneksen oppilas. Kun Polykarpos tuotiin petojen eteen Roomassa häntä kehotettiin pilkkaamaan Kristusta henkensä säästämiseksi. Tähän Polykarpos vastasi: "Jo kahdeksankymmentä kyysi vuotta olen häntä palvellut, eikä hän ole tehnyt minulle mitään pahaa. Kuinka voisin pilkata kuningastani, joka on minut pelastanut." Tuossa 86 vuotias Polykarpos ilmoittaa siis syntymästään saakka palvelleensa Kristusta, eli hänet oli kastettu siis vauvana v 67/68. Kastamaton oli tuohon aikaan pakana. Kun Johannes kuoli noin v 100, niin Polykarpos ehti olla hänen oppilaanaan yli kaksikymmentä vuotta. Johannesta muuten pidetään piispanviran perustajana.
BARNABAAN KIRJE (kirj. 117-135)
"Tutkikaamme nyt onko Herra huolenpidossaan antanut ilmoitusta myös vedestä ja rististä. Vedestä onkin kirjoitettuna Israelia koskeva sana, koska he eivät tule ottamaan vastaan kastetta, joka tuo SYNTIEN ANTEEKSIANTAMISEN, vaan rakentuvat omaan varaansa"
JUSTINUS MARTTYYRI (100-165)
Hän kirjoittaa: "Sitten me johdamme heidät paikkaan jossa on vettä ja synnytämme uudestaan samalla uudestisyntymisen tavalla kuin mekin, sillä heidät pestään vedessä. Meidän joukossamme on monia 60-70 vuotiaita miehiä ja naisia, jotka jo lapsena on tehty opetuslapsiksi" Nuo 60-70 vuotiaat olivat siis kastettu vuosien 80-90 välillä, eli aikana jolloin Johannes vielä eli.
KLEEMENSIN KIRJE
Kleemens oli Rooman piispa n. vuosina 92-101 (tai 88-97). Hänestä lausutaan: "Matkoillaan Klemens tapasi sellaisia miehiä jotka olivat säilyttäneet oikean perimätiedon autuaallisesta opista, joka oli kulkenut isiltä pojalle aina Pietarin, Jaakobin ja Paavalin ajoista asti." Klemens kehottaa pitämään kasteen puhtaana ja tahrattomana. Kasteella oli siis keskeinen merkitys jo alussa apostolisena aikana.
IRENEUS (140-202)
Hän oli Polykarpoksen oppilas, joka taasen oli Johanneksen oppilas. Ireneus kirjoittaa: "Kristus tuli pelastamaan kaikkia itsensä kautta, kaikkia jotka hänen kauttaan uudestisyntyvät Jumalalle. Rintalapsia, pieniä lapsia, lapsia, nuorukaisia ja vanhempia" Hän viittaa kastekäskyyn Mt 28:18-20. Ireneus oli arvostettu teologi- lähetyssaarnaaja ja opettaja. Hän puhuu lapsikasteesta täysin luonnollisena asiana, eikä tiedä mitään lapsikasteen vastustamisesta.
TERTULLIANUS (160-225)
Tertullianuksen kasteenuusijatkin hyväksyvät, sillä hän ainoa kirkkoisä, joka vastusti silloin yleistä lapsikastetta. Miksi muuten olisi vastustanut ellei lapsikaste olisi ollut yleinen tapa? On huomattava, että Tertullianus hyväksyi kyllä aivan pienten lasten kasteen tapauksessa jossa pelättiin lapsen kuolevan, silloin hänen mukaansa rintalapsikin oli kastettava.
Jos lapsikastetta ei siis tuolloin olisi pidetty apostolisena tapana, niin Tertullianuksen olisi ollut helppo vedota siihen, että se ei olisi ollut apostolinen tapa. Apostolista tapaa kastaa lapsia hän ei kuitenkaan epäillyt eikä kumonnut. Huomattavaa on, että Tertullianus opetti, että kasteessa saadaan synnit anteeksi. Hän opetti myöskin, että lapsi on kastehetkeen saakka Aadamissa, perisynnin saastuttama. Siksi hengenvaarassa oleva lapsi oli hänen mukaansa kastettava välittömästi.
ORIGENES (185-254)
Origenes kastettiin vauvana v 185. Myöskin Origeneksen äiti ja isoisä oli kastettu lapsena. Origeneksen isoisä oli siis elänyt aikana jolloin Johannes eli. Origenes lausuu: "Kirkko on saanut apostoleilta perimätavan kastaa myös pienet lapset.
AUGUSTINUS (354-430)
Augustinus on kirjoittanut: "Kirkko on aina pitänyt kiinni lapsikasteesta. Lapsikaste ei olisi uskottava ellei se olisi apostolien tapa." Sekä Augustinus että hänen vastustajansa Pelagius ovat sanoneet, etteivät ole kuulleet yhdestäkään, joka olisi niin harhaoppinen, että hylkäisi pikkulasten kasteen.totuutta ja historiaa?
Kaikki nuo mainitsemasi kirkkoisät oli kastettu
aikuisena.
Polykarpos ei ollut kastettu vauvana, eikä hän
viittaa tuossa vauvakasteeseen, vaan hän oli ollut
uskossa lapsesta saakka ja hänet kastettiin uskovana.
Barbabbaskin puolestaan oli kastettu aikuisena. Hän kirjoittaa: "Autuaat ne, jotka ovat panneet toivonsa ristiin ja SITTEEN ASTUNEET VETEEN...."
Vauva ei kykene astumaan veteen!!!!!
Justianus Marttyyri ei mainitse sanaakaan lapsikasteesta, vaikka hän puhuu lapsista ja kuvaa
kasteriittiä: "Ne , jotka ovat vakuuttuneet ja USKOVAT, ohjataan rukoilemaan ja lähestymään Jumalaa pastoten, ja sitten heidät viedään jonne-
kin, jossa on vettä..."
Klemens ei mainitse sanaakaan lapsikasteesta, vaan
painottaa sitä, että sama perimätieto on kulkeutunut apostolien ajoista lähtien, joten vielä silloin ei tunnettu lapsikastetta!
Ireneuskaan EI MAINITSE SANAAKAAN lapsikasteesta
tuossa kirjoituksessaan, vaikka lapsikasteen puo-
lustajat OLETTAVAT hänen tarkoittavan kastetta,
kun hän puhuu pienistä lapsista. Hän vain sanoo,
että Jeesus on tullut pelastamaan KAIKKIA, myös
pieniä lapsia!
Tertullianus hyökkäsi kiivaast lapsikastetta vastaan, sillä vasta hänen aikanaan lapsikaste-
käytäntö levisi muiden harhaoppien kanssa.
Lapsikastekäytäntö alkoi levitä vasta 200-luvun
alussa.
Origenes oli harhaan mennyt piispa, joka erotettiin kirkon yhteydestä. Hän antoi kuohita
itsensä ja uskoi sielunvaellukseen ja lopuksi
kaikkien ihmisten ja jopa saatanan pelastumiseen.
Eli samaan asiaan, johon Kylliäinen uskoo.
Eli hän sopii hyvin harhaoppien, kuten lapsikas-
teen puolustajaksi.
Augustinuskin antoi kastaa itsensä vasta AIKUISENA
vaikka hänen äitinsä oli harras uskovainen. Joten
vielä silloin eivät uskovat kastattaneet automaattisesti lapsiaan.
Didakhee, eli Kahdentoista apostolin oppi n 100-
luvulta kertoo, että kastettavan tuli PAASTOTA ENNEN kasteelle menoaan.
Vauva ei osaa pastosta, ellei häneltä estetä
väkisin ruoan saantia. Pastoamonen on vauvalle
hengenvaarallista.
Miksi Tapion on niin vaikeaa pysyä totuudessa?
Vaatiiko tuo Raamatulle vieras harhaoppi-vauvakaste- tietoista valehtelua? JÄLLEEN VÄÄRENNÄT kirjoitti:
totuutta ja historiaa?
Kaikki nuo mainitsemasi kirkkoisät oli kastettu
aikuisena.
Polykarpos ei ollut kastettu vauvana, eikä hän
viittaa tuossa vauvakasteeseen, vaan hän oli ollut
uskossa lapsesta saakka ja hänet kastettiin uskovana.
Barbabbaskin puolestaan oli kastettu aikuisena. Hän kirjoittaa: "Autuaat ne, jotka ovat panneet toivonsa ristiin ja SITTEEN ASTUNEET VETEEN...."
Vauva ei kykene astumaan veteen!!!!!
Justianus Marttyyri ei mainitse sanaakaan lapsikasteesta, vaikka hän puhuu lapsista ja kuvaa
kasteriittiä: "Ne , jotka ovat vakuuttuneet ja USKOVAT, ohjataan rukoilemaan ja lähestymään Jumalaa pastoten, ja sitten heidät viedään jonne-
kin, jossa on vettä..."
Klemens ei mainitse sanaakaan lapsikasteesta, vaan
painottaa sitä, että sama perimätieto on kulkeutunut apostolien ajoista lähtien, joten vielä silloin ei tunnettu lapsikastetta!
Ireneuskaan EI MAINITSE SANAAKAAN lapsikasteesta
tuossa kirjoituksessaan, vaikka lapsikasteen puo-
lustajat OLETTAVAT hänen tarkoittavan kastetta,
kun hän puhuu pienistä lapsista. Hän vain sanoo,
että Jeesus on tullut pelastamaan KAIKKIA, myös
pieniä lapsia!
Tertullianus hyökkäsi kiivaast lapsikastetta vastaan, sillä vasta hänen aikanaan lapsikaste-
käytäntö levisi muiden harhaoppien kanssa.
Lapsikastekäytäntö alkoi levitä vasta 200-luvun
alussa.
Origenes oli harhaan mennyt piispa, joka erotettiin kirkon yhteydestä. Hän antoi kuohita
itsensä ja uskoi sielunvaellukseen ja lopuksi
kaikkien ihmisten ja jopa saatanan pelastumiseen.
Eli samaan asiaan, johon Kylliäinen uskoo.
Eli hän sopii hyvin harhaoppien, kuten lapsikas-
teen puolustajaksi.
Augustinuskin antoi kastaa itsensä vasta AIKUISENA
vaikka hänen äitinsä oli harras uskovainen. Joten
vielä silloin eivät uskovat kastattaneet automaattisesti lapsiaan.
Didakhee, eli Kahdentoista apostolin oppi n 100-
luvulta kertoo, että kastettavan tuli PAASTOTA ENNEN kasteelle menoaan.
Vauva ei osaa pastosta, ellei häneltä estetä
väkisin ruoan saantia. Pastoamonen on vauvalle
hengenvaarallista.
Miksi Tapion on niin vaikeaa pysyä totuudessa?
Vaatiiko tuo Raamatulle vieras harhaoppi-vauvakaste- tietoista valehtelua?"Miksi Tapio JÄLLEEN VÄÄRENNÄT totuutta ja historiaa"?
"Miksi Tapion on niin vaikeaa pysyä totuudessa?
Vaatiiko tuo Raamatulle vieras harhaoppi-vauvakaste- tietoista valehtelua"?
---
Kovia syytöksiä.
Itse välttelen lähtemästä syyttelylinjalle, vaikka joku onkin eri mieltä kanssani.
Ilmeisesti kaikki muut ovat "totuuden väärentäjiä" ja "tietoisia valehtelijoita", jotka eivät ole kaikesta (tai lähes kaikesta) samaa mieltä kanssasi.- tässä historian
Tapio522 kirjoitti:
"Miksi Tapio JÄLLEEN VÄÄRENNÄT totuutta ja historiaa"?
"Miksi Tapion on niin vaikeaa pysyä totuudessa?
Vaatiiko tuo Raamatulle vieras harhaoppi-vauvakaste- tietoista valehtelua"?
---
Kovia syytöksiä.
Itse välttelen lähtemästä syyttelylinjalle, vaikka joku onkin eri mieltä kanssani.
Ilmeisesti kaikki muut ovat "totuuden väärentäjiä" ja "tietoisia valehtelijoita", jotka eivät ole kaikesta (tai lähes kaikesta) samaa mieltä kanssasi.kirjoituksessanne samaan, kuin tulkitessanne Raamat-
tua. OLETATTE aina kun puhutaan lapsista tai ve-
destä, että sillä tarkoitetaan lapsikastetta.
Vaikka mielestäsi vältteletkin esittämästä syytöksiä, niin et
kuitenkaan vältä esittämästä valheita!
Ei tässä ole kysymys siitä, onko joku samaa mieltä
kanssani, vaan siitä, että te väärennätte historiaa
saadaksenne tukea omalle opillenne.
Tarkoitus pyhittää keinot. tässä historian kirjoitti:
kirjoituksessanne samaan, kuin tulkitessanne Raamat-
tua. OLETATTE aina kun puhutaan lapsista tai ve-
destä, että sillä tarkoitetaan lapsikastetta.
Vaikka mielestäsi vältteletkin esittämästä syytöksiä, niin et
kuitenkaan vältä esittämästä valheita!
Ei tässä ole kysymys siitä, onko joku samaa mieltä
kanssani, vaan siitä, että te väärennätte historiaa
saadaksenne tukea omalle opillenne.
Tarkoitus pyhittää keinot."OLETATTE aina kun puhutaan lapsista tai ve-
destä, että sillä tarkoitetaan lapsikastetta".
--
En tiedä, mitä muut olettavat, mutta itse uskon, että kaste on yksi (Ef.4:5).
Olkoon kyseessä lapsi tai aikuinen.- kuitenkaan uskalla
Tapio522 kirjoitti:
"OLETATTE aina kun puhutaan lapsista tai ve-
destä, että sillä tarkoitetaan lapsikastetta".
--
En tiedä, mitä muut olettavat, mutta itse uskon, että kaste on yksi (Ef.4:5).
Olkoon kyseessä lapsi tai aikuinen.korjata väärää kirjoitustasi siitä, että nuo kirkko-
isät olisivat puheneet kasteesta!
Rehellinen ihminen korjaa erheensä! kuitenkaan uskalla kirjoitti:
korjata väärää kirjoitustasi siitä, että nuo kirkko-
isät olisivat puheneet kasteesta!
Rehellinen ihminen korjaa erheensä!"Rehellinen ihminen korjaa erheensä"!
--
Mistä nyt on kyse?
Ymmärsinköhän oikein vaatimuksesi?
Miten minä voin korjata väärää kirjoitustani, kun poiminnot kirkkoisien lausunnoista ja arviot niistä olivat linkin kirjoittajan tekstistä, ei minun.
Tekstiä voivat kaikki tutkia tarkemmin ja arvioida vaikka muista lähteistä käsin, miten totuudellista se on.
Harvalla kuitenkaan on mahdollisuuksia tähän.
Tietysti Raamattu on kaiken "uskon, opin ja elämän korkein ohje".
Mutta kirkkohistorian tuntemuksestakaan ei liene haittaa.
--
Kannattaisi lukea viestini tarkemmin, niin tietää paremmin, mistä on kyse, ettei toimisi, niin kuin se entinen "eukko" (miksei "ukkokin"), joka kokouksesta tultua totesi:
"Vastaan panin, vaikka en mistään mittään tiennykkään!"- taappo
Tapio522 kirjoitti:
"Rehellinen ihminen korjaa erheensä"!
--
Mistä nyt on kyse?
Ymmärsinköhän oikein vaatimuksesi?
Miten minä voin korjata väärää kirjoitustani, kun poiminnot kirkkoisien lausunnoista ja arviot niistä olivat linkin kirjoittajan tekstistä, ei minun.
Tekstiä voivat kaikki tutkia tarkemmin ja arvioida vaikka muista lähteistä käsin, miten totuudellista se on.
Harvalla kuitenkaan on mahdollisuuksia tähän.
Tietysti Raamattu on kaiken "uskon, opin ja elämän korkein ohje".
Mutta kirkkohistorian tuntemuksestakaan ei liene haittaa.
--
Kannattaisi lukea viestini tarkemmin, niin tietää paremmin, mistä on kyse, ettei toimisi, niin kuin se entinen "eukko" (miksei "ukkokin"), joka kokouksesta tultua totesi:
"Vastaan panin, vaikka en mistään mittään tiennykkään!"...kaikella rakkaudella: edellä käymässäsi keskustelussa vastaväittelijäsi kirjoittaa oikeita asioita.
'Kirkkoisien' historia ei ole sitä, mitä kirkko pitää totuutena.
Puolueetonta tutkimusaineistoa on hyvin paljon, joka vahvistaa sen, etteivät apostolit opettaneet kastamaan lapsia.
Lapsikasteoppi on synnytetty näitten 'kirkkoisien' toimesta ja siitä on muodostunut traditio, jota on puolustettu verisesti - ymmärrettävää kyllä, onhan suurista rahoista kysymys!
Mitä Jeesus ja apostolit opettivat?
Eikö sitä, että kaikkien ihmisten on tehtävä parannus!
Tämä on sukupolvilta sukupolville siirtyvä käsky.
Jos katsomme, mihin tuo maaginen lapsikaste oppi johtaa (on johtanut).
Liberaalein oppi johtaa siihen, ettei Raamatun julistusta tarvitse tehdä, koska kaikki ihmiset kuitenkin pelastuvat tuon lapsikasteen perusteella.
Viittaan esim. nykyisen Paavin puheeseen Pietarin aukiolla, jossa hän sanoi, ettei Raamatun ilmoittamaa uskoa tarvita autuutta varten, vaan riittää, että on sydämen tahto hyvään. - No, tämähän on ymmärrettävää, koskapa hän aikoo ekumeenisella yhteydellä syleillä muitakin kuin kristittyjä.
Vastaamme kerran viimeisellä tuomiolla jokaisesta sanasta, jokaisesta kirjoituksesta, jokaisesta ajatuksesta Jumalalle.
Tämän pitäisi laittaa meidät jokaisen pienelle paikalle, voihan jonkun läheisemme pelastus olla kiinni siitä, mitä olemme hänelle opettaneet! taappo kirjoitti:
...kaikella rakkaudella: edellä käymässäsi keskustelussa vastaväittelijäsi kirjoittaa oikeita asioita.
'Kirkkoisien' historia ei ole sitä, mitä kirkko pitää totuutena.
Puolueetonta tutkimusaineistoa on hyvin paljon, joka vahvistaa sen, etteivät apostolit opettaneet kastamaan lapsia.
Lapsikasteoppi on synnytetty näitten 'kirkkoisien' toimesta ja siitä on muodostunut traditio, jota on puolustettu verisesti - ymmärrettävää kyllä, onhan suurista rahoista kysymys!
Mitä Jeesus ja apostolit opettivat?
Eikö sitä, että kaikkien ihmisten on tehtävä parannus!
Tämä on sukupolvilta sukupolville siirtyvä käsky.
Jos katsomme, mihin tuo maaginen lapsikaste oppi johtaa (on johtanut).
Liberaalein oppi johtaa siihen, ettei Raamatun julistusta tarvitse tehdä, koska kaikki ihmiset kuitenkin pelastuvat tuon lapsikasteen perusteella.
Viittaan esim. nykyisen Paavin puheeseen Pietarin aukiolla, jossa hän sanoi, ettei Raamatun ilmoittamaa uskoa tarvita autuutta varten, vaan riittää, että on sydämen tahto hyvään. - No, tämähän on ymmärrettävää, koskapa hän aikoo ekumeenisella yhteydellä syleillä muitakin kuin kristittyjä.
Vastaamme kerran viimeisellä tuomiolla jokaisesta sanasta, jokaisesta kirjoituksesta, jokaisesta ajatuksesta Jumalalle.
Tämän pitäisi laittaa meidät jokaisen pienelle paikalle, voihan jonkun läheisemme pelastus olla kiinni siitä, mitä olemme hänelle opettaneet!taappo: "Liberaalein oppi johtaa siihen, ettei Raamatun julistusta tarvitse tehdä, koska kaikki ihmiset kuitenkin pelastuvat tuon lapsikasteen perusteella". ...Viittaan esim. nykyisen Paavin puheeseen...
---
En edusta Paavin kirkon oppeja, vaan minulle "Raamatun Sana on opin, uskon ja elämän korkein ohje"..
Pelastuaksemme tarvitsemme uskoa ja kastetta.
Mark. 16:16
--
Puhut maagisesta lapsikasteopista.
---Mihinköhän se "maaginen" kaste johti israelilaiset, jotka saivat "kasteen Moosekseen" (=kasteen vanhatestamentillinen esikuva, jonka myös lapset saivat)ylittäessään Punaisen Meren (Lue. 1.Kor.10:1-13).
Ei kai Jeesuksen asettama kaste (Matt.28:19) voi olla syynä ihmisen väärinkäytöksiin.
-
Mitä kirkkoisiin tulee, jokainen voi tutkia näitä "puolueettomia lähteitä", mitä niillä sitten tarkoitatkaan.- olet omaksunut
Tapio522 kirjoitti:
taappo: "Liberaalein oppi johtaa siihen, ettei Raamatun julistusta tarvitse tehdä, koska kaikki ihmiset kuitenkin pelastuvat tuon lapsikasteen perusteella". ...Viittaan esim. nykyisen Paavin puheeseen...
---
En edusta Paavin kirkon oppeja, vaan minulle "Raamatun Sana on opin, uskon ja elämän korkein ohje"..
Pelastuaksemme tarvitsemme uskoa ja kastetta.
Mark. 16:16
--
Puhut maagisesta lapsikasteopista.
---Mihinköhän se "maaginen" kaste johti israelilaiset, jotka saivat "kasteen Moosekseen" (=kasteen vanhatestamentillinen esikuva, jonka myös lapset saivat)ylittäessään Punaisen Meren (Lue. 1.Kor.10:1-13).
Ei kai Jeesuksen asettama kaste (Matt.28:19) voi olla syynä ihmisen väärinkäytöksiin.
-
Mitä kirkkoisiin tulee, jokainen voi tutkia näitä "puolueettomia lähteitä", mitä niillä sitten tarkoitatkaan.katolisen kirkon harhaopeista ainoastaan lapsikasteen?
Onhan siellä paljon muitakin harhaoppeja, joita kirkko
perustelee kirkkoisien opetuksella ja Raamatulla.
Miksi vain tuo oppi veden maagisesta voimasta kelpaa
sinulle? olet omaksunut kirjoitti:
katolisen kirkon harhaopeista ainoastaan lapsikasteen?
Onhan siellä paljon muitakin harhaoppeja, joita kirkko
perustelee kirkkoisien opetuksella ja Raamatulla.
Miksi vain tuo oppi veden maagisesta voimasta kelpaa
sinulle?"Miksi vain tuo oppi veden maagisesta voimasta kelpaa sinulle"?
--
Oliko Jeesuskin magian kannattaja, kun Hän liitti veden ja Hengen toisiinsa (Joh. 3:5)?
Voimme jatkaa keskustelujamme seuraavassa ketjussa:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000005&posting=22000000032686854&view_mode=flat
- taappo
Olet itse kova 'poika' kyselemään, joten teenpä minäkin vastakysymyksen sinulle:
Oliko Johanneksen kaste taivaasta?
kirjoitit:
"Johannes oli edelläkävijä, joka viittasi Häneen, joka oli tuleva, eli Jeesukseen. Johanneksen kaste oli parannuksen kaste. Se oli ihmisen teko ja tunnustustoimi. "taappo: "Oliko Johanneksen kaste taivaasta"?
---
Kiitos kysymyksestäsi.
Kumpa täällä kyseltäisiin enemmänkin!
Taivaasta eli Jumalalta (Mark. 11:27-33).
Kun Jeesus sai Johannekselta kasteen, Isä itse antoi äänensä kuulua taivaasta.
(Mark. 3:13-17).
Tämä osoittaa sen, että Johannes Kastaja oli profeetta ja suorittamassa taivaallista kutsumustyötä.
-
Johanneksen kaste oli vesikaste, johon ei liittynyt lupausta Pyhän Hengen lahjasta (Mark.1:8).
Toisin on kristillisen kasteen (Apt. 2:38)- todistaa selvästi,
Tapio522 kirjoitti:
taappo: "Oliko Johanneksen kaste taivaasta"?
---
Kiitos kysymyksestäsi.
Kumpa täällä kyseltäisiin enemmänkin!
Taivaasta eli Jumalalta (Mark. 11:27-33).
Kun Jeesus sai Johannekselta kasteen, Isä itse antoi äänensä kuulua taivaasta.
(Mark. 3:13-17).
Tämä osoittaa sen, että Johannes Kastaja oli profeetta ja suorittamassa taivaallista kutsumustyötä.
-
Johanneksen kaste oli vesikaste, johon ei liittynyt lupausta Pyhän Hengen lahjasta (Mark.1:8).
Toisin on kristillisen kasteen (Apt. 2:38)että vesikaste ja Pyhän-Hengen kaste OVAT KAKSI ERI
ASIAA!
Joh 1:8
"Minä kastean teidät vedellä, mutta Hän kastaa teidät Pyhällä-Hengellä."
Apostolit oli kastettu vedellä aikaisemmin, mutta
Pyhän-Hengen kasteen he saivat VASTA HEKKUNTAINA!
Pyhä-Henki ei tarvitse kyytipojaksi vettä! todistaa selvästi, kirjoitti:
että vesikaste ja Pyhän-Hengen kaste OVAT KAKSI ERI
ASIAA!
Joh 1:8
"Minä kastean teidät vedellä, mutta Hän kastaa teidät Pyhällä-Hengellä."
Apostolit oli kastettu vedellä aikaisemmin, mutta
Pyhän-Hengen kasteen he saivat VASTA HEKKUNTAINA!
Pyhä-Henki ei tarvitse kyytipojaksi vettä!"Pyhä-Henki ei tarvitse kyytipojaksi vettä"!
---
Jeesus opettaa, että ihmisen on synnyttävä "VEDESTÄ JA HENGESTÄ" päästäkseen sisälle Jumalan valtakuntaan (Joh. 3:5, Tiit. 3:5).
Ei kannata mennä kumoamaan Jeesuksen sanoja, vaikka järkemme sanoisi muuta.todistaa selvästi, kirjoitti:
että vesikaste ja Pyhän-Hengen kaste OVAT KAKSI ERI
ASIAA!
Joh 1:8
"Minä kastean teidät vedellä, mutta Hän kastaa teidät Pyhällä-Hengellä."
Apostolit oli kastettu vedellä aikaisemmin, mutta
Pyhän-Hengen kasteen he saivat VASTA HEKKUNTAINA!
Pyhä-Henki ei tarvitse kyytipojaksi vettä!"...vesikaste ja Pyhän-Hengen kaste OVAT KAKSI ERI ASIAA"!
---
Tarkoitatko vesikasteella sitä, että kaste NIMEEN Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen on pelkkää vettä?
Paavali opettaa kasteesta (pesosta):
-"...te olette vastaanottaneet PESON.....meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen NIMESSÄ ja meidän Jumalamme HENGESSÄ" (1. Kor. 6:11)
-"..me olemme kaikki yhdessä HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi,...ja kaikki olemme saaneet juoda samaa HENKEÄ" (1.Kor.12:13).
Samoin Jeesus: "...vedestä ja HENGESTÄ..." (Joh. 3:5).
--
Jeesuksen kasteessa tapahtui ensimmäisen kerran Pyhän Kolminaisuuden ilmestyminen ihmisille (10,11).
Tästä tapahtumasta kertovat kaikki neljä evankelistaa; Matt. 3:13-17, Mark. 1:9-11, Lk. 3:21-22, Joh. 1:32-34.
Kristuksen saamalla kasteella on läheinen suhde meidän saamaamme kasteeseen (Matt. 28:19).- kumoamaan tai
Tapio522 kirjoitti:
"...vesikaste ja Pyhän-Hengen kaste OVAT KAKSI ERI ASIAA"!
---
Tarkoitatko vesikasteella sitä, että kaste NIMEEN Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen on pelkkää vettä?
Paavali opettaa kasteesta (pesosta):
-"...te olette vastaanottaneet PESON.....meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen NIMESSÄ ja meidän Jumalamme HENGESSÄ" (1. Kor. 6:11)
-"..me olemme kaikki yhdessä HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi,...ja kaikki olemme saaneet juoda samaa HENKEÄ" (1.Kor.12:13).
Samoin Jeesus: "...vedestä ja HENGESTÄ..." (Joh. 3:5).
--
Jeesuksen kasteessa tapahtui ensimmäisen kerran Pyhän Kolminaisuuden ilmestyminen ihmisille (10,11).
Tästä tapahtumasta kertovat kaikki neljä evankelistaa; Matt. 3:13-17, Mark. 1:9-11, Lk. 3:21-22, Joh. 1:32-34.
Kristuksen saamalla kasteella on läheinen suhde meidän saamaamme kasteeseen (Matt. 28:19).muuttamaan Raamatun ilmoitusta oman mielensä mukaan.
Ei noissa puhuta vesikasteesta, vaan Pyhän-Hengen lahjoista:
-"..me olemme kaikki yhdessä HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi,...ja kaikki olemme saaneet juoda samaa HENKEÄ" (1.Kor.12:13).
Juotko sinä kastevettä?
-"...te olette vastaanottaneet PESON.....meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen NIMESSÄ ja meidän Jumalamme HENGESSÄ" (1. Kor. 6:11)"
Jeesuksen veri pesee meidät puhtaaksi kaikesta
synnistä. 1. Joh 1:7
Kristuksen saama kaste on täysin eri kaste kuin vauvakaste!
Jeesus meni kasteelle vapaaehtoisesti.
Jeesuksen kaste ei poistanut syntejä.
Jeesus oli aikuinen.
Jeesuksen kaste oli ensimmäinen uuden-liiton kaste
ja saman kasteen hän asetti kulemansa jälkeen. Ei
sitä tarvitse mennä muuttamaan vauvakasteeksi,
kuten katolinen kirkko teki.
"Minun sanastani ei katoa pieninkään piirto". kumoamaan tai kirjoitti:
muuttamaan Raamatun ilmoitusta oman mielensä mukaan.
Ei noissa puhuta vesikasteesta, vaan Pyhän-Hengen lahjoista:
-"..me olemme kaikki yhdessä HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi,...ja kaikki olemme saaneet juoda samaa HENKEÄ" (1.Kor.12:13).
Juotko sinä kastevettä?
-"...te olette vastaanottaneet PESON.....meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen NIMESSÄ ja meidän Jumalamme HENGESSÄ" (1. Kor. 6:11)"
Jeesuksen veri pesee meidät puhtaaksi kaikesta
synnistä. 1. Joh 1:7
Kristuksen saama kaste on täysin eri kaste kuin vauvakaste!
Jeesus meni kasteelle vapaaehtoisesti.
Jeesuksen kaste ei poistanut syntejä.
Jeesus oli aikuinen.
Jeesuksen kaste oli ensimmäinen uuden-liiton kaste
ja saman kasteen hän asetti kulemansa jälkeen. Ei
sitä tarvitse mennä muuttamaan vauvakasteeksi,
kuten katolinen kirkko teki.
"Minun sanastani ei katoa pieninkään piirto".Ei noissa puhuta vesikasteesta, vaan Pyhän-Hengen lahjoista:
(1.Kor.12:13).
Juotko sinä kastevettä?
(1. Kor. 6:11)"
--
Kasteveden juomisesta ei 1.Kor.12:13 puhu mitään.
Lueppa tarkemmin, mistä juomisesta on kyse!
Kaste on muutakin kuin pelkkä "vesikaste".
Lue Apt.2:38 vielä kerran ja mieti, mihin syntien anteeksisaaminen ja Pyhän Hengen lahjan saaminen liittyvät!- nuo Raamatunkohdat
Tapio522 kirjoitti:
Ei noissa puhuta vesikasteesta, vaan Pyhän-Hengen lahjoista:
(1.Kor.12:13).
Juotko sinä kastevettä?
(1. Kor. 6:11)"
--
Kasteveden juomisesta ei 1.Kor.12:13 puhu mitään.
Lueppa tarkemmin, mistä juomisesta on kyse!
Kaste on muutakin kuin pelkkä "vesikaste".
Lue Apt.2:38 vielä kerran ja mieti, mihin syntien anteeksisaaminen ja Pyhän Hengen lahjan saaminen liittyvät!satoja kertoja ja niissä sanotaan selvästi, että
ihminen saa synnit anteeksi uskomalla Jeesukseen
Ap 10:43
"Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen,
joka USKOO HÄNEEN, saa synnit anteeksi."
Näin kävi helluntainakin ja sen jälkeen uskoontulleet kastettiin:
"Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin." Ap 2:41.
Ei Pietari ruvennut kastamaan jokaista paikalla-
olijaa väkisin, kuten lapsikasteessa tehdään.
ja että Pyhä-Henki annetaan niille, jotka TOTTELEVAT Sanaa, Ap 5:32.
Pyhä-Henki ANNETAAN. Ei pappi voi komentaa Häntä
ja määrätä, että nyt kun minä heitän vettä vauvan
päähän, niin humps. Pyhä-Henki menee vauvaan! - taappo
Tapio522 kirjoitti:
taappo: "Oliko Johanneksen kaste taivaasta"?
---
Kiitos kysymyksestäsi.
Kumpa täällä kyseltäisiin enemmänkin!
Taivaasta eli Jumalalta (Mark. 11:27-33).
Kun Jeesus sai Johannekselta kasteen, Isä itse antoi äänensä kuulua taivaasta.
(Mark. 3:13-17).
Tämä osoittaa sen, että Johannes Kastaja oli profeetta ja suorittamassa taivaallista kutsumustyötä.
-
Johanneksen kaste oli vesikaste, johon ei liittynyt lupausta Pyhän Hengen lahjasta (Mark.1:8).
Toisin on kristillisen kasteen (Apt. 2:38)kirjoitit avauksessasi:
"Johannes oli edelläkävijä, joka viittasi Häneen, joka oli tuleva, eli Jeesukseen. Johanneksen kaste oli parannuksen kaste. Se oli ihmisen teko ja tunnustustoimi. "
Kumpaa Johanneksen kaste siis oli 'ihmisen teko' vai 'Jumalan teko' ? taappo kirjoitti:
kirjoitit avauksessasi:
"Johannes oli edelläkävijä, joka viittasi Häneen, joka oli tuleva, eli Jeesukseen. Johanneksen kaste oli parannuksen kaste. Se oli ihmisen teko ja tunnustustoimi. "
Kumpaa Johanneksen kaste siis oli 'ihmisen teko' vai 'Jumalan teko' ?taappo: "Kumpaa Johanneksen kaste siis oli 'ihmisen teko' vai 'Jumalan teko'" ?
--
Mielestäni ihmisen teko, koska Johanneksen kaste oli pelkkä vesikaste.
Jeesuksen asettamaan kasteeseen "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt. 28:19) liittyy Jumalan työ/teko (Joh.3:5, Tiit. 3:5).
Merkitseekö sinulle kristillinen kaste pelkkää vettä (vesikastetta), vai liittyykö siihen jotain jumalallista?
Esim. Pyhä Henki?
Jos liittyy, niin miten?
(Älä loukkaannu, kun taas kysyn tätä. Kysymykseni koskee kasteen hengellistä sisältöä, joka mielestäni uskovien kasteesta puuttuu lähes täysin.
Moni tämän kasteen edustaja puhuukin pelkästä vesikasteesta.
Jos joku taas puhuu siitä, että kyllä kaste on muutakin, kuin pelkkää vettä, niin hänet helposti leimataan maagigoksi.)- Alpo Ahola
Tapio522 kirjoitti:
taappo: "Kumpaa Johanneksen kaste siis oli 'ihmisen teko' vai 'Jumalan teko'" ?
--
Mielestäni ihmisen teko, koska Johanneksen kaste oli pelkkä vesikaste.
Jeesuksen asettamaan kasteeseen "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt. 28:19) liittyy Jumalan työ/teko (Joh.3:5, Tiit. 3:5).
Merkitseekö sinulle kristillinen kaste pelkkää vettä (vesikastetta), vai liittyykö siihen jotain jumalallista?
Esim. Pyhä Henki?
Jos liittyy, niin miten?
(Älä loukkaannu, kun taas kysyn tätä. Kysymykseni koskee kasteen hengellistä sisältöä, joka mielestäni uskovien kasteesta puuttuu lähes täysin.
Moni tämän kasteen edustaja puhuukin pelkästä vesikasteesta.
Jos joku taas puhuu siitä, että kyllä kaste on muutakin, kuin pelkkää vettä, niin hänet helposti leimataan maagigoksi.)Osin tarkentaen ja syventäen näkemystä:
Johanneksen Jumalalta saama tehtävä oli osoittaa kansalle, että kuka on se Jumalan valittu. Se tapahtui tunnistuksessa kasteessa.
Johannes Kastaja oli saanut tunnistamista varten etukäteen profetian.
Kun Johannes Kastaja kastoi Jeesuksen, niin yskin Jeesus sain Pyhän Hengen ja Jumalan todistuksen. Siitä Johannes tiesi, että Jeesus on Kristus ja siksi hän julistikin kansalle, että KATSO JUMALAN KARITSA, JOKA OTTAA POIS MAAILMAN SYNNIN.
Nyt sitten suuri osa kristikansaa leikkii Jeesusta ja luulee täyttävänsä parannuksen kasteessa kaiken vanhurskauden, vaikka jo Johannes itse totesi että hänen kasteensa on aivan muuta, mitä tulee olemaan Jeesuksen asettama kaste. Johannes ilmoitti myös, että hänen kasteensa päättyy. Johanneksen kasteen saaneet (kansa) saivat itse Johannekselta todistuksen, että ovat kyykäärmeen sikiöitä, siis lihasta syntyneitä. Jeesus ei ollut siinnyt lihasta miehen tahdosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi423286Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3382198Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle81967- 1371911
Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan91759Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!781593Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk401349"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1461280- 751279
- 761278