Venttiilivarren ohjurin kumit

Xantia...

Onko minkälainen homma vaihtaa itse, saako osat halvalla? Auto on 1.8 Xantia.

10

6997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TousTypes

      Osat on halvat. Tarvisit lisäksi tulpan paikalle laitettavan paineilmasuuttimen, joka pitää venat paikallaan kun olet poistanut nokka-akselin ja irrotat venttiilin jousia. Jos jakohihnan osaat tuohon autoon vaihtaa niin ei tää paljonkummempi ole. Jos öljynsuotimen vaihto on tuskaa niin ole vaikka töissä sen aikaa kun korjaamolla sen tekevät ;).
      Jos pääkaupunkiseudulla asut niin yks hyvä vaihtoehto on käyttää Vantaan Autokorjaamon palveluja. Ite olen siellä korjauttanut ja huollattanut autoni yli vuoden ajan.

    • venttiilin kumit

      miksi pitää vaihtaa kumit? kun niiden vaihtaminen tuskin auttaa mitään,kunnossa olevat venttiilin ohjuri/venttiilin varret ei edes vaadi mitään kumeja,kumit vain huonontaa venttiilin varsien voitelua ja lyhentää niiden ikää

      • kumit.

        Ei ole semmoista autoa, jossa ei olsii venttiilinvarren kumeja.

        Muutoin olisi öljyn kulutus ihan hirveä.
        Öljy valuu ja roiskuu pitkin venttiilin vartta, ja kone imee (imisi) sen sisään.

        Nokka-akseli pois, ja pitää olla jokin venttiilin jousen painaja, että saa venttiilivarren lukituksen pois.
        Monesti olen joskus vaihtanut ao kumit.

        Mäntä yläasentoon, ja jos ilmaa käytössä, sitä kokoajan tulpan reiästä painaa sisään. Vanhasta tulpasta saa karan, jos ei muuta ole. Tai jos kovempaa putkimuovia jengaa tiukasti tulpan paikalle. Sekin onnistuu.

        Mutta tuo jousen puristin tärkein kalu. Saa itsekkin tehtyä, jos histikone, ym.
        Se laitetaan kiinni johonkin sopivaan korvakkeeseen / pultin alle ja vipusella painetaan jousta, jotta saa lukitusprikan pois. Muu onkin sitten helppoa. Katsoa vain, ettei lyö uutta tiivistettä liian syvään, pikku naputuksi, aina katsoa syvyyttä. Jos semmoinen olaton malli.


      • Anu Saukko
        kumit. kirjoitti:

        Ei ole semmoista autoa, jossa ei olsii venttiilinvarren kumeja.

        Muutoin olisi öljyn kulutus ihan hirveä.
        Öljy valuu ja roiskuu pitkin venttiilin vartta, ja kone imee (imisi) sen sisään.

        Nokka-akseli pois, ja pitää olla jokin venttiilin jousen painaja, että saa venttiilivarren lukituksen pois.
        Monesti olen joskus vaihtanut ao kumit.

        Mäntä yläasentoon, ja jos ilmaa käytössä, sitä kokoajan tulpan reiästä painaa sisään. Vanhasta tulpasta saa karan, jos ei muuta ole. Tai jos kovempaa putkimuovia jengaa tiukasti tulpan paikalle. Sekin onnistuu.

        Mutta tuo jousen puristin tärkein kalu. Saa itsekkin tehtyä, jos histikone, ym.
        Se laitetaan kiinni johonkin sopivaan korvakkeeseen / pultin alle ja vipusella painetaan jousta, jotta saa lukitusprikan pois. Muu onkin sitten helppoa. Katsoa vain, ettei lyö uutta tiivistettä liian syvään, pikku naputuksi, aina katsoa syvyyttä. Jos semmoinen olaton malli.

        On niitä ihan imumoottoreitakin, joissa ei ole kumeja ja kerroppa, mitä hyötyä niistä on turboissa.


      • olekkaan.
        Anu Saukko kirjoitti:

        On niitä ihan imumoottoreitakin, joissa ei ole kumeja ja kerroppa, mitä hyötyä niistä on turboissa.

        Kaikissa moottoreissa kumit on niin turboissa kuin muissakin.

        Jos, näin, missä ei ole ?
        -et löydä nimeltä.

        Turbolla ei mitään vaikutusta venttiilivarren kumeihin.

        Vanhan ruohonleikkurin moottorin joskus avasin, siinä ei tainnut olla kumeja. Koneistin venttiilin ja istukan. Omalla ao kivillä. Ihan kuten autoihin tehdään jos tarvetta, tai tehtiin, nykyisin venttiilien pinta semmoista, ettei paljoa kestä hioa pois. Ja hinnat nnin edullisia yleensä. laitetaan uusi osa.

        Moottorin mäntä päässä niin kova imu ettei turbon paine yllä läheskään sinne tasolle. Ja kun öljy ja öljysumu valuu venttiliä pitkin, se imaisis sisään jatkuvasti öljyä. Oikein kun olleet kumit rikki, saattanut viedä öljyä litra tolkulla, muutamalle tuhannelle. Ja näissä olluit venttilin varrreet ihan karstoituneet sisältä päin. Näistä runsaasti kokemusta itsellä


      • sitikka mies
        olekkaan. kirjoitti:

        Kaikissa moottoreissa kumit on niin turboissa kuin muissakin.

        Jos, näin, missä ei ole ?
        -et löydä nimeltä.

        Turbolla ei mitään vaikutusta venttiilivarren kumeihin.

        Vanhan ruohonleikkurin moottorin joskus avasin, siinä ei tainnut olla kumeja. Koneistin venttiilin ja istukan. Omalla ao kivillä. Ihan kuten autoihin tehdään jos tarvetta, tai tehtiin, nykyisin venttiilien pinta semmoista, ettei paljoa kestä hioa pois. Ja hinnat nnin edullisia yleensä. laitetaan uusi osa.

        Moottorin mäntä päässä niin kova imu ettei turbon paine yllä läheskään sinne tasolle. Ja kun öljy ja öljysumu valuu venttiliä pitkin, se imaisis sisään jatkuvasti öljyä. Oikein kun olleet kumit rikki, saattanut viedä öljyä litra tolkulla, muutamalle tuhannelle. Ja näissä olluit venttilin varrreet ihan karstoituneet sisältä päin. Näistä runsaasti kokemusta itsellä

        Pieni korjaus/lisäys edelliseen: Turbo moottorissakin on alipainetta imukanavissa silloin kun turbo ei vielä ahda (pienillä kierroksilla) tai moottorijarrutuksessa ja jatkuva paine kun turbo on "alueella" eli kun moottori on kuormitettu ja kierroksia riittävästi.. Kyllä ne ohjurikumit tarvitaan periaatteessa moottoriin kuin moottoriin!


      • Anonyymi
        olekkaan. kirjoitti:

        Kaikissa moottoreissa kumit on niin turboissa kuin muissakin.

        Jos, näin, missä ei ole ?
        -et löydä nimeltä.

        Turbolla ei mitään vaikutusta venttiilivarren kumeihin.

        Vanhan ruohonleikkurin moottorin joskus avasin, siinä ei tainnut olla kumeja. Koneistin venttiilin ja istukan. Omalla ao kivillä. Ihan kuten autoihin tehdään jos tarvetta, tai tehtiin, nykyisin venttiilien pinta semmoista, ettei paljoa kestä hioa pois. Ja hinnat nnin edullisia yleensä. laitetaan uusi osa.

        Moottorin mäntä päässä niin kova imu ettei turbon paine yllä läheskään sinne tasolle. Ja kun öljy ja öljysumu valuu venttiliä pitkin, se imaisis sisään jatkuvasti öljyä. Oikein kun olleet kumit rikki, saattanut viedä öljyä litra tolkulla, muutamalle tuhannelle. Ja näissä olluit venttilin varrreet ihan karstoituneet sisältä päin. Näistä runsaasti kokemusta itsellä

        Minä voin nimetä missä esim. Ei ole varren tiivisteitä. Moottori vm diesel,käytössä chrysler voyager, rover 2000,range rover, ym ym. Itsellä tuo range rover eikä kuluta öljyä sen kummemmin. Venttiilin ohjurit tuntuu kestävän loputtomiin. Toki se pieni pölläys tulee joskus. Se ohjuriholkki on venttiilikoneiston puolelta korkeampi joten valuva öljy ei niin helposti pääse sinne kuin kansissa joissa ne tiivisteet on. Myös on työntötankokone joten öljyä on siinä keinuviputilassa todella paljon vähemmän lillumassa. Sellaisesta kannesta joka on rakennettu siten,että tiivisteet tarvitaan voi tulla katsastus ongelmia ellei niitä ole. Samoin joutuu häpeämään niitä savupölläyksiä.


      • Anonyymi
        olekkaan. kirjoitti:

        Kaikissa moottoreissa kumit on niin turboissa kuin muissakin.

        Jos, näin, missä ei ole ?
        -et löydä nimeltä.

        Turbolla ei mitään vaikutusta venttiilivarren kumeihin.

        Vanhan ruohonleikkurin moottorin joskus avasin, siinä ei tainnut olla kumeja. Koneistin venttiilin ja istukan. Omalla ao kivillä. Ihan kuten autoihin tehdään jos tarvetta, tai tehtiin, nykyisin venttiilien pinta semmoista, ettei paljoa kestä hioa pois. Ja hinnat nnin edullisia yleensä. laitetaan uusi osa.

        Moottorin mäntä päässä niin kova imu ettei turbon paine yllä läheskään sinne tasolle. Ja kun öljy ja öljysumu valuu venttiliä pitkin, se imaisis sisään jatkuvasti öljyä. Oikein kun olleet kumit rikki, saattanut viedä öljyä litra tolkulla, muutamalle tuhannelle. Ja näissä olluit venttilin varrreet ihan karstoituneet sisältä päin. Näistä runsaasti kokemusta itsellä

        Ei ole semmoista autoa, jossa ei olsii venttiilinvarren kumeja..... No.....ei ehkä tänään ole enää autoja ilman venttiiliohjarin kumeja mutta 60 ja 70 luvulla Renault 16 , TS ,TS olivat ilman kumeja . niissä oli vain se ero ettö nokka akseli oli alapuolella venttilejä, eivätkä ne kuluttaneet öljyäkään


    • Anonyymi

      opel ohv 1.0-1.1 ei oo kumienpaikkaa. 1.2 kadett d malissa oli jo imupuolella ja isommat venatkin 2 mm verrattuna 1.1 myllyyn.
      siksi kansi vaihtuikin tuohon b kadettiin deestä ja ja sen jälkeen rupes bemarit jäämään

      • Anonyymi

        Mitä se amispoika höpisee. Kyse on Citikan korjauksesta, eikä mikään peltoauton virityksiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      135
      2379
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      345
      1865
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1547
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      31
      1363
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      28
      1300
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1183
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1153
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      327
      897
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      104
      840
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      752
    Aihe