Kaste on muutakin kuin pelkkää vettä.
Raamattu sanoo, että "...olemme kaikki YHDESSÄ HENGESSÄ KASTETUT yhdeksi ruumiiksi, ....ja kaikki olemme saaneet juoda samaa HENKEÄ" (1. Kor. 12:13).
”Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet” (Gal. 3:27).
Meidät on kastettu Kristukseen, sillä Hänessä on elämä.
Sanalla Kristukseen ilmaistaan sitä läheistä suhdetta ja yhteyttä Kristukseen ja osuutta kaikkeen siihen hyvään, mitä kaste pitää sisällään.
Tämä yhteys ja osallisuus ilmaistaan vielä selvemmin sanalla ”yhteenkasvaneita” (Room. 6:5).
Kasteeseen liitettynä tämä voi tuntua meistä liian suurelta ja mahtipontiselta.
Järkemme sanoo toisin.
Me katsomme vettä samalla tavalla kuin lehmä, joka tietää sen kelpaavan juotavaksi.
Unohdamme Jumalan liittäneen tähän veteen pyhän lupauksensa.
Meille käy samoin kuin syyrialaiselle Naemanille, jota profeetta Elisa pyysi peseytymään Jordanissa tullakseen puhtaaksi.
Silloin Naeman katsoi Jordanin veden laatua ja totesi, etteivät sen vedet olleet parempia kuin mitä ne olivat Damaskoksessa.
Hän unohti kokonaan sen, että ainoastaan Jordanin veteen oli lupaus liitetty.
Opetamme kasteesta, ettei se ole pelkkää vettä:
”Vesi ilman Jumalan sanaa on paljas vesi eikä kaste, mutta Jumalan sanaan yhdistettynä se on kaste, se on armorikas elämän vesi ja uudestisyntymisen peso Pyhässä Hengessä.” (Joh. 3:5,Tiit. 3:5).
Jumala viisaudessaan toimii meidän mielestämme mitättömien välineitten kautta (vesi, leipä ja viini) koetellakseen meitä, pidämmekö hänen sanaansa arvossa.
Pyhä Henki ja kaste
7
408
Vastaukset
- Jordanin vesi
"Meille käy samoin kuin syyrialaiselle Naemanille, jota profeetta Elisa pyysi peseytymään Jordanissa tullakseen puhtaaksi.
Silloin Naeman katsoi Jordanin veden laatua ja totesi, etteivät sen vedet olleet parempia kuin mitä ne olivat Damaskoksessa.
Hän unohti kokonaan sen, että ainoastaan Jordanin veteen oli lupaus liitetty."
Jumalan sana ja sanan lupaukset tekevät veden kasteeksi, josta jo Hesekiel kirjoittaa näin:
Hes. 36:25
"Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan."....
kannattaa lukea tuosta eteenkin päin, mitä kasteessa tapahtuu...- sydämeltänne
ympärileikkaamattomat!
Katsokaa ympärillenne ja nähkää onko se kasteveden vihmonta puhdistanut suomalaisia? Pitkäripaisesta haetaan lasikantisia laulukirjoja ja sitten tehdään mitä tehdään ja sitten vakuutellaan toinen toiselle, että kyllä kasteen armo kantaa!
"Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana." sydämeltänne kirjoitti:
ympärileikkaamattomat!
Katsokaa ympärillenne ja nähkää onko se kasteveden vihmonta puhdistanut suomalaisia? Pitkäripaisesta haetaan lasikantisia laulukirjoja ja sitten tehdään mitä tehdään ja sitten vakuutellaan toinen toiselle, että kyllä kasteen armo kantaa!
"Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana."nimimerkki "sydämeltänne",...liittyykö sinun mielestäsi kasteeseen muutakin kuin vettä?
Esim. Pyhää Henkeä?- argumentti
sydämeltänne kirjoitti:
ympärileikkaamattomat!
"Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana."Kristillisen kasteen salliminen lapsille on antikristuksen hengen saaneille kova paikka?
Usein he vetoavat viimeisenä oljenkortenaan yleensä Hitlerin nimeen. sydämeltänne kirjoitti:
ympärileikkaamattomat!
"Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana."1. Kor. 10. luvussa Paavali varoittaa korinttolaisia käyttämästä väärin kristityn vapautta.
Hän ottaa esimerkin Israelin vaelluksesta erämaan halki.
Paavalin varoituksista meidänkin tulisi ottaa vaarin.
Israel pelastettiin Egyptistä.
Se oli saanut Jumalalta lahjoja, jotka olivat kristillisen kasteen ja ehtoollisen esikuvia (1. Kor. 10:1-4).
Punaisessa Meressä ja pilvenpatsaassa Israelin kansa kastettiin Moosekseen (j. 2).
KAIKKI kastettiin, sekä aikuiset että lapset.
Jumalan kansaan kuuluminenhan oli lahja, ja alkukirkolle oli selvää, että se lahja kuului sekä lapsille että aikuisille.
Siksi alkukirkolle olikin selvää, että koko perhekuntia voitiin kastaa.
Vaikka Israel sai maistaa Herran hyvyyttä, harva kuitenkaan koskaan pääsi luvattuun maahan.
Missä oli vika?
Heidän saamassa kasteessako?
- tälle palstalle
tuomaan tuota lapsikastetta? Tämähän on erotettu keskusteluun Pyhästä Hengestä.
Voit aivan hyvin mennä kastepalstalle keskustelemaan kasteesta jos se on sydäntäsi lähellä."Tämähän on erotettu keskusteluun Pyhästä Hengestä"
--
Eikö mielestäsi kasteeseen "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" mitenkään liity Pyhä Henki?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433594Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4423197Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan292885Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831947- 871537
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541390- 1281380
- 1101320
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721163Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.341039