Olisiko kellään myynnissä fretti poikasta ?

frettihullusaana

Moi :) Olen harkinnut jo jonkin aikaa fretin hankkimista ja olen lukenut niistä paljon :)) tarvikkeita aloin hankkia jo nyt :D mutta se puikula puuttuu vielä :DD olisiko jollain myynnissä/antaa poikanen huolehtivaan kotiin ? :)

29

4208

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frettihullusaana

      Niin sillä tiedolla on kiire :) mutta kyllä sitä pentuakin jo taloon odotetaan

      • Reetu

        Kasvattajilta voi kysellä,mutta taitaa olla tämän vuoden vaavit jo aikalailla varattu.


      • .......

        Alaikäisillehän ei frettiä myydä,ja hommassa pitää olla koko perhe mukana.Kai olet tietoinen asiasta?


      • frettihullusaana
        Reetu kirjoitti:

        Kasvattajilta voi kysellä,mutta taitaa olla tämän vuoden vaavit jo aikalailla varattu.

        Siis onko totta että tänä vuonna ei pötkylää enää saa =/ Onko tietoa Läsnsi suomessa olevista kasvattajista ? Esim. porin läheltä ? :) olisin todella kiitollinen jos tietäisit :)


      • frettihullusaana
        ....... kirjoitti:

        Alaikäisillehän ei frettiä myydä,ja hommassa pitää olla koko perhe mukana.Kai olet tietoinen asiasta?

        En kyllä ole ikinä tuollaista kuullut :S eikä minulle ole kyllä eläinkaupoissakaan tuollaista kerrottu, mahdatko puhua totta :S ? Mutta kyllä meillä on kuitenkin koko perhe mukana jtn ihan sama sen suhteen...


      • RiinaSaksa
        frettihullusaana kirjoitti:

        En kyllä ole ikinä tuollaista kuullut :S eikä minulle ole kyllä eläinkaupoissakaan tuollaista kerrottu, mahdatko puhua totta :S ? Mutta kyllä meillä on kuitenkin koko perhe mukana jtn ihan sama sen suhteen...

        Hei,
        kasvattajana voin vastata tuohon alaikäiselle myyntiin. Koska teen myymistäni fretinpennuista kauppakirjat, vaadin että kauppakirjan toinen allekirjoittajaosapuoli on täysi-ikäinen. Tällöin jos fretti tulee alaikäiselle, on allekirjoittaja luonnollisesti jompikumpi nuoren vanhemmista. Fretti voi tulla alaikäisen lemmikiksi jos koko perhe on fretin hankinnassa mukana. Fretti on ehdottomasti koko perheen lemmikki sillä se tulee joka tapauksessa koskettamaan olollaan jokaista samassa asunnossa asuvaa henkilöä eikä se katso, kenen kengistä se varastaa pohjalliset tai kenen varpaita se käy pentuna napsimassa.
        Vanhemmille jää usein hoidettavaksi esim. eläinlääkärilaskut, joten on myös hyvä että heillä on tarpeeksi tietoa fretistä jo ennen hankintaa. Vanhemmille saattaa jossakin vaiheessa myös jäädä koko fretti huolehdittavaksi.

        Alaikäinenkin siis voi tiedustella itselleen kasvattajilta pentua mutta suurin osa kasvattajista haluaa olla tekemisissä myös vanhempien kanssa jo ennen pennun varsinaista varaamista. Asiallista olisi jos vaikka jompikumpi vanhemmista ottaisi yhteyttä kasvattajaan ihan oma-aloitteisestikin ja näin osoittaisi kiinnostuksensa mahdollista tulevaa lemmikkiä kohtaan.

        Kiirellä ei kannata mitään eläintä olla hankkimassa :)

        Meidän fretteihin voit käydä tutustumassa kotisivuillamme www.riinannaatala.tarinoi.fi


      • frettihullusaana
        RiinaSaksa kirjoitti:

        Hei,
        kasvattajana voin vastata tuohon alaikäiselle myyntiin. Koska teen myymistäni fretinpennuista kauppakirjat, vaadin että kauppakirjan toinen allekirjoittajaosapuoli on täysi-ikäinen. Tällöin jos fretti tulee alaikäiselle, on allekirjoittaja luonnollisesti jompikumpi nuoren vanhemmista. Fretti voi tulla alaikäisen lemmikiksi jos koko perhe on fretin hankinnassa mukana. Fretti on ehdottomasti koko perheen lemmikki sillä se tulee joka tapauksessa koskettamaan olollaan jokaista samassa asunnossa asuvaa henkilöä eikä se katso, kenen kengistä se varastaa pohjalliset tai kenen varpaita se käy pentuna napsimassa.
        Vanhemmille jää usein hoidettavaksi esim. eläinlääkärilaskut, joten on myös hyvä että heillä on tarpeeksi tietoa fretistä jo ennen hankintaa. Vanhemmille saattaa jossakin vaiheessa myös jäädä koko fretti huolehdittavaksi.

        Alaikäinenkin siis voi tiedustella itselleen kasvattajilta pentua mutta suurin osa kasvattajista haluaa olla tekemisissä myös vanhempien kanssa jo ennen pennun varsinaista varaamista. Asiallista olisi jos vaikka jompikumpi vanhemmista ottaisi yhteyttä kasvattajaan ihan oma-aloitteisestikin ja näin osoittaisi kiinnostuksensa mahdollista tulevaa lemmikkiä kohtaan.

        Kiirellä ei kannata mitään eläintä olla hankkimassa :)

        Meidän fretteihin voit käydä tutustumassa kotisivuillamme www.riinannaatala.tarinoi.fi

        Sinulla pentuja tulossa ? =) tunnut olevan mukava :)


      • tietoakon?

        Jos olet kerta kerännyt paljon tietoa freteistä etukäteen niin olisi kyllä sinun pitänyt tietää että frettejä ei kiirellä silloin hommailla..
        toivottavasti et saisi heti frettiä hommattua jotta sinulle jäisi vähän enemmän aikaa harkita ja opiskella fretti tietoutta kun sinä sitä näytät vielä tarvitsevan..


      • frettihullusaana
        tietoakon? kirjoitti:

        Jos olet kerta kerännyt paljon tietoa freteistä etukäteen niin olisi kyllä sinun pitänyt tietää että frettejä ei kiirellä silloin hommailla..
        toivottavasti et saisi heti frettiä hommattua jotta sinulle jäisi vähän enemmän aikaa harkita ja opiskella fretti tietoutta kun sinä sitä näytät vielä tarvitsevan..

        Sinä ymmärsit asian väärin, minulla on siis siihen kiire että saisin asioista tietoa... Ei minulla pennulla ole mitään kiirettä, eihän minulla ole vielä hakkiäkään:O Ja tietoakin olen saanut/lukenut ihan tarpeeksi...


      • ei ole
        frettihullusaana kirjoitti:

        Sinä ymmärsit asian väärin, minulla on siis siihen kiire että saisin asioista tietoa... Ei minulla pennulla ole mitään kiirettä, eihän minulla ole vielä hakkiäkään:O Ja tietoakin olen saanut/lukenut ihan tarpeeksi...

        häkkieläin!


      • frettihullusaana
        ei ole kirjoitti:

        häkkieläin!

        NO KYLLÄ MINÄ SEN TIEDÄN ETTÄ FRETTI EI OLE HÄKKI ELÄIN MUTTA MIHIN MUUALLEKKAAN SE MENISI PÄIVÄNOKOSILLE :O ?!!!


      • weemano
        frettihullusaana kirjoitti:

        NO KYLLÄ MINÄ SEN TIEDÄN ETTÄ FRETTI EI OLE HÄKKI ELÄIN MUTTA MIHIN MUUALLEKKAAN SE MENISI PÄIVÄNOKOSILLE :O ?!!!

        pesäkoppa, oma peri, riippumatto esim. tulin jalkojen väliin ripustettuna ajaa täysin nukkumapaidan virkaa.


      • frettihullusaana
        weemano kirjoitti:

        pesäkoppa, oma peri, riippumatto esim. tulin jalkojen väliin ripustettuna ajaa täysin nukkumapaidan virkaa.

        se kyllä oikeastaan on...


      • nukkuu
        frettihullusaana kirjoitti:

        NO KYLLÄ MINÄ SEN TIEDÄN ETTÄ FRETTI EI OLE HÄKKI ELÄIN MUTTA MIHIN MUUALLEKKAAN SE MENISI PÄIVÄNOKOSILLE :O ?!!!

        pyykkikoneessa, peiton alla sängyssä, kaapissa omalla hyllyllä, sohvalla, pahvilaatikko pesässä... äläkä huuda!


      • ahistavaa!
        tietoakon? kirjoitti:

        Jos olet kerta kerännyt paljon tietoa freteistä etukäteen niin olisi kyllä sinun pitänyt tietää että frettejä ei kiirellä silloin hommailla..
        toivottavasti et saisi heti frettiä hommattua jotta sinulle jäisi vähän enemmän aikaa harkita ja opiskella fretti tietoutta kun sinä sitä näytät vielä tarvitsevan..

        "Moi :) Olen harkinnut jo jonkin aikaa fretin hankkimista ja olen lukenut niistä paljon :))"

        Olen eksynyt näille keskustelupalstoille aina välillä, kun olen itsekin hankkimassa frettiä. Tuossahan hän kertoo jo, että on harkinnut ja on asiasta lukenut. En yleensä puutu näihin juttuihin, mutta perkele, ku alko ärsyttämään. Muutenkin monissa näissä frettikeskusteluissa on jotenki negatiivinen vivahde, ja ihmiset vähän liian tosissaan. Osaa alaikäinenkin ottaa vastuuta asioista, ja pitää huolta omista jutuistaan. Ja ihan järkevältähän tämäkin tyyppi kuulostaa. Ei tässä mistään elämästä ja kuolemasta ole kyse.

        S


    • ----

      Mä olin 16 ku hain meijän pojan niin ennen sitä kasvattaja kysyin luvan vanhemmiltani fretin hankintaan. Ja hyvä niin ettei niin vaativia eläimiä kuin fretti myydä millekkään kakaroille. Kasvattajilla on kyllä joka vuos hirveet jonot pennuista.

      • vastuun tuntoinen

        nuori, kiva lukea kirjoitustasi.


    • ----

      Kyllä mustakin vähä tuntuu ettet oo kyllä tarpeeks freteistä lukenu esim. mitä ne syö, rokotukset, leikkauttaminen jne. Kyllä kannattaa oikeesti sitä tietoo ettii ennenku frettii hankit, ja vaikutat vielä niin nuorelta että oikeesti ota järki kätee kans. Ootsä iha varma että pystyt hoitaa frettii noin 8vuotta. Ettet liity niihin ihmisiin jotka pitää frettiä parivuotta ja myy pois.

      • frettihullusaana

        varma, minulla on ollut paljon eläimiä. Jo nyt vaikka en kovin vanha olekkaan. Minä olen pitänyt jokaiset eläimet loppuun asti... En ikimaailmassa pystyisi antamaan eläintä pois (paitsi allergian vuoksi) :) Olen lukenut paljon tietoa ymym.. Ja tiedän kaiken oleellisen ja päällekkin vielä ... :)


      • baun
        frettihullusaana kirjoitti:

        varma, minulla on ollut paljon eläimiä. Jo nyt vaikka en kovin vanha olekkaan. Minä olen pitänyt jokaiset eläimet loppuun asti... En ikimaailmassa pystyisi antamaan eläintä pois (paitsi allergian vuoksi) :) Olen lukenut paljon tietoa ymym.. Ja tiedän kaiken oleellisen ja päällekkin vielä ... :)

        luettuani ylläolevan viestiketjun, kehoittaisin sinua vielä hieman jarruttamaan ja hankkimaan lisää tietoa freteistä, ettei tule yllätyksiä ja eläin joudu kiertolaiseksi...


    • ferttiä etsitään

      mäkin haluaisin käyn äitin kaa kattooo varmaan huomenna tai tänään:DDD

      • riinaya

        Toivottavasti te, jotka olette hankkimassa naaras-frettiä, tiedätte että se voi kuolla kiimaan.


      • minä<3Fretit
        riinaya kirjoitti:

        Toivottavasti te, jotka olette hankkimassa naaras-frettiä, tiedätte että se voi kuolla kiimaan.

        Mä etsin kahta uros frettiä (mieluiten veljekset) mulla on jo kaikki kamat hankittu ja oon lukenu netistä toosi paljon. mulla on kokemusta muista eläimistä kuten Koirista, Marsuista, Gerpiileistä, Talvikoista ja Undulaateista. tällä hetkellä meijän perheellä on yks koira. sen nimi on Huugo. Äiti haluis ostaa toisen koiran ja mä haluun kaks frettiä. Nii asiaan, jos joku tietää missä myydään kaks aikuista uros frettiä. mieluiten jo valmiiks leikattuja..


      • sanompahan vaan
        minä<3Fretit kirjoitti:

        Mä etsin kahta uros frettiä (mieluiten veljekset) mulla on jo kaikki kamat hankittu ja oon lukenu netistä toosi paljon. mulla on kokemusta muista eläimistä kuten Koirista, Marsuista, Gerpiileistä, Talvikoista ja Undulaateista. tällä hetkellä meijän perheellä on yks koira. sen nimi on Huugo. Äiti haluis ostaa toisen koiran ja mä haluun kaks frettiä. Nii asiaan, jos joku tietää missä myydään kaks aikuista uros frettiä. mieluiten jo valmiiks leikattuja..

        kannattaisikohan sunkin odottaa muutama vuosi, ettei tule hankittua frettiä "kun se on niin kiva" mielijohteessa..?
        Kokemuksen rinta äänellä sanon, että kannattaisi harkita vaikka marsun ostoa kuin fretin, koska fretti tarvitsee joka päivä sinun huomiotasi.
        Ja onko vanhempasi valmiita ottamaan vastuuta 2 fretistä, kun itse kyllästyt hetken päästä?
        Luulen että niistä tulisi kuitenkin kiertolaisia!


      • aömgörwrb
        minä<3Fretit kirjoitti:

        Mä etsin kahta uros frettiä (mieluiten veljekset) mulla on jo kaikki kamat hankittu ja oon lukenu netistä toosi paljon. mulla on kokemusta muista eläimistä kuten Koirista, Marsuista, Gerpiileistä, Talvikoista ja Undulaateista. tällä hetkellä meijän perheellä on yks koira. sen nimi on Huugo. Äiti haluis ostaa toisen koiran ja mä haluun kaks frettiä. Nii asiaan, jos joku tietää missä myydään kaks aikuista uros frettiä. mieluiten jo valmiiks leikattuja..

        Frettiähän ei kannata leikata. Odota että sinulle tulee hiukan lisää ikää ja samalla lue tietoa. :)


      • Liian vakavaa touhua
        sanompahan vaan kirjoitti:

        kannattaisikohan sunkin odottaa muutama vuosi, ettei tule hankittua frettiä "kun se on niin kiva" mielijohteessa..?
        Kokemuksen rinta äänellä sanon, että kannattaisi harkita vaikka marsun ostoa kuin fretin, koska fretti tarvitsee joka päivä sinun huomiotasi.
        Ja onko vanhempasi valmiita ottamaan vastuuta 2 fretistä, kun itse kyllästyt hetken päästä?
        Luulen että niistä tulisi kuitenkin kiertolaisia!

        No minkas takia sen fretin sitten hankkisi, jos niita ei pida kivoina? Eikos elaimen hankinta lahde siita, etta on kiinnostunut juuri siita tietysta lajista. Ja kun itse hankin oman kanini, voin sanoa ettei sita paljoa etukateen pohdittu.


    • moippelis

      Mulla ei oo frettejä mutta haluaisin kovasti. Tällä hetkellä ne eivät sovi elämän tilanteeseeni. Kannattaa käydä kuitenkin katsomassa kasvattajien sivuilla;)

    • agpwhpf9e
    • näääätä

      Jos tiedät kaiken tarpeellisen ja "vähän päällekkin", niin miksi olit hankkimassa fretille häkkiä ja olit hankkimassa frettiä kiireellä? Tiesitkö että frettiin menee todella paljon rahaa vuodessa (rokotukset, ruuat, mahd. ell kulut, lelut, nukkumapaikat, herkut, mahd. lääkkeet jos fretti sairastuu).

      Lisäksi fretille pitää antaa viikottain raakaa lihaa, sillä frettihän on petoeläin eli lihansyöjä. Raaka ruoka pitää fretin hampaat kunnossa, kun saa narskuttaa lihaisia luita. Ja fretille kannattaa antaa myös yksi raaka kananmunankeltuainen viikossa rasvalisänä. (fretin turkki pysyy kunnossa)

      Fretin hoito ei ole myöskään kovin helppoa, ainakaan pentuna. Pentuna fretti aika varmasti kokeilee rajojaan ja koettelee ihmisten hermoja. Fretti pitää opettaa käymään laatikolla tekemässä tarpeensa, pitää myös opettaa olemaan purematta. Pienelle lapselle fretin terävät hampaat voivat tehdä pahaa jälkeä. Lisäksi kodista pitää tehdä frettiturvallinen, eli tukkia kaikki fretinmentävät kolot minne se ei pääse. Myös kaikki sähköjohdot piiloon. Fretin pitäminen häkissä ei ole vaihtoehto! Fretin hoitoon liittyy myös jokaviikkoinen kynsienleikkuu operaatio, ja korvien puhdistus liasta. Korvat kannattaa puhdistaa hieman kostutetulla vanupuikolla, eikä saa työntää liian syvälle.

      Näädällä pitää olla myös paljon virikkeitä ja leluja jotta se viihtyisi, ja parhaimmassa tapauksessa fretti saisi kaveriksi toisen lajikumppanin.

      Suosittelen siis kaikille nuorille freteistä kiinnostuneille, että odotatte vielä muutaman vuoden ja samalla luette lisää freteistä ja tutustutte niihin. Hyviä tapahtumia ovat frettinäyttelyt ja tapaamiset, joissa pääsee näkemään näitä ihania pötköjä.

      Sanompa vielä sen että ÄLKÄÄ IKINÄ HANKKIKO FRETTIÄ ELÄINKAUPASTA! Nimittäin eläinkaupoissa frettejä pidetään ahtaissa tiloissa, sahanpuruissa ja niille syötetään vääränlaista ravintoa. Frettien geenejä ei tiedetä ja niillä on usein paljon synnynnäisiä sairauksia! Eli fretti pitää aina ottaa SFL:N HYVÄKSYMÄLTÄ KASVATTAJALTA!

      Tässä nyt oli jotain tietoa ja vinkkejä. En sanonut näitä aiheen aloittajalle pahalla, tahdon vain että kaikki fretit saavat mahdollisimman hyvän elämän. :)

    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1445
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1137
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1020
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      877
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      64
      760
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      747
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe