Itse luulen että jumalanpalvonta sai alkunsa henkien eli kuolleiden palvonnasta. Ajan myötä hengistä tuli mystisempiä ja mystisempiä kunnes lopulta ne olivatkin demiurgeja. Tämä koko prosessi alkoi varmaan kymmeniä tuhansia vuosia sitten.
Miksi jumala keksittiin?
5
537
Vastaukset
- kansojen huume
Tässä mun mielipiteeni. "Jumalat" on todennäköisesti keksitty jo nykyihmisen kehityshistorian varhaisessa vaiheessa. Kun eräät yksilöt huomasivat voivansa käyttää hyväkseen muiden mielikuvitusta, syntyivät ensimmäiset 'poppamiehet' ja 'shamaanit'. Reaalimaailman kanssahan ei millään uskontojärjestelmällä ole mitään tekemistä, vaan kaikki perustuu muiden hyväuskoisuuden hyväksikäyttöön. Lyhyesti sanoen uskonto on seksin, väkivallan ja mammonan ohella tärkein vallankäytön väline. Metsästys-keräilykulttuurissa elettäessä homma jotenkuten vielä toimi, kun "tehottomat" shamaanit voitiin aina eliminoida, mutta todelliseksi ongelmaksi jumal-harha muodostui, kun siirryttiin maatalouteen. Tämän myötä ihmiset joutuivat asettumaan aloilleen ja kehittyi yksityisomistuksen käsite. Pian yhteisöjen loisina elävät papit huomasivat uuden tavan kiristää muita. Samalla lailla kuin ihmiset omistivat maatilkun, omistivat "jumalat" ihmisen ja papit tietysti olivat näiden puolestapuhujia. Uskonnolliset johtajat laativat lakeja omien etujensa mukaisesti ja heistä pian muodostuivat ensimmäiset aateliset. He kirjoittivat jumalten sanaa edustavia 'pyhiä kirjoituksia' valtansa pönkittämiseksi ja tutkivat taivaankappaleiden liikkeittä mahtinsa todistamiseksi. Kylien kasvaessa kaupungeiksi ja näiden yhdistyessä valtioiksi hihhulit sen kuin lihoivat ja kasvattivat valtaansa. Vielä nykyäänkin, tieteen ja järjen aikakaudella, nämä yhteiskunnan loiset ja lutikat pitävät suurinta osaa maailman ihmisistä kuristusotteessaan.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että uskonnot ja "jumalat" on keksitty muiden ihmisten alistamiseksi ja petkuttamiseksi.- urhopekka
Muinaisten egyptiläisten jumalia kyllä jotenkin ymmärrän, siellähän oli kissallakin oma jumala.
Mutta ei pelottavaa rankaisevaa jumalaa niinkuin julmassa ja dogmaattisessa kristinuskossa.
Auringonjumala Ra-Aton oli kai pää-
jumala, mutta olen kuullut heidän myös pitäneen universumia suurimpana jumalanaan. Sen minäkin hyväksyisin jumalakseni jos sellainen nyt ylipäätään pitäisi olla.
Luola-asumus aikaisia 'keksintöjä'. Ensimmäiset euroopan alueella asuvat ihmiset asuivat luolissa.
Elettiin pyyntikulttuuriaikaa. Kuten tänäänkin, ihmisten mieli oli primitiivinen.
Ulkona mualimassa oli paljon uhkia; petoja klaanivihollisia, sääkatastrofeja.
Varhaisilla kulttuureilla oli jumala kaikille ilmiöille. Näin alkusuomalaisillakin.
Kristinusko miekkalähetyksineen halusi suomen alueella asuvat 'jäsenmaksun' piiriin.
Opettihan kirkko ihmisille lukutaitoakin.
"Oppi Raamatun ulkopuolelta on sitten itse perkeleestä" - tanakasti tähdennettiin- sitä
Jumalalta, ja vastaus on yllättävä.
- monelta taholta
Suuressa ja pienessä olemassa olemisessa.
Esimerkiksi: Toisaalta pieni mikro-organismi ja toisaalta ääretön avaruus ilman alkua ja loppua. Mistä voi päätellä että avaruus (siis se tyhjä "tila" missä kaikki olevainen on) on aina ollut olemassa on siis ikuinen ja ilman syntymäpäivää. Näin voi ajatella että elämä on kehittynyt (jo ikuisuus sitten) niin pitkälle että se ei enää katoa. Kuinka sellainen elämä vaikuttaisi olemassa oloon esimerkiksi maapallolla suuressa ja pienessä on vaikea sanoa mutta että elämää ei olisi muualla kuin maapallolla on mielestäni itkeskeisyyden huippu. Se muistuttaa tosiasiassa paljon sitä kun ihmiset aikanaan panivat maapallon keskukseksi kaikelle olevalle. Nyt tiedämme että tämä pikku planeettamme on vain siru omassa galaksissamme ja että jopa koko aurinkokuntamme on vain häviävän pieni osa siitä jos vertaamme sitä koko galaksiin. Ei mielestäni kannata poistaa korkeantason kuolematonta elämää pois laskuista ja sitähän me kutsumme Jumalaksi - eikö vain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2026973
- 594622
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s364191- 713229
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161945Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271686- 171670
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401573- 341439
- 1431227