Tarjouskauppa kohteista?

Onko tietoa tai

ennakko tapauksia? Tarjosimme eräästä asunnosta summan joka oli huimasti enemmän kuin pyynti hinta, mutta laitoimme aikarajan tarjoukselle. Hetihän se välittäjä alkoi soittelemaan että nyt joku tahotoo tarjota 500€ enemmän kuin te. Sanoimme että ihan vapasti vaan, heti soitti perään että kohta tulee kirjallinen tarjous, ettekö tosiaan tahdo korottaa. Emme tahtoneet. Välittäjä yritti vielä perään tinkiä että pitäisimme tarjouksemme seuraavan näytön yli, että voisi nyhtää muilta ostajilta suurempia tarjouksia, emme suostuneet.
Kysymys kuuluukin, voiko välittäjä pitää esillä netissä ja esitteisään, meidän tekemäämme tarjouksen, vaikkei se olisi enää voimassa. Tai onko meillä oikeus tietää onko se meidän tarjous, vai onko kenties joku toinen tehnyt saman tarjouksen heti perään?
Täytyykö minun ostajana osata kysyä tarjouskauppa kohteissa, että onko viimeksi ilmoitettu tarjous vielä voimassa, vai päivittääkö välittäjä oikeasti alentuneet hinta tiedot nettiin?
Minä en enää ainakaan luota pätkääkään noihin tarjouskauppa kohteisiin. Välittäjät soittelevat ja hoputtavat tekemään uusia tarjouksia sillä uhalla että joku toinen tekee kohta paremman tajouksen (jota ei ehkä koskaan tule). Herkkä hermoisimmat saattavat lähteä moiseen juoksukisaan mukaan.

Toinen juttu onkin jo se että kun kysyin välittäjältä että mitä myyjä asunnosta oikeasti haluaa, että voisimme tarjota oikeaa summaa, eikä vain korotella "satasilla", ei välittäjä siihen vastannut. Ei tietenkään, meidän ostajienhan on itse pääteltävä paljonkahan se myyjä kämpästään haluaa. Jos tarjoat sen jota pyydetään, olet urpo, jos tarjoat enemmän, olet urpo koska maksat liikaa.
Enää en vaivaudu edes katsomaan asuntoja jossa lukee "tarjouskauppa", enkä todellakaan myy asuntoani kyseisen välitysfirman kautta. Minä en tahdo nöyryyttää asuntoni ostajaa. Laitan hinnan asunnolleni ja siitä voi tinkiä ja keskustella sitten hyvässä hengessä.

12

2475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OTA SELVÄÄ

      Merkillistä, miten "ostava asiakas" muuttuu taitamattomaksi "urpoksi" tilanteessa, jossa pitäisi osata korottaa ostotarjousta.
      Perinteisessä asuntokaupassa, jossa hintaa tingitään pyydetystä alaspäin, sama asiakas tietää kuitenkin täsmälleen, kuinka paljon kohteessa on ylihintaa;)

      Välittäjä tekee nähdäkseni aivan oikein, kun ei kerro hintaa "jolla asunto varmasti lähtee". Sama pätee niin perinteisessä kuin tarjouskaupassakin. Ostotarjouksen hyväksyy aina asunnon omistaja, myyjä.

      Mitäpä sanoisit, jos olisit myymässä kotiasi hintaan 254.000 € perinteisellä mallilla ja kuulisit välittäjän rohkaisevan ostajaa: "Tarjoa 225.000 € Kyllä tämä sillä lähtee!"

      Toimeksiantoa tehdessään välittäjä ja myyvä asiakas ovat tehneet sopimuksen tavoitehinnasta. Sopimuksessa on myös kerrottuna, mikä on tod. näk. hintatoteutuma. Näin sekä tarjouskaupassa että perinteisessä asuntokaupassa.

      Tarjouskauppa on hyvä väline varsinkin silloin, kun kohteen hinnoittelu ei ole yksiselitteisen helppoa. Esim. suurissa remonttikohteissa asiakkaat arvostavat yksinkertaisesti eri asioita ja eri tavalla.

      • nuusi

        Tarjouskauppakohteista:

        Voiko tarjota vähemmän mitä lähtöhinta on?

        Olen seuraillut kohdetta, joka roikkunut myynnissä tosi pitkään, enkä ole valmis ostamaan hinnalla joka netissä on.


      • asunnon etsijä
        nuusi kirjoitti:

        Tarjouskauppakohteista:

        Voiko tarjota vähemmän mitä lähtöhinta on?

        Olen seuraillut kohdetta, joka roikkunut myynnissä tosi pitkään, enkä ole valmis ostamaan hinnalla joka netissä on.

        Itse mietin ihan samaa, mutten ole uskaltanut tarjota, kun ohjeissa lukee, että tarjouskaupassa pitää tarjota enemmän. Tämäkin kohde on ollut myynnissä jo monta kuukautta.


      • 25---
        asunnon etsijä kirjoitti:

        Itse mietin ihan samaa, mutten ole uskaltanut tarjota, kun ohjeissa lukee, että tarjouskaupassa pitää tarjota enemmän. Tämäkin kohde on ollut myynnissä jo monta kuukautta.

        Tottakai voit tarjota mitä haluat.

        Sehän myydään sillä parhalla hinnalla jonka siitä saa, silloin kun myyjä päättää myydä.


      • 25--- kirjoitti:

        Tottakai voit tarjota mitä haluat.

        Sehän myydään sillä parhalla hinnalla jonka siitä saa, silloin kun myyjä päättää myydä.

        Esimerkki yhdestä tarjouskauppa kohteesta, joka on myöskin ollut myynnissä monta kuukautta.

        Lähtöhinta 160 te
        1. tarjous oli 175 te
        2. tarjous 180 te

        Ei ole itua tarjota 150 te, kun sitä ei sillä saa - vaikkakin kiinteistökaupassa (kuten tämä on), tarjoukset eivät ole sitovia, joten sen voisikin saada vaikka sillä 150 te, jos muut ostajat eivät sitten ostakaan, vaikka ovat tarjonneet.

        Mutta tietty - tottakai voit tarjota mitä haluat... se on sitten eri asia, millä myyjä sen myy.

        Käsittääkseni (keskusteluista täällä), myyjän ei ole edes pakko myydä tuolle 180 te tarjoajalle, jos hän "tykkää" enemmän tuosta 175 te tarjoajasta, niin voi myydä hänelle...


    • apupoju2

      Laanintie 8, Kärkölä (Järvelä) Velaton hinta 32000 euroa. Myyntihinta 32000 EUR Mene sivulle http://www.kiinteistomaailma.fi ja syötä kohdenumerohakuun ..
      Tein itse tosta ton pyyntihinnan mukaisen kirjallisen tarjouksen, heti samana päivänä, kun tuli myyntiin (torstai) maanantaina, joku tarjosi 41000 ja keskiviikkona (eka näyttö) joku tarjosi 44000 ja perjantaina 46000 .
      46000 tarjonnut oli sama kun oli tarjonnut 41000:kin. asunto meni kaupaksi sillä 46000:lla.
      Kaikista tarjouksista tuli viesti kännykkään, heti tarjouksen jälkeen ja kaikki olivat kirjallisia ostotarjouksia, muistahan ei tarvii välittää oikeesti.

      • Bonnyer88

        Tarjouskaupalla kositaan ahneita myyjiä asiakkaiksi, mutta ei se toimi Suomessa. Ostajana minua vit***TAA tämä kauppatapa. Usein tarjouskauppakohteen hinta on hilattu aivan markkinatasoon. Eli tappihinta! Lähde siitä sitten korottamaan. Tämä perustuu siihen, että kohteen hinnoitellut Kiinteistömaailman välittäjä ei hallitse alueen hintatasoa. Kyllä se paras tapa on myydä ja ostaa on se normaalisysteemi. Hinta tietylle tasolle, ja siitä ALASPÄIN tarjouksia vastaanotetaan.
        Nimittäin on kokemusta, kun olen pari asuntoa ostanut erohommelin takia tässä. En enään käy edes katsomassa Kiinteistömaailman tarjouskauppakohteita. Perseestä!!


      • etunen
        Bonnyer88 kirjoitti:

        Tarjouskaupalla kositaan ahneita myyjiä asiakkaiksi, mutta ei se toimi Suomessa. Ostajana minua vit***TAA tämä kauppatapa. Usein tarjouskauppakohteen hinta on hilattu aivan markkinatasoon. Eli tappihinta! Lähde siitä sitten korottamaan. Tämä perustuu siihen, että kohteen hinnoitellut Kiinteistömaailman välittäjä ei hallitse alueen hintatasoa. Kyllä se paras tapa on myydä ja ostaa on se normaalisysteemi. Hinta tietylle tasolle, ja siitä ALASPÄIN tarjouksia vastaanotetaan.
        Nimittäin on kokemusta, kun olen pari asuntoa ostanut erohommelin takia tässä. En enään käy edes katsomassa Kiinteistömaailman tarjouskauppakohteita. Perseestä!!

        Ei kannata sitoa itseään pidemmäksi ajaksi.
        Tarjouskauppa on huutokauppaa, ei kiinteistönvälitystä perinteisessä mielessä


    • en edes avaa

      tarjouskauppakohteita vaan ohitan ne noin vaan. Tarjouskauppa on ihan huuhaata jolla vaan yritetään vedättää ostajia maksamaan ylihintaa. Itse käyn asuntokauppaa vaan perinteisin keinoin jossa todellinen myyntihinta on helposti pääteltävissä kun katsoo mitä asunnosta pyydetään. Tarjouskaupassa lähtöhinta on laitettu niin alas, että lopullista hintaa on vaikea arvata.

      • K___K

        Ihan perseestä, jää kokonaan katsomatta tarjouskaupat, enkä omaani sellaiseen koskaan antas.


    • Meillä nukutaan T.KM

      Kyllä jäi kakka maku suuhun tarjouskaupasta. Tarjosin kohteesta kolme kertaa, jokaisen kerran jälkeen kaksi muuta ostajaa nostivat tarjouksiaan noin 500€. Tämän jälkeen nostin tarjoustani reilusti, jolloin enää vain toinen nosti hintaa 500€. Toisen ostajan tarjousaikaa oli jäljellä vielä noin 12 tuntia kun tein viimeisen tarjoukseni. Seuraavana aamuna luin sähköpostin, jossa todettiin että alempi tarjous oli hyväksytty. Soitin välittäjälle ja kysyin minkä vuoksi tekemääni tarjousta ei oltu huomioitu. Vastaukseksi sain että, välittäjä oli nukkunut ja etten itse ollut huolehtinut siitä että tarjous menee perille. Asia selvä! Myyjän puolesta harmittaa enemmän.

    • molla78

      Itse kanssa jouduin ekaa kertaa ostajana tekemisiin tarjouskaupan kanssa.Oltiin päätetty se ylin hinta,mihin asti voidaan korotella. Mutta ekaa tarjousta tehtäessä välittäjä paukautti että 10 000e enemmän kuin lähtöhinta,niin myyjä voi myydä. Ei kuitenkaan tehty tuota tarjousta,vaan se meidän ylin.
      Myyjä ei myynyt vaan jäätiin katselemaan tilannetta. Välittäjä soitti että halutaanko korottaa että kohta tulee toiselta ihmiseltä tarjous. Ei korotettu,eikä se "toinen" tehnyt tarjousta.

      Ehdittiin sit jo ostaa toinen kämppä,kun välittäjä soitti seuraavana päivänä että myyjä hyväksyisi vanhan tarjouksemme.Ei tullut sit enää kauppoja.
      Mutta asunto kuitenkin meni sitten loppujen lopuksi siihen myyjän vaatimaan hintaa. En tiedä miten toista ostajaa vedätettiin,koska meidän tarjous näkyi koko ajan "kirjallisena" tarjouksena. Tuskimpa välittäjä sitä toisille mainosti että se tarjous ei ole enää voimassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5484
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      21
      2440
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      50
      1674
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1297
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe