Vanha Liitto on korvattu Uudella Liitolla !

Vaikka tiedämme näin tapahtuneen, niin hämmästyttävän moni jopa uudestisyntyneistä kristityistä ei kuitenkaan ymmärrä, mitä tämä todella tarkoittaa!

Vanhan Liiton sisältämät käskyt, ennen kaikkea Mooseksen 10 käskyä olivat tunnusomaista tuolle liitolle seremonia- ja uhrilakien lisäksi. Laki ja profeetat ovat edelleen voimassa niin kauan kuin taivaat ja maa ovat olemassa, mutta sen alaisuuteen kuuluvat vain vielä "Synnin ja Kuoleman Lain" alaisuudessa olevat, mutta eivät ne, jotka ovat saaneet siirtyä "Elämän Hengen Lain" alaisuuteen.

On valitettavaa, että vain murto-osa nykyäänkin juutalaisista uskoo Yeshuaan Messiaanaan, mutta se on ollut liki 2000 vuotta osana J-lan pelastussuunnitelmaa viedä sanoma Yeshuasta maan ääriin kaikille kansoille ja vasta aikain lopulla johdattaa Israelin 12 heimoa Yeshuan tuntemiseen Messiaanaan, koska juutalaiset kansana hylkäsivät Messiaansa ajanlaskumme alussa.

Mielestäni yhtä valitettavaa on myös se, että useimmat kristityt luulevat uskovansa Yeshuaan ja ovat silti juutalaisten tavoin Mooseksen Lain eli "Synnin ja Kuoleman Lain" orjia!

TÄSSÄ EI AUTA MIKÄÄN MUU KUIN JOKO TAI!

Siis meidän tulee joko:

.....pyrkiä noudattamaan Mooseksen Lakia eli "Synnin ja Kuoleman Lakia", joka sanoo "älä tartu, älä maista, älä koske, älä himoitse, älä tee sitä äläkä tee tätä jne."

...tai meidän tulee AINOASTAAN uskoa Yeshuan jo täyttäneen tuon Lain ja siirtäneen meidät sen alaisuudesta KUOLEMAN KAUTTA POIS "Elämän Hengen Lain alaisuuteen", kuten apostoli Paavali opettaa sanoen: (Room.7:4 ja 8:2)

"7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu Laista Messiaan ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää J-lle."
.....
"8:2 Sillä Elämän Hengen Laki Messias Yeshuassa on vapauttanut sinut Synnin ja Kuoleman Laista."

- Paavalin opetuksen mukaan meidät on siis Yeshua Messiaan ruumiin kautta kuoletettu pois "Mooseksen Laista" eli "Synnin ja Kuoleman Laista" ja siirretty J-lan Rakkaan Pojan Kuningaskuntaan!

- VANHAN LIITON ja sitä edustaneen Mooseksen Lain eli "Synnin ja Kuoleman Lain" tilalle on tullut UUSI LIITTO ja sitä edustava uusi hengellinen laki nimeltään "Elämän Hengen Laki".

Uusi Liitto pitää sisällään periaatteessa vain kaksi käskyä:

1) Rakasta J-laa yli kaiken
2) Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi

Kun tunnemme Yeshuan Vapahtajanamme ja tiedämme Hänen kuolleen puolestamme ja Yeshuan ristiinnaulitsemisen yhteydessä tiedämme J-lan naulinneen ristille myös meidän vastustajamme eli Mooseksen Lain, kuten Paavali opettaa meitä Kol.2:13-14, niin MEIDÄN EI TULE ENÄÄ ELÄÄ PÄIVÄÄKÄÄN IKÄÄNKUIN OLISIMME VIELÄ VANHAN LIITON LAIN ALLA!

"13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,

14. ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin."

Mooseksen Lain sinetillä lukitseminen meissä Yeshuan opetuslapsissa tarkoittaa sitä, että kyseinen Laki on koteloitu, suljettu, tehty voimattomaksi meissä, koska me olemme kuolleet pois sen vaikutuspiiristä!

Kaikki mielenkiintomme, voimamme, tarmomme, viisautemme, lahjamme ja aikamme SIIS KOKO MAANPÄÄLLINEN ELÄMÄMME tulee uhrata VAIN siihen, että miten tehokkaimmin ja parhaimmalla tavalla saamme vietyä ilosanoman Yeshuasta kaikille niille ihmisille, jotka eivät sitä ole vielä kuulleet, eikä sekunttiakaan ole aikaa uhrata siihen, että miten voisimme miellyttää J-laa pyrkimällä olemaan kuuliainen Mooseksen Laille!

Yeshua täytti Isä J-lan tahdosta jo Mooseksen Lain meidän puolestamme ja antoi meille Uuden Liiton Lain: (Joh.15:9-10,12)

"9. Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani.

10. Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.
...
12. Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut."

Oletko kanssani samaa mieltä?

Ellet, niin kerro missä kohden näkemyksesi poikkeaa?

Shabbat shalom!

27

732

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • >>Kaikki mielenkiintomme, voimamme, tarmomme, viisautemme,
      lahjamme ja aikamme SIIS KOKO MAANPÄÄLLINEN ELÄMÄMME tulee
      uhrata VAIN siihen, että miten tehokkaimmin ja parhaimmalla tavalla
      saamme vietyä ilosanoman Yeshuasta kaikille niille ihmisille,
      jotka eivät sitä ole vielä kuulleet

• ...paikallaan selostaa taustaa avaukselleni.

En nimittäin ole lainkaan missään suorituspakossa tai yli-innostunut evankeliumin viemiseen. Toki sitä mielelläni edelleenkin vien, mutta sen teen sydämen halusta, enkä pakosta. Rukoilen siihen johdatusta ja huomaan myös sitä saavani, mistä iloitsen suuresti :)

Kai sinullakin on sydämen haluna viedä evankeliumia sitä tarvitseville?

Kirjoitit oikein fiksusti ja siteeraamasi jakeet ovat kerrassaan mainioita!

SITTEN SELOSTAN HIEMAN TAUSTAA AVAUKSELLENI

Olen viime päivinä ollut tekemisissä kahden sellaisen uskovan kanssa, jotka ovat muutoin vilpittömiä uskossaan, mutta selvästi Mooseksen Lain kahleissa. Etenkin toinen heistä.

Toinen heistä, uudestisyntymän liki 10 vuotta sitten kokenut fiksu nuori nainen on hurahtanut eräiden messiaanisten juutalaisten väärään tulkintaan Uudesta Liitosta ja sen seurauksena hän on siirtymässä syömään vain kosher-ruokia. Siis pelkästään rituaaliteurastettua lihaa! Lienee turhaa edes lisätä, että hän on omaksumassa myäs Sapatin vieton vanhajuutalaisen tapaan kaikkine siddur-rukouksineen! Huh-huh!

Tämä avaukseni oli tavallaan 'jälkisäteilyä' keskusteluistani ja kirjeenvaihdostani hänen kanssaan. Muistappa häntä rukouksin! Kiitos!

Toinen tapaus on muuan mies, joka on selvästi kiinni Mooseksen Laissa, vaikkei tiedosta sitä.
        Moni kristitty ei ole kunnolla syventynyt tutkimaan Lakiliiton ja Armoliiton eroa. Siksi paholainen on saanut kietoa heidät jonkinlaiseen Laki-Armon synteesiin, joka orjuuttaa ja halvaannuttaa heidät. Jos kristitty on vähänkin Lain alla, ei hän kykene aidosti rakastamaan lähimmäisiään.

Hyvä keino tehdä 'itseanalyysi' eli Paavalin kehoituksen mukaan 'tutkia itseään, että onko Messias meissä' on se, että hiljentyy oikein pohtimaan kysyen itse itseltään:

a) "Rakastanko todella Yeshuaa ja Isä J-laa?"

b) "Rakastanko todella lähimmäisiäni, mukaanlukien myös vihamieheni?"

c) "Iloitsenko siitä, että Yeshua on vapauttanut minut synneistäni ja kaikenkaltaisesta suorituspakosta elävään uskoon ja lepoon, josta käsin saan tehdä edeltä valmistettuja hyviä tekoja?"

d) "Tahdonko todella kertoa ilosanomaa Yeshuasta siellä minne ikinä Yeshua minua johdattaa Pyhän Henkensä kautta sitä tekemään?"

- Jos vastaamme kaikkiin näihin kysymyksiin "kyllä", niin olemme "Elämän Hengen Lain" suojissa! Silloin kaikki on kuin olla pitääkin :D

Shabbat shalom ja siunausta Yeshuassa!

• Yakov kirjoitti:

...paikallaan selostaa taustaa avaukselleni.

En nimittäin ole lainkaan missään suorituspakossa tai yli-innostunut evankeliumin viemiseen. Toki sitä mielelläni edelleenkin vien, mutta sen teen sydämen halusta, enkä pakosta. Rukoilen siihen johdatusta ja huomaan myös sitä saavani, mistä iloitsen suuresti :)

Kai sinullakin on sydämen haluna viedä evankeliumia sitä tarvitseville?

Kirjoitit oikein fiksusti ja siteeraamasi jakeet ovat kerrassaan mainioita!

SITTEN SELOSTAN HIEMAN TAUSTAA AVAUKSELLENI

Olen viime päivinä ollut tekemisissä kahden sellaisen uskovan kanssa, jotka ovat muutoin vilpittömiä uskossaan, mutta selvästi Mooseksen Lain kahleissa. Etenkin toinen heistä.

Toinen heistä, uudestisyntymän liki 10 vuotta sitten kokenut fiksu nuori nainen on hurahtanut eräiden messiaanisten juutalaisten väärään tulkintaan Uudesta Liitosta ja sen seurauksena hän on siirtymässä syömään vain kosher-ruokia. Siis pelkästään rituaaliteurastettua lihaa! Lienee turhaa edes lisätä, että hän on omaksumassa myäs Sapatin vieton vanhajuutalaisen tapaan kaikkine siddur-rukouksineen! Huh-huh!

Tämä avaukseni oli tavallaan 'jälkisäteilyä' keskusteluistani ja kirjeenvaihdostani hänen kanssaan. Muistappa häntä rukouksin! Kiitos!

Toinen tapaus on muuan mies, joka on selvästi kiinni Mooseksen Laissa, vaikkei tiedosta sitä.
        Moni kristitty ei ole kunnolla syventynyt tutkimaan Lakiliiton ja Armoliiton eroa. Siksi paholainen on saanut kietoa heidät jonkinlaiseen Laki-Armon synteesiin, joka orjuuttaa ja halvaannuttaa heidät. Jos kristitty on vähänkin Lain alla, ei hän kykene aidosti rakastamaan lähimmäisiään.

Hyvä keino tehdä 'itseanalyysi' eli Paavalin kehoituksen mukaan 'tutkia itseään, että onko Messias meissä' on se, että hiljentyy oikein pohtimaan kysyen itse itseltään:

a) "Rakastanko todella Yeshuaa ja Isä J-laa?"

b) "Rakastanko todella lähimmäisiäni, mukaanlukien myös vihamieheni?"

c) "Iloitsenko siitä, että Yeshua on vapauttanut minut synneistäni ja kaikenkaltaisesta suorituspakosta elävään uskoon ja lepoon, josta käsin saan tehdä edeltä valmistettuja hyviä tekoja?"

d) "Tahdonko todella kertoa ilosanomaa Yeshuasta siellä minne ikinä Yeshua minua johdattaa Pyhän Henkensä kautta sitä tekemään?"

- Jos vastaamme kaikkiin näihin kysymyksiin "kyllä", niin olemme "Elämän Hengen Lain" suojissa! Silloin kaikki on kuin olla pitääkin :D

Shabbat shalom ja siunausta Yeshuassa!

>>Kai sinullakin on sydämen haluna viedä
        evankeliumia sitä tarvitseville?

• Semper.Fidelis kirjoitti:

>>Kai sinullakin on sydämen haluna viedä
        evankeliumia sitä tarvitseville?

...ZZZZZzzzzzzzzzz :D

• m 12

että Vanha Liitto oli Israelin kanssa voimassa ja pakanakansat eli ilman mitään liittosuhdetta elävän Jumalan kanssa. Näin ollen Kristuksessa koittanut liittosuhde on uusi Israelille vanhan liiton jäädessä pois. Me pakanakansojen asukkaat taas saimme Kristuksessa osaksemme ensimmäisen liiton toki uusihan se myös meille on.

Jumalan sanan oikeaa ymmärtämistä auttaa, jos osaa oikein jakaa sanan. Onhan siellä sanomaa juutalaisille, seurakunnalle ja pakanoillekin. Sotkua tulee, jos kaikki sanat sovelletaan automaattisesti kaikille kuuluviksi. Tietysti on asia erikseen ns hengellistetyt selitykset joita voi soveltaa monipuolisesti.

Emme todellakaan elä enää lain alla, mutta emme myöskään laittomuudessa. Jotku viisaat ovat sanoneet, että Jumalan armo vapauttaa kristityn lain pelosta lain rakkauteen. eli lienee niin käy, että armon vaikutuksessa lain uhka ja sen vaikuttama pelko katoaa. Tässä hengentilassa laista tulee hyvä ohje elämään, se ei enää vaikuta minussa vaatimuksia ja syyllistämistä lähimmäiselleni. Näinhän lainalaisuus tuppaa näkymään helposti elämässämme, naapurit kärsii.

Apostolien kokous Jerusalemissa sääti pakanoille vain pari ohjetta, karttaa haureutta ja veren syöntiä, jos he pysyvät Kristuksen armossa heidän käy hyvin (pakanauskovat)

• ...sen, että Vanha Liitto oli todellakin säädetty vain juutalaisille kansana. Vanhan Liiton aikana toki myös jotkut muista kansoista liittyivät Israeliin ja alkoivat noudattaa Mooseksen lakia.

Toisaalta Paavali opettaa, että myös pakanoilla on ns. omantunnon laki ja "he ovat itse itsellensä Laki", joka käsittääkseni monessa kohden yhtyy Mooseksen Lakiin, kuten käskyissä: "Kunnioita J-laa yli kaiken, Älä tapa, Älä varasta, Älä tee huorin, Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi, Kunnioita isääsi ja äitiäsi jne."

Tarkoitin avauksessani myös noita "yhteisiä käskyjä" mitä tulee pakanuudesta uskoon tulleisiin.

Näen lisäksi , että monet kristityt tulkitsevat väärin esim. Jesajan seuraavaa kohtaa: (Jes.56:6-7)

"6. Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,

7. ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi."

- Jakeessa 6 viitataan ihan oikein Sapattiin eli juutalaisen viikon 6.:nteen päivään, joka tulee pyhittää eli erottaa lepopäiväksi - ei kuitenkaan orjallisesti, vaan lahjana ja iloisin mielin! Mitä taas tulee jakeen 6 kohtaan "pysyvät minun Liitossani", niin tämä oli kirjaimellisesti sopiva Vanhan Liiton aikaan, mutta messiaaniset juutalaiset yrittävät (kuten Paavalinkin aikana) vietellä pakanuudesta uskoontulleet noudattamaan Vanhan Liiton Lakia kaikkine säädöksineen (kuten pikkutarkka Sapattisäädösten noudattaminen, vain puhtaitten eläinten syönti ja niiden rituaaliteurastus jne.)

- Minulle Sapatin vietto ei ole nippu käskyjä, rituaaleja ja säädöksiä, vaan lepoa ja rauhaa ja vapautta irtautua kaikesta maallisesta työstä ja raatamisesta. Saatan Sapatti-iltana (kuen tänään) naputella täällä tangentteja pitkälle aamuyöntunneille ja sitten nukkua puoleenpäivään saakka. En suunnittele etukäteen mitä teen Sapattina. Toisinaan poikkean tapaamaan jotain tuttua, kuten huomennakin olen lupautunut.

- Lisään vielä tuohon jakeen Jes.56:6 kohtaan "ja pysyvät minun Liitossani", että se merkitsee meille Uuden Liiton pyhille nimenomaan Uudessa Liitossa pysymistä, eikä suinkaan "Vanhassa Liitossa" pysymistä eli Mooseksen Lain alle menemistä eli "lankeamista pois armosta" (Paavalin varoitusta lainatakseni)!

Kuten mainitsit, emme myöskään elä laittomuudessa. Elämme nyt, mikäli olemme uudestisyntymisen oikein oivaltaneet, "Hengen uudessa tilassa", emmekä "kirjaimen vanhassa".

On hyvä alleviivata sitä, että me todella olemme vain "yhden Lain alla", siis "Elämän Hengen Lain alla". Emme voi olla SAMANAIKAISESTI kahden Raamatun Lain alla: Vanhan Liiton ja Uuden Liiton lakien alla! Juuri tätä olen näin aikoina tuonut esille useasti. Emme nimittäin enää ole itsemme omat, vaan Yeshuan omat, koska Hän on ostanut meidät omaksi verellään ja viattomalla kärsimisellään ja kuolemallaan vapaaksi kuolleista töistä palvelemaan elävää J-laa.

Kirjoitit:
        "Jotkut viisaat ovat sanoneet, että Jumalan armo vapauttaa kristityn lain pelosta lain rakkauteen."
        -Tuosta olen hieman eri mieltä, sillä vaikka onkin selvää, että Mooseksen laki on Pyhä, Vanhurskas ja Hyvä, niin silla on parhaimmillaankin vain "Kuoleman virka kuolemaksi", kuten Paavali asian ilmaisi. Tuskin kukaan ihminen aidosti voi rakastaa sitä, että hänelle isketään käsky käskyn päälle ja läksy läksyn päälle... Näinhän oli periaatteena Mooseksen Laissa.
        - Vaikka esim. Daavid sanoi useaaan kertaan rakastavansa J-lan kaikkia Lakeja, asetuksia, säädöksiä jne., niin eiköhän hän kaikella sillä halunnut sanoa suunnilleen näin:

"Kuulehan taivaan Isä, en todellakaan piittaisi pätkääkään sinun lukuisista käskyistäsi, määräyksistäsi ja kielloistasi vaikka tiedänkin niiden pikkutarkan noudattamisen olevan hyödyksi minulle ja muille, ellen rakastaisi Sinua ja tietäisi Sinun todella rakastavan minua! Koska todella rakastat minua, niin olen valmis rakastamaan vaikka mutakakkuja, jos niitä mulle tarjoilet!"

Heh-heh.. tuli vähän runoiltua...

PS. Myös seuraava huomiointisi oli hyvä oivallus:
        "J-lan Sanan oikeaa ymmärtämistä auttaa, jos osaa oikein jakaa Sanan. Onhan siellä sanomaa juutalaisille, seurakunnalle ja pakanoillekin."
        - Juuri näin asia on ja kukin Sanan itseensä oikein sovittakoon!

Siunausta Yeshuassa!

• Toki Uuden Liiton merkkeinä ovat myös seuraavat:

- J-lan Poikaan Yeshuaan uskominen ja Hänen pelastustyöstään kertominen.

- Armosta eläminen Yeshuaan turvaamalla

- Herran Pyhän Ehtoollisen vietto niin usein kuin se on itse kullekin mahdollista.

- Rukoileminen Hengessä ja totuudessa esivallan ja kaikkien ihmisten puolesta.

- Vanhan ihmisemme pois riisuminen ja uuden hengellisen luomuksen johtoon antautuminen, siis luomuksen, joka on Messias meissä, luotu totuuden vanhurskauteen, kuuliaisuuteen Messiaan opetuksille ja pyhyyteen.

- Voit itse jatkaa luetteloa :) ....

• ylifariseus

Vaan syntinen ihminen on sovituksen tarpeessa, että saisimme synnittömänä elää yhdessä lankeamattomien maailmankaikkeuden olentojen kanssa, tulevassa maailman ajassa.
      Laki on täydellinen ei se tarvitse sovittajaa, eikä kumoamista, sillä se on Jumalan asettama laki sydämissämme, joka vahvistettuna säilyy ikuisesti täytettynä, eikä kumottuna, sillä laki on ollut voimassa jo ennen syntiin lankeemusta.

Tuhatvuotisesta rauhan-valtakunnasta haaveilevat haluavat käyttöönsä vanhan-liiton uhripalvelukset ja leikittelevät kyykäärmeitten koloilla ja nuorinkin synnintekijä kuolee vasta 100 vuotiaana.
      Tälläiset houreet eivät toteutuneet ennen Jeesuksen syntymää, eikä sen jälkeenkään, sillä Israelin kansa hylkäsi Messiaansa.

Nykyisestä Israelin kansasta 54 prosenttia on halunnut valita sunnuntain lepopäiväkseen ja haluavat hylätä sapatin kaupallisten syiden vuoksi, johon paavi on heitä kehoittanut. Nämäkö kristityksi käännytetyt Juutalaiset sunnuntai pyhineen tulevat evankelioimaan maailman, ja tätähän ne antikristilliset kristityt saavat siellä aikaan. Tätäkö sinä tarkoitat Juutalaisten evankelioimisella ?.

• Aivan oikein: Mooseksen Laki ei tarvitse sovittajaa. Se tarvitsi sen TÄYTTÄJÄN, että me jotka olemme liian heikkoja sitä täyttämään, tulisimme sovitetuiksi J-lan edessä.

Paavalin mukaan Mooseksen Laki oli lihan heikkouden vuoksi tullut heikoksi. Luemme Room.8:3

"Sillä mikä Laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen J-la teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,..."

- Meidän kaikki syntimme on jo tuomittu Yeshuan lihassa! Olemme jo täysin sovitetut!

Mooseksen Laki säädettiin Paavalin opetuksen mukaan ikäänkuin "väliaikaisratkaisuksi" olemaan siihen asti, kunnes Yeshua tuli ja sääti Uuden Liiton ja Uuden Lain meille, jotka olemme panneet toivomme Häneen. Luemme Gal.3:19

" Mitä varten sitten on Laki? Se on rikkomusten tähden JÄLJESTÄPÄIN lisätty olemaan SIIHEN ASTI, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä."

Toki Mooseksen Lailla oli erittäin tärkeä tehtävä ja on sitä edelleenkin sekä tulee vastedesjkin olemaan kaikille niille ihmisille, jotka vielä ovat uudestisyntymättöminä ulkopuolella "Elämän ja Hengen Lain". Luemme siitä Gal.3:23-25

"23. Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
        24. Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
        25. Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia."

- Huomaa, että jakeen 25 mukaan me Yeshuaan turvamme laittaneet emme ENÄÄ ole 'kasvattajan' eli Mooseksen Lain alaisia!

- Otanpa tähän vertauksen selventämään tilannetta:

a) Muuan mies oli vielä eilen maaorjana ja oli velvoitettu tottelemaan omistajaansa kaikessa. Mutta tänään tuli plantaasille muuan jalosukuinen rikas mies, joka sääli tuota maaorjaa ja osti hänet vapaaksi orjuudesta maksaen hänestä käyvän hinnan rahassa ja antoi tuolle entiselle orjalle siitä kirjallisen todisteen. Nyt tuo entinen maaorja on vapaa mies!

- Nyt puen tuon vertauksen UT:n kielelle: Maaorja merkitsee synnin orjaa, jota Mooseksen Laki eli "Synnin ja Kuoleman Laki" velvoitti vielä eilen tottelemaan orjallisesti sen kaikkia säädöksiä. Tuo jalosukuinen rikas mies oli Yeshua, joka omalla verellään osti tuon maaorjan vapaaksi Mooseksen Lain orjuudesta sovittamalla Mooseksen Lain kaikki vaatimukset maaorjaan nähden. Jalosukuinen mies antoi siitä kirjallisen todisteen, jota kutsutaan Uudeksi Liitoksi ja josta voimme lukea Uudesta Testamentista. Nyt tuo entinen "synnin orja" on vihdoinkin VAPAA ja irti Mooseksen Lakiin nähden "synnin orjuudestaan"! Ilmankos kiitoslaulut Yeshualle nyt maistuvat mannalta :D

Jos ja kun entinen orjuuttajamme - saatana - tulee tänään (ja vastedeskin) luoksemme ja vetoaa Mooseksen Lakiin saadakseen meidät niska limassa jälleen raatamaan 'Lain käskyjen täyttämistä' (ettemme vain omistautuisi evankeliumin viemiselle maan ääriin), niin meidän tulee vedota edellä mainitsemiini apostoli Paavalin opetuksiin ja peräänantamattomina kieltäytyä suostumasta uudelleen 'maaorjiksi'!

Miten rakastankaan paljon vihattua ja parjattua apostoli Paavalia hänen loistavien opetustensa vuoksi! Ylistän koko sydämestäni Isä J-laa Yeshuassa siitä, että Yeshua sai valita voimalliseksi aseekseen ja apostolikseen juuri Saulus tarsolaisen!

HalleluYah!

En nyt kommentoi viittauksiasi 1000-vuotiseen Kuningaskuntaan, vaikka se epäsuorasti liittyykin aiheeseen, sillä sekin on aiheena varsin monimutkainen ja vaatisi syvempää tarkastelua.

Siunattua Sapattilevon jatkoa Yeshuassa!

• ylifariseus
        Yakov kirjoitti:

Aivan oikein: Mooseksen Laki ei tarvitse sovittajaa. Se tarvitsi sen TÄYTTÄJÄN, että me jotka olemme liian heikkoja sitä täyttämään, tulisimme sovitetuiksi J-lan edessä.

Paavalin mukaan Mooseksen Laki oli lihan heikkouden vuoksi tullut heikoksi. Luemme Room.8:3

"Sillä mikä Laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen J-la teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,..."

- Meidän kaikki syntimme on jo tuomittu Yeshuan lihassa! Olemme jo täysin sovitetut!

Mooseksen Laki säädettiin Paavalin opetuksen mukaan ikäänkuin "väliaikaisratkaisuksi" olemaan siihen asti, kunnes Yeshua tuli ja sääti Uuden Liiton ja Uuden Lain meille, jotka olemme panneet toivomme Häneen. Luemme Gal.3:19

" Mitä varten sitten on Laki? Se on rikkomusten tähden JÄLJESTÄPÄIN lisätty olemaan SIIHEN ASTI, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä."

Toki Mooseksen Lailla oli erittäin tärkeä tehtävä ja on sitä edelleenkin sekä tulee vastedesjkin olemaan kaikille niille ihmisille, jotka vielä ovat uudestisyntymättöminä ulkopuolella "Elämän ja Hengen Lain". Luemme siitä Gal.3:23-25

"23. Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
        24. Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
        25. Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia."

- Huomaa, että jakeen 25 mukaan me Yeshuaan turvamme laittaneet emme ENÄÄ ole 'kasvattajan' eli Mooseksen Lain alaisia!

- Otanpa tähän vertauksen selventämään tilannetta:

a) Muuan mies oli vielä eilen maaorjana ja oli velvoitettu tottelemaan omistajaansa kaikessa. Mutta tänään tuli plantaasille muuan jalosukuinen rikas mies, joka sääli tuota maaorjaa ja osti hänet vapaaksi orjuudesta maksaen hänestä käyvän hinnan rahassa ja antoi tuolle entiselle orjalle siitä kirjallisen todisteen. Nyt tuo entinen maaorja on vapaa mies!

- Nyt puen tuon vertauksen UT:n kielelle: Maaorja merkitsee synnin orjaa, jota Mooseksen Laki eli "Synnin ja Kuoleman Laki" velvoitti vielä eilen tottelemaan orjallisesti sen kaikkia säädöksiä. Tuo jalosukuinen rikas mies oli Yeshua, joka omalla verellään osti tuon maaorjan vapaaksi Mooseksen Lain orjuudesta sovittamalla Mooseksen Lain kaikki vaatimukset maaorjaan nähden. Jalosukuinen mies antoi siitä kirjallisen todisteen, jota kutsutaan Uudeksi Liitoksi ja josta voimme lukea Uudesta Testamentista. Nyt tuo entinen "synnin orja" on vihdoinkin VAPAA ja irti Mooseksen Lakiin nähden "synnin orjuudestaan"! Ilmankos kiitoslaulut Yeshualle nyt maistuvat mannalta :D

Jos ja kun entinen orjuuttajamme - saatana - tulee tänään (ja vastedeskin) luoksemme ja vetoaa Mooseksen Lakiin saadakseen meidät niska limassa jälleen raatamaan 'Lain käskyjen täyttämistä' (ettemme vain omistautuisi evankeliumin viemiselle maan ääriin), niin meidän tulee vedota edellä mainitsemiini apostoli Paavalin opetuksiin ja peräänantamattomina kieltäytyä suostumasta uudelleen 'maaorjiksi'!

Miten rakastankaan paljon vihattua ja parjattua apostoli Paavalia hänen loistavien opetustensa vuoksi! Ylistän koko sydämestäni Isä J-laa Yeshuassa siitä, että Yeshua sai valita voimalliseksi aseekseen ja apostolikseen juuri Saulus tarsolaisen!

HalleluYah!

En nyt kommentoi viittauksiasi 1000-vuotiseen Kuningaskuntaan, vaikka se epäsuorasti liittyykin aiheeseen, sillä sekin on aiheena varsin monimutkainen ja vaatisi syvempää tarkastelua.

että täytetty oikein selittämällä, mutta siitä on tehty tahallinen kiistakapula eri seurakuntien välille.
        Väärin selittämällä Jeesuksesta on tehty lusiferin työkaveri käskyjen kumoamisessa.
        Kysymys ei ole kuitenkaan siitä, vaan syntisen osalta lakia ei lueta Jeesuksen sovintotyön tähden, koska Jeesus täytti lain syntisen puolesta, ja lain vaatimus kumoutui, mutta ei laki, sillä ei laki ole syyllinen rikkomuksiin, vaan syntinen.

Täytetty laki poisti seremonialain uhrikaritsaa koskevat säädökset koska ne esikuvasivat Jeesusta lain täyttäjänä, ja vahvistajana.
        Katso Jumalan Karitsa joka poistaa maailman synnin, eikä suinkaan lakia, jonka täyttämisen vuoksi Jeesus tuli maailmaan.

Tapasin matkoillani vanhan Helluntailaisen uskovan ja halusin tavata paikkakunnan tunnetuimman kristityn. Tavatessamme keskustelin hänen kanssaan lain ja evankeliumin merkityksestä uskovalle.
        Vanha mies loi katseensa minuun ja sanoi: Näin merkillisen unen sillä olin joutunut taivaallisen tuomioistuimen eteen, ja elämääni verrattiin mittasauvoihi, joita oli asetettu tuomioistuimen eteen, ja minulla oli mukanani oman elämäni sauvan pätkät vertailtavana, eikä yksikään ollut täysimittainen.
        Tuomari julisti kuolemantuomion, koska en ollut täysimittainen taivaallisten mittojen mukaan.
        Tässä tilanteessa avukseni tuli Jeesus jolla oli puuttuvat sauvan osat hallussaan, ja Hän asetti ne paikoilleen, ja niin kaikki sauvat olivat saman pituisia, ja tuomio hyljättiin.

Meidän tulee muistaa, että orjasta ei tule isäntää, vaan laki pysyy lakina, ja jos rikomme lakia isäntä eli laki hermostuu, ja vaatii sovitusta.
        Laki, armo, ja sovitus kulkevat käsi kädessä, niillä kaikilla on tehtävänsä, kasvattajana ymmärtämään sovituksen merkityksen elämässämme.

• ylifariseus kirjoitti:

että täytetty oikein selittämällä, mutta siitä on tehty tahallinen kiistakapula eri seurakuntien välille.
        Väärin selittämällä Jeesuksesta on tehty lusiferin työkaveri käskyjen kumoamisessa.
        Kysymys ei ole kuitenkaan siitä, vaan syntisen osalta lakia ei lueta Jeesuksen sovintotyön tähden, koska Jeesus täytti lain syntisen puolesta, ja lain vaatimus kumoutui, mutta ei laki, sillä ei laki ole syyllinen rikkomuksiin, vaan syntinen.

Täytetty laki poisti seremonialain uhrikaritsaa koskevat säädökset koska ne esikuvasivat Jeesusta lain täyttäjänä, ja vahvistajana.
        Katso Jumalan Karitsa joka poistaa maailman synnin, eikä suinkaan lakia, jonka täyttämisen vuoksi Jeesus tuli maailmaan.

Tapasin matkoillani vanhan Helluntailaisen uskovan ja halusin tavata paikkakunnan tunnetuimman kristityn. Tavatessamme keskustelin hänen kanssaan lain ja evankeliumin merkityksestä uskovalle.
        Vanha mies loi katseensa minuun ja sanoi: Näin merkillisen unen sillä olin joutunut taivaallisen tuomioistuimen eteen, ja elämääni verrattiin mittasauvoihi, joita oli asetettu tuomioistuimen eteen, ja minulla oli mukanani oman elämäni sauvan pätkät vertailtavana, eikä yksikään ollut täysimittainen.
        Tuomari julisti kuolemantuomion, koska en ollut täysimittainen taivaallisten mittojen mukaan.
        Tässä tilanteessa avukseni tuli Jeesus jolla oli puuttuvat sauvan osat hallussaan, ja Hän asetti ne paikoilleen, ja niin kaikki sauvat olivat saman pituisia, ja tuomio hyljättiin.

Meidän tulee muistaa, että orjasta ei tule isäntää, vaan laki pysyy lakina, ja jos rikomme lakia isäntä eli laki hermostuu, ja vaatii sovitusta.
        Laki, armo, ja sovitus kulkevat käsi kädessä, niillä kaikilla on tehtävänsä, kasvattajana ymmärtämään sovituksen merkityksen elämässämme.

...ymmärtäneen kirjoitukseni väärin! Se on perin inhimillistä :)

Olenhan maininnut, että Mooseksen Laki eli Synnin ja Kuoleman Laki on voimassa Yeshuan sanojen mukaan seuraavasti: Matt.5:17-20

"17. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

18. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."

19. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

20. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan."

- Koko Mooseksen Laki (ja pakanoilla Omantunnon Laki) on edelleen voimassa niin kauan kuin taivas maan yli kaareutuu ja se hallitsee ja tuomitsee lopulta kadotukseen nyt ja kaikissa tulevissakin sukupolvissa AINOASTAAN kaikki ne, jotka eivät ole vielä tulleet sovitukseen Yeshua Messiaassa.

Tästä luemme Yeshuan opetuksista seuraavaa: Joh.8:31-32

"31. Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;

32. ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi".

- Siis vapaiksi mistä? Nimenomaan Mooseksen Lain (ja pakanat Omantunnon Lain) orjuudesta! Lisäperusteluna Yeshuan seuraava opetus: Joh.6:56-58

"56. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, se pysyy minussa, ja minä hänessä.

57. Niinkuin Isä, joka elää, on minut lähettänyt, ja minä elän Isän kautta, niin myös se, joka minua syö, elää minun kauttani.

58. Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja kuolivat; joka tätä leipää syö, se elää iankaikkisesti."

- Mooseksen Lain orjuudessa elävät eli sitä alituiseen noudattamaan pyrkivät kuolevat (samoin pakanat, jotka ovat Omantunnon lain orjuudessa), mutta Yeshuaan uskovat on kuoletettu irti Mooseksen Laista (ja pakanuudesta uskoon tulleet on leikattu irti Omantunnon laista) ja siirretty Elämän Hengen Lain alaisuuteen Yeshuassa! Vaikuttaa siltä, että sinun on juuri tätä vaikea ymmärtää tai ainakin nähdä, kuten minä näen, vai kuinka?

- Nimitän näitä kahta Lakia jatkossa "Tekojen Laiksi".

- Me kaikki Tekojen Laista irti kuolleet emme enää elä Tekojen Lain alaisuudessa, koska sillä ei ole enää valtaa meihin, koska olemme kuolleet yhdessä Yeshuan kanssa sen valtapiiristä pois ja meidät on siitä irti leikattu ja herätetty kuolleista yhdessä Yeshuan kanssa palvelemaan J-laa Hengen uudessa tilassa!

- Otan tähän vielä kertaalleen Paavalin opetuksen perusteluksi, sillä kertaus on usein hyödyksi: Room.7:1-4

"1. Vai ettekö tiedä, veljet - minä puhun Lain tunteville - että Laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää?

2. Niinpä sitoo Laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen Laista.

3. Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä Laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.

4. Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle."

- Jakeen 3 mukaan: Jos mies kuolee, niin vaimo on vapaa Tekojen Lainkin mukaan menemään avioon toisen miehen kanssa ILMAN ETTÄ RIKKOISI TEKOJEN LAKIA.

- Samoin sinutkin on Messiaan ruumiin kautta KUOLETETTU TEKOJEN LAISTA, että sinulle on tullut mahdolliseksi (Tekojen Lakia rikkomatta) tulla Yeshuan omaksi ja kantaa hedelmää J-lalle. HUOMAA, että ennen tätä sinä et ole kyennyt kantamaan hedelmää J-lalle, koska olit Tekojen Lain orjuuttamana synnin orja! Tekojen Laki ei siis voi enää tuomita sinua siksi, että olet kuollut siitä pois ja ikuisesti irti leikattu siitä! Olet vapaa!

- Sinua ei tietenkään uudestisyntyneenä Yeshuaan uskovana ole vapautettu elämään edelleen synnissä, vaikkei Tekojen Laki sinua enää tuomitsekaan, vaan ilman muuta tahdot olla mieliksi Yeshualle, joka on sinut vapaaksi ostanut orjan asemasta. Ei kukaan uudestisyntynyt ja Pyhän Hengen saanut tahdo elää synnissä, vaan hänessä oleva J-lan siemen johdattaa häntä alati pyhitykseen ja vanhurskaaseen elämään Yeshuassa.

- Vaikkakin tilaansa valvomattomalle saattaa lankeemuksia tulla ja tuleekin, mutta meillä on siltä varalta Puolustaja Isä J-lan luona, Yeshua Messias, joka on meidän syntiemme sovitus, eikä ainoastaan meidän, vaan koko maailman syntien!
        (1.Joh.2:1-2)

"1. Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.

2. Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien."

- Meille on nyt Elämän Hengen Lain alaisuudessa synnin kriteerinä AINOASTAAN Rakkauden Laki eikä Tekojen Laki, koska Messias on Tekojen Lain loppu vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo (Yeshuaan). (Room.10:4)

"Sillä Messias on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo."

- Rakkauden Laki siksi, että "Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus Tekojen Lain täyttämys." Room.13:10

- Tämä vanhurskas elämä on ihan jotain muuta, kuin Tekojen Lain säädösten jatkuva tarkkailu ja pikkutarkka noudattaminen (se juuri olisi orjuutta!). Se on vaellusta Pyhän Hengen johdossa viemällä evankeliumia eteenpäin ja opettamalla Yeshuan opetuslapsiksi tulleetkin elämään Hengen vapaudessa ja edelleen viemään evankeliumia eteenpäin.

- UT:n opetukset ovat kaikki kaikessa ja niitä meidän tulee noudattaa sitä mukaa, kun Pyhä Henki saa meitä johdatella Totuuteen eli Yeshuan sisäiseen tuntemiseen!

- Ensiarvoisen tärkeää on todella sisäistää se, että jos alamme "uudelleen" tai "vasta ensimmäistä kertaa" viettää Tekojen Lain määrääminä juutalaisten sapattia ja muita vuotuisia juhlia sekä lukuisia eri rituaaleja heidän niiden säädösten mukaan, mitkä ovat annetut Siinailla ja hieman sen jälkeenkin Mooseksen kautta, niin silloin olemme langenneet pois armosta ja menneet Tekojen Lain orjuuteen ja joutuneet kirouksen alle! Tästä Paavali opettaa meitä sanoen: Gal.3:2,9-14

"2. Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: Lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?"

"9. Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.

10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat Lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna Lain kirjassa, niin että hän sen tekee".

11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".

12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".

13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -

14. että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen."

- Huomaa, että jae 10 on ratkaiseva, sillä siinä Paavali selkeästi varoittaa meitä sanoen että kaikki ne, jotka perustautuvat Tekojen Lain määräämiin (kuolleisiin) tekoihin (siis vaikkapa vähäisessäkin määrin, kuten "sapatin vietto minimivaatimuksena" tai "kosher-ruuat" tai "lihansyöntikielto" jne.!), ovat kirouksen alaisia, koska kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna Lain kirjassa, niin että hän sen tekee".

Poikkeuksen noista 'kirouksen alla olleista' tekevät ne Yeshuaan uskovat, joilla on vielä heikko usko ja siksi uskovat voivansa syödä vain vihanneksia tai katsovat oikeimmaksi viettää Sapattia, koska heidän uskonsa on vielä heikko, kuten Paavali opetti: Room.14:1-6

"1. Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.

2. Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.

3. Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.

4. Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.

5. Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.

6. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.

7. Sillä ei kukaan meistä elä itsellensä, eikä kukaan kuole itsellensä."

Monet uskovat ovat vielä uskossaan heikkoja, mutta heidätkin on kutsuttu yhdessä meidän vahvempien kanssa kasvamaan uskossa J-lan armon antamaa kasvua irti kaikesta Tekojen Lain orjuuden rippeistäkin!

LOPPUMIETELMÄ

- Tätä on messiaanisten juutalaisten erittäin vaikea käsittää, koska heiltä vaaditaan paljon enemmän rohkeutta irtautua vuosituhantisesta perinteestä, joka on iskostunut heihin jo äidinmaidossa, kuin pakanuudesta uskoontulleilta, joilla ei paljoakaan perinteitä ole.

- Olen tuntenut vuosikymmenten ajan mm. adventisteja ja tiedän miten vaikeaa myös heidän on tätä sisäistää, siksi rukoilen, että J-la suuressa armossaan Yeshuan Hengen kautta kirkastaa tämän heille, että he pääsevät orjan asemestä J-lan lapsen asemaan ja vapautuvat tuhista painolasteistaan, joiden painon voi ymmärtää vasta niistä vapauduttuaan!

Kasvetaan silti yhdessä Yeshuan armossa ja J-lan tuntemisessa ja jos joku on asioista eri mieltä, niin vaeltakaamme silti samaa tietä, Yeshua-tietä, sillä Herra Pyhä Henki on ajallaan ilmoittava miten mikäkin asia on oikein ymmärrettynä :D

Siunausta todellisessa Vapahtajassamme, Yeshuassa!

• Tauriainen

Minäkin opettelen tuntemaan Jumalaa vaikka olen 15vuotta uskossa ollut.
      Ajattelin kopioida tuon tekstisi, ja maistella sitä aina aika ajoin, senverran hyvältä se maistui.
      Haluan täysin vapauteen Kristuksessa kaikesta lain orjuudesta, Kiitos!

• ylifariseus

Niin emme tarvitse Hänen lakejakaan, vaan heitämme ne menemään, ja jatkamme synnillistä elämäämme irti laista, sillä missä ei ole lakia siellä ei ole rikkomustakaan joka pitäisi sovittaa.

Laittomuuden evankeliumissa ei ole pelastavaa voimaa, vaan se tukeutuu pelkkään armoon, ilman sovitusta teoilleen.

• Tämä asia "Lain ja Armon erottaminen" on meille erittäin vaikeaa sisäistää johtuen siitä, että elämme kilpailuyhteiskunnassa, jossa jatkuvasti on vaatimuksia vaatimusten päälle ja uusia velvoitteita lisätään niskaamme lähes päivittäin.

Sen seurauksena pidämme helposti myös Uutta Liittoa vain yhtenä uutena "vaatimusryppäänä", vaikka se jos mikä on tarkoitettu VAPAUTTAMAAN meidät KAIKESTA, mikä meitä painaa, sitoo ja ahdistaa ja meille tuskia ja huolia tuottaa!

Tähän on hyvänä perusteluna Yeshuan kehotus: (Matt.11:28)

"Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon."

- Täyden levon kaikista omista töistämme saamme Yeshuassa ja Hänen Golgatalla jo täyttämässään lunastustyössä. Siihen me emme voi lisätä juutalaisen kirjaimiston pienintäkään kirjaainta (') emmekä pilkkuakaan!

Siunattua Sapatin jatkoa Yeshuassa!

• asiasta tietoa
        Yakov kirjoitti:

Tämä asia "Lain ja Armon erottaminen" on meille erittäin vaikeaa sisäistää johtuen siitä, että elämme kilpailuyhteiskunnassa, jossa jatkuvasti on vaatimuksia vaatimusten päälle ja uusia velvoitteita lisätään niskaamme lähes päivittäin.

Sen seurauksena pidämme helposti myös Uutta Liittoa vain yhtenä uutena "vaatimusryppäänä", vaikka se jos mikä on tarkoitettu VAPAUTTAMAAN meidät KAIKESTA, mikä meitä painaa, sitoo ja ahdistaa ja meille tuskia ja huolia tuottaa!

"Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon."

- Täyden levon kaikista omista töistämme saamme Yeshuassa ja Hänen Golgatalla jo täyttämässään lunastustyössä. Siihen me emme voi lisätä juutalaisen kirjaimiston pienintäkään kirjaainta (') emmekä pilkkuakaan!

Lain suurin käsky opettaa ihmistä rakastamaan Jumalaa. Lain tehtävänä on myös olla ohjaamassa ihmistä rakastamaan Jumalaa. Uudessa Liitossa se tapahtuu Pyhän Hengen vaikuttaman rakkauden kautta. Uudessa Liitossa se ei ole tosin enää lain teko, vaan uskon teko, joka on Jumalan armosta rakkaudessa tehty. Laki ei pakota ketään, vaan se ohjaa ja opettaa. Toora sana hepreaksi tarkoittaa opetusta ja neuvoa ja vain vähäinen merkitys sillä on lakina. Eli laki opettaa ja ohjaa, ei pakota. Laki ei kirjaimena anna voimaa rakastamiseen eikä vanhurskaudessa vaeltamiseen, siksi Kristus kuoli ja meille annettiin voimaksi Pyhä Henki. Pyhä Henki vaikuttaa sitten tahtomista ja tekemistä meissä ja auttaa ja kasvattaa meitä rakastamaan.

Laki ei siis anna voimaa rakastamiseen, mutta kylläkin opettaa siitä.

Jeesus sanoi suurimman lain käskyn eli Jumalan rakastamisen vanhan liiton puolella, jossa sen yksi merkitys oli ohjaamassa ihmistä rakastamaan Jumalaa. Laki oli kuitenkin kirjoitettu kiveen, eikä sydämeen, siksi se ei toiminut eikä saanut aikaan sitä mistä se opetti.

Mutta nyt Uuden Liiton aikakautena Pyhä Henki meissä vaikuttaa sen että rakastamme Jumalaa siten, että haluamme noudattaa Jumalan sanan opetusta, ei lain käskynä, vaan Jumalan armosta uskon tekona.

Minusta koko laki käsitteessä on paljon sekaannusta johtuen väärästä korvausteologiasta sekä väärästä pelosta juutalaisia kohtaan. Samoin myös väärä armon opetus vääristää opetuksen Jumalan laista.

Mutta kaikesta tästä huolimatta kiitos Jumalalle, siitä että Hän on poistanut lain täyttämisen vaatimuksen meiltä ja Kristus täytti lain puolestamme ja saamme nyt Hänen armostansa Pyhän Hengen voiman kautta Kirjoitusten mukaisesti opetella kasvamista kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta. Jeesus opetti, että noissa kahdessa käskyssä oli kaikki laki ja profeettojen opetus. Huomautan vielä, että Uudessa Liitossa ei vaelleta käskyjä täyttäen, vaan niitä armosta noudattaen. Mikä on täyttämisen ja noudattamisen ero?

Lain käskyjen täyttämisellä ihminen koittaa ansaita pelastuksen, joka ei kuitenkaan onnistu. Jumalan armosta pelastunut ihminen (Kristuksen sovitustyön tähden) ei ansaitse pelastusta Jumalan tahdon mukaisella vaelluksella, vaan Uuden Liiton uskova Jumalan armosta kasvaa noudattamaan Jumalan sanan opetuksia, jotka ovat opetukseksi annettu Uuden Liiton kansalle.

Jumala käski laittamaan lain, eli kymmenen käskyä liiton arkkiin, jota myös kutsutaan nimellä lain arkki, koska Jumalan laki oli siellä:

2Mo 25:22 Ja siinä minä ilmestyn sinulle ja puhun sinulle armoistuimelta, niiden kahden kerubin välistä, jotka ovat lain arkin päällä, kaiken sen, minkä minä sinun kauttasi israelilaisille säädän

Kymmenen käskyä ei ole laki meille, joka meidän pitäisi täyttää, vaan ohje ja opetus miten meidän tulee elää. Vapaus Kristuksessa Uudessa Liitossa ei kehota meitä elämään vastoin kymmentä käskyä, vaan niiden mukaisesti, mutta ei lain käskynä, vaan Jumalan armosta uskon tekona, jota Hän vaikuttaa meissä Pyhän Hengen kautta. Raamatussa VT:ssa on Israelilaisille annettu 613 käskyä. Nämä 613 käskyä olivat käskyjä ja säädöksiä, jotka olivat annetut israelilaisille, että he olisivat pyhä kansa erotettu muista kansoista palvelemaan elävää Jumalaa. Mitä olivat kaikki muut lait ja käskyt, kun vain kymmenen käskyä olivat lain arkissa? Niiden tarkoitus oli myös erottaa Israelin kansa muista kansoista palvelemaan Jumalaa. Mutta nämä 603 käskyä Jeesus kumosi, mutta ei kymmentä käskyä. Tietenkin jos jokin näistä 603 käskystä pitää yhtä kymmenen käskyn kanssa on se hyvä ja sovelias rakennusaine Uudessa Liitossa.

Esim. käsky, jossa käsketään kivittää huorintekijä on kumoutunut, sillä Uudessa Liitossa ei anneta käskyä huorintekijän kivittämisestä:

1 Kor 5: 9 ¶ Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa;
        10 en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta.
        11 Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.

Jotkut messiaaniset piirit (eivät kaikki) opettavat, että Uudessa Liitossa on voimassa kaikki 613 käskyä. Mutta tämä huorintekijä esimerkki osoittaa meille ettei vanhan liiton opetus siitä ole enää voimassa. Paavali antoi uudet ohjeet Uuden Liiton kansaa varten. Valitettavasti on sellaistakin opetusta joidenkin messiaanisten juutalaisten keskuudessa (ei kaikkien), että uutta liittoa ei ole edes olemassa, vaan vanha uudistettuna Jeesuksen uhrilla.

Uudessa Liitossa ei enää vaelleta käskyjä täyttäen, sillä Jeesus täytti lain meidän puolestamme. Olemme siis vapaat käskyjen täyttämisestä, mutta emme vapaat Jumalan käskyjen noudattamisesta, sillä Jeesus ei vapauttanut meitä laittomuuteen, joka on yhtä kuin synnissä eläminen. Uudessa Liitossa saamme voiman ja halun Pyhässä Hengessä rakastaa Jumalaa ja rakkaudesta Jumalaan saamme elää Hänen opetuksensa mukaisesti. Uuden Liiton uskova kasvaa uskossa Jumalan armosta, jonka seurauksena hän kasvaa elämään myös kymmenen käskyn mukaisesti. Jumalan käskyjen noudattaminen Uudessa Liitossa ei ole käskyjen ja lain täyttämistä, vaan sydämen halusta ja rakkaudesta Jumalaan haluamme vaeltaa siten kuin Hän meille sanassaan opettaa.

On siis hyvä ymmärtää, mikä on voimassa ja mikä ei. Jeesus ei kumonnut lakia (kymmenen käskyä), mutta vanhan liiton Hän kumosi:

Jumala puhui profeetta Jeremian kautta ja sanoi tekevänsä Uuden Liiton Israelin ja Juudan heimon kanssa. Sekä tietysti myös niiden pakanoiden kanssa, jotka uskovat Jeesuksen olevan Herra. Sama ehto koskee myös Israelin ja Juudan heimoja.

Jumala puhui Jeremian kautta ja sanoi laittavansa lakinsa Uudessa Liitossa niiden sydämiin, jotka uskovat Jumalaan (Herraan Jeesukseen). Jeesus sanoi että lain tärkein käsky oli rakastaa Jumalaa: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi" ja toinen on tämä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä." Jeesus sanoi että näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat.

Minkä lain Jumala sitten vuodattaa uskovan sydämeen?

Room 5:5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

Room 13:8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.

Tämä laki, jonka Jumala kirjoittaa uskovan sydämeen on Jumalan rakkaus, joka ojentautuu sen mukaan mistä Jeesus opetti eli:

"Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi" ja toinen on tämä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä." Jeesus sanoi että näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat.

On huomioitava, että Kymmenessä Käskyssä neljä ensimmäistä käskyä ovat Jumalan ja ihmisen välisiä, eli tämä on Jeesuksen ensimmäinen käsky, jonka mukaan meidän tulee rakastaa kaikesta sydämestämme Jumalaa. Kymmenen käskyn kuusi viimeistä käskyä kertovat meidän suhteestamme lähimmäisiimme. Tämä on se käsky, että meidän tulee rakastaa lähimmäisiämme niin kuin itseämme. On huomautettava vielä, että meidän tulee rakastaa Jumalaa ja lähimmäistämme totuuden mukaan.

Joka rakastaa on lain täyttänyt sanoo sana. Tämä ei tarkoita sitä, että me voisimme täyttää lain, vaan että rakastamalla elämme täytetyn lain mukaisesti. Jeesus täytti lain meidän edestämme, emmekä me kykene täyttämään lakia. Me voimme elää Jumalan armosta Pyhän Hengen voiman kautta sen mukaan mistä Jumalan sana opettaa meitä.

Meidän sydämiimme on siis kirjoitettu Jumalan rakkaus, ei VT:n 613 käskyä.

http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jumalanlaki.html

• Tauriainen
        Yakov kirjoitti:

Tämä asia "Lain ja Armon erottaminen" on meille erittäin vaikeaa sisäistää johtuen siitä, että elämme kilpailuyhteiskunnassa, jossa jatkuvasti on vaatimuksia vaatimusten päälle ja uusia velvoitteita lisätään niskaamme lähes päivittäin.

Tämähän se meinaa aina hämärtyä varsinkin munulla.

"- Täyden levon kaikista omista töistämme saamme Yeshuassa ja Hänen Golgatalla jo täyttämässään lunastustyössä. Siihen me emme voi lisätä juutalaisen kirjaimiston pienintäkään kirjaainta (') emmekä pilkkuakaan!"

Matt. 11:28

Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.

Matt. 11:29

Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.

Tässä hyvä sananpaikka:
        Hepr. 4:10

Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa.

Lepoon teoistaan niinkuin Jumalakin on levossa.

• asiasta tietoa kirjoitti:

Lain suurin käsky opettaa ihmistä rakastamaan Jumalaa. Lain tehtävänä on myös olla ohjaamassa ihmistä rakastamaan Jumalaa. Uudessa Liitossa se tapahtuu Pyhän Hengen vaikuttaman rakkauden kautta. Uudessa Liitossa se ei ole tosin enää lain teko, vaan uskon teko, joka on Jumalan armosta rakkaudessa tehty. Laki ei pakota ketään, vaan se ohjaa ja opettaa. Toora sana hepreaksi tarkoittaa opetusta ja neuvoa ja vain vähäinen merkitys sillä on lakina. Eli laki opettaa ja ohjaa, ei pakota. Laki ei kirjaimena anna voimaa rakastamiseen eikä vanhurskaudessa vaeltamiseen, siksi Kristus kuoli ja meille annettiin voimaksi Pyhä Henki. Pyhä Henki vaikuttaa sitten tahtomista ja tekemistä meissä ja auttaa ja kasvattaa meitä rakastamaan.

Laki ei siis anna voimaa rakastamiseen, mutta kylläkin opettaa siitä.

Jeesus sanoi suurimman lain käskyn eli Jumalan rakastamisen vanhan liiton puolella, jossa sen yksi merkitys oli ohjaamassa ihmistä rakastamaan Jumalaa. Laki oli kuitenkin kirjoitettu kiveen, eikä sydämeen, siksi se ei toiminut eikä saanut aikaan sitä mistä se opetti.

Mutta nyt Uuden Liiton aikakautena Pyhä Henki meissä vaikuttaa sen että rakastamme Jumalaa siten, että haluamme noudattaa Jumalan sanan opetusta, ei lain käskynä, vaan Jumalan armosta uskon tekona.

Minusta koko laki käsitteessä on paljon sekaannusta johtuen väärästä korvausteologiasta sekä väärästä pelosta juutalaisia kohtaan. Samoin myös väärä armon opetus vääristää opetuksen Jumalan laista.

Mutta kaikesta tästä huolimatta kiitos Jumalalle, siitä että Hän on poistanut lain täyttämisen vaatimuksen meiltä ja Kristus täytti lain puolestamme ja saamme nyt Hänen armostansa Pyhän Hengen voiman kautta Kirjoitusten mukaisesti opetella kasvamista kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta. Jeesus opetti, että noissa kahdessa käskyssä oli kaikki laki ja profeettojen opetus. Huomautan vielä, että Uudessa Liitossa ei vaelleta käskyjä täyttäen, vaan niitä armosta noudattaen. Mikä on täyttämisen ja noudattamisen ero?

Lain käskyjen täyttämisellä ihminen koittaa ansaita pelastuksen, joka ei kuitenkaan onnistu. Jumalan armosta pelastunut ihminen (Kristuksen sovitustyön tähden) ei ansaitse pelastusta Jumalan tahdon mukaisella vaelluksella, vaan Uuden Liiton uskova Jumalan armosta kasvaa noudattamaan Jumalan sanan opetuksia, jotka ovat opetukseksi annettu Uuden Liiton kansalle.

Jumala käski laittamaan lain, eli kymmenen käskyä liiton arkkiin, jota myös kutsutaan nimellä lain arkki, koska Jumalan laki oli siellä:

2Mo 25:22 Ja siinä minä ilmestyn sinulle ja puhun sinulle armoistuimelta, niiden kahden kerubin välistä, jotka ovat lain arkin päällä, kaiken sen, minkä minä sinun kauttasi israelilaisille säädän

Kymmenen käskyä ei ole laki meille, joka meidän pitäisi täyttää, vaan ohje ja opetus miten meidän tulee elää. Vapaus Kristuksessa Uudessa Liitossa ei kehota meitä elämään vastoin kymmentä käskyä, vaan niiden mukaisesti, mutta ei lain käskynä, vaan Jumalan armosta uskon tekona, jota Hän vaikuttaa meissä Pyhän Hengen kautta. Raamatussa VT:ssa on Israelilaisille annettu 613 käskyä. Nämä 613 käskyä olivat käskyjä ja säädöksiä, jotka olivat annetut israelilaisille, että he olisivat pyhä kansa erotettu muista kansoista palvelemaan elävää Jumalaa. Mitä olivat kaikki muut lait ja käskyt, kun vain kymmenen käskyä olivat lain arkissa? Niiden tarkoitus oli myös erottaa Israelin kansa muista kansoista palvelemaan Jumalaa. Mutta nämä 603 käskyä Jeesus kumosi, mutta ei kymmentä käskyä. Tietenkin jos jokin näistä 603 käskystä pitää yhtä kymmenen käskyn kanssa on se hyvä ja sovelias rakennusaine Uudessa Liitossa.

Esim. käsky, jossa käsketään kivittää huorintekijä on kumoutunut, sillä Uudessa Liitossa ei anneta käskyä huorintekijän kivittämisestä:

1 Kor 5: 9 ¶ Minä kirjoitin teille kirjeessäni, ettette seurustelisi huorintekijäin kanssa;
        10 en tarkoittanut yleensä tämän maailman huorintekijöitä tai ahneita tai anastajia tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän täytyisi lähteä pois maailmasta.
        11 Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.

Jotkut messiaaniset piirit (eivät kaikki) opettavat, että Uudessa Liitossa on voimassa kaikki 613 käskyä. Mutta tämä huorintekijä esimerkki osoittaa meille ettei vanhan liiton opetus siitä ole enää voimassa. Paavali antoi uudet ohjeet Uuden Liiton kansaa varten. Valitettavasti on sellaistakin opetusta joidenkin messiaanisten juutalaisten keskuudessa (ei kaikkien), että uutta liittoa ei ole edes olemassa, vaan vanha uudistettuna Jeesuksen uhrilla.

Uudessa Liitossa ei enää vaelleta käskyjä täyttäen, sillä Jeesus täytti lain meidän puolestamme. Olemme siis vapaat käskyjen täyttämisestä, mutta emme vapaat Jumalan käskyjen noudattamisesta, sillä Jeesus ei vapauttanut meitä laittomuuteen, joka on yhtä kuin synnissä eläminen. Uudessa Liitossa saamme voiman ja halun Pyhässä Hengessä rakastaa Jumalaa ja rakkaudesta Jumalaan saamme elää Hänen opetuksensa mukaisesti. Uuden Liiton uskova kasvaa uskossa Jumalan armosta, jonka seurauksena hän kasvaa elämään myös kymmenen käskyn mukaisesti. Jumalan käskyjen noudattaminen Uudessa Liitossa ei ole käskyjen ja lain täyttämistä, vaan sydämen halusta ja rakkaudesta Jumalaan haluamme vaeltaa siten kuin Hän meille sanassaan opettaa.

On siis hyvä ymmärtää, mikä on voimassa ja mikä ei. Jeesus ei kumonnut lakia (kymmenen käskyä), mutta vanhan liiton Hän kumosi:

Jumala puhui profeetta Jeremian kautta ja sanoi tekevänsä Uuden Liiton Israelin ja Juudan heimon kanssa. Sekä tietysti myös niiden pakanoiden kanssa, jotka uskovat Jeesuksen olevan Herra. Sama ehto koskee myös Israelin ja Juudan heimoja.

Jumala puhui Jeremian kautta ja sanoi laittavansa lakinsa Uudessa Liitossa niiden sydämiin, jotka uskovat Jumalaan (Herraan Jeesukseen). Jeesus sanoi että lain tärkein käsky oli rakastaa Jumalaa: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi" ja toinen on tämä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä." Jeesus sanoi että näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat.

Minkä lain Jumala sitten vuodattaa uskovan sydämeen?

Room 5:5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.

Room 13:8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.

Tämä laki, jonka Jumala kirjoittaa uskovan sydämeen on Jumalan rakkaus, joka ojentautuu sen mukaan mistä Jeesus opetti eli:

"Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi" ja toinen on tämä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi’. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä." Jeesus sanoi että näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat.

On huomioitava, että Kymmenessä Käskyssä neljä ensimmäistä käskyä ovat Jumalan ja ihmisen välisiä, eli tämä on Jeesuksen ensimmäinen käsky, jonka mukaan meidän tulee rakastaa kaikesta sydämestämme Jumalaa. Kymmenen käskyn kuusi viimeistä käskyä kertovat meidän suhteestamme lähimmäisiimme. Tämä on se käsky, että meidän tulee rakastaa lähimmäisiämme niin kuin itseämme. On huomautettava vielä, että meidän tulee rakastaa Jumalaa ja lähimmäistämme totuuden mukaan.

Joka rakastaa on lain täyttänyt sanoo sana. Tämä ei tarkoita sitä, että me voisimme täyttää lain, vaan että rakastamalla elämme täytetyn lain mukaisesti. Jeesus täytti lain meidän edestämme, emmekä me kykene täyttämään lakia. Me voimme elää Jumalan armosta Pyhän Hengen voiman kautta sen mukaan mistä Jumalan sana opettaa meitä.

Meidän sydämiimme on siis kirjoitettu Jumalan rakkaus, ei VT:n 613 käskyä.

Se herätti seuraavia ajatuksia:

Mielestäni Petri Paavola on harvinaisen syvällisesti perehtynyt Raamatun Kirjoituksiin yleensä ja sen ohessa Vanhan Liiton ja Uuden Liiton sisältöön, mutta hän ei ole mielestäni vielä oppinut riittävän hyvin näkemään eroa Lakiliitolla ja Armoliitolla.

Ne ovat kaksi täysin erilaista liittoa, kuten niiden nimetkin, puhumattakaan niiden hengellisesti täysin erilaisesta sisällöstä!

Yeshua varoitti laittamasta vanhaa paikkaa uuteen vaippaan, ettei se repeytyisi. Samoin on laita näiden kahden Liiton välillä: Niitä ei voida yhdistää niiden täysin erilaisen luonteensa vuoksi.

Mooseksen Laki liitto vie ihmisen orjuuteen, josta syystä Paavali nimittääkin sitä "Synnin ja Kuoleman Laiksi". Mooseksen Lailla on parhaimmillaankin vain kuoleman virka, eikä se voi pelastaa ketään. Sen tehtävänä on ainoastaan paljastaa jokaisen ihmisen perisynnin pohjattomuus, ihmisen täydellinen turmeltuneisuus J-lan edessä ja julistaa tuolle himokimpulle peruuttamaton kuolemantuomio! Tämän seurauksena synnintuntoon tullut ihminen kaipaa apua ylhäältä ja hänelle tuodaan hyvä sanoma Yeshuasta. Tosin pakanoille tuotiin evankeliumi ilman Mooseksen Lakia, koska Mooseksen Laki on annettu vain Israelin 12 heimolle.

Uusi Liitto eli Armoliitto vapauttaa syntisen ihmisen irti Mooseksen Lakiliitosta (jota pakanoilla vastaa Omantunnon Laki, mikä puolestaan suurelta osin on Mooseksen Lakiliittoon yhtenevä).

Vanhaa Liittoa siis todellakin tarvitaan niin kauan kuin ihmisiä maan päällä elelee, koska Mooseksen Laki paljastaa kaikkina maailmanaikoina ihmiselle hänen syntisyytensä J-lan edessä.

Toisaalta Hebrealaiskirjeen kirjoittajan viittaus siihen, että ”vanha liitto on korvattu uudella ja siksi vanha liitto on lähellä häviämistään” ei kuitenkaan tarkoita Vanhan liiton lopullista katoamista, sillä sanoihan Yeshua, että ”ei Laista katoa pieninkään kirjain eikä ainutkaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut.” Se tarkoittaa käsittääkseni sitä, että meidän Yeshuaan uskovien kohdalla (eri sukupolvissa) tulisi olla sama prosessi elettävänä: Siirtyä kukin ajallamme Vanhasta Liitosta Uuteen Liittoon. Siirryttyämme kokonaan Uuden Liiton alaisuuteen, on Vanha liitto meidän kohdallamme ’hävinnyt’ eli tullut tiensä päähän.

Huomasin lainauksestasi Petri Paavolalta, ettei siinä ole oivallettu sitä, että Paavali tekee selkeän pesäeron Lakiliiton ja Armoliiton välillä.

Ei pidä sekoittaa niitä keskenään missään kohden, vaan ottaa Armoliitto sellaisena, kuin Paavali sen julisti:

a) Room.7:4
        "Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu Laista Messiaan ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää J-lalle."
        - Meidät on kuoletettu Yeshua Messiaan ruumiin kautta pois Mooseksen Laista ja siirretty Yeshuan omaisuudeksi.

b) Gal.2:18-20
        "Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.

19. Sillä minä olen Lain kautta kuollut pois Laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,

20. ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa;..."

- Jos me tästä huolimatta alamme uudelleen noudattamaan Lain käskyjä, niin me osoitamme sillä, ettemme luotakaan Yeshuan lunastustyöhön, vaan ikäänkuin alamme 'paikkailla' sitä. Silloin me olemme langenneet pois armosta ja ajautuneet kirouksen alle!

- Jos sitävastoin pidämme itsemme Laille kuolleina ja Messiaalle elävinä ja ahkeroimme evankeliumin viemistä ja Uuden Liiton jäsenenä kasvua Yeshuan ja apostolien opetusten mukaisesti, niin emme ole Mooseksen Lain rikkojia ja olemme asukkaina Elämän Hengen Lain mukaisessa "Turvakaupungissa".

- Meidän ei tule siis enää elää Laille, vaan Hengen kautta eläviksi tulleina J-lalle.

- Kuten apostoli Jaakob opettaa: "teoillamme me osoitamme uskomme" ja "usko ilman tekoja on kuollut". Tällä tarkoitan sitä, että jos vaellamme Uuden Liiton opetusten mukaisesti, niin osoitamme olevamme Uuden Liiton palvelijoita. Jos sitä vastoin alamme vähäisemmässäkin määrin vaeltamaan Vanhan Liiton säädösten mukaan eli elämään Laille, niin silloin olemmekin orjuuttaneet itsemme Vanhan Liiton huonoiksi palvelijoiksi ja elämäämme tulee kirous siunauksen sijaan! Tässä en tarkoita sitä, että alkaisimme ehdoin tahdoin rikkomaan 10 käskyä, vaan tarkoitan oikeata asennetta, miten suhtautua Mooseksen Lakiin.

- Viittasit tekstissäsi siihen, että J-la lupasi VT:ssa profeetta Jeremiaan kautta laittaa Uudessa Liitossa Lain Israelin heimon valittujen sydämiin. Luemme kohdan: (Jer.31:33 ja 32:40)

"31:33 Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän J-lansa, ja he ovat minun kansani.

32:40 Ja minä teen heidän kanssansa iankaikkisen liiton, niin etten käänny heistä pois, vaan teen heille hyvää; ja minä annan pelkoni heidän sydämiinsä, niin etteivät he minusta luovu."

- On ilmeistä, että tässä viitataan ainoastaan Uuden Liiton Lakiin eli Elämän Hengen Lakiin, eikä Mooseksen Lakiin.
        - Lisäksi on kirjoitettu: "Sido todistus talteen, lukitse laki sinetillä minun opetuslapsiini." (Jes.8:16). Kun huomioimme asiayhteyden ja edeltävät jakeet, niin tässä 'todistuksella' tarkoitetaan nimenomaan Uutta Liittoa (Messiaan todistus on profetian henki) ja sanoilla ”lukitse laki sinetillä” tarkoitetaan lopullista Mooseksen lain lukitsemista ja siten sen varmistamista, ettei tuo Laki tule koskaan enää Hallitsemaan (eikä tuomitsemaan) meitä J-lan valittuja!

- - -

Ihan omin sanoin sanoen näen Lakiliiton olleen alunalkaenkin vain israelilaisille ja valtaosalle heistä liian raskas taakka kantaa. Lisäksi siitä tuli oiva 'ruoska' saatanan käteen. Hän löi ja yhä lyö sillä vain haavoille ja henkihieveriin. Tuo ruoska siirtyi J-lan kädestä saatanan käsiin siksi, että perisynnin vuoksi ihmisliha oli tullut liian heikoksi Mooseksen Lakia (ja pakanoilla Omantunnon Lakia) noudattamaan. Seurauksena on ollut ainoastaan vihaa itseämme, J-laa ja lähimäisiämme kohtaan!

Näistä Paavali kirjoittikin sanoen: Apt.15:10 ja Room.4:15

” Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?” (Ikeellä Paavali viittaa Mooseksen Lakiin, jota edellä olleissa jakeissa ehdotettiin myös uskoon tulleille pakanoille noudatettavaksi)

”15. Sillä Laki saa aikaan vihaa; mutta missä Lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan"
        - Huomaatko: "Missä Lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan!"

- Me Yeshuaan turvamme panneet emme ENÄÄ ole tuon Mooseksen Lain (eivätkä pakanuudesta uskoontulleet Omantunnon tuomitsevan Lain) vaikutuspiirissä, koska me olemme Yeshuan ruumiin kautta saaneet siirtyä TÄYSIN UUDEN LAIN VAIKUTUSPIIRIIN: Meidät on siirretty "Elämän Hengen Lain" alle. Tästä Paavali kirjoittaa: Room.8:2
        "Sillä Elämän Hengen Laki Messias Yeshuassa on vapauttanut sinut Synnin ja Kuoleman Laista."

Ei siis ihme, että Paavali kirjoittaa sanoen: Room10:4
        "Sillä Messias on Lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo!" Tässä Lailla tarkoitetaan koko Mooseksen Lakia! - Loppu mikä loppu. HalleluYah!

Siis Isä J-la teki Yeshuassa 'lopullisen ratkaisun' Lakiliiton suhteen, josta luemme: Kol.2:13-15

"13. Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,

14. ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

15. Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun."

- Tässä lainauksessa on huomionarvoista tietää, että jakeeen 1:27 mukaan Paavali kirjoitti tämän kirjeen juutalaiskäännynnäisten lisäksi pakanuudesta uskoon tulleille! Kun sitten pohdimme, että mihin "kirjoitukseen säädöksineen" Paavali viittaa sanoessaan, että J-la pyyhki sen pois ja naulitsi sen ristiin?
        - Vastaus on: KOKO MOOSEKSEN LAKIIN ja sen lisäksi pakanoilla olleeseen Omantunnon syyttävään lakiin! Perustelu: Kumpikin Laki vaatii niiden tarkkaa täyttämistä ja jos rikkoo niitä vähänkin, on Lain rikkoja! Nuo kaksi Lakia tuomitsevat jokaisen säädöstensä rikkojan eroon J-lasta!

- En yhtään ihmettele sitä, että tuota on vaikea käsittää. Emme saata sitä ymmärtää ilman Pyhän Hengen opastusta.

- - -

Meidän on valittava näiden kahden välillä:

1) Joko pysymme Mooseksen Laissa (pakanat Omantunnon laissa) ja kyseiset lait tuomitsevat meidät lainrikkojina viimeisenä päivänä eroon J-lasta...

2) Tai kokonaan luovumme noista edellä mainituista laeista ja korvaamme ne Elämän Hengen Lailla Yeshua Messiaassa. Koska tämä laki ei tuomitse meitä, sillä kyseessä on Armoliitto, niin viimeisenä päivänä pääsemme asumaan J-lan yhteyteen!

Painotan, etten tarkoita suinkaan sitä, että ”Elämän Hengen Lain” alaisuudessa me antautuisimme lihan saastaisten himojen valtaan tai että alkaisimme tahallamme rikkoa jotain10:stä käskystä, vaan tarkoitan sitä, että ”Rakkaus ei tee lähimmäiselleen mitään pahaa, sen vuoksi rakkaus on Lain täyttämys”. ”Elämän Hengen Lain” alaisuuteen pääsee vain aidosti uudestisyntymällä J-lan lapseksi uskon kautta Yeshua Messiaamme vereen ja kokonaisuhriin Golgatalla. Vain uudestisyntyneeseen asumaan ja hallitsemaan tullut Pyhä Henki voi avata ymmärryksemme käsittämään sen vapauden, mihin Yeshua meidät vapautti: ”Palvelemaan J-laa Hengen uudessa tilassa, eikä kirjaimen vanhassa!”

Siunausta Yeshuassa!

• merkillistä

• tässä sitä on

• Tauriainen

Kirjottaa tänne herätyssaarnan, juuri sellaiselle henkilölle tarkoitettuna, joka on "uskonnollinen" omastamielestään uskossa, muttei ollenkaan varma onko uudestisyntynyt eikä ole pelastusvarmuutta.
      Sanoisin sellainen ikuinen etsijä muttei sisällä, sanoo omistavansa valvovan omantunnon.
      Paha sanoa näin toisesta, mutta totuus on totuus!
      Tiedäthän sellainen siivosyntinen, jos koet tämän pyynnön oikeaksi niin kirjoita saarna.
      Voin antaa sen ystävälleni luettavaksi.
      En painosta mitenkään siis jos tahdot.
      Siunausta!

• Kerro kuitenkin vielä hieman lähemmin kyseisen henkilön taustasta, kuten että mistä herätysliikkeistä hän on saanut vaikutteita ja mikä sinun mielestäsi hänellä on uskonelämäänsä nähden ns. 'sokea piste' vai onko niitä useita?

Nämä seikat auttavat minua 'räätälöimään' juuri hänelle sopivan opetuksen. Ei näet silloin tarvitse tuhlata ruutia mihinkään olettamuksiin, vaan voin 'täsmäpommittaa' kaikki järjen varustukset hajalle Hengen ydinaseella ;)

Anna mulle meiliosoitteesi, sillä meilaan sen sitten sulle.

Varaan hieman aikaa ko. opetuksen tekoon rukoillen ja Sanaa tutkien...

• Tauriainen
        Yakov kirjoitti:

Kerro kuitenkin vielä hieman lähemmin kyseisen henkilön taustasta, kuten että mistä herätysliikkeistä hän on saanut vaikutteita ja mikä sinun mielestäsi hänellä on uskonelämäänsä nähden ns. 'sokea piste' vai onko niitä useita?

Nämä seikat auttavat minua 'räätälöimään' juuri hänelle sopivan opetuksen. Ei näet silloin tarvitse tuhlata ruutia mihinkään olettamuksiin, vaan voin 'täsmäpommittaa' kaikki järjen varustukset hajalle Hengen ydinaseella ;)

lähiaikoina.

• Paavolasta
        Tauriainen kirjoitti:

lähiaikoina.

Minusta taas Paavolan tekstistä tulee selkeästi esille lakiliiton ja armoliiton ero. Sitä en tiedä miten sinä luet etkä ymmärrä?

• iloiten lukeva
        Yakov kirjoitti:

Kerro kuitenkin vielä hieman lähemmin kyseisen henkilön taustasta, kuten että mistä herätysliikkeistä hän on saanut vaikutteita ja mikä sinun mielestäsi hänellä on uskonelämäänsä nähden ns. 'sokea piste' vai onko niitä useita?

Yakovin tekstejä on ilo lukea. Pyhä Henki toimii sillä linjalla.
        http://groups.msn.com/Seurakunta/omawebsivu.msnw

Jeesus siunatkoon omiaan kaikessa hyvässä ja oikeassa edelleenkin!

• iloiten lukeva kirjoitti:

Yakovin tekstejä on ilo lukea. Pyhä Henki toimii sillä linjalla.
        http://groups.msn.com/Seurakunta/omawebsivu.msnw

Jeesus siunatkoon omiaan kaikessa hyvässä ja oikeassa edelleenkin!

Löysin linkistäsi hyvää tekstiä :D

Erityisesti seuraava kohta siunasi minua:

"Totuus on rakkauden perusta. ”Totuutta noudattaen rakkaudessa.” Ef.4:15. Samoin rakkaus on totuuden perusta. Rakkautta noudattaen totuudessa! - Rakkaus todistaa onko totuus oikea! 1Kor.13:6. Totuudessa pysyminen todistaa onko rakkaus aitoa!"

Saakoon taivaan Isä siunata sinua Yeshuassa ja Hänen rakkaudessaan!

• Paavolasta kirjoitti:

Minusta taas Paavolan tekstistä tulee selkeästi esille lakiliiton ja armoliiton ero. Sitä en tiedä miten sinä luet etkä ymmärrä?

...seuraavassa linkissä:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000005&posting=22000000032684204

Siinä erityisesti seuraavat kohdat:

Näistä Paavali kirjoittikin sanoen: Apt.15:10 ja Room.4:15

” Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?” (Ikeellä Paavali viittaa Mooseksen Lakiin, jota edellä olleissa jakeissa ehdotettiin myös uskoon tulleille pakanoille noudatettavaksi)

”15. Sillä Laki saa aikaan vihaa; mutta missä Lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan"
        - Huomaatko: "Missä Lakia ei ole, siellä ei ole rikkomustakaan!"

- Me Yeshuaan turvamme panneet emme ENÄÄ ole tuon Mooseksen Lain (eivätkä pakanuudesta uskoontulleet Omantunnon tuomitsevan Lain) vaikutuspiirissä, koska me olemme Yeshuan ruumiin kautta saaneet siirtyä TÄYSIN UUDEN LAIN VAIKUTUSPIIRIIN: Meidät on siirretty "Elämän Hengen Lain" alle. Tästä Paavali kirjoittaa: Room.8:2
        "Sillä Elämän Hengen Laki Messias Yeshuassa on vapauttanut sinut Synnin ja Kuoleman Laista."

Ei siis ihme, että Paavali kirjoittaa sanoen: Room10:4
        "Sillä Messias on Lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo!" Tässä Lailla tarkoitetaan koko Mooseksen Lakia! - Loppu mikä loppu. HalleluYah!

(Myös koko muu kirjoitus lopussa…)

Siunausta Yeshuassa!

• voitko lukea
        Yakov kirjoitti:

Löysin linkistäsi hyvää tekstiä :D

Erityisesti seuraava kohta siunasi minua:

"Totuus on rakkauden perusta. ”Totuutta noudattaen rakkaudessa.” Ef.4:15. Samoin rakkaus on totuuden perusta. Rakkautta noudattaen totuudessa! - Rakkaus todistaa onko totuus oikea! 1Kor.13:6. Totuudessa pysyminen todistaa onko rakkaus aitoa!"

Saakoon taivaan Isä siunata sinua Yeshuassa ja Hänen rakkaudessaan!

Jos luet linkin kokonaan läpi, niin huomaat miten ero tehdään armoliiton ja lakiliiton välille. Tutki asiaa Raamatun opetuksen valaisemana.

siunausta Yakov veljelle

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      4987
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      34
      3456
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3204
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2277
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      28
      1887
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1828
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      161