maaperätutkimuksen hinta

tietämätön_

Paljonko yleensä nuo maaperätukimukset ivat maksaneet? Eräs yritys antoi hinnaksi alv mukaan lukien noin 1500e sisältäen kaikki kulut. Onko tuo kallis? Ja voitteko suositella Kainuun alueella tutkimuksen tekijöitä...

55

21729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pääkaupunkiseutu

      Meillä tehtiin maaperätutkimus viime syksynä. Neljästä kohtaa otettiin näyte (tulevan talon kulmista). Maksoi 570 euroa sisältäen alv:in, mikä minusta oli yllättävän edullinen. Tuo 1500 tuntuu hieman kalliilta riippuen tietysti siitä monestako kohtaa otetaan näyte. Tietenkin jos asutte kaukana ja firmalle tulee matkakustannuksia.

      • Anonyymi

        Minkä niminen firma tekee maaperä tutkimuksen talon neljästä nurkasta pääkaupunkiseudulla tuohon hintaan? Voitko lähettää ystävällisesti yhteystiedot kenen ottaa yhteyttä.
        Martti


    • tietämätön_

      Yritys on ihan vieressä joten tuskin välimatka maksaa. Täytyypä selvittää montako reikää tuohon hintaan porataan.

      • vaikuta onko

        reikiä 4 tai 7, siellä ei ole kilpailua niin tonni lienee lapinlisää.


      • kait
        vaikuta onko kirjoitti:

        reikiä 4 tai 7, siellä ei ole kilpailua niin tonni lienee lapinlisää.

        Jos on neljä reikää a' 20 m, tai 7 reikää a' 3 m, niin onhan siinäkin eroa.


      • usein matka-ajat
        kait kirjoitti:

        Jos on neljä reikää a' 20 m, tai 7 reikää a' 3 m, niin onhan siinäkin eroa.

        on tunteja ja ei kai koneella tehdyt reijät paljoakaan hartioita rasita.


      • JohanNK
        usein matka-ajat kirjoitti:

        on tunteja ja ei kai koneella tehdyt reijät paljoakaan hartioita rasita.

        Suosittelen liittymään Facebookin raksakimppaan. Sieltä saat kimppaostoksena Pohjatutkimuksen. Me saatiin tutkimus 550eurolla Helsinkiin (hyvältä toimijalta vuonna 2011)


      • Jukka Karjalainen

    • veivaaja

      350€ 5reikää.Kaverilla oli käsikaira painot.
      Ite veivasin ja kaveri merkkas lukemat.
      Muistaakseni joku väänänen,utajärveltä.

    • dsffsdfsdfs

      Uudellamaalla veloittaa hyvä ja tunntettu yritys 800 euroa. Itsellä tuli 9 reikää. Summaan sisältyi vaaitus.

    • Maapohjatutkimus

      Kysyin kahdelta tarjousta, toinen tarjosi hintaan 600 euroa alv, toinen tasan 800, sis. alv.

      • sisältää kaikki

        kulut?Me otettiin kainuussa kaupungin mittauspalvelusta neljä kairausta nurkkapaikoista(n.290 e sis.alv ),pelkät diagrammit saatiin(ilmeni jo kairatessa että paalutukseen menee)insinööritoimisto antoi perustamistapalausunnon,paalukartan,kaupunki(tuntityö hinnalla) merkitsi paalujen paikat ja paalutuksen jälkeen teki tarkemittauksen ja taas ins.tsto tulkitsi sen ja mahd. paalunhattujen tarpeen ja antoi rakenne?suunnitelman eli raudoituksen määrän jne.Ins.tstojen hinnat taitavat vaihdella tässä kohtaa.Yhden miehen toimisto saattaa veloittaa eri hinnan kuin iso firma.Tarkista vielä mitä kuuluu hintaan.


      • sisältää kaikki
        sisältää kaikki kirjoitti:

        kulut?Me otettiin kainuussa kaupungin mittauspalvelusta neljä kairausta nurkkapaikoista(n.290 e sis.alv ),pelkät diagrammit saatiin(ilmeni jo kairatessa että paalutukseen menee)insinööritoimisto antoi perustamistapalausunnon,paalukartan,kaupunki(tuntityö hinnalla) merkitsi paalujen paikat ja paalutuksen jälkeen teki tarkemittauksen ja taas ins.tsto tulkitsi sen ja mahd. paalunhattujen tarpeen ja antoi rakenne?suunnitelman eli raudoituksen määrän jne.Ins.tstojen hinnat taitavat vaihdella tässä kohtaa.Yhden miehen toimisto saattaa veloittaa eri hinnan kuin iso firma.Tarkista vielä mitä kuuluu hintaan.

        no väärinhän hinnan laitoin-neljä kairausta n. 490 e eikä 290 e


      • Maapohjatutkimus
        sisältää kaikki kirjoitti:

        kulut?Me otettiin kainuussa kaupungin mittauspalvelusta neljä kairausta nurkkapaikoista(n.290 e sis.alv ),pelkät diagrammit saatiin(ilmeni jo kairatessa että paalutukseen menee)insinööritoimisto antoi perustamistapalausunnon,paalukartan,kaupunki(tuntityö hinnalla) merkitsi paalujen paikat ja paalutuksen jälkeen teki tarkemittauksen ja taas ins.tsto tulkitsi sen ja mahd. paalunhattujen tarpeen ja antoi rakenne?suunnitelman eli raudoituksen määrän jne.Ins.tstojen hinnat taitavat vaihdella tässä kohtaa.Yhden miehen toimisto saattaa veloittaa eri hinnan kuin iso firma.Tarkista vielä mitä kuuluu hintaan.

        Meillä tutkimus (800 euroa) sisälsi poraukset talon nurkilta, ensin sellainen 'pohjaan asti' ja sitten oli siipikairaus. Perustamistapalausunto tuli tästä, eli lista jotain momentteja (?) paalujen kantavuuden ja määrn laskemista verten ja perustusehdotus (=teräspaalut ja kantava alapohja).


      • Anonyymi

        Hei minkä yritykset nimi ovat?


    • tietämätön_

      Eräs insinööritoimisto kehoitti vain kaivattamaan muutaman metrin kuopan kaivurilla ja he tulisivat siitä katsomaan maapohjan rakenteen, kuulemma täysin riittävä. Mitä mieltä olette tälläisestä ratkaisusta?

      • eri paikoista

        Jopa olisi tosi erikoista toimintaa.
        1500e maksaa jos erikoismiehet tulee raskaalla kalustolla maaperää tutkimaan. Itsellä porailtiin juuri 600 alv. Hinnat vaihtelee aika reilusti, joku voi pyytää tonninkin.


      • kun se insinööri

        niin päättää ja tekee sen näkemän perusteella perustamistapalausunnon.

        Esim kun se insinööri on jo kairauttanut viereisillä tonteilla reikiä niin varmistaa vain kaivurilla että maaperä on samanlaista niin voi käyttää vanhoja arvoja hyväkseen.


      • kohteen

        maaperästä. Hyvällä ja kantavalla kitkamaalla voi joskus riittää, mutta muutoin on kairaukset ainoa oikea tapa.


      • ei tietämätön

        Ihan ok. vaikka itse tekisit sen kuopan, asian läpimeno rakennusvalvonnassa riippuu täysin pääsuunnittelijan antamasta perustamistapa lausunnosta, ei siis maksa käytännössä mitään, jos ei pääsuunnittelija kairauksia vaadi.


    • lue

      Tuossa alempana on otsikon mukainen keskustelu. Lukekaa se ja ottakaa senjälkeen halvin mahdollien firabeliäijä. Mutta älkää valittako.
      Vitosella saa vitosen suutarin ja kympillä kympin suutarin. Niin se menee.
      Jos hinta on veroineen reilusti alle tonnin, niin olkaan varovaisia. Turha sitten on itkeä, kun rahaa alkaa palamaan.

    • jannekkk

      meillä maksoi maaperätutkimus 788e oy ks-geokonsult teki työn paalutukseen meni

    • Rauno Kangas

      ...pohjatutkimusten hinnat nousevan Helsingistä poispäin. Hesassa näkyy kilpailu painaneen hinnat pikkasen alle tonniin per reissu, täällä sisä-Suomessa meinaa karata alun toiselle tonnille, kun ei ole riittävää kilpailua. Kainuun hinnoista en osaa sanoa, kun siellä en ole ostanut ko. palveluita, mutta ensikerran kuulen puhuttavan puolestatoista tonnista.

      • tekijästä

        Olen ollut näissä maaperätutkimusasioissa mukana yli 30 vuotta ja tehnyt niitä ympäri maata. En kairaa, vaan laadin perustamistapasuosituksen tutkimusten perusteella. Minulla on insinöörikoulutus. Voi sanoa, että pohjatutkimusmarkkinoilla liikkuu hyvin monenlaista porukkaa. Niitä, jotka osaavat työnsä ja heillä on koulutettua henkilökuntaa sekä hoitavat veronsa ja kaikki muut maksunsa asianmukaisesti ja heillä voi vielä olla vastuuvakuutuskin. Sitten on kaiken maailman kairausfirmoja, jotka osaavat kyllä kairata, mutta heiltä puuttuu asiantuntemus tulkita tuloksia perustamisen kannalta. Heillä on monenlaisia mielipiteitä ja raportissa on allekirjoittajana henkilö, jolla ei ole alan koulutusta. Tai sitten joku firaabelimies allekirjoittaa ne urakkahinnalla.

        Kannattaa muistaa, että hinta ja laatu voivat olla yhteydessä toisiinsa. Kilpailu on hyvä asia, mutta silloin pitää kilpailla samasta tuotteesta.

        Kukaan ei anna epäpätevän lääkärin suorittaa leikkausta, mutta pohjatutkijaksi koitetaan löytää mahdollisimman halpa. Ja usein se huippuhalpa on huonoin.

        Minulla riittää töitä, joten tämä ei ole mikään markkinointi kirjoitus.


      • Rauno Kangas
        tekijästä kirjoitti:

        Olen ollut näissä maaperätutkimusasioissa mukana yli 30 vuotta ja tehnyt niitä ympäri maata. En kairaa, vaan laadin perustamistapasuosituksen tutkimusten perusteella. Minulla on insinöörikoulutus. Voi sanoa, että pohjatutkimusmarkkinoilla liikkuu hyvin monenlaista porukkaa. Niitä, jotka osaavat työnsä ja heillä on koulutettua henkilökuntaa sekä hoitavat veronsa ja kaikki muut maksunsa asianmukaisesti ja heillä voi vielä olla vastuuvakuutuskin. Sitten on kaiken maailman kairausfirmoja, jotka osaavat kyllä kairata, mutta heiltä puuttuu asiantuntemus tulkita tuloksia perustamisen kannalta. Heillä on monenlaisia mielipiteitä ja raportissa on allekirjoittajana henkilö, jolla ei ole alan koulutusta. Tai sitten joku firaabelimies allekirjoittaa ne urakkahinnalla.

        Kannattaa muistaa, että hinta ja laatu voivat olla yhteydessä toisiinsa. Kilpailu on hyvä asia, mutta silloin pitää kilpailla samasta tuotteesta.

        Kukaan ei anna epäpätevän lääkärin suorittaa leikkausta, mutta pohjatutkijaksi koitetaan löytää mahdollisimman halpa. Ja usein se huippuhalpa on huonoin.

        Minulla riittää töitä, joten tämä ei ole mikään markkinointi kirjoitus.

        Kysyin kerran suositusta yhdeltä pätevän tuntuiselta paaluttajalta: kenet pitäis kutsua kairaamaan.

        Hän kertoi, että yhden kairaajan tulokset osuu selvästi kilpailijoitaan paremmin - ja sehän säästää paaluja metritolkulla...

        Sitten järjestin tarjouskisan ja osoittautui, että tuo kehuttu firma oli myös halvin - ainakin sillä erää.

        Joten, jos teille kallein mies kertoo juttua halvoista virabelimiehiehistä, jotka ei sitten lopulta osaa mitään - älkää ihmeessä suoralta kädeltä uskoko.

        Kohtuullisuus on hyve, joka vielä asuu muutamissa tosiosaajissakin.


      • tekijästä
        Rauno Kangas kirjoitti:

        Kysyin kerran suositusta yhdeltä pätevän tuntuiselta paaluttajalta: kenet pitäis kutsua kairaamaan.

        Hän kertoi, että yhden kairaajan tulokset osuu selvästi kilpailijoitaan paremmin - ja sehän säästää paaluja metritolkulla...

        Sitten järjestin tarjouskisan ja osoittautui, että tuo kehuttu firma oli myös halvin - ainakin sillä erää.

        Joten, jos teille kallein mies kertoo juttua halvoista virabelimiehiehistä, jotka ei sitten lopulta osaa mitään - älkää ihmeessä suoralta kädeltä uskoko.

        Kohtuullisuus on hyve, joka vielä asuu muutamissa tosiosaajissakin.

        ""Joten, jos teille kallein mies kertoo juttua halvoista virabelimiehiehistä, jotka ei sitten lopulta osaa mitään - älkää ihmeessä suoralta kädeltä uskoko.""

        Kun kirjoitin tätä edellisen jutun, niin tarkoittanet minua lauseellasi.

        Jos Rauno Kangas on sitä mieltä, että halvin on paras, niin käyttäkää sitten niitä. Olen kuullut, että jotkut "asiantuntijat" kirjoittavat perustamistaparaportin asiakkaan toiveiden mukaisesti, eli kun asiakas ei halua paaluttaa, niin sitten kirjoitetaan raportiin maanvarainen perustamistapa, vaikka olosuhteet eivät sitä puolla. Ja onhan se kumma kun joku pistää kaikki rahansa ja vielä ottaa melkoisen paljon lainaa pankista eikä halua perustaa kunnolla. Mutta voihan tällä sitten kysellä miten painuneen talon voi oikaista. Että silleen.


      • Rauno Kangas
        tekijästä kirjoitti:

        ""Joten, jos teille kallein mies kertoo juttua halvoista virabelimiehiehistä, jotka ei sitten lopulta osaa mitään - älkää ihmeessä suoralta kädeltä uskoko.""

        Kun kirjoitin tätä edellisen jutun, niin tarkoittanet minua lauseellasi.

        Jos Rauno Kangas on sitä mieltä, että halvin on paras, niin käyttäkää sitten niitä. Olen kuullut, että jotkut "asiantuntijat" kirjoittavat perustamistaparaportin asiakkaan toiveiden mukaisesti, eli kun asiakas ei halua paaluttaa, niin sitten kirjoitetaan raportiin maanvarainen perustamistapa, vaikka olosuhteet eivät sitä puolla. Ja onhan se kumma kun joku pistää kaikki rahansa ja vielä ottaa melkoisen paljon lainaa pankista eikä halua perustaa kunnolla. Mutta voihan tällä sitten kysellä miten painuneen talon voi oikaista. Että silleen.

        ...se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Osui liian lähelle sinua, joten et lukenut asiaa niinkuin se oli tarkoitettu, joten kertaus vielä:

        1) Paras mies voi olla halvin - vaikkei sitä ihan välttämättä ole.

        2) Kallein mies voi olla huonoin - vaikkei sitä välttämättä ole.

        Ammattimainen asenne rakennuttamisessa on on sitä, ettei automaattisesti usko mitään. Viimeeksi kun yksi urakoitsija selitti suu vaahdossa kallista hintaansa laatutekijöillä, niin allekirjoittaneen rutiininomaisissa taustaselvityksissä selvisi ensimmäisenä, ettei kaveri ollut edes ennakkoperintärekisterissä. Aina kun markkinassa tulee vilkkaampi jakso, urakoitsijoiden joukossa sikiää porukkaa, jotka onkii onneaan amatöörien kustannuksella. Pienurakkatarjoukset saattaa ihan hyvin olla tupla älykkääseen kustannustasoon verrattuna - siinä toivossa, että varomaton rakentaja ei tietäiskään vallitsevaa hintatasoa.

        Minulla ei ole aavistustakaan, kuka sinä (kallis kairauskonsultti) olet, joten tämä viesti ei mitenkään pyri sinua syyllistämään, ompahan vain yleinen varoitus omakotirakentajille: hinta ei välttämättä takaa mitään laatuun liittyvää, vaikka tokihan pääsäännön mukaan paras harvemmin on halvin.


      • kalikasta
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Osui liian lähelle sinua, joten et lukenut asiaa niinkuin se oli tarkoitettu, joten kertaus vielä:

        1) Paras mies voi olla halvin - vaikkei sitä ihan välttämättä ole.

        2) Kallein mies voi olla huonoin - vaikkei sitä välttämättä ole.

        Ammattimainen asenne rakennuttamisessa on on sitä, ettei automaattisesti usko mitään. Viimeeksi kun yksi urakoitsija selitti suu vaahdossa kallista hintaansa laatutekijöillä, niin allekirjoittaneen rutiininomaisissa taustaselvityksissä selvisi ensimmäisenä, ettei kaveri ollut edes ennakkoperintärekisterissä. Aina kun markkinassa tulee vilkkaampi jakso, urakoitsijoiden joukossa sikiää porukkaa, jotka onkii onneaan amatöörien kustannuksella. Pienurakkatarjoukset saattaa ihan hyvin olla tupla älykkääseen kustannustasoon verrattuna - siinä toivossa, että varomaton rakentaja ei tietäiskään vallitsevaa hintatasoa.

        Minulla ei ole aavistustakaan, kuka sinä (kallis kairauskonsultti) olet, joten tämä viesti ei mitenkään pyri sinua syyllistämään, ompahan vain yleinen varoitus omakotirakentajille: hinta ei välttämättä takaa mitään laatuun liittyvää, vaikka tokihan pääsäännön mukaan paras harvemmin on halvin.

        Aivan. Sekä kohta 1 ja 2 voivat olla totta.

        Se miten kallis minä olen, riippuu työnantajastani, sillä olen palkollinen, en yrittäjä. Mutta töitä ollut aina mieluummin liikaa kuin liian vähän. Isompi osa työstäni on muuta pohjarakennussuunnittelua kuin pientalojen perustamisraportteja.

        Pientalorakentajalla on yleensä enemmän intoa ja luuloa kuin tietoa. Ja se on täysin ymmärrettävää. Ja kun asenne on se, että kaikki pitää saada mahdollisimman halvalla, niin ongelmia alkaa syntyä. Rakennustarvikkeissa ja niihin liittyvissä työsuorituksissa hintaa voi pitää tärkeimpänä perusteena, jos tuote on sama. Suunnittelussa on asia toisin. En puolusta ylihintaa, mutta urani aikana olen ollut mukana monessa ongelmatilanteessa, kun apuani on pyydetty. Ja halvalla saadusta on yleensä ollut kyse.

        Kokemukseni mukaan pohjatutkimusten suurin ongelma on se, että niitä perustamistaparaportteja tekevät täysin kouluttamattomat henkilöt mutu tiedoilla.
        Tiedän, että löytyy pohjatutkimusyrittäjiä, joilla on kytkentä teräspaalutuksia tekevään firmaan ja silloin paalutukset pyritään tekemään aina teräspaaluilla. Naapurissani on talo, joka mielestäni paalutettiin turhaan teräspaaluilla, maanvarainen perustus olisi ollut sopiva.

        Olen ennenkin ihmetellyt, miksi rakennusvalvonta hyväksyy kouluttamattomien henkilöiden laatimat perustamistaparaportit. Näillä henkilöillä ei ole mitenkään mahdollista laskea esim kantavuuksia ja painumia. Tai selvittää teräspaalun nurjahdus pehmeässä savessa.


      • perustamistapalausunto
        kalikasta kirjoitti:

        Aivan. Sekä kohta 1 ja 2 voivat olla totta.

        Se miten kallis minä olen, riippuu työnantajastani, sillä olen palkollinen, en yrittäjä. Mutta töitä ollut aina mieluummin liikaa kuin liian vähän. Isompi osa työstäni on muuta pohjarakennussuunnittelua kuin pientalojen perustamisraportteja.

        Pientalorakentajalla on yleensä enemmän intoa ja luuloa kuin tietoa. Ja se on täysin ymmärrettävää. Ja kun asenne on se, että kaikki pitää saada mahdollisimman halvalla, niin ongelmia alkaa syntyä. Rakennustarvikkeissa ja niihin liittyvissä työsuorituksissa hintaa voi pitää tärkeimpänä perusteena, jos tuote on sama. Suunnittelussa on asia toisin. En puolusta ylihintaa, mutta urani aikana olen ollut mukana monessa ongelmatilanteessa, kun apuani on pyydetty. Ja halvalla saadusta on yleensä ollut kyse.

        Kokemukseni mukaan pohjatutkimusten suurin ongelma on se, että niitä perustamistaparaportteja tekevät täysin kouluttamattomat henkilöt mutu tiedoilla.
        Tiedän, että löytyy pohjatutkimusyrittäjiä, joilla on kytkentä teräspaalutuksia tekevään firmaan ja silloin paalutukset pyritään tekemään aina teräspaaluilla. Naapurissani on talo, joka mielestäni paalutettiin turhaan teräspaaluilla, maanvarainen perustus olisi ollut sopiva.

        Olen ennenkin ihmetellyt, miksi rakennusvalvonta hyväksyy kouluttamattomien henkilöiden laatimat perustamistaparaportit. Näillä henkilöillä ei ole mitenkään mahdollista laskea esim kantavuuksia ja painumia. Tai selvittää teräspaalun nurjahdus pehmeässä savessa.

        ole paperi muiden joukossa ja varsinaisen vastuun ottaa rakennesuunnittelija ja tämän pätevyys kyllä tarkistetaan rakennusvalvonnassa.


      • yksi pätevä
        perustamistapalausunto kirjoitti:

        ole paperi muiden joukossa ja varsinaisen vastuun ottaa rakennesuunnittelija ja tämän pätevyys kyllä tarkistetaan rakennusvalvonnassa.

        ja muilla ei ole väliä. En usko, että vastuu on näin yksinkertainen. Mutta sittenhän tiedätte kenen puoleen voitte kääntyä ja kenen pussille voitte mennä, kun ongelmia korjataan. Mutta monestihan on kyse sitä, että rakentajan rahoja tuhlataan.


      • tutkimusdokumentit
        yksi pätevä kirjoitti:

        ja muilla ei ole väliä. En usko, että vastuu on näin yksinkertainen. Mutta sittenhän tiedätte kenen puoleen voitte kääntyä ja kenen pussille voitte mennä, kun ongelmia korjataan. Mutta monestihan on kyse sitä, että rakentajan rahoja tuhlataan.

        siinä mukana tai liitteenä, ketä vain voi tarkastaa onko lausunto linjassa niiden kanssa.


      • Rauno Kangas
        kalikasta kirjoitti:

        Aivan. Sekä kohta 1 ja 2 voivat olla totta.

        Se miten kallis minä olen, riippuu työnantajastani, sillä olen palkollinen, en yrittäjä. Mutta töitä ollut aina mieluummin liikaa kuin liian vähän. Isompi osa työstäni on muuta pohjarakennussuunnittelua kuin pientalojen perustamisraportteja.

        Pientalorakentajalla on yleensä enemmän intoa ja luuloa kuin tietoa. Ja se on täysin ymmärrettävää. Ja kun asenne on se, että kaikki pitää saada mahdollisimman halvalla, niin ongelmia alkaa syntyä. Rakennustarvikkeissa ja niihin liittyvissä työsuorituksissa hintaa voi pitää tärkeimpänä perusteena, jos tuote on sama. Suunnittelussa on asia toisin. En puolusta ylihintaa, mutta urani aikana olen ollut mukana monessa ongelmatilanteessa, kun apuani on pyydetty. Ja halvalla saadusta on yleensä ollut kyse.

        Kokemukseni mukaan pohjatutkimusten suurin ongelma on se, että niitä perustamistaparaportteja tekevät täysin kouluttamattomat henkilöt mutu tiedoilla.
        Tiedän, että löytyy pohjatutkimusyrittäjiä, joilla on kytkentä teräspaalutuksia tekevään firmaan ja silloin paalutukset pyritään tekemään aina teräspaaluilla. Naapurissani on talo, joka mielestäni paalutettiin turhaan teräspaaluilla, maanvarainen perustus olisi ollut sopiva.

        Olen ennenkin ihmetellyt, miksi rakennusvalvonta hyväksyy kouluttamattomien henkilöiden laatimat perustamistaparaportit. Näillä henkilöillä ei ole mitenkään mahdollista laskea esim kantavuuksia ja painumia. Tai selvittää teräspaalun nurjahdus pehmeässä savessa.

        ...ilahtuisi, jos tietäisi, kuinka kiihkeästi puollustat hänen hintojaan netissä.

        Tulit kuitenkin samalla tunnustaneeksi, ettei perustamistapalausuntojen kirjoittaminen ole päätyötäsi ja silti sinun kirjoittamasta perustamistapalausunnosta ollaan vailla keskimääräistä enemmän hintaa - että silleen.


      • Rauno Kankaalle
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...ilahtuisi, jos tietäisi, kuinka kiihkeästi puollustat hänen hintojaan netissä.

        Tulit kuitenkin samalla tunnustaneeksi, ettei perustamistapalausuntojen kirjoittaminen ole päätyötäsi ja silti sinun kirjoittamasta perustamistapalausunnosta ollaan vailla keskimääräistä enemmän hintaa - että silleen.

        ""työnantajasi ilahtuisi, jos tietäisi, kuinka kiihkeästi puollustat hänen hintojaan netissä.""

        Tuskinpa vain. Enhän täällä työnantajani hintoja puolustele. Eihän työnantajan nimi ole ollut esillä kirjoituksissani. Sinähän olet yrittäjä ja puhut firmasi puolesta ja siten omaan pussiisi. Hakusanalla Rauno Kangas on netissä paljon mielenkiintoista. Mutta olet kuitenkin saanut hyvän koulutuksen, kuten minäkin. Olet ammattimies. Minäkin pidän itseäni ammattilaisena.

        Olen kirjoittanut täällä sen takia, että minua säälittää, kun tietämättömiä hartiapankkirakentaja kusetetaan.

        Päätyö on suhteellinen käsite. Pientalojakin varmaan löytyy vuosikymmenien varrelta nelinumeroisen luvun verran. Älä siksi väitä, että kokemusta ja tietoa puuttuu.


      • Rauno Kangas
        Rauno Kankaalle kirjoitti:

        ""työnantajasi ilahtuisi, jos tietäisi, kuinka kiihkeästi puollustat hänen hintojaan netissä.""

        Tuskinpa vain. Enhän täällä työnantajani hintoja puolustele. Eihän työnantajan nimi ole ollut esillä kirjoituksissani. Sinähän olet yrittäjä ja puhut firmasi puolesta ja siten omaan pussiisi. Hakusanalla Rauno Kangas on netissä paljon mielenkiintoista. Mutta olet kuitenkin saanut hyvän koulutuksen, kuten minäkin. Olet ammattimies. Minäkin pidän itseäni ammattilaisena.

        Olen kirjoittanut täällä sen takia, että minua säälittää, kun tietämättömiä hartiapankkirakentaja kusetetaan.

        Päätyö on suhteellinen käsite. Pientalojakin varmaan löytyy vuosikymmenien varrelta nelinumeroisen luvun verran. Älä siksi väitä, että kokemusta ja tietoa puuttuu.

        ...ammattimies, sitä en yrittänytkään sanoa.

        Ja tästä olemme täsmälleen tamaa mieltä:

        >Olen kirjoittanut täällä sen takia, että minua >säälittää, kun tietämättömiä >hartiapankkirakentaja kusetetaan.

        Minun missioni on ollut koko 20-vuotisen rakentajaurani ajan kertoa ihmisille, ettei asiat ole niin yksinkertaisia, että kallein olis paras - tai päinvastoin.

        >Päätyö on suhteellinen käsite.

        Ensimmäinen todellisen asiantuntijuuden merkki on tunnistaa se osaamisalue, jolla itse on parhaimmillaan. Ja vastaavasti kaikkien alojen erityisasiantuntijuus on kaikkein vähiten uskottava juttu. Minä en ole toistaiseksi tavannut ainoatakaan huippuosaajaa, joka ei tietäisi, mikä hänen "pääosaamisalueensa on" - päätyö on tietystikin ihan sivuseikka osaamista arvioitaessa.

        >Pientalojakin varmaan löytyy vuosikymmenien >varrelta nelinumeroisen luvun verran. Älä siksi >väitä, että kokemusta ja tietoa puuttuu.

        Minä vain toistin sun sanoja: sä et tee perustamistapalausuntoja päätyökses mutta silti työnantajasi vaatii niistä keskimääräistä kovempaa hintaa - ne oli ne faktat, joihin kiinnitin huomiota - enkä lausunut sanaakaan sun osaamisesta tai osaamattomuudesta. Sä voit ihan hyvin olla vaikka superosaaja niissä perustamistapalausunnoissa, mutta itse pidän kolmea asiaa tärkeänä, eikä yksikän näistä kohdallasi toteudu. Hyvä perustamistapalausuja on:
        * paikalla silloin kun kairataan
        * tekee kairaamista/lausuntoja päätyönään
        * kohtuuhintainen


      • -Kankaalle-
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...ammattimies, sitä en yrittänytkään sanoa.

        Ja tästä olemme täsmälleen tamaa mieltä:

        >Olen kirjoittanut täällä sen takia, että minua >säälittää, kun tietämättömiä >hartiapankkirakentaja kusetetaan.

        Minun missioni on ollut koko 20-vuotisen rakentajaurani ajan kertoa ihmisille, ettei asiat ole niin yksinkertaisia, että kallein olis paras - tai päinvastoin.

        >Päätyö on suhteellinen käsite.

        Ensimmäinen todellisen asiantuntijuuden merkki on tunnistaa se osaamisalue, jolla itse on parhaimmillaan. Ja vastaavasti kaikkien alojen erityisasiantuntijuus on kaikkein vähiten uskottava juttu. Minä en ole toistaiseksi tavannut ainoatakaan huippuosaajaa, joka ei tietäisi, mikä hänen "pääosaamisalueensa on" - päätyö on tietystikin ihan sivuseikka osaamista arvioitaessa.

        >Pientalojakin varmaan löytyy vuosikymmenien >varrelta nelinumeroisen luvun verran. Älä siksi >väitä, että kokemusta ja tietoa puuttuu.

        Minä vain toistin sun sanoja: sä et tee perustamistapalausuntoja päätyökses mutta silti työnantajasi vaatii niistä keskimääräistä kovempaa hintaa - ne oli ne faktat, joihin kiinnitin huomiota - enkä lausunut sanaakaan sun osaamisesta tai osaamattomuudesta. Sä voit ihan hyvin olla vaikka superosaaja niissä perustamistapalausunnoissa, mutta itse pidän kolmea asiaa tärkeänä, eikä yksikän näistä kohdallasi toteudu. Hyvä perustamistapalausuja on:
        * paikalla silloin kun kairataan
        * tekee kairaamista/lausuntoja päätyönään
        * kohtuuhintainen

        Kirjoitit:
        ""Ensimmäinen todellisen asiantuntijuuden merkki on tunnistaa se osaamisalue, jolla itse on parhaimmillaan. Ja vastaavasti kaikkien alojen erityisasiantuntijuus on kaikkein vähiten uskottava juttu. Minä en ole toistaiseksi tavannut ainoatakaan huippuosaajaa, joka ei tietäisi, mikä hänen "pääosaamisalueensa on" - päätyö on tietystikin ihan sivuseikka osaamista arvioitaessa.""

        Minusta tämä keskustelu on huonoilla raiteilla, kun tässä kiistelemme. Pikkusieluisuudelleni en mahda mitään. Kävin firmasi kotisivuilla ja katsoin kohdan palvelut. En viitsi kopioida. Jokainen voi halutessaan käydä sieltä katsomassa. Siitä päätellen olet hyvin monen eri osa-alueen osaaja. Paljon useamman kuin minä. Mitenkä sinua pitäisi arvioida.


      • Rauno Kangas
        -Kankaalle- kirjoitti:

        Kirjoitit:
        ""Ensimmäinen todellisen asiantuntijuuden merkki on tunnistaa se osaamisalue, jolla itse on parhaimmillaan. Ja vastaavasti kaikkien alojen erityisasiantuntijuus on kaikkein vähiten uskottava juttu. Minä en ole toistaiseksi tavannut ainoatakaan huippuosaajaa, joka ei tietäisi, mikä hänen "pääosaamisalueensa on" - päätyö on tietystikin ihan sivuseikka osaamista arvioitaessa.""

        Minusta tämä keskustelu on huonoilla raiteilla, kun tässä kiistelemme. Pikkusieluisuudelleni en mahda mitään. Kävin firmasi kotisivuilla ja katsoin kohdan palvelut. En viitsi kopioida. Jokainen voi halutessaan käydä sieltä katsomassa. Siitä päätellen olet hyvin monen eri osa-alueen osaaja. Paljon useamman kuin minä. Mitenkä sinua pitäisi arvioida.

        ...on tosiaan päästy hieman sivuun, mutta jatketaan vielä parin lauseen verran.

        Pikkusieluisuus on insinööreille tyypillinen ominaisuus ja tosiasiassa hyve, sillä se indikoi yleisempääkin tarkkuutta ;-D

        Toistan edelleen, ettei kommenttini ollut suunnattu millään muotoa sinuun tai edustamaasi osaamiseen, ainoastaan yritin varoittaa siitä, ettei kalliimpi olisi automaattisesti parempi - mikä olisi voinut olla perusrakentajan tulkinta sinun alkuperäisestä kirjoituksestasi. Pahoittelen siis sitä, että kirjoitukseni nostatti sinussa epäilyksen henkilökohtaisuuksista, joita ei ollut tarkoitukseni viljellä.

        Mitä taas tulee allekirjoittaneen ominaisuuksien arviointiin, en pidä niitä millään muotoa tähän keskusteluun kuuluvina - mutta tunnustettakoon nyt, että allekirjoittaneen tekutodistuksessa ainoa rakennesuunnitteluun liittyvä oppiaine, jossa loppuarvosana on muuta kuin kiitettävä, on geotekniikka - ja kun maanrakennuskokemuskin on vähäistä, en lähtisi antamaan perustamistapalausuntoja ensinkään. Uskallan silti arvioida perustamistapalausuntojen antajia, koskapa niitä palveluita työkseni ostan/ostatan.


      • RK:lle
        Rauno Kangas kirjoitti:

        ...on tosiaan päästy hieman sivuun, mutta jatketaan vielä parin lauseen verran.

        Pikkusieluisuus on insinööreille tyypillinen ominaisuus ja tosiasiassa hyve, sillä se indikoi yleisempääkin tarkkuutta ;-D

        Toistan edelleen, ettei kommenttini ollut suunnattu millään muotoa sinuun tai edustamaasi osaamiseen, ainoastaan yritin varoittaa siitä, ettei kalliimpi olisi automaattisesti parempi - mikä olisi voinut olla perusrakentajan tulkinta sinun alkuperäisestä kirjoituksestasi. Pahoittelen siis sitä, että kirjoitukseni nostatti sinussa epäilyksen henkilökohtaisuuksista, joita ei ollut tarkoitukseni viljellä.

        Mitä taas tulee allekirjoittaneen ominaisuuksien arviointiin, en pidä niitä millään muotoa tähän keskusteluun kuuluvina - mutta tunnustettakoon nyt, että allekirjoittaneen tekutodistuksessa ainoa rakennesuunnitteluun liittyvä oppiaine, jossa loppuarvosana on muuta kuin kiitettävä, on geotekniikka - ja kun maanrakennuskokemuskin on vähäistä, en lähtisi antamaan perustamistapalausuntoja ensinkään. Uskallan silti arvioida perustamistapalausuntojen antajia, koskapa niitä palveluita työkseni ostan/ostatan.

        ""Mitä taas tulee allekirjoittaneen ominaisuuksien arviointiin, en pidä niitä millään muotoa tähän keskusteluun kuuluvina -""

        Minua kuitenkin arvioit ja et pitänyt minua asiantuntijana pientalojen perustamisasiassa, kun se ei ole päätyöni. Sen muun ajan käytän kerros-, liike-, teollisuus- yms rakennuksiin, siltoihin ja muihin pohjarakenteisiin. Vedin vain itsesi mukaan, koska mainostat olevasi asiantuntija hyvin monella osa-alueella.

        Lopetan tämän tähän.


      • Rauno Kangas
        RK:lle kirjoitti:

        ""Mitä taas tulee allekirjoittaneen ominaisuuksien arviointiin, en pidä niitä millään muotoa tähän keskusteluun kuuluvina -""

        Minua kuitenkin arvioit ja et pitänyt minua asiantuntijana pientalojen perustamisasiassa, kun se ei ole päätyöni. Sen muun ajan käytän kerros-, liike-, teollisuus- yms rakennuksiin, siltoihin ja muihin pohjarakenteisiin. Vedin vain itsesi mukaan, koska mainostat olevasi asiantuntija hyvin monella osa-alueella.

        Lopetan tämän tähän.

        ...tähän, vaikka pikkaisen jäi harmittamaan herkkyytesi tulkita yleisellä tasolle kirjoitettu henkilökohtaiseksi arvosteluksi.


      • Kalliiksitullut remontti

        Minulla olisi rakentamiseen/saneeraukseen liittyvää kysysyttävää, onko Sinulla "omia sivuja" jonne voisin kirjoittaa?


      • Rauno Kangas
        Kalliiksitullut remontti kirjoitti:

        Minulla olisi rakentamiseen/saneeraukseen liittyvää kysysyttävää, onko Sinulla "omia sivuja" jonne voisin kirjoittaa?

        ...ei ole erillisiä keskustelupalstoja - tekninen osaamiseni ja harrasttuneisuuteni ei sellaista ole toistaiseksi mahdollistanut. Nämä Suomi24-rakentaminen ja sfnet.keskustelu.rakentaminen ovat minun käyttööni toistaiseksi riittäneet - kaikesta tarpeettomasta tauhkasta riippumatta.

        Jos asialle ei halua julkisuutta näillä palstoilla, minulle voi laittaa sähköpostia osoitteella [email protected] - vaikken erityisen pätevä korjausrakentamispuolella olekaan.


    • porareita

      Kajaanin kaupungin mittaustoimisto tai sinne päin tekee maaperä tutkimuksia ja hinta oli muistaakseni noin 500-600 euroo.

      • jooooo

        ""Kajaanin kaupungin mittaustoimisto tai sinne päin tekee maaperä tutkimuksia ja hinta oli muistaakseni noin 500-600 euroo.""

        Veronmaksaja taitaa tässä toimia sponsorina. Mutta kairausten lisäksi pitäisi saada asiantuntijan allekirjoittama raportti. Kuka sen tekee ja mitä se maksaa.


    • pintavaaituksineen

      aivan tarpeeksi monella reijällä.

      • käteismaksu

        suoraan tekijän taskuun alv 0%.


      • kuule ollu
        käteismaksu kirjoitti:

        suoraan tekijän taskuun alv 0%.

        vaan ihan oikealla laskulla. Suuta avaamalla yleensä saa hinnan laskemaan.


    • noora tu

      Meidän maaperästämme löytyi 5 metrin ´syvyydestä Megelli merkkinen moottoripyörä. En voi sanoin kuvailla tätä hämm'ästystä. ja minä paiskoin se ihan paskaks olin roopen ja fileenin kanssa ja jukkiksen liukasteen

      • cuojamoi

        jjjust.


      • XXJukkisXX69

        Megelli! Jos totta puhutaan niin Fileeni ja Roope ovat aivan vitun köbinssejä! Olen huomannut sellaisen jutun megelli että itsekkin liukastelen siihen liukasteeseen kun olen menossa kaupunkiin kun liu'ut paikalle AG:n kohdalla!


    • Oulu, Ritaharju

      450 euroa, kaupungin vaatima tutkimus lausuntoineen. Tarjouspyyntöjen perusteella hintahaitari 350-560 euroa.

    • pena the kairamän

      kävipä yhellä tontilla täällä tampereella, että oli tehty pohjatutkimus (2 reikää) ja kun alettiin pohjia kaivamaan, niin keskeltä taloa löytyi täysin kantamatonta maata.

      Että saattaa niissä halvoissa, kahden reiän tai "on tuo naapuritontti kairattu, ei tätä tarvii" tutkimuksissa tulla kivoja ylläreitä

    • hu huh

      Eipä ainakaan kannata teettää pohjatutkimusta Uudenmaan Pohjatutkimuksessa.
      Jyräävät alleen kaiken mahdollisen ja palautteen käsittely ei voisi olla tylympää. Vaikka kävimme paikat läpi, pensaiden jne yli ajettiin ja vastaus oli että kaikki mitä ei erikseen pyydetä säästettävän (pensaat/piharakennukset) tuhotaan eikä niitä mitenkään varota. Pyysimme laskuun helpotusta, oli NIIN arrogantti asenne että en voi kenellekään ko yritystä suositella. Aivan törkeää ja surkeaa asiakaspalvelua.

    • Kurikka2

      Jos ei rakennusvalvonta vaadi pohjatutkimusta, niin kannattaa ensin kaivaa pintamaa pois, koska se muutenkin tehdään ja jos sitten maa näyttää olevan kantavaa, niin ei mitään pojatutkimuksia kannata tehdä. ei ainakaan tavalliselle puusta rakennetulle kevytrakenteiselle talolle. Tietenkin siihen vaikuttaa sekin, minkälainen perustus talolle tehdään. Myös naapurelta samalla alueella kannattaa kysellä, onko tehty pohjatutkimusia, tai pitääkö paaluttaa. Talotehtaat myös voivat vaatia tutkimuksen, jos he tekevät perustuksen (esim Älvsbyhus tekee pilariperustuksen ja vaatii tutkimuksen, mutta vain kaksi kahteen metriin ulottuvaa kuoppaa). Sama tehdas antaa kyllä 5000e hinnasta pois, jos teet perustuksen itse. Silloin ei kannata tehdä pilareille, jos vaatii paalutuksen, vaan antura , jossa on kantopintaa 7kertaa niinpaljon, kuin heidän pilareissa. Sillä tavalla säästää paalutuskustannuksen, joka voi maksaa enemmän, kuin koko perustus.

    • Baaavo

      Hintahaitari voi itse asiassa olla aika laajakin menetelmän perusteella. Kun katselen hintataulukkoa https://kodinplaza.fi/ sivustolla niin hinnat voivat vaihdella 500-2000 € välillä. Jos olen ymmärtänyt oikein niin pelkästään perustamistapalausuntoa varten riittää usein noin 2 metrin syvyinen koekuoppa. Kalliimmat hinta-arviot sisältävät usein syvempiä kairauksia sekä näyttöön analysointeja laboratoriossa. Sisältyykö sinulla hintaan myös laboratorioanalysointi?

      • Anonyymi

        On halpoja tutkimuksia ja oikein tehtyjä tutkimuksia lausuntoineen. Tässä muutaman satasen säästö voi pahimmillaan poikia useamman kymppitonnin kulut perustamisessa. Riittävillä tutkimuksilla kairauksin sekä näytetutkimuksilla ja asiantuntijan lausunnolla perustamistapa voi olla sen copy/paste lausunnon paalutuksen sijaan esim. massanvaihto. Mikäli ollaan maaperän kantavuuden suhteen "rajoilla". Siinä vaiheessa lienee aivan sama maksoiko tutkimus 500e vai 2000e. On ainakin varmuus siitä että torppa kestää ehjänä paikallaan. Tietysti on jokaisen rakentajan oma asia suhteutettuna koko projektin kustannuksiin, miten suurta osaa pohjatutkimus ja sen perusteella soveltuva perustamistapa näyttelee.


    • Anonyymi

      Tarvitsetko apua maaperätutkimuksen hankintaan tai haluatko vertailla tarkemmat hinnat? www.kodinplaza.fi avulla tavoitat helposti yhdellä tarjouspyynnöllä alueellasi toimivat sekä tarjouspyynnöstäsi kiinnostuneet palveluntarjoajat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe