Kuolemasta elämään

KUOLEMASTA ELÄMÄÄN
Ef. 2:1-10
--
2:1 Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
2:2 joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
2:3 joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
2:4 mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
2:5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut -
2:6 ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,
2:7 osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.
2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
2:9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
2:10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.
--
Syntiin langennut ihminen on kuollut (1.Moos. 2:17). Kuolema merkitsi hengellistä kuolemaa; eroa Jumalasta ja kykenemättömyytenä hyvään (Room.7:14-23).

Efesolaiskirjeessä sanotaan kuolleiksi erityisesti pakanoita (Ef. 2:11); ”jotka olivat kuolleet rikoksiinsa ja synteihinsä” (Ef.2:1).
Ennen ”eläviksi tekemistä” efesolaiset olivat luonnostaan vihan lapsia "NIINKUIN MUUTKIN” (Ef.2:3).

Siis syntyessään ihminen on hengellisesti kuollut ja vihan lapsi.
Jokaisen "lihasta syntyneen" (Joh. 3:6) on synnyttävä "vedestä ja Hengestä" päästäkseen sisälle Jumalan valtakuntaan (Joh. 3:5).
Vasta Pyhä Henki tekee "kuolleen" ihmisen eläväksi (2. Kor. 3:6).

"Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja - ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi" (8,9).
--
1.
Jeesus, aarteheni, riemu sydämeni,
kuule ääneni.
Katson sinuun aina,sydämeeni paina
lohdutuksesi.
Herrani, Jeesukseni,verelläsi minut ostit,
armohelmaas nostit.

5.
Monet kukkuloille täällä korkeimmille
pyrkii kunniaan.
Jeesus, lähelläsi auta jälkiäsi
aina seuraamaan.
Ainoa on kunnia,Jeesus, elää omanasi,
palvelijanasi.

(Virsi 303:1,5)

21

356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kastaa pitää

Ihminen kuoli perisynnissä hengellisen kuoleman. Sinä päivänä, jona te siitä syötte, te kuolette. Ihminen syntyy hengellisesti kuolleeseen tilaan tähän maailmaan, ei suoraan taivaaseen. Kastaa pitää.

• KRISTUKSEN KANSSA ELÄVIKSI TEHDYT
        Kol.2:9-15
        --
        2:11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA te myös hänen kanssaan OLETTE HERÄTETYT USKON KAUTTA,jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
        2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän TEKI ELÄVIKSI yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
        2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
        2:15 Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
        ---
        Paavali toteaa, että Kolossan kristityt on jo ympärileikattu, ei ” käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella” (11).
        Hän tarkoittaa tällä kastetta, jossa heidät oli liitetty Kristukseen.

Kasteessa vanha ihminen tuomittiin ensin kuolemaan (12). Sitten heidät herätettiin Kristuksen kanssa uskon kautta (12) ja he saivat uuden elämän (13) Hänen yhteydessään (Vrt. Room. 6:1-14).

Me olemme osallisia siitä voitosta, minkä Kristus saavutti ristillä. Hän ”riisui aseet hallituksilta ja valloilta” (15).
        Ristillä tapahtui sellaista, mikä vaikutti koko maailmankaikkeuteen, aina taivaallisiin maailmaan saakka.
        Jumalaa vastaan nousseet henkivallat joutuivat häpeään ja menettivät pohjansa ja oikeutuksensa, kun Kristus kuoli meidän syntiemme tähden.

• levittää tuota
        Tapio522 kirjoitti:

KRISTUKSEN KANSSA ELÄVIKSI TEHDYT
        Kol.2:9-15
        --
        2:11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
        2:12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA, JOSSA te myös hänen kanssaan OLETTE HERÄTETYT USKON KAUTTA,jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
        2:13 Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän TEKI ELÄVIKSI yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
        2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
        2:15 Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
        ---
        Paavali toteaa, että Kolossan kristityt on jo ympärileikattu, ei ” käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella” (11).
        Hän tarkoittaa tällä kastetta, jossa heidät oli liitetty Kristukseen.

Kasteessa vanha ihminen tuomittiin ensin kuolemaan (12). Sitten heidät herätettiin Kristuksen kanssa uskon kautta (12) ja he saivat uuden elämän (13) Hänen yhteydessään (Vrt. Room. 6:1-14).

Me olemme osallisia siitä voitosta, minkä Kristus saavutti ristillä. Hän ”riisui aseet hallituksilta ja valloilta” (15).
        Ristillä tapahtui sellaista, mikä vaikutti koko maailmankaikkeuteen, aina taivaallisiin maailmaan saakka.
        Jumalaa vastaan nousseet henkivallat joutuivat häpeään ja menettivät pohjansa ja oikeutuksensa, kun Kristus kuoli meidän syntiemme tähden.

vesimagia-oppiaan.

Kristustakaan ei enää tarvita, kun on tuollainen
        taikavesi olemassa.
        Kasteessa tuomitaan kuolemaan.
        Kasteessa herätetään eloon.
        Kasteessa ympärileikataan.
        Kasteessa uudestisynnytään.

Kaste, kaste, kaste.......
        Mahdatko nähdä uniakin vain kasteesta?

Muslimeilla on Muhammed.
        Tapiolla on kaste.
        Kumpiakin pitää palvoa.

Kasteessa saadaan kaikki.
        Vesi tekee kaiken. Sinun kannattaisi alkaa pullottaa
        tuota kastevettä ja myydä sitä yksinkertaisille
        ihmisille, kun sillä on noin taivaallinen voima.

Onneksi meillä on Raamattu, joka sanoo:
        Henki on se joka tekee eläväksi, Joh 6:63

Vesi on vettä ja katovaista. Voi niitä, jotka
        panevat siihen toivonsa.

• levittää tuota kirjoitti:

vesimagia-oppiaan.

Kristustakaan ei enää tarvita, kun on tuollainen
        taikavesi olemassa.
        Kasteessa tuomitaan kuolemaan.
        Kasteessa herätetään eloon.
        Kasteessa ympärileikataan.
        Kasteessa uudestisynnytään.

Kaste, kaste, kaste.......
        Mahdatko nähdä uniakin vain kasteesta?

Muslimeilla on Muhammed.
        Tapiolla on kaste.
        Kumpiakin pitää palvoa.

Kasteessa saadaan kaikki.
        Vesi tekee kaiken. Sinun kannattaisi alkaa pullottaa
        tuota kastevettä ja myydä sitä yksinkertaisille
        ihmisille, kun sillä on noin taivaallinen voima.

Onneksi meillä on Raamattu, joka sanoo:
        Henki on se joka tekee eläväksi, Joh 6:63

Vesi on vettä ja katovaista. Voi niitä, jotka
        panevat siihen toivonsa.

"Tapio se jaksaa levittää tuota vesimagia-oppiaan".
        ---
        Pelastuakseen ihminen tarvitsee uskoa ja kastetta(Mark. 16:16).
        En halveksi kumpaakaan.
        -
        Jo Jumalan luomisteoissa vesi, Henki ja Sana liittyivät toisiinsa?

Raamatun viitteet:
        1.Moos. 1:2: ”…Jumalan Henki liikkui vetten päällä.”

-2. Piet. 3:5: Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta.

-Joh. 1:1, 10: ”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. 10. …..maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä……"

• Missä noista
        Tapio522 kirjoitti:

"Tapio se jaksaa levittää tuota vesimagia-oppiaan".
        ---
        Pelastuakseen ihminen tarvitsee uskoa ja kastetta(Mark. 16:16).
        En halveksi kumpaakaan.
        -
        Jo Jumalan luomisteoissa vesi, Henki ja Sana liittyivät toisiinsa?

Raamatun viitteet:
        1.Moos. 1:2: ”…Jumalan Henki liikkui vetten päällä.”

-2. Piet. 3:5: Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta.

-Joh. 1:1, 10: ”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. 10. …..maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä……"

puhutaan lapsikasteesta?

En jummarra. Vesihän oli alhaalla ja Jumalan Henki ylhäällä.
        Vaihtoivatko he paikkaa?

• Missä noista kirjoitti:

puhutaan lapsikasteesta?

En jummarra. Vesihän oli alhaalla ja Jumalan Henki ylhäällä.
        Vaihtoivatko he paikkaa?

"En jummarra"
        ---
        Ei kaikkea voikkaan järjellä "jummartaa".
        Varminta on uskoa "niin kuin on kirjoitettu", sanoo järki mitä sanoo.

Paavali kehoittaakin meitä hajottamaan maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle (2.Kor. 10:5).

• osan,

1. Kor. 7:17

Jokainen eläköön edelleen sen osan mukaisesti, jonka Herra on hänelle suonut ja joka hänellä oli, kun Jumala hänet kutsui. Tämän ohjeen minä annan kaikissa seurakunnissa.

• elämän kruunun,

Jumalan sanaa;
      Jaak. 1:12

Autuas se mies, joka kiusauksen kestää, sillä kun hänet on koeteltu, on hän saava elämän kruunun, jonka Herra on luvannut niille, jotka häntä rakastavat!

Ilm. 4:10

lankeavat ne kaksikymmentä neljä vanhinta hänen eteensä, joka valtaistuimella istuu, ja kumartaen rukoilevat häntä, joka elää aina ja iankaikkisesti, ja heittävät kruununsa valtaistuimen eteen sanoen:

• Ilm. 7:13,14
        --
        7.13..."Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?"
        7:14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
        --
        Gal. 3:27
        Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

• vauvoja,
        Tapio522 kirjoitti:

Ilm. 7:13,14
        --
        7.13..."Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?"
        7:14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
        --
        Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

sillä eivät he itse ole pukeneet ja valkaisseet
        vaatteitansa tai pikemmin myssyänsä!

Heidät on pakkopuettu.

• vauvoja, kirjoitti:

sillä eivät he itse ole pukeneet ja valkaisseet
        vaatteitansa tai pikemmin myssyänsä!

Heidät on pakkopuettu.

Ilmaisu ”kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet” voimallisesti vakuuttaa, että uskova saa kasteessaan uuden minuuden.
        Jumala itse tunnustaa uskon kautta kastetun ihmisen lapsekseen (Gal. 3:26), joka on isänsä kuva.

Jo Vanhassa Testamentissa voimme nähdä esikuvan "Kristuksen päällepukemisesta";
        "Ja Herra Jumala teki Aadamille ja hänen vaimollensa puvut nahasta ja puki ne heidän yllensä" (1.Moos.3:21".

Pukemalla Aadamin ja Eevan eläimen nahasta tehtyyn pukuun Jumala viittasi siihen, että hän oli kerran valmistava ihmisille vanhurskauden ”puvun” Kristuksen, ”Jumalan Karitsan” kuoleman kautta.

• Tapio522 kirjoitti:

Ilmaisu ”kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet” voimallisesti vakuuttaa, että uskova saa kasteessaan uuden minuuden.
        Jumala itse tunnustaa uskon kautta kastetun ihmisen lapsekseen (Gal. 3:26), joka on isänsä kuva.

Jo Vanhassa Testamentissa voimme nähdä esikuvan "Kristuksen päällepukemisesta";
        "Ja Herra Jumala teki Aadamille ja hänen vaimollensa puvut nahasta ja puki ne heidän yllensä" (1.Moos.3:21".

Pukemalla Aadamin ja Eevan eläimen nahasta tehtyyn pukuun Jumala viittasi siihen, että hän oli kerran valmistava ihmisille vanhurskauden ”puvun” Kristuksen, ”Jumalan Karitsan” kuoleman kautta.

Emme voi jättää lihaamme kasteen hautaan, sillä meidät on kutsuttu, niin kauan kuin lihassa olemme,
        VAELTAMAAN ylösnousemuselämässä.

Room. 6:4
        Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

Elämässä tulee vaiheita, jolloin on hyvin lohdullista tietää, että Kristus ei kysynyt meiltä
        lupaa kuolla puolestamme ja kastattaa itsensä
        meidän vanhurskauttamiseksemme.
        Joskus on hyvä saada levätä siinäkin, että ei
        meiltä kysytty, tahdommeko kasteen vai emme.

Minä olen kiitollinen siitä, että minut kastettiin
        ennenkuin osasin sanoa:ei. Ei ole minulla mitään
        ansioita, mitä tulee Kristus-kasteeseen vedessä.
        Olenhan sittemmin ottanut upotuskasteen, aikana,
        jolloin sitouduin vapaisiin suuntiin.
        Mutta ei se mitään lisää tuonut, sillä "Yksi kaste, yksi Jumala, yksi usko".

Kyllä kasteella kuin kasteella on merkitys
        henkivalloissakin, Kristukselle erottamisella.
        En tuohon "kasteessa uuden minuuden" saamiseen
        osaa mitään ajatella, mutta varmasti siinä voi
        piillä Jumalan salaisuus.

• AnttiVKantola kirjoitti:

Emme voi jättää lihaamme kasteen hautaan, sillä meidät on kutsuttu, niin kauan kuin lihassa olemme,

Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.

Elämässä tulee vaiheita, jolloin on hyvin lohdullista tietää, että Kristus ei kysynyt meiltä

AnttiVKantola: "Ei ole minulla mitään
        ansioita, mitä tulee Kristus-kasteeseen vedessä".
        ---
        Näin on!

Edellä joku kirjoitti "sillä eivät he (vauvat) itse ole pukeneet...." (Gal.3:27).
        Eikö tällä tarkoiteta sitä, että ihmisen ITSENSÄ pitäisi ansaita Kristuksen vanhurskauden puku omilla tekemisillään.

Kysehän on silloin omavanhurskaudesta, josta Raamattu sanoo:
        Rm 10:3
        "...kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle".

• AnttiVKantola kirjoitti:

AnttiVKantola: "Minä olen kiitollinen siitä, että minut kastettiin
        --
        Lapsen kasteessa tulee hyvin esiin Jumalan armo;
        Jumala on ottanut minut vastaan ehdoitta, ennenkuin olen pystynyt millään tavoin ansaitsemaan hänen rakkauttaan.

• Lapsikastehan on
        Tapio522 kirjoitti:

AnttiVKantola: "Minä olen kiitollinen siitä, että minut kastettiin
        --
        Lapsen kasteessa tulee hyvin esiin Jumalan armo;
        Jumala on ottanut minut vastaan ehdoitta, ennenkuin olen pystynyt millään tavoin ansaitsemaan hänen rakkauttaan.

syvää armottomuutta.
        Elleivät vanhemmat viitsi viedä vauvaansa kasteelle
        niin vauva on kadotettu.
        Vauvan pelastuminenko riippuu toisten teoista.

Ei tällainen ole mitään armoa.

• Lapsikastehan on kirjoitti:

syvää armottomuutta.
        Elleivät vanhemmat viitsi viedä vauvaansa kasteelle
        niin vauva on kadotettu.
        Vauvan pelastuminenko riippuu toisten teoista.

Ei tällainen ole mitään armoa.

Opetuslapset estelivät vanhempia tuomasta lapsiaan Jeesuksen syliin (Mark. 10:13).
        Tänäkin päivänä moni toimii samoin.

Jeesus sanoo: "Sallikaa lasten TULLA (Huom. vanhemmat toivat),...älkää estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
        ...joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa, niinkuin lapsi (sen ottaa), se ei pääse sinne sisälle" (Mark. 10:14,15).

Ei estellä lapsia pääsemästä sisälle Jumalan valtakuntaan (Joh. 3:5)!

• Huomioitsija
        Tapio522 kirjoitti:

Opetuslapset estelivät vanhempia tuomasta lapsiaan Jeesuksen syliin (Mark. 10:13).
        Tänäkin päivänä moni toimii samoin.

Jeesus sanoo: "Sallikaa lasten TULLA (Huom. vanhemmat toivat),...älkää estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
        ...joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa, niinkuin lapsi (sen ottaa), se ei pääse sinne sisälle" (Mark. 10:14,15).

Ei estellä lapsia pääsemästä sisälle Jumalan valtakuntaan (Joh. 3:5)!

Kasteesta ei ko. kohdassa puhuta mitään. Onko vauva kadotettu, jos sitä ei hätäkasteta, jos se on kuolemaisillaan? Onko ei-uskova kummi pätevä uskomaan puolesta? Onko kummin puolestauskomisessa mitään järkeä/raamatullisuutta?

• Huomioitsija kirjoitti:

Kasteesta ei ko. kohdassa puhuta mitään. Onko vauva kadotettu, jos sitä ei hätäkasteta, jos se on kuolemaisillaan? Onko ei-uskova kummi pätevä uskomaan puolesta? Onko kummin puolestauskomisessa mitään järkeä/raamatullisuutta?

Huomioitsija: "Kasteesta ei ko. kohdassa puhuta mitään..."
        ---
        Raamatussa sanotaan, ettei Jeesus kastanut ketään (Joh.4:1-2).

Milloin Jeesus asetti kasteen?

• vielä sitä?
        Tapio522 kirjoitti:

Huomioitsija: "Kasteesta ei ko. kohdassa puhuta mitään..."
        ---
        Raamatussa sanotaan, ettei Jeesus kastanut ketään (Joh.4:1-2).

Milloin Jeesus asetti kasteen?

Jeesus ei asettanut vauvakastetta koskaan, vaan
        katolinen kirkko kehitti sen 200-luvulla.
        Alkuseurakunnassa kastettiin VAIN NE, jotka ottivat sanan vastaan:
        Ap 2:41

• vielä sitä? kirjoitti:

Jeesus ei asettanut vauvakastetta koskaan, vaan
        katolinen kirkko kehitti sen 200-luvulla.
        Alkuseurakunnassa kastettiin VAIN NE, jotka ottivat sanan vastaan:
        Ap 2:41

Jeesuksen suhtautuminen lapsiin.
        (Ote Matti Väisäsen kirjasta Pyhä kaste Raamatussa)

http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.html

• Huomioitsija

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3634
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      447
      3340
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2959
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      85
      2013
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      103
      1642
    6. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      146
      1579
    7. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1400
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      114
      1374
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      36
      1113
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1035
    Aihe