Oikea nöyryys

Oikea nöyryys johtaa käytännön tekoihin eikä esityksiin tai tunnekuohuihin.

Kaukana nöyryydestä on se esitys, että toitottaa netissä tai tosi elämässä ihmisille, kuinka nöyrä, syntinen, katuva ja vaivainen mato matkamies maan, saviastia sitä onkaan. Pelkkää tekopyhyyttä ja ylpeyttä ja kehumisen kalastelua. Ja jos se pohjautuu itsesääliin ja katkeruuteen, niin sehän ei siitä tee nöyryyttä, vaan osoittaa, että ihminen ei halua nöyrtyä, vaan pysyä itsesäälisenä ja katkerana ja pakottaa manipuloimalla muita hyväksymään tuon syntisen tilansa.

Jeesus sanoi tuommoisista esityksistä: "Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa." (Matt 6:5) Ja se palkka ei todellakaan ole hengellinen, vaan juuri se ihmisten ihailu tai ihmettely ja pään silitys. Jumala taas on hyvin vihainen.

No entäs jos pumppaa itsensä yksinäisyydessä nöyryyden ja katuvuuden tunteisiin ja pyöriskelee niissä aikansa? Se ei ole mitään nöyryyttä, vaan taas vaan kiukuttelua Jumalaa vastaan eikä siitä mitään hyvää seuraa.

Entäs sitten, jos etsii toisia ihmisiä ja päivittelee heille jotain syntiään odottaen heiltä niille hyväksymistä tai esimerkkejä, kuinka nuo toisetkin tai joku heidän tuntemansa tekee sitä samaa eikä se nyt mikään synti sentään ole. Tai jopa saa noilta toisilta Raamatun kohtiakin, jotka muka puoltavat tuota ei-uskovan pelastustiellä olemiskuvitelmaa tai noita uskovana tehtyjä syntejä, jotka eivät muka syntejä olekaan, vaan osoitusta esim. rakkaudesta. Sulaa ylpeyttä ja Jumalaa vastaan sotimista - ei nöyryydestä ja katuvuudesta tietoakaan.

Oikea nöyryys on sitä, että katsoo tilanteensa totuuden mukaisesti, mikä se sitten onkin Jumalan edessä:

- en ole uskossa nöyrrynkö nyt tulemaan uskoon vai jatkanko ylpeästi synneissäni helvettiä kohti

- en ole palava kristitty, vaan kylmä/penseä alanko nyt nöyrästi selvittämään mikä/mitkä syntini erottivat minut rauhastani ja yhteydestäni Jeesukseen ja teenkö niistä nöyrästi parannusta vai jatkanko ylpeästi vanhaa rataa ja luovun lopullisesti uskosta

- minulla on jokin häiritsevä asia Jumala-suhteessani otanko nyt nöyrästi selville, milloin rauha meni ja epäselvyys alkoi ja etsin sen synnin, jonka silloin tein ja teen siitä parannuksen, vai jätänkö asian ylpeästi silleen, jolloin lisää syntiä vaan kertyy ja liu´un kauemmas Jeesuksesta

- olen nyt kohdassa, jossa voisin tehdä syntiä/ olla tekemättä Jumalan johdatuksen mukaan teenkö nyt kyselemättä nöyrästi oikein, vai ylpeästi teen tuon synnin tai perustelen, miksi en voi kaiken järjen mukaan totella johdatusta

- sisimmässäni vallitsee Jumalan rauha ja yhteys Kristukseen sen voi nöyrästi todeta olemassa olevana eikä siitä sen enempää

10

320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löysit

      Katsopa, löysit itsesi.
      Näin se on, kun aikansa tutkii itseään löytää monenlaista asiaa, suunta on hyvä. Siunausta löytösi kautta ja muutokseen sekä uudelle matkalle uskontielle.
      On se hyvä, kun uskova_1 on tulossa uskoon.
      Jatketaan rukousta.

      • Niinpä niin. Kirjoitukseni kaikui sinun kuuroille paatuneille korvillesi edes naarmua ylpeyteesi tekemättä.


      • ähinässäsi.
        uskova_1 kirjoitti:

        Niinpä niin. Kirjoitukseni kaikui sinun kuuroille paatuneille korvillesi edes naarmua ylpeyteesi tekemättä.

        Eipä nuo akkojen jorinat paljon lotkauta korvaa ja noita juttujasi lukien, ei paatumisesta voi puhuakaan samana päivänä, koska niillä ei ole mitään arvovaltaa jota kannattaisi ottaa huomioon.

        Ähise sinä rauhassa, sehän on tapasi ja jossainhan sitä pitää yrittää päteä ja joku voi sinua soinnuttaa turhalla taustaäänellä.
        Mutta aivan kuin Rean jutut on tuolla toisaalla, sinä olet täällä. Ei muuta kuin rinta rottingille, se tuntuu hyvältä itselle.
        Yritä käydä ajoissa nukkumaan aivan terveydellisistä syistä, se harmittaisi sitten vanhainkodissa, kun huomaa tehneensä turhaa työtä.


    • eräs lankeileva

      Jos kerran kukaan ei ole täydellinen, sen Raamattukin osoittaa. Kuka on se joka menee suoraan, ilman heikkouksia? Sinäkö?
      Ainakin minä lankeilen harmittavan usein. Viinaan, katkeruuteen, vihaan, kateuteen, huorintekemiseen ja itsekkyyteen. Nämä ovat tuttuja. Ja kuinka monet kerrat olenkaan näistä parannusta tehnyt. Mutta aina palavat.
      Sanotko synnin lankeileville, etteivät ole tosissaan siinä mitä tekevät?

      • Niin, olenhan ollut ei-uskova (ennenkuin tuli uskoon ja jätin jopa murrosiässä olleen etsikkoaikanikin ylpeästi uskoon tulematta), olen ollut penseä (en jättänyt ei-uskovaa kihlattuani heti, vaan vitkuttelin kuukausikaupalla ottaen penseältä ihmiseltä korvasyyhyyni neuvon olla jättämättä), olen ollut tottelematta johdatusta heti (esim. evankelioida joku siinä paikassa tms.) tai langennut synteihin (esim. katkeruus tai antanut jonkun manipuloida itseni jne.).

        Mutta mitä yrität tuolla kirjoituksellasi selittää? Sitäkö, että et ole edes uskossa ja yrität Ellen Whiten ohjeitten mukaan parantaa luonnettasi synnittömäksi? Mahdoton tehtävä - epäraamatullinen luulo.

        Vai sitä, että annat itsellesi luvan uskovana tehdä syntiä verukkeilla, että et pysty olemaan tekemättä - ikäänkuin se olisi Jumalan syy, ettei tee sinua syntiätekemättömäksi.

        Vai sitä, että lankeat syntiin, koska olet uskova eli vanhurskas ja syntinen samalla kertaa etkä tule täällä maan päällä muuksi, mutta kuitenkin kuoletat hengellä lihaasi niinkuin Jumala Raamatussa käskee, etkä lankea tahallasi syntiin tai Jumalan johdatuksen tottelemattomuuteen? Ja jos huomaat langenneesi, teet siitä parannuksen ja pyydät sitä Jumalalta anteeksi.


      • eräs laikeileva
        uskova_1 kirjoitti:

        Niin, olenhan ollut ei-uskova (ennenkuin tuli uskoon ja jätin jopa murrosiässä olleen etsikkoaikanikin ylpeästi uskoon tulematta), olen ollut penseä (en jättänyt ei-uskovaa kihlattuani heti, vaan vitkuttelin kuukausikaupalla ottaen penseältä ihmiseltä korvasyyhyyni neuvon olla jättämättä), olen ollut tottelematta johdatusta heti (esim. evankelioida joku siinä paikassa tms.) tai langennut synteihin (esim. katkeruus tai antanut jonkun manipuloida itseni jne.).

        Mutta mitä yrität tuolla kirjoituksellasi selittää? Sitäkö, että et ole edes uskossa ja yrität Ellen Whiten ohjeitten mukaan parantaa luonnettasi synnittömäksi? Mahdoton tehtävä - epäraamatullinen luulo.

        Vai sitä, että annat itsellesi luvan uskovana tehdä syntiä verukkeilla, että et pysty olemaan tekemättä - ikäänkuin se olisi Jumalan syy, ettei tee sinua syntiätekemättömäksi.

        Vai sitä, että lankeat syntiin, koska olet uskova eli vanhurskas ja syntinen samalla kertaa etkä tule täällä maan päällä muuksi, mutta kuitenkin kuoletat hengellä lihaasi niinkuin Jumala Raamatussa käskee, etkä lankea tahallasi syntiin tai Jumalan johdatuksen tottelemattomuuteen? Ja jos huomaat langenneesi, teet siitä parannuksen ja pyydät sitä Jumalalta anteeksi.

        Tuota kohtaa tarkoitan, mistä mainitsit:

        " Vai sitä, että lankeat syntiin, koska olet uskova eli vanhurskas ja syntinen samalla kertaa etkä tule täällä maan päällä muuksi, mutta kuitenkin kuoletat hengellä lihaasi niinkuin Jumala Raamatussa käskee, etkä lankea tahallasi syntiin tai Jumalan johdatuksen tottelemattomuuteen? Ja jos huomaat langenneesi, teet siitä parannuksen ja pyydät sitä Jumalalta anteeksi. "

        Jatkan vielä..

        Olen syntinen ja vanhurskas samaa aikaa. En usko ihmisen synnittömyyteen tässä tilassa. Synnin houkutukset ovat todellisuutta, jota vastaan käyn taistelua huonommalla tai paremmalla menestyksellä. Mutta lankeamiset ovat osana elämää. Vai, pitäisikö nyt sitten alkaa kertomaan toista mitä olen? Haluan olla rehellinen. Minussa on pahuutta, vaikka olenkin Kristuksen oma. Olen keskeneräinen.


      • eräs laikeileva kirjoitti:

        Tuota kohtaa tarkoitan, mistä mainitsit:

        " Vai sitä, että lankeat syntiin, koska olet uskova eli vanhurskas ja syntinen samalla kertaa etkä tule täällä maan päällä muuksi, mutta kuitenkin kuoletat hengellä lihaasi niinkuin Jumala Raamatussa käskee, etkä lankea tahallasi syntiin tai Jumalan johdatuksen tottelemattomuuteen? Ja jos huomaat langenneesi, teet siitä parannuksen ja pyydät sitä Jumalalta anteeksi. "

        Jatkan vielä..

        Olen syntinen ja vanhurskas samaa aikaa. En usko ihmisen synnittömyyteen tässä tilassa. Synnin houkutukset ovat todellisuutta, jota vastaan käyn taistelua huonommalla tai paremmalla menestyksellä. Mutta lankeamiset ovat osana elämää. Vai, pitäisikö nyt sitten alkaa kertomaan toista mitä olen? Haluan olla rehellinen. Minussa on pahuutta, vaikka olenkin Kristuksen oma. Olen keskeneräinen.

        Tuossa kyllä esitettiin palanen uskovan arkea.

        Room. 7:17
        Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.

        Room. 7:20
        Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

        Room. 8:9
        Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.

        Room. 8:11
        Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.

        1. Kor. 3:16
        Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?


    • narsimin sukua.
      • Hahaa: Ellen Whiten opit

        Ilmankos riehut, kun sinun väärän profeettasi nimi mainitaan tuolla listalla.

        Muuten listassa oli osa outoja ja osa nauruherätyksen levittäjiä.

        Mutta kaksi hyvääkin tyyppiä oli joutunut tuolle listalle eli Niilo Yli -Vainio ja Kathryn Kuhlman. Kuhlmanhan kyllä lankesi jossain vaiheessa johonkin mieheen, mutta teki sitten parannusta.


      • uskova_1 kirjoitti:

        Hahaa: Ellen Whiten opit

        Ilmankos riehut, kun sinun väärän profeettasi nimi mainitaan tuolla listalla.

        Muuten listassa oli osa outoja ja osa nauruherätyksen levittäjiä.

        Mutta kaksi hyvääkin tyyppiä oli joutunut tuolle listalle eli Niilo Yli -Vainio ja Kathryn Kuhlman. Kuhlmanhan kyllä lankesi jossain vaiheessa johonkin mieheen, mutta teki sitten parannusta.

        Joo, Kathryn lankesi ja sekin oli ENNEN hänen
        palvelutyötään, vai oliko se ihan alussa. Seitsemälle miehelle oli Jumala
        tarjonnut tuota voitelua, mutta kaikki kieltäytyivät. Kathryn ei edes koskenut ihmisiin,
        kkun he kaatuivat tai pystyssä pysyen ottivat
        siunauksen vastaan.

        Jerusalemissa, Binyaneihaoman (Kansojen palatsi) auditorissa hän piti v. 1974 Pyhän Hengen
        konferenssin ja havaitsin monen uskosta osattoman
        vakavasti sairaankin parantuvan.
        Kahthryn korosti sitä, ettei hänellä ole parantamisen armolahjaa - ihmisethän tulivat
        terveiksi paikallaan ja sieltä sitten tulivat
        todistamaan lavalle. Joten ei ole mitään, mistä
        voisi häntä syyttää.

        Kathryn korosti aina lavalle astuessaan, että
        älkää nähkö minua, vaan Herra Pyhän Hengen kautta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      383
      8609
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2364
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1722
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1599
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      84
      1355
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      120
      1322
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      356
      1173
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      1045
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1012
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      121
      1004
    Aihe