Jumalan perheväki

JUMALAN PERHEVÄKI
Ef. 2:11-22
---
2:11 Muistakaa sentähden, että te ennen, te lihanne puolesta pakanat, jotka olette saaneet ympärileikkaamattomien nimen niiltä, joita, lihaan käsillä tehdyn ympärileikkauksen mukaisesti, sanotaan ympärileikatuiksi -
2:12 että te siihen aikaan olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta ja vieraat lupauksen liitoille, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa;
2:13 mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.
2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden,
2:15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan,
2:16 ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
2:17 Ja hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka kaukana olitte, ja rauhaa niille, jotka lähellä olivat;
2:18 sillä hänen kauttansa on meillä molemmilla pääsy yhdessä Hengessä Isän tykö.
2:19 Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä,
2:20 apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus,
2:21 jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa;
2:22 ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.
---
Efesolaiskirjeen vastaanottajat olivat kristityiksi tulleita entisiä pakanoita (j.11). He olivat eläneet ilman toivoa ja ilman Jumalaa.
Ef. 2. luvun alussa kerrotaan, kuinka Jumala oli hengellisesti kuolleet Efeson pakanat tehnyt eläviksi (j. 1).

Israel ylpeili sillä, että se oli Jumalan omaisuuskansa, jonka kanssa Jumala oli tehnyt liiton (12). Juutalaiset halveksivat muita kansoja.
Jerusalemin temppelissä tämä näkyi erityisen selvästi: juutalaisten ja pakanoiden alueiden välissä oli muuri.

Nyt on tilanne kuitenkin toinen. Väliseinä on purettu ja vihollisuus on poissa; Kristus on saanut aikaan rauhan ristillä (14).
Anteeksiantamus Kristuksen veressä kuuluu niin juutalaisille kuin pakanoillekin. Kuulumme samaan perheväkeen (19).

Jeesus on meidän rauhamme. Se merkitsee rauhaa Jumalan kanssa ja rauhaa toistemme kanssa (17).
--
”Näin muinoin kansa pienoinen
sai hoitaa tulta totuuden,
ja köyhä seutu Juudean
on synnyinpaikka Korkeimman”.

"Suo, Herra meille Henkesi,
tee meissä armotyötäsi.
Pois väärät pyyteet karkoita
ja rakkauteen kasvata".
(Virsi 580:5.6)

10

219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ef. 2:20...apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus.."
      ---
      KRISTUS, SEURAKUNNAN KULMAKIVI
      1.Piet.2:4-10
      ---
      2:4 Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,
      2:5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.
      2:6 Sillä Raamatussa sanotaan: "Katso, minä lasken Siioniin valitun kiven, kalliin kulmakiven; ja joka häneen uskoo, ei ole häpeään joutuva".
      2:7 Teille siis, jotka uskotte, se on kallis, mutta niille, jotka eivät usko, "on se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, tullut kulmakiveksi"
      2:8 ja "kompastuskiveksi ja loukkauskallioksi". Koska he eivät tottele sanaa, niin he kompastuvat; ja siihen heidät on pantukin.
      2:9 Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa;
      2:10 te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut".
      --
      Seurakunnan kulmakivenä on Jeesus Kristus (Ef. 2:20). Kulmakivi on rakennuksessa jokainen kivi perustuksesta kattoon asti kahden seinän yhtymäkohdassa.
      Perustuksessa oleva kulmakivi on vertauskuva Jeesuksesta. Perustus on tärkeä, sen tietää jokainen talonrakentaja

      Itse olen rakennellut viime vuosina paljon kivimuureja. Siinäkin on tärkeätä, miten perustus tehdään ja miten kivet ladotaan päällekkäin.
      Jouduin viime kesänä myös uusimaan kosken yli johtavaa siltaa. Ihmettelen, miten silta on pysynyt pystyssä, kun perusta oli niin heikosti tehty. Osa sillasta oli jo uhkaavasti kallellaan, kun perusta oli pettänyt. Oli jo aika laittaa perusta kuntoon.

      Olisko meidänkin syytä tarkistaa, mille perustalle elämämme rakennamme? Mistä siihen saisimme oikeita rakennusaineita? Tarjollahan on niin monenlaista touhua ja menoa.

      Juutalaisille tämä ”elävä kivi” (4) merkitsi ”kompastuskiveä ja loukkauskalliota” (8).
      Kristus on tänäänkin loukkauskivi niille, jotka tahtovat käydä omien tekojen tietä (omavanhurskaat).
      He kompastuvat tähän kiveen ja kaatuvat; heille Kristuksen risti on loukkaukseksi. Paavali sanookin: ” ... me saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus” (1. Kor.1:23,24).

      Pietarin lähettämän kirjeen vastaanottajat ovat ottaneet uskossa vastaan sanoman kulmakivestä, sanoman Jeesuksesta. Pietari voi sanoa heistäkin: ”te olette valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa” (9), ”te olette armahdetut” (10).

      Miten on sinun laitasi? Oletko sinä kokenut armahduksen? Voitko sinä sanoa kuuluvasi ”valittuun sukuun, kuninkaalliseen papistoon, pyhään heimoon, omaisuuskansaan”. Muista, olemme kalliisti lunastetut ja sovitetut, Jeesuksen Kristuksen verellä (1:19). Suostu siis armahdettavaksi.
      Älä torju kutsua!

      • ???

        Harvenna jakeet niin niitä vihtii lukea.
        Siinä on hieman työtä mutta ethän sitä pelkää.

        >>>2:4 Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,

        2:5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.


      • täällä siteerata
        ??? kirjoitti:

        Harvenna jakeet niin niitä vihtii lukea.
        Siinä on hieman työtä mutta ethän sitä pelkää.

        >>>2:4 Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,

        2:5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.

        pitkiä Raamatunjakeita. Ne voi jokainen lukea
        omasta Raamatustaan.

        Tämhän on keskustelupalsta eikä sarnapaikka!


      • Jumalan sanaa.
        täällä siteerata kirjoitti:

        pitkiä Raamatunjakeita. Ne voi jokainen lukea
        omasta Raamatustaan.

        Tämhän on keskustelupalsta eikä sarnapaikka!

        Raamattu on Jumalan sanaa.
        Ja mitkä ihminen laittaa luettavaksi ne merkitsee jotain , siis annettavaksi / arvioitavaksi/ evääksi.
        Että elä väheksy.


      • ??? kirjoitti:

        Harvenna jakeet niin niitä vihtii lukea.
        Siinä on hieman työtä mutta ethän sitä pelkää.

        >>>2:4 Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,

        2:5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.

        "Voimia ja jaksamisia"
        ---
        Samoin sinulle ???

        Tarkoitatko, että jättäisin Raamatun jakeet vähemmälle?

        Itse ajettelen, että Jumalan Sana on kaiken lähtökohta.


      • täällä siteerata kirjoitti:

        pitkiä Raamatunjakeita. Ne voi jokainen lukea
        omasta Raamatustaan.

        Tämhän on keskustelupalsta eikä sarnapaikka!

        "...Ne voi jokainen lukea omasta Raamatustaan".
        ---
        Mutta moniko niitä lukisi?
        Miten on sinun kohdalla?


      • Jumalan sanaa. kirjoitti:

        Raamattu on Jumalan sanaa.
        Ja mitkä ihminen laittaa luettavaksi ne merkitsee jotain , siis annettavaksi / arvioitavaksi/ evääksi.
        Että elä väheksy.

        "Raamattu Jumalan sanaa. annettavaksi / arvioitavaksi/ evääksi.
        Että elä väheksy".
        ---
        Hyvin olet Raamattu-palstan perimmäisen tarkoituksen oivaltanut.

        "Irtojakeissa" on omat vaaransa.
        Yksittäistä Raamatun kohtaa tulisi tarkastella siten, että tekstin yhteys välittömästi edellisiin ja seuraaviin jakeisiin on otettava mukaan myös.

        Ts. irrallisia jakeita ei tulisi yhdistellä mielivaltaisesti.
        Parasta lukea koko luku samalla kertaa jakeen kanssa.
        Klassinen esimerkki väärästä Raamatun tutkistelusta:
        - Matt. 27:5: "Ja hän (Juudas) viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi."
        - Luuk. 10:37 "(...) Mene ja tee sinä samoin."
        - Joh. 13:27: "Minkä teet, se tee pian.")
        --
        Saatanakin käytti Jumalan Sanaa (irrallisia Raamatun jakeita) kiusatessaan Jeesusta- mutta väärin.
        (Luuk. 4:1-13).


      • selventää.
        Tapio522 kirjoitti:

        "Voimia ja jaksamisia"
        ---
        Samoin sinulle ???

        Tarkoitatko, että jättäisin Raamatun jakeet vähemmälle?

        Itse ajettelen, että Jumalan Sana on kaiken lähtökohta.

        >>>Tarkoitatko, että jättäisin Raamatun jakeet vähemmälle?


      • tarkoitan
        Tapio522 kirjoitti:

        "Voimia ja jaksamisia"
        ---
        Samoin sinulle ???

        Tarkoitatko, että jättäisin Raamatun jakeet vähemmälle?

        Itse ajettelen, että Jumalan Sana on kaiken lähtökohta.

        Tapio ymmärrätkö nyt mitä tarkoitan?.


      • tarkoitan kirjoitti:

        Tapio ymmärrätkö nyt mitä tarkoitan?.

        Kiitos esimerkistä!
        Yritän muistaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe