Euroopan nykyiset valtiot ovat suureksi osaksi perustuneet ns. kansallisvaltion ideaalille. Valtiot muodostavat siis sellaiset kansat, joilla on yhteinen historia, kulttuuri, kieli ja geeniperimä ja jotka ovat asuttaneet pitkään jotakin aluetta.
Kansallisvaltion yhtenä filosofisena ideana on hegeliläisyys, joka korostaa valtion kollektivionismiä (holtittoman individualismin rajoitteena), jonka peruja mm. marxilaisuus on. Meillä Suomessa hegeliläisyyden tunnetuin soveltaja oli Snellman ja sen myötä kansallista identiteettiä korostanut fennomaanien liike.
Max Weber taas näki valtion ennen muuta väkivaltamonopolina ja hänen näkemystään on täydentänyt Anthony Giddens, jonka mukaan valtio on laajempi hallintomonopolistinen kollektiivi.
Kun kansallisvaltio oli ideana keksitty ja kehitelty, nämä valtiot alkoivat nähdä omien kansalaistensa etujen vaalimisen muuta tärkeämpänä asiana. Kansakuntien kollektiivinen etu meni siis kaiken muun edelle. Hyvin monessa kohdin kansalaisten yksilölliset edut voitiin uhrata tämän kollektiivisen edun hyväksi. Valtiot kilpailivat toistensa kanssa kaikilla sektoreilla ja ennen muuta taloudellisessa hyvinvoinnissa.
Kansallisvaltiot järjestäytyivät hieman eri muotoisiksi. Oli diktatuurisesti hallittuja, monarkistisia, harvainvaltaisia ja parlamentaaris-demokraattisia. Kaikille näillä oli kuitenkin korostetun valtiollinen näkemys.
Ehkä jonkinlaisen poikkeuksen tästä tekee ideologiatasolla aluksi sosialistinen valtiokäsite. Se näyttäisi ideolgisesti hyljeksivän valtiollistumista ja pyrkineen jonkinlaiseen lähetystehtävään, maailmanvallankumoukseen, missä ihmiset vapautettaisiin kapitalismin ikeestä ja syntyisi työtä tekevien kansalaisten ideaali tasavertainen olotila, missä ei tarvittaisi valtiota eikä useita yhteiskuntaluokkia. Hyvin pian tämä tavoite nähtiin mahdottomaksi ja sosialistiseksi sanotuista maista tuli harvainvaltaisia diktatuureja, missä oli elitistinen yläluokka ja heitä palveleva kuhnurimehiläisten valtaisa parvi.
Taloudessa yritykset olivat aluksi kansallisia yrityksiä, jotka olivat toki suuresti yksityisessä omistuksessa, mutta omistuspohja oli kansallinen. Monissa maissa kuten esim. Suomessa rajoitettiin lailla ulkomaalaisten mahdollisuutta omistaa kiinteää maaomaisuutta ja osakeyhtiöomaisuutta. Pyrittiin siis takaamaan se, että yritykset säilyttivät kansallisen leimansa. Lisäksi esim. Suomessa valtio osallistui laajasti yritysten perustamiseen ja rahoittamiseen, mistä on jäljellä edelleen laaja valtion omistus monissa yrityksissä. Kaikilla näillä konsteilla pyrittiin edistämään kansallisia tavoitteita. Talouspolitikan eri sektorit ja monet talouspoliittiset instrumentit muten korkotason määrittäminen, suojatullit ja devalvaatiot olivat kansallisessa päätösvallassa.
Siis sekä yritykset että talouselämän ohjausjärjestelmä olivat pitkälti kansallisia. Eräs kehittynyt piirre eurooppalaisissa valtioissa oli niiden pyrkimys kohdella kansalaisiaan tasavertaisesti ja muutenkin mahdollisimman hyvin. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi kehittyivät ns. hyvinvointivaltiot, joista Pohjoismaita on pidetty kaikkein esimerkillisimpinä.
Valtion idea sai kuitenkin uuden haastajan 1973 öljykriisin jälkeen. Siitä lähtien kehittyi talousliberalismina tunnettu oppisuunta, joka korosti talouselämän kaikkinaista vapauttamista yhteiskunnan holhoamisesta taloudellisen toiminnan ja siitä saatavien voittojen maksimoimiseksi. Talousliberalismin myötä yritysten omistuspohjaa oli tarpeen vaatimusten mukaan laajentaa yli kansallisvaltion rajojen. Tällä tavoin kehittyivät vähitellen monikansalliset yritykset, joilla ei enää ollut kansallista kotimaata kuin korkeintaan sillä perusteella, että pääkonttori ja operatiivinen johto olivat pääosin jonkun valtion kansalaisia.
Markkinavoimien paineessa monikansallistuminen laajeni koskemaan omistuspohjan lisäksi markkinoita ja yritysten kustannustekijöitä kuten työvoiman kalleutta. Tämän myötä yritykset vähitellen siirsivät toimintojensa painopistettä ns. halpatyövoimamaihin.
Tämän globaalin kehityksen myötä kansallisvaltiot menettivät jokseenkin täysin valtiolliset keinonsa vaikuttaa talouselämään. Valtion hallintomonopoli särkyi tältä kohtaa aivan säpäleiksi.
Vähin erin on siirrytty sellaiseen kierteeseen, missä valtion hallintomonopolia heikennetään tietoisesti markkinatalouden vaatimuksien mukaan. Julkisen vallan termistöön tulevat mukaan ensin toiminnan tehokkuden parantaminen ja sitten erilaiset tuottavuusohjelmat, mikä tarkoittaa erilaisten valtiollisten toimintojen vähittäista alasajoa. Lähennytään pikku hiljaa Weberin valtiomääritelmää, missä valtio siis nähdään ennen muuta väkivaltamonopolina.
Tässä kierteessä käytetään perusteena tietysti välttämättömyyttä. On välttämätöntä rationalisoida hallintomonopolin toimintoja, jotta kansainvälinen kilpailukyky verotuksessa ja muussa voitaisiin säilyttää. Tämä on tietysti täysin pohjaton kierre, koska toisaalla aina vastataan vielä tehokkaimmilla rationalisoinneilla. Monikansallisten yritysten hallitsema maailma karsii kustannuksia kaikessa missä se on mahdollista.
Kansallisvaltion yksilö, ihminen alkaa olla myös jotain muuta kuin vain kollektiivin osa. Hän on kuluttaja ja oman onnensa seppä, vapaa menestymään globaalisti ilman, että kansallisvaltio asettaisi sopimattomia rajoituksia. Tietysti individualismiin kuuluu myös vapaus epäonnistua eli ns. vapaa pudotus ilman mitään yhteiskunnan holhoavia turvaverkkoja. Jonkinlainen ideaali voisi olla se, että vapaus ulotettaisiin niin pitkälle, ettei tarvitse maksaa veroja. Silloin kahlitsevasta valtiosta olisi päästy kokonaan eroon. Käykää Monacossa, niin voitte kokea tämän unelman.
Kansallisvaltion mureneminen
27
846
Vastaukset
- Otsikossa hymiö
...
Monacon hinnoilla ei kannata ostaa edes Lasolia. Se porukka on siirtynyt Marseillen suuntaan, missä pään saa sekaisin paljon halvemmalla ja on enemmän samanhenkisiä kavereita.
- kiitos ei varattomille
Kaikki perustuu siihen että suuri on suurta.
Jakamalla ei Monaco olisi Monaco.
Monaco perustuu siihen että muu maailma antaa parhaansa pois.
Täydellinen vastuuttomuus ja vapaus luo jakamattomuuden periaatteen.
Sinne tulee maksukykyisiä ja sieltä poistuu maksukyvyttömiä.
Kuka hoitaa maksukyvyttömät?
Ulkopuolinen ja sisäpuolinen maailma.
Perin Amerikkalaista.
Sulkea itsensä sisään tai muut ulos.
Entä ne jotka enemmistönä tunkevat sisään väkivalloin ilman lakia ja järjestystä.
He kokevat lain ja järjestyksen hyödyttömyyden koska se palvelee vain maksukykyisiä.
Tällä periaatteella kansantaloudet tulisivat toimeen vain varakkaiden omaisuuksilla.
Ja kasino toiminnalla, formulakisoilla ja jet set turismilla.
Näinhän ei ole maailma on kaikkien pelikenttä ja leikkikenttä.
Vaikka sinne tänne rakennetaan vapaamatkustaja keitaita.
Vaatimus kasaantumisen estämisestä lisääntyy sitämukaan kun tiedonvälitys, epätasa-arvo ja elämisen edellytykset muuttuvat maapallolla.
- Vanha demari
Eläköön vallankumous!
Toveri Mielipidepankki on kirjoittanut ajatellun, viiltävään analyysin siitä, miksi vallankumous on välttämätön. Individualismin ja riistokapitalismin aika on pian ohi. Ainoa vaihtoehto on sosialismi. Tätä me vallankumouksen uljaat ritarit ajamme.
Kansallisvaltiot ovat aikansa eläneitä. Tavoitteenamme on maailmanlaajuinen kommunismi, jota hallitsee maailmanlaajuinen proletariaatin diktatuuri. Kun paras mahdollinen taho johtaa koko maailmaa, tulee koko maailmasta yhtä upea paikka kuin Pohjois-Korea nyt on. Silloin olemme kaikki, afrikkalaisesta pygmistä eurooppalaiseen hämäläiseen, määräämättömän onnellisia.
Pitkä on taiston tie edessämme, ensin Suomi, sitten Eurooppa ja lopulta koko tellus. Homma ei ole helppo, mutta palkitseva se on. Apunamme asiassa on kaasuhuoneilmiö, joka toivon mukaan aiheuttaa pian katastrofeja ympäri maailman. Silloin on meidän aikamme tehdä lähetystyötämme, kun kärsimys on suurin.
Iloitkaamme jo etukäteen kommunistisesta maapallosta: hihii, hihii, hihii!!! - kommunismi pahin muoto
-------------------------------------
Mielipuolipunikki:
Ehkä jonkinlaisen poikkeuksen tästä tekee ideologiatasolla aluksi sosialistinen valtiokäsite.
-------------------------------------
Suomen yritykset karkoittaa SDP-SAK ja Presidentti Halonen, joiden mielestä kenenkään ei pidä rikastua, paitsi kommaripunikkisosialistien.
Siis, Mielipidepunikki. Köyhdytään sitten, jotta kaikista tulee yhtä rikkaita.
Sen jälkeen kaivetaan pystykorvat rasvasta esiin ja tikkakosken mannekiinit kiillotetaan.
Ja sitten jokainen saa vähintään oman osansa, ellei ehdi enempää rohmuamaan.
Ja mitä tulee sinun sosialistisen valtiokäsitteen poikkeukseen, niin siihen on olemassa yksi ja ainoa oikea vastaus.
Isänmaa tai kuolema.
Sosialististä valtiota Suomesta ei tule millään muulla tavalla kuin porvarit tappamalla.
Siitä mielipuolipunikki voi olla varma ihan jokaisena päivänä vuodesta.
Halosen kauden päättyessä viimeistään 2012 Suomeen ei tule enää ikinä kommaria presidentiksi.- payloader
toisaalta käsityksesi historiasta ja varsinkin tulevaisuudesta historian valossa on jotenkin kökkö. Mistäpä sitä tietää, josko vielä kommarikin presidenttinä pällistelee. Mitäpäs sillä on väliä, presidentin valtaoikeudet kun kohta ovat historiaa. Tuollaisen lahtaripojan ei kuitenkaan kannata juuri huolestua kommareiden touhuista.
Mietipä miltä tulevaisuus näyttää islamilaisessa Suomessa. Ehkä tulevaisuuden presidentti onkin ääri-islamilainen ajatollah Jani tai imaami Aleksi. Kolmenkymmenen vuoden päästä maahan syntyy enemmistö islaminuskoisia. Kepun merkitys ainakin silloin vähenee selvästi ja islamistipuolueet kiistelevät omista oppisuunnistaan. Ehkä seuraava valtataistelu käydäänkin sillä rintamalla. Ei kai se kommunisti silloin niin paha vaihtoehto olisi ?
No kunhan leikin ajatusleikkejä. Kyllä alkiolainen kepulaisuus varmaan voittaa ! - tähänkään
mennessä valittu, ellei Kekkosta lasketa.
- maailmankuva on vääristynyt
Kansallisvaltio on aika nuori ja ohimenevä ilmiö. Euroopassakin kansallisvaltioita on ollut oikeastaan vain Britit, Espanja ja Portugali sekä Pohjoismaat ja miksei Ranskakin. Saksa on ollut monessa eri modossa ja sen paikka kartalla on vaihdellut, samoin kuin kaikkien Itä-Euroopan valtioiden. Venäjään on kuulunut aikojen kuluessa jos jonkinmoista aluetta, Italia alkoi yhdistyä kansallisvaltioksi vasta Garipaldin toimesta jne.
Kansallisvaltioiden merkitys, tai valtioiden ylipäätään, korostui niin ensimmäisen kuin toisen maailmansodan jälkien paikkaamisessa kun taloutta piti säännöstellä Euroopan jälleenrakentamisen vuoksi. Tuo jakso päättyi 70- 80-luvuilla kun palattiin vanhaan vapaaseen kauppaan ja talouteen ylipäätään. Taloudelliset prosessit, jotka ennen toteutuivat kansallisissa tai säännellyissä kansainvälisissä puitteissa alkoivat toteutua maailmanlaajuisesti ja markkinaehtoisesti kuten oli ollut kautta historian.
Toinen kansallisvaltoiden merkitystä vääristänyt tekijä oli sosialistiset kansandemokratiat joissa järjestelmän suojaaminen edellytti rajojen sulkemista ja korosti näin valtioiden asemaa.
Kaltaistesi vasemmistolaisen ideologian sumentamien mielissä globalisaatio pelkistyy vain liiketaloudelliseksi näkemykseksi yritysten ja talouden kansainvälistymisestä vaikka kyseessä on kokonaisvaltaisempi järjestelmämuutos jossa siirrymme laadullisesti uuteen kehitysvaiheeseen yhteiskuntasuhteiden tiivistyessä sekä uusien ylikansallisten hallintajärjestelmien kehittyessä.
Kansallisvaltioiden usein kapea vain omaa etua tavoitteleva katsantokanta muuttuu maailmanlaajuiseksi tietoisuudeksi väestönkasvun, luonnonvarojen riittävyyden, ympäristöongelmien, rikollisuuden, huumekaupan, AIDS:n kaltaisten sairauksien vaikutuksista ja pohdinnaksi kuinka noita uhkia voidaan torjua yhdessä. Ymmärrämme maailman rajallisuuden ja käsitämme sen kokonaisuudeksi, jonka osat ovat toisistaan riippuvaisia.
Sokealle punikille tuo kaikki on liian vaikeaa ymmärtää.
Ymmärrämme maailman rajallisuuden ja käsitämme sen kokonaisuudeksi, jonka osat ovat toisistaan riippuvaisia. Ongelmien ratkaiseminenkin on mahdollista vain kansainvälisellä yhteistyöllä. - Niinpä niin
Hegelin kansalaisvaltio oli hieman erilainen rakenteeltaan, kuin nykyisin se ymmärretään. Hegel erotti valtion ja kansalaisyhteiskunnan toisistaan. Valtiolla oli erilaisia tehtäviä ja eräs sen tehtävä oli kansalaisyhteiskunnan mahdollistuttaminen. Hegelin lähtökohtanahan oli kehitys ja etsintä, sen hän näki elämän tarkoitukseksi. Valtio ei instituutiona voi hengellistä etsintää suorittaa, sikäli se olisi siis järjestelmänä kuollut, elävä kansalaisyhteiskunta voi ainoastaan etsiä ja löytää henkisyyttä.
Kansalaisvaltioiden kehitystä täytyykin lähteä tarkastelemaan pikemminkin sosiologian kuin filosofian kautta, sikäli Weber on oikea lähde. Aiemmin ihmisten perusturvallisuudesta huolehtivat suvut ja heimot, nämä myös pitivät huolta järjestyksen säilymisestä. Kirkko omalta osaltaan tähän toimintaan myös osallistui. Valtio oli vapauden symboli, koska valtion mukanaan tuoma väkivaltakoneisto vapautti ihmiset huomattavasti hankalammalta vaihtoehdolta. Mikäli yksityiset ihmiset saavat rangaista vapaasti, rankaisun luonne muuttuu kostoksi ja tavat brutaaleiksi, tämän havaitsee varsin selvästi kansalaiskeskustelua seuraamalla. Weber näki valtoin väkivaltamonopolin positiivisena vaihtoehtona.
Liberalismin perusajatuksen luoja John Locke linkitti vapauden toteutumisen ihmisen luonnollisten, luovuttamattomien oikeuksien suojeluun. Locke oli sitä mieltä, että yksilöiden vapaudet ovat yhteiskunnan tärkein eettinen perusta. John Locken poliittinen teorian mukaan, kansansuvereniteettiteoria ja yksilönoikeudelliset vapaudet ovat keskenään jännitteisiä. Tämä oivallus synnytti utilitarismin.
John S. Mill on tunnettu utilitaristina, mutta hän sitä mieltä ettei yksilön tai muun yksityisen tahon toimintavapauteen saa tai ettei pidä sekaantua muissa kuin tietyissä poikkeustapauksissa. Kellään ei siis ole oikeutta käyttää valtaa yksilön yli, ellei vallankäyttö ole siten välttämätöntä, että sen avulla estetään toisia vahingoittamasta yksilöä. Mill on liberalisminteorian luoja. Mill oli myös sitä mieltä, että yksittäisten yksilöiden oikeushyvä voidaan uhrata, jos suuremmalle joukolle siitä koituu suurempi hyöty.
Voisi myös ajatella niin, että kansalaisvaltioiden luonnollinen kehityssuunta on liberalistinen, tämä näkemys perustuu siihen, että yksilöt ovat saavuttaneet riittävän vapauden tilan ja sivistystason. Valtion on tarpeetonta huolehtia yksilöistä, mikäli heillä on mahdollisuudet se itse tehdä. Yksilön vapaudet ovat ja valtion holhous ovat jännitteisiä nekin, vapautta rajoittaa aina riippuvuus.
En ole eri mieltä teeseistäsi, päinvastoin. Näkökulmani on hieman toinen.Harvinaista herkkua on kommenttisi tällä palstalla. Melkein voisi luulla, että olet ainoa järjelliseen keskusteluun kykenevä Jäbän lisäksi tällä haavaa.
Pidän pyrkimystä vapauteen valtiollisesta ohjauksesta luonteva kehitysvaiheena. Ongelma on vain siinä, että ihmisten ja kansojen riippuvuus kapitalistisen talouden kuristusotteesta ei ole tuonut erityisempää vapautta, vaan tiukkaa taloudellista riippuvuutta, joka on kuluttaja-työntekijä elämää, jonka katkaisee syöminen ja nukkuminen. Siitä puuttuu sen lisäksi kaikkinainen varmuus tulevaisuudesta, minkä takia pitää ponnistella tavallistakin enemmän.- Niinpä niin
Mielipidepankki kirjoitti:
Harvinaista herkkua on kommenttisi tällä palstalla. Melkein voisi luulla, että olet ainoa järjelliseen keskusteluun kykenevä Jäbän lisäksi tällä haavaa.
Pidän pyrkimystä vapauteen valtiollisesta ohjauksesta luonteva kehitysvaiheena. Ongelma on vain siinä, että ihmisten ja kansojen riippuvuus kapitalistisen talouden kuristusotteesta ei ole tuonut erityisempää vapautta, vaan tiukkaa taloudellista riippuvuutta, joka on kuluttaja-työntekijä elämää, jonka katkaisee syöminen ja nukkuminen. Siitä puuttuu sen lisäksi kaikkinainen varmuus tulevaisuudesta, minkä takia pitää ponnistella tavallistakin enemmän.Kiitos, arvostan mielipiteitäsi, joten annan kannustuksellesi sille kuuluvan arvon.
Vapaus on varsin mielenkiintoinen idea. Puhtaaseen vapauteen pyrkiminen, aikaan saa varsin loogisen kysymyksen siitä, minin pyritään ja keiden kustannuksella? Käytännössä n.s hyvinvointivaltioiden sosiaalinen turva takaa yksilövapaudet, se tekee sen riippumatta yksilöiden elämäntilanteesta tai persoonan rakenteesta. Olemme siis päässeet Marxin ihanneyhteiskuntaan. Demokratia toimii ja heikoimmista pidetään huolta. Riisto ei ole mahdollista, koska perustarpeet tulevat yhteiskunnan toimesta turvatuiksi. Voisi ehkä sanoa niin, että "väärin sammutettu", koska tämä yhteiskuntamalli on sosialistisenteorian vastainen.
Mikäli perustoimeentulo katsotaan riittäväksi tasolla, joka on huomattavasti suurempi, kuin maailmassa keskimäärin, silloin ei ponnisteluja työelämässä tarvita. Ongelmaksi muodostuu siis se, mikä on riittävän elintason taso? Kuinka paljon voimme odottaa maallista hyvää ja onko oikein, että joudumme ponnistelemaan lisäarvon saamiseksi? Nykyisen sosiaalisenoikeudenmukaisuusperiaatteiden ollessa tärkeitä arvoja, voimme myös kysyä aidosti: Onko oikeudenmukaista se, että osalla kansalaisista on työelämän vaatimusten lisäksi myös vastuu tuottamattoman työvoiman elintason riittävyydestä, koska pelkkä perusturva ei riitä? Ennen kaikkea, missä kulkee sen(kin) raja, että osalla kansalaissa on elättämisen vastuu, toisten vapauden vastapainoksi. "Elämäntapa intiaanit" ovat jo nyt tosi asia, samoin ovat he, joiden mielestä "paska duuneja" täytyisi tehdä ainoastaan "toisten". Niinpä niin kirjoitti:
Kiitos, arvostan mielipiteitäsi, joten annan kannustuksellesi sille kuuluvan arvon.
Vapaus on varsin mielenkiintoinen idea. Puhtaaseen vapauteen pyrkiminen, aikaan saa varsin loogisen kysymyksen siitä, minin pyritään ja keiden kustannuksella? Käytännössä n.s hyvinvointivaltioiden sosiaalinen turva takaa yksilövapaudet, se tekee sen riippumatta yksilöiden elämäntilanteesta tai persoonan rakenteesta. Olemme siis päässeet Marxin ihanneyhteiskuntaan. Demokratia toimii ja heikoimmista pidetään huolta. Riisto ei ole mahdollista, koska perustarpeet tulevat yhteiskunnan toimesta turvatuiksi. Voisi ehkä sanoa niin, että "väärin sammutettu", koska tämä yhteiskuntamalli on sosialistisenteorian vastainen.
Mikäli perustoimeentulo katsotaan riittäväksi tasolla, joka on huomattavasti suurempi, kuin maailmassa keskimäärin, silloin ei ponnisteluja työelämässä tarvita. Ongelmaksi muodostuu siis se, mikä on riittävän elintason taso? Kuinka paljon voimme odottaa maallista hyvää ja onko oikein, että joudumme ponnistelemaan lisäarvon saamiseksi? Nykyisen sosiaalisenoikeudenmukaisuusperiaatteiden ollessa tärkeitä arvoja, voimme myös kysyä aidosti: Onko oikeudenmukaista se, että osalla kansalaisista on työelämän vaatimusten lisäksi myös vastuu tuottamattoman työvoiman elintason riittävyydestä, koska pelkkä perusturva ei riitä? Ennen kaikkea, missä kulkee sen(kin) raja, että osalla kansalaissa on elättämisen vastuu, toisten vapauden vastapainoksi. "Elämäntapa intiaanit" ovat jo nyt tosi asia, samoin ovat he, joiden mielestä "paska duuneja" täytyisi tehdä ainoastaan "toisten".Kysymykseksi ovat täysin perusteltuja eikä niihin löydy helposti kunnollisia vastauksia.
Ehkä on niin, että elämme yhteisessä elintasoloukussa, missä yhden tason saavuttaminen tarkoittaa aina toiselle tasolle menemistä ja tästä uudesta tasosta tulee sitten se standardi, josta muodostuu legitiimi pääoma meille kaikille. Ensin perusturvaan kuuluivat ruoka, juoma ja asunto, sitten sanomalehti, puhelin ja teevee ja kohta myös auto, yksi ulkomaanmatka ja informaatioteknologian saatavuus. Näitä varten joudutaan ponnistelemaan entistä enemmän sekä omasta että toisten puolesta. Näitä tuotteita ja palveluita myyvät houkuttelevat meitä niin tekemään, valtio kannustaa myös siihen, jotta se saisi oman systeeminsä rahoitetuksi. Se on siis loukku ja oravanpyörä samalla kertaa.
Jotkut nuoremman polven filosofit ovat ottaneet esille ns. tyytymisen filosofian tällaisen menon vaihtoehtona. Tyydyttäisiin siis johonkin elintasoon ja oltaisiin jopa valmmiita palaamaan hieman alemmalle tasolle, koska kritiikki kerskakulutusta ja ympäristökuormitusta kohtaan on kasvanut. Itse pidän tätä ajatusta hyvänä, mutten usko, että siihen lähdetään vapaaehtoisuuden pohjalta.
Tällaiset asiat, elintasovaatimukset hivuttautuvat pikkuhiljaa. Nyt ei ole mitenkään erikoista, että Nurmijärven kepulaisessa ihanneyhteisössä asuvat sanovat, että kahden auton omistaminen on heille täysin välttämätöntä, koska kummankin puolison pitää päästä töihin, viedä lapset päiväkotiin, kouluun ja harrastuksiin omalla autolla, koska muuta välinettä ei ole tajolla. Tällainen puhe olisi kuulostanut täysin uskomattomalta 50 vuotta sitten, vaikka silloinkin käytiin töissä, koulussa ja harrastuksissa.
Kaikissa yhteisöissä ja systeemeissä on aina myös vapaamatkustajia. Eivät he ole vain elämäntapaintiaaneja tai paskaduunejan karttajia. Myös siellä toisessa päässä käyetään muita hyväksi, eletään keinottelulla ja maksetaan laskut muilla. Teollisutemmekin saatutti ihan vapaasti yhteiskunnan piikkiin niin kauan kun se sallittiin. Nyt samaa tekee maatalous. Siellä missä on niukkuutta, rahastetaan säälimättömästi jne.- Niinpä niin
Mielipidepankki kirjoitti:
Kysymykseksi ovat täysin perusteltuja eikä niihin löydy helposti kunnollisia vastauksia.
Ehkä on niin, että elämme yhteisessä elintasoloukussa, missä yhden tason saavuttaminen tarkoittaa aina toiselle tasolle menemistä ja tästä uudesta tasosta tulee sitten se standardi, josta muodostuu legitiimi pääoma meille kaikille. Ensin perusturvaan kuuluivat ruoka, juoma ja asunto, sitten sanomalehti, puhelin ja teevee ja kohta myös auto, yksi ulkomaanmatka ja informaatioteknologian saatavuus. Näitä varten joudutaan ponnistelemaan entistä enemmän sekä omasta että toisten puolesta. Näitä tuotteita ja palveluita myyvät houkuttelevat meitä niin tekemään, valtio kannustaa myös siihen, jotta se saisi oman systeeminsä rahoitetuksi. Se on siis loukku ja oravanpyörä samalla kertaa.
Jotkut nuoremman polven filosofit ovat ottaneet esille ns. tyytymisen filosofian tällaisen menon vaihtoehtona. Tyydyttäisiin siis johonkin elintasoon ja oltaisiin jopa valmmiita palaamaan hieman alemmalle tasolle, koska kritiikki kerskakulutusta ja ympäristökuormitusta kohtaan on kasvanut. Itse pidän tätä ajatusta hyvänä, mutten usko, että siihen lähdetään vapaaehtoisuuden pohjalta.
Tällaiset asiat, elintasovaatimukset hivuttautuvat pikkuhiljaa. Nyt ei ole mitenkään erikoista, että Nurmijärven kepulaisessa ihanneyhteisössä asuvat sanovat, että kahden auton omistaminen on heille täysin välttämätöntä, koska kummankin puolison pitää päästä töihin, viedä lapset päiväkotiin, kouluun ja harrastuksiin omalla autolla, koska muuta välinettä ei ole tajolla. Tällainen puhe olisi kuulostanut täysin uskomattomalta 50 vuotta sitten, vaikka silloinkin käytiin töissä, koulussa ja harrastuksissa.
Kaikissa yhteisöissä ja systeemeissä on aina myös vapaamatkustajia. Eivät he ole vain elämäntapaintiaaneja tai paskaduunejan karttajia. Myös siellä toisessa päässä käyetään muita hyväksi, eletään keinottelulla ja maksetaan laskut muilla. Teollisutemmekin saatutti ihan vapaasti yhteiskunnan piikkiin niin kauan kun se sallittiin. Nyt samaa tekee maatalous. Siellä missä on niukkuutta, rahastetaan säälimättömästi jne.Aivan, elämme nyt siinä tilanteessa, että elintasosta jo voitaisiin tinkiä ilman, että ihmisten ihmisarvo ja elämisen edellytykset siitä kärsisivät. Halukkuutta siihen ei ole riittävästi, tämäkin on totta.
Nyt olemme siinä tilanteessa, jossa kansantuotteen lisäyksen on oltava noin 4% luokkaa, jotta voisimme juosta juoksupyörässämme tässä vauhdissa ja mikään ei muuttuisi.
Elintasovaatimukset ovat kasvaneet ja ihmisten vaatimustaso on varsin korkea, vaikka kykyjä saavuttamiseen ei ole riittävästi. Ihmisten turhautuminen on oikeastaan luonnollista. Kuitenkin, missä kulkee se raja, jossa olemme menneet liian pitkälle, sekä kuluttamisen kannalta, että myös yksilöinä siinä, mitä oikeasti on oikeus vaatia yhteiskunnalta? Yksilöiden vastuu liittyy merkittävästi, myös vapauden käsitteeseen. Vapautta ei ole se, että riippuvuus lisääntyy, olipa riippuvuuden kohde mikä tahansa.
Yhteiskunnassamme on ihmisiä, joiden panostus kehittämiseen on suurempi kuin toisten. Mikäli panostus on taloudellista, saako siitä saada palkinnon?
Mikäli panostaminen on älyllistä, onko se arvokasta, vai jopa arvokkaampaa, kuin pelkän rahan sijoittaminen? Älyllinen panostus voi olla myös hyväksikäyttöä ja yhteiskunnallisten suhdanteiden hyödyntämistä, siis puhdasta opportunismia. Kenellä on riittävä kompetenssi erottamaan erilaiset motiivit, nämähän voivat olla epäselvät, jopa yksityiselle ihmiselle itselleenkin? Kairamon kujanjuoksu on tästä hyvä esimerkki. - Maltillinen oikeistolainen
Mielipidepankki kirjoitti:
Harvinaista herkkua on kommenttisi tällä palstalla. Melkein voisi luulla, että olet ainoa järjelliseen keskusteluun kykenevä Jäbän lisäksi tällä haavaa.
Pidän pyrkimystä vapauteen valtiollisesta ohjauksesta luonteva kehitysvaiheena. Ongelma on vain siinä, että ihmisten ja kansojen riippuvuus kapitalistisen talouden kuristusotteesta ei ole tuonut erityisempää vapautta, vaan tiukkaa taloudellista riippuvuutta, joka on kuluttaja-työntekijä elämää, jonka katkaisee syöminen ja nukkuminen. Siitä puuttuu sen lisäksi kaikkinainen varmuus tulevaisuudesta, minkä takia pitää ponnistella tavallistakin enemmän.Kapitalistinen talous kuristusotteineen on asia, joka kaipaisi tarkempaa erittelyä..
Kapitalismihan on ahtaasti ajatellen pääomien sijoittamista tuottojen toivossa ja talous taas näiden tuottojen aikaansaamista toimimalla siten, että toiminta tuottaa enemmän tuloja kuin se aiheutti kustannuksia.
Niinpä kapitalistinen talous ei kurista ketään, mutta hakee kyllä maksimaalista tuottoa sijoitetulle pääomalle, useimmiten vielä hyvin pitkäjänteisesti ja harvemmin pikavoittoja tavoitellen.
Kun valtiot tietävät tämän kapitalistisen talouden hyvin monen miljoonan yksittäisen toimijan päämäärän - sijoitetut pääoman tuoton maksimoinnin - neen eikö kansallisvaltioiden kannattaisi keskittytä siihen, että "meidän" rajojemme sisäpuolella toimiminen on kannattavinta. Se on kannattavinta myös kansallisvaltioille, koska silloin syntyy työtä ja verotettavaa tuloa kaikkien muiden verojen lisäksi, jos verot ovat kohtuullisella ja kilpailulykyisellä tasolla.
EU:n pyrkimys verotuksen harmonisointiin on mielestäni yksi tapa pitää Eurooppa edelleen kapitalisteille houkuttelevana.
Toinen globaali kehityspiirre on Kiinan, Intian ja muiden suurten (ja pientenkin) kehitysmaiden teollistuminen ja niiden kansantalouksien kasvu ja kansalaisten vaurastuminen.
Nämä maat ovat nyt siinä kehitysvaiheessa, missä Eurooppa oli sata vuotta sitten. Minusta on väärin moittia yrityksiä siitä, että ne vievät tuotantonsa juuri noihin maihin, koska siellä ovat sekä työntekijät, että tuotteiden asiakkaat ja heitä kon miljoonia kertoja enemmän kuin täällä. - Maltillinen oikeistolainen
Niinpä niin kirjoitti:
Aivan, elämme nyt siinä tilanteessa, että elintasosta jo voitaisiin tinkiä ilman, että ihmisten ihmisarvo ja elämisen edellytykset siitä kärsisivät. Halukkuutta siihen ei ole riittävästi, tämäkin on totta.
Nyt olemme siinä tilanteessa, jossa kansantuotteen lisäyksen on oltava noin 4% luokkaa, jotta voisimme juosta juoksupyörässämme tässä vauhdissa ja mikään ei muuttuisi.
Elintasovaatimukset ovat kasvaneet ja ihmisten vaatimustaso on varsin korkea, vaikka kykyjä saavuttamiseen ei ole riittävästi. Ihmisten turhautuminen on oikeastaan luonnollista. Kuitenkin, missä kulkee se raja, jossa olemme menneet liian pitkälle, sekä kuluttamisen kannalta, että myös yksilöinä siinä, mitä oikeasti on oikeus vaatia yhteiskunnalta? Yksilöiden vastuu liittyy merkittävästi, myös vapauden käsitteeseen. Vapautta ei ole se, että riippuvuus lisääntyy, olipa riippuvuuden kohde mikä tahansa.
Yhteiskunnassamme on ihmisiä, joiden panostus kehittämiseen on suurempi kuin toisten. Mikäli panostus on taloudellista, saako siitä saada palkinnon?
Mikäli panostaminen on älyllistä, onko se arvokasta, vai jopa arvokkaampaa, kuin pelkän rahan sijoittaminen? Älyllinen panostus voi olla myös hyväksikäyttöä ja yhteiskunnallisten suhdanteiden hyödyntämistä, siis puhdasta opportunismia. Kenellä on riittävä kompetenssi erottamaan erilaiset motiivit, nämähän voivat olla epäselvät, jopa yksityiselle ihmiselle itselleenkin? Kairamon kujanjuoksu on tästä hyvä esimerkki.Useimpiin meistä ihmisistä on sisällerakennettuna geeniperimänä jonkinasteinen ahneus ja kunnianhimo. Ehkä se on jokin sivumuoto perustarpeista, kun haluamme varmistaa, ettei elämä huomenna ole ainakaan huonompaa kuin tänään ja että meillä olisi jotain silloin, kun emme itse enää kykene mitään omin voimin hankkimaan.
Sosialismi loi aikanaan illuusion, ettei ihmisen tarvitse tehdä itse mitään, vaan yhteiskunta pitää huolen tasa-arvon, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja veljeyden kautta. Olin koulupoikana keätöissä ja ihmettelin, kun vanhemmat ammattimiehet moittivat minua siitä, että tei työtä liian ahkerasti: "Saman tuntipalkan saat vähemmälläkin hosumisella", nämä sanoivat.
Minun mielestäni me elämme nyt sellaisessa vaiheessa, että jokaiseen oravanpyörään olisi kehitettävä houkuttimia, jotka motivoisivat ihmiset tekemään kaikessa parastaan ja palkkioksi tekemisestä olisi kehitettävä sellaiset yksilölliset palkitsemisjärjestelmät, joissa se, joka yritti tosissaan saisi parempaa palkkaa kuin se, joka oli vain yrittävinään muiden siivellä.
Kehittämiseen panostaminen vaatisi aivan erityisiä toimia, joilla tunnistaisimme uudet ideat ja innovaatiot, pystyisimme arvioimaan niiden taloudellisen hyödynnettävyyden ja uskaltaisimme riskisijoittaa näihin keittyviin yrityksiin ne suuret pääomat, joita ne juuri alkuvaiheessaan tarvitsevat kehittyäkseen pienistä keksiuuriksi ja suurista maailmanlaajuisiksi.
Valtion pörssiyrityksissä olevasta omaisuudesta olisi merkittävä osa irroitettava innovatiivisten pk-alan kasvuyritysten riskisijoituksiin menemällä näiden yritysten osaomistajaksi ja irtautumalla sitten, kun yritys toimii omillaan. Aiheesta oli HS:n yliökirjoitus jokin aika sitten. - Niinpä niin
Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:
Useimpiin meistä ihmisistä on sisällerakennettuna geeniperimänä jonkinasteinen ahneus ja kunnianhimo. Ehkä se on jokin sivumuoto perustarpeista, kun haluamme varmistaa, ettei elämä huomenna ole ainakaan huonompaa kuin tänään ja että meillä olisi jotain silloin, kun emme itse enää kykene mitään omin voimin hankkimaan.
Sosialismi loi aikanaan illuusion, ettei ihmisen tarvitse tehdä itse mitään, vaan yhteiskunta pitää huolen tasa-arvon, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja veljeyden kautta. Olin koulupoikana keätöissä ja ihmettelin, kun vanhemmat ammattimiehet moittivat minua siitä, että tei työtä liian ahkerasti: "Saman tuntipalkan saat vähemmälläkin hosumisella", nämä sanoivat.
Minun mielestäni me elämme nyt sellaisessa vaiheessa, että jokaiseen oravanpyörään olisi kehitettävä houkuttimia, jotka motivoisivat ihmiset tekemään kaikessa parastaan ja palkkioksi tekemisestä olisi kehitettävä sellaiset yksilölliset palkitsemisjärjestelmät, joissa se, joka yritti tosissaan saisi parempaa palkkaa kuin se, joka oli vain yrittävinään muiden siivellä.
Kehittämiseen panostaminen vaatisi aivan erityisiä toimia, joilla tunnistaisimme uudet ideat ja innovaatiot, pystyisimme arvioimaan niiden taloudellisen hyödynnettävyyden ja uskaltaisimme riskisijoittaa näihin keittyviin yrityksiin ne suuret pääomat, joita ne juuri alkuvaiheessaan tarvitsevat kehittyäkseen pienistä keksiuuriksi ja suurista maailmanlaajuisiksi.
Valtion pörssiyrityksissä olevasta omaisuudesta olisi merkittävä osa irroitettava innovatiivisten pk-alan kasvuyritysten riskisijoituksiin menemällä näiden yritysten osaomistajaksi ja irtautumalla sitten, kun yritys toimii omillaan. Aiheesta oli HS:n yliökirjoitus jokin aika sitten.Ihmisten ahneus ja kunnianhimo on vaihdanta-arvon korottamista, näin sen ideana on turvallisuudentunteen lisääminen ja myös omanarvontunteen pönkittäminen. Vaihdanta-arvoon voi tietenkin vaikuttaa myös muutoin, kuin tavaroita ja statusta haalien. Kysehän on lopultakin siitä, mitä me arvostamme. Ihminen ei elääkseen tarvitse kovinkaan paljon, missään tapauksessa tällaisia sälämääriä ei ole tarve hankkia -huomista varten. Kyse on jostakin muusta.
Ihmisten arvoa määrittävät varsin monet asiat ja heillä on myös tarve mitata oma asemansa suhteessa toisiin. Kulutusyhteiskunnassa eräs arvon mitta on se, kuinka pystyy kuluttamaan. Varakkuus kertoo siitä, että arvo on korkea. Mikäli arvostaisimme vaikkapa älykkyyttä samassa mitassa, ihmiset ahnehtisivat tietoa ja pyrkisivät olemaan hyvinkin nokkelia, se nostaisi vaihdanta-arvoa. Intiassa arvostetaan guruja, jotka ovat saavuttaneet itsehillinnässä korkea tason, siksipä siellä tähän pyritään. Gurujen ongelmana tosin on se, ettei he voi hyödyntää arvostustaan juuri mitenkään, mikäli sisäistä tyytyväisyyttä ei siksi lasketa. - Maltillinen oikeistolainen
Niinpä niin kirjoitti:
Ihmisten ahneus ja kunnianhimo on vaihdanta-arvon korottamista, näin sen ideana on turvallisuudentunteen lisääminen ja myös omanarvontunteen pönkittäminen. Vaihdanta-arvoon voi tietenkin vaikuttaa myös muutoin, kuin tavaroita ja statusta haalien. Kysehän on lopultakin siitä, mitä me arvostamme. Ihminen ei elääkseen tarvitse kovinkaan paljon, missään tapauksessa tällaisia sälämääriä ei ole tarve hankkia -huomista varten. Kyse on jostakin muusta.
Ihmisten arvoa määrittävät varsin monet asiat ja heillä on myös tarve mitata oma asemansa suhteessa toisiin. Kulutusyhteiskunnassa eräs arvon mitta on se, kuinka pystyy kuluttamaan. Varakkuus kertoo siitä, että arvo on korkea. Mikäli arvostaisimme vaikkapa älykkyyttä samassa mitassa, ihmiset ahnehtisivat tietoa ja pyrkisivät olemaan hyvinkin nokkelia, se nostaisi vaihdanta-arvoa. Intiassa arvostetaan guruja, jotka ovat saavuttaneet itsehillinnässä korkea tason, siksipä siellä tähän pyritään. Gurujen ongelmana tosin on se, ettei he voi hyödyntää arvostustaan juuri mitenkään, mikäli sisäistä tyytyväisyyttä ei siksi lasketa.Fyysiset toimeentulon ja turvallisuuden tarpeet ovat tietysti pohjimmaisina, mutta kun muiden hyväksynnän ja arvostuksen saamisen sosiaalinen tarve tulee tyydytetyksi sillä, että muut nöyristelevät sitä, jolla on enemmän kuin heillkä, niin ahneus alkaa saada raadollisempia sävyjä rinnalleen. Tällaisia me ihmiset jostain syystä olemme eikä se ole politiikalla, idealismeilla, puolueilla, yhteiskuntajärjestelmillä eikä muillakaan ortodoksisilla ismeillä muuksi muutettavissa.
Ei silti, etteikö aina kannattaisi yrittää, mm. älykkyyden ihannointia ylitse maallisen mammonan ja epäitsekkään pyyteettömyyden arvostamista ohitse sen onko joku "meidän puolellamme vai meitä vastaan".
Laumaominaisuus tuo ihmiseen paljon erilaisia ominaisuuksia, kaikki eivät ole positiivisia.
Näiden ominaisuuksien ottaminen poliittisiksi tarralapuiksi tavalla, jossa kaikki hyvä leimataan omaan itseen ja omaan puolueeseen ja paha kasataan vain vastustajien niskoille, on hyvin paavoväyrysmäistä, vaikka usein sopii myös idealistisiin vasemmistolaisiin, joille aatteellisen olemassaolon ehto on, että löytyy myös demoni - kapitalisti - johon voi oman hyvyytensä suhteuttaa.
- Maltillinen oikeistolainen
Kansat ovat historiallisesti liikkuneet kohti väljempiä asumismahdollisuuksia, kun on tullut ahdasta. Siitä syntyivät kansainvaellukset ja myöhemmin tutkimusretket. Mekin vaelsimme tänne Baltian ja Unkarin kautta jostain Uralin takaa, jossa sanotan venäläisten nyt sortavan alkuperäisiä sukulaiskansojamme - esi-isiämme.
Kansojen filosofia ja valtioiden synty lienee historiallisesti aika nuorta, kun esim. Italia ja Saksakin olivat aika pitkään kumpikin oman kieltään puhuvien kansojen tilkkutäkittämiä ruhtinaskuntia.
Kansallisvaltiot ja niiden yhteinen hallinta näyttää syntyneen pienten ruhtinaskuntien yhteistyön tarpeesta. Maailmahan kehittyi. Keksittiin kehruukoneet, tuliaseet, raudan ja muiden metallien valmistus, höyrykoneet, jne... Yhdessä nämä pienvaltiot kehittyivät nopeammin.
Kun kansainvaellus jatkui Amerikkaan, kansat ja kansallisuudet sekoittuivat. Valtioita syntyi sitä mukaa, kun muutto kasvoi ja asutus eteni itään ja etelään. Liittovaltiomuodon vahvistamiseksi tarvittiin kuitenkin sota. Nyt Eurooppa on kehittämässä omaa liittovaltiotaan EU:n muodossa, mutta ei sodan vaan parlamentaarisen demokratian kautta.
Kaupallisissa suhteissa oli ennen tapana harrastaa eri muotoista protektionismia. Suomessa sitä harrastettiin jopa kaupunkien ja maaseudun välillä. Mannerheimintiellä, puoli korttelia Tullinpuomin Shellistä etelään, ovat vieläkin pystyssä ne kivipylväät, joiden välistä tuotteitaan myymään tulleet maalaiset kulkivat ja maksoivat tullinsa ennen kuin pääsivät torille kauppaa käymään. Ihmisilläkin piti olla kulkuluvat, passit tai proopuskat, jos aikoivat liikkua vapaasti maassa kotikseutunsa ulkopuolella.
Sosialistinen valtiokäsite oli näistä se, joka tiukimmin sulki rajansa ja ankarimmin vahti kansalaisiaan, ja piti kansalaisten välistä kaupallista toimintaa rikollisena aatteen petturuutena.
Kaikista edellä olevista voi sanoa, että talouden ohjausjärjestelmät olivat hyvin kansallisia, kun eri syistä ja eri tavoin syntyneet valtioiden rajat antoivat kansoille mahdollisuuden hyötyä siitä, että joku sai luvan tuoda tai viedä tavaraa rajan yli. Viennistä ei peritty tullia, jos vietiin omaa ylituotantoa. Tuonnista puolestaan perittiin kovaakin tullia, jos tavaralla oli kova kysyntä ja kansalla ostovoimaa.
Valtioiden välillä syntyi eroja lähinnä valtiomuodon perusteella. Monarkioilla meni hyvin, nos monarkki oli valistunut ja halusi parantaa kansansa hyvinvointia. Itsekkäät monarkit murhattiin tai tehtiin vallankumpous. Pohjoismaissa parlamentarismi riisui monarkit vallasta ja hyvinvointi tuli kielenkäyttöön sosialidemokraattien eufemismina ryöstöverotuksen peitenimeksi.
Vain Suomen kansallisvaltiossa jatkui Kekkosen diktatuuri, kun Moskovaa ja kgb:tä hyväksi käyttäen teeskenneltiin parlamentarismia, jotta olisi pysytty länsinaapureidemme taloudellisen ja hyvinvointikehityksen tahdissa.
Kekkosen tultua kyvyttömäksi hallitsemaan pääsimme pien normaaliin kansanvaltaiseen elämänmenoon sisäpolitiikassa ja kauppapolitiikankin puolella mukaan siihen kehitykseen, missä muu Eurooppa jo Unionissaan oli pitkällä menossa. Ulkopolitiikassa olemme kansallisvaltiona edelleen Pietarin läntinen läänitys, kun emme rohkene ottaa sitä askelta, jonka jälkeen olisimme myös ulko- ja turvallisuuspoliittisesti samassa joukossa Euroopan muiden vapaiden kansalaisvaltioiden kanssa.
Se, että perheet, heimot, ruhtinaskunnat ja kansaqkunnat ovat jatkaneet yhdistymistään suurempiin yhteistyökokonaisuuksiin, johtuu siitä, että meillä kaikilla on halu pärjätä ja voida paremmin.
Markkinoiden "armoilla" ihminen on ollut koko olemassaolonsa ajan. Ennen raahattiin omat tavarat torille, jonne kaikki muutkin raahasivat tavaransa ja siellä katsottiin, paljonko tarasta on mahdollista saada rahaa. Nyt tuo tori on osittain globaali markkina, vaikka torit löytyvät alkupeäisinä markkinapaikkoina vielä lähi-idästä, vaikkapa Egyptistä, jossa "markkinahinta" neuvotellaan joka päivä uudelleen myyjän ja ostajan välillä.
Talouselämän vapauttaminen yhteiskunnan holhouksesta tarkoittaa nykyisin lähinnä sitä, ettei uusi "ruhtinas" työntäisi omaa ahnetta kättään paikkoihin, joissa siitä on markkinoille, eli hyödykkeiden vaihdannalle ja hinnanmuodostukselle enemmän haittaa kuin hyötyä.
Talouselämä tulee siis vapauttaa, mutta ei yhteiskunnan holhouksesta, vaan liian hallitsevien ja liian vahvassa määräävässä asemassa olevien markkinaosapuolien hallinnasta.
Verotus on kansallisvaltioiden instrumentti, joka taitavasti käytettynä aina maksimoi valtion verotulot, kun veroastetta korkeasuhdanteissa pidetään ennallaan, jopa kiristetään ja laskusuhdanteen alkaessa mahdollisimman nopeasti höllennetään, jottei aleneva kysyntä ja kasvamaan pyrkivä työttömyys rasittaisi liiaksi valtion taloutta.
Verottomiin valtioihin tuskin missään pääsemme, ellei valtio itse toimi jonkin sellaisen hyödykkeen tuottajana ja myyjänä, josta saatavilla tuloilla se kattaisi julkiset kustannukset. Se taas verotetaanko työntekoa, kulutusta, sijoittamista, omistamista, omaisuuden ja rahan liikkumista omistajalta toiselle, vai jotain muuta edellisten lisäksi, ja millaisella eri veromuotojen yhdistelmällä toimitaan, vaikuttaa paljon kansalaisten hyvinvointiin.
Yhteiskunnan on saatava menojensa kattamiseen tulot, muuten ei homma pelaa. Yhteiskunnan ei kuitenkaan pidä omien tulojensa keräämisellä aiheuttaa sellaisia seurausvaikutuksia, jotka haittaavat yhteiskunnan toimintaa; saavat esim aikaan, että omat kansalaiset oa heidän omistamansa yritykset muuttavat kokonaan toisen kansan pariin.
Tämä vaara on lähellä, jos verotus on eri maissa kovin eri tavalla palkitseva ja/tai rankaiseva. Eniten haittaa on nimenomaan siitä, että kaikkein eniten ansaitsevat siirtyvät verotuksen vuoksi muualle ja siirtävät kannattavat yrityksensä sinne, missä ne kannattavat vielä paremmin.
Rikkaista ja köyhistä puhitaan yleensä verotuksen yhteydessä innokkaasti. Silloin pitäisi mennä laskemaan verotilastoista, tekä veroja todella maksavat. Yksi vanha luku, jonka tarkkuutta en enää takaa, kertoi muistini mukaan, että 0,1% kaikkein rikkaimmista maksoi 15% valtion verokertymästä.
Siis yksi promille (tuhannesosa = 1/1000) ihmisistä maksoi kuudesosan = 1/6 kaikista veroista.
Jonkun mielestä tämä on oikein, mutta silloin on turha valittaa, jos joku muuttaa maasta pois ja harrastaa tulojen hankkimistaan jossain toisessa maassa, joka tyyty vähempään osuuteen hänen hankkimistaan tuloista.
Se valtio, josta tämä "rikas" lähti joutuu joko tinkimään turvaverkoistaan tai kiristämään jäljellejääneiden kansalaistensa verotusta.
Oma johtopäätökseni on, että kansalaisvaltioiden aika on samassa tilassa nyt kuin oli ruhtinaskuntien aika keskiajalla ja nyt ovat heimopäälliköiden ja klaanien ajat lähi-idässä.
On hakeuduttava isompiin kokonaisuuksiin, uuteen yhteistyöhön ja pidettävä huolta kaikkien hyvinvoinnista tasapuolisella tavalla uusissa puitteissa, jotka näyttäisivät EU:n myötä alkaneen hakea muotojaan.
Keskustalaisille on hyvä muistuttaa, että jo Santeri Alkio näki kansallisvaltioiden toiminnan hankalaksi toinen toistensa puristuksessa ja haaveili "Euroopan Yhdysvalloista", jolla olisimyös oma yhteinen raha.
Näissä hieman laajemmissa puitteissa voimme varmaan todeta, että uudistuipa sosialidemokraattinen puolue mihin suuntaan tahansa, niin vasemmalla - sosialismissa - ei enää jonin ajan kuluttua ole ihmisiä kannattamassa historian tarpeettomaksi tekemää aatetta.
Sosialidemokratian uudistus - niin kuin Matti Vanhasenkin johtama keskustan politiikan uudistus - voi tapahtua ainoastaan taloudellisen liberalismin suuntaan, jos haluamme säilyttää hyvinvointivaltion kansalaisten palvelut kohtuukustannuksin ja samalla laadukkaina ja saatavuudeltaan riittävinä.- Niinpä niin
Taloudellisen liberalismin suurin ongelma on se, ettei se huomio ihmisten tarpeita, sikäli se on kuoleva aate. Liberalismi on mielenkiitoinen trendi, sen vaihtelee kollektivismin kanssa varsin säännöllisin väliajoin, mikäli seuraa ideologioiden sykliä, vaihteluväli on noin 20-30 vuotta. Voisi varsin suurelle todennäköisyydellä ennustaa sen, että varsin nopeasti lähitulevaisuudessa liberalistinen talouspolitiikka menettää kannatustaan ja tilalle astuu kollektiivinen huolenpito sekä luonnosta että lähimmäisistä.
Kansalaisvaltiot eivät häviä mihinkään, tästä olen samaa mieltä. Ihmisillä on tarve tuntea olevansa osa jostakin, kansaan kuuluminen on eräs merkki tällaisen tarpeen olemassa olosta. Missään tapauksessa liittovaltio ei tähän perustarpeeseen vastaa. Amerikassa liittovaltio on muodostunut, syitä tähän on monia, eräs tarkemmista on se, että maa on muodostunut muuttajista, joiden identiteetin perustana on oma (entinen) kansallisuus. On muodostunut tilkkutäkkimäinen kansallisyhteiskunta, jossa ihmiset hahmottavat pääosin itsensä oman kulttuuritaustansa mukaisesti. Eurooppaan ei tämän tyyppistä liittovaltiota voi istuttaa, ihmisten käsitys kuulumisesta omaan joukkoonsa on liian vahva. Epäilenkin, että Unioni laajentuessaan myös murenee, kehitys menisi tämän näkemykseni mukaisesti siis toiseen suuntaan, kuin nykyisin pyritään.
Mikäli voidaan luottaa siihen syklisyyteen, joka on tähän mennessä toistunut. Silloin Sosiaalidemokraattien täytyisi mennä piirun verran vasemmalle ja ottaa selvemmin yhteisvastuu kysymykset esille. Yhteisvastuullisuuteen kuuluisi myös luonnonsuojeluarvot. Arvomaailman ja aatteellisuuden korostaminen on tulevaisuudessa tärkeää, erityisen tärkeää se on jos nuorisoa halutaan houkutella mukaan politiikkaan.
Yrityksiltä täytyy voida vaatia yhteisvastuuta ja jopa jonkin asteista nationalismia. Mikäli yritykset eivät tätä itse oivalla, niin jatkossa valistuneet kuluttajat panevat yrityksen sen käsittämään. Merkkejä tästä trendistä on jo näkyvissä, vaikkapa Saksalaisten suhtautumisessa Nokiaan. Reaktio olisi ollut vahvempi, mikäli Nokia olisi mielletty Saksalaiseksi. Suomessa ollaan tältä osin hieman jälkijunassa. Kemijärveläisten suhtautuminen Keskustapuolueeseen antaa tosin viitteitä siitä, että täälläkin on asenneilmasto muuttumassa.
Vanhasen liberalismi on vaarallista, se on sitä puolueellensa ja myös kansallemme. Aivan holtittomasti ei virran vietävänä voi kansakunta olla. Johtajuutta tarvitaan ja vastuullista omien kansalaisten etujen valvomista, tähän Vanhanen ei kykene. Mikään yhteisö ei kovinkaan kauan katsele sellaista johtamistyyliä, jossa arvomaailma on unohtunut ja taloudelliset lainalaisuudet ovat niiden paikan ottaneet. Ihmiset tarvitsevat valtion käsitteen ja tarvitsevan myös sen kokemuksen, että johtajilla on heidän etunsa ensisijalla. Niinpä niin kirjoitti:
Taloudellisen liberalismin suurin ongelma on se, ettei se huomio ihmisten tarpeita, sikäli se on kuoleva aate. Liberalismi on mielenkiitoinen trendi, sen vaihtelee kollektivismin kanssa varsin säännöllisin väliajoin, mikäli seuraa ideologioiden sykliä, vaihteluväli on noin 20-30 vuotta. Voisi varsin suurelle todennäköisyydellä ennustaa sen, että varsin nopeasti lähitulevaisuudessa liberalistinen talouspolitiikka menettää kannatustaan ja tilalle astuu kollektiivinen huolenpito sekä luonnosta että lähimmäisistä.
Kansalaisvaltiot eivät häviä mihinkään, tästä olen samaa mieltä. Ihmisillä on tarve tuntea olevansa osa jostakin, kansaan kuuluminen on eräs merkki tällaisen tarpeen olemassa olosta. Missään tapauksessa liittovaltio ei tähän perustarpeeseen vastaa. Amerikassa liittovaltio on muodostunut, syitä tähän on monia, eräs tarkemmista on se, että maa on muodostunut muuttajista, joiden identiteetin perustana on oma (entinen) kansallisuus. On muodostunut tilkkutäkkimäinen kansallisyhteiskunta, jossa ihmiset hahmottavat pääosin itsensä oman kulttuuritaustansa mukaisesti. Eurooppaan ei tämän tyyppistä liittovaltiota voi istuttaa, ihmisten käsitys kuulumisesta omaan joukkoonsa on liian vahva. Epäilenkin, että Unioni laajentuessaan myös murenee, kehitys menisi tämän näkemykseni mukaisesti siis toiseen suuntaan, kuin nykyisin pyritään.
Mikäli voidaan luottaa siihen syklisyyteen, joka on tähän mennessä toistunut. Silloin Sosiaalidemokraattien täytyisi mennä piirun verran vasemmalle ja ottaa selvemmin yhteisvastuu kysymykset esille. Yhteisvastuullisuuteen kuuluisi myös luonnonsuojeluarvot. Arvomaailman ja aatteellisuuden korostaminen on tulevaisuudessa tärkeää, erityisen tärkeää se on jos nuorisoa halutaan houkutella mukaan politiikkaan.
Yrityksiltä täytyy voida vaatia yhteisvastuuta ja jopa jonkin asteista nationalismia. Mikäli yritykset eivät tätä itse oivalla, niin jatkossa valistuneet kuluttajat panevat yrityksen sen käsittämään. Merkkejä tästä trendistä on jo näkyvissä, vaikkapa Saksalaisten suhtautumisessa Nokiaan. Reaktio olisi ollut vahvempi, mikäli Nokia olisi mielletty Saksalaiseksi. Suomessa ollaan tältä osin hieman jälkijunassa. Kemijärveläisten suhtautuminen Keskustapuolueeseen antaa tosin viitteitä siitä, että täälläkin on asenneilmasto muuttumassa.
Vanhasen liberalismi on vaarallista, se on sitä puolueellensa ja myös kansallemme. Aivan holtittomasti ei virran vietävänä voi kansakunta olla. Johtajuutta tarvitaan ja vastuullista omien kansalaisten etujen valvomista, tähän Vanhanen ei kykene. Mikään yhteisö ei kovinkaan kauan katsele sellaista johtamistyyliä, jossa arvomaailma on unohtunut ja taloudelliset lainalaisuudet ovat niiden paikan ottaneet. Ihmiset tarvitsevat valtion käsitteen ja tarvitsevan myös sen kokemuksen, että johtajilla on heidän etunsa ensisijalla.Luulen, että olet oikeassa ja taidan olla kanssasi tälläkin kertaa samaa mieltä kaikissa kohdin.
Uskon myös tällaiseen syklisyyteen ja seuraavana on vuorossa kollektivismin nousu vastareaktiona liian pitkälle ajautuneelle liberalismille. Kolektivismin nousua voi vauhdittaa mahdollinen energiakriisi. Se supistaisi taas maailmaa kansallisvaltioiden suuntaan ja pysäyttäisi globalisaatiokehityksen. Kollektivismin kasvulla on tässä mielessä myös haittansa, koska se voi johtaa nationalismin ylikorostamiseen, mistä aina on ollut seurauksena sotia.
No, mitäpä tässä oiekastaan muuta, kun kirjoitit jo lähes kaiken olennaisen.- höppänäukkoa
Mielipidepankki kirjoitti:
Luulen, että olet oikeassa ja taidan olla kanssasi tälläkin kertaa samaa mieltä kaikissa kohdin.
Uskon myös tällaiseen syklisyyteen ja seuraavana on vuorossa kollektivismin nousu vastareaktiona liian pitkälle ajautuneelle liberalismille. Kolektivismin nousua voi vauhdittaa mahdollinen energiakriisi. Se supistaisi taas maailmaa kansallisvaltioiden suuntaan ja pysäyttäisi globalisaatiokehityksen. Kollektivismin kasvulla on tässä mielessä myös haittansa, koska se voi johtaa nationalismin ylikorostamiseen, mistä aina on ollut seurauksena sotia.
No, mitäpä tässä oiekastaan muuta, kun kirjoitit jo lähes kaiken olennaisen.Nýthän ollaan kollektivismissa. Koko maailma on kollektiivista markkina-aluetta, samoin aatteet, rikollisuus, sairaudet, energia ym. ovat koko maailmaa koskettavia asioita.
Tuo jota sinä nimität kollektivismisksi on ihan jotain muuta, protektionismia tai sulkeutumeisuutta, hajautumista ja suojautumista pieniin lokeroihin.
Olet sinä saatanan tyhmä ukko - Maltillinen oikeistolainen
Niinpä niin kirjoitti:
Taloudellisen liberalismin suurin ongelma on se, ettei se huomio ihmisten tarpeita, sikäli se on kuoleva aate. Liberalismi on mielenkiitoinen trendi, sen vaihtelee kollektivismin kanssa varsin säännöllisin väliajoin, mikäli seuraa ideologioiden sykliä, vaihteluväli on noin 20-30 vuotta. Voisi varsin suurelle todennäköisyydellä ennustaa sen, että varsin nopeasti lähitulevaisuudessa liberalistinen talouspolitiikka menettää kannatustaan ja tilalle astuu kollektiivinen huolenpito sekä luonnosta että lähimmäisistä.
Kansalaisvaltiot eivät häviä mihinkään, tästä olen samaa mieltä. Ihmisillä on tarve tuntea olevansa osa jostakin, kansaan kuuluminen on eräs merkki tällaisen tarpeen olemassa olosta. Missään tapauksessa liittovaltio ei tähän perustarpeeseen vastaa. Amerikassa liittovaltio on muodostunut, syitä tähän on monia, eräs tarkemmista on se, että maa on muodostunut muuttajista, joiden identiteetin perustana on oma (entinen) kansallisuus. On muodostunut tilkkutäkkimäinen kansallisyhteiskunta, jossa ihmiset hahmottavat pääosin itsensä oman kulttuuritaustansa mukaisesti. Eurooppaan ei tämän tyyppistä liittovaltiota voi istuttaa, ihmisten käsitys kuulumisesta omaan joukkoonsa on liian vahva. Epäilenkin, että Unioni laajentuessaan myös murenee, kehitys menisi tämän näkemykseni mukaisesti siis toiseen suuntaan, kuin nykyisin pyritään.
Mikäli voidaan luottaa siihen syklisyyteen, joka on tähän mennessä toistunut. Silloin Sosiaalidemokraattien täytyisi mennä piirun verran vasemmalle ja ottaa selvemmin yhteisvastuu kysymykset esille. Yhteisvastuullisuuteen kuuluisi myös luonnonsuojeluarvot. Arvomaailman ja aatteellisuuden korostaminen on tulevaisuudessa tärkeää, erityisen tärkeää se on jos nuorisoa halutaan houkutella mukaan politiikkaan.
Yrityksiltä täytyy voida vaatia yhteisvastuuta ja jopa jonkin asteista nationalismia. Mikäli yritykset eivät tätä itse oivalla, niin jatkossa valistuneet kuluttajat panevat yrityksen sen käsittämään. Merkkejä tästä trendistä on jo näkyvissä, vaikkapa Saksalaisten suhtautumisessa Nokiaan. Reaktio olisi ollut vahvempi, mikäli Nokia olisi mielletty Saksalaiseksi. Suomessa ollaan tältä osin hieman jälkijunassa. Kemijärveläisten suhtautuminen Keskustapuolueeseen antaa tosin viitteitä siitä, että täälläkin on asenneilmasto muuttumassa.
Vanhasen liberalismi on vaarallista, se on sitä puolueellensa ja myös kansallemme. Aivan holtittomasti ei virran vietävänä voi kansakunta olla. Johtajuutta tarvitaan ja vastuullista omien kansalaisten etujen valvomista, tähän Vanhanen ei kykene. Mikään yhteisö ei kovinkaan kauan katsele sellaista johtamistyyliä, jossa arvomaailma on unohtunut ja taloudelliset lainalaisuudet ovat niiden paikan ottaneet. Ihmiset tarvitsevat valtion käsitteen ja tarvitsevan myös sen kokemuksen, että johtajilla on heidän etunsa ensisijalla.Määrittelet taloudellisen liberalismin yksipuolisesti. Siihen kuuluu minun mielestäni vahvana yhteiskunnan ote siinä mielessä, että yhteiskunta lainsäädännöllään takaa kilpailun vapauden.
Jos kilpailu on vapaata (ei monopoleja eikä suurten yritysten kartelleja tai muuta harvainvaltaa), niin liberalismi ottaa automaattisesti huomioon ihmisten tarpeet, koska yksityisen sektorin taloudellisen toiminnan tuloksen tekeminen perustuu aina siihen, että omat hyödykkeet täyttävät kuluttajan tarpeet kilpailijan hyödykkeitä laadukkaammin ja/tai edullisemmin.
Taloudellisen liberalismin sisältämä kilpailunvapaus (edellyttäen että yhteiskunta pitää vapaudesta huolta) johtaa automaattisesti kansalaisten parhaaseen, kun se pakottaa keskenään kilpailevat yritykset maksimoimaan laatunsa ja minimoimaan hintansa saadakseen asiakkaat valitsemaan oman hyödykkeensä kilpailevan tarjonnan joukosta.
Tässä mielessä taloudellinen liberalismi ei mitenkään liity syklisiin suhdannevaihteluihin.
Kansallisvaltioista olen samaa mieltä. Heitto EU:sta ja Euroopan yhdysvalloista oli lähinnä vertauskuvallinen. Euroopan kansallisvaltioiden yhteistyö tiivistryy koko ajan ja etenee kohti liittovaltiomaista yhteistyötapaa, mutta ei muodostu koskaan samanlaiseksi vahvasti keskusjohtoiseksi, presidenttivaltraiseksi järjestelmäksi kuin USA on nyt.
Sosialidemokraattien aatteellisen syklin arviointi ei minusta ole mielekästä oman lyhyen historiamme perusteella. Sisällissota jakoi sosialidemokraatit laillisuuden kannattajiin ja vallankumousta ajaviin. Tämä jako sosialidemokraatteihin ja kommunisteihin säilyi sotien jälkeenkin aina 80-luvulle saakka, kunnes kommunismi haalistui nykyiseksi vasemmistoliiton eurososialismiksi.
Oikeisto/vasemmisto -akselilla ajatellen sosialidemokratia oli hyvin työväenhenkistä ennen sotia, erittäin oikeistolaista heti sotien jälkeen, kun se otti tehtäväkseen ay-liikkeen puolustamisen kommunismia vastaan. Oikeistolaisuus jatkui Kekkosen vastustamisena koko 50- ha 60-lukujen ja alkoi vasemmistolaistua vasta, kun suuret (sota-ajan historiasta vapaat) ikäluokat astuivat politiikkaan.
70-80-lukujen vasemmistoliike sosialidemokratian sisällä liittyi paljolti länsimaiseen opiskelijaliikkeeseen ja mm. siihen, että entisten maailmanvaltojen siirtomaat saivat itsenäisyytensä joko lahjana tai taistellen, ja muuttuivat useimmiten kommunistisiksi.
Kolmas maailma, Vietnamin sota, kapitalisti-imperialistien sorto, NL:on avaruuden valloitus, ETYK ja sen aikaan saama liennytyksen henki... kaikki tänmä sai aikaan, että SDP:n nuoriso ajoi usein jopa SKP:n kommunisteista vasemmalta ohi pyrkiessään parantamaan maailmaa uskoen, että kommunismi omaksuu markkinatalouden parhaat puolet ja että kapitalismikin lähestyy kommunismia tasa-arvon ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kautta.
Kun keskusta nyt liberalisoituu, se lähestyy markkinataloutta juuri niin kuin pitääkin: tavoittelemalla hyödykseen markkinatalouden parhaita puolia ja torjuen vapaan kilpailun aiheuttamisa seurauksia, joista paperin ja sellun kysynnän lasku länsimaissa nyt aiheuttaa, kun ylituotantoa on leikattava Suomessakin.
Yrityksiltä vaaditaan jatkossa vain sitä yhteiskuntavastuuta, että ne maksimoivat kannattavuutensa, koska silloin ne voivat myös maksimoida maksamansa palkat - jos pärjäävät kilpailussa. Yhteiskunnan vastuu on edellytysten luominen uutta yritystoimintaa varten ja uusien työpaikkojen synnyttämiselle, kun niitä väistämättä aina joltain toimialalta vapautuu.
Taloudelliset lainalaisuudet eivät koskaan ota poliittisten arvojen paikkaa. Politiikan on toki otettava huomioon taloudelliset lainalaisuudet, koska kansallisvaltioilla ja poliitikoilla ei ole ainuttakaan keinoa pakottaa yhtään vapailla markkinoilla toimivaa yritystä toimimaan hyuinommin kannattavan vaihtoehdon mukaan, jos kannattavampi vaihtoehto on mahdollinen.
Ainoa keino olisi tullimuurit, tuontimaksut ja valtion tuet kotimaisille yrityksille. Se on vain järjestelmä, josta olemme halunneet eroon jo Kekkosen aikana, yli 40 vuoden ajan. - Niinpä niin
Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:
Määrittelet taloudellisen liberalismin yksipuolisesti. Siihen kuuluu minun mielestäni vahvana yhteiskunnan ote siinä mielessä, että yhteiskunta lainsäädännöllään takaa kilpailun vapauden.
Jos kilpailu on vapaata (ei monopoleja eikä suurten yritysten kartelleja tai muuta harvainvaltaa), niin liberalismi ottaa automaattisesti huomioon ihmisten tarpeet, koska yksityisen sektorin taloudellisen toiminnan tuloksen tekeminen perustuu aina siihen, että omat hyödykkeet täyttävät kuluttajan tarpeet kilpailijan hyödykkeitä laadukkaammin ja/tai edullisemmin.
Taloudellisen liberalismin sisältämä kilpailunvapaus (edellyttäen että yhteiskunta pitää vapaudesta huolta) johtaa automaattisesti kansalaisten parhaaseen, kun se pakottaa keskenään kilpailevat yritykset maksimoimaan laatunsa ja minimoimaan hintansa saadakseen asiakkaat valitsemaan oman hyödykkeensä kilpailevan tarjonnan joukosta.
Tässä mielessä taloudellinen liberalismi ei mitenkään liity syklisiin suhdannevaihteluihin.
Kansallisvaltioista olen samaa mieltä. Heitto EU:sta ja Euroopan yhdysvalloista oli lähinnä vertauskuvallinen. Euroopan kansallisvaltioiden yhteistyö tiivistryy koko ajan ja etenee kohti liittovaltiomaista yhteistyötapaa, mutta ei muodostu koskaan samanlaiseksi vahvasti keskusjohtoiseksi, presidenttivaltraiseksi järjestelmäksi kuin USA on nyt.
Sosialidemokraattien aatteellisen syklin arviointi ei minusta ole mielekästä oman lyhyen historiamme perusteella. Sisällissota jakoi sosialidemokraatit laillisuuden kannattajiin ja vallankumousta ajaviin. Tämä jako sosialidemokraatteihin ja kommunisteihin säilyi sotien jälkeenkin aina 80-luvulle saakka, kunnes kommunismi haalistui nykyiseksi vasemmistoliiton eurososialismiksi.
Oikeisto/vasemmisto -akselilla ajatellen sosialidemokratia oli hyvin työväenhenkistä ennen sotia, erittäin oikeistolaista heti sotien jälkeen, kun se otti tehtäväkseen ay-liikkeen puolustamisen kommunismia vastaan. Oikeistolaisuus jatkui Kekkosen vastustamisena koko 50- ha 60-lukujen ja alkoi vasemmistolaistua vasta, kun suuret (sota-ajan historiasta vapaat) ikäluokat astuivat politiikkaan.
70-80-lukujen vasemmistoliike sosialidemokratian sisällä liittyi paljolti länsimaiseen opiskelijaliikkeeseen ja mm. siihen, että entisten maailmanvaltojen siirtomaat saivat itsenäisyytensä joko lahjana tai taistellen, ja muuttuivat useimmiten kommunistisiksi.
Kolmas maailma, Vietnamin sota, kapitalisti-imperialistien sorto, NL:on avaruuden valloitus, ETYK ja sen aikaan saama liennytyksen henki... kaikki tänmä sai aikaan, että SDP:n nuoriso ajoi usein jopa SKP:n kommunisteista vasemmalta ohi pyrkiessään parantamaan maailmaa uskoen, että kommunismi omaksuu markkinatalouden parhaat puolet ja että kapitalismikin lähestyy kommunismia tasa-arvon ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kautta.
Kun keskusta nyt liberalisoituu, se lähestyy markkinataloutta juuri niin kuin pitääkin: tavoittelemalla hyödykseen markkinatalouden parhaita puolia ja torjuen vapaan kilpailun aiheuttamisa seurauksia, joista paperin ja sellun kysynnän lasku länsimaissa nyt aiheuttaa, kun ylituotantoa on leikattava Suomessakin.
Yrityksiltä vaaditaan jatkossa vain sitä yhteiskuntavastuuta, että ne maksimoivat kannattavuutensa, koska silloin ne voivat myös maksimoida maksamansa palkat - jos pärjäävät kilpailussa. Yhteiskunnan vastuu on edellytysten luominen uutta yritystoimintaa varten ja uusien työpaikkojen synnyttämiselle, kun niitä väistämättä aina joltain toimialalta vapautuu.
Taloudelliset lainalaisuudet eivät koskaan ota poliittisten arvojen paikkaa. Politiikan on toki otettava huomioon taloudelliset lainalaisuudet, koska kansallisvaltioilla ja poliitikoilla ei ole ainuttakaan keinoa pakottaa yhtään vapailla markkinoilla toimivaa yritystä toimimaan hyuinommin kannattavan vaihtoehdon mukaan, jos kannattavampi vaihtoehto on mahdollinen.
Ainoa keino olisi tullimuurit, tuontimaksut ja valtion tuet kotimaisille yrityksille. Se on vain järjestelmä, josta olemme halunneet eroon jo Kekkosen aikana, yli 40 vuoden ajan.Taloudellinen liberalismi on ideologiana hyvinkin kaunis, kuten aatteellisilla filosofioilla on tapana. Käytännössä sen aatteellisuus ei toteudu, ei se ainakaan vielä missään ole toteutunut. Ongelmana on nimenomaan ihmisten huomionottamattomuus. Markkinatalous toimii omien etujensa mukaisesti, tässä ei inhimillistä näkökulmaa huomioida. Tehdas siis suoltaa tavaraa, jonka sen markkinamekanismeillaan ajattelee saavansa kaupaksi, täysin riippumatta ihmisten tarpeista sinänsä. Kaupallisestihan ajatellen, sillä ei ole merkitystä, kuinka tarpeellinen tuote on. Oleellista on se, kuinka tuote kaupaksi saadaan.
Liberaalinen talousajattelu unohtaa yhteisvastuun ja myöskin työntekijöiden oikeudet tuottamaansa lisäarvoon. Valtion näkeminen ainoastaan mahdollistuttajana on myös vastoin yleishumanistista ajattelutapaa.
Ajatus liberalistisen ajattelutavan syklisyydestä on varsin yleinen ja tähän mennessä jopa todistettavissa. Liberalistinen politiikka ja myös kaupallinen toteutus eivät voi jatkua loputtomiin, koska ihmisillä on tarve huolehtia toisistaan, nykyisin myös luontoarvot ovat tulleet tärkeiksi. Ihmiset ovat ahneita ainoastaan tiettyyn pisteeseen saakka, vaihtoehtoiset kulutusmuodot ja niiden suosio ovat yksi esimerkki siitä, mitä ihmiset ajattelevat nykyisin.
Mikäli mm. ilmastonmuutos on jatkuva, silloin on varsin luonnollista, että kulutusta pyritään vähentämään ja myös tuottamista. Kollektiivisuus on silloin se, joka on luonteva vaihtoehto. Halusimmepa sitä, oman aatesuuntamme pohjalta, tai emme.
Mikäli yrityksillä on sellainen näkökanta, ettei niitä voida pakottaa toimimaan yhteisvastuullisesti, voisin veikata tämän tyyppisen yrityksen kuningastien loppumista varsin pikaisesti. Ajatellaan vaikkapa Suomalaisen paperin boikotointia saksassa, tai kieltoa painaa Harry Potterit suomalaiselle paperille. Yritys varsin nopeasti alkaa oivaltamaan, mitä tekijöitä on kuunneltava silloin, kun tämä kehitys lisääntyy.
Poliitikot oivaltavat myös varsin nopeasti, mikä heidän kannatuksensa kannalta on hyväksi, missään tapauksessa ihmiset eivät kovinkaan monta kertaa hyväksy sitä, että heidän elintärkeät etunsa uhrataan markkinavoimien alttarille. - Maltillinen oikeistolainen
Niinpä niin kirjoitti:
Taloudellinen liberalismi on ideologiana hyvinkin kaunis, kuten aatteellisilla filosofioilla on tapana. Käytännössä sen aatteellisuus ei toteudu, ei se ainakaan vielä missään ole toteutunut. Ongelmana on nimenomaan ihmisten huomionottamattomuus. Markkinatalous toimii omien etujensa mukaisesti, tässä ei inhimillistä näkökulmaa huomioida. Tehdas siis suoltaa tavaraa, jonka sen markkinamekanismeillaan ajattelee saavansa kaupaksi, täysin riippumatta ihmisten tarpeista sinänsä. Kaupallisestihan ajatellen, sillä ei ole merkitystä, kuinka tarpeellinen tuote on. Oleellista on se, kuinka tuote kaupaksi saadaan.
Liberaalinen talousajattelu unohtaa yhteisvastuun ja myöskin työntekijöiden oikeudet tuottamaansa lisäarvoon. Valtion näkeminen ainoastaan mahdollistuttajana on myös vastoin yleishumanistista ajattelutapaa.
Ajatus liberalistisen ajattelutavan syklisyydestä on varsin yleinen ja tähän mennessä jopa todistettavissa. Liberalistinen politiikka ja myös kaupallinen toteutus eivät voi jatkua loputtomiin, koska ihmisillä on tarve huolehtia toisistaan, nykyisin myös luontoarvot ovat tulleet tärkeiksi. Ihmiset ovat ahneita ainoastaan tiettyyn pisteeseen saakka, vaihtoehtoiset kulutusmuodot ja niiden suosio ovat yksi esimerkki siitä, mitä ihmiset ajattelevat nykyisin.
Mikäli mm. ilmastonmuutos on jatkuva, silloin on varsin luonnollista, että kulutusta pyritään vähentämään ja myös tuottamista. Kollektiivisuus on silloin se, joka on luonteva vaihtoehto. Halusimmepa sitä, oman aatesuuntamme pohjalta, tai emme.
Mikäli yrityksillä on sellainen näkökanta, ettei niitä voida pakottaa toimimaan yhteisvastuullisesti, voisin veikata tämän tyyppisen yrityksen kuningastien loppumista varsin pikaisesti. Ajatellaan vaikkapa Suomalaisen paperin boikotointia saksassa, tai kieltoa painaa Harry Potterit suomalaiselle paperille. Yritys varsin nopeasti alkaa oivaltamaan, mitä tekijöitä on kuunneltava silloin, kun tämä kehitys lisääntyy.
Poliitikot oivaltavat myös varsin nopeasti, mikä heidän kannatuksensa kannalta on hyväksi, missään tapauksessa ihmiset eivät kovinkaan monta kertaa hyväksy sitä, että heidän elintärkeät etunsa uhrataan markkinavoimien alttarille.Ei taloudellinen liberalismi ole missään toteutunut "täydellisenä" eikä sen tarvitsekaan. Liberaalisuus (vapaus) voi käöytännössä toteutua vain säännellyissä puitteissa, koska muuten ihminen ahneudessaan ja omanvoitonpyynnissään astuisi toisten ihmisten vapauden loukkaamattomalle alueelle.
Siksi tarvitaan mm. kilpailun vapautta suojaavat kartellilait, työaikalait, lapsityövoiman kieltävät lait, irtisanomissuojat, yt-menettelyt, ympäristön suojelulait, jätteiden käsittelylait, kierrätyslait, tuotteiden alkuperämerkinnät, tekijän- ja patenttioikeulajit... ja paljon muuta.
Tätä kautta otetaan huomioon yhteisöllisyys ja suojataan nimenomaan sitä, että talous pysyy liberaalina eikä joudu harvojen toimijoiden yksinoikeudeksi.
Mikäli kilpailun vapaudesta huolehditaan, yksikään tehdas ei "suolla tavaraa, jonka sen markkinamekanismeillaan ajattelee saavansa kaupaksi, täysin riippumatta ihmisten tarpeista sinänsä", vaan jokaisen tehtaan on vapaassa kilpailutilanteessa tuotettava sellaista tavaraa, jonka me ihmiset olemme halukkaat valitsemaan kaikkien tarjolla olevien joukosta ja maksamaan siitä pyydetyn hinnan.
Tämän kaltainen asiakaslöhtöisyys toimii ainoastaan silloin, kun markkinoilla on riittävästi "tehtaita" kilpailemassa keskenään, koska vain ne menestyvät, joiden tuote vastaa laadultaan parhaiten asiakkaiden tarpeita ja jonka hinnan asiakkaat ovat valmiit maksamaan.
Tätä liberaalin talouden ja vapaan markkinatalouden asiakaslähtöisyyttä saa kutsua idrealismiksi ja filosofiaksikin, jos niin haluaa. Se, ettei se ole vielä toteutunut kuin harvoilta osiltaan joissain länsimaissa, todistaa vain sen, että matkaa on jäljellä ennen kuin pääsemme nauttimaan niistä hyvinvointipalvelujen runsaudresta kohtuullisella veroasteella, jotka meitä odottavat, kunhan ensin saamme talouden mekanismit toimimaan meidän ihmisten itse asettamillamme ehdoilla.
Yritykset nimittäin ovat hyvin nöyriä sen edessä, että me kuluttajat valitsemme kilpailevista ehdokkaista sen, jota parhaana pidämme ja annamme rahamme sille yritykselle. Vain meidän kuluttajien valinnanvapaus (vapaan tarjonnan edessä) pakottaa meidän rahojamme haluavat yritykset koko ajan ponnistelemaan kohti parempaa laatua ja halvempia hintoja.
Ilman liberaalia taloutta olisimme siinä tilanteessa, jota edellä kuvasit: sen armoilla, mitä joku tehtaastaan suoltaa ja luulee meidän tarvitsevan.
Ruotsalainen taloustutkija - nimeä en nyt muista - totesi jo 70-luvun kuumina vuosina, että ne haitat, joita markkinoiden vapaus ihmisille aiheuttaa ovat aina pienempiä kuin ne haitat, jotka poliitikot aiheuttavat yrittäessään säädellä "markkinavoimia".
Sellaista käsitettä kuin markkinavoimat ei nimittäin ole olemassa, vaikka termi on yleistynyt populistiseen mediajournalismiin ja poliitikkojen retoriikkaan. Markkinavoimat ovat tulosta äärettömän monista erilaisista ja eri tasoilla tehdyistä päätöksistä ja kaikkien meidän ihmisten erilaisesta käyttäytymisestä erilaisissa taloudellisia päätöksiä vaativissa tilanteissa.
Markkinavoimat (tai talousliberalismi) ei siis ole mikään suhdannevaihtelu niin kuin vuorovesi, joka vaihtuisi johonkin muuhun aina aika ajoin riippuen siitä säännelläänkö näitä "voimia" vai ei.
Finanssipolitiikka on toki yksi tapa vaikuttaa siihen, etteivät kansantalouksien ja maailmantalouden heilahtelut aiheuttaisi ihmisille haittaa, kun liiallista innostusta ja toyteutumatta jäävään kasvuun investoimista yleensä aina seuraa rekyyli, eli taantuma, ja pahimmassa tapauksessa lama.
Kemijärven tilanne on hyvä esimerkki. Stora-Enso leikkaa nyt selluntuotanoaan, kun sellun kysyntä länsimaissda laskee, tuotantokustannukset nousevat ja raaka-aine kallistuu rajusti.
Tuotannon ylläpitäminen (niin kuin oppositio ja osa kepusta vaatii) merkitsisi, että kalliista raaka-aineesta vaaditaan kalliilla tuotantokustannuksilla tuottamaan sellua varastoon, josta se olisi ennen pitkää myytävä tappiolla, jos halutaan myyntituloja sisään, kun kaikilla on tarve päästä yituotannostaan eroon. - Niinpä niin
Maltillinen oikeistolainen kirjoitti:
Ei taloudellinen liberalismi ole missään toteutunut "täydellisenä" eikä sen tarvitsekaan. Liberaalisuus (vapaus) voi käöytännössä toteutua vain säännellyissä puitteissa, koska muuten ihminen ahneudessaan ja omanvoitonpyynnissään astuisi toisten ihmisten vapauden loukkaamattomalle alueelle.
Siksi tarvitaan mm. kilpailun vapautta suojaavat kartellilait, työaikalait, lapsityövoiman kieltävät lait, irtisanomissuojat, yt-menettelyt, ympäristön suojelulait, jätteiden käsittelylait, kierrätyslait, tuotteiden alkuperämerkinnät, tekijän- ja patenttioikeulajit... ja paljon muuta.
Tätä kautta otetaan huomioon yhteisöllisyys ja suojataan nimenomaan sitä, että talous pysyy liberaalina eikä joudu harvojen toimijoiden yksinoikeudeksi.
Mikäli kilpailun vapaudesta huolehditaan, yksikään tehdas ei "suolla tavaraa, jonka sen markkinamekanismeillaan ajattelee saavansa kaupaksi, täysin riippumatta ihmisten tarpeista sinänsä", vaan jokaisen tehtaan on vapaassa kilpailutilanteessa tuotettava sellaista tavaraa, jonka me ihmiset olemme halukkaat valitsemaan kaikkien tarjolla olevien joukosta ja maksamaan siitä pyydetyn hinnan.
Tämän kaltainen asiakaslöhtöisyys toimii ainoastaan silloin, kun markkinoilla on riittävästi "tehtaita" kilpailemassa keskenään, koska vain ne menestyvät, joiden tuote vastaa laadultaan parhaiten asiakkaiden tarpeita ja jonka hinnan asiakkaat ovat valmiit maksamaan.
Tätä liberaalin talouden ja vapaan markkinatalouden asiakaslähtöisyyttä saa kutsua idrealismiksi ja filosofiaksikin, jos niin haluaa. Se, ettei se ole vielä toteutunut kuin harvoilta osiltaan joissain länsimaissa, todistaa vain sen, että matkaa on jäljellä ennen kuin pääsemme nauttimaan niistä hyvinvointipalvelujen runsaudresta kohtuullisella veroasteella, jotka meitä odottavat, kunhan ensin saamme talouden mekanismit toimimaan meidän ihmisten itse asettamillamme ehdoilla.
Yritykset nimittäin ovat hyvin nöyriä sen edessä, että me kuluttajat valitsemme kilpailevista ehdokkaista sen, jota parhaana pidämme ja annamme rahamme sille yritykselle. Vain meidän kuluttajien valinnanvapaus (vapaan tarjonnan edessä) pakottaa meidän rahojamme haluavat yritykset koko ajan ponnistelemaan kohti parempaa laatua ja halvempia hintoja.
Ilman liberaalia taloutta olisimme siinä tilanteessa, jota edellä kuvasit: sen armoilla, mitä joku tehtaastaan suoltaa ja luulee meidän tarvitsevan.
Ruotsalainen taloustutkija - nimeä en nyt muista - totesi jo 70-luvun kuumina vuosina, että ne haitat, joita markkinoiden vapaus ihmisille aiheuttaa ovat aina pienempiä kuin ne haitat, jotka poliitikot aiheuttavat yrittäessään säädellä "markkinavoimia".
Sellaista käsitettä kuin markkinavoimat ei nimittäin ole olemassa, vaikka termi on yleistynyt populistiseen mediajournalismiin ja poliitikkojen retoriikkaan. Markkinavoimat ovat tulosta äärettömän monista erilaisista ja eri tasoilla tehdyistä päätöksistä ja kaikkien meidän ihmisten erilaisesta käyttäytymisestä erilaisissa taloudellisia päätöksiä vaativissa tilanteissa.
Markkinavoimat (tai talousliberalismi) ei siis ole mikään suhdannevaihtelu niin kuin vuorovesi, joka vaihtuisi johonkin muuhun aina aika ajoin riippuen siitä säännelläänkö näitä "voimia" vai ei.
Finanssipolitiikka on toki yksi tapa vaikuttaa siihen, etteivät kansantalouksien ja maailmantalouden heilahtelut aiheuttaisi ihmisille haittaa, kun liiallista innostusta ja toyteutumatta jäävään kasvuun investoimista yleensä aina seuraa rekyyli, eli taantuma, ja pahimmassa tapauksessa lama.
Kemijärven tilanne on hyvä esimerkki. Stora-Enso leikkaa nyt selluntuotanoaan, kun sellun kysyntä länsimaissda laskee, tuotantokustannukset nousevat ja raaka-aine kallistuu rajusti.
Tuotannon ylläpitäminen (niin kuin oppositio ja osa kepusta vaatii) merkitsisi, että kalliista raaka-aineesta vaaditaan kalliilla tuotantokustannuksilla tuottamaan sellua varastoon, josta se olisi ennen pitkää myytävä tappiolla, jos halutaan myyntituloja sisään, kun kaikilla on tarve päästä yituotannostaan eroon.Varsin mielenkiintoiseksi menevät nämä keskustelut, ensiksi on tehtävä salapoliisihommia, jotta edes löytäisi käymänsä keskustelun.
Mikäli ollaan rehellisiä, niin kyllä tarpeetonta tavaraa suolletaan ylen määrin. Markkinatalouteen kiinteästi liittyy se, että luodaan tarpeita, joita sitten pyritään tyydyttämään tuottamalla. Pikainen käväisy kirpputoteilla voi väitteeni todentaa, tarpeetonta tavaraan on todella runsaasti. Ihmisten ostohalukkuutta pyritään lisäämään ja tavaroille annetaan sellaisia arvoja, jotka eivät esineisiin liity. Pyritään siis ostamalla tyydyttämään syvempiä ihmisyyteen liittyviä tarpeita, joukkoon kuulumista, haluttuna olemista, viehättävyyttä, korostamaan valtaa j.n.e...
Markkinoiden vapaus on hieman eri asia, kuin nykyisin toteutettu markkinoiden ehdoilla toimiva yhteiskunta. Renki on siis isäntä.
Markkinavoimat on terminä epätäsmällinen, se voi sisältää lähes mitä tahansa. En ole löytänyt siitä täsmällistä määritelmään mistään. Talousliberalismi on hyvinkin täsmällisesti määritelty ja varsin vanha ideologia.
Mielipidepankki määritteli varsin hyvin, mielestäni, mikä Kemijärven tehtaiden lopettamisessa on ongelmana. Mikäli puolueella on agendana aluepolitiikka, silloin sen toiminnassa täytyisi tämä myös näkyä. Mikäli ajatuksena on tehtaiden kannattavuudesta huolehtiminen ensisijaisesti, myös se täytyisi kertoa äänestäjille. Muu toiminta on epärehellistä. Mikäli yhteiskuntamme johtajien on toimittava epärehellisesti ja asioita kansalta salaten, silloin heidän olisi syytä tarkistettaa moraaliaan.
Kollektivismin nousu on aika selkeä asia sekin, Tehyn lakko oli varsin hyvä osoitus tästä, kansalaisten enemmistö oli hoitajien puolella, vaikka lakko saikin varsin erikoisia muotoja. Ihmiset ovat valmiita sijoittamaan verorahoja, jotta heikoimmista huolta edelleen pidettäisiin. Suhtautuminen Kemijärveläisiin on myötätuntoista, vaikka paperimiehiä on yleisesti kadehdittu, nyt vahingonilosta ei näy merkkiäkään. Asenneilmasto on muuttunut jo selvästi. Päättäjien olisi aika se myös havaita.
Mikäli markkinatalous ja sen kehitys on riippuvainen siitä, että kulutus edelleen lisääntyy, tämä strategia ei pidemmällä tähtäimellä tule onnistumaan, mikäli uusia raaka-aineita ei pystytä kehittämään. Energianpulan lisäksi myös metallit ovat kallistuneet, lisääntyvän kulutuksen myötä ja myös siksi, että niistäkin on niukkuutta.
- Amicus Patriae
On mielenkiintoista, että kommunisteilla ja libertalisteilla on sama päämäärä: valtion tuhoaminen.
Valtio on itsestäänselvyys jo järjestyksen ja oikeudenmukaisuuden takaajana. Kansa on kaiken identiteetin ydin ja kansallisvaltio turvaa sen edut. Epäisänmaallinen ihminen ei ole minkään arvoinen, kansainvälistäjä on jo lähtökohtaisesti anarkisti ja petturi. - jos ei oo rahaa
tarpeeksi. Ei ole veroja mutta on pakollista hyväntekeväisyyttä, eikö se ole sama asia.
Miksi ihmisen pitäisi olla kuluttaja?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324511Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152488Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252385Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su512208- 321707
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321551Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731476- 661284
- 821241
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?401124