ranskalaiset viivat

luettelossa

Hei,

haluaisin tietää millä komennolla voin tehdä näin:
- xxxxxxxx
- yyyyyyy
yyyyyyyy

eli toiselle riville menevä teksti ei mene suoraan ranskalaisen viivan alle tyhmästi kas näin:

- yyyyy
yyyyyy

6

2097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poro1

      kuten jo itsekin sanoit: luettelo...


      teksti


      ja noita li kohti teet tarpeen mukaan. Listan kohdan merkki on melkein oletuksena pallo, tms, mutta siinä voi käyttää vaikka kuvaa jos haluat...

      Viisaammat kertokoot lisää...

      • Valitettavasti ei ole hyvää tapaa saada selainta käyttämään luetelmamerkkinä ranskalaista viivaa eli ajatusviivaa ”–”, joka on suomalaisen standardin mukaan ensisijainen luetelmamerkki asiatekstissä. Sen voi tehdä kuvalla, mutta kuvilla on rajoituksensa.

        Niinpä jos haluaa ranskalaisia viivoja, on ehkä paras tehdä ne itse tähän tapaan:


        – teksti
        ...


        Asetteluongelma eli viivan sijainti suhteessa tekstiin on sitten eri kysymys. Siihenkin löytynee ratkaisu, kun vain tiedetään ongelma. Alkuperäisessä kysymyksessä nimittäin kohdissa ”näin” ja ”ei näin” oli minusta ihan samanlaiset esitykset… Mitä siis oikeastaan halutaan?


      • kone muutti tekstin
        Yucca kirjoitti:

        Valitettavasti ei ole hyvää tapaa saada selainta käyttämään luetelmamerkkinä ranskalaista viivaa eli ajatusviivaa ”–”, joka on suomalaisen standardin mukaan ensisijainen luetelmamerkki asiatekstissä. Sen voi tehdä kuvalla, mutta kuvilla on rajoituksensa.

        Niinpä jos haluaa ranskalaisia viivoja, on ehkä paras tehdä ne itse tähän tapaan:


        – teksti
        ...


        Asetteluongelma eli viivan sijainti suhteessa tekstiin on sitten eri kysymys. Siihenkin löytynee ratkaisu, kun vain tiedetään ongelma. Alkuperäisessä kysymyksessä nimittäin kohdissa ”näin” ja ”ei näin” oli minusta ihan samanlaiset esitykset… Mitä siis oikeastaan halutaan?

        Hei vielä,

        joo kiiressä tein tämän kysymyksen.

        eli todellakin oli tarkoitus saada näin niin kuin olin kirjoittanut:

        eli ranskalaiset viivat ovat allekkain ja teksti mikä jatkuu seuraavalta riviltä ei lähde suoraan viivan alta vaan tyyliin kaksi välilyöntiä edempää.

        (kone muutti lähetettäessä tuon esimerkin väärin..)


      • kone muutti tekstin kirjoitti:

        Hei vielä,

        joo kiiressä tein tämän kysymyksen.

        eli todellakin oli tarkoitus saada näin niin kuin olin kirjoittanut:

        eli ranskalaiset viivat ovat allekkain ja teksti mikä jatkuu seuraavalta riviltä ei lähde suoraan viivan alta vaan tyyliin kaksi välilyöntiä edempää.

        (kone muutti lähetettäessä tuon esimerkin väärin..)

        Viitsiiköhän vastata, kun kysyjä ei viitsi edes shiftiä painaa saati välimerkkejä käyttää?

        kysymyksentasoinenvastausvarmaanolisisellainenjossaeiolevälilyöntejäkäänturhiahannekinovatkyllätästäselvänsaajoshaluaajotenälävalita

        Miten niin ”tyyliin kaksi välilyöntiä edempää”? Yritätköhän sanoa, että tekstissä on vasensuora-asettelu ja ranskalainen viiva on tekstin vasemmalla puolella? Kuten sanottu, viivat ovat ongelma. Oikeastaan edes viivan leveyttä ei tiedetä, ja välilyönnin leveys on vielä ongelmallisempi.

        Jotain kikkailua siis tarvitaan, esimerkiksi taulukko:


        table.ransk td { vertical-align: top;
        padding-right: 0.5em; }

        ...

        – Tässä on tekstiä, joka saattaa jatkua
        seuraavalle riville ja vieläkin pidemmälle ja niin edelleen.
        ...


      • alkup. kirjoittaja
        Yucca kirjoitti:

        Viitsiiköhän vastata, kun kysyjä ei viitsi edes shiftiä painaa saati välimerkkejä käyttää?

        kysymyksentasoinenvastausvarmaanolisisellainenjossaeiolevälilyöntejäkäänturhiahannekinovatkyllätästäselvänsaajoshaluaajotenälävalita

        Miten niin ”tyyliin kaksi välilyöntiä edempää”? Yritätköhän sanoa, että tekstissä on vasensuora-asettelu ja ranskalainen viiva on tekstin vasemmalla puolella? Kuten sanottu, viivat ovat ongelma. Oikeastaan edes viivan leveyttä ei tiedetä, ja välilyönnin leveys on vielä ongelmallisempi.

        Jotain kikkailua siis tarvitaan, esimerkiksi taulukko:


        table.ransk td { vertical-align: top;
        padding-right: 0.5em; }

        ...

        – Tässä on tekstiä, joka saattaa jatkua
        seuraavalle riville ja vieläkin pidemmälle ja niin edelleen.
        ...

        Ei ole tarkoitus että joku menettää hermonsa..

        Taitaa olla tuo vasensuora-ajattelu minkä sanoit.

        Itse asiassa homma korjaantui niinkin helpolla kuin laittamalla muutama ylimääräinen välilyöti-komento( ) niin sain haluamani.

        Tuo sinun laittamasi koodi on varmasti oikein muta minulle kelpaa kunhan teksti on ok sivuilla vaikka se ei olisikaan niin mestarillisesti "koodattu".

        Kiitos vaivannäöstäsi.


    • luettelomerkiksi seuraavalla koodilla EkaTokaKolmas

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      88
      1701
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1432
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      109
      953
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      936
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      41
      773
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      698
    7. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      671
    8. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      661
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      29
      615
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      613
    Aihe