liikenneympyrään tuleva väistää VAIN, jos liikennemerkki

b-oppilas

tai liikennevalo niin määrää. Tietysti myös poliisi etc. tapaukset.
Monessa liikenneympyrässä on liittymiä, jopa kaikki, joista tuleva ei väistäkkään liikenneympyrässä ajavia. Varotaan silti.
Näin opetti ajo-opemme ja sen uskon.

18

4233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • prius

      Joo ihan totta, mutta saat sen kuullostamaan ihan siltä kuin YLEENSÄ näin ei olisi.

    • vanha juttu

      tosin monet sekottelee niit juttui. Jos ei oo väistömerkkiä, ei väistetä. Useimmissa näissä uusissa on kärkikolmiot, jopa niitä stoppimerkkejäki.
      AmisFanis

      • en ole yhtään liikenneympyrää

        nähnyt jottei olisi kaikilla liikenneympyrään tulevilla kolmio ja väistämisvelvollisuus.Kysyin tutuilta poliiseiltakin ja ne sanoi jottei ole olemassa,kuin kenties kesken rakennusvaiheessa olevissa.


      • minäkin ja
        en ole yhtään liikenneympyrää kirjoitti:

        nähnyt jottei olisi kaikilla liikenneympyrään tulevilla kolmio ja väistämisvelvollisuus.Kysyin tutuilta poliiseiltakin ja ne sanoi jottei ole olemassa,kuin kenties kesken rakennusvaiheessa olevissa.

        esim.Pietarissa,kun ajetaan Moskovan valtakatua Voitonaukion liikenneympyrään,EI OLE ympyrään ajavalla kolmiota!


      • liikenneasiantuntija
        minäkin ja kirjoitti:

        esim.Pietarissa,kun ajetaan Moskovan valtakatua Voitonaukion liikenneympyrään,EI OLE ympyrään ajavalla kolmiota!

        väistämistä osoittavia merkkejä. Kärkikolmiota, tai stop- kilpeä.
        Kemin kaupungintalon lähellä on yksi sellainen, Riihimäellä oli 2, muutettu systeemi, Helsingin Käpylässä on nytkin 1 ja taitaa olla siellä Tammisalon nurkillakin vielä se yksi laaja.
        Sisään liittyjät ovat näissä niitä, joita väistetään. Liikennemerkit ja liikennevalot määräävät.
        Silti on huolehdittava varovaisuudesta.

        jk. Olisi parempi, että kaikki ympyräiset olisivat samanlaisia, eli liittyjä väistäisi.
        Mutta. Usein se on mahdotonta, koska tahdotaan antaa vilkasliikenteiselle liikennesuunnille ns. ensioikeus ja vähäliikenteisille suunnille vain se toissijainen oikeus, eli velvollisuus väistämiseen.
        Tiesuunnittelijoilla on näissä asioissa ratkaisun avaimet käsissään. Olisi helpompi ajaa ja opastaa.


    • kiertoliittymään

      Jokunen aika sitten oli ainakin suuren halkaisijan omaavia liikenneympyröitä keskellä iso kiertosuunnan osoittava merkki ja ympyrässä ajavilla väistämisvelvollisuus. Sitten oli risteyksiä, joissa oli pieni kiertosuunnan osoittava merkki ja siinä ajettiin normaaleilla risteyksen ajosäännöillä ryhmityksineen päivineen. Sittemmin tuli liikenneympyrää pienihalkaisemmat kiertoliittymät omine opasmerkkeineen ja tulevilla väistämisvelvollisuus.

      • Break

        Kaikissa tapauksissa noudatetaan kuitenkin aivan samoja liikennesääntöjä. Risteyksen muoto, koko tai nimitys ei muuta perusväistämissääntöjä yhtään miksikään.


      • kuulalaakeri
        Break kirjoitti:

        Kaikissa tapauksissa noudatetaan kuitenkin aivan samoja liikennesääntöjä. Risteyksen muoto, koko tai nimitys ei muuta perusväistämissääntöjä yhtään miksikään.

        En halua saivarrella, mutta tehdään nyt yksi asia selväksi. Liikenneympyrä ja kiertoliittymä tarkoittavat tänä päivänä samaa asiaa ja niihin tultaessa on JOKA SUUNNALTA kärkikolmio ja sen alla sinipohjainen pyöreä kiertosuuntaa osoittava lisäkilpi. Jollei tätä merkkiyhdistelmää ole, niin kyseessä ei ole liikenneympyrä, vaan kiertoristeys pakollisine kiertosuuntineen. Tällöin se väistää, joka tulee pelkän kolmion tai stoppimerkin takaa tai ilman mitään merkkejä oikealta tulevaa väistetään. Nyt aiemmissa viesteissä kerrottu liikenneopettaja on hieman sekoillut termeissä. Em ehtojen täyttyessä "oikeassa" liikenneympyrässä olevilla on etuajo-oikeus ja sinne tulevat väistävät. Ympyrässä jo olevat tulkitaan suoraan ajaviksi, kunnes vilkuttavat oikealle ja poistuvat sieltä.


      • liukulaakeri
        kuulalaakeri kirjoitti:

        En halua saivarrella, mutta tehdään nyt yksi asia selväksi. Liikenneympyrä ja kiertoliittymä tarkoittavat tänä päivänä samaa asiaa ja niihin tultaessa on JOKA SUUNNALTA kärkikolmio ja sen alla sinipohjainen pyöreä kiertosuuntaa osoittava lisäkilpi. Jollei tätä merkkiyhdistelmää ole, niin kyseessä ei ole liikenneympyrä, vaan kiertoristeys pakollisine kiertosuuntineen. Tällöin se väistää, joka tulee pelkän kolmion tai stoppimerkin takaa tai ilman mitään merkkejä oikealta tulevaa väistetään. Nyt aiemmissa viesteissä kerrottu liikenneopettaja on hieman sekoillut termeissä. Em ehtojen täyttyessä "oikeassa" liikenneympyrässä olevilla on etuajo-oikeus ja sinne tulevat väistävät. Ympyrässä jo olevat tulkitaan suoraan ajaviksi, kunnes vilkuttavat oikealle ja poistuvat sieltä.

        Varoitetaan liikennemerkillä 166, eikä siihen sisälly erityistä väistämissääntöä.


      • DiskiJucca
        Break kirjoitti:

        Kaikissa tapauksissa noudatetaan kuitenkin aivan samoja liikennesääntöjä. Risteyksen muoto, koko tai nimitys ei muuta perusväistämissääntöjä yhtään miksikään.

        jos kerran ei ole väistämismerkkejä, ei tarvitse väistää. Useimmissa näyttää olevan ja niissä väistetään.
        Samalla huomautan, että jos on liikenneympyrän, eli kiertoliittymän muotoinen risteys, jonka keskellä on vaikkapa nurmikkoa, tai pensaskukkia, siinä on vain yksi risteys. Ei esim. neljä erillistä.
        Siinä voi kukin kääntyä ajosuunnassaan vasemmalle, pitää vain kiertää ne horsmat.
        Silti siinä voipi olla se kiertonuolimerkki, että aja vastapäivään kussakin tulosuunnassa.

        Kannattaa lukea tiehallinnon ja Wikipedian sivut, mitä näistä asiaa tuntevat kertonevatten.


      • Toyota Gr.
        liukulaakeri kirjoitti:

        Varoitetaan liikennemerkillä 166, eikä siihen sisälly erityistä väistämissääntöä.

        en joudu väistämään liikenneympyrässä jo ajavaa, ellei minulle ole laitettu punaista liikennevaloa, taikka väistökilpiä. Näin on marjat. Tarkistettu asia katsastustoimistolta Hakunilasta.
        Se merkkisi, kolmio ja kolme kiertämistä osoittavaa nuolta ei suinkaan ilmoita väistämisjärjestyksestä. Kuulemma sen merkin lakitekstissä kerrotaan niin.


      • vantaan hakunilassa asuva
        Toyota Gr. kirjoitti:

        en joudu väistämään liikenneympyrässä jo ajavaa, ellei minulle ole laitettu punaista liikennevaloa, taikka väistökilpiä. Näin on marjat. Tarkistettu asia katsastustoimistolta Hakunilasta.
        Se merkkisi, kolmio ja kolme kiertämistä osoittavaa nuolta ei suinkaan ilmoita väistämisjärjestyksestä. Kuulemma sen merkin lakitekstissä kerrotaan niin.

        Missä tuo Hakunila sijaitsee? Itse sun Vantaan Hakunilassa. Asunut jo melkein 20 vuotta, enkä ainakaan täällä ole vielä katsastustoimistoa nähnyt. Autoni olen katsastanut Helsingin puolella Tattarisuolla.


      • jossain. Ja me läydämme sen
        vantaan hakunilassa asuva kirjoitti:

        Missä tuo Hakunila sijaitsee? Itse sun Vantaan Hakunilassa. Asunut jo melkein 20 vuotta, enkä ainakaan täällä ole vielä katsastustoimistoa nähnyt. Autoni olen katsastanut Helsingin puolella Tattarisuolla.

        http://omakaupunki.hs.fi/haku/Hakunila Katsastus Puisto


      • Toyota Gr. kirjoitti:

        en joudu väistämään liikenneympyrässä jo ajavaa, ellei minulle ole laitettu punaista liikennevaloa, taikka väistökilpiä. Näin on marjat. Tarkistettu asia katsastustoimistolta Hakunilasta.
        Se merkkisi, kolmio ja kolme kiertämistä osoittavaa nuolta ei suinkaan ilmoita väistämisjärjestyksestä. Kuulemma sen merkin lakitekstissä kerrotaan niin.

        Olen näemmä kymmenen vuotta myöhässä, mutta aihe on ajankohtainen (koska laki muuttuu kohta).

        Jos sinulla ei ole väistökilpiä, et todellakaan joudu väistämään liikenneympyrässä ajavaa. Et edes voi, koska ei ole liikenneympyrääkään! Liikenneympyrä on tällä hetkellä vain, jos *jokaisella* saapumissuunnalla on stop/kärkikolmio ja pakollisen kiertosuunnan merkki. Joudut vasemmalta tulevien lisäksi väistämään jo kiertoliittymää käyttäviä, eli esimerkiksiksi hitaasti liittymään seuraavasta sisääntulosta tulevaa rekkaa (ainut jäljelläoleva risteystyyppi, jossa ensimmäisenä risteykseen ehtineellä on etuajo-oikeus).

        Uudessa laissa sitten riittää, että liikenneympyrä on merkitty liikennemerkein. En tosin tiedä, millä merkeillä, kun en ole lainsäädäntöön sen paremmin ehtinyt tutustumaan. En osaa myöskään sanoa, onko väistämissääntöä muutettu johonkin suuntaan...


    • ERÄS KUSKI

      LIIKENNEYMPYRÄSSÄ ON AINA USEITA ERILLISIÄ RISTEYKSIÄ, VÄHINTÄÄN KUITENGI 3 JA JOPA 5 LÖYTYY.
      SE KIERTORISTEYS ON NORMAALI, JOSKUS LAAJEMPI RISTEYS, JONKA KESKELLÄ ON KOROKE TMS. JA SE PITÄÄ KIERTÄÄ OIKEAN KAUTTA.
      SE EI OLE MIKÄÄN KIERTOLIITTYMÄ/-RISTEYS.
      SE ON TAAS ERI JUTTU. JOKU TOSSA KERTOKIN ASIAN IHAN OUKKI DOUKKI.
      JOS EI NÄISSÄ KUSSAKIN OLE VÄISTÖMERKKEJÄ, EI TARVITSE VÄISTÄÄ KUIN HÄTÄTILASSA.
      LIIKENNEYMPYRÄSSÄ EI AINA JA JOKAISESSA LIITTYMÄSSÄ OLE NIITÄ VÄISTÄMISEEN VELVOITTAVIA MERKKEJÄ. TÄYTYY KATSOA. NYKYÄÄN NÄYTTÄÄ SILTÄ, ETTÄ NE ON SINNE LAITETTU JA JOKA LUUKKUUN.

      • kuulalaakeri

        Jotta asia nyt aukeaisi kaikille, niin liikenneympyrässä sen virallisessa muodossaan on kärkikolmio ja sen alla pyöreä lisäkilpi kiertosuunnasta jokaiselta suunnalta liikenneympyrään tultaessa. Eli ympyrässä jo olevilla on etuajo-oikeus ja ympyrään tulijat väistävät. Liikenneympyrästä varoitetaan itse asiassa äärimmäisen harvoin jonkun mainitsemalla ennakkomerkillä 166. Eli sitä ei todellakaan edellytetä olevan ennen liikenneympyrää. On toki olemassa liikenneympyrää muistuttavia laajoja risteyksiä, joissa ajovuorot on järjestetty miten milloinkin ja silloin tietenkin mennään niiden mukaan. Mutta ne eivät ole liikenneympyröitä sanan varsinaisessa merkityksessä. Helsingin Käpylässä siinä Koskelan sairaalan vieressä on kiertoristeys muutettu hiljattain liikenneympyräksi, johon tulee katu KUUDELTA suunnalta, ja joka suunnalta kolmio ja lisäkilpi. Siinä teille liikenneympyrä. Piste


      • hiukkasen
        kuulalaakeri kirjoitti:

        Jotta asia nyt aukeaisi kaikille, niin liikenneympyrässä sen virallisessa muodossaan on kärkikolmio ja sen alla pyöreä lisäkilpi kiertosuunnasta jokaiselta suunnalta liikenneympyrään tultaessa. Eli ympyrässä jo olevilla on etuajo-oikeus ja ympyrään tulijat väistävät. Liikenneympyrästä varoitetaan itse asiassa äärimmäisen harvoin jonkun mainitsemalla ennakkomerkillä 166. Eli sitä ei todellakaan edellytetä olevan ennen liikenneympyrää. On toki olemassa liikenneympyrää muistuttavia laajoja risteyksiä, joissa ajovuorot on järjestetty miten milloinkin ja silloin tietenkin mennään niiden mukaan. Mutta ne eivät ole liikenneympyröitä sanan varsinaisessa merkityksessä. Helsingin Käpylässä siinä Koskelan sairaalan vieressä on kiertoristeys muutettu hiljattain liikenneympyräksi, johon tulee katu KUUDELTA suunnalta, ja joka suunnalta kolmio ja lisäkilpi. Siinä teille liikenneympyrä. Piste

        Hyvin todennäköisesti asut jossakin maaseudulla, pikkuruisella paikkakunnalla. Olet nähnyt televisiooonista erilaisia liikennekiertopaikkoja.
        Olet rassukka sekaisin ja kuuntelet tutun rekkakuskin kuiskeita. Satuja, vaarallisia.

        Liikenneturvan, tiehallinnon, kaupunkien teknillisten toimistojen, poliisin, Liikenneopetuskeskuksen etc. etc. mukaan liikenneympyrään eli kiertoliittymään (viralliset nimitykset) liittyvät väistävät todellakin v a i n, jos on varoitusmerkit 231, 232, tahi liikennevalot, poliisi etc.
        Toinen nimityksistä on laista ja toinen liikennemerkkien ja tieviranomaisten käyttämistä nimistä, eli ne ovat sitovia, tosin hankaloittavat ymmärtämistä).
        Lopeta leikkiminen, hanki tietoa ja puhu vasta sitten.

        Siellä laissahan sanotaan mm., että liikenneympyrän yksi, tahi useampi liittymä v o i d a a n merkitä väistämisvelvolliseksi. HUOMIO-HUOMIO!
        Jopa kaikki, kuten useimmat vanhat ovat.
        Lueppa merkkien selitysten, liikenteenohjauslaitteita koskevilta osin ja tieliikenneasetuksesta, kolmesta paikasta tekstit, niin viisastu.
        Näkee heti, että et ole alan ihmisiä.
        STOP!
        Tervehtien keskustelijoita merkitsen, KR.


      • kuulalaakeri
        hiukkasen kirjoitti:

        Hyvin todennäköisesti asut jossakin maaseudulla, pikkuruisella paikkakunnalla. Olet nähnyt televisiooonista erilaisia liikennekiertopaikkoja.
        Olet rassukka sekaisin ja kuuntelet tutun rekkakuskin kuiskeita. Satuja, vaarallisia.

        Liikenneturvan, tiehallinnon, kaupunkien teknillisten toimistojen, poliisin, Liikenneopetuskeskuksen etc. etc. mukaan liikenneympyrään eli kiertoliittymään (viralliset nimitykset) liittyvät väistävät todellakin v a i n, jos on varoitusmerkit 231, 232, tahi liikennevalot, poliisi etc.
        Toinen nimityksistä on laista ja toinen liikennemerkkien ja tieviranomaisten käyttämistä nimistä, eli ne ovat sitovia, tosin hankaloittavat ymmärtämistä).
        Lopeta leikkiminen, hanki tietoa ja puhu vasta sitten.

        Siellä laissahan sanotaan mm., että liikenneympyrän yksi, tahi useampi liittymä v o i d a a n merkitä väistämisvelvolliseksi. HUOMIO-HUOMIO!
        Jopa kaikki, kuten useimmat vanhat ovat.
        Lueppa merkkien selitysten, liikenteenohjauslaitteita koskevilta osin ja tieliikenneasetuksesta, kolmesta paikasta tekstit, niin viisastu.
        Näkee heti, että et ole alan ihmisiä.
        STOP!
        Tervehtien keskustelijoita merkitsen, KR.

        Niin, olen tosiaan tuppukylästä, eihän täällä ole kuin reilusti 550 000 asukasta. Jos et olisi niin tohkeissasi, niin olisit pystynyt päättelemään asian jo edellisestä viestistäni. Kun vähän tasaannut, niin käyhän vaikka tiehallinnon ja liikenneturvan sivuilta vakoilemassa, miten oikeassa liikenneympyrässä/ kiertoliittymässä ajetaan. Tai voithan soittaa vaikka liikenneopetuskeskukseen ja kysyä, mikä heidän mielestään liikenneympyrä/ kiertoliittymä sanan varsinaisessa merkityksessä on. Löytyy maastamme varmaan paljonkin niitä muistuttavia risteyksiä, joissa väistämissäännöt poikkeavat edellä mainituista ja kiertosuunta tai ajosuunta on merkitty nuolilla. Oliko mainitsemani Käpylän nykyinen liikenneympyrä/ kiertoliittymä ennen sen remonttia sellainen? Minun yöuneni eivät häiriinny solvauksistasi, mutta näin minulle asia on kerrottu niiltä tahoilta, joiden kaiken järjen mukaan pitäisi asiasta olla perillä paremmin kuin hyvin.
        ps. En tunne henkilökohtaisesti yhtään rekkakuskia ja luulen, että sivistyksessäni ei ole sen takia suurtakaan aukkoa, muuten saatan hyvinkin olla tyhmempi kuin arvaankaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2538
    2. 135
      1945
    3. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1276
    4. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

      Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      115
      1271
    5. En kai koskaan saa sinua

      Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1131
    6. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1122
    7. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

      Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      27
      1113
    8. Tykkäsit nainen

      Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1079
    9. Kerroppas nyt

      M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      83
      1029
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

      Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      60
      992
    Aihe