Minkälaiset mahdollisuudet käytännössä on luterilaisen srk:n jäsenellä siirtyä ortodoksiseurakuntaan ja löytää ortodoksiudesta hengellinen koti ja elämäntapa. Luterilaisuudessa en ole sitä löytänyt. Isäni oli ortodoksi kuten myös veljensä ja vanhempansa. Onko kokemuksia?
ortodoksina...
8
891
Vastaukset
- neri
ja erityisesti,jos isäsi on jo ollut ortodoksi,niin tiedätkin jo tästä uskonnosta jotakin? Käytännössä sinun pitää opiskella tietyt asiat,suorittaa jonkun asteinen kuulustelu (vähän niinkuin luterilaisten rippikoulu) ja tarvitset uskoon opastajaksesi jonkun ortodoksin ns kummiksi. Eli vähän joutuu töitä tekemään ja vaivaa, mutta ihan varmasti onnistuu. Eli sitten vain otat yhteyttä lähimpään alueesi ortodoksiseurakuntaan ja varaat keskustelu hetken papin kanssa,joka käytännössä sitten neuvoo sinua eteenpäin! On paljon mahdollista,että löydät sitten oman kotisi tästä uskosta,toivon ainakin niin :)
- 46v.mies
Hei, kiitos tiedoista joiden avulla voin ottaa ensimmäiset askeleet. Tuntui helpommalta kysellä asiaa näin epävirallisesti kuin että olisi mennyt suoraan seurakuntaan. Maallikoiden neuvot ovat usein ikäänkuin läheisempiä. Hyvää kesää.
- neri
46v.mies kirjoitti:
Hei, kiitos tiedoista joiden avulla voin ottaa ensimmäiset askeleet. Tuntui helpommalta kysellä asiaa näin epävirallisesti kuin että olisi mennyt suoraan seurakuntaan. Maallikoiden neuvot ovat usein ikäänkuin läheisempiä. Hyvää kesää.
samoin sinne :) kerrohan joskus sitten,että miten kävi; liityitkö seurakuntaan ja miltä tuntuu yms.
- 46v.mies
neri kirjoitti:
samoin sinne :) kerrohan joskus sitten,että miten kävi; liityitkö seurakuntaan ja miltä tuntuu yms.
Kyllä vain -ehkä voin antaa sitten omaa tietoani ja kokemustani asiasta taas jollekin saman asian kanssa elävälle.
- qwerty
46v.mies kirjoitti:
Kyllä vain -ehkä voin antaa sitten omaa tietoani ja kokemustani asiasta taas jollekin saman asian kanssa elävälle.
Minäkin olisin kiinnostunut ortodoksisuudesta. Nyt minäkin evlut, mutta se ei puhuttele.
Ortodoksisuutta ei suvussa, mutta karjalaisperäiset juuret omaavana olen seurannut vierestä.
Mutta kun ei sitä oikein kehtaa mennä kyselemään tyhmiä..... - neri
qwerty kirjoitti:
Minäkin olisin kiinnostunut ortodoksisuudesta. Nyt minäkin evlut, mutta se ei puhuttele.
Ortodoksisuutta ei suvussa, mutta karjalaisperäiset juuret omaavana olen seurannut vierestä.
Mutta kun ei sitä oikein kehtaa mennä kyselemään tyhmiä.....rohkeasti vaan kyselemään,uskotko,ettei kukaan pidä kysymyksiäsi tyhmänä? Ja kirjastosta saa muuten aikas hyviä opuksia jotka perehdyttävät ortodoksisuuteen,niin että luet niitä ja moni kysymys ratkeaa varmaankin?
- mies46-v,
qwerty kirjoitti:
Mutta kun ei sitä oikein kehtaa mennä kyselemään tyhmiä.....Hei, kiitos vain nerille kannustuksesta. Itse suunnistin netissä ortodoksisen seurakunnan kotisivuille josta löytyi paljon tietoa. Kirjastosta kävin lainaamassa kirjoja ja olen syventynyt niiden lukemiseen iltaisin. Kirjoja ja asioita on paras käsitellä rauhassa kun kiireet ja ajatukset ovat poissa mielestä. Aikaa ja kasvamista -sitä se on koko matkan. Tämä oli myös hyvä foorumi avata se ensimmäinen ovi.
- 46v.-mies
mies46-v, kirjoitti:
Hei, kiitos vain nerille kannustuksesta. Itse suunnistin netissä ortodoksisen seurakunnan kotisivuille josta löytyi paljon tietoa. Kirjastosta kävin lainaamassa kirjoja ja olen syventynyt niiden lukemiseen iltaisin. Kirjoja ja asioita on paras käsitellä rauhassa kun kiireet ja ajatukset ovat poissa mielestä. Aikaa ja kasvamista -sitä se on koko matkan. Tämä oli myös hyvä foorumi avata se ensimmäinen ovi.
Kirjastosta olen löytänyt mm. Merja Merraksen kirjan Ortodoksinen elämäntapa, joka esittelee hyvin selkeästi selkokielellä perusasioita. Suosittelen luettavaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole482509Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742497Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732382Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.612165Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321877Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma881707Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211163Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71034Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411015Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön56896