Pyhien yhteys, Ef. 3:14-21

PYHIEN YHTEYS
Ef. 3:14-21
--
3:14 Sentähden minä notkistan polveni Isän edessä,

3:15 josta kaikki, millä isä on, taivaissa ja maan päällä, saa nimensä,

3:16 että hän kirkkautensa runsauden mukaisesti antaisi teidän, sisällisen ihmisenne puolesta, voimassa vahvistua hänen Henkensä kautta

3:17 ja Kristuksen asua uskon kautta teidän sydämissänne,

3:18 niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on,

3:19 ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä.

3:20 Mutta hänelle, joka voi tehdä enemmän, monin verroin enemmän kuin kaikki, mitä me anomme tai ymmärrämme, sen voiman mukaan, joka meissä vaikuttaa,

3:21 hänelle kunnia seurakunnassa ja Kristuksessa Jeesuksessa kautta kaikkien sukupolvien, aina ja iankaikkisesti! Amen.
--
Paavali jatkaa esirukoustaan.
Hän rukoilee, että kirjeen saajat yhä enemmän vahvistuisivat uskossa, rakkaudessa ja Kristuksen tuntemisessa (j. 14-19).

Kristuksen asuminen uskovan sydämessä ei ole tunteen asia, vaan uskon asia (17).
Paavali rukoilee, että tämä tapahtuisi kaikkien pyhien kanssa (18).

Meidän on hyvä muistaa Jeesuksen ylimmäispapillinen rukous ”että he kaikki olisivat yhtä” (Joh. 17:21).
Yhteyttä tulee siis rukoilla.
Uskon syntyminen, jonka vain Jumala antaa, on ihme.
Samoin on ihmettä uskovien yhteys.
Sitä rukoili Vapahtajamme ja sitä meidänkin tulee rukoilla.

Lopussa Paavali vakuuttaa, että Jumala voi tehdä paljon enemmän, kuin mitä anomme tai ymmärrämme pyytääkään (20).
Tähän voimme luottaa.
Rukous päättyy ylistykseen:
”Hänelle kunnia seurakunnassa ja Kristuksessa Jeesuksessa kautta kaikkien sukupolvien, aina ja iankaikkisesti.

Paavalin rukouksesta voimme mekin ottaa oppia.
Tämä rukous opettaa meille, että Jumalaa saamme lähestyä kuin omaa isäämme (14).
Tärkeintä siinä on, mikä koskee Jumalaa, hänen nimeään, valtakuntaansa ja tahtoansa. Sen lisäksi saamme rukoilla kaikkia omia tarpeitamme, ajallisia ja hengellisiä.
---
4.
Oi yhteyttä kaikkein pyhien,
me vaivassa, he maassa autuuden.
On seurakunta pyhä, yhteinen.
Halleluja, halleluja, halleluja!

(Virsi 142:4)

8

403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sordiino

      Kiitos Raamatunpaikasta ja ajatuksista,jotka oli kuin tuulahdus taivaasta.

      Kiitos Jeesuskselle,että puhdas evankeliumi ja opetus ja kehoitukset löytyvät Raamatusta!

      • sordiino: "...puhdas evankeliumi ja opetus ja kehoitukset löytyvät Raamatusta"!
        ---
        Olin Helsingissä Töölön kirkossa Jumalanpalveluksessa.
        Aiheena oli usko ja epäusko (Evankeliumitekstinä Mark. 9:14-29).

        Päivän tekstissä kerrotaan, kuinka Jeesus parantaa kuunvaihdetautisen pojan, jota paha henki runteli pahoin (18).
        Pojan isä pyysi ja oikein huusi hädässään Jeesukselta apua:
        9:22 "...jos sinä jotakin voit, niin armahda meitä ja auta meitä."
        9:23 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Jos voit!' Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo".
        9:24 Ja heti lapsen isä huusi ja sanoi: "Minä uskon; auta minun epäuskoani".
        9:25 Mutta kun Jeesus näki, että kansaa riensi sinne, nuhteli hän saastaista henkeä ja sanoi sille: "Sinä mykkä ja kuuro henki, minä käsken sinua: lähde ulos hänestä, äläkä enää häneen mene".
        9:26 Niin se huusi ja kouristi häntä kovasti ja lähti ulos..
        --
        En malta olla laittamatta taas virttä, joka puhutteli minua kovin ja antoi lohtua.
        Se liittyy hyvin rukousteemaan ja evankeliumitekstiin.
        Jumala ei aina vastaa rukouksiimme tahtomallamme tavalla eikä meidän haluamamme aikataulun mukaan.
        --
        1.
        On Jumalassa turvani ja tukeni,
        hän kuormani voi kantaa.
        Kun häntä nimeen Jeesuksen
        näin rukoilen,
        hän jälleen voimaa antaa.
        Jos viipyykin, niin kuitenkin
        hän itkuni ja huutoni huomaa
        ja niihin vastaa.
        2.
        Hän tuntee kaikki murheeni
        ja huoleni,
        ei epäilystä siitä.
        Hän tietää, mitä tarvitsen,
        hän antaa sen.
        Sieluni, häntä kiitä!
        Hän armossaan suo apuaan,
        kun uskossa ja toivossa
        tyhjänä häneen luotan.
        3.
        Ja vaikka vaara piirittää
        ja myrskysää,
        ahdistus tyyntymättä,
        on siinä läsnä Jumala,
        saan tuskassa
        koskettaa Isän kättä.
        Hän kasvonsa voi salata,
        vaan armoonsa ja rauhaansa
        myös silloin minut peittää.
        4.
        Siis sinuun, Herra, uskallan
        ja odotan,
        pyyntöni milloin täytät.
        Jo vaivan alla luottaa saan:
        taas aikanaan
        kasvosi kirkkaat näytät.
        Saan taistella, vaan sinussa
        on turvani ja toivoni,
        rauhani, Jumalani.

        Virsi 477


      • sordiino

        Kerroppa samat rämpsyt itsestäsi.

        Mitä harrastat?
        Kuinka paljon täytät tänä vuonna?
        Jne.

        Nasuksi minua kotosalla kutsutaan.

        Kysyväinen en ole.

        Minä kommentoin Tapion ottamia Raamatunpaikkoja ja iloitsin niistä.


      • sordiino
        Tapio522 kirjoitti:

        sordiino: "...puhdas evankeliumi ja opetus ja kehoitukset löytyvät Raamatusta"!
        ---
        Olin Helsingissä Töölön kirkossa Jumalanpalveluksessa.
        Aiheena oli usko ja epäusko (Evankeliumitekstinä Mark. 9:14-29).

        Päivän tekstissä kerrotaan, kuinka Jeesus parantaa kuunvaihdetautisen pojan, jota paha henki runteli pahoin (18).
        Pojan isä pyysi ja oikein huusi hädässään Jeesukselta apua:
        9:22 "...jos sinä jotakin voit, niin armahda meitä ja auta meitä."
        9:23 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Jos voit!' Kaikki on mahdollista sille, joka uskoo".
        9:24 Ja heti lapsen isä huusi ja sanoi: "Minä uskon; auta minun epäuskoani".
        9:25 Mutta kun Jeesus näki, että kansaa riensi sinne, nuhteli hän saastaista henkeä ja sanoi sille: "Sinä mykkä ja kuuro henki, minä käsken sinua: lähde ulos hänestä, äläkä enää häneen mene".
        9:26 Niin se huusi ja kouristi häntä kovasti ja lähti ulos..
        --
        En malta olla laittamatta taas virttä, joka puhutteli minua kovin ja antoi lohtua.
        Se liittyy hyvin rukousteemaan ja evankeliumitekstiin.
        Jumala ei aina vastaa rukouksiimme tahtomallamme tavalla eikä meidän haluamamme aikataulun mukaan.
        --
        1.
        On Jumalassa turvani ja tukeni,
        hän kuormani voi kantaa.
        Kun häntä nimeen Jeesuksen
        näin rukoilen,
        hän jälleen voimaa antaa.
        Jos viipyykin, niin kuitenkin
        hän itkuni ja huutoni huomaa
        ja niihin vastaa.
        2.
        Hän tuntee kaikki murheeni
        ja huoleni,
        ei epäilystä siitä.
        Hän tietää, mitä tarvitsen,
        hän antaa sen.
        Sieluni, häntä kiitä!
        Hän armossaan suo apuaan,
        kun uskossa ja toivossa
        tyhjänä häneen luotan.
        3.
        Ja vaikka vaara piirittää
        ja myrskysää,
        ahdistus tyyntymättä,
        on siinä läsnä Jumala,
        saan tuskassa
        koskettaa Isän kättä.
        Hän kasvonsa voi salata,
        vaan armoonsa ja rauhaansa
        myös silloin minut peittää.
        4.
        Siis sinuun, Herra, uskallan
        ja odotan,
        pyyntöni milloin täytät.
        Jo vaivan alla luottaa saan:
        taas aikanaan
        kasvosi kirkkaat näytät.
        Saan taistella, vaan sinussa
        on turvani ja toivoni,
        rauhani, Jumalani.

        Virsi 477

        Se oli kuin suuri lohdutus.
        Virren tekijä oli varmaan tämän kokenut ihan henkilökohtaisesti,siksi se onkin niin syvällinen.

        Omaa parantumistani olen rukoillut,mutt kahdesti minulle on tullut selvä sanoma:Minun Armossani on sinulle kyllin,Tyydy armoon!Siksi olenkin turvallisella mielellä,koska tiedän että sairastan Jumalan helmassa,en kaukana Hänestä!


      • sordiino kirjoitti:

        Se oli kuin suuri lohdutus.
        Virren tekijä oli varmaan tämän kokenut ihan henkilökohtaisesti,siksi se onkin niin syvällinen.

        Omaa parantumistani olen rukoillut,mutt kahdesti minulle on tullut selvä sanoma:Minun Armossani on sinulle kyllin,Tyydy armoon!Siksi olenkin turvallisella mielellä,koska tiedän että sairastan Jumalan helmassa,en kaukana Hänestä!

        sordiino: "Minun Armossani on sinulle kyllin,Tyydy armoon"!
        ---
        Lainaus virrestä:
        "Hän kasvonsa voi salata,
        vaan armoonsa ja rauhaansa
        myös silloin minut peittää".

        (Virsi 477: Säk. 1–2 Ambrosius Lobwasser 1579, säk. 3–4 saksalainen 1526. Ruots. Petrus Johannis Gothus 1572. Suom. eri virsinä Hemminki Maskulainen virsikirjaan 1605. Uud. virret yhdistäen Anna-Maija Raittila 1984.)

        Jes 55:9
        "Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne".


      • acim lai nen

        Tuli mieleen eräs juttu vuosien takaa.

        Olin viettämässä jouluaattoa sukulaisteni luona ja paikalla oli paljon sukua, myös noin 4-5 vuotiaat hmm...väärennetääs nimet vaikka Liisaksi ja Jussiksi. Eräs muusikkomies oli joulupukkina ja Liisa ja Jussi lauloivat pukille. Liisa selkeällä tytönäänellään, Jussi taas ei oikein osannut laulua eikä lauluääni ollut vielä oikein kehittynyt. Jussi "mörähteli" kuitenkin siinä sivussa kaverina parhaan kykynsä mukaan. Laulun loputtua kommentoi hienotunteinen muusikkopukki laulua: Jussi lauloi BASSOA!
        Juttu on tosi. :))


    • Timoriepu

      Hengen yhteys on mahdollinen Jeesuksen sovitustyön perusteella, sillä sen kautta Jumala mursi vihollisuuden myös ihmisten kesken.
      Olen joskus lukenut, että mm. Israelissa muuten vihollisina elävät juutalaiset ja muslimit voivat löytää keskinäisen rakkauden ja yhteyden Jeesuksen löydettyään. Jumalalle on kaikki mahdollista. Toivottavasti uskovat löytävät keskinäisen yhteyden tälläkin palstalla ja jättävät herjan ja vihan pois. Todellisen Pyhän Hengen vaikutuksen kautta sekin on mahdollista. Jumala voi!

      • Timoriepu:
        "Toivottavasti uskovat löytävät keskinäisen yhteyden tälläkin palstalla ja jättävät herjan ja vihan pois".
        --
        Tätä rukoilkaamme!

        "Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa" (Apt. 2:42).

        "...ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä" (Apt. 2:44).


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe