Oletteko lukeneet

Lutherin kirjan, joka

koskettelee hänen oman aikansa ilmiötä?
Tässä on kirjan esipuhe, joka antaa viitteitä tulevasta.

ESIPUHE
Olin kylläkin ajatellut, etten enää kirjoita mitään juutalaisista enkä heitä vastaankaan. Mutta koska olen saanut tietää, etteivät nämä kurjat ja parantumattomat ihmiset lakkaa houkuttelemasta meitäkään, se on, kristityitä, puoleensa, olen julkaissut tämän kirjasen osoittaakseni, että minäkin lukeudun niihin, jotka sellaisia juutalaisten myrkyllisiä toimenpiteitä vastustavat ja että olen varoittanut kristityitä kavahtamasta juutalaisia. Minä en soisi, että kristityt antaisivat juutalaisten vietellä itsensä samaan kurjuuteen ja surkeuteen, jossa he itse ovat. Mutta perkele on maailman jumala, ja missä Jumalan sanaa ei ole, siellä perkeleen on hyvä toimia, ei ainoastaan heikkojen vaan myös väkevien keskuudessa. Jumala meitä auttakoon! Amen.

6

230

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Faktio

Harva on tainnut oikeasti lukea sitä, mutta sitäkin enemmän aloituksia täällä on ollut.

Olen lukenut sen kirjan.

• juudasiskarialainen

on tehnyt sovinnon juutalaisuuden kanssa. Eipä tuosta Lutterin ukaasista paljon kirkon julistuksissa puhuta. luulen että paarmakin kääntää Lutteria omalla tavallaan.

• Faktio

Suomessa ei tehdyn väitöskirjan mukaan Suomessa ei ole ollut juutalaisvihaa. Toki yksittäisiä tapauksia oli, mutta ei kannata yleistää.

• Ainakin mulla on elämäni aikana ympäristöä ja tiedotusvälineitä seuranneena tuntuma että Suomessa on juutalaisvihaa joka tosin osittain perustuu Israelin valtion perustamiseen sen jälkeiseen sotaisaan käytökseen mutta Lutherin kirjoituksilla on myös sormensa pelissä juutalaisvihassa.

Lutherin kirjoitukset kotimaassaan saksassa olivat suurimpana syynä kansanmurhan toteuttamiselle.
        Ilman Lutherin tekstejä Hitlerin olisi ollut lähes mahdoton kääntää kansaa niin rajuksi juutalaisvihaksi että lähes kaikki heistä tapettiin.

Vastakohtaa juutalaisvihalle voi hakea katolisesta USA:sta jossa juutalaisuutta ihan aiheettomasti ylistetään.

• Faktio
        Pe.ku kirjoitti:

Ainakin mulla on elämäni aikana ympäristöä ja tiedotusvälineitä seuranneena tuntuma että Suomessa on juutalaisvihaa joka tosin osittain perustuu Israelin valtion perustamiseen sen jälkeiseen sotaisaan käytökseen mutta Lutherin kirjoituksilla on myös sormensa pelissä juutalaisvihassa.

Lutherin kirjoitukset kotimaassaan saksassa olivat suurimpana syynä kansanmurhan toteuttamiselle.
        Ilman Lutherin tekstejä Hitlerin olisi ollut lähes mahdoton kääntää kansaa niin rajuksi juutalaisvihaksi että lähes kaikki heistä tapettiin.

Vastakohtaa juutalaisvihalle voi hakea katolisesta USA:sta jossa juutalaisuutta ihan aiheettomasti ylistetään.

Jari Hanskin väitöskirja, jonka pohjalta hän on tehnyt kirjan.

http://www.hs.fi/kirjat/artikkeli/Suomen juutalaisviha oli tuontitavaraa/HS20060507SI1KU023hf

Nykyisin, kuten Peku mainitsi juutalaisviha kohdistuu Israeliin, tässä on erityisesti vasemmistolaiset piirit olleet aktiivisia. Hekään tuskin lukevat Lutheria.

Suomessa Luther kirjan julkaisi pieni äärioikeistolainen kustantaja, joka julkaisi lähinnä natsikirjallisuutta. Sen takia sen saama julkisuus ja levikki oli melko pientä Suomessa.

Hitler on itse katolisen kasvatuksen saanut, joten luther tuskin kuului siihen lukemistoon. Toki göbbels osasi taitavana käyttää kaikkia mahdollisia lähteitä saadakseen kansan tuen. Saksassa on myös hyvin vahva katolinen kirkko, josta osoituksena nykyinen paavi. Rotuoppi oli se joka oikeutti vainot saksalaisten mielessä.

• Faktio

Juutalaiset

Antisemitismin juuret ovat kaukana historiassa, ja aate oli yleinen Euroopassa 1920- ja 1930-luvuilla. "Arjalaisen rodun" käsite luotiin jo 1800-luvulla, ja ns. sosiaalidarvinismi katsoi ihmisten eriarvoisuuden olevan luonnollinen ja oikeutettu asia. Rotuhygieniset ajatukset ilmenivät 1900-luvun alussa useissa valtioissa kuten Yhdysvalloissa ja Pohjoismaissa muun muassa pakkosterilisointeina. Adolf Hitler toi fanaattisen rotupolitiikkansa julki jo kirjassaan Mein Kampf (Taisteluni). Heti ilmestymisensä jälkeen teos ei saanut suurtakaan huomiota, mutta nousi bestselleriksi Hitlerin noustua valtaan Saksassa. Antisemitismi ilmeni muun muassa äärimmäisen juutalaisvastaisina lauluina. Vihaa juutalaisia kohtaan lietsottiin myös vierittämällä syy ensimmäisen maailmansodan nöyryyttävästä tappiosta heidän niskoilleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      666
      2512
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      30
      1246
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      109
      1158
    4. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      11
      1083
    5. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      93
      955
    6. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      104
      915
    7. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      101
      873
    8. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      36
      815
    9. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      769
    10. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      64
      741
    Aihe