Onko

kokemusta?

kauramaidon käytöstä maitoallergisella lapsella? Ikää piakkoin vuosi.

10

1788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta uskoisin

      että sopii sekä on myös soija maito aika kalliita mutta uskoisin että sopii

    • anni.

      Meillä oli alkuun käytössä apteekista saatava nutri-soija, mutta muutaman kuukauden päästä meiltä löytyi soija-allergia. Sillon koitettiin sopisko kauramaito, ikää oli siis 11kk. Se sopi ja oli tarkotus käyttää sitä se kolme viikkoo ennen lääkäriä, mutta lääkäri sen sitten meille jättikin käyttöön koska se sopi. Mut sit semmosia faktoja ravintoarvoista että oatlyn h ja go greenin se johon on lisätty kaikkee on ne joita kannattaa käyttää, niistä pelkistä kauramaidoista ei saa riittävästi vitamiineja tuon ikäinen, ei myöskään kaupan riisimaidoista eikä soijamaidoista. Mut suositushan on että jos vaan joku apteekin korvikkeista sopii niin niitä kannattais käyttää 2v asti, koska ne on suunniteltu niin että lapsi saa kaiken tarvitsemansa vitamiinit ja muut. Nyt meillä on oltu pari viikkoo ilman kauramaitoa koska meillä on nyt ilmeisesti myös se kaura alkanu aiheuttaa allergisia oireita. Miksi lapsesi ei käytä apteekin korvikkeita?

      • ....

        kun meillä on koetettu jo vähän kaikki..Alunperin aloitettiin ihan nanista, tutteli omneon kautta nutri-soijaan, välissä almiron peptiä ja taas soijaan joka tuntui parhaimmalta.nyt kun soijaa meni ensimmäisen kerran 5 viikkoa putkeen niin oireet alkoivat taas.nyt siis jäljellä vaihtoehdoista olis ilmeisesti ainakin neocate, joka maksaa 62€/400g eli melkeistäs 120€ viikko, eli niin surullista kun onkin niin rahakysymys. Ei ole varaa alkaa koittelemaan enää tollasia.


      • +++
        .... kirjoitti:

        kun meillä on koetettu jo vähän kaikki..Alunperin aloitettiin ihan nanista, tutteli omneon kautta nutri-soijaan, välissä almiron peptiä ja taas soijaan joka tuntui parhaimmalta.nyt kun soijaa meni ensimmäisen kerran 5 viikkoa putkeen niin oireet alkoivat taas.nyt siis jäljellä vaihtoehdoista olis ilmeisesti ainakin neocate, joka maksaa 62€/400g eli melkeistäs 120€ viikko, eli niin surullista kun onkin niin rahakysymys. Ei ole varaa alkaa koittelemaan enää tollasia.

        Jos lapsellesi tehdään erikoislääkärin valvonnassa altistus lehmänmaidolla, hydrolysoidulla korvikkeelle (esim. Almiron pepti, Nutramigen tms.) ja soijapohjaisella korvikkeella, saat todistuksen siitä, jonka toimitat Kelaan. Siitä päivästä lähtien kun olet toimittanut sen todistuksen Kelaan, saat Neocatesta 72% Kelakorvauksen. Eihän tuo Halpaa ole Kelakorvauksenkaan kanssa, mutta jos lapsesi ruokavalio on kovin suppea, tarttee hän kunnon maidon, jotta ei kärsisi aliravitsemuksesta.


      • näinhän
        +++ kirjoitti:

        Jos lapsellesi tehdään erikoislääkärin valvonnassa altistus lehmänmaidolla, hydrolysoidulla korvikkeelle (esim. Almiron pepti, Nutramigen tms.) ja soijapohjaisella korvikkeella, saat todistuksen siitä, jonka toimitat Kelaan. Siitä päivästä lähtien kun olet toimittanut sen todistuksen Kelaan, saat Neocatesta 72% Kelakorvauksen. Eihän tuo Halpaa ole Kelakorvauksenkaan kanssa, mutta jos lapsesi ruokavalio on kovin suppea, tarttee hän kunnon maidon, jotta ei kärsisi aliravitsemuksesta.

        se periaatteessa toimii, mutta meillä vaan on semmonen ongelma, että ihopistoista ja verikokeista ei saada tuloksia, koska ainoa mikä oireilee on maha. Altistus on yritetty tehdä 2 kertaa mutta hyödyttömänä koska oireiden tulo kestää kolmesta viiteen viikkoa. Eli soijaa on juotu omasta kukkarosta ja nyt kun oireet alkoivat on vaihtoehdot aika vähissä.


      • anni.
        näinhän kirjoitti:

        se periaatteessa toimii, mutta meillä vaan on semmonen ongelma, että ihopistoista ja verikokeista ei saada tuloksia, koska ainoa mikä oireilee on maha. Altistus on yritetty tehdä 2 kertaa mutta hyödyttömänä koska oireiden tulo kestää kolmesta viiteen viikkoa. Eli soijaa on juotu omasta kukkarosta ja nyt kun oireet alkoivat on vaihtoehdot aika vähissä.

        Onhan noi kalliita ja jos kerran altistuskaan ei onnistu niin hankalampi juttu. Mut tosiaan meillä käytettiin kauramaitoja ihan lääkärin suosituksesta, ravintoterapeutin mukaan just se oatlyn h maito on kaikista parasta kaikkien ravintoaineiden saannin takia. Kannattaa kokeilla oisko siitä apua! Myös yosa kaurajogurtteja voi jo antaa, meillä ne alotettiin noin 10kk iässä.


      • kaupoista
        anni. kirjoitti:

        Onhan noi kalliita ja jos kerran altistuskaan ei onnistu niin hankalampi juttu. Mut tosiaan meillä käytettiin kauramaitoja ihan lääkärin suosituksesta, ravintoterapeutin mukaan just se oatlyn h maito on kaikista parasta kaikkien ravintoaineiden saannin takia. Kannattaa kokeilla oisko siitä apua! Myös yosa kaurajogurtteja voi jo antaa, meillä ne alotettiin noin 10kk iässä.

        mahtaa tota löytyä, tuskin ainakaan meidän naapurisiwasta..=) meillä ei lääkäri ole kyllä tarjonnut mitään muita vaihtoehtoja, nytkin oli sitä mieltä että soijassa ei voi olla mitään vikaa, koska on aina ennenkin ollut hyvä.mutta kummasti oireet vaan loppuivat kun sitä lopetti käyttämästä.meillä kun ensin alkaa ilmavaivat sitten ripuli ja lopputulos on se että lapsi kirkuu (!) kaikki hereilläolonsa, joka päivä aamusta iltaan...eli joku ratkaisu pakko löytää.


      • anni.
        kaupoista kirjoitti:

        mahtaa tota löytyä, tuskin ainakaan meidän naapurisiwasta..=) meillä ei lääkäri ole kyllä tarjonnut mitään muita vaihtoehtoja, nytkin oli sitä mieltä että soijassa ei voi olla mitään vikaa, koska on aina ennenkin ollut hyvä.mutta kummasti oireet vaan loppuivat kun sitä lopetti käyttämästä.meillä kun ensin alkaa ilmavaivat sitten ripuli ja lopputulos on se että lapsi kirkuu (!) kaikki hereilläolonsa, joka päivä aamusta iltaan...eli joku ratkaisu pakko löytää.

        Voi sitä sieltä siwastakin löytyä kun löytyy jopa abc-marketista... Kannattaa ainakin käydä katsomassa. Itse olen ostanut k-kaupoista ja s-ryhmän paikoista. Niin ja soijasta sen verran että meillä käytettiin tätä nutri-soijaa noin 4 kuukautta, alkuun sopi ihan hyvin ja sitten alko ripuli ja kitinä, loppu siihen kun lopetin nutri-soijan käytön pojalla ja kun parin viikon päästä kokeilin nutri-soijaa uudelleen oli oireet samat. Joten voi kyllä alkaa viiveelläkin oireileen. Meillä kyllä lääkäri usko :) Nyt sama juttu sen kauran kans, käytettiin noin 4 kuukautta ja alko ripulointi ja kiukuttelu, loppu siihen kun kaura jäi pois...


      • pulup
        anni. kirjoitti:

        Voi sitä sieltä siwastakin löytyä kun löytyy jopa abc-marketista... Kannattaa ainakin käydä katsomassa. Itse olen ostanut k-kaupoista ja s-ryhmän paikoista. Niin ja soijasta sen verran että meillä käytettiin tätä nutri-soijaa noin 4 kuukautta, alkuun sopi ihan hyvin ja sitten alko ripuli ja kitinä, loppu siihen kun lopetin nutri-soijan käytön pojalla ja kun parin viikon päästä kokeilin nutri-soijaa uudelleen oli oireet samat. Joten voi kyllä alkaa viiveelläkin oireileen. Meillä kyllä lääkäri usko :) Nyt sama juttu sen kauran kans, käytettiin noin 4 kuukautta ja alko ripulointi ja kiukuttelu, loppu siihen kun kaura jäi pois...

        sam kohtalo täällä , vauvana ei saanut toinen tytöistä kauramaitoa koska tuli siitäkin vatsaoireita ja ihottuma . ja ilmeni silloin että hänellä viljaallergia ( ei keliakia) joten viljat pois. annettiin riisimaitoa . kun sitten iän myöten vilja allergia antoi perik , oli vuorossa kauramaito. hän oli jo itse niin paljon iso että halusi vaihtaa , syy oli että see ei maistu niin voimakkaalle kuin riisimaito. hakemalla saa tietoa ja jos siwa ei myy tiettyä tuotetta niin pyydä että tilavat sitä , luulen että joustoa löytyy sieltäkin


    • pulup

      meillä kaksi maitoallergista lasta ja molemmat kasvaneet kauramaitolla , toinen niista aloitti sen käyttämisen vasta vuoden ikäisenä. jos ei ole muita vaivoja kuin maito silloin kannatta kokeilla erivalmisteita , kauramaito, riisimaito soijamaito. yleensä löytyy see mikä maistuu lapselle ja niissä on kalsiumi mukana samalla määrällä kui norm, purkkimaidossa joten ei lapsi siitä kärsi.ja on olemassa saman sarjan jugurtteja ja ne maistuu muillekin lapsille . apteekin maito on toki hyvää mutta meillä maku oli se mikä ratkaisi ja siinä lääkärin ja ravitsemusterapeutin kanssa päätettiin että näin on hyvä. minusta on tärkeä että lapsi on tyytyväinen omaan ruokaan ja silloin on kuntokin hyvä. pitää meidän vanhempien muista että lapsi juo sitä ei me joten kyllä hänen pitää saada päättää mausta ( jos siis ei ole muita rajoitteita) . Jos hyvin käy se saatta ohi menna , mutta see voi taaskin kestää vuosia . mutta siihen ei maailma kaadu , lapsi oppii itsekin välttämään aineita jotka aiheuttavat kipua , kun hänelle vaan selitetää. minä itse sorruin aikanaan siiheen lapsen vähättelyyn että eihän vielä ymmärrä kun kerran parivuotian tyttö tokaisi että ei ole kuin näppykeksejä (hänellä ihottuma maidosta ) ja äiti laittoi pöytään muutakin . Kärsivällisyyttä ja nauttikaa hyvistä hetkistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe