Hollola liittyy Lahteen??

Hollola itsenäisenä!

Minusta on ihan naurettava ajatus, että Hollola liittyisi Lahteen. Lahdella on jo nyt valtavasti velkoja ja erittäin vaakalaudalla oleva talous, ja se varmasti haluaa saada Hollolan maksumieheksi. Ihan naurettavaa. Minun puolestani saa Lahti jäädä omaksi piskuiseksi itsekseen. Hollola kuihtuisi kokonaan tällaisen liitoksen edessä, kun Lahti rutistaisi kaikki mehut itselleen. Kärkölä ja Hämeenkoski sen sijaan olisivat oivat kuntaliitoskumppanit Hollolan kanssa.

Hollola pärjää paljon paremmin itsenäisenä, tai liittyneenä Hämeenkosken tai Kärkölän kanssa, ja sen ei missään tapauksessa pidä liittyä Lahteen, kuten ei muidenkaan Päijät-Hämeen kuntien!

15

684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kärkölä79

      Olen aivan samaa mieltä. Myllyvirta puhuu täyttä paskaa puhuessaan että Lahden ja ympäryskuntien kuntaliitos turvaisi kansalaisten hyvinvoinnin ja palvelut. Lahti haluaa liitokseen vain sen takia, että saisi rahaa ympäröiviltä kunnilta omien velkojensa maksamiseen ja että se kasvaisi isommaksi kuin kilpakumppani Jyväskylä. Jyväskylä kasvaa jatkuvasti yhä nopeammin, sille ei voi Lahti mitään vaikka liittyisi kymmenien kuntien kanssa. Joten Lahden on turha repiä ympäryskuntia mukaan taisteluun suurten kaupunkien välillä. Lahden ympäryskunnat hyötyvät itsenäisyydestään paljon enemmän kuin liitoksesta verenimijän kanssa.

    • leikissä on se

      kun joltain hyvä veli konsultilta tilataan laskelmia kuntien näkymistä kymmenen vuoden kuluttua, päiväkodistakin löytyy sen verran matematiikan ymmärrystä jotta tajuaa että noilla laskelmilla voi korkeintaan pyyhkiä persettään. Tuon julkisen hallinnon tapa tuhlata veronamaksajien rahoja erilaisiin selvityksiin on pöyristyttävää, kun kaikki etukäteen tietää että nuo selvitykset päätyvät tilaajan haluamaan lopputulokseen

    • nauraa

      Hollola on kuitenkin ainoa kunta seudulla, jonka liitokselle Lahden kanssa löytyy järjellisiä perusteita nykyisyydestä. Puolet hollolalaisista työssä käyvistä käy Lahdessa töissä ja maksaa kuitenkin veronsa Hollolaan. Ostoksilla ja huvituksissa käydään Lahdessa. Salpakangas on rakenteellisesti osa Lahden kaupunkia ja sieltä pääsee nopeammin keskustaan kuin Ahtialasta. Vesikansan puolikin on rakenteellisesti Lahtea ja sieltä on tultava Lahden läpi hallintokeskukseen. Jne. Liitos ei toisi säästöjä, mutta vaikuttaisi ehkä edes hieman järkevöittävästi siihen, mihin veroeuroja käytettäisiin. Sen sijaan nyt puuhattava useamman kunnan liitos on osa koko valtakunnassa menossa olevaa poliittista valtapeliä vailla todellisia liitosperusteita. Siitä johtuu, että asia on saanut paikallisessakin julkisuudessa surkuhupaisia piirteitä.

      • palstalle singahti!

        Kun suomalaiset käyvät paljon lomalla Thaimaassa niin ilmesisesti sitten Suomi ja Thaimaakin kannattaisi laittaa saman hallinnon alle. Asukas maksaa veroja ja yritys maksaa veroja. Lahdella menee vielä enemmän päin persettä jos ne loputkin yritykset siirtyvät Hollolaan. Ostoksilla käydään Lahdessa tai tuurissa ja maksetaan matkasta arabeille öljyn muodossa, tavaroista kiinalaisille työpalkkaa ja kauppiaalle kaupan pitämisestä, kaikki maksavat myös veroja kuka minnekin, mutta Lahden poliitikoillekos ne kaikki verot pitäisi kuulua.
        Rakenteellisesti Lahti on osa Hollolaa tai Hollola osa sitä sun tätä, älä ole naurettava, rakenteellisuuteen vetoaminen on pelkkää semantiikkaa muutoinhan Suomenkin käsivarsi pitäisi mitä kiivaammin lahjoittaa Ruotsille tai Norjalle. Hallintokeskus on hyvä sana, jos kuntien palvelurakennetta todella haluttaisiin uudistaa niin katse pitäisikin kohdistaa juuri hallintokeskuksiin ja silloin- huomaa- että SILLOIN TULISI SÄÄSTÖJÄ.


      • tunnetason reaktio
        palstalle singahti! kirjoitti:

        Kun suomalaiset käyvät paljon lomalla Thaimaassa niin ilmesisesti sitten Suomi ja Thaimaakin kannattaisi laittaa saman hallinnon alle. Asukas maksaa veroja ja yritys maksaa veroja. Lahdella menee vielä enemmän päin persettä jos ne loputkin yritykset siirtyvät Hollolaan. Ostoksilla käydään Lahdessa tai tuurissa ja maksetaan matkasta arabeille öljyn muodossa, tavaroista kiinalaisille työpalkkaa ja kauppiaalle kaupan pitämisestä, kaikki maksavat myös veroja kuka minnekin, mutta Lahden poliitikoillekos ne kaikki verot pitäisi kuulua.
        Rakenteellisesti Lahti on osa Hollolaa tai Hollola osa sitä sun tätä, älä ole naurettava, rakenteellisuuteen vetoaminen on pelkkää semantiikkaa muutoinhan Suomenkin käsivarsi pitäisi mitä kiivaammin lahjoittaa Ruotsille tai Norjalle. Hallintokeskus on hyvä sana, jos kuntien palvelurakennetta todella haluttaisiin uudistaa niin katse pitäisikin kohdistaa juuri hallintokeskuksiin ja silloin- huomaa- että SILLOIN TULISI SÄÄSTÖJÄ.

        vailla todellisia argumentteja. Heitto hallintokeskuksista voisi olla mielenkiintoinen, jos siitä saisi tolkkua. Nyt se on pelkästään epämääräinen. Keskushallinnon kuluthan ovat mitätön osa kokonaiskuluista, eikä niistä säästämällä ratkaista mitään. Kaupunki- ja yhdyskuntarakenne puolestaan on merkittävä liitosperuste jo pelkästään yhdyskuntatekniikan ja kaavoituksen kustannusten ja toimivuuden kannaltakin.


      • jollei parempaa tekemistä ole
        tunnetason reaktio kirjoitti:

        vailla todellisia argumentteja. Heitto hallintokeskuksista voisi olla mielenkiintoinen, jos siitä saisi tolkkua. Nyt se on pelkästään epämääräinen. Keskushallinnon kuluthan ovat mitätön osa kokonaiskuluista, eikä niistä säästämällä ratkaista mitään. Kaupunki- ja yhdyskuntarakenne puolestaan on merkittävä liitosperuste jo pelkästään yhdyskuntatekniikan ja kaavoituksen kustannusten ja toimivuuden kannaltakin.

        "Yhdyskuntatekniikka" sanan taakse on helppo paeta, tuskin edes kaikki demarien puoluejohtajiksi pyrkivät tietävät mitä sana pitää sisällään, käytännössä kuitenkin on kyse vesi ja viemäriverkosta ja kaduista ja teistä. Ensimmäiset hoitaa uusi uljas Lahti Aqua ja ei tarvitse edes kuntaliitosta hintojen korotuksiinsa. Niiden katujen osuus jotka ylipäätään ovat hallintoalueen rajalla ovat kunnan koko katuverkossa kohtuullisen pieni osa eikä se suunnittelu maksaa paskaakaan siitä mitä rakentaminen, ja julkinen rakentaminen on muutoinkin niin hidasta että siinä ei parit kyselykierrokset naapurikunnassa paina yhtään mitään. Se niistä kustannuksista. Demokratia maksaa sitäpaitsi aina ja se on ainoa byrokratian osa josta äänestäjät oikeasti ovatkin valmiita maksamaan. "Kaavoituksen toimivuus" on kopioitu jonkun sekundapolitiikon puheista, mitä se tarkoittaa?, sitäkö että Hollolan pitäisi suunnitella katunsa Lahden tarpeiden mukaan, (eikä ne lehmänkaupat maakaupoilla sillä lopu että kunnat pannaan yhteen, naapuria ei vain niin usein satu kohdalle kuin pienemmässä kunnassa, joka taas on parasta läpinäkyvyyttä politiikkaan mitä olla voi). "Kaupunkirakenne" on jo niin tunnepitoinen sana että sitä ei kannata edes kommentoida.


      • asian ydintä
        jollei parempaa tekemistä ole kirjoitti:

        "Yhdyskuntatekniikka" sanan taakse on helppo paeta, tuskin edes kaikki demarien puoluejohtajiksi pyrkivät tietävät mitä sana pitää sisällään, käytännössä kuitenkin on kyse vesi ja viemäriverkosta ja kaduista ja teistä. Ensimmäiset hoitaa uusi uljas Lahti Aqua ja ei tarvitse edes kuntaliitosta hintojen korotuksiinsa. Niiden katujen osuus jotka ylipäätään ovat hallintoalueen rajalla ovat kunnan koko katuverkossa kohtuullisen pieni osa eikä se suunnittelu maksaa paskaakaan siitä mitä rakentaminen, ja julkinen rakentaminen on muutoinkin niin hidasta että siinä ei parit kyselykierrokset naapurikunnassa paina yhtään mitään. Se niistä kustannuksista. Demokratia maksaa sitäpaitsi aina ja se on ainoa byrokratian osa josta äänestäjät oikeasti ovatkin valmiita maksamaan. "Kaavoituksen toimivuus" on kopioitu jonkun sekundapolitiikon puheista, mitä se tarkoittaa?, sitäkö että Hollolan pitäisi suunnitella katunsa Lahden tarpeiden mukaan, (eikä ne lehmänkaupat maakaupoilla sillä lopu että kunnat pannaan yhteen, naapuria ei vain niin usein satu kohdalle kuin pienemmässä kunnassa, joka taas on parasta läpinäkyvyyttä politiikkaan mitä olla voi). "Kaupunkirakenne" on jo niin tunnepitoinen sana että sitä ei kannata edes kommentoida.

        Hieman sumeasti, mutta kuitenkin. Hyvä! Sen sijaan, että liitoksen vastustajat yrittävät itsepintaisesti väittää liitosta puoltavia järkisyitä vastaan, heidän kannattaisi keskittyä järkisyihin, jotka sitä eivät puolla, ja sen korostamiseen, että ne syyt on arvotettava puoltavia syitä korkeammalle. Sehän ei olisi edes vaikeaa, koska liitosta vastustavat syyt ovat myös oikeasti painavampia kuin sitä puoltavat.

        Yhdyskuntarakenne, kunnallistekniikka, kaavoitus, maankäyttö ja julkinen liikenne ovat itsestään selviä liitosta puoltavia asioita, koska niiden kustannussäästöt nykyiseen tilanteeseen verrattuna ovat osoitettavissa. Kunnallisdemokratia ja julkisten palvelujen järjestäminen asukasnäkökulmasta sitä vastoin ovat liitosta vastaan puhuvia seikkoja. Ensiksi mainittu on tärkein asia ja saakin maksaa 'mitä tahansa'. Toiseksi mainittu asia on ennen kaikkea verotuskysymys. Sen osalta olisi taottava kunnan päättäjien kalloihin, että asukkaat ovat valmiita maksamaan enemmän kunnallisveroa palvelujen ylläpitämiseksi ja parantamiseksi.

        KELA:han selvitti asiaa valtakunnallisesti viime vuonna ja päätyi siihen, että 4/5 suomalaisista on siihen valmis. Hollolassa voi tietysti olla selkeästi porvarienemmistöisenä kuntana toisenlainen tilanne. Siitäkin huolimatta jää vielä kunnallisdemokratia (lue: asukaslähtöinen aluedemokratia), jonka pitäisi jo yksistäänkin riittää syyksi jättää liitos tekemättä, ellei liitosta valmisteleva porukka kykene tarjoamaan tilalle selkeästi parempaa demokratiamallia. Ja eihän se tietenkään kykene.

        Toisaalta on jotenkin huvittavaa, että Hollolan tapaisessa hyväosaisten konsensuskunnassa, jossa asukaslähtöisellä demokratialla ei ole ollut käytännössä mitään erityisen näkyvää merkitystä onkin yhtäkkiä demokratia nousemassa arvoon arvaamattomaan. Se, että liitoskysymyksestä on järjestettävä asukasäänestys on kuntalainsäädännön hengessä itsestään selvä asia, mutta Hollolan tapauksessa ehkä keskimääräistä vaikeampi asia kunnan päättäjille virkamiesjohto mukaan lukien paitsi poliittisesta asetelmasta myös lepsusta asukasdemokratian perinteestä johtuen.


      • kun olet selvinnyt
        asian ydintä kirjoitti:

        Hieman sumeasti, mutta kuitenkin. Hyvä! Sen sijaan, että liitoksen vastustajat yrittävät itsepintaisesti väittää liitosta puoltavia järkisyitä vastaan, heidän kannattaisi keskittyä järkisyihin, jotka sitä eivät puolla, ja sen korostamiseen, että ne syyt on arvotettava puoltavia syitä korkeammalle. Sehän ei olisi edes vaikeaa, koska liitosta vastustavat syyt ovat myös oikeasti painavampia kuin sitä puoltavat.

        Yhdyskuntarakenne, kunnallistekniikka, kaavoitus, maankäyttö ja julkinen liikenne ovat itsestään selviä liitosta puoltavia asioita, koska niiden kustannussäästöt nykyiseen tilanteeseen verrattuna ovat osoitettavissa. Kunnallisdemokratia ja julkisten palvelujen järjestäminen asukasnäkökulmasta sitä vastoin ovat liitosta vastaan puhuvia seikkoja. Ensiksi mainittu on tärkein asia ja saakin maksaa 'mitä tahansa'. Toiseksi mainittu asia on ennen kaikkea verotuskysymys. Sen osalta olisi taottava kunnan päättäjien kalloihin, että asukkaat ovat valmiita maksamaan enemmän kunnallisveroa palvelujen ylläpitämiseksi ja parantamiseksi.

        KELA:han selvitti asiaa valtakunnallisesti viime vuonna ja päätyi siihen, että 4/5 suomalaisista on siihen valmis. Hollolassa voi tietysti olla selkeästi porvarienemmistöisenä kuntana toisenlainen tilanne. Siitäkin huolimatta jää vielä kunnallisdemokratia (lue: asukaslähtöinen aluedemokratia), jonka pitäisi jo yksistäänkin riittää syyksi jättää liitos tekemättä, ellei liitosta valmisteleva porukka kykene tarjoamaan tilalle selkeästi parempaa demokratiamallia. Ja eihän se tietenkään kykene.

        Toisaalta on jotenkin huvittavaa, että Hollolan tapaisessa hyväosaisten konsensuskunnassa, jossa asukaslähtöisellä demokratialla ei ole ollut käytännössä mitään erityisen näkyvää merkitystä onkin yhtäkkiä demokratia nousemassa arvoon arvaamattomaan. Se, että liitoskysymyksestä on järjestettävä asukasäänestys on kuntalainsäädännön hengessä itsestään selvä asia, mutta Hollolan tapauksessa ehkä keskimääräistä vaikeampi asia kunnan päättäjille virkamiesjohto mukaan lukien paitsi poliittisesta asetelmasta myös lepsusta asukasdemokratian perinteestä johtuen.

        sumeudestasi.


      • älä puhu paskaa
        asian ydintä kirjoitti:

        Hieman sumeasti, mutta kuitenkin. Hyvä! Sen sijaan, että liitoksen vastustajat yrittävät itsepintaisesti väittää liitosta puoltavia järkisyitä vastaan, heidän kannattaisi keskittyä järkisyihin, jotka sitä eivät puolla, ja sen korostamiseen, että ne syyt on arvotettava puoltavia syitä korkeammalle. Sehän ei olisi edes vaikeaa, koska liitosta vastustavat syyt ovat myös oikeasti painavampia kuin sitä puoltavat.

        Yhdyskuntarakenne, kunnallistekniikka, kaavoitus, maankäyttö ja julkinen liikenne ovat itsestään selviä liitosta puoltavia asioita, koska niiden kustannussäästöt nykyiseen tilanteeseen verrattuna ovat osoitettavissa. Kunnallisdemokratia ja julkisten palvelujen järjestäminen asukasnäkökulmasta sitä vastoin ovat liitosta vastaan puhuvia seikkoja. Ensiksi mainittu on tärkein asia ja saakin maksaa 'mitä tahansa'. Toiseksi mainittu asia on ennen kaikkea verotuskysymys. Sen osalta olisi taottava kunnan päättäjien kalloihin, että asukkaat ovat valmiita maksamaan enemmän kunnallisveroa palvelujen ylläpitämiseksi ja parantamiseksi.

        KELA:han selvitti asiaa valtakunnallisesti viime vuonna ja päätyi siihen, että 4/5 suomalaisista on siihen valmis. Hollolassa voi tietysti olla selkeästi porvarienemmistöisenä kuntana toisenlainen tilanne. Siitäkin huolimatta jää vielä kunnallisdemokratia (lue: asukaslähtöinen aluedemokratia), jonka pitäisi jo yksistäänkin riittää syyksi jättää liitos tekemättä, ellei liitosta valmisteleva porukka kykene tarjoamaan tilalle selkeästi parempaa demokratiamallia. Ja eihän se tietenkään kykene.

        Toisaalta on jotenkin huvittavaa, että Hollolan tapaisessa hyväosaisten konsensuskunnassa, jossa asukaslähtöisellä demokratialla ei ole ollut käytännössä mitään erityisen näkyvää merkitystä onkin yhtäkkiä demokratia nousemassa arvoon arvaamattomaan. Se, että liitoskysymyksestä on järjestettävä asukasäänestys on kuntalainsäädännön hengessä itsestään selvä asia, mutta Hollolan tapauksessa ehkä keskimääräistä vaikeampi asia kunnan päättäjille virkamiesjohto mukaan lukien paitsi poliittisesta asetelmasta myös lepsusta asukasdemokratian perinteestä johtuen.

        Naurettavaa väittää että liitosta puoltaisi usea järkiperäinen syy... paskanmarjat! Lahti haluaa vain kateenpaskana kasvaa suuremmaksi kuin kilpakumppani Jyväskylä, ja tarvitsee taloushuoliinsa apua muualta. Siispä revitään Hollola kiinni Lahteen ja keksitään päästä "pari järkisyytä" puoltamaan liitosta.

        Katsotaan vain, miten Hollolan asukkaat suhtautuvat liitokseen, joka ei koskaan tule heiltä kysyttäessä toteutumaan. Me hollolalaiset olemme jo useaan otteeseen ilmaisseet mielipiteemme asiaan, ja meistä Hollolan kannalta on paljon parempi jatkaa itsenäisenä ja onnellisena, kuin joutua Lahden kahleisiin. Ja jos yhdyskuntarakenteesta ja kunnallistekniikasta ym. aletaan puhua, nämä asiat ovat paljon paremmalla tolalla Hollolan puolella, kuten V.K. Simola ilmoitti Uuden Lahden kolumnissaan!


      • halpa selitys
        älä puhu paskaa kirjoitti:

        Naurettavaa väittää että liitosta puoltaisi usea järkiperäinen syy... paskanmarjat! Lahti haluaa vain kateenpaskana kasvaa suuremmaksi kuin kilpakumppani Jyväskylä, ja tarvitsee taloushuoliinsa apua muualta. Siispä revitään Hollola kiinni Lahteen ja keksitään päästä "pari järkisyytä" puoltamaan liitosta.

        Katsotaan vain, miten Hollolan asukkaat suhtautuvat liitokseen, joka ei koskaan tule heiltä kysyttäessä toteutumaan. Me hollolalaiset olemme jo useaan otteeseen ilmaisseet mielipiteemme asiaan, ja meistä Hollolan kannalta on paljon parempi jatkaa itsenäisenä ja onnellisena, kuin joutua Lahden kahleisiin. Ja jos yhdyskuntarakenteesta ja kunnallistekniikasta ym. aletaan puhua, nämä asiat ovat paljon paremmalla tolalla Hollolan puolella, kuten V.K. Simola ilmoitti Uuden Lahden kolumnissaan!

        tuo Lahden kateus paikalliselle liitosinnolle. Täkäläinen touhuhan on vain osa laajempaa valtakunnallista prosessia, jonka moottorina jyrisee kolmen suurimman puolueen välinen aluepoliittinen valtataistelu. Julkisten palvelujen turvaaminen on kansalle tarjottava peitetarina. Ja hyvin tuntuu peittävän.

        Hollolalaistenkin kannattaisi olla nyt tiukkana kansanäänestyksen puolesta, se ei nimittäin ole mikään itsestäänselvyys kunnan johdon tähän astiset touhut huomioiden. Johto tullee välttelemään äänestyksen toimeenpanoa viimeiseen saakka, koska jokainen tietää tuloksen etukäteen.

        Toisaalta, johdon minimitavoite tullee täytetyksi, vaikka liitostouhu loppuisi samantien. Se pääsee paistattelemaan edistyksellisyyden ja yhteistyökykyisyyden valokeilassa samalla kun jarrumiesten rooli lankeaa muille kunnille. Sellaista se on kunnallispoliittinen peli, jossa näyttävät taas nykyisin hääräävän virkamiehetkin yhtälailla.


      • minä oon vaan puolueessa.
        asian ydintä kirjoitti:

        Hieman sumeasti, mutta kuitenkin. Hyvä! Sen sijaan, että liitoksen vastustajat yrittävät itsepintaisesti väittää liitosta puoltavia järkisyitä vastaan, heidän kannattaisi keskittyä järkisyihin, jotka sitä eivät puolla, ja sen korostamiseen, että ne syyt on arvotettava puoltavia syitä korkeammalle. Sehän ei olisi edes vaikeaa, koska liitosta vastustavat syyt ovat myös oikeasti painavampia kuin sitä puoltavat.

        Yhdyskuntarakenne, kunnallistekniikka, kaavoitus, maankäyttö ja julkinen liikenne ovat itsestään selviä liitosta puoltavia asioita, koska niiden kustannussäästöt nykyiseen tilanteeseen verrattuna ovat osoitettavissa. Kunnallisdemokratia ja julkisten palvelujen järjestäminen asukasnäkökulmasta sitä vastoin ovat liitosta vastaan puhuvia seikkoja. Ensiksi mainittu on tärkein asia ja saakin maksaa 'mitä tahansa'. Toiseksi mainittu asia on ennen kaikkea verotuskysymys. Sen osalta olisi taottava kunnan päättäjien kalloihin, että asukkaat ovat valmiita maksamaan enemmän kunnallisveroa palvelujen ylläpitämiseksi ja parantamiseksi.

        KELA:han selvitti asiaa valtakunnallisesti viime vuonna ja päätyi siihen, että 4/5 suomalaisista on siihen valmis. Hollolassa voi tietysti olla selkeästi porvarienemmistöisenä kuntana toisenlainen tilanne. Siitäkin huolimatta jää vielä kunnallisdemokratia (lue: asukaslähtöinen aluedemokratia), jonka pitäisi jo yksistäänkin riittää syyksi jättää liitos tekemättä, ellei liitosta valmisteleva porukka kykene tarjoamaan tilalle selkeästi parempaa demokratiamallia. Ja eihän se tietenkään kykene.

        Toisaalta on jotenkin huvittavaa, että Hollolan tapaisessa hyväosaisten konsensuskunnassa, jossa asukaslähtöisellä demokratialla ei ole ollut käytännössä mitään erityisen näkyvää merkitystä onkin yhtäkkiä demokratia nousemassa arvoon arvaamattomaan. Se, että liitoskysymyksestä on järjestettävä asukasäänestys on kuntalainsäädännön hengessä itsestään selvä asia, mutta Hollolan tapauksessa ehkä keskimääräistä vaikeampi asia kunnan päättäjille virkamiesjohto mukaan lukien paitsi poliittisesta asetelmasta myös lepsusta asukasdemokratian perinteestä johtuen.

        "Yhdyskuntarakenne, kunnallistekniikka, kaavoitus, maankäyttö ja julkinen liikenne ovat itsestään selviä liitosta puoltavia asioita, koska niiden kustannussäästöt nykyiseen tilanteeseen verrattuna ovat osoitettavissa."

        Kunpa joku osoittaisi mistä summista puhutaan ja millä perusteella? Toistaiseksi julkisuuteen on työnnetty toinen toistaan ylimalkaisempia väitteitä siitä että kustannussäästöjä syntyy, mutta, kas kummaa ilman kunnon perusteluja. Puolueettomilla tutkimuksilla kun on kuitenkin osoitettu että kuntakoolla ei ole mitään merkitystä kunnan hallintokustannuksiin. Jos näin kuitenkin olisi, niin nuo asiathan olisi Suomessa siirretty valtiovallan hoitoon jo ajat sitten.

        Mainittujen kulujen osuus kunnan budjetissa sitä paitsi on kuin kamelinläjä Saharassa, Jos todella halutaan säästää on katseet kohdistettava sosiaali ja sivistyspuolelle.


      • samassa kupissa
        minä oon vaan puolueessa. kirjoitti:

        "Yhdyskuntarakenne, kunnallistekniikka, kaavoitus, maankäyttö ja julkinen liikenne ovat itsestään selviä liitosta puoltavia asioita, koska niiden kustannussäästöt nykyiseen tilanteeseen verrattuna ovat osoitettavissa."

        Kunpa joku osoittaisi mistä summista puhutaan ja millä perusteella? Toistaiseksi julkisuuteen on työnnetty toinen toistaan ylimalkaisempia väitteitä siitä että kustannussäästöjä syntyy, mutta, kas kummaa ilman kunnon perusteluja. Puolueettomilla tutkimuksilla kun on kuitenkin osoitettu että kuntakoolla ei ole mitään merkitystä kunnan hallintokustannuksiin. Jos näin kuitenkin olisi, niin nuo asiathan olisi Suomessa siirretty valtiovallan hoitoon jo ajat sitten.

        Mainittujen kulujen osuus kunnan budjetissa sitä paitsi on kuin kamelinläjä Saharassa, Jos todella halutaan säästää on katseet kohdistettava sosiaali ja sivistyspuolelle.

        Kuntakoko vaikuttaa hallintokustannuksiin: mitä isompi kunta, sitä suurempi nuppiluku hallinnossa ja sitä myötä suuremmat kustannukset. Sen sijaan Kuntaliitonkin rahoittamilla tutkimuksilla on osoitettu, että kuntaliitokset eivät tuo merkittäviä säästöjä tai jopa ollenkaan säästöjä liitoskuntien talouteen erityisesti siitä syystä, että riittävät palvelut on joka tapauksessa järjestettävä ja kohtuutasoinen palveluverkko säilytettävä, ja koska sosiaali- ja terveyssektorin palveluja ei voida teettää roboteilla, eikä täysin keskitetysti. On tapauksia, että kulut ovat kasvaneet liitosten jälkeen, koska byrokratiaa on kasvatettu. Sitä paitsi Suomi on tilanteessa, jossa kuntien soter-kulut kasvavat joka tapauksessa väestön ikääntymisen johdosta. Eikä se ole ikääntyvien syy. Yhdyskuntarakenteen suunnittelu- ja muodostamiskulut ovat liitosta puoltavia järkiperusteita, jotka häviävät vertailussa liitosta vastustaville järkiperusteille. Kyse on arvottamisesta, kunnallispoliitikon painajaisesta. Ahdistelkaa edustajaanne, nyt on sen aika.


      • hienoa
        halpa selitys kirjoitti:

        tuo Lahden kateus paikalliselle liitosinnolle. Täkäläinen touhuhan on vain osa laajempaa valtakunnallista prosessia, jonka moottorina jyrisee kolmen suurimman puolueen välinen aluepoliittinen valtataistelu. Julkisten palvelujen turvaaminen on kansalle tarjottava peitetarina. Ja hyvin tuntuu peittävän.

        Hollolalaistenkin kannattaisi olla nyt tiukkana kansanäänestyksen puolesta, se ei nimittäin ole mikään itsestäänselvyys kunnan johdon tähän astiset touhut huomioiden. Johto tullee välttelemään äänestyksen toimeenpanoa viimeiseen saakka, koska jokainen tietää tuloksen etukäteen.

        Toisaalta, johdon minimitavoite tullee täytetyksi, vaikka liitostouhu loppuisi samantien. Se pääsee paistattelemaan edistyksellisyyden ja yhteistyökykyisyyden valokeilassa samalla kun jarrumiesten rooli lankeaa muille kunnille. Sellaista se on kunnallispoliittinen peli, jossa näyttävät taas nykyisin hääräävän virkamiehetkin yhtälailla.

        ei taida noista hienoista sanoista huolimatta lahti saada liitoskumppaneita itselleen. se on itsestään selvää että liitoskumppaneille on liitoksesta enemmän haittaa kuin hyötyä, joten millainen itsetuhoinen kunta suostuisi vapaaehtoisesti liitokseen Lahden kanssa?


    • seralia

      Ihan oikeen, Hollollalla ei mitään tarvetta liityä Lahteen maksamaan heidän velkojaan.Väkilukukin jo niin suuri että voidaan pysyä itsenäisenä.Yhteistyötä kehitetään missä on Hollolankin etu ja hyöty.Ne jotka siellä voohottavat kuntaliitoksen puolesta niin ei muuta kuin muuttavat Lahteen ja mökit myyntiin.Älkää vaan kuntalaiset suostuko moiseen.Meillä pelaa palveluthyvin ja Lahden mallin mukaan ollaan tosi liemessä aikaa myöden.En tajua Men iäisen, "Juntin" Tuliaisen ja Rahkosenkaan vouhotusta kuntaliitoksesta.Kansan äänestys mitä kuntalaiset haluavat , samalla kertaa kun on kunnallisvaalit,ja tulos sanoo mikä se sitten on menniäkö liitokseen vai ei

    • mmjklms

      eilen Käytiin...hollolan jäähallissa...hieno paikka Mutta kylmät Penkit

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8751
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2361
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe