Apt. 20:1-6
--
Ennen kuin Paavali ryhtyy toteuttamaan suunnitelmaansa matkustaa Makedoniaan ja Kreikkaan (Apt. 20:1-6), hän haluaa rohkaista Efeson opetuslapsia (1). He olivat varmaan pelokkaita ja hämmentyneitä mellakasta. Tänäänkin ns. kriisihoito (”jälkipuinti”)on tärkeää. Sen huomasimme mm. Jokelan koulusurmien kohdalla.
PAAVALI HERÄTTÄÄ KUOLLEEN EUTYKOKSEN TROOAASSA
Apt. 20:7-12
--
20:7 Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.
20:8 Ja monta lamppua oli palamassa yläsalissa, jossa me olimme koolla.
20:9 Niin eräs nuorukainen, nimeltä Eutykus, istui ikkunalla, ja kun Paavalin puhe kesti niin kauan, vaipui hän sikeään uneen ja putosi unen vallassa kolmannesta kerroksesta maahan; ja hänet nostettiin ylös kuolleena.
20:10 Mutta Paavali meni alas, heittäytyi hänen ylitsensä, kiersi kätensä hänen ympärilleen ja sanoi: "Älkää hätäilkö, sillä hänessä on vielä henki".
20:11 Niin hän meni jälleen ylös, mursi leipää ja söi; ja hän puhui kauan heidän kanssansa, päivän koittoon asti, ja lähti sitten matkalle.
20:12 Ja he veivät pojan sieltä elävänä ja tulivat suuresti lohdutetuiksi.
Paavali herättää kuolleen, Apt.20:7-12
14
340
Vastaukset
Paavali viipyi Trooaassa viikon, jossa nähtävästi oli jo suurehko seurakunta.
Se kokoontui ”viikon ensimmäisenä päivänä” eli sunnuntaina.
Kristityt olivat jo alkaneet viettää Kristuksen ylösnousemuksen päivää eli ”Herran päivää”, kuten sitä Ilmestyskirjassa nimitetään. Silloin yhteisessä suuressa jumalanpalveluksessa vietettiin myös ehtoollista.
Paavali käytti paljon aikaa opettamiseen ja keskustelemiseen. Juutalaiseen tapaan saattoivat kaikki toiset ”opettajat” osallistua opetukseen keskustelun muodossa ja voitiin tehdä kysymyksiä.
Meidän päivinä voisi esimerkki tällaisesta toiminnasta olla vaikka raamattupiiri tai miksei myös nämä Raamattu-aiheiset nettikeskustelut.
Aikaa siis vierähti puoliyöhön ja väsymys painoi jo monen mieltä. Niinpä eräs nuorukainen, nimeltä Eutykus, istui ikkunalla, ja kun Paavalin puhe kesti niin kauan, vaipui hän sikeään uneen ja putosi unen vallassa kolmannesta kerroksesta maahan; ja hänet nostettiin ylös kuolleena (9).
Paavali kiiruhti alas, kietoo kätensä nuorukaisen ympärille ja sanoo: ”Älkää hätäilkö, sillä hänessä on vielä henki".
Lääkäri Luukas, joka oli silminnäkijänä (7), ei kommentoi tapahtumaa sen enempää, mutta ilmeisesti hän oli sitä mieltä, että poika oli ollut todella kuollut (12).
Paikalla oli vielä innokkaita Sanankuulijoita. Niinpä Paavali uskollisesti jatkaa opetustyötään päivän koittoon saakka (11).
Herätyksien historiasta voimme lukea samaa. Kun Sanan nälkä on suuri, niin hengelliset keskustelut saattavat jatkua yömyöhään.
--
1.
Kun Kristus käski sanansa
saarnata maailmalle,
hän lupasi myös armonsa
sen vastaanottajalle.
Se sana hengen virvoittaa
ja synneistämme vapahtaa,
tuo meille lohdutuksen.
(Virsi 290:1)- jpp3
Paavalilla taisi olla myös parantamisen armolahja mitä ilmeisemmin. En muistanut tätä kohtaa Sanasta. Monestihan keskustelut Raamatusta saattavat vierähtää hyvinkin pitkiksi, opetustuokiot ja Raamattu-piirit sekä
nettikeskustelutkin.
Sitä vaan haluaa olla Sanan ääressä tavalla tai toisella. Kasteasiassa en halua loukata sinua.
Minulla on vaan eri käsitys, joten anna anteeksi, kun liian suoraviivaisesti puutuin
asiaan.
Minulla kaatui tässä eräänä päivänä läppäri
ohjelmistoineen, ja monta tärkeää tiedostoa meni.
Mikä se linkki olikaan virsikirjaan, jonka joskus annoit? Luen muuten virsikirjaakin. Aika
hassua varmasti monesta, mutta virsien sanat
ovat monesti lohduttavia ja virvoittavia aivan kuin tekijät olisivat eläneet todeksi kaiken,
ja siitä olisi kummunut hengellinen laulu. jpp3 kirjoitti:
Paavalilla taisi olla myös parantamisen armolahja mitä ilmeisemmin. En muistanut tätä kohtaa Sanasta. Monestihan keskustelut Raamatusta saattavat vierähtää hyvinkin pitkiksi, opetustuokiot ja Raamattu-piirit sekä
nettikeskustelutkin.
Sitä vaan haluaa olla Sanan ääressä tavalla tai toisella. Kasteasiassa en halua loukata sinua.
Minulla on vaan eri käsitys, joten anna anteeksi, kun liian suoraviivaisesti puutuin
asiaan.
Mikä se linkki olikaan virsikirjaan, jonka joskus annoit? Luen muuten virsikirjaakin. Aika
ovat monesti lohduttavia ja virvoittavia aivan kuin tekijät olisivat eläneet todeksi kaiken,
ja siitä olisi kummunut hengellinen laulu.jpp3: "....Kasteasiassa en halua loukata sinua.
Minulla on vaan eri käsitys, joten anna anteeksi, kun liian suoraviivaisesti puutuin asiaan".
--
Saat anteeksi.
Omasta puolestani pyydän myös anteeksi, ketä olen loukannut.
Saamme olla eri mieltä asioista, "Kunhan vain, mihin saakka olemme ehtineetkin, vaellamme samaa tietä" (Filipp. 3:16)!jpp3 kirjoitti:
nettikeskustelutkin.
asiaan.
ja siitä olisi kummunut hengellinen laulu."Mikä se linkki olikaan virsikirjaan, jonka joskus annoit? Luen muuten virsikirjaakin. Aika
ja siitä olisi kummunut hengellinen laulu".
---
En muista minkä linkin olisin antanut virsikirjaan.
Oliskohan apua seuraavasta linkistä:
http://evl.fi/Virsikirja.nsf/Etusivu?OpenPage
Ilo lukea viestiäsi.
Moni kokee virret synkiksi.
Sitä ne paljossa saattavat ollakkin, mutta hyvin lohduttavia ahdistusten ja sairauksien kanssa kamppaillessa.
Jeesuksesta ei tietääkseni koskaan sanottu, että hän olisi nauranut.
(Toisaalta pitänee hyvin paikkaansa sanonta "nauru pidentää ikää". Tällä en tarkoita ns. nauruherätystä).
Toisaalta Jeesuksesta kyllä sanotaan, että Hän itki esim. Jerusalemin kohtaloa:
"Ja kun hän tuli lähemmäksi ja näki kaupungin, itki hän sitä" (Luuk. 19:41).- jpp3
Tapio522 kirjoitti:
"Mikä se linkki olikaan virsikirjaan, jonka joskus annoit? Luen muuten virsikirjaakin. Aika
ja siitä olisi kummunut hengellinen laulu".
---
En muista minkä linkin olisin antanut virsikirjaan.
Oliskohan apua seuraavasta linkistä:
http://evl.fi/Virsikirja.nsf/Etusivu?OpenPage
Ilo lukea viestiäsi.
Moni kokee virret synkiksi.
Sitä ne paljossa saattavat ollakkin, mutta hyvin lohduttavia ahdistusten ja sairauksien kanssa kamppaillessa.
Jeesuksesta ei tietääkseni koskaan sanottu, että hän olisi nauranut.
(Toisaalta pitänee hyvin paikkaansa sanonta "nauru pidentää ikää". Tällä en tarkoita ns. nauruherätystä).
Toisaalta Jeesuksesta kyllä sanotaan, että Hän itki esim. Jerusalemin kohtaloa:
"Ja kun hän tuli lähemmäksi ja näki kaupungin, itki hän sitä" (Luuk. 19:41)....kiitos linkistä. Juu, kyllä luen ja laulankin virsiä, mutta lauluääni ei ole kummoinen. Mutta
kun laulattaa.
En minäkään ole huomannut Sanasta kohtaa, että
Jeesus olisi nauranut. Mutta uskon Hänellä olleen
huumorintajua hyvän maun rajoissa toki. Hänhän
on synnitön. Naurua tässä maailmassa on paljon.
Nauretaan sellaisille asioille, joille ei pitäisi. Mutta ajatusmaailma muuttuu, kun kohtaa Jeesuksen. Eipä naurata samat asiat kuin ennen.
Toki iloinen mielenlaatu varmasti on suotuisampi
kuin synkkä. Kehoittaahan Sana meitä, eikä ilman
suotta:
Fil.
3:1 Sitten vielä, veljeni, iloitkaa Herrassa! Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä, ja teille se on turvaksi.
4:4 Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
Kyllähän siinä väkisinkin hymyyn vääntyy suu :) jpp3 kirjoitti:
...kiitos linkistä. Juu, kyllä luen ja laulankin virsiä, mutta lauluääni ei ole kummoinen. Mutta
kun laulattaa.
En minäkään ole huomannut Sanasta kohtaa, että
Jeesus olisi nauranut. Mutta uskon Hänellä olleen
huumorintajua hyvän maun rajoissa toki. Hänhän
on synnitön. Naurua tässä maailmassa on paljon.
Nauretaan sellaisille asioille, joille ei pitäisi. Mutta ajatusmaailma muuttuu, kun kohtaa Jeesuksen. Eipä naurata samat asiat kuin ennen.
Toki iloinen mielenlaatu varmasti on suotuisampi
kuin synkkä. Kehoittaahan Sana meitä, eikä ilman
suotta:
Fil.
3:1 Sitten vielä, veljeni, iloitkaa Herrassa! Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä, ja teille se on turvaksi.
4:4 Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
Kyllähän siinä väkisinkin hymyyn vääntyy suu :)4:4 Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
--
Tämän kun muistaisimme.
"Alakuloinen sydän on herkkupala saatanalle" (Luther).
Epätoivoon ei pitäisi vaipua, vaikka Paavalin tavoin saatamme olla " kaikin tavoin ahdingossa, mutta emme umpikujassa, neuvottomat, mutta emme toivottomat, vainotut, mutta emme hyljätyt, maahan kukistetut, mutta emme tuhotut" (2.Kor. 4:8,9).- Lukenut #
Kyllä paavalilla oli kiire matkalle lähtö. Varhain sunnuntai aamuna valonkajastuksen aikaan Paavali lähti kiireellä matkalle, ettei kerinnyt edes sunnuntai saarnaakaan pitämään. Tämä mainittu sunnuntaihan alkoi lauvantaina auringon laskun jälkeen. Paavali söi ja puhui puoleen yöhön asti. Hänn oli torkuksissa ja söi valon kajastukseen asti ja lähti sitten matkalle, Siis sunnuntai aamuna Paavali ei saarnannut, vaan hän lähti matkalle. Tämän tarinan puitteissa meidän tulee tietää Juutalainen kulttuuri illasta iltaan. Tämä oli Paavalin tapa. Tapa keskiyöstä keskiyöhön oleva tapa tuli käytöön 1200 luvulla. Kirkkohistorioitsia Neander sanoo, että koko tästä tapauksesta olis mainittu sanaakaan ilman tämän Eutykos nimisen nuorukaisen putoamista.
- lakkiluke
Aina herää epäily näitä kertomuksia kohtaan. Oliko joku kuollut vai tajuton? Kertomuksilla on taipumus värittyä matkan varrella. Olen edelleen sitä mieltä, että "Raamattu sanasta sanaan totuutena" on aika paksua juttua. Sokea uskominen kaikkeen kirjoitettuun voi toimia jonkun kohdalla. Mitä tekemistä sillä on totuuden kanssa, on sitten toinen juttu.
lakkiluke: "Aina herää epäily näitä kertomuksia kohtaan. Oliko joku kuollut vai tajuton? Kertomuksilla on taipumus värittyä matkan varrella".
---
Kaikkia tämän päivän ihmekertomuksia ja ihmeparantumisia ei voi ottaa aina todesta. Terve epäily on hyväksi.
Monia kertomuksia kuolleitten herättämisistä esim. Afrikassa kiertää Suomenkin Siionissa. Niihin on vaikea ottaa kantaa, kun ne ovat monen ihmisen kautta tullutta tietoa ja todistusaineisto on hyvin hataralla perustalla.
Luukas, Apostolien Tekojen kirjoittaja, aloittaa evankeliuminsa (Luuk. 1:1-4):
--
1:1 Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista,
1:2 sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita,
1:3 niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus,
1:4 että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu.
--
Mitä tulee Apt. Tekoihin, Luukas oli itse omin silmin nähnyt ne monet tapahtumat, joista hän Apostolien Teoissa kirjoittaa.- lakkiluke
Tapio522 kirjoitti:
lakkiluke: "Aina herää epäily näitä kertomuksia kohtaan. Oliko joku kuollut vai tajuton? Kertomuksilla on taipumus värittyä matkan varrella".
---
Kaikkia tämän päivän ihmekertomuksia ja ihmeparantumisia ei voi ottaa aina todesta. Terve epäily on hyväksi.
Monia kertomuksia kuolleitten herättämisistä esim. Afrikassa kiertää Suomenkin Siionissa. Niihin on vaikea ottaa kantaa, kun ne ovat monen ihmisen kautta tullutta tietoa ja todistusaineisto on hyvin hataralla perustalla.
Luukas, Apostolien Tekojen kirjoittaja, aloittaa evankeliuminsa (Luuk. 1:1-4):
--
1:1 Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista,
1:2 sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita,
1:3 niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus,
1:4 että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu.
--
Mitä tulee Apt. Tekoihin, Luukas oli itse omin silmin nähnyt ne monet tapahtumat, joista hän Apostolien Teoissa kirjoittaa.Monesti ihminen näkee, mitä uskoo näkevänsä.
"Mitä tulee Apt. Tekoihin, Luukas oli itse omin silmin nähnyt ne monet tapahtumat, joista hän Apostolien Teoissa kirjoittaa."
Raamatun tekstit kokonaisuudessaan ovat aika moniselitteisiä. Pyrinkin lukemaan niitä ilman minkään värisiä laseja. Ennakkoluulottomasti, mutta terveellä kritiikillä. Toisaalta taas muut saavat uskoa ihan vapaasti mihin ja miten haluavat. Ainoan ja oikean tulkinnan kauppaaminen ei ainakaan minulle sovi. Hyvää tätä päivää! lakkiluke kirjoitti:
Monesti ihminen näkee, mitä uskoo näkevänsä.
"Mitä tulee Apt. Tekoihin, Luukas oli itse omin silmin nähnyt ne monet tapahtumat, joista hän Apostolien Teoissa kirjoittaa."
Raamatun tekstit kokonaisuudessaan ovat aika moniselitteisiä. Pyrinkin lukemaan niitä ilman minkään värisiä laseja. Ennakkoluulottomasti, mutta terveellä kritiikillä. Toisaalta taas muut saavat uskoa ihan vapaasti mihin ja miten haluavat. Ainoan ja oikean tulkinnan kauppaaminen ei ainakaan minulle sovi. Hyvää tätä päivää!Johannes kertoo (Joh.11:1-44), kuinka Jeesus herätti hyvän ystävänsä Lasaruksen kuolleista.
Lasarus oli ollut haudassa neljä päivää ja haisi jo (39).
Tässäkin tapauksessa Jeesuksen kerrotaan itkeneen (35).
--
Matt.10:6-8 kertoo, kuinka Jeesus "evästää" opetuslapsiaan.
-
10:5 Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin,
10:6 vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö.
10:7 Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle'.
10:8 Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.- lakkiluke
Tapio522 kirjoitti:
Johannes kertoo (Joh.11:1-44), kuinka Jeesus herätti hyvän ystävänsä Lasaruksen kuolleista.
Lasarus oli ollut haudassa neljä päivää ja haisi jo (39).
Tässäkin tapauksessa Jeesuksen kerrotaan itkeneen (35).
--
Matt.10:6-8 kertoo, kuinka Jeesus "evästää" opetuslapsiaan.
-
10:5 Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin,
10:6 vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö.
10:7 Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle'.
10:8 Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa." Johannes kertoo (Joh.11:1-44), kuinka Jeesus herätti hyvän ystävänsä Lasaruksen kuolleista.
Lasarus oli ollut haudassa neljä päivää ja haisi jo (39). "
Yleensä antoi kuolla? Olihan ystävä kysymyksessä. Kaikki tällainen "yliluonnollinen" pistää miettimään, onko juttu totta vai tarua. Taruja ihmiskunnan historiassa ja etenkin uskonnoissa riittää. No ajatelkoon kukin tästäkin tapauksesta mitä haluaa. Ja uskoa saa mitä haluaa. lakkiluke kirjoitti:
" Johannes kertoo (Joh.11:1-44), kuinka Jeesus herätti hyvän ystävänsä Lasaruksen kuolleista.
Lasarus oli ollut haudassa neljä päivää ja haisi jo (39). "
Yleensä antoi kuolla? Olihan ystävä kysymyksessä. Kaikki tällainen "yliluonnollinen" pistää miettimään, onko juttu totta vai tarua. Taruja ihmiskunnan historiassa ja etenkin uskonnoissa riittää. No ajatelkoon kukin tästäkin tapauksesta mitä haluaa. Ja uskoa saa mitä haluaa.Jeesuksesta kerrotaan, että hän järkyttyi Lasaruksen kuolemasta (Joh. 11:33-35).
Lasaruksen kuolleista herättäminen tapahtui ennen pääsiäisjuhlia (Joh.11:55).
Varmaan Jeesus ajatteli myös omaa kuolemaansa.
Olihan Jeesus tietoinen pian tapahtuvasta omasta kärsimisestään ja ristinkuolemastaan ja ylösnousemuksestaan.
Lasaruksen kuolleista herättämisen yhteydessä Jeesus toteaakin:
"Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole (Joh.11:25,26).Tapio522 kirjoitti:
Jeesuksesta kerrotaan, että hän järkyttyi Lasaruksen kuolemasta (Joh. 11:33-35).
Lasaruksen kuolleista herättäminen tapahtui ennen pääsiäisjuhlia (Joh.11:55).
Varmaan Jeesus ajatteli myös omaa kuolemaansa.
Olihan Jeesus tietoinen pian tapahtuvasta omasta kärsimisestään ja ristinkuolemastaan ja ylösnousemuksestaan.
Lasaruksen kuolleista herättämisen yhteydessä Jeesus toteaakin:
"Minä olen ylösnousemus ja elämä; joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole (Joh.11:25,26)."Minä uskon ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän" (uskontunnustus).
--
Kerran keskustelin kuolemasta ja kuolemanjälkeisestä elämästä muutaman kehitysvammaisen työtoverini kanssa.
Palasimme ruokailemasta työkeskustamme lähellä olevasta koulusta.
(Olen työskennellyt yli 20 vuotta kehitysvammaisten parissa)
Eräs työkaverini, Juha, kertoi olleensa tätinsä hautajaisissa. Tämän kuolema tuntui painavan häneen mieltään.
Sanoin hänelle, että hänhän voi nähdä tätinsä taivaassa. Tätä toivon.
Sanoin edelleen, että äitinikin on kuollut ja hänetkin toivon tapaavani taivaassa.
Johon eräs toinen, Rauno (hän ei usko ruumiinylösnousemukseen), totesi ykskantaan:
"Mistä sinä voit olla niin varma kuoleman jälkeisestä elämästä. Voit joutua vaikka kaivoon."
Kolmas työtoverini, Markku, alkoi heti puollustamaan minua: "Minä nostan Tapion ylös kaivosta".
(Markku on usein tuonut esiin sen, että hän haluaa päästä taivaaseen Jeesuksen luo.)
Kerroin vielä Raunolle, että elämä on toivotonta ilman uskoa kuoleman jälkeiseen elämään. Elämältä puuttuu silloin mielekkyys ja pohja.
--
"Siksi meidän, jotka olemme jo ennalta saaneet panna toivomme Kristukseen, tulee elää Jumalan kirkkauden ylistykseksi." (Ef. 1:12).
----
1.
Taivaaseen käy matkamme,
maa ei viihdyttää saa meitä.
Kaanaanmaahan kuljemme
koleoita korpiteitä.
Täällä täytyy taivaltaa,
taivaassa on isänmaa.
5.
Taivaaseen jo toivossa
kaipaan yöstä kärsimysten.
Niitä ei voi verrata
riemuun taivaan täyttymyksen.
Katson maasta turhuuden
päivään uuteen Kristuksen.
6.
Taivaassa on valmiina
nääntyneelle rauhan maja.
Porttina on kuolema,
siitä kuljit, Vapahtaja.
Siitä myöskin minua
kotiin kerran taluta.
(Virsi 623:1,5,6)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi453696Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4653534Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302979Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!882095- 1501749
- 1051700
- 1221465
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541410Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401192Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61085