Sähköinen tiliote?

Olen tiliotteen ja laskujen suhteen vielä melko vanhanaikainen ja pidän paperista parempana.
Tiliotteet pitäisi joka tapauksessa siirtää tai tulostaa esim. verottajaa varten. Eli pankki siirtäisi kustannuksen yksipuolisesti asiakkaalle.

Soneran toiminta on todella törkeätä.

Tässä on joitain tiliotteiden saantiaikoja.
Nordea 60 viikkoa,
OP 24 kk?, (kahdelta edelliseltä vuodelta),)
Sampo 12 kk, maksullisena 24 kk,
Tapiola 18 kk tai 24 kk.

Entisen Postin eli Itellan Netposti-palvelussa maksuton säilytysaika esimerkiksi laskuille on sentään kuusi vuotta.

Onko sähköisessä versiossa sitten jotain merkittävää hyötyä?

5

2376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muistan lukeneeni, että Sampopankkiin tulee sähköiseen arkistoon 6 vuoden säilytysaika. (Vai näinköhän vain unta? :)

      • totta se on

        Tai siis tuo tulee uudistetussa Sampo Pankin verkkopankissa joka avataan pääsiäisen jälkeen. Silloin tulee sähköinen arkisto jossa todellakin säilytetään asiakirjoja ja dokumentteja jopa 6 vuotta.


    • Gurutusssh

      Arkistointi ei ole sama asia kuin tulostaminen, eli ei tarvitse tulostaa.

    • verotukseen tarvittavat

      En ole kuullutkaan, että joku pankki ei automaattisesti lähettäisi asiakkaallen verotukseen tarvittavat tositteet? Itse ainakin saan kerran vuodessa tammikuussa edellisen vuoden kaikki kuitit. Laput säilytyksessä olevista arvo-osuuksista, tehdyistä osakekaupoista, maksetut työttömyyskassamaksut, kulut jotka menneet omaisuuden hoitoon.

      Tiliotteet olen tilannut jo vuosia vain sähköisesti enkä näe siinä mitään pulmaa. Jos välttämättä haluta ne itsellesi paperille, senkun sitten vaan printtaat ja laitat mappiin.
      Itse otakn kopiot nettipankista ja talletan omaan 'pankkiasiat' kansiooni. Siellä on vaikka vuosia jos tarvii. Yli 10v säilytys on turhaa, sen jälkeen voi jo hävittää vanhasta päästä.
      Kannattaa vertailla pankkipalveluaksuja ja valita se pankki, joka juuri itselle sopiva ja kuluiltaan edullisin ja toimivin.

      • vanhempiakin kuitteja

        "Yli 10v säilytys on turhaa, sen jälkeen voi jo hävittää vanhasta päästä."

        Ainakin pörssiosakkeiden myynnissä voi joutua selvittämään verottajalle, milloin osakkeet on hankittu ja millä hinnalla myös 10 vuotta vanhemmista ostoksista. Muussa tapauksessa verottaja laskee hankintakuluksi 20 % myyntihinnasta sen sijaan, että voisi kuitein osoittaa olevansa oikeutettu 40 % hankintaolettamaan tai todelliseen hankintahintaan riippuen siitä kumpi on edullisempi itselle.

        Ylläolevassa tapauksessa ei tietoja aina löydy edes arvo-osuustilin historiatiedoista varsinkin, jos osakkeita on vaihtanut toisen pankin arvo-osuustilille. Voi olla, että osakkeet on hankittu vielä paperiaikaan eikä tietoja hankintahinnasta ole kuin korkeintaan itsellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      64
      1907
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1277
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1214
    4. 45
      1115
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      982
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      979
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      910
    8. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      858
    9. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      853
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      851
    Aihe