5w-30 vai 5w-40?

TaMaKo

Vähemmän konepellin alla viihtynyt naiskuski ihmettelee: kesken matkan alkoi moottori huudella öljyä, hätäpäissäni ostin pellin alta löytyneen ohjetarran mukaisesti neste city pro:ta ja automerkin mukaisesti 5w-30:tä, jota lorautin max. parin desin verran sekaan. Sain tästä kotona kovasti nuhteita, ja näköjään edellinen öljy oli ollut eri merkkiä ja 5w-40. Mitäs eroa näillä nyt sitten on? Oliko vahinko suurikin, mitä siitä voi seurata? Äijältä en kysy, enkä puhu sille enää ikinä muutenkaan. :(

19

43815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitään...

      Ei nuo viskositeettiarvot niin kriittisiä ole että hätävarana pari desiä lisättynä "väärää" öljyä mitään meinaisi. Tuhoisampaa olisi voinut olla että öljyä ei olisi lisätty ollenkaan.


      Lisäämäsi 5W-30 on kuuman pään viskositeetiltaan hieman ohuempaa kuin suositeltu öljy, mutta ei vaikuta mihinkään tuhoisasti. todennäköisesti moottorissa jo ollut 5W-40 on jo käytön myötä menettänyt kuumanpään viskositeettiaan -30 vastaavaksi.

      Öljymerkeillä ei ole yhtään mitään väliä, kun katsotaan vain että öljy täyttää ohjekirjasta löytyvät valmistajan vaatimukset, ACEA ja API luokitukset sekä viskositeettiarvot, juuri esimerkiksi 5W-30, missä luku 5 on indeksiluku joks osoittaa öljyn juoksevuuden kylmänä, ja jälkimmäinen luku 30 taas on öljyn juoksevuus moottorin käyttölämpötilassa.

      Todennäköisesti, kun katsot ohjekirjasta, niin 5W-30 on ihan autonvalmistajankin suosittelema vaihtoehtoinen öljylaatu 5W-40:lle.

      Ukko taitaa nyt nipottaa ihan nipottamisen ilosta.

      • TaMaKo

        sinulle! Hengähdän helpotuksesta ja olen muutenkin paljon viisaampi tämän öljyasian suhteen.


      • vaan...
        TaMaKo kirjoitti:

        sinulle! Hengähdän helpotuksesta ja olen muutenkin paljon viisaampi tämän öljyasian suhteen.

        Ja helpottunutta illanjatkoa:)


      • tehdä mitään heti

        Sitten joskus olisi se 2-4- desiä lisännyt.

        Nykyisin vain tasomittarit niin herkkiä.Kun mittatikusta toteaa, että on n. puolessa välissä max / Min väliä. Ihan hyvin voi silloin ajaa lisäämättä öljyä.

        Onkin silloin ihan oikea määrä. Eli, alamerkki on, silloin lisättävä, ja ei yli ylämerkin.

        Tämmöisiä höppänöitä me olemme öljyn kanssa. Itse myös, muka pitää olla ylämerkissä.

        Mutta itse tosiaan ajattelen vain laatuluokitusta, silloin kun vaihto. Lisäykseen käy mikä tahansa moottoriöljy.

        Oma dieseli B3-B4 (ACEA) luokituksella. B3 käy ihan hyvin. Ja 5W/50, tai 5W/40 läpivuoden.
        Ihan uusissa voi käyttää 0W-alkaviakin, jos niin meinanneet. Ja voi käyttää vanhempaa öljyäkin(B3), sille ominaisella vaihtovälillä. 15000 km. Tai uusimilla 30000 km ja ylikkin.


    • JPM77

      Saitkin yllä jo hyvin ja tiiviissä paketissa tietoa öljyjen viskositeeteista.

      Toimit oikein, sillä tuolla pienellä yläpään viskositeetin erolla ei käytännössä ole mitään vaikutusta, varsinkin kun lisäämäsi määrä oli niin pieni kokonaisöljytilavuuteen nähden. Tärkeintä on että moottorilla on riittävästi öljyä käytettävissään voiteluun. Kun öljyvalo syttyy, on todellakin välittömästi pysäyttää ja korjata tilanne, muuten seurauksena voi olla entinen moottori. Kannattaa seurata öljytasoa muutenkin öljytikusta, eli parin viikon välein.

    • äijälles

      Mitä väliä sillä on mitä siellä moottorissa on, jos jo kuluttaa öljyä.
      20ltr:an ponttö perälootaan ja lisää sieltä kun valot alkaa vilkkua.
      Ei se kone pidä yhtään paremmin öljyjä on siellä vaikka kullasta tehtyä voiteluainetta.

    • ......

      Ainoa, mikä pitää öljyä lisätessä muistaa on, että moniasteöljyn sekaan(siis vaikka se 10W30) ei pistä yksiasteöljyä, siis vaikkapa viskositeettiluokka 30. Yksiasteisia öljyjä ei nykyään enää ole kait paljon käytössä enää onneksi. Jos nuo kaksi öljylaatua sekoittaa, alkaa seos vaahdota ja muutaman kilometrin päästä kone leikkaa kiinni.

    • eroja

      Niimpä, suuri riita pienestä asiasta.

      5w-30 ja 5w-40 öljyjen ero on siinä, että 5w-40 öljy on kylmänä jäykempää. Pienempi luku kertoo öljyn jäykkyyden, viskositeetin, kuumana. Ja suurempi luku viskositeetin kylmänä. Eli laitoit moottoriin öljyä, joka on kylmänä notkeampaa. Itse en pitäisi sitä pahana.

      Se, että nesteen öljyä ostit, saattaa olla maininnan arvoinen asia. Nesteen öljyissä kun kuumana ei pintapaine kestä. Sen huomaa jokainen jos vähän kurmoottaa moottoria ja sen jälkeen jättää sen tyhjäkäynnille, niin venttiilinnostajat nakuttaa. Uusillakin öljyillä.

      Mutta tuota et voinut tietää, koska joka hyllyllä on piiiitkä rivi Nesteen öljyjä.

      • Selvästi kiitos

        Miten niin pienempi luku (se viitonen) kertoo öljyn jäykkyyden kuumana?

        Autowiki sanoo:
        http://www.autowiki.fi/index.php/Viskositeetti

        "Ensimmäinen luku merkinnässä (esim. 5W-40) kertoo öljyn jäykkyyden kylmässä. Mitä suurempi arvo on, sitä jäykempää öljy on kylmänä. Seuraava luku kertoo öljyn jäykkyyden käyttölämmössä."

        Kumpi öljy on jäykempää auton moottori pysähdyksissä ja kumpi jäykempää auton moottori käynnissä? Kumpi on parempi jos auton moottori tihkuu hiukan öljyä? Olisiko 5w50 parempi silloin kuin 5w40?


      • Hämy-Petteri

        Mikä ihme on öljyn pintapaine ? Onko joku keksinyt moottoriöljylle uuden mitta-arvon ?
        Öljyn paineenkestokyky on mitattava arvo vaihteisto- ja voimansiirtoöljyissä.


      • no just joooooo

        niin et puhu noin paljon pashaa... 5W= jäykkyys kylmänä (W=winter), -40 = jäykkyys 100C eli kuumana. Viskositeetti 5W-40 sopii Suomen oloissa lähes kaikkiin autoihin, itse en juuri muuta käytäkään.

        Venttiilinnostimilla ja pintapaineilla taas ei ole mitään tekemistä keskenään. Eli mistään et mitään tiedä.


    • buffalou

      Ostin auton 4kk sitten, eikä mitään hajua mitä öölejä siihen on aiemmin laitettu.

      Voinko nyt huoletta lisätä siihen tuota 5W40?

      • fgdfg44

        Mikä auto, vuosimalli ja moottori?

        Mitä omistajan käsikirja sanoo?


    • Kysymys1002

      Miksi sanotaan että 30 olisi enemmän talviöljyä ja 40 kesäöljyä?
      Luulisi että termostaatti pitää moottorin samassa käyntilämpötilassa huolimatta ulkolämpötilasta.

      • vertasonnassa

        Se on varmaan niin,että 30 öljy on pakkasella norjempaa kuin 40 öljy,jos lyöt käyntiin ilman lämmitystä.


      • ProOil

        Öljyn lämpötila elää omaa elämäänsä ja jäähdytysnesteen lämmöt näkyvät yleensä auton lämpömittarissa(voi olla poikkeuksia). Öljyn lämmöt siis elävät kuormituksen mukaan vaikket sitä tiedä jollei autossa erillistä öljyn lämpöjen seuranta mahdollisuutta

        Tämä kannattaa myös muistaa talvella, vaikka lämpömittari näyttää lämmenneen voi öljy vielä olla huomattavasti kylmempää ja öljyn filmin pakauus ohut ja tämä voi aiheuttaa vaurioita.

        40 on 30 parempi kesällä jolloin ilman lämpötila on korkea ja öljyn lämpö myös kohoaa talviaikaan verrattuna.

        Öljyn viskositeetti ensin nousee lämmetessä w- luvusta lämpimän viskoon, mutta jos öljyn lämpö jatkaa nousua alkaa öljy taas menettää viskositeettiä ja filmin paksuus ohenee ja alkaa syntyä kulumista (metalli/metalli).

        Öljyn vanhetessa ei niin laadukas öljy vaikka olisi luokiteltu, alkaa menettää viskositeettiään hapettumisen ja leikkaantumisen vuoksi ja tähän vielä kuuma ilma ja raskas kaasujalka yhdessä aiheuttavat pahimmillaan kiinileikkautumisen sylinteriryhmässä.

        http://www.penriteoil.com.au/


    • cisse1

      ei haittaa mitään,vaikka oisit litran töräyttänyt ,olempa kuullut että joku ois laittanut rypsiöljyä kun muuta ei ollut :-)

    • läskimaha

      ihan sama kuhan on liukasta

    • Anonyymi

      Ei mitään väliä kumpaa laittaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      267
      17522
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      187
      12454
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      73
      6202
    4. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      29
      5088
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      74
      5020
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      54
      4162
    7. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      51
      3753
    8. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      100
      3692
    9. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      62
      3286
    10. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      146
      3149
    Aihe