En tiedä mitä teen

Minä vain

Äitijuttu tämäkin.
Olen yksinhuoltaja, tällä hetkellä hoidan nuorempaa lastani kotona kotihoidontuella. Lasten isät eivät ole kuvioissa mukana.
Äitini on painanut minua lapsuudesta asti alas. Tämä tuttu tarina siis, siitä ei sen enempää.

Asumme lähekkäin, samassa pihapiirissä, vaikkakaan emme ole olleet nyt kohta viikkoon tekemisissä. Äitini kun suuttui minulle, kun kielsin häntä nipistämästä lastani, se taisi olla hänelle jokin viimeinen pisara taas kun en hypi hänen pillinsä mukaan...

Olen hänelle asiallisesti sanonut, että meillä saa käydä, mutta en pidä siitä että ilmoittamatta laukotaan, on kohteliasta vaikkapa soittaa ensin, vaikka välimatka onkin lyhyt (piipahteli monta kertaa päivässä,yllättäen, jopa koputtamatta jos ovi ei ollut lukittuna. Etenkin silloin jos sanoin että minulle on tulossa vieraita, vaikka tarkoitin kyllä vinkiksi että pysyy edes silloin pois.Ja hän kyllä tiesi mitä tarkoitin...)

Olen kertonut, että meillä on meidän säännöt, joita myös vieraat noudattavat. Ja että tukena kasvatuksessa saa olla, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä, että minun perheeni tallotaan ja minun sanani mitätöidään. Vaikka meillä ei sitä iskää tässä talossa ole niin tämä on meidän perhe ja ihan yhtä hyvä kuin muutkin.

(Tästä "tallomisesta" hyvänä, mielestäni huvittavana esimerkkinä, olohuoneeni matto. Äitini kävi täällä katsomassa pienempää lastani poissa ollessani(pöljä olin kun annoin lastani katsoa ilman valvontaa enkä nähnyt lapsen pahaa oloa, näin jälkiviisaana...!), ja, en tiedä miksi, kai se oli hänen mielestään paremman näköinen, hän käänsi olohuoneen maton! noh, ei mitään isoa mattoa, sitä kun ei saa toisinpäin mahtumaan, mutta silti. En siitä vaivautunut edes mainitsemaan hänelle, käänsin sen aina takaisin. Muuten olisi saanut puolestani olla, vaan kun jäi aina niin ikävästi keinutuolin jalan alle lonkkasemaan XD)

Siis se ongelma... Itse olen huomannut jaksavani paremmin arjen kiemuroita, olevani onnelllisempi ja että on helpompi hengittää, kun ei ole äidin kanssa tekemisissä.(Enkä jaksa enkä halua sitä ainaista mollaamista enää kuunnella.) Mutta mieltäni vaivaa, että onkohan se lasten kannalta ihan oikein? Heillä ei kuitenkaan ole toista mummolaa eikä isän puolen sukua. Tiedän, että lapset ovat onnellisia jos minä olen. Silti... Tiedän miltä tuntuu olla ulkopuolinen omista serkuista ja muusta!

Kuitenkin, tosiasia on, että en voi, halua enkä uskalla jättää nuorempaa lastani (1,5v)äidilleni ellen itse ole paikalla. Tämä perustuu ihan siihen, mitä itsse olen nähnyt, ja kokenut omassa lapsuudessani, asenne tähän nuorempaan tuntuu hänellä olevan sama kuin minuun aikanaan, ja siihen mitä vanhempi tyttäreni on kertonut niinä muutamana yökyläilynä tapahtuneen. Ja yhdessä tapauksessa naapurin huomioon.

Ja vanhempi lapseni kärsii jollain lailla huonosta itsetunnosta, mikä osin johtuu varmasti minusta, siitä mitä olen siirtänyt omasta lapsuudestani häneen, osin äidistä, mistä on ollut paljon hyvääkin, vaikka tuhot lapsen itsetunnolle ovat vain vielä arvailtavissa, sekä murrosiällä lienee oma osansa myös. Jonkin asteista pahaa oloa olen kuitenkin huomannut myös hänestä, jos on esim ollut mimmon luona yötä.

Osaahan mummo olla toki ihanakin. Hän tuo joskus pullaa kun leipoo (tai ainakin muistaa kehua jos on vienyt siskoilleni tai leiponut heille heidän luonaan), ostaa kaupasta käydessään jotain jos on sattunut meillä loppumaan, tarjoutuu lapsenvahdiksi (riippuen menoistani mitä ne ovat, mutta esim kaupassakäynti). Hän on käsityöihminen, ja on auttanut lastani tässä "harrastuksessa", puuhailemaan kaikenlaista. Että on ollut avuksikin, ja opettanut paljon sellaista mitä minä en osaisi. Enkä ole jaksanut olla niin hyvä äiti että olisin hymyillyt ja sanonut että "opetellaan yhdessä" :)

Äidilläni kun näyttää olevan tuo asenne, että jos hän ei saa tehdä kotonani, minulle ja minun lapsilleni mitä tahtoo, niin hän ei ole tekemisissä kai sitten ollenkaan. Nyt, esim, tämän "riidan" mikä tässä nyt ilmeisesti on, aikana, kuoli äidin velivainaan vaimo, serkkujeni äiti. Oma äitini ei vaivautunut minulle siitä edes ilmoittamaan, kuolema sattui äkillisesti viime perjantaina (?) ja hautajaiset ovat jo nyt, tällä viikolla. Serkkuni oli soittannut äidilleni, en tiedä onko nyt vain hänet kutsuttu hautajaisiin vai meidät lapset myös... Tämän kuoleman kertoi tyttäreni (14v)minulle, jolle äiti soitti pyytääkseen palvelusta sillä aikaa kun hän on hautajaisissa (eri paikkakunnalla).
Mielestäni tämä on sikamaista, mutta niin tyypillistä käytöstä äidilleni. Hän puskee, tai on puskenut, minut ulos perheestä ja suvusta parhaansa mukaan. En tiedä miksi. Sairauttaan kai. Sikamaista, mutta ei tunnu enää juuri miltään kun tähän on niin tottunut.

6

1044

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bubu

Ehkäpä on aika kääntää elämässäsi uusi sivu ja koittaa löytää oma asunto jostain muualta.
      UUsi paikka, uusi elämä.

• sinun selkäsi

Minä yyhoona muutin hieman kauemmaksi äidistäni joka meillekkin tunki silloin kun itseään huvitti.

Nyt hajurakoa on ruhtinaalliset 2km.

Nyt on niin ettei ole käynyt meillä kahteen vuoteen, eikä tule ellei minusta henki lähde.
        Vaan meni vierailut niin solmuun ettei kukaan uskoisi, kun on väärät kupit, väärää ruokaa jääkaapissa,
        "mitkäs ihmeet verhot nää on olevinaan?"
        "taas uusia pyyhkeitä, missäs ne minun antamat on, ihmellistä, en muista että koskaan olisin niitä käytössä nähnyt".
        (niin, pyyhkeet on jo kulutettu kun saimme ne 1990 jouluna, ne hiutuivat..)

Kaikkea turhanpäiväistä rutinaa ja kun olin hänen luonaan piti aina kehua ja huomata milloin mikin uusi kaapin paikka.

En kestänyt enää ja kun tytärkin on 18v niin en enää teeskentele mitään jouluaterialla, enkä kutsu pääsisäislounaalle.
        Miksi tekisinkään niin, ja mietin miksi passasin puoli sukua juhlilla kun meitä ei juuri kutsuttu vastavierailulle, pah.

Kaikista jännintä on kuitenkin se että hän on alkanut vastustaa julkisesti väkivaltaa, varsinkin naisiin, varsinkiin vanhuksiin kohdistuvaa.
        Muistunut mieleen kuinka isäni veti välillä minua turpaan niin että veri lensi, eikä hän lainkaan huomioinut, saatikka olisi puolustanut minua.
        Hän luulee että olen unohtanut, hän luulee että laupiaalla naamalla ja teeskentelemällä viatonta, väkivaltaisuus minun lapsuudessani unohtuu.

Äiti, muistan aina jokaisen iskun ja sinun kylmän ilmeesi ja kuinka käänsit selän ja poistuit huoneesta.

• äitejä on
        sinun selkäsi kirjoitti:

Minä yyhoona muutin hieman kauemmaksi äidistäni joka meillekkin tunki silloin kun itseään huvitti.

Nyt hajurakoa on ruhtinaalliset 2km.

Nyt on niin ettei ole käynyt meillä kahteen vuoteen, eikä tule ellei minusta henki lähde.
        Vaan meni vierailut niin solmuun ettei kukaan uskoisi, kun on väärät kupit, väärää ruokaa jääkaapissa,
        "mitkäs ihmeet verhot nää on olevinaan?"
        "taas uusia pyyhkeitä, missäs ne minun antamat on, ihmellistä, en muista että koskaan olisin niitä käytössä nähnyt".
        (niin, pyyhkeet on jo kulutettu kun saimme ne 1990 jouluna, ne hiutuivat..)

Kaikkea turhanpäiväistä rutinaa ja kun olin hänen luonaan piti aina kehua ja huomata milloin mikin uusi kaapin paikka.

En kestänyt enää ja kun tytärkin on 18v niin en enää teeskentele mitään jouluaterialla, enkä kutsu pääsisäislounaalle.
        Miksi tekisinkään niin, ja mietin miksi passasin puoli sukua juhlilla kun meitä ei juuri kutsuttu vastavierailulle, pah.

Kaikista jännintä on kuitenkin se että hän on alkanut vastustaa julkisesti väkivaltaa, varsinkin naisiin, varsinkiin vanhuksiin kohdistuvaa.
        Muistunut mieleen kuinka isäni veti välillä minua turpaan niin että veri lensi, eikä hän lainkaan huomioinut, saatikka olisi puolustanut minua.
        Hän luulee että olen unohtanut, hän luulee että laupiaalla naamalla ja teeskentelemällä viatonta, väkivaltaisuus minun lapsuudessani unohtuu.

Äiti, muistan aina jokaisen iskun ja sinun kylmän ilmeesi ja kuinka käänsit selän ja poistuit huoneesta.

todella paljon joiden mielestä lasta saa vaikkapa kiduttaa että tekee kuten äiti ja isi tahtoo.

Muistakaa nyt te joiden lapset ovat pieniä että ne on lainaa vain ja niiden ei kuulukaan olla mitään marionetteja joita laitetaan hullujenhuoneelle (kuten ennenvanhaan) jos ne eivät ole juuri sellaisia kuin pitäisi teidän mielestänne olla.

Luopuminen on tuskaa, mutta antakaa tilaa lapselle ajatella omilla aivoillaan ja tehdä omia päätöksiään, älkää olko joka asiaan puuttumassa ja tietämässä kaiken paremmin.

Täällä myöskin äiti joka on oppinut sekä äitinsä virheistä että myöskin omistaan, sillä niitäkin tulee tehtyä vaikka ei yhtään haluaisi. Mutta niin se vaan menee ja sille ei vaan voi yhtään mitään.

• tuttua juttua

että oikeen mieltä lohdutti kun luin tekstiäsi.

Saman tyyppisten kuvioiden kanssa painin minäkin äitini kanssa. Pikkuhiljaa alkaa minunkin mittani olemaan täysi.

Yllättävän paljon näitä äitejä kyllä tuntuu maailmaan mahtuvan.
      Oikein olen toivonut, että kun jostain löytäisi jonkun vertaistukiryhmän, jossa voisi tätä ahdistustaan purkaa. Ystäville kun puhuu niin yleensä ensimmäinen vastaus on että: älä nyt vanhaa äitiäsi soimaa jne.

Hyvä että edes täällä netissä törmää toisiin kohtalotovereihin.

• Nimetön

Mutta niitä mielipiteitä... Onko oikein pitää lapsi erossa suvusta, kun ei itse halua tekemisissä olla? Vai pitäisikö vain hampaat irveessä olla tekemisissä?

• kjkgjk

mulla sellasta vaan,että en mielistelisi edes omaa äitiäni jos varsinkin saisin pelätä mitä hän lapselleni tekee.näin kolmenkympin ylittäneenä olen tuuminut,että kukaanhan ei mun elämää määräile,jos koen oman oloni ja elämäni toimivan ilman sukua.sitten kun lapsi kasvaa ja kehittyy saa itse katsella,tarkastella asiaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      78
      2892
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2742
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2342
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      35
      1668
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      240
      1568
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1495
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1290
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1256
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe