Olemme puolisoni kanssa miettinyt ravintolan perustamista vaasaan. eli miten pitää toimia.
puolisoni on valmistunut juuri ravintola kokiksi. olemme ajatellut perustaa oman ravintolan. miten edetä; jos löydämmen sopivan liiketilan, tarjoaisimme lähinnä duunareille lounasta lounas aikaan, ja aamupalaa aamulla. mitenkä tollanen kannattaisi, ja miten edetä?
lounas ravintolan perustaminen
11
5348
Vastaukset
- monia vaihtoehtoja
mietittävänä. Jos päiväruoka on pääasiallinen bisnes täytyy sijainnin olla sellainen, että ravintolaan tulee asiakkaita. Joko lähellä sijaitsee runsaasti yrityksiä, vuokraatte tilat ison yrityksen kivijalasta tai toimistohotellista. Yksi vaihtoehto on sijainti vilkkaan tien varrella jolloin kalastatte autolla liikkuvia työmiehiä.
Vanha ravintolatila on tietysti paras vaihtoehto mutta harvoin realistinen. Ravintolan kalusteet tekevät aloituskustannuksista todella merkittävät, myös luvan saaminen voi olla kiven takana. Jos saisitte jonkun remontoimaan teille tilat johon tulisitte vuokralle, tällöin investointi olisi toisen riski ja teillä hieman kovempi vuokra mutta ei velkataakkaa niskassa.
Yrityksille kannattaa myös markkinoida caterging-palvelua kokouksiin ja tapahtumiin yrityksen tiloissa. Toimitohotellissa saatte yleensä yksinoikeuden tarjoiluun mutta vuokra voi olla todella suolainen, jos edes pystytte kilpailemaan paikasta suurten ketjujen kanssa.
Itse pitäisin konseptin yksinkertaisena, pari lounasvaihtoehtoa ja jos naisia on asiakkaina paljon täytyy olla keittolounasvaihtoehto. Perusruokaa siististi aseteltuna, salaattipöytä ja tuoretta leipää. Siitä se lähtee. Tietysti hinnan pitää olla kohdallaan. - EI KANNATA
JOS TEILLÄ EI OLE YLI 130 SYÖJÄÄ PÄIVÄSSÄ NIIN EI KANNATA,VAIN TYÖTÄ ILMAN PALKKAA JA TURHIA HARMEJA VAIN LUVASSA.
NIMIM. KOKEILTU ON.- oli vastaus
Näin on laskettu, että 60 ruokailijaa/työntekijä pitää olla, muuten ei kannata.
En ymmärrä kuinka Vaasassa voisi löytyä 120 syöjää jokaiselle päivälle. Itse olen Vaasassa ja minusta täällä om lounasravintoloita joka nurkassa, itsekin käytän niitä. Joka päivä voi mennä' eri paikkaan.
Abb:lla, Wärtsilällä, yliopistolla on omat ruokalansa. Joka kaupunginosassa on näitä.
Jos luulet löytäväsi sellaisen paikan, että siellä on tilausta lounaille, niin sitten. Keskikaupungille ei duunarit tule syömään ja etsimään parkkipaikkaa. Niin ja duunareille pitää löytyä se parkkipaikka, olla halpaa ja runsas.
Jos Kivihakaan pääsee nyt iskemään, niin siellä voisi mennä, kun siihen liittää mukavan kahvittelupaikan. - KANNATTAA !
olen ollut alalla vuodesta 83 ja yrittäjänä vuodesta
88 ei tarvitse välttämättä olla 130 syöjää.
tällä hetkellä minun kuppilassa käy n 30-40 ruokailijaa ja homma on kannattavaa. ruoka kannattaa tehdä mahdollisimman pitkälle itse. ja perunat kannattaa kuoria itse,eikä käyttää valmiiks kuorittuja .ihmiset arvostaa kunnon itse tehtyjä kotiruokia ! ja kannattaa myydä paljon kahvia ,siinä on hyvä kate ja asiakkaita käy lounasajan ulkopuolella. pizza kebabbeja on yleensä kaupunki täynnä(Tampere),mutta kunnon kotiruokalounaspaikat puuttuu! itse olen ollut yrittäjänä 23vuotiaasta ja en kadu asiaa!
P.S yrittäminen kannattaa aina - ..etta..
..olet epaonnistunut ravintoloitsija ja sinun kuuluu menna takaisin sinne kaupan kanssalle. ( pitaa molyt mahassasi) Kiitos.. ;)
- Lounaan tarpeessa
Kyllä Vaasan ydinkeskustan eteläpuolelle mahtuu hienosti uusi lounaspaikka. Onnistumiseen ei mielestäni tarvita kuin se ettei tee kovin eksoottisia kokeiluja ja pitää hintatason alle 8 euron, takuuvarma 150 asiakasta päivässä.
- ......
Kannattaa nyt ainakin joitakin perusasioita opetella, kuten esim. yhdyssanat. Näyttää typerältä ruokalistassa: peruna muusi, liha keitto, jälki ruoka, kala puikot...
- delta korrektor
lillukan varsiin, epäolennaisuuksiin takertuminen ei osoita älykkyyttä tai sivistyneisyyttä, sillä kirjoitusasun muotoseikat eivät ole olennaisia, eikä formaalisuudet edusta tehokasta ja nopeaa kielenkäyttöä
business elämässä ei ole aikaa akateemiselle saivartelulle
kirjoitusasun muotoseikkoihin takertuvat ne jotka haluavat päteä akateemisella koulutuksellaan, tai jollakin muulla koulutuksellaan, mutta joilla tosiasiassa ei ole pätevyyttä yrityselämän tehtäviin - silmiin pistävää
Juu, kyllä on ärsyttävää, kun ei osata edes perusasioita, kuten oikeinkirjoitus. Antaa huonon kuvan asiakkaille.
- Tuleva yrittäjä
Vanha ketju, mutta koitetaan :)
Elikkä ajatuksissa samaa kuin alkuperäisellä aloittajalla..eli lounasravintola. Ei tosin tuonne Vaasaan, mutta kuitenkin.
Tuossa nyt alkaisi muuten kaikki olemaan kohtuullisen selvää, mutta yhtä asiaa olisin kysynyt..eli mitä ihmiset on mieltä montaako ruokalajia ´täytyy´ tuollaisessa lounasravintolassa olla tarjolla päivittäin? Itse ajattelisin, että riittää yksi tai kaksi ja siitä sitten lapataan lautaselle :D
Eli lämpöhauteesta olisi tarkoitus ´tarjoilla´ niin, että jokainen ottaa sen mitä tahtoo. Mitään ihmeellisiä varsinaisia kasvisvaihtoehtoja tai kevyitä en ole erikseen tarjoamassa vaan ne jotka tahtoisivat syödä kevyemmin, saisivat (luonnollisesti etuisemmin) ottaa esimerkiksi peruna salaatti -annoksen.
Muutenkin ihan perus kotiruokaa olisi tarkoitus tarjota. Parit salaatit, leivät ja juomat. Hinta luokkaa 6-7€ satsi.......- 3+15
Itse kannatan lounaspaikassa ehdottomasti sitä systeemiä, että vaihtoehtoja ei ole liikaa. Jos paikassa on "täysi lista" käytössä ja hinta on edullinen, tulee väistämättä mieleen vilunkipeli tai huono laatu. Sen sijaan kun joku on duunannut suurkeittiötyyliin ison satsin ruokaa, niin uskon helpommin sen olevan hintansa väärtin. Tämä mielikuva tosin perustuu täysin mutuun koska minkäänlaista ravintola-alan osaamista ei ole, mutta kuitenkin.
Jos asiakaskunnassa on paljon esim. toimistoduunareita tai muuta porukkaa, jotka käyttävät lounasseteleitä, kannattaa lounas hinnoitella ehdottomasti sen mukaan. Annoksen hintaa saa mahdollisesti hilattua vähän ylös ja asiakas maksaa mieluummin sen täyden setelin hinnan kuin maksaa ylihintaa 7 euron annoksesta. Setelistähän ei vaihtorahoja anneta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803