Allergiaako

Voi hemmetti...

Meidän puolivuotias tyttömme on saanut melkein syntymästä asti korvikemaitoa rintamaidon lisäksi iltaisin n. 1-2 dl. Koska neuvolassa tai synnytyssairaalassa ei tuettu tätä päätöstämme antaa lisämaitoa pullosta, emme saaneet minkäänlaisia ohjeita tai neuvoja korvikemaidon käyttöön. (Maito ei vaan riittänyt vaikka imetin ja imetin...) Nyt olenkin havahtunut polvitaipeissa ja nilkoissa olevaan ihottumaan, jotka ajoittain pahenevat ja taas paranevat. Ihottuma on ollut kuitenkin aika lievää, minkä vuoksi olen epäillyt sitä vaan veden kuivattamaksi ihoksi. Pesemme muutaman kerran päivässä pepun vedellä, mikä saattaa tietysti kuivattaa, mutta rasvaamme kuitenkin usein.

Voikohan kyseessä olla sittenkin korvikkeen aiheuttama maitoallergia? Vatsa on voinut ihan hyvin koko ajan, eikä muita oireita ole. Neuvolassa ei paljon muuta tehdä kuin punnitaan ja mitataan, en koe saavani sieltä minkäänlaista apua, joten en viitsi edes kysyä... Itseasiassa, en luota neuvolantätimme ammattitaitoon, kun hän on aina ihan pihalla kaikseta.

Onko kokemusta, liittyykö tuo jalkataipeissa esiintyvä ihottuma allergiaan? Olemme antaneet soseita nyt, mutta ihottumaa on ollut ennen sitä. Rintamaitoa lapsi saa yhä, mutta velliin on käytetty korviketta, kun ei lypsämällä maitoa tule. Tuntuu, että ollaaan ihan oman onnemme varassa, eikä neuvolasta ole hyötyä. Ainoat ravinto-opastukset mitä on saatu on neuvolan lappuset, joita on itse luettu. (Niitä se hoitajakin aina tavailee, jos jotain kysyy...)

10

1627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LT opiskelija

      Pitäisin melko epätodennäköisenä, että kyseessä olisi maitoallergia. Jos ihottuma itsellään välillä paranee vaikka korviketta annetaan koko ajan, kyse ei luultavasti ole allergiasta. Atooppinen-/taiveihottuma on lapsilla todella yleistä eikä siihen välttämättä liity allergiaa. Seuraa oireita ja niiden yhteyttä korvikkeen antoon. Hoida ihottuma-alueita rasvaisella voiteella. Jos oireet helpottavat rasvauksella ei asiaan liity allergiaa. Jos kyseessä on maitoallergia niin jatkuva korvikkeen anto ylläpitäisi oireita rasvauksesta huolimatta. Jos kaipaat ohjeita allergian suhteen, käy katsomassa www.kaypahoito.fi -> lasten allergiat. Lasten ruokailusta löydät pdf-versiona STM: julkaisun kun laitat googleen Lapsi, perhe ja ruoka.

      • pulup

        luulen kanssa että kyseessä on atooppinen ihottuma eli vesi pahin "vihollinen" , jos olisi allergia niin silloi ei olisi parempia kausia vaan ihottuma olisi aina vaan pahempana . sekin saatta helpottaa jos pidät ruokapäiväkirjaa ja seraat ihottuma , silloi syy ja seuraus tulevat tideen. mutta jos silloinkaan ei löydy niin paljon ilmakylpyjä ja kylpyöljyn käyttöä . eettä ei pääse pahenemaan , ei vesi kuivattaisi. atooppine iho menee paremmaksi kun siihen saa auringoa ilmaa, kesäällä usein ei oireita ollenkaan mutta ilmojen viiletessä alkaa alusta rasvausrumpa.


    • 4:n äiti

      Voi olla allergiaa, mutta tuskin kuitenkaan mitään sellaista, mitä sinä syöt joka päivä, koska ihottuma paranee välillä itsestään. Mahdollinen allergian aiheuttaja voi selvitä siten, että tarkkailet omaa ruokavaliotasi ja ihottuman tilaa, esim. pitämällä ruoka- ja oirepäiväkirjaa.

      • teille kaikille

        Kiitos hyvistä ja asiallisista vastauksista. Ensihoitona kokeilenkin kosteuttavampaa rasvaa.


    • Lumikki23

      Kyseessä voi olla atooppistaihottumaa joka on yleistä.

    • allergisen äiti

      Itselläni on kaksi allergista lasta joilla oli samanlaiset oireet eli taiveihottumaa..joka myös oli välillä parempi ja välillä taas lehahti punaisemmaksi ja kuivaksi.Kävimme sairaalassa tutkimuksissa ja todettiin maito- ja vilja allergia.Eli voi hyvinkin olla allergiasta kyse vaikka tuntuu et on välillä parempi!

      • allergia...

        ...voidaan todeta? Meidän pojalla (6,5kk) on myös jaloissa ihottumaa, eniten polvitaipeissa sekä jalkapöydissä. Ihon kuivuminen alkoi n.4kk iässä jalkapöydistä, silloin ei oltu vielä aloitettu kiinteitä. Lääkäri meinasi silloin, että poika saa imetyksen kautta jotain sopimatonta. Tällöin jätin omasta ruokavaliosta pois suklaan ja sitrushedelmät. Nykyään jalkojen iho on koko ajan kuiva ja välillä iho "lehahtelee" punaiseksi. Neuvolassa epäillään atooppista ihottumaa, mutta itse olen kuitenkin miettinyt myös allergian mahdollisuutta. Mielestäni kaura(puuro) aiheuttaa punoitusta, joten se nyt ainakin on jätetty toistaiseksi pois ruokavaliosta. Nyt kokeillaan kauran sijaan ruispuuroa. Maissi- ja riisipuuroa poika on syönyt jo pari kuukautta ja ne sopivat hyvin.


      • allergisen äiti
        allergia... kirjoitti:

        ...voidaan todeta? Meidän pojalla (6,5kk) on myös jaloissa ihottumaa, eniten polvitaipeissa sekä jalkapöydissä. Ihon kuivuminen alkoi n.4kk iässä jalkapöydistä, silloin ei oltu vielä aloitettu kiinteitä. Lääkäri meinasi silloin, että poika saa imetyksen kautta jotain sopimatonta. Tällöin jätin omasta ruokavaliosta pois suklaan ja sitrushedelmät. Nykyään jalkojen iho on koko ajan kuiva ja välillä iho "lehahtelee" punaiseksi. Neuvolassa epäillään atooppista ihottumaa, mutta itse olen kuitenkin miettinyt myös allergian mahdollisuutta. Mielestäni kaura(puuro) aiheuttaa punoitusta, joten se nyt ainakin on jätetty toistaiseksi pois ruokavaliosta. Nyt kokeillaan kauran sijaan ruispuuroa. Maissi- ja riisipuuroa poika on syönyt jo pari kuukautta ja ne sopivat hyvin.

        Allergia voidaan todeta jo ihan vauvana.Lääkäriin vaan ja tutkimuksiin.Atooppista ihottumaa todennäkösesti onkin mutta se oireilee allergioitten takia.


      • kysyisin
        allergisen äiti kirjoitti:

        Allergia voidaan todeta jo ihan vauvana.Lääkäriin vaan ja tutkimuksiin.Atooppista ihottumaa todennäkösesti onkin mutta se oireilee allergioitten takia.

        että minkälaisia nämä allergiatutkimukset vauvalle ovat ja tehdäänkö niitä terveyskeskuksissa vai olisiko kenties parempi ensin ottaa yhteyttä neuvolan lääkäriin?


      • ....
        kysyisin kirjoitti:

        että minkälaisia nämä allergiatutkimukset vauvalle ovat ja tehdäänkö niitä terveyskeskuksissa vai olisiko kenties parempi ensin ottaa yhteyttä neuvolan lääkäriin?

        Me mentiin neuvola lääkärin kautta lähetteellä yliopistolliseen sairaalaan, myös yksityisellä voi käydä. En tiedä muitten paikkakuntien tavoista, mutta täällä ainakin tehtiin eka prick-testit (ihopistotestit) ja sit sen jälkeen altistus. Ikää pojalla oli sillon 7kk.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe