Kirjoitin joskus kymmenyksistä tälle palstalle, mutta pistänpä tuon kirjoituksen tähän uudestaan, kun näyttää, että asiassa on epäselvyyttä:
Uskova ihminen on kokonaan Jumalan, niin rahat, omaisuus, ruumis, sielu, henki ja ihan kaikki.
Kun tulin uskoon, niin hyvin pian sen jälkeen Jumala puhutteli minua Raamatun kautta ja ymmärsin, että kymmenykset on maksettava. En ollut sitä ennen ikinä kuullut kymmenyksistä puhuttavankaan eikä kukaan ihminen sitä minulle sanonut. Siitä lähtien maksoin kymmenykset brutosta sille, joka teki Jumalan työtä. (erikseen sitten kirkollisverot niin kauan kuin olin kirkon jäsen) Toisinaan rahat ovat menneet lähetystyölle, toisinaan jollekin kokouksen saarnaajalle ja useimmiten sitten sille, jolta saan opetusta. Yleensä nimettömässä kuoressa käteisenä. Koska en luterilaisesta kirkosta saanut kunnon opetusta, en maksanut sinne, vaikka olin jäsen, vaan sille henkilölle, jolta sain opetusta. Vain kerran muistan antaneeni kymmenyskuoren luterilaiselle papille, koska hän piti kunnon herätyssaarnan. Sana maksaa on oikeastaan väärä sana, koska kymmenykset ovat Jumalan rahaa eikä minun. Välillä kymmenykset ovat olleet suuret, välillä pienet, sen mukaan kuin on olleet tulot, mutta aina 10% brutosta olkootpa palkkaa, muuta tuloa tai lahjaksi saatua.
Kymmenykset kuuluvat jo yleiseenkin ilmoitukseen ja tietoisuus siitä on ammoisista ajoista lähtien esiintynyt monilla ei-kristillisten uskontojenkin kannattajilla. Mutta tarkemmin Jumala on ilmoittanut siitä erityisessä ilmoituksessa Raamatussa.
"Riistääkö ihminen Jumalalta? Te kuitenkin riistätte minulta. Mutta te sanotte: "Missä asiassa me sinulta riistämme?" Kymmenyksissä ja antimissa. Te olette kirouksella kirotut, kun te, koko kansa, riistätte minulta. Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot: totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti." (Mal 3:8-10)
Vielä 70-luvulla uskovat maksoivat hyvin säntillisesti kymmenyksensä, mutta mitä pidemmälle lankeemus on edistynyt, sitä vähemmän kymmenyksiä maksetaan ja tällä hetkellä tilanne onkin se, että monissa helluntaiseurakunnissa on jouduttu syömään pääomia, koska rahaa toimintaan ei kymmenysten kautta enää tule. Sitten kun pääomat on syöty, niin toiminta hiipuu. Esimerkiksi kaksi tietämääni helluntaiseurakuntaa on yhdistynyt sen takia, että he eivät pysty enää pitämään muutoin toimintaa pystyssä. Tällä hetkellä useimpien helluntaiseurakuntien talouksista vastaa kokonaan aktiivisin 10 prosenttia jäsenistöstä. Tämä ei kuitenkaan pidemmän päälle riitä.
Seurakunnan on tarkoitus saarnata tästä kymmenysasiasta vain yleisesti, eli seurakunnan johtajat saarnaavat siitä vain saarnastuolista yleisesti ja senjälkeen on ihmisen itsensä ja Jumalan välinen asia, että maksaako - mutta tekee syntiä, jos ei maksa. Johtajien ei siis pidä mennä kovistelemaan seurakuntalaisilta kymmenyksiä – vain tuo yleinen saarna.
Seurakunta, joka ei maksa kymmenyksiä saa huonon saarnaajan ja kohta sillä ei ole saarnaajaa ollenkaan.
Kun luopumus kristillisissäkin seurakunnissa etenee, niin luopiothan eivät tunnetusti halua maksaa kymmenyksiä. He eivät millään lailla halua olla erilaisia kuin maailma.
Etelä-Koreassa, missä ihmiset maksavat säntillisesti kymmenyksiä ja maksavat kohtuullisen palkan johtajilleen, niin siellä seurakunnilla menee erittäin hyvin, kun taas Intiassa, jossa maksetaan kitsaasti kymmenyksiä ja papeille huonoja palkkoja, niin Jumala ei siunaa semmoisia seurakuntia, vaan antaa heille kitsaita pappeja.
Adventistit tekevät yleisen ilmoituksen mukaan oikein, kun maksavat kymmenyksiä ja Jumala siunaa heitä siitä, mutta se, että he kohdentavat kymmenyksensä harhaopille, niin Jumala ei heitä taas siitä siunaa.
Kehotanpa tästä lähtien kohdentamaan rahat johonkin oikeaan kristilliseen työhön, niin Jumala siunaa teitä.
Kymmenyksistä
32
908
Vastaukset
Ja pientä ovat nuo kymmenykset verrattuna siihen, miten uudestisyntyneet kristityt eli alkuseurakunta eli heti Jeesuksen ylösnousemisen jälkeisinä aikoina:
"Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä, Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi. Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella, kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen." (Apt 2:44-47)- kymmenykset?
Ennen kymmenyksiä kirkko käytti sen pappiensa palkkoihin menetelmää, jota kutsuttiin Systemaattisen Hyvän teon Ohjelmaksi. Sen maksuosuus nousi yhteen prosenttiin kunkin henkilön kokonaistuloista.
James White ei hyväksynyt kymmenen prosentin suunnitelmaa, ” Me emme suostuttele omaksumaan israelilaista kymmenysmenetelmää uskovien koko velvollisuutena kolmannessa (enkelin) sanomassa… Tämä menetelmä oli tarpeellinen Jumalan suunnittelemassa leeviläisessä pappeudessa; mutta päättävä sanoma esittää paljon suuremman kutsun jostakin samanlaisesta.” R&H, April 9, 1861,p. 164.
Dudley M. Canright: kirjoitelmasarjassaan vuodelta 1876, painottaa Malakia 3:8-11 ” Raamatullisena suunnitelmana ylläpitää virkapappeutta.” Hän kehotti Adventisteja ottamaan käyttöön tämän suunnitelman kirkastamaan Jumalaa…” R&H, February 17, 1876,p. 50,51, see also Spectrum 1986, Adventist Tithepaying—The Untold Story, p. 139.
Huomaa: Se oli Canright, joka antoi SDA kirkolle leeviläisen kymmenysjärjestelmän vuonna 1876. EGW pani hänen näkyjä näkevän hyväksymisleimansa sille, ja James White teki täyskäännöksen itsessään noudattaakseen vaimonsa näkemystä ja mennäkseen epäraamatullisuuteen. Siitä lähtien EGW:llä ei ollut mitään estettä keksiä hänen omia kymmenyslakejaan. Hän sääti lakeja koskien; miten kymmenykset on määrä käyttää ja ei käyttää, ja hylkäystuomiolait noille, jotka eivät alistuneet hänen lakeihin. Kuten taivaallisen aarteen menettämisen, jos et seuraa Whiten lakeja.
- rahaa aaa
Uskomusten tarkoitushan on kerätä iloisia maksajia. Kirkot ja muut keräävät suuret omaisuudet näistä höppänöiden maksamista aneista.
Niin onhan se paatuneille pakanoille kauhistus, jos uskovat maksavat kymmenykset ja Jumalan sanan levittäminen menestyy noiden rahojen turvin.
- ylifariseus
uskova_1 kirjoitti:
Niin onhan se paatuneille pakanoille kauhistus, jos uskovat maksavat kymmenykset ja Jumalan sanan levittäminen menestyy noiden rahojen turvin.
Kannata rahoittaa missään kirkossa, ellei halua olla kaatamassa alkuperäistä kirkollista totuutta.
Rahat voi käyttää naispappeuden vastustamiseen, langenneissa seurakunnissa. ylifariseus kirjoitti:
Kannata rahoittaa missään kirkossa, ellei halua olla kaatamassa alkuperäistä kirkollista totuutta.
Rahat voi käyttää naispappeuden vastustamiseen, langenneissa seurakunnissa.Eihän se ole mitään Jumalalle kuuluvien kymmenysten käyttöä, että annetaan ne rahat naispapeille. Naispappeus on Raamatun vastaista.
Koskas eroat naispappiuranuurtaja Ellen Whiten naispappeja pullollaan olevasta adventtikirkosta heitä rahottamasta?- naisetkin
uskova_1 kirjoitti:
Eihän se ole mitään Jumalalle kuuluvien kymmenysten käyttöä, että annetaan ne rahat naispapeille. Naispappeus on Raamatun vastaista.
Koskas eroat naispappiuranuurtaja Ellen Whiten naispappeja pullollaan olevasta adventtikirkosta heitä rahottamasta?jos taas puhut seurakunnan työntekijöistä kuten pastoreista, mikään Raamatussa ei kiellä naista olemasta pastorina seurakunnassa.
- ylifariseus
naisetkin kirjoitti:
jos taas puhut seurakunnan työntekijöistä kuten pastoreista, mikään Raamatussa ei kiellä naista olemasta pastorina seurakunnassa.
Ovat raamatun keskeisimmät riitaa aiheuttavat käsitteet aikanamme.
Ensimmäinen käsky:
Minä olen Herra sinun Jumalasi: Tämä käsky ei jätä kyseenalaiseksi onko vallanalaisuudessa vaihtoehtoja.
Lusifer yritti ensimmäisenä murtaa vallanalaisuutta korottaen itsensä Jumalan vertaiseksi, mutta syöstiin alas taivaasta tottelemattomuutensa tähden.
Naisten tasa-arvo pyrkimykset osoittavat saman hengen vallitsevan vallanalaisuudessa Jumalan säätämää järjestystä kohtaan, jossa Jumala on Kristuksen pää, Kristus seurakunnan pää ja mies vaimon pää.
Se joka nousee Jumalallista säätämystä vastaan, kapinoi Jumalaa vastaan samoin kuin lusifer ja vastaa teoistaan.
Monet kirkot ovat valinneet antikristillisen tien valitessaan naisia papeiksi ja vanhimmiksi, sillä vain antikristus nousee jumalan antamia säätämyksiä vastaan ohittaen vallanalaisuuden.
Jeesus sanoo Isä on minua suurempi ja Lusifer sanoo, minä teen itseni korkeimman vertaiseksi ja samaa toistavat naiset pyrkiessään tasa-arvoisiksi miesten kanssa. - ole epäjärjestyksen
naisetkin kirjoitti:
jos taas puhut seurakunnan työntekijöistä kuten pastoreista, mikään Raamatussa ei kiellä naista olemasta pastorina seurakunnassa.
Jumala, vaan rauhan Jumala.
Niinkuin kaikissa pyhien seurakunnissa, olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnan kokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysyköön kotonaan omilta miehiltään, sillä "HÄPEÄLLISTÄ" on naisen puhua seurakunnassa.
- kolme-enkeliä
Täytyy olla kerrankin Riitan puolella. Yksi lause tosin pisti silmään, mutta menköön tällä kertaa:)
Jos epäuskosi takia et maksa kymmenyksiä peläten kuolevasi nälkään kymmenysrahan mentyä, niin luepa tästä Herran nuhtelu sinulle:
"Katselkaa kaarneita: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa, eikä niillä ole säilytyshuonetta eikä aittaa; ja Jumala ruokkii ne. Kuinka paljoa suurempiarvoiset te olette kuin linnut!" (Luuk 12:24)
Jos saivartelet, että pappisi, saarnaajasi, sielunhoitajasi tai muun hengellisen opettajasi pitäisi hankkia elatuksensa muualta ja työskennellä sinun ja muun joukon palvelijana palkatta, niin luepa tämä:
"Voi häntä, joka ei vanhurskaudella taloansa rakenna eikä yläsalejansa oikeudella; joka ilmaiseksi teettää työtä lähimmäisellään eikä anna hänelle hänen palkkaansa" (Jer 22:13)
Jos omaa ahneuttasi et maksa kymmenyksiä, vaan haluat haalia vain kaiken mahdollisen hyvän itsellesi, niin luepa tästä:
"Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä miehimykset,
eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa." (1 Kor 6:9-10)
Ja jos saituuttasi et hellittäis kukkarosi nyörejä niin luepa tämä:
"että, vaikka he olivatkin monessa ahdistuksen koetuksessa, niin oli heidän ilonsa heidän suuressa köyhyydessäänkin niin ylenpalttinen, että he alttiisti antoivat runsaita lahjoja. Sillä voimiensa mukaan, sen minä todistan, jopa yli voimiensakin he antoivat omasta halustansa, paljolla pyytämisellä anoen meiltä sitä suosiota, että pääsisivät osallisiksi pyhien avustamiseen; " (2 Kor 8:2-4)
"Huomatkaa tämä: joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää." (2 Kor 9:6)- mitenkään?
Mitä jos nyt aluksi menisit käännyttämään niitä litteän maan asukkaita.
10:23 Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.
Ei Suomi kuulu lainkaan siihen raamatun maailmankuvaan. Suomessa oli jo asutusta, mistä raamatunkirjoittajat eivät tienneet mitään, vaan heidän jumalansa loi ihmisen vasta 6000 vuotta sitten.
Milloin jumala tulee ruokkimaan minua, kun en enää jaksa kaupassa käydä?
- alex-kasi
jos tukee omaa kirkkoaan rahallakin, vaikka rahat ovatkin eräänlainen "tämän maailman mittapuu" ja osaltaan edistävät tätä maailmanlaajuista kriisiä mikä tulee päivä päivältä vakavammaksi..
Koko maailma ja ihminenkin on Jumalan, mutta tuskin Jumala on rahan tarpeessa, kirkko sen sijaan tarvitsee rahaa voidakseen toimia..
Periaate on, että kaiken mitä teette yhdelle näistä pienimmistä teette minulle.
Siis oikeastaan kysymyksessä on ihmisen suhde Jumalaan, kuten aina, luterilaisille on kirkollisverot useimmiten ihan luonnollinen asia - ei niistä paljon kukaan edes ole keskustellut, ei ainakaan niissä piireissä missä minä kuljen. Ei kukaan mieti sitä että maksaa kirkollisveronsa jos ei asia sattumalta tule puheeksi jostain syystä, ei moni edes tiedä kuinka paljon kirkolle maksetaan koska kokonaisverotus on niin suuri (35:stä 55 procenttiin normaaleista tuloista) ja kirkon verot maksetaan siinä samassa kuin muutkin verot. Veroilla sitten maksetaan yhteisesti sairaalakuluja ja ties mitä..
Ja tavallisestihan ihminen (kristitty tai ej) antaa sydämmestään apua tarvitseville, eikä siitäkään paljon puhuta.
Mutta että kymmenykset sidotaan kasteeseen on mielestäni ihan VÄÄRIN oli sitten kyse mistä kirkosta tahansa.- väärin..
Tukea vaikka nykyistä Luterilaista kirkkoa, kun he muuttavat kaiken päälaelleen raamatusta.
- terence.hill
Kun SINÄ tulit uskoon, SINUA Jumala puhutteli sillä tavalla, että SINUN kohdallasi kymmenyksien maksaminen on Hänen tahtonsa.
Se VOI OLLA SIUNAAVA JA HYVÄ TAPA. Kun sitä noudatetaan VAPAAEHTOISESTI.
PAKKOLAKINA se ei ole kristillistä! Missä Herran Henki on, siellä on VAPAUS.
Vaikka SINULLE on hyvä juttu antaa ne kymmenyksesi, niin ON VÄÄRIN PROJISOIDA OMA VALINTASI LAIKSI MUILLE.
MINULLE Jumala on puhunut antamisesta vapaan harkintani mukaan. Antamaan rahaa puutteessa olevalle veljelle/sisarelle ja tukemaan joitain työmuotoja, satunnaisesti tai säännöllisesti. Ja olemaan vieraanvarainen niille, jotka käyvät kodissani.Kas kirjoitukseni taisi toimia ja sait piston sydämeesi, päätellen siitä, ettet muille kymmenysaloittajille pitänyt samanlaista marmatusta tavoistasi kuin minulle:
Kymmenyksistä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
kymmenykset ja alkuseurakunta
Kymmeneykset Jumalan tarkoitus
Alkuseurakunnassa rikkaasta
Kymmenysoppi on Raamatun opetus
Kymmenyksistä
Näin opetamme kristillisestä tal.
Kymmenykset keskustelulleOn lakihenkistä julsitaa toisillekin, jos Herra
on minulle puhunut vaikkapa kymmenyksistä.
Sitäpaitsi on mahdotonta, että Pyhä Henki kävisi
vastaan Raamatussa ilmoitettua antamisen lakia.
(=kylvö ja niitto).
Pyhä Henki ei vaadi Jumalaa merkitsemään meidän
antamistamme kymmenysansioksi. Eikä oikea kätemme
saisi tietää, mitä vasen tekee.
Antaa voi jopa yli varojensa, kuten köyhä leski
yksine ropoineen - ja antoi kuitenkin ENEMMÄN kuin
rikkaat. Jumala ei ole niin typerä, että olisi
tyytyväinen rikkaan kymmenyksiin - jotka ei tunnu
missään - kun köyhä antaa kaikkensa, jopa "elämisensä".
Mutta kymmenysoppi on pahin tie lain alle takaisin.AnttiVKantola kirjoitti:
On lakihenkistä julsitaa toisillekin, jos Herra
on minulle puhunut vaikkapa kymmenyksistä.
Sitäpaitsi on mahdotonta, että Pyhä Henki kävisi
vastaan Raamatussa ilmoitettua antamisen lakia.
(=kylvö ja niitto).
Pyhä Henki ei vaadi Jumalaa merkitsemään meidän
antamistamme kymmenysansioksi. Eikä oikea kätemme
saisi tietää, mitä vasen tekee.
Antaa voi jopa yli varojensa, kuten köyhä leski
yksine ropoineen - ja antoi kuitenkin ENEMMÄN kuin
rikkaat. Jumala ei ole niin typerä, että olisi
tyytyväinen rikkaan kymmenyksiin - jotka ei tunnu
missään - kun köyhä antaa kaikkensa, jopa "elämisensä".
Mutta kymmenysoppi on pahin tie lain alle takaisin.Aabrahamko oli sinun mielestäsi lain alla!
"Ja kiitetty olkoon Jumala, Korkein, joka antoi vihollisesi sinun käsiisi." Ja Abram antoi hänelle kymmenykset kaikesta." (1 Moos 14:20)
Tuo mies, Aabraham, jota Uudessa Testamentissakin mainitaan uskon isäksi ja kaikkia uskovia hänen lapsikseen:
"samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"? Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia." (Gal 3:6-7)
Mitäs jos nyt menisit Herran eteen selvittämään tuon kymmenysasian.- väärässä
uskova_1 kirjoitti:
Aabrahamko oli sinun mielestäsi lain alla!
"Ja kiitetty olkoon Jumala, Korkein, joka antoi vihollisesi sinun käsiisi." Ja Abram antoi hänelle kymmenykset kaikesta." (1 Moos 14:20)
Tuo mies, Aabraham, jota Uudessa Testamentissakin mainitaan uskon isäksi ja kaikkia uskovia hänen lapsikseen:
"samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"? Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia." (Gal 3:6-7)
Mitäs jos nyt menisit Herran eteen selvittämään tuon kymmenysasian.Abraham antoi kymmenykset kaikesta, mutta EI RAHANA :) Olet säälittävä taivasosuuden ostaja!
väärässä kirjoitti:
Abraham antoi kymmenykset kaikesta, mutta EI RAHANA :) Olet säälittävä taivasosuuden ostaja!
"kymmenykset kaikesta" siinä lukee
"mutta EI RAHANA" on oma vääristelysi.uskova_1 kirjoitti:
Aabrahamko oli sinun mielestäsi lain alla!
"Ja kiitetty olkoon Jumala, Korkein, joka antoi vihollisesi sinun käsiisi." Ja Abram antoi hänelle kymmenykset kaikesta." (1 Moos 14:20)
Tuo mies, Aabraham, jota Uudessa Testamentissakin mainitaan uskon isäksi ja kaikkia uskovia hänen lapsikseen:
"samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"? Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia." (Gal 3:6-7)
Mitäs jos nyt menisit Herran eteen selvittämään tuon kymmenysasian.Aabraham ei maksanut leeviläisiä kymmenyksiä.
Kun hän kerran vapaaehtoisesti maksoi ryöstösaaliistaan suoraan Saalemin kuninkaalle.
Joka kuningas oli myös rauhanruhtinas ja ylipappi
ikuisesti. Asuinsijanaan Jerusalem, Jumalan
asuinsija maan päällä. tuo Jumalan pojan
kaltainen.
Eikä Jaakobin kerrota maksaneen niitä kymmenyksiä,
14 vuoden kuluttua, jotka lupasi omana ideanaan,
maksaa palatessaan naisseikkailuoistaan.
Siellä viekkaudella kylläkin hankki sievoisen
omaisuuden ja vasta ns. Jaakobin painin kautta
tuli rauha sydämeen. Mutta siinäkään yhteydessä
ei mainita sapattisinettiä tai kymmenyksiä.
Kymmenysten vaatiminen ja sapattisinetti-oppi
ovat yhtä ja samaa lakihenkisyyttä.
Hebr 7:9 muistuttaa, että Leevikin, "kymmensyten kerääjä, oli alistettu tavallaan Aabrahamin kautta
maksamaan kymmenykset eli vapaaehtoisesti
antamaan, uskon kautta.
Hebrealaiskirjeen idea tämän kertomisessa on se,
että kertakaikisen Kristuksen uhrin jälkeen ei
ole vaadittavissa mitään toistuvia uhreja.
Hebr 7:8-9
8 Ja täällä kuolevaiset ihmiset ottavat kymmenyksiä, mutta siellä se, jonka todistetaan elävän.
9 Ja Aabrahamin kautta, niin sanoakseni, on Leevikin, joka kymmenyksiä ottaa, maksanut kymmenyksiä.
Hebr 9:10
Vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
On syytä muistaa, että kymmenysasia otetaan esiin
juuri siinä yhteydessä Hebrealaiskirjettä, jossa
todistetaan väliaikaisen lain tilalle tulleesta
pysyvästä järjestyksestä Kristuksessa.
Ja muistutetaan Aabrahamin vapaaehtoisesta
kymmenysten antamisesta, joka siis oli jo ennen
lakia - eikä ollut mikään säännönmukainen pakko,
vaan todellakin lahja Herralle.
Sinun täytyy lähteä ryöstelemään Aabrahamin lailla
ja ostamaan viekkaasti itsellesi kumppani, jos
tahdot vedota sellaiseen kymmenyskäytäntöön,
mikä voisi olla voimassa tänäänkin.
Jos tahdot vedota leeviläisiin kymmenyksiin, niin
sinun täytyy kääntyä juutalaiseksi tai ottaa se
ellensapattisinetti, jotta kävisit uudesta
Israelista.
Toki leeviläinen temppelipalvelus tulee vielä,
rauhanajan temppelissä:
Jesaja 66:20-24
20
He tuovat kaikki veljenne kaikkien kansojen keskeltä, lahjaksi Herralle, he tuovat heidät hevosilla ja avovaunuilla ja katetuilla vankkureilla ja muuleilla ja ratsukameleilla Jerusalemiin, minun pyhälle vuorelleni -- sanoo Herra -- samalla tavoin kuin israelilaiset tuovat uhrilahjana ruokaa puhtaissa astioissa Herran huoneeseen. [Jes. 43:6 ]
21
Ja minä otan myös näitä vastatulleita palvelemaan pappeina ja leeviläisinä, sanoo Herra.
22
Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne. [Jes. 65:17; Jer. 31:35,36]
23
Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra. [Sak. 14:16]
24
Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet.
Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
Ne ovat kauhsitava varoitus koko ihmissuvulle.
[Dan. 12:2; Judit 16:17; Mark. 9:48]
Siitä vaan! On Aabrahamin ryöstelykaava ja on
Jaakobin petosten tie ja on juutalaisten leeviläiset kymmenykset.
Jos jokin nisitä maistuu paremmalta uuden liiton
puhdas antaminen ilman sen kummempaa syytä, niin
siitä vaan.uskova_1 kirjoitti:
"kymmenykset kaikesta" siinä lukee
"mutta EI RAHANA" on oma vääristelysi.Joo, niin se on - ryöstäjänkin pitää maksaa 10 %.
Eikä mafialle, vaan Saalemin so. rauhan kuninkaalle.
Melkisedek siunaa Abramia 1. Mooses 14::17-24
17
Kun Abram oli paluumatkalla lyötyään Kedorlaome- rin ja hänen kanssaan liittoutuneet kuninkaat, Sodo- man kuningas tuli häntä vastaan Savenlaaksoon, jota sanotaan myös Kuninkaanlaaksoksi.
18
Salemin kuningas Melkisedek toi sinne leipää ja viiniä. Hän oli Korkeimman Jumalan pappi,
[Ps. 110:4; Hepr. 5:6 | Ps. 46:5, 91:1; Dan. 7:27]
19
ja hän siunasi Abramia sanoen: -- Siunatkoon Abramia Korkein Jumala, taivaan ja maan luoja.
[1. Moos. 1:1 ]
20
Kiitetty olkoon Korkein Jumala, joka antoi sinun lyödä vastustajasi. Abram antoi hänelle kymmenykset kaikesta saaliista.
[1. Moos. 28:22; 5. Moos. 14:22; Mal. 3:10; Luuk. 18:12]
21
Sodoman kuningas sanoi Abramille: "Anna minulle ihmiset. Karjan ja tavaran voit pitää itse."
22
Silloin Abram sanoi Sodoman kuninkaalle: "Minä nostan käteni Herran, Korkeimman Jumalan, puoleen, joka on luonut taivaan ja maan, ja vannon:
23
minä en ota mitään sinun omaasi, en edes langanpätkää tai sandaalinhihnaa.
Silloin et voi sanoa: 'Minä olen tehnyt Abramista rikkaan.'
24
Minä en tahdo mitään sen lisäksi, mitä palvelijani ovat syöneet ja mikä kuuluu niille miehille, jotka seurasivat minua. Myös Aner, Eskol ja Mamre saakoot oman osuutensa."- Anttia :)
AnttiVKantola kirjoitti:
Aabraham ei maksanut leeviläisiä kymmenyksiä.
Kun hän kerran vapaaehtoisesti maksoi ryöstösaaliistaan suoraan Saalemin kuninkaalle.
Joka kuningas oli myös rauhanruhtinas ja ylipappi
ikuisesti. Asuinsijanaan Jerusalem, Jumalan
asuinsija maan päällä. tuo Jumalan pojan
kaltainen.
Eikä Jaakobin kerrota maksaneen niitä kymmenyksiä,
14 vuoden kuluttua, jotka lupasi omana ideanaan,
maksaa palatessaan naisseikkailuoistaan.
Siellä viekkaudella kylläkin hankki sievoisen
omaisuuden ja vasta ns. Jaakobin painin kautta
tuli rauha sydämeen. Mutta siinäkään yhteydessä
ei mainita sapattisinettiä tai kymmenyksiä.
Kymmenysten vaatiminen ja sapattisinetti-oppi
ovat yhtä ja samaa lakihenkisyyttä.
Hebr 7:9 muistuttaa, että Leevikin, "kymmensyten kerääjä, oli alistettu tavallaan Aabrahamin kautta
maksamaan kymmenykset eli vapaaehtoisesti
antamaan, uskon kautta.
Hebrealaiskirjeen idea tämän kertomisessa on se,
että kertakaikisen Kristuksen uhrin jälkeen ei
ole vaadittavissa mitään toistuvia uhreja.
Hebr 7:8-9
8 Ja täällä kuolevaiset ihmiset ottavat kymmenyksiä, mutta siellä se, jonka todistetaan elävän.
9 Ja Aabrahamin kautta, niin sanoakseni, on Leevikin, joka kymmenyksiä ottaa, maksanut kymmenyksiä.
Hebr 9:10
Vaan jotka, niinkuin ruuat ja juomat ja erilaiset pesotkin, ovat ainoastaan lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti.
On syytä muistaa, että kymmenysasia otetaan esiin
juuri siinä yhteydessä Hebrealaiskirjettä, jossa
todistetaan väliaikaisen lain tilalle tulleesta
pysyvästä järjestyksestä Kristuksessa.
Ja muistutetaan Aabrahamin vapaaehtoisesta
kymmenysten antamisesta, joka siis oli jo ennen
lakia - eikä ollut mikään säännönmukainen pakko,
vaan todellakin lahja Herralle.
Sinun täytyy lähteä ryöstelemään Aabrahamin lailla
ja ostamaan viekkaasti itsellesi kumppani, jos
tahdot vedota sellaiseen kymmenyskäytäntöön,
mikä voisi olla voimassa tänäänkin.
Jos tahdot vedota leeviläisiin kymmenyksiin, niin
sinun täytyy kääntyä juutalaiseksi tai ottaa se
ellensapattisinetti, jotta kävisit uudesta
Israelista.
Toki leeviläinen temppelipalvelus tulee vielä,
rauhanajan temppelissä:
Jesaja 66:20-24
20
He tuovat kaikki veljenne kaikkien kansojen keskeltä, lahjaksi Herralle, he tuovat heidät hevosilla ja avovaunuilla ja katetuilla vankkureilla ja muuleilla ja ratsukameleilla Jerusalemiin, minun pyhälle vuorelleni -- sanoo Herra -- samalla tavoin kuin israelilaiset tuovat uhrilahjana ruokaa puhtaissa astioissa Herran huoneeseen. [Jes. 43:6 ]
21
Ja minä otan myös näitä vastatulleita palvelemaan pappeina ja leeviläisinä, sanoo Herra.
22
Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne. [Jes. 65:17; Jer. 31:35,36]
23
Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra. [Sak. 14:16]
24
Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet.
Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
Ne ovat kauhsitava varoitus koko ihmissuvulle.
[Dan. 12:2; Judit 16:17; Mark. 9:48]
Siitä vaan! On Aabrahamin ryöstelykaava ja on
Jaakobin petosten tie ja on juutalaisten leeviläiset kymmenykset.
Jos jokin nisitä maistuu paremmalta uuden liiton
puhdas antaminen ilman sen kummempaa syytä, niin
siitä vaan.Uskova_1:llä ei ole hallussa raamatun sana, mutta Antti on raamattunsa lukenut .... loistavaa!!!!
Käsittämätöntä, miten jotkut haluavat tukea kirkkoja ja heidän harhaoppien levitystään, mutta unohtavat lähimmäisensä. - antoivat kymmenykset
uskova_1 kirjoitti:
Aabrahamko oli sinun mielestäsi lain alla!
"Ja kiitetty olkoon Jumala, Korkein, joka antoi vihollisesi sinun käsiisi." Ja Abram antoi hänelle kymmenykset kaikesta." (1 Moos 14:20)
Tuo mies, Aabraham, jota Uudessa Testamentissakin mainitaan uskon isäksi ja kaikkia uskovia hänen lapsikseen:
"samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"? Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia." (Gal 3:6-7)
Mitäs jos nyt menisit Herran eteen selvittämään tuon kymmenysasian.jossain vaiheessa, kuten Aabraham sotaretkensä jälkeen. Mutta heillä EI OLLUT SÄÄNNÖLLISTÄ KYMMENYSTEN MAKSAMISTA KOKO ELÄMÄN AJAN.
- terence.hill
uskova_1 kirjoitti:
Kas kirjoitukseni taisi toimia ja sait piston sydämeesi, päätellen siitä, ettet muille kymmenysaloittajille pitänyt samanlaista marmatusta tavoistasi kuin minulle:
Kymmenyksistä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
kymmenykset ja alkuseurakunta
Kymmeneykset Jumalan tarkoitus
Alkuseurakunnassa rikkaasta
Kymmenysoppi on Raamatun opetus
Kymmenyksistä
Näin opetamme kristillisestä tal.
Kymmenykset keskustelulleettei UT:ssa pakanuudesta kristityiksi kääntyneille, joita mekin kaikki olemme, säädetty kymmenyksiä. Antamaan kyllä kehotettiin.
EI OLE VÄÄRIN MAKSAA KYMMENYKSIÄ. Se voi olla aivan toimiva tapa antamisessa. MUTTA SE EI OLE RAAMATUN KÄSKY PAKANAKRISTITYILLE!
Muille kymmenysaloittajille en "pitänyt samanlaista marmatusta", kun en välitä kaikkia avauksianne lainkaan lukea, niinkuin en kymmeniä sapattiaiheisia avauksiakaan. Tämän luin sattumalta.
LASKE UT:STA MONTAKO KERTAA PAAVALI MAINITSEE ANTAMISEN JA MONESTIKO KYMMENYKSET! Roomalaiskirje, Korinttolaiskirjeet... Miksei Paavali MÄÄRÄÄ seurakunnille antamisesta, että antakaa kymmenesosa rahallisista tuloistanne? Hän ei kiristä eikä uhkaile viittaamalla juutalaiseen lakiin.
UT:ssa kymmenyksistä EI PUHUTA kuin JUUTALAISILLE ja JUUTALAISKRISTITYILLE. Eikä kovin paljon heillekään! Anttia :) kirjoitti:
Uskova_1:llä ei ole hallussa raamatun sana, mutta Antti on raamattunsa lukenut .... loistavaa!!!!
Käsittämätöntä, miten jotkut haluavat tukea kirkkoja ja heidän harhaoppien levitystään, mutta unohtavat lähimmäisensä.Kyllä minä Uskova_1:n ja kaikkien kristittyjen
kanssa olen samaa mieltä siitä, että Jumala
tarvitsee rahaa seurakuntansa rakentamiseen.
Ja paljon muuta olemassa olevaa.
Minä olen sitä mieltä, ettei kymmenyksillä
maailmaa evankelioida, vaan tarvitaan paljon
enemmän. Näin luulisin muidenkin näkevän.
Kun viittasin siihen, että Jeesus kehotti omiaan
ottamaan kalan suusta rahan, jolla maksaa
kirkollisvero, etteivät kirjaviisaat loukkaantuisi,
ja kun viittasin siihen, että Jeesuksen sanojen
mukaan "lapset ovat siis vapaita" -
tarkoitin korostaa sitä, että näinollen EI saa
asettaa pakotteita hengellisen työn tukemiseen,
vaan kaikki hengellinen toiminta perustukoon
vapaaehtoisuuteen. Ei kymmenysvaatimuksiin, ei
Jumalan nimessä saa pakottaa mihinkään.
Ero Uskova_1:n vakaumukseen on vain se, että
vaatimuksiin ei saa perustaa, vaan antamiseen.
HERRAN KÄSIIN VARALLISUUSKIN PÄÄTYY
Loppujen lopuksi Raamattu pova, että varallisuus
lopulta päätyy Herran seurakunnan hoiviin ja
erikoisesti Israelillekin:
Jes. 57:13
Kun sinä huudat, auttakoon sinua jumaliesi joukko! Mutta tuuli vie ne kaikki, henkäys ottaa ne pois.
Mutta joka minuun turvaa, se perii maan ja ottaa omaksensa minun pyhän vuoreni.
Sananl. 21:18
Jumalaton joutuu lunastusmaksuksi vanhurskaan puolesta ja uskoton oikeamielisten sijaan
Sananl 16:3
Heitä työsi Herran haltuun, niin sinun hankkeesi menestyvät.
Jes. 45:3
Minä annan sinulle aarteet pimeän peitosta, kalleudet kätköistänsä, tietääksesi, että minä, Herra, olen se, joka sinut nimeltä kutsuin, minä, Israelin Jumala.
Hagg. 2:7
Ja minä liikutan kaikki pakanakansat, ja kaikkien pakanakansojen kalleudet tulevat, ja minä täytän tämän temppelin kunnialla, sanoo Herra Sebaot.
Jes. 10:14
Minun käteni tavoitti kansojen rikkaudet niinkuin linnun pesän; ja niinkuin hyljätyt munat kootaan, niin minä olen koonnut kaikki maat, eikä ketään ollut, joka olisi siipeä räpyttänyt tai nokkaa avannut ja piipittänyt."
Jes. 60:5
Silloin sinä saat sen nähdä, ja sinä loistat ilosta, sinun sydämesi sykkii ja avartuu, kun meren aarteet kääntyvät sinun tykösi, kansojen rikkaudet tulevat sinulle.
Jes. 60:11
Sinun porttisi pidetään aina auki, ei niitä suljeta päivällä eikä yöllä, että kansojen rikkaudet tuotaisiin ja heidän kuninkaansa saatettaisiin sinun tykösi.
Jes. 61:6
Mutta teitä kutsutaan Herran papeiksi, sanotaan meidän Jumalamme palvelijoiksi; te saatte nauttia kansain rikkaudet ja periä heidän kunniansa.
Herran siunaus kaiken voiantoivat kymmenykset kirjoitti:
jossain vaiheessa, kuten Aabraham sotaretkensä jälkeen. Mutta heillä EI OLLUT SÄÄNNÖLLISTÄ KYMMENYSTEN MAKSAMISTA KOKO ELÄMÄN AJAN.
Vanhan Testamentin viimeinen kirja soimaa rajusti
kymmenysten laiminlyömisestä - Huom: VANHAN, EI
UUDEN.
Mal 3:8-10
8
Riistääkö ihminen Jumalalta? Te kuitenkin riistätte minulta.
Mutta te sanotte: "Missä asiassa me sinulta riistämme?"
Kymmenyksissä ja antimissa.
9
Te olette kirouksella kirotut, kun te, koko kansa, riistätte minulta.
10
Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani olisi ravintoa, ja siten koetelkaa minua, sanoo Herra Sebaot: totisesti minä avaan teille taivaan akkunat ja vuodatan teille siunausta ylenpalttisesti.
Tottakai Herran työ tarvitsee varoja, sillä ei
Herra petä asettamaansa esivaltaa vaikkapa
painattamalla ihmeen kautta seteleitä.
Mutta minä uskon varsinkin Uuden Liiton puolella
olevan sittenkin tärkeämpää sydämen antaminen kuin
ikäänkuin pakosta maksaminen.
Vanhan viimeinen kirja, Malakia päättyy uuden
lupaukseen, eikä Uuden Liiton viimeinen kirja
mainitse lainkaan kymmenyksiä, vaikka tietysti
Herra tietää, miten kitsaita olemme.
Lesken ropo on Herralle suurempi kuin rikkaan
kymmenys.
Huomaa, että vaikka Malakian ajan väki ei maksanut
kymmenyksiä - silti Herra lupaa:
"En tuomitse maata perikatoon, kun tulen".
Malakia 4:4-6
4
Muistakaa minun palvelijani Mooseksen laki, jonka minä Hoorebilla hänelle säädin koko Israelia varten käskyiksi ja oikeuksiksi.
5
Katso, minä lähetän teille profeetta Elian, ennenkuin tulee Herran päivä, se suuri ja peljättävä.
6
Ja hän on kääntävä jälleen isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet heidän isiensä puoleen, etten minä tulisi ja löisi maata, vihkisi sitä tuhon omaksi.
Saat sen, mistä luovut
- jpp3
...tarkkaa opetusta Sanasta löydä, että kymmenykset pitäisi maksaa bruttotuloista.
"Antakaa keisarille, mikä keisarin on ja Jumalalle, mikä Jumalan on. Nettona minä ainakin
tuloni saan, josta maksan vähintään 10%.
Tälläistäkin opetusta olen kuullut, kuinka ylellisyydessä elävä sananjulistaja on opettanut, että ottakaa pankista lainaa, jos ette
kymmenyksiä pysty maksamaan, ja jos milloin
jää maksamatta, niin 20% korkoa päälle maksamattomista kymmenyksistä.
Jokatapauksessa oikein opetit, että kymmenykset
tulee maksaa, mutta niinkuin Henki johdattaa -
ei harhaopeille. Ja iloista antajaa Jumala rakastaa, siis Jumalan rakkaus meissä antaa iloiten, ei sielullinen 'rakkautemme', joka on lihallista.
Onko kommenttia jollakin? Vielä siihen väitökseen, että maksaisit kyllä Jeesukselle, jos Hän olisi itse täällä, mutta et Hänen työtään tekeville. Jumala sanoo Raamatussa juuri sinulle:
"Ja täällä kuolevaiset ihmiset ottavat kymmenyksiä, mutta siellä se, jonka todistetaan elävän." (Heb 7:8)- kuulla
Minä olen kuolevainen ihminen. Mistä niitä kymmenyksiä voi ottaa?
# täällä kuolevaiset ihmiset ottavat kymmenyksiä #
- Olen huomannut asian
Suomessa luterilainen kirkko on valtionkirkko ja kerää kirkollisveroa jäseniltään ja yrityksiltä. Tämä käytäntö lienee kaikille selvä.
Luterilainen kirkko toimii myös esim. Afrikassa ja siellä sillä ei ole samaa valtionkirkon asemaa. Niissä olosuhteissa kirkon on vedottava jäsentensä vapaaehtoiseen haluun tukea kirkon toimintaa. Olen tutustunut erääseen pieneen kirjaseen, joka oli luterilaisten julkaisema ja käsitteli kymmenyksiä Raamatun pohjalta. Sen sisältö olisi aivan hyvin voinut olla hyväksyttävää tekstiä esim. adventtikirkon käytössä. Minulla saattaa vielä olla tuo kirjanen, mutta tuskin löydän sitä enää mistään. Jotenkin muistelen, että kirjoittaja olisi ollut Lindström, Lindberg, Lindqvist tai jotakin siihen suuntaan.- keksii
On aivan selvää, että kirkko on erotettava valtiosta. Jos haluat rikastua, niin kannattaa perustaa "ainoa" oikea uskonto ja petoksella haalia haltuunsa ihmisten omaisuus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174956
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2172671- 301740
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella341735Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731697Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon301568Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641227- 1511170
Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme81154Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42972