On kumma juttu, miten kuolemaa pelätään ja miten sillä pelotellaan.
Olen itse 32-vuotias kuolevainen, ja saanut jo tähän ikään mennessä elämästä kyllikseni. Koen eläneeni jo täyden elämän ja haluan täältä pois.
Ihminen on pohjimmiltaan paha olento, läpeensä paha, turmeltunut ja elukka, eikä ihmisessä ole mitään hyvää. Me olemme pohjimmiltamme pahoja, nautimme suunnattomasti saadessamme aiheuttaa toisillemme kärsimystä, kipua ja tuskaa ja suurin onni mitä ihminen voi tuntea on saada kostaa, raadella toinen ihminen kappaleiksi. Ihminen on pelkkä vastenmielinen, viheliäinen eläin, jolla on eläimen vaistot, vietit ja tunteet.
Onni on hetkellistä ja katoavaa, ja rakkaus pelkkä huono vitsi. Rakkaus on varattu vain kauniille ja rohkeille, ja heillekin se on pelkkää toisten tunteilla leikkimistä, niiden hyväksikäyttöä ja toisen kuiviin imemistä ennen hänen heittämistään menemään.
Tämä maailma ei kykene tarjoamaan minulle mitään hyvää eikä mitään onnea. Minusta tuntuu kuin minut olisi suljettu valtavaan kosmiseen hullujenhuoneeseen tai keskitysleiriin. Haluan vain pois.
Elämä on kärsimystä. Kärsimys johtuu siitä, että meillä on tunteet, ja tavoittelemme turhaan onnea jota tämä maailma ei kykene antamaan. Kun tukahduttaa kaikki tunteensa ja oppii elämään vain järkensä varassa - ei pyydä mitään, ei halua mitään eikä janoa mitään, ei tavoittele onnea eikä mitään hyvää tässä maailmassa ja välttää pahaa, on mahdollista saada neutraali olotila. Tunteet ovat kaiken pahan alku ja juuri, sillä tunteet saavat meidät tavoittelemaan onnellisuutta ja janoamaan elämää, ja tästä elämänjanosta seuraa pelkkää kärsimystä. Kärsimys lakkaa kun tunteet lakkautetaan.
Mitä nopeammin pääsen tältä paskapallolta pois, sen parempi. Uskon kuoleman tulevan kuin sammumisena, kuin että liekki puhallettaisiin sammuksiin. On mahdotonta sanoa, onko parempaa olla ei-oleva kuin oleva, mutta varmaa on, että ei-olevana ei ole kärsimystäkään.
En pelkää kuolemaa. Olen valmis lähtemään täältä jo heti huomenna. Katri Vala sanoo asian toisilla sanoilla - hän oli 26-vuotias kirjoittaessaan tämän runon:
Kun olin hyvin nuori,
kun olin lähellä kukkivaa maata,
aurinkoa ja humisevia puita,
pelkäsin sinua, kuolema.
Nyt seison niiden joukossa,
jotka odottavat rannalla,
jotka katsovat väsynein silmin
pimeälle merelle,
milloin laivasi tulet näkyvät.
Me emme tiedä mitään julmempaa kuin elämä,
siksi me odotamme vapahdusta sinulta,
josta emme mitään tiedä.
Kun annat merkin,
astumme laivaasi hiljaisesti toivoen:
hyvyys, uusi kauneus,
ehkä vapautta, kirkkautta kenties?
Mitä nopeammin kuolema, sen parempi
16
1175
Vastaukset
- Myös anonyymi.....
Tämä on aivan totta, totaalisen TOTTA, mitä kirjoitit. Kun elää järkensä varassa, siinä se on, n e u t r a a l i olotila!!
Viisaasti kirjoitat, nuoresta iästäsi huolimatta! - dr, strangelove
Oot vaan selvästi epätoivoisesti rakastunut johonkin pikku pimatsuun. Se menee kyllä ohi. Et ole ensimmäinen, etkä viimeinenkään jolle täällä käy niin! Selkä suoraksi ja ole mies! ;)
- Anonyymi
Olen nainen.
Enkä halua tähän pahaan maailmaan yhtä ainutta lasta - kärsimään, kitumaan ja kokemaan sitä kaikkea tuskaa. Olen päättänyt, että sukuni päättyy minuun.
En halua panna vahinkoa enää kiertämään. - dr. strangelove
Anonyymi kirjoitti:
Olen nainen.
Enkä halua tähän pahaan maailmaan yhtä ainutta lasta - kärsimään, kitumaan ja kokemaan sitä kaikkea tuskaa. Olen päättänyt, että sukuni päättyy minuun.
En halua panna vahinkoa enää kiertämään.Juu, sori! ;)
Tuli tosiaankin hetken päästä mieleeni, että saatat ihan hyvin olla nainenkin, kuten sitten olitkin.
Ovat vain vähän yleisempiä meille miehille moiset vuodatukset.
Oletkin siis rakastunut epätoivoisesti johonkin miespuoliseen? Kerron sulle salaisuuden. Miehet ei oo sen arvoisia! Pelkkiä isoja lapsia vaan. ;)
Todelliset miehet on nykyään todella harvassa muutenkin! ;) - Eräs nainen
dr. strangelove kirjoitti:
Juu, sori! ;)
Tuli tosiaankin hetken päästä mieleeni, että saatat ihan hyvin olla nainenkin, kuten sitten olitkin.
Ovat vain vähän yleisempiä meille miehille moiset vuodatukset.
Oletkin siis rakastunut epätoivoisesti johonkin miespuoliseen? Kerron sulle salaisuuden. Miehet ei oo sen arvoisia! Pelkkiä isoja lapsia vaan. ;)
Todelliset miehet on nykyään todella harvassa muutenkin! ;)Sinäpä vasta olet optimisten ihminen/mies!
Jos kykenit ajattelemaan/mieltämään, ekaksi. Että aloittaja voisi. Siis VOISI olla mies!
Toki puolustukseksi! Tulithan järkiisi. Hetken perästä, hetken ajateltuasi! (Miehet näet tarttee aina sen kriittisen minuutin tai pikemmin tunnin, vuorokauden jne. Oivaltaakseen. Tämä näin sivuhuomautuksena!)
Sillä, eihän kukaan mies kykene. Tällaisiin aloittajan/naisen lausumiin tunteisiin!
Sillä, etkö tiedä. Missä 'tunneherätteet' syntyvät? Aivoissa. Tai aivolohkossa (oliko se nyt oikealla vai vasemmalla).
Ja. Sorry vaan! Miehillähän ne, tai nämä tunnejutut sijaitsevat siellä 'väärässä päässä'!
'Päässä', jota ei ymmärtääkseni ole lohkottu mihinkään osa-alueisiin! You know!!!!
- minä n
Oletko koskaan ajatellut että on niitäkin ihmisiä joilla on hyvyyttä sisällä vielä, niitä jotka ei tallo toisia? Ei tallo, vaan koittaa tehdä oikein.
Ehkä otat liian vakavasti elämää. Muistatko huumorin olemassa olon? Positiivisen energiankin. Sinä olet hyvä ihminen sisältä varmaan ja siksi ehkä sinuun sattuu helpommin paha mitä mailmassa on. Mutta Jumala suojelee ihmistä pahalta... Älä ajattele liikaa pahaa, vaan kohdista itsesi hyvään, sekä kivoihin asioihin ja mukaviin ihmisiin... Älä pelkää Jumalan kanssa maailmaa suotta, vaan ole rohkea. Ahdistusta pois. :)
Masennus voi aiheuttaa tuota, epätoivo kun huomaa pahaa. Älä luovuta, aurinko vielä paistaa. Ja toivo tulee.
Monenko ihmisen elämän voit muuttaa hyvällä ja positiivisella kädenojennuksella täällä. Ja noilla mielipiteillä kun toivot hyvää maailmaan. :)- sama.
Jos taas kyse miehestä, niin usein voi olla se mies lapsellinen, kakaramaista käytöstä. Ei saa ottaa liian vakavasti. Ilkeyksiä jota toinen sanoo, niin älä noteeraa niitä... ei se toinen ole ok aina. Etkä voi tietää jos se on narsistikin.
Voit sopia asiaa henkilön kanssa, tai ottaa jonkun muun. Ei minullakaan ole helppoa miesasioiden kanssa, ja jos toinen otti jonkun muun tai/ja leikkii .. mutta se mies on itse vähän tyhmä jos ei huomaa parasta mahdollisuuttaan ;)
Ei täydellisen oloinen mies olekaan aina täydellinen. Mitä paskalla tekee tosiaan, jos ei ole peltoakaan..
Älä elä miehen kautta, vaan itsesi. Sä olet paras tässä. - poispoispois
Sadasta ihmisestä yksi voi olla oikeasti hyvä. Aika harvassa ne hyvät ovat. Koen samaa kuin aloittaja. Vaikken tee pahaa muille, kuuntelen heitä ja mieluummin annan kuin otan niin tilani on sama kuin aloittajan. Mulla se johtuu siitä kun en ymmärrä toisten pahaa oloa joka kostautuu aina toisille. Vaikka mulla olisi mitä paskin päivä niin en silti kohtele toisia kaltoin. Ihmiset ovat pahoja.
Olen huomannut että vain oikeasti uskoon tulleet ovat parempia. Nyt joku rassukka miettii että on niissä uskovaisissakin ketkuja tyyppejä. Mutta se meneekin niin että vain oikeasti uskoon tulleet ovat mukavempia ja välittävät enemmän toisista ihmisistä. Saahan sitä väittää että on uskovainen jne. mutta siitä valtavasta uskovaisten määrästä aika harva on oikeasti uskossa. Se pitää tajuta kun puhutaan uskovaisista.
Mulla on ollut sama olotila kuin aloittajalla jo ainakin 20 vuotta. Paskassa rämmin mutta toivon että sitten kun pääsen pois niin lähden täältä Jeesuksen viitoittamaa tietä Ja toivon että Jeesus laittaa aurauskepit niin tiheään etten niitä missaa.
Minä en tee pahaa muille mutta olen joutunut aivan liian usein muiden kiusaamaksi ja silmätikuksi. Pelkään että jossakin vaiheessa tuo kaikki paska mitä olen saanut osakseni vyöryy yli ja menetän malttini. Toivon ettein niin käy. Mutta jos niin käy niin tiedän ettei se ole minun syyni. Kun joku ajetaan nurkkaan niin miten hän sieltä pääsee pois? Sen olen tuntenut että Jeesus on minua kantanut silloin kun omat jalkani pettävät ja luotan että Hän tekee niin jatkossakin. - .......
poispoispois kirjoitti:
Sadasta ihmisestä yksi voi olla oikeasti hyvä. Aika harvassa ne hyvät ovat. Koen samaa kuin aloittaja. Vaikken tee pahaa muille, kuuntelen heitä ja mieluummin annan kuin otan niin tilani on sama kuin aloittajan. Mulla se johtuu siitä kun en ymmärrä toisten pahaa oloa joka kostautuu aina toisille. Vaikka mulla olisi mitä paskin päivä niin en silti kohtele toisia kaltoin. Ihmiset ovat pahoja.
Olen huomannut että vain oikeasti uskoon tulleet ovat parempia. Nyt joku rassukka miettii että on niissä uskovaisissakin ketkuja tyyppejä. Mutta se meneekin niin että vain oikeasti uskoon tulleet ovat mukavempia ja välittävät enemmän toisista ihmisistä. Saahan sitä väittää että on uskovainen jne. mutta siitä valtavasta uskovaisten määrästä aika harva on oikeasti uskossa. Se pitää tajuta kun puhutaan uskovaisista.
Mulla on ollut sama olotila kuin aloittajalla jo ainakin 20 vuotta. Paskassa rämmin mutta toivon että sitten kun pääsen pois niin lähden täältä Jeesuksen viitoittamaa tietä Ja toivon että Jeesus laittaa aurauskepit niin tiheään etten niitä missaa.
Minä en tee pahaa muille mutta olen joutunut aivan liian usein muiden kiusaamaksi ja silmätikuksi. Pelkään että jossakin vaiheessa tuo kaikki paska mitä olen saanut osakseni vyöryy yli ja menetän malttini. Toivon ettein niin käy. Mutta jos niin käy niin tiedän ettei se ole minun syyni. Kun joku ajetaan nurkkaan niin miten hän sieltä pääsee pois? Sen olen tuntenut että Jeesus on minua kantanut silloin kun omat jalkani pettävät ja luotan että Hän tekee niin jatkossakin.Ehkä se on siinä että koittaisi ohittaa ilkeämmät ja kiertää. Jos ei voi, niin koittaa laittaa ilkeydet toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei noteeraa niinkään. Ei lapsellisten ihmisten takia kannata murehtia, tai heidän epäkypsyyttä, ilkeyttään. Itse tietää enemmän mitä itse on, ja mitä ajattelee.
Sydämen särkyminen taas suhdejutussa on hankalaa, luottamus menee ja jos se toinen ottaa jonkun muun. Ehkä se ei silloin tajunnut mitä hienoa "minussa" on. Mutta aika näyttää ja uskoa voi koittaa hyvään elämässä.. kuitenkin. Siitä se lähtee vähän eteenpäin ..
- liikuttunut naiseläjä
Kiitos rehellisyydestäsi ja ihanasta Valan runosta. Hän on mielirunoilijani. Ajattelet paljosta kuten minä, elämän potkima ihminen. Minäkään en pelkää lainkaan kuolemaa. Lapseni takia jaksan elää ja tehdä työtä, jotta hän ei sentään jäisi yksin. Ehkä lapsenteko onkin luonnon keino pitää ainakin äidit väkisin elämänsyrjässä kiinni, vaikka jyrkänteen reunalla joku jatkuvasti potkisi ja talloisi sormia. En ole jaksanut kuitenkaan olla mielestäni hyvä äiti, koska olen ollut vuosia niin väsynyt kaikkeen.
Keskimääräinen elinikä oli ennen muinoin tuossa neljänkympin hujakoilla. Minä olen jo siihen nähden yli-ikäinen ja tunnen samalla lailla laillasi totaalista väsymystä ja vaikeuksiin kyllästymistä ja olen monta kertaa ajatellut, että on sentään joku mahdollisuus lopettaa tämä tarkoitukseton kärsimys vapaaehtoisesti.
Opiskelin monta vuotta unohtaakseni oman elämäni kurjuuden ja ajattelin, että ainakin tämän tutkinnon suoritan ja nämä vuodet yritän ilottomana puurtaa, vaikka sitten kuolisin heti sen jälkeen. Lapsi olisi jo iso kun valmistuisin. Opiskelu oli ainut toteutettavissa ollut haave, joka on vienyt eteen päin, vaikka otti lujille ja ja fysiikka on monesti loppunut kesken. Olen tuolloin ajatellut että nyt en jaksa tästä nousta.
Olen ollut pari vuotta valmis ja sain heti koulutustani vastaavan työpaikan jossa kylkiäisinä tulee huippututkinto. Lapsi on teini-ikäinen. Vain lapsen ja hänen yksin jäämisensä ajatteleminen saa irti näin masentavista ajatuksista, ja tunnen hetken päästä niistä syyllisyyttä. Meillä ei ole sukulaisia, jotka huolehtisivat hänestä. Tytär on niin iloinen ja elämää täynnä. Kaikki oma tunnemaailma vain niin tyhjää ja olo on robottimainen ja työnteko väkinäistä.
Sinullakin on herkän ihmisen sielu, ja kaikki pahuus tuntuu niin järkyttävältä ettei kauneutta eikä rakkautta jaksa nähdä, vaikka sitä jossain olisikin. Vielä hyväksi käytetyksi joutuminen kun avautuu jollekin, optimoi kärsimyksen. Olen itse hirvittäviä tunteita ja kärsimystä läpi käynyt, ja vuosia kitunut, että koin heti että joku oikeasti tietää miltä minustakin tuntuu.
Olet niin herkkä, rehellinen ja hieno ihminen, että on kauheaa, jos lähdet pois, ja vain kovat ja pahat jäävät. Älä lähde vielä että jotain toivoa olisi tämänkin ihmiskunnan suhteen. Jos huomenna meidän saarille ajautuisi lautta tai pulloposti, joka toisi tietoisuuteemme jostain muustakin, mitä emme juuri nyt jaksa nähdä. - marigon
Moi olet oikeassa,itsestäkin välillä tuntuu helvetin raskaalta olla enään täältä oikeastaan ainut mikä täällä välillä pitää on se etten yksinkertaisesti uskalla tappaa itseäni.
Hukutan itseni tv-paskaan sekä muihin turhanpäiväisyyksiin,samalla kuulen hiljaisen vaikeroinnin minkä sieluni päästää se on nähnyt että kaikki on oikeastaan turhaa.
Rakastan lapsiani ja se vielä pitää minut täällä vaikkei sillä ole väliä koska vanhemmuus varastettiin minulta .
Tämä nostattaa minussa joskus niin suuren raivon tunteen että haluaisin repiä koko maailman itseni kanssa helvettiin.
Mutta yritetään vittu vielä yksi päivä kyllä me vittu kestetään upotaan taas siihen ihanaan uneen tuijotetaan telkkaa dokataan pistetään aivot narikkaan,vaikka niiden meidän lähimpien takia ollaanhan me pahoja tuijotetaan yhdessä sinne merelle ja nauretaan ihmisille ja kuolemalle. - hfhoöhois
Olet juuri keksinyt buddhalaisuuden.
Eli ei enää muuta kuin alat seuraamaan Jaloa Kahdeksanosaista Tietä, niin vapaudut kärsimyksestä.- iloinen kaveri
Hei ca'm00n! Ottakaa elämä vastaan pilke silmäkulmassa! Ottakaa se huumorina jossain määrin! elkääkä ajatelko aina vaan pahaa elämästänne! Minusta elämä on yhtä ala- ja ylämäkeä..Silloin kun se on alamäkeä odotan ylämäkeä. Silloin kun se on ylämäkeä nautin elämästä ja en murehdi turhia.Kyllä se jumala ohjaa ja elämän raiteilleen laittaa kunha uskotte siihen
- tfuitfu
hfhoöhois, naama kiinni persläpi.
- noinnoinnoin
iloinen kaveri kirjoitti:
Hei ca'm00n! Ottakaa elämä vastaan pilke silmäkulmassa! Ottakaa se huumorina jossain määrin! elkääkä ajatelko aina vaan pahaa elämästänne! Minusta elämä on yhtä ala- ja ylämäkeä..Silloin kun se on alamäkeä odotan ylämäkeä. Silloin kun se on ylämäkeä nautin elämästä ja en murehdi turhia.Kyllä se jumala ohjaa ja elämän raiteilleen laittaa kunha uskotte siihen
Ei se ihan noin mene. Ihmiset syntyvät eriarvoisina suhteessa toisiinsa. Sellainen joka näyttää hyvältä ja hymyilevältä raivoissaankin on kaikkien suosikki. Sellainen joka on oikeasti hyvä mutta jostakin syystä epämiellyttävän näköinen saa jatkuvasti paskaa yllensä. Joka päivä.
Kuvittele että joka päivä joku tai jotkut ihan tuntemattomat ihmiset tulisivat ja vetäisivät sinua turpiin. Ihan ilman syytä. Ja aina eri ihmiset. Hypi siinä sitten iloissasi. Henkiset iskut ovat pahempia kuin fyysiset. - hfhoöhois
tfuitfu kirjoitti:
hfhoöhois, naama kiinni persläpi.
Mitä tuossa oli ihmeellistä? Palautan mieliin ne neljä jaloa totuutta.
1. Elämä on kärsimystä.
Nimimerkki "Anonyymi kuolevainen" totesi, että näin on, ja mielestäni oikein hyvin kertoikin, miksi näin on. Siihen ei oikeastaan ole enää mitään lisättävää, ja hän pääsi samaan johtopäätökseen kuin Siddharta Gotama itsekin.
2. Kärsimys syntyy elämänjanosta.
Ja tämän täsmälleen saman asian alkuperäinen kirjoittaja myönsi itsekin, joskin hän käytti vain eri sanamuotoja, syyttäen tunteitaan. Se, puhummeko tunteista vaiko elämänjanosta, on pelkkä makuasia, molemmat ovat pitkälti sama asia.
3. Kärsimys lakkaa kun elämänjano kuoletetaan.
Ja tämäkin tuli esille, tosin hän totesi että elämä on helpompaa kun tukahduttaa tunteensa ja yrittää elää pelkällä järjellään. Ei kuitenkaan ihan niin, sillä tuolla menolla ihmisestä tulee robotti, eikä se kai ole tavoitetila.
Neljäs jalo totuus jäi uupumaan.
4. Elämänjano tukahdutetaan Jalolla Kahdeksanosaisella Tiellä.
Tässäpä häpeämätön copy-pastaus Wikipediasta että mitä se kahdeksanosainen tie tarkoittaa:
Prajñā · Paññā · Viisaus
1. Samyag-dṛṣṭi · Sammā-diṭṭhi — Oikea ymmärrys (tai oikea näkemys, oikea perspektiivi)
”Ja mitä, munkit, on oikea ymmärrys? Tieto kärsimyksestä, sen syntymästä ja sen loppumisesta, ja tieto harjoituksesta, joka johtaa kärsimyksen loppumiseen. Tätä, munkit, kutsutaan oikeaksi ymmärrykseksi.”
2. Samyak-saṃkalpa · Sammā-saṅkappa — Oikea aie (tai oikea päättäväisyys, oikea ajattelu)
”Ja mitä on oikea aie? Pyyteetön, vapaa pahantahtoisuudesta ja vahingoittamisesta: tätä kutsutaan oikeaksi aikeeksi.
[muokkaa] Śīla · Sīla · Moraali (eettinen toiminta)
3. Samyag-vāc · Sammā-vācā — Oikea puhe
”Ja mitä on oikea puhe? Valehtelemisesta, eripuraa luovasta, hyväksikäyttävästä tai turhasta puheesta pidättäytyminen: tätä, munkit, kutsutaan oikeaksi puheeksi.”
4. Samyak-karmānta · Sammā-kammanta — Oikea toiminta
”Ja mitä, munkit, on oikea toiminta? Toisen elämän riistämisestä, varastamisesta tai siveettömyydestä pidättäytyminen: tätä, munkit, kutsutaan oikeaksi toiminnaksi”
5. Samyag-ājīva · Sammā-ājīva Oikea elinkeino
”Ja mitä, munkit, on oikea elinkeino? On tapaus, jossa jalojen opettama, hylättyään epärehellisen elinkeinonsa jatkaa elämäänsä oikeaa elinkeinoa harjoittaen: tätä, munkit, kutsutaan oikeaksi elinkeinoksi.”
[muokkaa] Samādhi · Meditaatio (henkinen kehitys)
6. Samyag-vyāyāma · Sammā-vāyāma — Oikea ponnistus, oikea yritteliäisyys
”Ja mitä, munkit, on oikea ponnistus? (i) On tapaus, jossa munkki herättää halua, ponnistelee, luo sitkeyttä, ylläpitää ja toteuttaa aiettaan jotta vielä nousemattomat pahat, taitamattomat ominaisuudet eivät nousisi. (ii) Hän herättää halua, ponnistelee, luo sitkeyttä, ylläpitää ja toteuttaa aiettaan hylätäkseen pahat, taitamattomat ominaisuudet, jotka ovat jo nousseet. (iii) Hän herättää halua, ponnistelee, luo sitkeyttä, ylläpitää ja toteuttaa aiettaan jotta vielä nousemattomat hyvät, taitavat ominaisuudet nousisivat. (iv) Hän herättää halua, ponnistelee, luo sitkeyttä, ylläpitää ja toteuttaa aiettaan jo nousseiden hyvien, taitavien ominaisuuksien ylläpitämiseksi, ymmärtämisen selkeyttämiseksi, lisäämiseksi, kehittämiseksi ja kulminoimiseksi: tämä, munkit, on oikeaa yritteliäisyyttä”
7. Samyak-smṛti · Sammā-sati — Oikea tarkkaavaisuus, oikea valppaus
”Ja mitä, munkit, on oikea tarkkaavaisuus? (i) On tapaus, jossa munkki pysyy keskittyneenä kehoon kehossa — tietoisena ja valppaana — luopuen maailmaan liittyvästä himosta ja vastenmielisyydestä. (ii) Hän pysyy keskittyneenä tunteisiin tunteissa — tietoisena ja valppaana — luopuen maailmaan liittyvästä himosta ja vastenmielisyydestä. (iii) Hän pysyy keskittyneenä mieleen mielessä — tietoisena ja valppaana — luopuen maailmaan liittyvästä himosta ja vastenmielisyydestä. (iv) Hän pysyy keskittyneenä mielen kohteisiin mielen kohteissa — tietoisena ja valppaana &mdash luopuen maailmaan liittyvästä himosta ja vastenmielisyydestä. Tätä, munkit, kutsutaan oikeaksi tarkkaavaisuudeksi.
8. Samyak-samādhi · Sammā-samādhi — Oikea meditaatio, oikea keskittyminen
”Ja mitä, munkit, on oikea keskittyminen? (i) On tapaus, jossa munkki — vetäytyneenä aistinautinnoista, vetäytyneenä taitamattomista (mielen) ominaisuuksista — tulee ensimmäiseen dhyanaan: vetäytymisestä syntyvään mielihyvään ja iloon, johon liittyy suunnattua ajattelua ja tarkastelua. (ii) Ajattelun ja tarkastelun vaiettua hän tulee toiseen dhyanaan: keskittymisestä syntyvään mielihyvään ja iloon, tietoisuuden yhdentymiseen johon ei liity suunnattua ajattelua ja tarkastelua — sisäiseen vakuuttumiseen. (iii) Ilon hälvettyä hän pysyy tyynessä tasapuolisuudessa, tietoisena ja valppaana sekä tietoisena fyysisestä mielihyvästä. Hän tulee kolmanteen dhyanaan, josta Jalot sanovat: 'Tyynenä ja tarkkaavaisena, hänellä on mieluisa asumus.” (iv) Ylitettyään niin mielihyvän kuin kärsimyksenkin — kuten aikaisemmin katosivat ilo ja vastenmielisyys — hän tulee neljänteen dhyanaan: tyyneyden ja valppauden kirkkauteen, jossa ei ole mielihyvää eikä kärsimystä. Tätä, munkit, on oikea keskittyminen.
Alkuperäiselle kirjoittajalle jo sen verran, että olet jo hyvin lähellä tuon kaiken tajuamista ja ehkä valaistumista. Kannattaa ainakin yrittää.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain627552Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1242979- 1431813
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651669Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1191487Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1691439- 1321182
- 78869
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47812- 53774