Yrityksen kirjanpito edullisimmin

puolison yritys

Mieheni perusti juuri rakennusalan yrityksen (toiminimi, on itse ainoa työntekijä) ja on yrittänyt saada minua pitämään kirjanpitoa (joka tarvitsee siis tehdä ainoastaan yksinkertaisena).
Yritys käynnistyy virallisesti vasta nyt kuun vaihteessa.

No, olen joskus kouluaikoina joutunut opiskelemaan myös vähän kirjanpidon perusteita, mutta siitä on n. 20 vuotta aikaa, enkä kyllä muista aiheesta enää juuri mitään.

Jonkunlaista sihteerin hommaa olen ilman muuta luvannut tehdä, eli keräisin kaikki kuitit kasaan yms., mutta mietin vaan vielä voisinko tehdä kuitenkin jotain vielä enemmänkin, edes vähän.

Vaikka lopulta apuna olisi oltava myöskin kirjanpitäjä.
En kuitenkaan itse osaa tilinpäätöksiä ja verotusjuttuja.

Miten selviäis edullisimmin ja miten pitkälle voi itse tehdä?
Mies ei kuulemma aio kustantaa mitään kallista kirjanpito-ohjelmaakaan ja yrityksellä olis vaan sellainen ihan vanhanaikainen tavallinen tilivihko käytössään.

Niin, haluaisin siis yrittää auttaa tuossa kirjanpidossa niin pitkälle kuin mahdollista, mutta juuri nyt en ainakaan tunne itseäni kovin osaavaksi, kun kaupassa en edes tiennyt minkälainen kirjanpitovihko pitäis hankkia...:D
Millekään kodin ulkopuolella järjestettävälle kurssillekaan ei ole nyt erinäisten syiden takia mitään mahdollisuutta lähteä.

10

5151

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AitoRealisti

Palkkaa tilitoimisto, maksaa semmoset 50-100 €/kk.

Yrittämisestä nyt vain aiheutuu kulujakin, se pitää suostua ymmärtämään ja hyväksymään.

• on tekijänsä

Kyllä sinun tehtäväksi suosittelen huolellista mapittamista, laskujen kirjoitusta, osaatko alvin laskea?, sen voi tehdä. Sopia jonkun tilitoimiston kanssa, että mappi tuodaan tammikuun alussa ja siellä sitten tehdään kaksinkertainen kirjanpito ja kunnollinen veroilmoitus.
      Ei kannata itse lähteä söheltämään, nimittäin verotarkastukset lisääntyvät ja ei tietämättömyys ole syy välttää jälkiveroja.

• Yleensä kirjanp. kanssa, joka on myös yksin yrit. tekee kotonaan ym. voi tosi joustavasti sopia mitä asiakas tekee itse ja mitä kirjanp. Ja hän kun neuvoo sinut alkuun ja teet huolellisesti sen, mistä olette sopineet, jäävät maksut niin edullisiksi, ettei itse kannata harmaita hiuksia saada asiasta, jota ei hallitse.
        Vertaile hintoja ja palvelua.
        Lisäksi ammattit. kirj.pit. osaa neuvoa mm. verovähennyksissä, joten hänen palkkionsa on äkkiä säästetty ja moninkert.
        Opettele tekemään ja lähettämään laskut ja kontrolloimaan suoritukset.
        Ei tarv. ohjelmia. Wordille teet laskupohjan ja siihen muutat aina asiakkaan tiedot.
        Katso verottajan sivuilta määräykset, mitä laskussa pitää olla, että se on virallinen. mm. juokseva numerointi.

• a.p.
        KasVain kirjoitti:

Yleensä kirjanp. kanssa, joka on myös yksin yrit. tekee kotonaan ym. voi tosi joustavasti sopia mitä asiakas tekee itse ja mitä kirjanp. Ja hän kun neuvoo sinut alkuun ja teet huolellisesti sen, mistä olette sopineet, jäävät maksut niin edullisiksi, ettei itse kannata harmaita hiuksia saada asiasta, jota ei hallitse.
        Vertaile hintoja ja palvelua.
        Lisäksi ammattit. kirj.pit. osaa neuvoa mm. verovähennyksissä, joten hänen palkkionsa on äkkiä säästetty ja moninkert.
        Opettele tekemään ja lähettämään laskut ja kontrolloimaan suoritukset.
        Ei tarv. ohjelmia. Wordille teet laskupohjan ja siihen muutat aina asiakkaan tiedot.
        Katso verottajan sivuilta määräykset, mitä laskussa pitää olla, että se on virallinen. mm. juokseva numerointi.

Näin taidankin tehdä, kunhan löydän nyt vaan hyvän yksityisen kirjanpitäjän.
        100 euroa kuulostaa vähän liian suurelta summalta kuukaudessa.

Noista laskuista vielä...entäs kirjakaupasta ostetut valmiit laskulomakkeet?
        Niitäkin näytti olevan monenlaisia.
        Alvin osaankin varmaan laskea.

Kirjanpitoa ei kuulemma tarvitse tällaisessa firmassa tehdä kaksinkertaisena.
        Lomakkeisiin tuli merkintä, että yksinkertainen kirjanpito.

• a.p. kirjoitti:

Näin taidankin tehdä, kunhan löydän nyt vaan hyvän yksityisen kirjanpitäjän.
        100 euroa kuulostaa vähän liian suurelta summalta kuukaudessa.

Noista laskuista vielä...entäs kirjakaupasta ostetut valmiit laskulomakkeet?
        Niitäkin näytti olevan monenlaisia.
        Alvin osaankin varmaan laskea.

Kirjanpitoa ei kuulemma tarvitse tällaisessa firmassa tehdä kaksinkertaisena.
        Lomakkeisiin tuli merkintä, että yksinkertainen kirjanpito.

Ne laskulomakkeet? Tietty mikään ei estä käsinkirj. mutta kyllä parempi olisi tulostaa. Tulostin ei paljoa maksa.
        Se on tosi yksinkert. tehdä se lasku. Ota joku lasku malliksi, Sonera Elisa mikä vaan ja tutki niiden tietoja ja ulkoasua. Ei tarvitse olla millään tavalla monimutkainen. Tiedot voi olla vaikka alakkain rivissä. Tärkeintä, että kaikki tarvittavat tiedot löytyy laskusta.
        Kirj.pidon hinta riippuu kuittien määrästä. Pienellä yrityksellä 100€ on aika yläkanttiin.
        Mutta varo sitä, jotkut hinnoittelevat /kk edulliseksi ja sitten veroilm. ja tilinpäätös ovat tosi kalliita.

• laskutusohjelma
        KasVain kirjoitti:

Ne laskulomakkeet? Tietty mikään ei estä käsinkirj. mutta kyllä parempi olisi tulostaa. Tulostin ei paljoa maksa.
        Se on tosi yksinkert. tehdä se lasku. Ota joku lasku malliksi, Sonera Elisa mikä vaan ja tutki niiden tietoja ja ulkoasua. Ei tarvitse olla millään tavalla monimutkainen. Tiedot voi olla vaikka alakkain rivissä. Tärkeintä, että kaikki tarvittavat tiedot löytyy laskusta.
        Kirj.pidon hinta riippuu kuittien määrästä. Pienellä yrityksellä 100€ on aika yläkanttiin.
        Mutta varo sitä, jotkut hinnoittelevat /kk edulliseksi ja sitten veroilm. ja tilinpäätös ovat tosi kalliita.

Arkhimedes on ilmainen laskutus-reskontra-ohjelma.
        Kyllä sillä kivan näköiset laskut tekee. Alvit laskee automaattisesti jne.

http://www.liiketoimintasovellus.fi/

• KIRJANPITÄJÄT NE VASTA...

KILPAILUTA KIRJANPITOSI. TEE YKSILÖITY TARJOUSPYYNTÖ
      KIRJANPITÄJILLE, MISSÄ TULEE ESILLE KAIKKI MAHDOLLISET VELOITUKSET TILINPÄÄTÖKSIÄ MYÖTEN. SELVITÄ MYÖS TILITOIMISTON MAINE, HENKILÖKUNNAN OSAAMINEN JA HALU PALVELLA ASIAKKAAN LÄHTÖKOHDISTA.
      KIRJANPITOALALLA EI VALITETTAVASTI TOIMI VIELÄ KILPAILU, KUTEN YRITYSELÄMÄSSÄ YLEENSÄ. ASIAKKAAT HÖLMÖYTTÄÄN SYYLLISIÄ.

• Itsekn miettinyt asiaa

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      175
      4961
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4336
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3087
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      248
      2910
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2852
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2491
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27