Voi minua

UUNOA!!!

Todellinen vihertumpelo kysyy; mitä tarkoittaa puolivarjoinen paikka? Tarkoittaako se sitä, että valo siivilöityy esim. puiden takaa vai sitä, että aurinko paistaa osan päivää ja osan on varjossa? Voi pyhä jysäys, kyllä hävettää!!! Kiitos sille joka viitsii vastata, en meinaan todellakaan tiedä. Itselläni tuleva kukkapenkki osan päivää auringossa ja osan varjossa. Miten valita siis perennat!!!???

13

1435

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poika varjoisalta kujalta

Tarkoittaa molempia, siis ettei ole koko päivää auringon paahteessa, eikä täysvarjossa esim. rakennuksen pohjoispuolella.

• mie vaan

Paistaako aurinko penkkiisi juuri paahteisimman ajan päivästä? Silloin joukkoon voit valita aurinkoisenkin paikan kasveja jotka kestävät kuivutta paremmin kuin nuo puolivarjon kasvit. Jos taas aurinko paistaa vain vaikkapa aamuisin tai vasta illansuusta iltaan, jolloin paiste ei ole niin polttavan kuumaa, puolivarjon kasvit ovat omiaan.
      Jos aiot laittaa penkkiisi isoja, korkeita perennoja, huolehdi että niille on riittävän syvä kasvualusta (multaa vähintään 50-60 cm). Ei ole ollenkaan häpeä kysyä neuvoa koska vääristä kasvivalinnoista koituu helposti suurta rahallistakin menetystä. Kukaan ei ole seppä syntyessään ja kysyvä ei tieltä eksy! Tosi paljon onnea ja iloa tulevan kesän tarhurihommiin toivottaa aloitteleva puutarhuri!

• toiseen reunaan

aurinko paistaa pidempään ja juuri siinä keskipäivän tietämillä. Tosin kauempana kasvava koivu varjostaa sitäkin paikkaa jonkin verran. Toinen puoli penkistä on enimmäkseen talon ja autokatoksen varjossa. Ehkä siis luotan enemmän puolivarjon kasveihin!!! Kiitos vastauksestasi!!!

• selkeästi että

kasvit saavat aurinkoa vain osan päivää tai vain vähän, esimerkiksi juuri siitä siivilöityvää valoa.
      Monille kukille riittää se puolipäiväaurinko, aurinkoisen paikan kukat suorastaan vaativat paahdetta kukoistaakseen. Meidän leveysasteilla ei liiasta paahteesta ole juuri pelkoa.
      Harvoin on paahteista kesää ja jos on mahdollisuus kastella oikein, kukat voivat mitä mainioimmin.

Kukat ovat sitäpaitsi erittäin sopeutuvaisia.
      Eivät ne niin helposti kuukahda.
      Liika kastelu tappaa suurimman osan. On parempi, että kasvi joutuu etsimään veden syvältä, juuret kasvavat syvälle maahan, missä on kosteutta. Näin ne pärjäävät tilapäisesti heikommissakin olosuhteissa.
      Liika kastelu ja liian vähäinen kastelu kerralla saa juuret etsiytymään pintaan vettä hakemaan.
      Antakaa kukkien juurten "porautua" syvälle maahan veden perään.
      Hyvä juuristo pitää kyllä itsekin huolta varrestaan.

On myös pintajuurisia kukkia, nekin ovat tottuneet elämään sellaisina oikeaan paikkaan istutettuna.

Ei ole niin kamalan pilkuntarkkaa kukkien kanssa, kukilla ja kasveilla on omat systeeminsä sopeutua.
      Liika huolenpito on pikemminkin pahasta.

• auringossa viihtyviä

Suuri osa perennoista viihtyy puolivarjossa, valinnanvaraa on yllin kyllin ! Varjon perennat ovat luku erikseen, jätä ne pois, jos haluat selkeyden vuoksi, vaikka moni varjon perennakin viihtyy erinomaisesti puolivarjossa.
      Kokemus opettaa :)
      Mitä lajeja olet ajatellut ?

• tiedoksi

Perennoilla on karkeasti ottaen esimerkiksi luetteloiss ja kirjoissa merkinnät, suositukset tai ohjeet:
        aurinko, puoliaurinko/puolivarjo tai varjo.

Käytännössä raja ei ole ollenkaan niin "tasan tarkka", vaikka on tietysti eduksi jos kasvi on oikeanlaatuisessa mullassa/maaperässä ja sopivassa valossa. Silloin sen parhaat piirteet pääsevät eniten edukseen, kasvi voi hyvin !

Aloittelijana itsekin olen ilokseni hämmästynyt, että aloittelijankaan virhevalintani eivät ole pahemmin kostautuneet.
        Tein itsekseni simppelin päätelmän, että en lykkää täyden varjon kukkia täyteen aurinkoon, enkä täyden auringon kukkia täyteen varjoon.
        Tällä yksinkertaisella periaatteella ne ovat hyvin kasvaneet ja voineet !

Tutkiessani puutarhakirjoja tuli esiin monta minua askarruttava asia, maaperän happamuus tai emäksisyys, hiekkaisuus ja savisuus jne.
        Kun en ensimmmöisistä paljon ymmärrä,
        "ohitin ongelman" hakemalla muutaman säkin hyvää puutarhamultaa.
        Kaivoin kuopat taimille ja kaadoin kuoppiin muutaman ämpärillisen vettä imeytymään.
        Seuraavana päivänä vasta istutin perennat ja täytin kuopat hankkimallani mullalla.
        Taimet pidin vesiastiassa noin tunnin ennen istutusta ja varovasti "möyhin" juuriakin irralleen. Se ei ehkä ole tarpeellista, eikä hyväksi jos haitaksikaan ? En tiedä, tuntui vaan, että istutusastian sisällä kehää kiertävät juuret voisi "ohjata" varovaisesti uuteenkin multaan.
        Vähän kastelin istutusmullan päälle ja annoin taimet olla rauhassa muutaman päivän ennen seuraavaa kastelua.

Hyvin meni, kaikki kukat elossa kolmatta kesää ja rehottavat !

Tämä kaikki on mennyt ja onnistunut puutarhakirjoista lukemani perusteella ja yhtä paljon "mutu"-teorialla.

Kun olet ostanut hyvän taimen, ei sitä juuri mikään tapa.
        Vaikka "maanpäällä" ei enää näkyisi eloa, nosta se ylös multapaakkuineen juuria rikkomatta, leikkaa kituvia varsia pois ja istuta vaikka toiseen paikkaan, todennäköisesti se elpyy kasvamaan ! Jos ei tänä vuonna, niin seuraavanan keväänä.
        En ole yhtäkään taimea vielä menettänyt.

Lannoitusta pitää muistaa antaa myös kasvukaudella !

Onnea sinulle kukkien parissa, varmasti onnistut !
        Anna mennä vaan !
        Hanaa !

• Tsemppiä !
        tiedoksi kirjoitti:

Perennoilla on karkeasti ottaen esimerkiksi luetteloiss ja kirjoissa merkinnät, suositukset tai ohjeet:
        aurinko, puoliaurinko/puolivarjo tai varjo.

Käytännössä raja ei ole ollenkaan niin "tasan tarkka", vaikka on tietysti eduksi jos kasvi on oikeanlaatuisessa mullassa/maaperässä ja sopivassa valossa. Silloin sen parhaat piirteet pääsevät eniten edukseen, kasvi voi hyvin !

Aloittelijana itsekin olen ilokseni hämmästynyt, että aloittelijankaan virhevalintani eivät ole pahemmin kostautuneet.
        Tein itsekseni simppelin päätelmän, että en lykkää täyden varjon kukkia täyteen aurinkoon, enkä täyden auringon kukkia täyteen varjoon.
        Tällä yksinkertaisella periaatteella ne ovat hyvin kasvaneet ja voineet !

Tutkiessani puutarhakirjoja tuli esiin monta minua askarruttava asia, maaperän happamuus tai emäksisyys, hiekkaisuus ja savisuus jne.
        Kun en ensimmmöisistä paljon ymmärrä,
        "ohitin ongelman" hakemalla muutaman säkin hyvää puutarhamultaa.
        Kaivoin kuopat taimille ja kaadoin kuoppiin muutaman ämpärillisen vettä imeytymään.
        Seuraavana päivänä vasta istutin perennat ja täytin kuopat hankkimallani mullalla.
        Taimet pidin vesiastiassa noin tunnin ennen istutusta ja varovasti "möyhin" juuriakin irralleen. Se ei ehkä ole tarpeellista, eikä hyväksi jos haitaksikaan ? En tiedä, tuntui vaan, että istutusastian sisällä kehää kiertävät juuret voisi "ohjata" varovaisesti uuteenkin multaan.
        Vähän kastelin istutusmullan päälle ja annoin taimet olla rauhassa muutaman päivän ennen seuraavaa kastelua.

Hyvin meni, kaikki kukat elossa kolmatta kesää ja rehottavat !

Tämä kaikki on mennyt ja onnistunut puutarhakirjoista lukemani perusteella ja yhtä paljon "mutu"-teorialla.

Kun olet ostanut hyvän taimen, ei sitä juuri mikään tapa.
        Vaikka "maanpäällä" ei enää näkyisi eloa, nosta se ylös multapaakkuineen juuria rikkomatta, leikkaa kituvia varsia pois ja istuta vaikka toiseen paikkaan, todennäköisesti se elpyy kasvamaan ! Jos ei tänä vuonna, niin seuraavanan keväänä.
        En ole yhtäkään taimea vielä menettänyt.

Lannoitusta pitää muistaa antaa myös kasvukaudella !

Onnea sinulle kukkien parissa, varmasti onnistut !
        Anna mennä vaan !
        Hanaa !

Usko mitä ohjeissa sanotaan.
        Minä en ensin niin tehnyt ja juuri kun perennat olivat lähteneet hyvin kasvun alkuun, jouduin totemaan, että istutin ne liian tiheään. Siinä sitten voi joutua siirtämään kaikki kauemmaksi toisistaan tai joka tapuksessa harventamaan taimiväliä.
        Niistä opuksista, mistä minä sattumoisin hankin tietoni, ei juuri kerrottu kuinka paljon taimi rehevöityessään vie tilaa, pitää ajatella istusväli joka suuntaan. Monet perennat päästessään täyteen loistoon täyttävät hyvinkin neliömetrin verran tilaa ja pitävät siitä, että saavat rauhassa kasvaa täyteen mittaansa ilman paikan vaihdosta.

• kokeilla esim.

alppiasteria, patjarikkoa, sormustinkukkaa, ehkä myös värililjaa sekä siperianunikkoa. Kuunliljoista myös pidän, samoin havuista. Em. perennoista minulla ei ole mitään kokemusta, netistä olen vain katsellut ihania kuvia. Haavekuvana minulla on ihana, rehevä, tyylikäs, kaunis ja helppohoitoinen kukkapenkki kaikkine kivineen ja kasveineen. Mitä mieltä olet, saako esim. näillä kasveilla näyttävän penkin? Viihtyvätkö ne edes keskenään? Kiitos vastauksistasi!!!

• mie vaan
        kokeilla esim. kirjoitti:

alppiasteria, patjarikkoa, sormustinkukkaa, ehkä myös värililjaa sekä siperianunikkoa. Kuunliljoista myös pidän, samoin havuista. Em. perennoista minulla ei ole mitään kokemusta, netistä olen vain katsellut ihania kuvia. Haavekuvana minulla on ihana, rehevä, tyylikäs, kaunis ja helppohoitoinen kukkapenkki kaikkine kivineen ja kasveineen. Mitä mieltä olet, saako esim. näillä kasveilla näyttävän penkin? Viihtyvätkö ne edes keskenään? Kiitos vastauksistasi!!!

tuntuisivat kaikki olevan kasvupaikkavaatimuksiltaan. Suunnittelemasi kivet ovat mukava lisä perennapenkissä. Muutaman erikokoisen kiven ryhmä siellä täällä (sekä askelmina hoitotoimia helpottamaan) antavat jämäkkyyttä ja ryhtiä monenkirjavaan kasvivalikoimaan. Patjarikko muuten sopii mielettömän hyvin kivien lomaan!

Näyttävyyttä saa perennapenkkiin isohkoilla ryhmillä samaa kasvia eli ei ripottelua sinne tänne, sekä saman väriperheen yhdistelmillä joiden sekaan sit ripaus vastaväriä tai valkoista kukkaa. Erimalliset kasvien lehdet vierekkäin korostavat toinen toistaan (esim. liljan pitkät, kapeat lehdet alppiasterin liuskaisten lehtien vieressä jne). Havut ja kuunliljat rauhoittavat kukkamerta. Valitsemalla penkkiin eri aikoihin kukkivia kasveja siinä riittää väriä keväästä syksyyn saakka.
        Kirjojen ja lehtien kuvista saa mukavia vinkkejä omaankin suunnitelmaan. Ja aina kannattaa kysyä neuvoa taimitarhalla työskenteleviltä, kun sitten ostoksille keväällä lähdet.

• penkissä sitä
        kokeilla esim. kirjoitti:

Minulla on tuosta siperianunikosta sellainen kokemus, että kukat ovat kyllä kauniita, mutta valitettavasti kukat ovat vain hetken aikaa ja tippuessaan terälehdet "sotkevat" kukkapenkin. Itsellä nämä oli vielä niin keskeisellä paikalla. Kukkia tulee kyllä koko ajan uusia, mutta jos on vähänkin taipumusta täydellisyyden hakemiseen eikä halua jatkuvasti olla nyppimässä näitä tipahtaneita kukan terälehtiä penkistä pois niin sitten ei ole hyvä hankinta.

• kiitos vinkistä!!!
        penkissä sitä kirjoitti:

Minulla on tuosta siperianunikosta sellainen kokemus, että kukat ovat kyllä kauniita, mutta valitettavasti kukat ovat vain hetken aikaa ja tippuessaan terälehdet "sotkevat" kukkapenkin. Itsellä nämä oli vielä niin keskeisellä paikalla. Kukkia tulee kyllä koko ajan uusia, mutta jos on vähänkin taipumusta täydellisyyden hakemiseen eikä halua jatkuvasti olla nyppimässä näitä tipahtaneita kukan terälehtiä penkistä pois niin sitten ei ole hyvä hankinta.

Ei ole kyllä kiva semmoinen sotkuinen penkki, totta! Täytyypä miettiä sitä uudestaan. Onko sulla tilalle jotain muuta hyvää vinkkiä mitä vois istuttaa?

• aurinkoisen paikan
        kiitos vinkistä!!! kirjoitti:

Ei ole kyllä kiva semmoinen sotkuinen penkki, totta! Täytyypä miettiä sitä uudestaan. Onko sulla tilalle jotain muuta hyvää vinkkiä mitä vois istuttaa?

kukka, se nauttii paahtesta.

• ostaa edes yksi

hyvä puutarhakirja, perusopuksia saa aika edullisesti ja ne maksavat itsensä takaisin, kun istutukset ja kukkavalinnat onnistuvat paremmin.
      Puutarhalehdistä saa myös hyviä ohjeita ja vinkkejä kasveista.
      http://www.nicehouse.fi/puutarha
      kertoo myös ohjeita, jotka voisivat auttaa ihan alkutekijöissä olevaa innokasta puutarhuria etenemään. Sieltä löytyy myös linkkejä muille puutarhasivuille.
      Tosin "tieto lisää tuskaa", voi huomata, että asiat eivät olekaan niin yksinkertaisia, kun kysyessä luuli, mutta puutarha on mielenkiintoinen haaste vaikeusasteen kasvaessa ja hauska harrastus !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1374
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1178
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      884
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      880
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      800
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      776
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      55
      758
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      101
      731
    9. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      702
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60