Raamatun selityksiä Katekismuksesta

hildurvonhopsis

Luetko sinä koskaan katekismusta?

Tuossapa kaksi mielenkiintoista linkkiä:

http://www.katekismus.net Olof Svebilius

http://www.evl.fi/katekismus (uusi painos)

Isä Meidän-rukous

Kuinka nuoren kansan pitää sen yksinkertaisesti oppiman.

Isä meidän, joka olet taivaissa.
Mitä se on?
Vastaus:
Tällä esipuheella tahtoo Jumala meitä vetää vahvasti uskomaan, että Hän on meidän oikea Isämme ja me Hänen rakkaat lapsensa, että me sitä rohkeammin vahvassa turvassa Häntä rukoilisimme niin kuin hyvät lapset vanhemmiltansa tarpeensa anovat.

Ensimmäinen rukous

Pyhitetty olkoon Sinun nimesi.
Mitä se on?
Vastaus:
Jumalan nimi on kyllä itsestänsä pyhä; mutta me rukoilemme tässä rukouksessa, että se meiltäkin pyhitettäisiin.
Kuinka ja koska se tapahtuu?
Vastaus:
Koska Jumalan sanaa selkeästi ja puhtaasti opetetaan ja me sen jälkeen, niin kuin Jumalan lasten tulee, jumalisesti elämme; siihen meitä auta, rakas taivaallinen Isä! Mutta joka toisin opettaa ja elää, kuin Jumalan sana neuvoo, se häpäisee meidän seassamme Jumalan nimen; siitä varjele meitä taivaallinen Isä!

Toinen rukous
Lähestyköön Sinun valtakuntasi.
Mitä se on?
Vastaus:
Jumalan valtakunta lähestyy kyllä itsestänsä ilman meidän rukoustamme; mutta me rukoilemme tässä rukouksessa, että meidänkin tykömme tulisi.

Vastaus:
Koska meidän taivaallinen Isämme antaa meille Pyhän Henkensä, että me Hänen armonsa kautta uskomme Hänen sanassa, niin että me tässä maailmassa jumalisesti ja sitten taivaassa iankaikkisesti elämme.

Kolmas rukous
Tapahtukoon Sinun tahtosi niin maassa kuin taivaassa.
Mitä se on?
Vastaus:
Jumalan hyvä ja armollinen tahto kyllä tapahtuu ilman meidän rukoustamme; mutta me rukoilemme tässä rukouksessa, että se myös meidän tykönämme tapahtuisi

Vastaus:
Koska Jumala estää meidän lihallisen tahtomme ja kaikki pahat neuvot, perkeleen ja maailman aivoitukset särkee ja tyhjäksi tekee, jotka ei salli meidän pyhittää Jumalan nimeä ja Hänen valtakuntansa meidän tykömme tulla; ja koska Hän meitä sanassansa ja oikeassa uskossa loppuun asti vahvana pitää. Näin hänen hyvä ja armollinen tahtonsa tapahtuu.

Neljäs rukous
Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.
Mitä se on?
Vastaus:
Jumala tosin kaikille ihmisille, pahoillekin, antaa jokapäiväisen leivän ilman meidän rukoustamme; mutta me rukoilemme tässä rukouksessa, että Hän antaa meidän ymmärtää, että se leipä, jolla meidät ravitaan, on Häneen antamansa, ja että me kiitoksella jokapäiväisen leipämme nautimme.
Mitä jokapäiväinen leipä on?
Vastaus:
Kaikki mitä ruumiin ravinnoksi ja tarpeeksi tulee; kuten: ruoka, juoma, vaatteet, koti ja kartano, pelto, karja, raha ja tavara, hyvä puoliso, kuuliaiset lapset, uskollinen perhe, hurskas ja hyvä esivalta, hyvä hallituksen meno, tarpeellinen ilma, rauha, terveys, hyvät tavat, kunnialliset menot, hyvät ystävät, uskolliset kylänmiehet ja muita senkaltaisia.

Viides rukous
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme meidän velallisillemme.
Mitä se on?
Vastaus:
Me rukoilemme tässä rukouksessa, ettei meidän taivaallinen Isämme katsoisi meidän syntejämme ja niiden tähden hylkäsi meidän rukoustamme; sillä emme ole mahdolliset sitä saamaan, mitä me rukoilemme, emmekä myös ole ansainneet; vaan että Hän kaikki meille armostansa antaisi, sillä me teemme syntiä monella muotoa joka päivä emmekä muuta ansaitse kuin rangaistuksen. Niin me myös tahdomme sydämestämme anteeksi antaa ja tehdä niille hyvää, jotka meitä vastaan rikkovat.

Kuudes rukous
Ja älä johdata meitä kiusaukseen.
Mitä se on?
Vastaus:
Ei Jumala ketään kiusaa, mutta me rukoilemme tässä rukouksessa että Jumala tahtoisi varjella meitä, ettei perkele, maailma ja meidän lihamme viettelisi ja saattaisi meitä epäuskoon, epäilyksiin ja muihin suuriin synteihin; ja jos me niiltä kiusataan, että me viimein voittaisimme.

Seitsemäs rukous
Vaan päästä meitä pahasta.
Mitä se on?
Vastaus:
Me rukoilemme tässä rukouksessa niin kuin yhteisesti, että meidän rakas taivaallinen Isämme vapahtaisi meitä kaikesta pahasta, ruumiin, sielun, tavaran ja kunnian puolesta ja että Hän viimein, koska kuoleman hetki lähestyy, antaisi meille hyvän lopun ja ottaisi meidät armollisesti tästä murheen laaksosta tykönsä taivaaseen.
Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen.

Amen mitä se on ?
Vastaus:
Että minä totisesti uskon tämänkaltaiset rukoukset olevan meidän taivaalliselle Isällemme otolliset ja tulevat Häneltä kuulluiksi; sillä Hän on itse käskenyt meidän näin rukoilla ja luvannut meitä kuulla. Amen, amen, se on: totisesti, totisesti, nämä pitää näin tapahtuman.

Mikä Katekismus on?
Vastaus:
Se on lyhykäinen tarpeellisten kappalten opetus, jotka meidän kristillisyyteemme tulevat, pantu edes kysymyksissä ja vastauksissa, eli; Katekismus on lyhykäinen kristillisen opin sisälläpito, otettu pyhästä Raamatusta ja käsitetty lyhykäisiin pääkappaleihin, kysymysten ja vastausten kanssa.

5. Kuinka monta pääkappaletta on Katekismuksessa?
Vastaus:
Kuusi

6.Mitkä ne ovat?
Vastaus:
1. Jumalan kymmenen käskyä.
2. Uskon tunnustus.
3. Isä meidän-rukous.
4. Kasteen sakramentti.
5. Rippi ja synninpäästö.
6. Herran Ehtoollinen eli Alttarin sakramentti.

7.Vieläkö mitään muuta Katekismuksessa löytyy? Vastaus:
Vielä rukouksia: aamu- ja ehtoorukoukset, ruokaluvut ja huoneentaulu.

8. Minkätähden Katekismusta myös sanotaan lasten opiksi?
Vastaus:
Sentähden, että kaikkien tulee jo lapsuudesta sitä oppia ja siinä, niin kuin Jumalan lasten, itsensä kaiken ikänsä harjoitella.

5 Moos. 6: 6,7. Nämä sanat, jotka minä käsken sinulle, pitää sinun teroittaman sinun lapsillesi ja niistä puhuman huoneessa istuissasi, tiellä käydessäsi, maat pannessasi ja noustessasi.

2 Tim. 3: 15. Sinä olet jo lapsuudesta pyhän Raamatun taitanut, joka sinut taitaa autuuteen neuvoa, sen uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

1 Piet. 2: 2. Halaitkaat sitä terveellistä sanan rieskaa, niin kuin äsken syntyneet lapsukaiset, että te sen kautta kasvaisitte.

9. Mistä Katekismus on otettu?
Vastaus:
Vastaus: Pyhästä Raamatusta

10. Mitä pyhä Raamattu on?
Vastaus:
Se on Jumalan Sana, jonka Pyhän Hengen vaikutuksesta ja ilmoituksesta profeetat, evankelistat ja apostolit ovat kirjoittaneet ja julistaneet, meille opetukseksi, lohdutukseksi ja iankaikkiseksi autuudeksi.
2 Piet. 1: 21. Ei yksikään profetia ole vielä ihmisen tahdosta tuotu edes; vaan pyhät Jumalan ihmiset ovat puhuneet, vaikutetut Pyhältä Hengeltä.
Room. 15: 4. Sillä mitä ennen kirjoitettu on, e on meille opiksi kirjoitettu, että meillä kärsivällisyyden ja raamattuin lohdutksen kautta toivo olisi.
Joh. 20: 31. Nämät ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus Jumalan Poika , ja että te saisitte elämän uskon kautta Hänen nimeensä.
11. Koska he näitä ovat kirjoittaneet? Vastaus:
Profeetat ovat kirjoittaneet Vanhassa, mutta evankelistat ja apostolit Uudessa Testamentissa.
12. Mitä pyhä Raamattu sisällänsä pitää? Vastaus:
Kaksi asiaa: lain ja evankeliumin.

5. Kuinka monta käskyä on laissa?
Vastaus: kymmenen.
5 Moos. 4:13. Herra ilmoitti teille liittonsa, jonka Hän teidän tehdä käski, ne kymmenet sanat, ja kirjoitti ne kahteen kiviseen tauluun.
6. Kuinka ne jaetaan?
Vastaus: Kahteen tauluun.
5 Moos. 5:21. Nämä ovat ne sanat, jotka Herra puhui kaikelle teidän seurakunnallenne vuorel la, tulesta, pilvestä ja synkeydestä suurella äänellä, ja ei siihen enää lisännyt; ja kirjoitti ne kahteen kiviseen tauluun ja antoi ne minulle.

Taivaan Isän runsasta siunausta sinulle ♥

12

454

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kun Pyhä Henki paljasti monet Lutherin selitykset Saatanasta lähteneiksi.

• on Jumalasta

Lutherin selitykset on Jumalasta
        lähtenyt.
        Mutta sinun henkesi on s...ta TS.

• hildurvonhopsis

Puhu enemmän Raamatun Jumalasta, Jeesuksesta ja Pyhästä Hengestä.

Tuo Katekismus on Olov Svebiliuksen tekemä:

Olov Svebilius (myös Olof Svebilius, Olaus Swebilius; 1624–1700) oli ruotsalainen arkkipiispa, joka uudisti muun muassa katekismuksen.
        Svebilius oli Linköpingin hiippakunnan piispa vuodesta 1678 ja arkkipiispa vuodesta 1681. Hänen virkakautensa aikana 1686 tuli voimaan uusi kirkkolaki. Uusi katekismus ilmestyi 1689, sen käänsi suomeksi Daniel Juslenius 1746. Samoin ilmestyi uusi virsikirja ruotsiksi 1695, suomeksi 1701, kirkkokäsikirja ruotsiksi 1693 ja suomeksi 1694 ja koraalikirja ruotsiksi 1697, suomeksi 1702.[1] Niin sanottu Svebiliuksen katekismus on edelleen käytössä esimerkiksi rukoilevaisten piirissä.[2]

Mikä Katekismus on?
        Vastaus:
        Se on lyhykäinen tarpeellisten kappalten opetus, jotka meidän kristillisyyteemme tulevat, pantu edes kysymyksissä ja vastauksissa, eli; Katekismus on lyhykäinen kristillisen opin sisälläpito, otettu pyhästä Raamatusta ja käsitetty lyhykäisiin pääkappaleihin, kysymysten ja vastausten kanssa.

• hildurvonhopsis

Ajatus tärkein. Ei väri. Laittaisin punaisen sydämenkuvan, mutta täällä on vain mustavalkoisia kuvia.

Taivaan Isän runsasta siunausta sinulle ja kaikille rakkaillesi!

• ...erehdyksessä polttaneen hyvää kirjallisuutta! Kunmpa joku olisi ehtinyt ajoissa hälyttää palokunnan paikalle!

Olisipa sen sijaan polttanut ne lukuisat metrin mittaiset ketjukirjeensä, joita ahkeraan tänne kopioi ;)

No huumori sijansa saakoon...

- - -

Todellakin noissa vanhahtavissa teksteissäsi on edelleenkin ihan hyvää sanomaa tälle päivälle.

Esim. seuraavassa kohden on kivasti selitetty värssy Isä-meidän-rukouksesta:

"Mitä jokapäiväinen leipä on?
      Vastaus:
      Kaikki mitä ruumiin ravinnoksi ja tarpeeksi tulee; kuten: ruoka, juoma, vaatteet, koti ja kartano, pelto, karja, raha ja tavara, hyvä puoliso, kuuliaiset lapset, uskollinen perhe, hurskas ja hyvä esivalta, hyvä hallituksen meno, tarpeellinen ilma, rauha, terveys, hyvät tavat, kunnialliset menot, hyvät ystävät, uskolliset kylänmiehet ja muita senkaltaisia."

Lukematta tuota aiemmin olen tullut samaan johtopäätökseen, suunnilleen seuraavin sanoin:

"Anna meille tänään meidän päivittäinen leipämme" eli kaikki se ravinto lisukkeineen, mitä henkemme, sielumme ja ruumiimme juuri tänään tarvitsee voidakseen elää kukoistavaa ja hengellisesti rikasta elämää."

Siunausta Yeshuassa!

• ja heti.

Kun joku opettaa vastoin Kristuksen itse antamia opetuksia, niin mitä tuo väärinopettaja silloin oikeasti on?

Ihminen joka orjuuttaa itsensä jollekkin saarnaajan hämärille puheille tai maalliselle esivallalle on isästä perkeleestä oleva eksyttäjä.

• hildurvonhopsis

Ketä viestilläsi tarkoitit?

Taivaan Isä sinua runsaasti siunatkoon.
        'Missä on sinun aarteesi, siellä on sinun sydämesi'. Missä on sinun aarteesi ja kuka asuu sinun sydämessäsi?

• israelilainen?

## 5 Moos. 4:13. Herra ilmoitti teille LIITTONSA, jonka Hän teidän tehdä käski, ne kymmenet sanat, ja kirjoitti ne kahteen kiviseen tauluun. ##

Lue 2.Moos 34, niin tiedät, mitkä ovat raamatussa mainitut KYMMENEN käskyä :)

• hildurvonhopsis

Miksi kysyt olenko israelilainen?

Olen suomalainen kristititty.
        Luen Raamattua joka päivä.

Kymmenen käskyä löytyy:

5. Mooseksen kirja 5:1-22

1 Ja Mooses kutsui kokoon kaiken Israelin ja sanoi heille: "Kuule, Israel, nämä käskyt ja oikeudet, jotka minä tänä päivänä julistan teidän korvienne kuullen. Oppikaa ne ja noudattakaa niitä tarkoin.
        2 Herra, meidän Jumalamme, teki liiton meidän kanssamme Hoorebilla.
        3 Herra ei tehnyt tätä liittoa meidän isiemme kanssa, vaan meidän kanssamme, jotka olemme tässä tänä päivänä, kaikkien meidän kanssamme, jotka nyt elämme.
        4 Kasvoista kasvoihin Herra puhui teidän kanssanne vuorelta, tulen keskeltä.
        5 Minä seisoin silloin Herran ja teidän välillänne ja ilmoitin teille Herran sanan, sillä te pelkäsitte tulta ettekä nousseet vuorelle. Hän sanoi:
        6 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
        7 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
        8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
        11 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
        12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
        13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
        15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.
        16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
        17 Älä tapa.
        18 Älä tee huorin.
        19 Älä varasta.
        20 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        21 Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.'
        22 Nämä sanat Herra puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, tulen ja synkkien pilvien keskeltä, suurella äänellä, eikä siihen enempää lisännyt. Ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun ja antoi ne minulle.

”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä”. (Joh. 3:16)

”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sen tähden rakkaus on lain täyttymys”. (Room 13:9-10)

”Viha virittää riitoja, mutta rakkaus peittää rikkomukset kaikki” (SNL 10:12)

”Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi niin teillekin anteeksi annetaan. Antakaa niin teille annetaan. Hyvä mitta, sullottu, puhdistettu ja kukkurainen, annetaan teidän helmaanne; sillä millä mitalla mittaatte, sillä mitataan teille takaisin”. (Luukas 6: 37-38)

”Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat, siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat”. (Luukas 6: 27-28)

”Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niin kuin minä olen teitä rakastanut. Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä” (Joh. 15:12-13)

Ja vielä Jeesus sanoi opetuslapsilleen:
        ”Sen käskyn minä teille annan, että te rakastatte toisianne”. (Joh. 15:17)

”Herran Jeesuksen Kristuksen armo
        ja
        Jumalan rakkaus
        ja
        Pyhän Hengen osallisuus
        olkoon kaikkien teidän kanssanne” (2.Kor.13:13).

Aamen.

• valehtelet
        hildurvonhopsis kirjoitti:

Miksi kysyt olenko israelilainen?

Olen suomalainen kristititty.
        Luen Raamattua joka päivä.

Kymmenen käskyä löytyy:

5. Mooseksen kirja 5:1-22

1 Ja Mooses kutsui kokoon kaiken Israelin ja sanoi heille: "Kuule, Israel, nämä käskyt ja oikeudet, jotka minä tänä päivänä julistan teidän korvienne kuullen. Oppikaa ne ja noudattakaa niitä tarkoin.
        2 Herra, meidän Jumalamme, teki liiton meidän kanssamme Hoorebilla.
        3 Herra ei tehnyt tätä liittoa meidän isiemme kanssa, vaan meidän kanssamme, jotka olemme tässä tänä päivänä, kaikkien meidän kanssamme, jotka nyt elämme.
        4 Kasvoista kasvoihin Herra puhui teidän kanssanne vuorelta, tulen keskeltä.
        5 Minä seisoin silloin Herran ja teidän välillänne ja ilmoitin teille Herran sanan, sillä te pelkäsitte tulta ettekä nousseet vuorelle. Hän sanoi:
        6 'Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
        7 Älä pidä muita jumalia minun rinnallani.
        8 Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
        9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
        10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
        11 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu.
        12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.
        13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
        14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
        15 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.
        16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
        17 Älä tapa.
        18 Älä tee huorin.
        19 Älä varasta.
        20 Älä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi.
        21 Älä himoitse lähimmäisesi vaimoa. Älä halaja lähimmäisesi huonetta, älä hänen peltoansa, älä hänen palvelijaansa, palvelijatartansa, härkäänsä, aasiansa, äläkä mitään, mikä on lähimmäisesi omaa.'
        22 Nämä sanat Herra puhui koko teidän seurakunnallenne vuorelta, tulen ja synkkien pilvien keskeltä, suurella äänellä, eikä siihen enempää lisännyt. Ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun ja antoi ne minulle.

”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä”. (Joh. 3:16)

”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sen tähden rakkaus on lain täyttymys”. (Room 13:9-10)

”Viha virittää riitoja, mutta rakkaus peittää rikkomukset kaikki” (SNL 10:12)

”Älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi niin teillekin anteeksi annetaan. Antakaa niin teille annetaan. Hyvä mitta, sullottu, puhdistettu ja kukkurainen, annetaan teidän helmaanne; sillä millä mitalla mittaatte, sillä mitataan teille takaisin”. (Luukas 6: 37-38)

”Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat, siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat”. (Luukas 6: 27-28)

”Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niin kuin minä olen teitä rakastanut. Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä” (Joh. 15:12-13)

Ja vielä Jeesus sanoi opetuslapsilleen:
        ”Sen käskyn minä teille annan, että te rakastatte toisianne”. (Joh. 15:17)

”Herran Jeesuksen Kristuksen armo
        ja
        Jumalan rakkaus
        ja
        Pyhän Hengen osallisuus
        olkoon kaikkien teidän kanssanne” (2.Kor.13:13).

Aamen.

Minä en ainakaan näe siinä lainaamassasi tekstissä mitään mainintaa kymmenestä käskystä. Huomaatko, että jumala PUHUI ne käskyt vuorelta, eikä niitä kirjoitettu kivitauluihin.

Oletko israelilainen?
        "Kuule, Israel, nämä käskyt ja oikeudet, jotka minä tänä päivänä julistan teidän korvienne kuullen. Oppikaa ne ja noudattakaa niitä tarkoin.

• hildurvonhopsis
        valehtelet kirjoitti:

Minä en ainakaan näe siinä lainaamassasi tekstissä mitään mainintaa kymmenestä käskystä. Huomaatko, että jumala PUHUI ne käskyt vuorelta, eikä niitä kirjoitettu kivitauluihin.

Oletko israelilainen?
        "Kuule, Israel, nämä käskyt ja oikeudet, jotka minä tänä päivänä julistan teidän korvienne kuullen. Oppikaa ne ja noudattakaa niitä tarkoin.

http://www.katekismus.net (Olof Svebilius)

• katekismukseen
        hildurvonhopsis kirjoitti:

http://www.katekismus.net (Olof Svebilius)

Miksi uskovat eivät uskokaan raamattuun, vaan heillä pitää raamatun lisäksi olla kaikenlaisia muita kirjoja ja profeettoja unineen?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      462
      2848
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2675
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      272
      1618
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1204
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      441
      1145
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      980
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      938
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      909
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      895
    Aihe