Kuinka kauan

JoMN

ihmisen täytyy kestää kovin tarvitsevaa kumppania?

En halua olla omaishoitaja.

11

378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kumppaniasi?

      Mitäs jos sinä itse olisit joskus se tarvitseva
      osapuoli,ja kumppanisi ei enää jaksaisi sinua?

      • JoMN

        kysymys. Kyllä minä ymmärrän sen, että jos ihminen on sairas, hänen täytyy saada hoivaa, mutta näissä mt-jutuissa joskus tuntuu siltä, että vaikka mitä yrittäisi, niin koskaan ei ole hyvä.


    • trisse

      Millaista vastausta kaipasit?

    • Mirri57

      kun et kertonut tarkemmin mikä sinut saa moista miettimään.
      Taisit kuitenkin kirjoittaa samasta asiasta aiemmin jotakin, joten kommentoin sen perusteella. Jos menee pieleen, unohda koko vastaus.

      Tarvitsevuudelle voisi yrittää asettaa rajoja. Sen voisi jopa nähdä yhdenlaisena hyväksikäyttämisenä, jotta rajojen asettaminen tuntuisi itsestä vähän helpommalta. Asian voisi ajatella myös niin, että asetatkin itsellesi rajoja, jotta et olisi niin helposti toisen käytettävissä. Laitat rajat itsesi ympärille itseäsi suojellaksesi, jos niiden asettaminen toiselle tuntuu hankalalta.

      Parisuhteessa jatkuva yksipuolinen tarvitsevuus on enemmän tai vähemmän häikäilemätöntä hyväksikäyttöä - mitäpä sitä kaunistelemaan. Tarvitsevuudessa hyväksikäyttö on naamioitu niin, että sitä on vaikea tunnistaa hyväksikäytöksi - puhumattakaan, että sitä olisi helppo vastustaa tuntematta lyövänsä laimin, hylkäävänsä ja suorastaan jättävänsä heitteille.

      Normaalistihan parisuhteessa tarvitsevuus on vaihtelevaista ja vastavuoroista, ei ollenkaan niin, että toinen on jatkuvasti 'hoitamisen' kohteena. Molemmilla pitää olla lupa ja mahdollisuus antaa ja saada (tai joskus peräti ottaa), eikä kummankaan tarpeet ole jatkuvasti etusijalla.

      Tällaisia kirjoittaessani oletan, ettei nyt ole kysymys mistään sairaudesta, vammaisuudesta, sun muusta, jonka aiheuttamat olosuhteet aiheuttavat sen, että kumppani on jatkuvasti 'tarvitseva'.

      • JoMN

        ja upposi. Osuit vastauksessasi aivan oikeaan. Kiitos siitä Mirri.


      • JoMN
        JoMN kirjoitti:

        ja upposi. Osuit vastauksessasi aivan oikeaan. Kiitos siitä Mirri.

        että kysymys on hylätystä lapsesta. Siis muodollisesti hyvästä perheestä, jossa äiti ei itse asiassa ole halunnut lapsia. Nyt olemme tilanteessa , jossa minä tuuraan sitä puuttuvaa äitiä. Sairaus tuntuu olevan ainoa keino saada huomiota.


      • Mirri57
        JoMN kirjoitti:

        että kysymys on hylätystä lapsesta. Siis muodollisesti hyvästä perheestä, jossa äiti ei itse asiassa ole halunnut lapsia. Nyt olemme tilanteessa , jossa minä tuuraan sitä puuttuvaa äitiä. Sairaus tuntuu olevan ainoa keino saada huomiota.

        ja hätkähdyttävä tuo sinun ilmauksesi, että tuuraat puuttuvaa äitiä. Siitähän tällaisissa kuvioissa on kysymys. Pohjimmiltaan kumppani tai puoliso tosiaankin joutuu 'tuuraamaan' hylännyttä äitiä ihmetellessään ja yrittäessään selviytyä aikuisen ihmisen kummallisesta käyttäytymisestä kaikkine tunteenpurkauksineen. Luultavasti auttaa ymmärtämään ja kenties jollakin tasolla myös jaksamaan, jos osaa ajatella noin kuin sinä: että tuuraat (pikkulapselta) puuttuvaa äitiä.

        Kyllähän normaalissa ja terveessäkin parisuhteessa tuurataan isiä ja äitejä vaihtelevaisesti ja vastavuoroisesti. Normaalisti aikuinen ihminen putoaa joskus hetkittäin erilaisten kriisien yhteydessä sellaiseen tarvitsevuuteen, että kumppanin on ihan viisasta (tilapäisesti) ottaa vanhemman rooli tukeakseen puolisoaan tämän vaikeiden vaiheiden ylitse. Ja normaalisti parisuhteen molemmat osapuolet pystyvät 'tuuraamaan' vanhempia.

        Sinä kuitenkin ilmeisesti 'tuuraat' huolehtivaa äitiä hyvin yksipuolisesti ja jatkuvasti kumppanisi kykenemättä vastavuoroiseen aikuisuuteen. Huono homma, koska parisuhteessa sinulla olisi oikeus ihan samaan: päästä kokemaan aikuiselta ihmiseltä saatua hoitoa ja huolenpitoa - välittämistä. Kukaan ei jaksa vuodesta toiseen sellaista, että joutuu olemaan puolisonsa/kumppaninsa äiti.


      • JoMN
        Mirri57 kirjoitti:

        ja hätkähdyttävä tuo sinun ilmauksesi, että tuuraat puuttuvaa äitiä. Siitähän tällaisissa kuvioissa on kysymys. Pohjimmiltaan kumppani tai puoliso tosiaankin joutuu 'tuuraamaan' hylännyttä äitiä ihmetellessään ja yrittäessään selviytyä aikuisen ihmisen kummallisesta käyttäytymisestä kaikkine tunteenpurkauksineen. Luultavasti auttaa ymmärtämään ja kenties jollakin tasolla myös jaksamaan, jos osaa ajatella noin kuin sinä: että tuuraat (pikkulapselta) puuttuvaa äitiä.

        Kyllähän normaalissa ja terveessäkin parisuhteessa tuurataan isiä ja äitejä vaihtelevaisesti ja vastavuoroisesti. Normaalisti aikuinen ihminen putoaa joskus hetkittäin erilaisten kriisien yhteydessä sellaiseen tarvitsevuuteen, että kumppanin on ihan viisasta (tilapäisesti) ottaa vanhemman rooli tukeakseen puolisoaan tämän vaikeiden vaiheiden ylitse. Ja normaalisti parisuhteen molemmat osapuolet pystyvät 'tuuraamaan' vanhempia.

        Sinä kuitenkin ilmeisesti 'tuuraat' huolehtivaa äitiä hyvin yksipuolisesti ja jatkuvasti kumppanisi kykenemättä vastavuoroiseen aikuisuuteen. Huono homma, koska parisuhteessa sinulla olisi oikeus ihan samaan: päästä kokemaan aikuiselta ihmiseltä saatua hoitoa ja huolenpitoa - välittämistä. Kukaan ei jaksa vuodesta toiseen sellaista, että joutuu olemaan puolisonsa/kumppaninsa äiti.

        kai me kaikki joskus putoamme sellaiseen kuoppaan, että regressoidumme ja tarvitsemme hoivaa. En itsekkään kuvittele olevani niin aikuinen, että en kantaisi mukanani sitä pikkupoikaa, joka olin yksitoistavuotiaana. Olosuhteen vaan olivat silloin niin kovin toisenlaiset.

        En voi kertoa tässä koko elämäntarinaani, eikä se ole tämän palstan tarkoituskaan, mutta joskus tuntuu hyvin raskaalta olla jatkuvan poliisivalvonnan alaisena. Mitä sinä teet? Missä olit eilen klo 10.00? Miksi et ole minun käytettävissäni, kun minä kerran olen sairas?

        Perheterapeuttimme, joka on psykologi, sanoi, että minä olen kiltti ihminen, mutta puolisoni luonnehdintojen mukaan asia ei ole niin. Mitä hittoa minä teen?


      • kuin yrittää
        JoMN kirjoitti:

        kai me kaikki joskus putoamme sellaiseen kuoppaan, että regressoidumme ja tarvitsemme hoivaa. En itsekkään kuvittele olevani niin aikuinen, että en kantaisi mukanani sitä pikkupoikaa, joka olin yksitoistavuotiaana. Olosuhteen vaan olivat silloin niin kovin toisenlaiset.

        En voi kertoa tässä koko elämäntarinaani, eikä se ole tämän palstan tarkoituskaan, mutta joskus tuntuu hyvin raskaalta olla jatkuvan poliisivalvonnan alaisena. Mitä sinä teet? Missä olit eilen klo 10.00? Miksi et ole minun käytettävissäni, kun minä kerran olen sairas?

        Perheterapeuttimme, joka on psykologi, sanoi, että minä olen kiltti ihminen, mutta puolisoni luonnehdintojen mukaan asia ei ole niin. Mitä hittoa minä teen?

        kestää tätä tilannetta ja toivoa että vaimosi
        tulisi joskus parempaan kuntoon.
        Minun isällä oli syvä masennus ja psykoosi,hän
        makasi 5 vuotta sängyssä,vessassa kävi ja syö-
        mässä,muuten vaan makasi sängyn pohjalla eikä
        tehnyt mitään,ei lukenut tai katsonut TV:täkään.
        Pidettiin ensiksi 6 viikkoa mielisairaalassa,sit-
        ten kotiutettiin,ei ollut kumminkaan terve,mutta
        olirauhallisempi eikä niin harhainen.Ja sen jäl-
        keen 5 vuotta makas sängyn pohjalla,mikään ei
        kiinnostanut häntä,oli apaattinen ja söi lääkkei-
        tä.Ajattelin ettei se ikinä parane,ei kukaan voi
        vaan maata sängyssä,kuolee pois ennen aikojaan.
        En edes elätellyt toivoa että paranis kun sai-
        raus vaan kesti vuodesta toiseen.Siihen vaan tot-
        tui että se makas sängyssä eikä tehnyt mitään.
        Mutta ihme tapahtui ja isä rupes sitten pikku
        hiljaa paranemaan ja virkistymään,mutta 5 vuotta
        siinä meni.Ensin rupes kuuntelemaan radioa,sitten
        lukemaan ja katsomaan TV:tä ja muutenkin kiinnos-
        tumaan elämästä.Nyt on tervehtynyt,ei enää lääki-
        tystäkään tarvitse,on ollut jo useamman vuoden
        terve.
        Niin ettei sunkaan kannata menettää toivoas vai-
        mosi parantumisesta,mutta aikaa se voi viedä
        ennenkuin paranee.


    • Vastasin äsken kirjoitukseesi, jossa puhuit palstan vaihdodsta. Sanoin asioita PP:stä ja "peräsuolijengistä", jolla hän luulee hauskuuttavansa palstalaisia. Viesti poistettiin heti, samoin kaikki peräsuolimateriaali, joka oli palstalla. Ehditkö saada viestini? Olisi hyvä tietää.

      • JoMN

        jos viitsit, voit laittaa sen vaikka tuonne ateisti-palstalle, minulla on siellä aloituksia, joihin voit sen ujuttaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1254
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      121
      1133
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      855
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      316
      797
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe