Mikä on luterilaisen kirkon "luomisusko"
"Luterilainen kirkko ei katso evoluutioteorian luonnontieteellisenä selitysmallina olevan ristiriidassa luomisuskon kanssa"
http://www.evl.fi/sanasto/selitysE.htm#EVOLUUTIO
Luterilaisen kirkon kanta on siis edelleenkin se että evoluutiota ei ole.
Tuossa "luomisusko"-sanassa on tuo "usko"-osa jota ei luterilaiset selittele mutta ymmärrän sen tarkoittavan että he eivät "usko" evoluutioon vaikka se on tieteellisesti tutkittu eli "teoria".
Tuota luomisuskoaan luterilainen kirkko ei pidä ristiriitaisena evoluution kanssa vaikka se on täysin ristiriitainen.
Mikä on luomisusko?
10
433
Vastaukset
- E-.
eivät toimi kovin kiinteässä yhteydessä toisiinsa.
Vaikka järki sanoisi evoluution olevan ristiriidassa luomisuskon kanssa, niin uskis voi siirtää koko kysymyksen uskonnollisten asioiden osastolle ja uskoa, ettei niillä ole ristiriitaa.
Palstakokemukseni mukaan uskonnollinen usko muistuttaa hypnoosia ja unitilaa sikäli, että logiikka on siinä poiskytkettynä, ja uskikseen menevät aivan ristiriitaisetkin uskomukset täydestä. - Paaviton
En ole aiemmin törmännyt sanaan "luomisusko", mutta arvelisin nettisivujen käsikirjoittajan tarkoittavan sanalla uskoa, jonka mukaan Jumala on kaiken elollisen synnyn takana.
Uuden synnyttämistähän kutsutaan myös luomiseksi. Esimerkiksi taiteen yhteydessä puhutaan luomisesta, jos kysymys on omaperäisestä taiteesta, uniikkikappaleista. Vastaavasti vaikkapa tauluja kopioivia ihmisiä ei kutsuta luoviksi taiteilijoiksi. Samoin kun me ihmiset teemme lapsia, emme sano, että luomme niitä, koska kysymys on eräänlaisesta kopioinnista.
Jos sinun mielestäsi evoluutio ja luominen ovat ristiriidassa keskenään, mutta ymmärrät kuitenkin jotakin tietokoneohjelmoinnista, ajattele vaikka niin, että Jumala on kirjoittanut DNA:han koodin, joka mahdollistaa evoluution. - ollenkaan missään
Luterilainen teologia hyväksyy täydellisesti luonnontieteen tulokset. Evoluutio on ihan ok. Luominen tarkoittaa, että Jumala on kaiken takana. Luonnolaitkin ovat Jumalan säätämiä. Biologia ja evoluutio kertoo, MITEN kaikki on kehittynyt ja kristinusko paljastaa, että KUKA on kaiken takana. Et sitten viitsinyt lukea tätäkään itsestäänselvää asiaa kirkon sivuilta.
- uskovat?
Uskotko tosiaan, että jumala loi 6000 vuotta sitten litteän maan, kuten raamatussa kerrotaan. Vai ovatko muutkin raamatun kertomukset satuja?
Et vastannut kysymykseen mitä tuo luterilaisen kirkon sana "luomisusko" tarkoittaa.
Oletetaan että se tarkoittaa että Jumala on luonut kaiken mutta silloinhan se on täysin ristiriidassa evoluutioteorian kanssa.
http://www.evl.fi/sanasto/selitysE.htm#EVOLUUTIO
Merkille pantavaa tuo asia on luterilaisessa sanakirjassa.
Siellä ei luomisuskoa, luomioppia eikä vastaavaa käsitellä ainoallakaan hakusanalla vaikka se on Raamatun ja Lutherin tärkeimpiä oppeja.
Tuonkin "luomisuskon" löysin evoluutio-sanan alta.
Luterilainen kirkko siis häpeilee ilmoittaa omaa kantaansa (Jumalan luoma maa) koska nykyisin jo pienet lapsetkin nauraisivat sille näkemykselle.- luomisesta ja luonnontieteestä
Pe.ku kirjoitti:
Et vastannut kysymykseen mitä tuo luterilaisen kirkon sana "luomisusko" tarkoittaa.
Oletetaan että se tarkoittaa että Jumala on luonut kaiken mutta silloinhan se on täysin ristiriidassa evoluutioteorian kanssa.
http://www.evl.fi/sanasto/selitysE.htm#EVOLUUTIO
Merkille pantavaa tuo asia on luterilaisessa sanakirjassa.
Siellä ei luomisuskoa, luomioppia eikä vastaavaa käsitellä ainoallakaan hakusanalla vaikka se on Raamatun ja Lutherin tärkeimpiä oppeja.
Tuonkin "luomisuskon" löysin evoluutio-sanan alta.
Luterilainen kirkko siis häpeilee ilmoittaa omaa kantaansa (Jumalan luoma maa) koska nykyisin jo pienet lapsetkin nauraisivat sille näkemykselle.Rautalangasta: Biologia kertoo, miten kaikki on kehittynyt, mutta Jumalan on kaiken takana. Alkuräjähdys on Jumalan aikaansaannos ka elämä on sen jälkeen kehittynyt Jumalan luomien luonnonlakien mukaan. Edelleenkään ei ole ristiriitaa. Luomisusko merkitsee uskoa siihen, että Jumala on aivan kaiken takana. Luomisusko ei kuitenkaan kerro, miten kaikki on kehittynyt, vaan se kuuluu luonnontieteen piiriin.
luomisesta ja luonnontieteestä kirjoitti:
Rautalangasta: Biologia kertoo, miten kaikki on kehittynyt, mutta Jumalan on kaiken takana. Alkuräjähdys on Jumalan aikaansaannos ka elämä on sen jälkeen kehittynyt Jumalan luomien luonnonlakien mukaan. Edelleenkään ei ole ristiriitaa. Luomisusko merkitsee uskoa siihen, että Jumala on aivan kaiken takana. Luomisusko ei kuitenkaan kerro, miten kaikki on kehittynyt, vaan se kuuluu luonnontieteen piiriin.
Olet siis sitä mieltä että Jumala järjesti alkuräjähdyksen ja Raamatun luomiskertomus on satua.
Alkuräjähdystä ei kai mainita Raamatussa?- uskon
luomisesta ja luonnontieteestä kirjoitti:
Rautalangasta: Biologia kertoo, miten kaikki on kehittynyt, mutta Jumalan on kaiken takana. Alkuräjähdys on Jumalan aikaansaannos ka elämä on sen jälkeen kehittynyt Jumalan luomien luonnonlakien mukaan. Edelleenkään ei ole ristiriitaa. Luomisusko merkitsee uskoa siihen, että Jumala on aivan kaiken takana. Luomisusko ei kuitenkaan kerro, miten kaikki on kehittynyt, vaan se kuuluu luonnontieteen piiriin.
mukaan ihmisen ruumiillinen kuolema on syntiin lankeamisen seuraus.
Biologian mukaan tuo ei pidä paikkaansa. - E-.
luomisesta ja luonnontieteestä kirjoitti:
Rautalangasta: Biologia kertoo, miten kaikki on kehittynyt, mutta Jumalan on kaiken takana. Alkuräjähdys on Jumalan aikaansaannos ka elämä on sen jälkeen kehittynyt Jumalan luomien luonnonlakien mukaan. Edelleenkään ei ole ristiriitaa. Luomisusko merkitsee uskoa siihen, että Jumala on aivan kaiken takana. Luomisusko ei kuitenkaan kerro, miten kaikki on kehittynyt, vaan se kuuluu luonnontieteen piiriin.
Jumalan kuvaksi luotu ihminen oli siis apinamaisten eläinvanhempien lapsi, joka eli aivan tavallisessa pahoja asioita sisältävässä maailmassa eikä missään paratiisissa. Puhekykykin lienee ollut joko olematon tai hyvin alkeellinen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2032143
- 1341178
- 1131073
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa23827- 58796
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä34751ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42638Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175584Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46567- 10540