Raamattu antaa suuren arvon myös pakanalliselle viisaudelle

Raamattu kautta linjan antaa arvostusta myös pakanakansojen ikivanhoille viisausopeille, vaikka myöntääkin, että noituus ja taikausko pääsivät jonkin verran pilaamaan niissä piilevää jumalallista valoa, jonka vanhin kerrostuma on kuitenkin edelleen sieltä löydettävissä ja se juontaa juurensa jo esidiluviumiselta ajalta.

Esimerkiksi Mooses sai peruskoulutuksensa egyptiläisiltä hierofanteilta:

Apostolien teot:
7:22 Ja Mooses kasvatettiin kaikkeen egyptiläiseen viisauteen, ja hän oli voimallinen sanoissa ja teoissa.

Danielin tehoryhmä opiskeli kaldelaisten filosofiaa niin ahkerasti, että hallitsi sen lopulta paremmin kuin kaldealaiset itse:

Daniel
1:16 Ja niin katsastaja jätti pois heille määrätyn ruuan ja heidän juotavansa viinin ja antoi heille vihannesruokaa.
1:17 Ja Jumala antoi näille neljälle nuorukaiselle taidon käsittää kaikki (kaldelaisten) kirjoitukset ja kaiken viisauden; ja Daniel ymmärsi myös kaikkinaiset näyt ja unet.

Kasvisruuan ja täysraittiuden tärkeä merkitys esoteerisen viisauden omaksumisessa tuodaan myös esille tuossa edellä.

Salomo oli kiistatta antiikin viisausopin maailmanmestari. Ei Raamatussa suotta verrata häntä raskaan sarjan muihin kunnioitettaviin huippunimiin idässä ja lännessä:

1.Kun.
4:29 Ja Jumala antoi Salomolle viisautta ja ymmärrystä ylen runsaasti ja älyä niin laajalti, kuin on hiekkaa meren rannalla,
4:30 niin että Salomon viisaus oli suurempi kuin kaikkien Idän miesten ja kaikkien egyptiläisten viisaus.

On tärkeää tutkia muita uskontoja ja niissä olevaa esoteerista viisautta. Vaatii kuitenkin taitoa ja Pyhän hengen valaisemaa ymmärrystä noukkia sieltä lian keskeltä ne alkuperäiset viisausaarteet olipa sitten kyse Bhagavad Gitasta, Koraanista, Dhammapadasta, Veda-kirjoista, Joogasutroista, Mahabharatasta, Ramajanasta, Zend-Avestasta, Kabbalasta, Tao-Te Kingistä tai vaikkapa Homeroksen kertomuksista.

Tarvitaan vuosien kokemus ja tarkka silmä asioiden erottamiseen kuten esimerkiksi minulla ja Leo Mellerillä.

4

183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...joutunut olemaan 40 vuotta lampaita paimentamassa Midianin maalla myös sen vuoksi, että ehtisi unohtamaan tuon pakanallisen "egyptiläisen viisauden" ja tulla kelvolliseksi J-lan käyttöön.

Se on kyllä totta, että monissa pakanauskonnoissa on muutamia viisaudenjyviäkin kaiken roskan seassa. Samoin voidaan kaatopaikaltakin löytää ruokaa mätänevien jätteiden seasta (itse en ole ollut etsimässä), mutta sellaisesta ruuasta voi saada vaikka millaisen taudin. Samoin on laita pakanauskontojen ja harhaoppien kanssa.

Jos vielä jatkat niiden ahmimista, niin päädyt lopulta Babylonin porton pojaksi, jossa on sekoitus kaikkea mahdollista kulttia/pakanauskontoa jne. Sama vaara on olemassa Leolla ja muillakin, jos ryhtyvät tutkimaan "saatanan syvyyksiä" ;)
      (Ilm.2:24)

Siunausta terveessä raamatullisessa opissa Yeshuasta!

• yakov.

Samoin voidaan kaatopaikaltakin löytää ruokaa mätänevien jätteiden seasta (itse en ole ollut etsimässä), mutta sellaisesta ruuasta voi saada vaikka millaisen taudin. Samoin on laita pakanauskontojen ja harhaoppien kanssa.

sait varmaan viisauden ylhaalta...b-l l-h

• opi kaikilta

että olisi löytänyt midianilaispapin tyttären puolisokseen ja oppinut muiltakin kuin egyptiläisiltä? Israelilaisten omaa uskontoa ei vielä edes ollut.

• Trubaduuri

Kaikenhan on ihmiskunann Luoja ja taivaallinen Isä periaatteessa ja käytännössä luonut.
      Mutta vasta jälkikäteen jokut ihmiset loivat rasismin ja sille upouuden sanaston. Kuten sanat pakana, muukalainen, vihollinen, vierasmaalainen, outo ja kummallinen sen nytkin erityisen osuvasti osoittavat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1836
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1282
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      762
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      711
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe