Raamattu arvostaa myös pakanallista viisautta

Raamattu kautta linjan antaa arvostusta myös pakanakansojen ikivanhoille viisausopeille, vaikka myöntääkin, että noituus ja taikausko pääsivät jonkin verran pilaamaan niissä piilevää jumalallista valoa, jonka vanhin kerrostuma on kuitenkin edelleen sieltä löydettävissä ja se juontaa juurensa jo esidiluviumiselta ajalta.

Esimerkiksi Mooses sai peruskoulutuksensa egyptiläisiltä hierofanteilta:

Apostolien teot:
7:22 Ja Mooses kasvatettiin kaikkeen egyptiläiseen viisauteen, ja hän oli voimallinen sanoissa ja teoissa.

Danielin tehoryhmä opiskeli kaldelaisten filosofiaa niin ahkerasti, että hallitsi sen lopulta paremmin kuin kaldealaiset itse:

Daniel
1:16 Ja niin katsastaja jätti pois heille määrätyn ruuan ja heidän juotavansa viinin ja antoi heille vihannesruokaa.
1:17 Ja Jumala antoi näille neljälle nuorukaiselle taidon käsittää kaikki (kaldelaisten) kirjoitukset ja kaiken viisauden; ja Daniel ymmärsi myös kaikkinaiset näyt ja unet.

Kasvisruuan ja täysraittiuden tärkeä merkitys esoteerisen viisauden omaksumisessa tuodaan myös esille tuossa edellä.

Salomo oli kiistatta antiikin viisausopin maailmanmestari. Ei Raamatussa suotta verrata häntä raskaan sarjan muihin kunnioitettaviin huippunimiin idässä ja lännessä:

1.Kun.
4:29 Ja Jumala antoi Salomolle viisautta ja ymmärrystä ylen runsaasti ja älyä niin laajalti, kuin on hiekkaa meren rannalla,
4:30 niin että Salomon viisaus oli suurempi kuin kaikkien Idän miesten ja kaikkien egyptiläisten viisaus.

On tärkeää tutkia muita uskontoja ja niissä olevaa esoteerista viisautta. Vaatii kuitenkin taitoa ja Pyhän hengen valaisemaa ymmärrystä noukkia sieltä lian keskeltä ne alkuperäiset viisausaarteet olipa sitten kyse Bhagavad Gitasta, Koraanista, Dhammapadasta, Veda-kirjoista, Joogasutroista, Mahabharatasta, Ramajanasta, Zend-Avestasta, Kabbalasta, Tao-Te Kingistä tai vaikkapa Homeroksen kertomuksista.

Tarvitaan vuosien kokemus ja tarkka silmä asioiden erottamiseen kuten esimerkiksi minulla ja Leo Mellerillä.

4

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kapakala.

Tarkoitatko siis että on tärkeää tutkia muita uskontoja, jotta löytää sieltä tukea kristinuskolle ja se mikä ei sitä tue on sitä likaa?

• Voi se viisaus olla Raamatun ulkopuolistakin mutta mielenkintoisia ovat toki sellaisetkin löydöt, jotka ovat ns. "poikkiuskonnollisia".

• eläkeläis-teologi

historiallinen henkilö, ts. häntä ei koskaan ollut.

• Pekka Toura

Kertomus Mooseksen syntymästä on fiktionaalinen kehitelmä, joka tehtiin kuudennella vuosisadalla seuraavan kertomuksen pohjalta

Sargon I, joka hallitsi Babyloniaa ja Sumeriaa sata vuotta ennen Mooseksen syntymää, sanoo äidistään. "laittoi minut kiireesti koriin, bitumilla hän tiivisti kannen. Hän heitti minut jokeen, joka ei ylittänyt minua." ("The birth narrative of Sargon I, who ruled over Babylon and Sumer hundred of years before Moses states his mother "set me in a basket of rushes; with bitumen she sealed my lid. She cast me into the river, which rose not over me.")

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe