asiaa eläköitymisestä

pian minäkin

Olen jäämässä hiukan varhennetulle eläkkeelle. Miten sitä osaa olla kun on tottunut että työ elämän sisältö, vaikka viime vuodet onkin jännännyt jokaista päivää, kuinka selviää. Olisi mukava keskustella aiheesta, jos jollakin asia edessä tai tuoreesti takana tai sopeutumisen alla. Miten teillä menee? Mistä löytyvät uudet ihmiskontaktit työkaverien tilalle, voisiko luoda vielä ihka uuden elämän jossakin ihan muualla, onnistuitteko? Itse olen yksin eläjä ja lapsetkin kaukana.Ihan kuin pelottaisi muutos!

12

818

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peilistä

Itsestä se on kiinni. Voi jäädä neljän seinän sisään tai lähteä "ulos".
      Kun eläkkeelle jää, eivät puhelimet soi, kukaan ei kysele vaikka olisi työelämässä ollut kuinka tärkeä asema tahansa. Ihmis-suhteiden menettäminen, jotka ovat syntyneet työelämässä, ovat merkittävä "menetys".
      Mutta, ne voidaan korvata uusilla. On paljon toimintaa, joihon voi osallistua. Kansalaisjärjestöt, seurat, eläläisporukat, uuden opiskelu, matkustelu, kaiken sen tekeminen mitä ei aiemmin ole "kerinnyt" tekemään ym. ym.
      Virkeitä eläkepäiviä aloittajalle.

• 1943

osa-aika eläkkeelle 56-vuotiaana ja työeläkkeelle 63-vuotiaana pari vuotta sitten. Suunnitelmissa oli viettää yhteisiä eläkepäiviä mieheni kanssa, mutta hän kuoli kolme vuotta sitten. Meillä oli etäavioliitto, joten olen tottunut olemaan yksin. Muutin hänen asuntoonsa ja myös lähemmäksi sekä omia että mieheni lähisukulaisia. Siinä on yksi verkosto. Toinen verkosto on hyvät ystävät, joita on muutama. Heitä on kertynyt koko elämän aikana. Viimeisimmät on saatu Eläkeliiton Yhtäkkiä yksin-kursseilta. Eläkeläisenä on enemmän aikaa myös entisille koulu- ja opiskelutovereille. Suunnittelemme täksi vuodeksi kurssitapaamista.
      Ellei mitään tällaista ole, voisit aloittaa esim. paikallisen eläkeläisjärjestön jäsenyydestä. Ellei minulla olisi ollut tätä asuntoa, olisin vaikka ottanut selvää, missä ollaan erittäin aktiivisia ja muuttanut sinne vuokralle. Tosiasiahan on, että ympäri Suomea on melko edullisia vuokra-asuntoja tarjolla. Itse olen myös monen yhdistyksen jäsen ja osallistun toimintaan, retkiin yms. mahdollisuuksien mukaan. Älä pelkää, eläkeläisen olo on meko mukavaa.

• muutos mielessä

on kans tullu mieleen että voisi vaihtaa maisemaa ja asuminen ikisi halvempaa muualla,missä nyt asun,uskaltaako vaihtaa paikkakuntaa jossa ei olis ketään tuttuja?
        Vaikka toisaalta kun tulee itsensä kanssa toimeen on kotona missä vaan.

• Itse jouduin, en päässyt, eläkkeelle jo alle viidenkymmenen(50) ikäisenä työkyvyttämyyden vuoksi.

Kun lääkäri totesi; " Ei voida kuntouttaa työkykyiseksi," se oli kuin ruoskanisku. En aluksi hyväksynyt ajatusta, mutta en myöskään kyennyt entisen kaltaisia työpäiviä tekemään ja uuteen koulutukseen ei edes tarjottu mahdollisuutta.

Kaikkeen tottuu, kuntoutin itseni liikuntakykyiseksi, työkykyiseksikin, ja toimin hetken yrittäjänäkin. Se taas oli leskeyden tuoman yksinäisyyden ja turhautumisen takia minulle kuin vitamiinipistos joka herätti huomaamaan ettei kukaan ole kaikille merkityksetön, eikä elämä eläkeläisenäkään ole toimetonta istumista ja vanhan muistamista kuolemaa odottaen.

Kun kaikki tuntui omassa elinympäristössäni kiertävän samaa kehää ja leskeyteni ympärillä, päätin vaihtaa maisemaa kokeillakseni vieläkö ihminen 66 vuotiaana sopeutuu ihan uuten ympäristöön ja ihmisiin.

Elämäni näiden viime vuosien paras päätös sitten yrittäjyyden lopettamisen.
      Asun vuokralla, teen vapaaehtoistyötäkin kun on tarvetta, harrastan kaikkea mikä kiinnostaa ja kaikissa päivissä on kuin uusi sädekehä. Olen tärkeä läheisilleni, he minulle, ja ystäväpiiri kasvaa ympärilleni vain omaan persoonallisuuteni rakentuen, ei enää siihen; " Voi kun se oli ikävä tapaus, no kuinka olet pärjännyt, eikö sinulla vieläkään ole uutta miestä, yms"

Nyt elän juuri minuna, en jonkun leskenä joka on aina vain säälittävä ja onneton, eli jonka ei tavallaan annettu elää uutta elämää, omaa elämää miehen kuoleman jälkeen.
      Tuli tunne kuin monet tuttavat vain säälivät minua, ja halusin kasvaa ulos muistoista.

Nyt, uudelleen eläkeläisen päiviin opetelleena uskallan sanoa, etsi päiviisi sisältöä, harrasta, mene vaikka lenkille ja kohtaa uusia ihmisiä työtovereiden asemasta.
      Aloita joku ihan uusi harrastus jo ennen eläkkeelle jäämistäsi, silloin et putoa tyhjään säkkiin.

• kuukautta jo

vanhuuseläkkeellä. Ja tätä et kuitenkaan usko, mutta näin on: Melkeinpä kiireempää kuin töissä. On kertynyt kaiken maailman pikkupuuhaa huusholliin hengessä "teenpä sitten kun eläkkeellä on aikaa". Ja kertynyt on. Ei ole aika käynyt pitkäksi.

Ihmiskontakteja jää pois, mutta uusia tulee tilalle meistä toisista saman elämäntilanteen "lajitovereista".

Harrastelemaankin ehtii eli saa elää ihan vain omaa elämäänsä. Ja vielä hullunpaa: Sinkku-vaarina piti mennä vielä tällä iällä rakastumaankin sinkku-mummeliin! Tätä kohtaloa saat pelätä, älä muuta. Hauskaa tämä eläkkeellä olokin voi olla, jos terveys edes jonkinlaisessa reilassa.

Tervetuloa vain aikuisten joukkoon!

• muutos mielessä

välillä mättää kun tässä iässä jää yksin elämään niin säälitellään vaikka olisi itse valinnut sinkkuna elämisen ja ei kerta kaikkiaan jaksa kuulla kun ollaan mistä tyrkyttämässä,eli miksi ei ole miestä?
        Ihan kun ei nainen osaisi elää ilman miestä?
        Kyllä miehen saa jos siihen on valmis,mutta eipä ole vielä kiirettä ollut kun entiset muistot on mielessä.
        Oikeastaan ei kannattas välittää mitään muiden jutuista vaan elää kun itselle parhaaksi sopii!
        Tsemppiä!

• Jos ihminen on suurimman osan aikuisiästään viettänyt samassa työpaikassa ja pahimmoillaan vielä jossain virastossa niin ymmärrän kyllä lievän paniikin.

Kyllä kai siihen temppuja tarvitaan.

Itse löysin peilistä asennoitumisohjeen työntekoon 33-vuotisena.
      Asetin oman terveyden ja ihmissuhteet mielestäni oikeaan järjestykseen.

Oli helppo himmennellä askarointia 50 vaiheessa.
      Se oli valmentautumista täysjoutilaan elämään.

Eläkeläisten todistelemia kiireitä en ole koskaan ymmärtänyt!
      Kyse on omasta hölmöydestä tai oman turhautumisen tiedostamattomasta torjunnasta?

"Siirtolaisvuosien" jälkeen on ollut aikaa elinkumppanille.
      Aikaa yhdistystoiminnalle.
      Aikaa matkustelulle.
      Aikaa kunnon ja terveyden ylläpidolle.

Noista ympyröistä on myös löytynyt luonnollisella tavalla uusia ihmissuhteita.
      Salituttavat ovat kahta poikkeusta lukuunottamatta nuorempia.
      Muutamien vanhojen työkavereiden kanssa pidämme myös yhteyttä.

Matkoilla, varsinkin risteilyillä ja kiertomatkoilla, tutustuu uusiin ihmisiin.
      Muutamaan harvaan pidämme yhteyttä myöhemminkin.

Itävalta - Unkari suunnalla käymme nyt ajan kanssa moikkaamassa aikanaan perheen automatkoilla syntyneitä tuttavia.
      Osa on jo poistunut muonavahvuudesta.

Onneksi tuo pitkäaikainen elinkumppani on tuhisemassa tuossa vieressä.
      Lukuun ottamatta hänen omia, tyttöjen reisujaan.
      Silloin ovat aamut kolkkoja. Hiljainen makuuhuone.

Yksi jäämistä en halua ajatellakaan vaikka sekin mahdollisuus tietenkin on olemassa.
      Jos niin tapahtuu niin eletään sitten tilanteen mukaan.

Minä olin aktiiviaikana hyvin levoton.
      Valtakunnan, paikkakuntien ja työpaikkojen vaihtoja.
      Myös perheen kanssa.
      Siinä sivussa kai oppi ottamaan kaikki muutokset ja uhkiltakin näyttävät asiat MAHDOLLISUUKSINA!
      Tuosta nyt ei kyllä ole toiselle apua!

Ajattele kuiten tuon uuden tilanteen antamia mahdollisuuksi!

On asioita joihin voi vaikuttaa ja niitä joihin ei voi.
      Ei ole syytä uhrata aikaa ja energiaa viimemainittujen pohtimiseen!

• muutaman kk:n eläkeläinen

Hyvältä tuntui lukea tuo LL:n analyysi. Toivottavasti monelle eläkeläiselle on yhtä hyvät mahdollisuudet aloittaa elämän tämä vaihe.
        Itse vähän aikaa vapaana olleena en vielä ehkä ymmärrä koko totuutta, mutta ainakin nyt vielä olen hyvin onnellinen, kun ei tarvitse kelloon katsoen elää. Mukava illalla lukea myöhään ja nautiskella ajatuksella, ettei tarvitse aamulla aikaisin nousta. Sekin, kun saa itse järjestellä päivät menot ja aikataulut ilman kiirettä on ollut mieluista. Monia menoja, joita työssä ollessa joutui lykkäämään, saa nyt toteuttaa.
        Kaiken kaikkiaan voin kertoa, että ei valittamista!

• muutaman kk:n eläkeläinen kirjoitti:

Hyvältä tuntui lukea tuo LL:n analyysi. Toivottavasti monelle eläkeläiselle on yhtä hyvät mahdollisuudet aloittaa elämän tämä vaihe.
        Itse vähän aikaa vapaana olleena en vielä ehkä ymmärrä koko totuutta, mutta ainakin nyt vielä olen hyvin onnellinen, kun ei tarvitse kelloon katsoen elää. Mukava illalla lukea myöhään ja nautiskella ajatuksella, ettei tarvitse aamulla aikaisin nousta. Sekin, kun saa itse järjestellä päivät menot ja aikataulut ilman kiirettä on ollut mieluista. Monia menoja, joita työssä ollessa joutui lykkäämään, saa nyt toteuttaa.
        Kaiken kaikkiaan voin kertoa, että ei valittamista!

Ensinnäkin kiitos myönteisestä palautteestasi!

Jos kehuinkin kaikkiin uhkiin sisältyvän mahdollisuuksia niin täytyy tunnustaa että myös mahdollisuuksiin sisältyy uhkia.

Minun kohdallani se uhka oli alkoholisoituminen.
        Jäädessäni kokonaan pois töistä alkoi luisuminen.
        Muutaman kuukauden jälkeen täytyi ottaa itseäni niskata kiinni ja kotona ollessa vaihtaa tissuttelu kuntosaliin.

Reisussa minulla on aina ollut tolkku mukana.

Ei niin hyvää ettei jotain uhkaakin!

Tämä nyt tietenkin luhistaa antamani hohdokkaan kuvan.
        Sorry!

• puolivuotta

vasta nauttinut työnhedelmistä, ei ole työkaverit kaikki vielä unohtuneet samoja
      harrastuksia on edelleenkin, ja omat siihen lisäksi.
      Aika kuluu kyllä ei mitään ongelmia

• eläkkeellä 1 kk

Ei huolta -nähdäkseni 1 kk eläkkeellä ja ihana kun ei tarvi ajatella illalla et moneltako täytyy herätä.Nyt voi tehdä niitä asioita jotka jäivät ennen työn alle. Voit osallistua mieltymyksesi mukaan kurssitoimintaan ja vapaehtoistoimintaan.Omalla paikkakunnallani toimii SPR tosi touhukkaasti ja sinne otetaan uudet jäsenet lämmöllä vastaan ja tuttuja tulee.
      Oma aikani kuluu vielä entisiä siirrettyjä askareita tehdessä.Hieno olotila tsemppiä.

• we47

Itselläni on ensimmäinen päivä "työttömänä"ja
      tuntuu että elämä on alkanut uudestaan.
      Tein pyyteettömästi töitä melkein kellon ympäri
      viimeiset reilut kymmenen vuotta ja nyt tosiaan
      tuntuu hyvältä kun voi suunnitella elämää ja mene-
      misiä aivan uudella tavalla.Matkustella arkipäivinä
      halvoilla matkoilla ja tekemistä tuntuu olevan
      ihan sen verran kun tehdä viitsii. Kyllä sitä elä-
      mää on eläkeiän ja työttömyyden jälkeenkin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8630
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2459
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      27
      2281
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      38
      2092
    5. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1768
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1747
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1470
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1167
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      6
      1043
    10. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1015
    Aihe