Apua ruokintaan liittyvään ongelmaan!!!

Epävarma hoitaja

Apua!

Olen hoitamassa tuttavani ponia ja hevosta. Ruokinnassa on ilmennyt ongelma johon tarvitsisin pikaista neuvoa! (aihe saattaisi kuulua myös johonkin käyttäytymis topiciin, any way..)

Eläimet ruokin niiden yhteisessä aitauksessa. Poni on ahmatti, sille täytyy antaa ämpäristä pavut ensin. Kun olen antamassa ponin ruokinnan jälkeen hevoselle pavut, tunkee poni väkisin ämpärille ja hevonen nostelee takajalkojaan uhkaavasti ponia ja samalla minua kohti, ponin riimusta kun on pidettävä kiinni ettei se tunge hevosen ämpärille, joka on minun toisessa kädessäni. Samalla poni yrittää päästä irti otteestani ja (ehkä) purra minua jalkaan! Mutkikasta siis!

Miten saan ponin parhaiten pidettyä poissa tieltä kun annan hevoselle pavut?? En haluaisi saada kaviosta.

Saattaisiko ponin puremisyrityksille ja hermostumiselle olla syynä se että otin tänään epähuomiossa riimusta kiinni ponin OIKELTA puolelta, enkä vasemmalta niin kuin pitäisi?

Poni ja hevonen ovat minulle täysin vieraat, tänään vasta tutustuin niihin melkein huonosti käyvällä ruokintareissulla. En ole mikää mestari hevosten kanssa eikä kokemusta ole paljoa. En haluaisi saada itselleni aikaan pelkoa hevosia kohtaan!

Auttakaa pian!

2

548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • agrologi

      Kaiken kaikkiaan tilanteessa on kyse kunnioituksesta (tai sen puutteesta). Ruokintatilanteet ovat yleensä vaikeimpia sosiaalisia tilanteita hevosille ja lauman arvojärjestyskiistat kärjistyvät niissä usein.

      Hevoslaumassa ylimmät yksilöt valitsevat missä ruokailevat (alemmat väistävät ylempiään). Tietyissä tilanteissa ylempiarvoinen voi hyväksyä alemman syömään samalle ruoka-astialle (tai laitumella mutustelemaan samaa ruohotupsua) ystävyyden eleenä, kunhan alempiarvoinen muistaa koko ajan osoittaa alemmmuttaan elekielellä. Toisaalta maittava ravinto on hevosten mielestä niin arvokas asia, että sen takia kannattaa jo vähän uhitella laumassa itseään vain vähän ylempänä oleville, joska toinen ei huomaisikaan rehunvarkautta tai antaisi periksi arvojärjestyksessä.

      Ponin mielestä hevosen eväät on uhittelun arvoisia kun vastaavasti hevonen pitää rehuja ominaan, ja uhittelee näin sinulle ja ponille. Poni ei myöskään tunne vielä sinua ja asemaasi laumassa joten päätti testata asian, yrittämällä näykätä sinua ja päästä näin hevosen eväisiin käsiksi.

      Ruokinta tilanteissa sinun kannattaa nyt alkuaikoina varmistaa ensin oma turvallisuutesi ja selvitellä arvovaltariidat muissa tilanteissa. Hevosen uhkaavaksi tarkoitettu kevyt potku tai näykkäys saattaa aiheuttaa meille "herkkähipiäisille" ihmisille lääkärin voitoa vaativia vammoja.

      Mahdollisuuksia turvalliseen ruokintaan:
      1. Laita ponille riimu ja naru ja taluta se ulos tarhasta ja portti kiinni. Sujauta sen jälkeen hevosen rehuannos tarhaan aidan ali ja anna ponin syödä omansa tarhan ulkopuolella. Kun molemmat on syöneet palauta poni tarhaan.

      2. Sama kuin äsken, mutta jätä poni tarhaan ja ota hevonen syömään aidan ulkopuolelle. Vinkkinä vie rehuannokset odottamaan vähän kauemmaksi portista aidan lähelle niin se hevonen jota et ota kiinni ei tule pyörimään portille.

      3. Laita molemmat kiinni aitaan (päitset riimunaru) ja anna sen jälkeen molemmille annoksensa. Irrota molemaat vasta kun kumpikin on syönyt.

      4. Vie toinen tai molemmat talliin syömään.

      5. Helpoin, mutta myös riskialtein keino. Laita molempien hevosten eväät aidan viereen hevoste ulottumittumiin, mutta helposti saataville. Laita ponille päitset ja riimunnaru (helpompi taluttaa narun kanssa, vaikka vähän venkuloisikin). Ota hevosen rehuannos aidan ali ja anna hevosen jäädä syömään. Taluta poni aidan viereen sille kohti missä sen annos on (vähintään 10m päähän hevosesta) ja nappaa annos ponille syötäväksi. Kun molemmat on syöneet päästä poni irti. Tässä riskinä on, että hevonen saa syötyä ensin ja ei kunnoita sinua niin paljon, että malttaisi pysyä pois sinun ja ponin eväiltä, vaan tulee hätistelemään teitä pois ja että et saa ponia pideltyä, kun se omat eväät syötyään haluaa lähteä uhittelemaan hevoselle.

      6. Turvallinen tapa ihmisen kannalta, jos molemmat saa samaa rehua suunnilleen saman määrän. Laita toinen rehuannos tarhan aidan alta hevosen ja ponin saataville juokse aidan viertä n.10m laita toinenkin annos mahdollisimman nopeasti hevosten saataville. Anna hevosten ratkaista itse kumpi syö kummallakin astialla.

      Sillä kummalta puolen käsittelit ponia ei ole merkitystä kunnioitus asioissa. Toki hevonen jota on aina käsitelty vain toiselta puolleta saattaa olla hiukan hämmentynyt "väärän puolen otteista", mutta tämä ei näy uhitteluna vaan hölmistyneenä ilmeenä ja pään kääntelynä, kun poni (tai hevonen) yrittää selvvittää mitä ihmisellä on mielessä.

    • idealisti...

      Entä jos syöttäisit molemmat yhtä aikaa? Toinen ämpäri toisessa kädessä ja toinen toisessa. Kummatkin syövät yhtä aikaa eivätkä tunge toisten ämpäreille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11241
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3133
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2984
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2177
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1938
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1785
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1754
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    9. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1738
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe