Sivarit, totaalit, Cee:t ja tyhjä uho....

Cargo

Kaikki nämä 'miehet', jotka uskottelee muille ampuvansa omia jos joutuu rintamalle, ovat todellisuudessa heikkoitsetuntoisia pelkureita. Tämä yleinen sit-mä-tapan-kaikki-fraasi on luonnollinen defenssimekanismi, kun halutaan sulkea jokin mieltä kalvava asia pois.

Eli seuraavan kerran kun tapaatte armeijaa käymättömän miehen, joka käyttää tätä kyseistä lausahdusta, niin älkää nähkö häntä kateellisena ressukkana joka pyrkii pönkittämään minäkuvaansa tajuttuaan pettäneensä muiden ja usein myös itsensäkin odotukset. Vaan nähkää heidät uhreina, joille se on yksi tapa purkautua ja rakentaa omaa suojamuuria todellisuudelta. He siis pelkäävät ja tuntevat turhautuneisuutta syvällä sisimmässään ja sen vuoksi hyökkäävät verbaalisesti, kuin liekaan sidottu koira.

Myös jotkut armeijan käyneetkin miehet turvautuvat tähän kieltomekanismiin. Syy löytyy usein jo lapsuusajalta, jolloin itsetunnon perusta valetaan. Näillä henkilöillä on monasti ongelmia useilla elämän osa-alueilla, eikä vähiten oman itsensä kanssa.


HAVAINNOIKAA LÄHIPIIRIÄNNE! Etenkin kusettamalla C-paperit saaneet purkavat omaa pelkoaan ja syyllisyydentunnettaan tällä retoriikalla. Mutta muistakaa kun tarkkailette heitä: he ovat sisäisessä ristiriidassa eläviä uhreja, mutta heistäkin huolehditaan, oli yhteiskunnan tila mikä tahansa.

18

756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä vertaus

      Voi tuo väittämäsi tai pykologiseerauksesi hyvinkin pitää paikkansa ehkä monienkin osalta. Tämä onkin itse asiassa tärkeä kysymys. Todennäköisesti tällainen on juuri, niin kuin annoit ymmärtääkkin, jotain heijastumaa tuosta yhtäällä olevasta totaltaarisestakin armejallisuudesta ja tietyn laisesta armeijauhostakin.
      Mutta miksi näin pitää olla. Ketä tai mitä tällainen asiaintila oikeastaan palvelee tai hyödyttää.
      Kun käsittääkseni suuri osa sivariin hakeutuvista ei ole yksin huonosti motivoituneita asepalvelukseen, vaan myös huonosti sellaiseen soveltuviakin. B ja C miesten tilanne on se että heillä on yleensä jotain sairauksia tai vammoja, tai sitten he muuten eivät ole sopivia fyisikaltaankaan eikä aina edes kelvollisiakaan koulutukseen ja palvelukseen.
      Kaikista miehistä ei kai ikinä ole ollut eikä tule olemaan sotilaiksi, varmaan vielä useammasta ei hyviksi sotilaiksi. Lisäksi ns. terveetkin miehet ovat fysikaltaan kovin erilaisia(painonnostajatyypistä maratoonariin), mikä varmasti vaikeuttaa koulutusohjelmienkin tekoa. Näin ollen miksi pitää nykyoloissa asevelvollisuutta, kun vapaaehtoisiakin meillä varmasti riittä niin että niistä on varaa vielä karsiakkin. Jos armejalle tulee rekrytointiongelmia, niin sitten vaan lisätään ammattilaisten määrää ja voi sitä vielä jonkun drafti- systeeminkin ottaa käyttöön jos tarve on.

    • totta, mutta

      se että väität että KAIKKI omien ampumisella uhkailevat ovat vain jotain heikkoitsetuntoisia pelkureita, ei pidä paikkaansa. Kyllä sieltä joku P-E Auvinen aina löytyy jolla päättäväisyys ja rohkeus riittää myös lupausten toteuttamiseen.

      Maailman sivu on ollut miehiä jotka ovat taistelleet "viimeiseen mieheen", eli kuolemaansa saakka joidenkin pimpelipompeli-ideologioiden vuoksi, joten ei ole mitenkään kaukaa haettua että "rintamalle tai kuolemanrangaistus karkuruudesta"-umpikujaan ajettu kaveri taistelisi "viimeiseen mieheen" myös oman henkilökohtaisen vapautensa ja elämänkatsomuksensa vuoksi.

      Jotkut purkavat pelkojaan uhkailulla, toiset purkavat niitä häiriköimällä keskustelupalstoilla.

    • anonyymi

      Toi on just niin totta. Yksikin kaveri sain c:n paperit jostain allergiasta, joka sitä oli joskus pikkumuksuna vaivannu. Eka se tuuletti vitusti miten sen ei tartte käydä inttiä, mutta nytte ku muut on armeijan käyny nii sitä on tainnu ruveta vähä kaduttaan/vituttaa koko homma. Seki kans sanoo, että jos hänet laitetaan väkisin sotaan, niin ampuu heti kaikkia. Varmaan aika monen kohdalla toi johtuu siittä, ku joku asia on aina muistuttanu ettei armeijaa oo käytynä ja se rupee vituttaan.
      Mutta joo, kyä taitaa se pelko/katkeruus ton aiheuttaa. Moni vapautettu pelaa kyä räiskintäpelejä, mutta armeijasta puhuminen ärsyttää paljo.

      • paska tulkinta

        "sitä on tainnu ruveta vähä kaduttaan/vituttaa koko homma"

        Tai sitten sitä vituttaa kaikenmaailman latvakakkoset jotka sönkkää vaan armeijajuttujaan päivät pitkät. Kyllä sinuakin varmaan rupeaisi pitemmän päälle kyrsimään jos tuttusi puhuisivat läsnäollessasi vain koko ajan jostain postimerkkeilystä tai jostain vastaavasta jutusta joka ei kiinnosta sinua paskan vertaa. Ja sitten jos tulisivat vielä toistuvasti tenttaamaan sinua aiheesta tyyliin "niin sullahan ei ole niitä postimerkkejä ollenkaan, koskas meinaat hankkia?" - kyllä siinä varmaan alkaisi vähitellen painekattilassa paukkumaan, vaikka et yhtään postimerkkejä pelkäisikään etkä katuisi ollenkaan sitä ettet niitä omista.


      • Tietää_
        paska tulkinta kirjoitti:

        "sitä on tainnu ruveta vähä kaduttaan/vituttaa koko homma"

        Tai sitten sitä vituttaa kaikenmaailman latvakakkoset jotka sönkkää vaan armeijajuttujaan päivät pitkät. Kyllä sinuakin varmaan rupeaisi pitemmän päälle kyrsimään jos tuttusi puhuisivat läsnäollessasi vain koko ajan jostain postimerkkeilystä tai jostain vastaavasta jutusta joka ei kiinnosta sinua paskan vertaa. Ja sitten jos tulisivat vielä toistuvasti tenttaamaan sinua aiheesta tyyliin "niin sullahan ei ole niitä postimerkkejä ollenkaan, koskas meinaat hankkia?" - kyllä siinä varmaan alkaisi vähitellen painekattilassa paukkumaan, vaikka et yhtään postimerkkejä pelkäisikään etkä katuisi ollenkaan sitä ettet niitä omista.

        Tainnu paskahousulta jäädä miestenkoulu väliin... :)


    • Musta pieru

      uhkaavat siis tehdä saman kuin Jokelan koulusurmaaja, ammuskella omia päättömästi. Sivaria pitäisi siis kohdella samoin kuin sitä mikä-vittu-sen-nimi-taas-olikaan...

    • Cargo

      Jopas nyt! Taisinkin osua liiankin oikeaan kun koko apinalauma loistaa poissaolollaan tästä ketjusta!

      Oikeastaan minua harmittaa olla jatkuvasti oikeassa, oli sitten kyse moraalisesta hyvyydestä tai nuorison rappiotilasta...

      "Vaikenivat kaikki" -Vergilius

    • Sivarimajuri

      "Kaikki nämä 'miehet', jotka uskottelee muille ampuvansa omia jos joutuu rintamalle, ovat todellisuudessa heikkoitsetuntoisia pelkureita."

      Minä ainakin aion ampua omiani. Syy siihen ei ole se , että haluan heitä tappaa vaan syy on siinä että pyrin pääsemään mahdollisimman kauas Suomesta. Jos minua joku yrittää estää niin pyrin tappamaan heidät kaikki pois tieltäni. Pääsen niin pitkälle kuin pääsen, mutta ainakin yritän tehdä jotain enkä jää kuolemaan tänne kuin koirat. Kuten olen aiemminkin sanonut elämä itsessään on minulle kaikkein tärkeitä eikä yksinkertaisesti kukaan sano minulle miten minä omani elän. Ja luonnollisesti kun elämä on minulle tärkeää niin sitä varjelen loppuun asti. Jos se vaatii omien tappamista niin sen teen ja siihen varmasti pystyn.

      "He siis pelkäävät ja tuntevat turhautuneisuutta syvällä sisimmässään ja sen vuoksi hyökkäävät verbaalisesti, kuin liekaan sidottu koira."

      Itseasiassa minua ei kiinnosta lainkaan hyökätä intissä olevia tai sen käynneitä kohtaan tässä asiassa. Minulle on ihan sama suorittavatko he palveluksensa intissä, sivarissa vai vankilassa. Itseasiassa minua ei kovin paljoa kiinnosta puhua koko asiasta, koska aina sitä joutuu omia tarkoitusperiään selittelemään. Selittely johtuu siitä että kun usein suomalaiset pitävät sivareita jotenkin luusereina ja luovuttajina, koska eivät ole oikeasti ajatellut asiaa. En tietenkään halua että kukaan ajattelee minua virheellisesti luuserina, vaan silloin minä yleensä selitän asian heille jonka jälkeen he kyllä sen usein ymmärtävät.

      Olipas taas ajattelematonta tekstiä sinulta Cargo. Vieläpä nostit ihan vapaaehtoisesti tällaisen oksennuksen arvosteltavaksi. Sinä olet rampannut täällä palstalla vuodesta toiseen haukkumassa sivareita siitä yksinkertaisesta syystä, että olet itse niin äärettömän surkea että tarvitset jonkun "alemman" kastin johon voit purkaa pahaa oloasi. Tai sitten olet yksinkertaisesti hullu. Olen yleensä järjestään jättänyt kommenttisi huomioimatta, mutta ajattelinpa tällä kertaa kuitenkin vastata.

    • hhhhhg

      gggg

    • lsänmaallinen

      Jälleen asiallinen kirjoitus cargolta! Näitä lisää!

    • c-paperit

      Itse en päässyt armeijaan heikon näön vuoksi. Jälkeenpäin mietittynä se ei haittaa yhtään. Eipä olisi juurikaan kiinnostanut koko touhu. Aikaa jäi opiskeluun ja työhön.

    • c-paprutmäärätty

      Kiva lukea aina näitä Sivari ja c-paperi keskusteluja. Aina sama haukkuminen vaikka kuinka ihmiset yrittää puhua järkeä. Joidenkin kohalla mielenterveysongelmat ovat sen verta pahat, että tollanen kokemus saattaisi pahentaa ongelmaa. Vaikka päältä päin kyseinen ihminen olisikin normaali ja töihin kykenevä. Huutamisesta saattaa jollain pitkällä aikavälillä vippaamaan päässä. Eikä syynä siihen ole välttämättä se että on auktoriteettiongelma vaan voi myös olla jokin lapsuuden trauma tai jokin muu traumaattinen kokemus. Ärsyttää kyllä niin paljo aina nää c-papereita haukkuvat. Ja samaan aikaan surettaa kuinka pieni ajatusmaailma näillä on. Huomaa ainakin tekstistä että äly ei riitä ajattelemaan muita ihmisiä kyllä ollenkaan. Onhan se c-papereiden hankinta vääristä syistä epäreilua kyllä niitä kohtaa joilla oikeasti on jokin ongelma, mutta ei tarvitse syylistää kaikkia c-papereita omaavia. Samoja ihmisiä me kaikki ollaan oli a,b, c tai e paperit.

      • c-paprutmäärätty

        Ja lisäs vielä, että tuo huutaminen oli esimerkki. Monia muitakin juttuja voi olla,


    • naapurin setä

      Kyllä se todellinen syy aina paistaa läpi, vaikka millaisia meriselityksiä suoltaisi sukulaisille ja kavereille...

    • karri1

      Ei sivareilla ole kunnon perusteluita. Voi jutella ihan kaikesta maailman rauhasta mutta minä en usko. Reippaasti riviin vaan, eikä mitään pulinoita.

      • sivariin vaan

        Eipä ole kenelläkään antaa mitään kunnon perusteluja sinne armeijaan menemiseenkään. Suomen valtio tarjoaa kaksi vaihtoehtoa palveluksen suorittamiseen, ja minähän valitsen sen joka minua enemmän hyödyttää.


    • Kustaa2rakuunanjälke

      Jos kerran tappamaan ruvetaan, niin se on ihan sama ketä tapetaan. Jos tappaa yhden, niin samantien voi tappaa tuhansia.

    • rthrthrh

      Kiitos. Antakaa mule rynkky sotatilan aikana, niin ammun mahdollisimman monta omaa sotilasta, poliisia ja paskamahapoliitikkoa. Kusen vielä ruumiiden päälle.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3299
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1331
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1116
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      15
      1062
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      989
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe