Miksen saa sairauskuluvakuutusta?

Häkeltynyt

Onko muita, jotka eivät ole saaneet sairauskuluvakuutusta? Hain OP:ltä sellaista, kirjasin terveysselvitykseen tunnollisesti ne n. seitsemän lääkärikäyntiä, jotka minulla on ollut viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana(normaaleihin raskauksiin liittyvät tarkastukset ym. tavanomaista) , ja nyt tuli tieto, että en saa vakuutusta koska "terveydentilastanne saamiemme tietojen perusteella vakuutustapahtuman todennäköisyys on huomattava normaaliin nähden". Olen täysin ymmälläni.

9

4313

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos tahdot vastauksen tai hyvän veikkauksen niin selvitä vähän lisää. Onko astmaa, diabetes, sydän tai verenkierron ongelmia, jatkuvaa lääkitystä vaativaa sairautta. Sairauskulu on niin kallis vakuutus, joten siihen tulee helpolla rajoitus tai sitä ei myönnetä ollenkaan. Kokeile toista vakuutusyhtiötä. Myöntämisperusteet eivät ole identtiset ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.

• p ä i v ä p e r h o n e n

Kaikki henkivakuutusyhtöiden rajoitukset ja hylkäykset ja mahdolliset maksunkorotukset kirjataan kaikkien henkiyhtiöiden osakasyhtiöön RETRO:on.

Henkivakuutusyhtiöt tarkistavat kaikkien henkivakuutusta hakeneiden terveystiedot ennen myöntöä Retrosta. Jos joku toinen yhtiö on rajoittanut ehtoja tai tehnyt hylyn sitoo sama kohtalo kaikkia yhtiöitä.

http://www.retro.fi/

• eri asia
        p ä i v ä p e r h o n e n kirjoitti:

Kaikki henkivakuutusyhtöiden rajoitukset ja hylkäykset ja mahdolliset maksunkorotukset kirjataan kaikkien henkiyhtiöiden osakasyhtiöön RETRO:on.

Henkivakuutusyhtiöt tarkistavat kaikkien henkivakuutusta hakeneiden terveystiedot ennen myöntöä Retrosta. Jos joku toinen yhtiö on rajoittanut ehtoja tai tehnyt hylyn sitoo sama kohtalo kaikkia yhtiöitä.

Niin, mutta vahinkovakuutusyhtiöillä ei ole mitään identtistä rekisteriä. Esim. minä olen saanut yhdestä vahinkovakuutusyhtiöstä vakuutuksen siten, että sairaus joka eväsi kaikissa muissa yhtiöissä koko vakuutuksen myöntämisen, aiheutti vain rajausehdon. Vahinkovakuutusyhtiöillä on vaan useimmiten se mutta, että monesti joutuu siirtämään kotivakuutuksensakin samaan yhtiöön tai että sairauskuluvakuutus on huomattavasti kalliimpi, mikäli kotivakuutus ei ole samassa yhtiössä.

Henkivakuutusyhtiöiden kohdalla taas on tosiaankin niin, että niillä on tuo yhteinen osakasyhtiö RETRO.

• Edellinen
        eri asia kirjoitti:

Niin, mutta vahinkovakuutusyhtiöillä ei ole mitään identtistä rekisteriä. Esim. minä olen saanut yhdestä vahinkovakuutusyhtiöstä vakuutuksen siten, että sairaus joka eväsi kaikissa muissa yhtiöissä koko vakuutuksen myöntämisen, aiheutti vain rajausehdon. Vahinkovakuutusyhtiöillä on vaan useimmiten se mutta, että monesti joutuu siirtämään kotivakuutuksensakin samaan yhtiöön tai että sairauskuluvakuutus on huomattavasti kalliimpi, mikäli kotivakuutus ei ole samassa yhtiössä.

Henkivakuutusyhtiöiden kohdalla taas on tosiaankin niin, että niillä on tuo yhteinen osakasyhtiö RETRO.

Niin ja sitten vielä siitä, että vakuutuksen myöntäneelle yhtiölle lähetin tismalleen samat lääkärinlausunnot ja hoitokertomukset kuin kokonaan vakuutuksensaamisen evänneisiinkin yhtiöihin. Eli eri yhtiöillä on siis erilainen vastuunvalintasysteemi. Ja rajoitusehtojenkin suhteen on eroavuuksia eri yhtiöiden välillä. Jotkut yhtiöt pistävät pysyväksi rajausehdoksi sellaisen sairauden hoidon, mistä toinen yhtiö laittaisi vain määräaikaisen rajausehdon, ja määräaikaisten rajausehtojenkin kestoaika vaihtelee yhtiöittäin. Näin siis vahinkovakuutusyhtiöissä.

• a107
        Edellinen kirjoitti:

Niin ja sitten vielä siitä, että vakuutuksen myöntäneelle yhtiölle lähetin tismalleen samat lääkärinlausunnot ja hoitokertomukset kuin kokonaan vakuutuksensaamisen evänneisiinkin yhtiöihin. Eli eri yhtiöillä on siis erilainen vastuunvalintasysteemi. Ja rajoitusehtojenkin suhteen on eroavuuksia eri yhtiöiden välillä. Jotkut yhtiöt pistävät pysyväksi rajausehdoksi sellaisen sairauden hoidon, mistä toinen yhtiö laittaisi vain määräaikaisen rajausehdon, ja määräaikaisten rajausehtojenkin kestoaika vaihtelee yhtiöittäin. Näin siis vahinkovakuutusyhtiöissä.

Viime kesänä sairauskuluvakuutusta ottaessani merkitsin rehellisesti selvityskaavakkeeseen, että pitkä lääkekuuri akneen oli juuri päättynyt ja että syön miestyyppiseen kaljuuntumiseen Gefinaa.

Tuloksena oli rajaus, jossa kaikki ihon sairaudet rajattiin vakuutuksen ulkopuolelle. Ihmettelin asiaa, syyksi arvioitiin milloin erehdystä milloin tietojärjestelmävikaa. Yhtiö pyysi lähettämään lääkärin tekemän sairauskertomuksen. Lähetin sen, mikään ei kuitenkaan muuttunut ja rajaus pysyi.

Kysyin asiasta Kuluttajien vakuutustoimistosta. Heidän mukaansa yhtiöillä on oikeus päättää vakuutustensa rajauksista. Pikkuisen rajuna tuota rajausta toki pidettiin. Sain neuvon tiedustella vakuutusta muiltakin yhtiöiltä. Näin teinkin ja nopeasti sain vastauksena yhdeltä yhtiöltä tiedon, että heillä rajataan ainoastaan akne ja miestyyppinen kaljuuntuminen vakuutuksen ulkopuolelle. Näin vakuutusyhtiö vaihtui myös muiden vakuutusten osalta!

Eniten omalla kohdallani hämmästytti selitysten horjuvuus. Miksi ei alusta alkaen myönnetty, että tällainen rajaus on yhtiön tapa vaan kierreltiin ja kaarreltiin.

Rohkeasti siis kysymään tarjousta useasta yhtiöstä!

• erilaisia kokemuksia
        a107 kirjoitti:

Viime kesänä sairauskuluvakuutusta ottaessani merkitsin rehellisesti selvityskaavakkeeseen, että pitkä lääkekuuri akneen oli juuri päättynyt ja että syön miestyyppiseen kaljuuntumiseen Gefinaa.

Tuloksena oli rajaus, jossa kaikki ihon sairaudet rajattiin vakuutuksen ulkopuolelle. Ihmettelin asiaa, syyksi arvioitiin milloin erehdystä milloin tietojärjestelmävikaa. Yhtiö pyysi lähettämään lääkärin tekemän sairauskertomuksen. Lähetin sen, mikään ei kuitenkaan muuttunut ja rajaus pysyi.

Kysyin asiasta Kuluttajien vakuutustoimistosta. Heidän mukaansa yhtiöillä on oikeus päättää vakuutustensa rajauksista. Pikkuisen rajuna tuota rajausta toki pidettiin. Sain neuvon tiedustella vakuutusta muiltakin yhtiöiltä. Näin teinkin ja nopeasti sain vastauksena yhdeltä yhtiöltä tiedon, että heillä rajataan ainoastaan akne ja miestyyppinen kaljuuntuminen vakuutuksen ulkopuolelle. Näin vakuutusyhtiö vaihtui myös muiden vakuutusten osalta!

Eniten omalla kohdallani hämmästytti selitysten horjuvuus. Miksi ei alusta alkaen myönnetty, että tällainen rajaus on yhtiön tapa vaan kierreltiin ja kaarreltiin.

Rohkeasti siis kysymään tarjousta useasta yhtiöstä!

Ainakaan Pohjantähti ei minulla rajannut aknen takia kaikkia ihosairauksia, ainoastaan juuri aknen. Lisäksi ko. yhtiö oli ainut, joka myönsi minulle sairauskuluvakuutuksen, vaikka minulla on ahdistuneisuushäiriö, johon minulla on lääkitys ja terapia. Sen hoito luonnollisesti rajattiin pois korvauspiiristä, mutta muissa yhtiöissä jo pelkästään hoitoa vaativa mielenterveyongelma viiden viimeisen vuoden sisällä epäsi koko vakuutuksen saamisen.

Lisäksi ko. yhtiö on erityisesti lapsiperheitä ajatellen siinä mielessä paras, että se korvaa myös esim. lapsen maitoallergian kliiniset ravintovalmisteet Kelan korvausten jälkeen, ainoana vakuutusyhtiönä Suomessa. Lisäksi ko. yhtiö ei myöskään rajaa erikseen lasten ja aikuisten vakuutuksia, vaan vakuutus on voimassa aina 65-vuotiaaksi asti, otti sen missä iässä tahansa. Yleensähän lapsena otetut vakuutukset päättyvät keskimäärin 20 vuoden iässä, jolloin jos hakee uutta vakuutusta, voi tulla rajoitusehtoja tai jos on vakavampi sairaus, vakuutusta ei saa ollenkaan. Myös itse korvauskäsittely on Pohjantähdessä sujuvaa.

• vak.alalla.
        p ä i v ä p e r h o n e n kirjoitti:

Yhtiöt voivat käyttää omaa harkintaansa ja myöntää vakuutuksen, vaikka toinen yhtiö ei sitä olisi myöntänytkään.

• lapinmies1961

,että olet riski yhtiöille ja silloin kun voitton tavottelu on maksimaalinen ei anneta vakuutuksia .Olisit iloinen kun et tarvi maksaa huijareille mitään.Käytä se lapsesi hyväksi äläkä uhraa rahojasi nuille petollisille huijareille.

• vastuunvalinnasta

Jos on joku perussairaus (hoitoa vaativa mielenterveyshäiriö, diabetes, korkea verenpaine yms.), se voi jo yksinäänkin estää vakuutuksen saamisen joissakin yhtiöissä, mutta kriteerit eivät toki ole samat kaikilla. On myös yhtiöitä, jotka eivät myönnä vakuutusta silloinkaan, jos on "lieviäkin" sairauksia lukumääräisesti liikaa (tyyliin akne, allerginen nuha, kuukautishäiriöt). Ehdottaisin, että kokeilisit vielä muita yhtiöitä, koska tosiaan myöntökriteerit vaihtelevat yhtiöittäin. Kaikki tämä johtuu vain vakuutusyhtiöiden vastuunvalinnasta, eli että eivät halua riskeerata yhtiönsä toimintaa. Hyvä kirja (itse lainasin kirjastosta kun tympäännyin kielteisiin vakuutuksen myöntöpäätöksiin), on sellainen kuin Vakuutuslääketiede. Siinä selitetään hyvin se, miksi vakuutusyhtiöt toimivat kuten toimivat.

Yleensä ottaen jos on sairastanut jotain muutakin kuin flunssia yms. vastaavia sairauksia, ainakin rajoitusehtoja tulee herkästi. Esim. atooppisesta ihottumasta tai aknestakin tulee jo rajausehto, ei tarvitse olla mitään sen kummoisempaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1588
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1449
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      62
      1288
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1280
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe