Jerusalem = Sodoma

Ilmestyskirja:
11:8 Ja heidän ruumiinsa viruvat sen suuren kaupungin kadulla, jota hengellisesti puhuen kutsutaan Sodomaksi ja Egyptiksi ja jossa myös heidän Herransa ristiinnaulittiin.

Tämä lihallinen Israel ja maallinen Jerusalem on asia, jota ns. sekundasiionilaiset lukevat vain juutalaisen silmäpeitteen läpi eivätkä ymmärrä siinä piilevää mysteeriä, jonka kuitenkin Pyhä Henki voi kirkastaa kristilliselle näkökyvylle ymmärrettäväksi:

Galatalaiskirje:
4:22 Onhan kirjoitettu, että Aabrahamilla oli kaksi poikaa, toinen orjattaresta, toinen vapaasta.
4:23 Mutta orjattaren poika oli syntynyt lihan mukaan, vapaan taas lupauksen voimasta.
4:24 Tämä on kuvannollista puhetta; nämä naiset ovat kaksi liittoa: toinen on Siinain vuorelta, joka synnyttää orjuuteen, ja se on Haagar;
4:25 sillä Haagar on Siinain vuori Arabiassa ja vastaa nykyistä Jerusalemia, joka elää orjuudessa lapsineen.
4:26 Mutta se Jerusalem, joka ylhäällä on, on vapaa, ja se on meidän äitimme.

10

368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huarrat!
    • Baltasar

      Että asialla on ns. hengellisen puolen lisäksi toinenkin fyysinen ja historiallinen puolensa, - siksi Jeesus Kristus kohottaa myös olemaan vannomatta mm. Jerusalemin kautta, sillä se on: SUUREN KUNINKAAN KAUPUNKI. (Matt.5:35)

      Vanhin historiallinen viittaus tähän suureen kuninkaaseen löytyy 1. Moos.14-luvusta. Hebr.7-luku käsittelee aihetta erinomaisen selkeästi ja yhteenliittää: nimen Saalem kautta, Jeesuksen Kristuksen kaltaiseksi kuvatun Suuren Melkisedekin - papin ja kuninkaan - Jerusalemin ikuiseen halintaan. Nimi Saalem on vanhin viitaus Jerusalemin omistajaan, siis sen vanhinpaan tunnettuun 'hallitsijaan' = Jeesukseen Kristukseen. Jerusalem on Suuren Kuninkaan kaupunki: LUE tarkasti Hebr.7:4 ja ota vaari sen antamasta kehotuksesta: huomaa kuinka Suuri on tuo ikuinen Saalemin kuningaspappi!

      • Hän oli vanhan liiton ylipappi. Uuden liiton ylipappi on Jeesus kristus, joka toki tuli papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaisesti mutta jonka veri puhuu parempaa sanomaa kuin karitsain veri.


      • Baltasar
        KTS kirjoitti:

        Hän oli vanhan liiton ylipappi. Uuden liiton ylipappi on Jeesus kristus, joka toki tuli papiksi Melkisedekin järjestyksen mukaisesti mutta jonka veri puhuu parempaa sanomaa kuin karitsain veri.

        Asian ilmaisee selvästi Psalmi 110. Muunlaisille käsityksille ei löydy mitään tukea raamatusta eikä sen ulkopuolisista lähteistä. Aabrahamin siunanneen ja hänet kohdanneen ylipapin pappeus on ollut voimassa aina, samaan tapaan kuin Jeesuksestakin sanotaan: "Hän on sama eilen tänään ja iankaikkisesti". (Hebr.13:8; - kirkkaudessa)

        Melkisedek on lupauksen liiton katoamoton pappi ja kuningas, joskin myös tarkoituksellisesti salattu "vanhan (laki) liiton kansalta". Siksi Mooseskaan ei Hänestä mitään puhunut. Mutta kun aika oli täyttynyt, tämä ainoa tosi Jumalan pappi paljastettiin. Siksi Hebr. 7:4:ssä ei kehoitetaan katsomaan KUINKA SUURI HÄN ON jolle kantaisä Aabraham antoi kymmenykset jne. Ja vielä:

        "täällä kuolevaiset ihmiset ottavat vastaan kymmenyksiä, mutta SIELLÄ SE, JONKA TODISTETAAN ELÄVÄN". (jae.7:8)

        Ps.kukaan ei ole voinut esitää mitään todisteita Psalmi 110 ilmaiseman pappeuden historiallisesta tai maallisesta olemassaolosta, - ikäänkuin jonain vanhanliiton tai -pakanallisena pappeutena tai jonakin lihallisena pappisjärjestelmämä.

        Ihmisen Pojan = Melkisedekin pappeus on pappeutta "kirkkaudessa"; - ei pappeutta katoavaisuudessa, - ja siten myös osoittain Jumalan salaama mysterio, joka paljastettiin kun Ihmisen Poika annettiin syntisten käsiin, iankaikkisen sovituksen aikaansaamiseksi. Siitä juuri puhuu Hebrealaiskirje ja sen sanoma joka on tarkoitettu hengellisille aikuisille.

        Melkisedek/Ihmisen Poika on apokalyptinen hahmo. Hän otti vastaan kymmenykset Aabrahamilta "SIELLÄ" - eli ei TÄÄLLÄ missä katoavaiset ihmset ottavat vastaan kymmenyksiä, vaan katoamattomuusessa. Aabrahamin Jumala ja Hänen pappinsa toimivat kuolemattomien keskuudessa, siunaten heitä katoamattomuudessa. Siksi Hänen nimensä on Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, jonka ilmestymisen myötä kuolema ilmoitetaan kukistetuksi - Hänen tuntemisessaan.

        Lisäksi apokalyptisen Ihmisen Pojan tunsi Hanok/Eenok, jonka nimeä kantavissa kirjoissa asia myös ilmaistaan "apokalypseos" (ilman peitettä). Hanok Aadamista seitsemäs, joka oli ensimmäinen joka tunsi Ihmisen ja hänet "otettiin pois näkemättä kuolemaa".


      • Baltasar
        Baltasar kirjoitti:

        Asian ilmaisee selvästi Psalmi 110. Muunlaisille käsityksille ei löydy mitään tukea raamatusta eikä sen ulkopuolisista lähteistä. Aabrahamin siunanneen ja hänet kohdanneen ylipapin pappeus on ollut voimassa aina, samaan tapaan kuin Jeesuksestakin sanotaan: "Hän on sama eilen tänään ja iankaikkisesti". (Hebr.13:8; - kirkkaudessa)

        Melkisedek on lupauksen liiton katoamoton pappi ja kuningas, joskin myös tarkoituksellisesti salattu "vanhan (laki) liiton kansalta". Siksi Mooseskaan ei Hänestä mitään puhunut. Mutta kun aika oli täyttynyt, tämä ainoa tosi Jumalan pappi paljastettiin. Siksi Hebr. 7:4:ssä ei kehoitetaan katsomaan KUINKA SUURI HÄN ON jolle kantaisä Aabraham antoi kymmenykset jne. Ja vielä:

        "täällä kuolevaiset ihmiset ottavat vastaan kymmenyksiä, mutta SIELLÄ SE, JONKA TODISTETAAN ELÄVÄN". (jae.7:8)

        Ps.kukaan ei ole voinut esitää mitään todisteita Psalmi 110 ilmaiseman pappeuden historiallisesta tai maallisesta olemassaolosta, - ikäänkuin jonain vanhanliiton tai -pakanallisena pappeutena tai jonakin lihallisena pappisjärjestelmämä.

        Ihmisen Pojan = Melkisedekin pappeus on pappeutta "kirkkaudessa"; - ei pappeutta katoavaisuudessa, - ja siten myös osoittain Jumalan salaama mysterio, joka paljastettiin kun Ihmisen Poika annettiin syntisten käsiin, iankaikkisen sovituksen aikaansaamiseksi. Siitä juuri puhuu Hebrealaiskirje ja sen sanoma joka on tarkoitettu hengellisille aikuisille.

        Melkisedek/Ihmisen Poika on apokalyptinen hahmo. Hän otti vastaan kymmenykset Aabrahamilta "SIELLÄ" - eli ei TÄÄLLÄ missä katoavaiset ihmset ottavat vastaan kymmenyksiä, vaan katoamattomuusessa. Aabrahamin Jumala ja Hänen pappinsa toimivat kuolemattomien keskuudessa, siunaten heitä katoamattomuudessa. Siksi Hänen nimensä on Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, jonka ilmestymisen myötä kuolema ilmoitetaan kukistetuksi - Hänen tuntemisessaan.

        Lisäksi apokalyptisen Ihmisen Pojan tunsi Hanok/Eenok, jonka nimeä kantavissa kirjoissa asia myös ilmaistaan "apokalypseos" (ilman peitettä). Hanok Aadamista seitsemäs, joka oli ensimmäinen joka tunsi Ihmisen ja hänet "otettiin pois näkemättä kuolemaa".

        Juuda viittaa enustuksessa Herran tulemuksesta lähteenään juuri mainittuun Eenokin kirjaan, joka puhuu siis Ihmisen Pojasta ja Hänen tulemuksestaan. "Kun Ihmisen Poika tulee" jne. - lienee siis varsin vanhaa perua.


      • Baltasar
        Baltasar kirjoitti:

        Juuda viittaa enustuksessa Herran tulemuksesta lähteenään juuri mainittuun Eenokin kirjaan, joka puhuu siis Ihmisen Pojasta ja Hänen tulemuksestaan. "Kun Ihmisen Poika tulee" jne. - lienee siis varsin vanhaa perua.

        Ilmestyskirja yhteenliittää vanhat ja uudemmat pyhät kirjoitukset sekä tapahtumat yhdeksi ja eheäksi kokonaisuudeksi ilmoittamalla asoita apokalypseos: "Katso, Hän tulee pilvissä (Ihmisen Poika/Melkisedek), ja kaikki silmät saavat nähdä Hänet, niidenkin, jotka Hänet lävistivät"...(Ilm.1:7; Vert. Luuk.9:20-35.)


      • Baltasar kirjoitti:

        Ilmestyskirja yhteenliittää vanhat ja uudemmat pyhät kirjoitukset sekä tapahtumat yhdeksi ja eheäksi kokonaisuudeksi ilmoittamalla asoita apokalypseos: "Katso, Hän tulee pilvissä (Ihmisen Poika/Melkisedek), ja kaikki silmät saavat nähdä Hänet, niidenkin, jotka Hänet lävistivät"...(Ilm.1:7; Vert. Luuk.9:20-35.)

        Kautta aikojen ihmiskuntaa on askarruttanut kysymys siitä, kuinka se voisi sovittaa itsensä Jumalan kanssa. Jo ammoisina aikoina ihminen tunsi elävänsä vain puolinaista elämää ja tuntui siltä kuin jotakin kaunista ja arvokasta olisi menetetty joskus kauan sitten. Eri kansojen mytologioissa heijastui muistoja kaukaisista aikakausista, jolloin ihmiset ja jumalat elivät sopusoinnussa keskenään kultaisessa paratiisiajassa. Tuo aika oli kuitenkin taakse jäänyttä elämää ja ihminen tunsi elävänsä omituisen taakan alla, joka ei koskaan suonut helpotusta vaan alituiseen painoi hänen sieluaan kuin outo jumalallinen viha. Sumeerit, babylonialaiset ja juutalaiset uskoivat ihmisen langenneen syntiin ja suututtaneen Jumalan. Itämailla uskottiin ihmisen kadottaneen jonkin tärkeän tiedon tosiolevaisesta ja pudonneen tietämättömyyden synkkään pimeyteen.

        Ihminen koetti löytää keinoja päästäkseen irti tästä omituisesta velkasuhteestaan. Raamattu kuvaa tätä siten, että Aatami ja Eeva yrittivät peittää alastomuuttaan viikunanlehdillä (1. Moos 3:7). Monissa kulttuureissa viikunapuu alkoi symboloida ihmisen lakkaamatonta pyrkimystä peittää syntiensä paljous ja päästä ylöspäin kohti Jumalaa. Buddha sai valaistuksensa bodhipuun eli viikunapuun alla. Jeesus näki opetuslapsensa Natanaelin, totisen israeliitan, viikunapuun alla (Joh.1:48). Hinduille viikunapuu oli pyhä. Viikunapuu oli symboli ihmisen yritykselle sovittaa itsensä Jumalan kanssa. Tätä projektia johdettiin enkelimaailmoista käsin (5.Moos 32:8, Ap.t.7:30,38,53, Gal.3:19, Hebr.2:2) ja sitä kutsuttiin Melkisedekin kouluksi. Melkisedekistä kerrotaan hebrealaiskirjeen luvussa 7 seuraavasti:

        "Tämä Melkisedek oli Salemin kuningas ja Korkeimman Jumalan pappi. Kun Abraham oli paluumatkalla lyötyään kuninkaat, Melkisedek tuli häntä vastaan ja siunasi hänet, ja Abraham antoi hänelle kymmenykset kaikesta saaliistaan...Hänellä ei ole isää, ei äitiä eikä sukuluetteloa, hänen elinpäivillään ei ole alkua eikä loppua. Hänet on kuvattu Jumalan Pojan kaltaiseksi, ja hän pysyy pappina ainaisesti."

        Melkisedek oli siis yliluonnollista alkuperää oleva olento. Hän oli ja tulee aina olemaan ns. vanhan liiton ylipappi. Melkisedekin vanha liitto ei tarkoita pelkästään juutalaisuutta, vaan kaikkia muitakin uskontoja kristinuskoa lukuunottamatta, kuten seuraava katkelma hebrealaiskirjeen luvusta 7 osoittaa:

        "Pankaa merkille, kuinka suuri hän (Melkisedek) on: kantaisämme Abrahamkin antoi hänelle kymmenykset, parhaimman osan sotasaaliistaan. Niiden Leevin jälkeläisten, jotka on asetettu papeiksi, tulee lain käskyn mukaan kerätä kymmenykset kansalta, omilta veljiltään, jotka hekin ovat Abrahamin jälkeläisiä. Mutta Melkisedek, joka ei ollut heidän sukuaan, otti kymmenykset Abrahamilta ja siunasi hänet, vaikka Abraham jo oli saanut Jumalan lupaukset...Jopa Leevikin, kymmenysten kerääjä, joutui Abrahamin välityksellä maksamaan hänelle kymmenykset. Hänhän oli vielä esi-isässään Abrahamissa, kun Melkisedek tuli Abrahamia vastaan."

        Näin siis pakanakaupunki Salemin (Jerusalemin edeltäjän) pappiskuningas Melkisedek oli Raamatun todistuksen mukaan juutalaista Leevin pappeutta ylempänä! Hän nimittäin johti sitä maailmanlaajuista koulua, jota teosofian piirissä kutsutaan Valkoiseksi Veljeskunnaksi ja jonka tarkoituksena oli tehdä tyhjäksi ihmisen velkasuhde saattamalla ihmiskunta sopusointuun Jumalansa kanssa. Melkisedekin koulu perustui lain kautta ansaittavaan vanhurskauteen. Ihmisen piti yrittää parhaan kykynsä mukaan noudattaa satoja ja taas satoja erilaisia käskyjä, määräyksiä ja ohjeita (5.Moos.11:1,8,22-23, 30:11). Hänen tuli välttää sitä ja välttää tätä, tehdä tuota ja tehdä tätä. Hänen piti säännöllisin väliajoin uhrata Jumalalle maallista omaisuutta, viljaa ja eläimiä. Hänen tuli paastota ja kärsiä janoa, hänen tuli kiduttaa ja ruoskia itseään ja harrastaa rukousmietiskelyä mitä monimutkaisimmissa asennoissa, hengittää oikealla tavalla, pitää seksuaalisuutensa kurissa ja ottaa jumalanpalveluksessaan huomioon päivät, viikot, kuukaudet ja vuodet.

        Tätä menoa jatkui vuosituhannesta toiseen, eikä tuloksena ollut juuri muuta kuin entistä suurempi masennus ja murhe. Mikään ei tuntunut auttavan. Vaikka ihmiset kuinka yrittivät ansaita Jumalan mielisuosiota hyvää tekemällä ja lain kirjainta noudattamalla, niin mitään edistystä ei tuntunut tapahtuvan. Yhä ihmisistä tuntui siltä, että velkasuhde Jumalan suuntaan oli suunnaton. Kaiken lisäksi erilaatuiset demoniset henkivallat alkoivat kaapata uskontojärjestelmiä omaan käyttöönsä. Ihmiset orjuuttivat itsensä maailman alkeisvoimien alle ilman, että Melkisedekin koulu kykeni heitä auttamaan. Hebrealaiskirjeen 7 luku jatkaa:

        "Jos jo Leevin pappisvirka, josta Israelin kansalle on annettu säädökset laissa, olisi johtanut täydellisyyteen, mitä tarvetta olisi ollut sanoa, että vielä tulee uudenlainen pappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta, ei Aaronin?...Näin kumotaan aikaisempi määräys, koska se oli heikko ja hyödytön: eihän laki tehnyt mitään täydelliseksi. Sen tilalle me olemme saaneet parempaa: toivon, joka antaa meille uskalluksen lähestyä Jumalaa."

        Kun Aatami ja Eeva olivat ensin yrittäneet viikunapuun lehdillä peittää alastomuutensa, antoi Jumala heille paremman suojapeitteen: eläimen nahan (1. Moos 3:21). Tässä ovat kristityt nähneet esikuvallisesti teurastetun Karitsan nahan, joka edustaa uutta liittoa ja Kristusta. Kristuksesta tuli uuden liiton ylipappi Melkisedekin järjestelmän mukaisesti (Heb. 5:6). Uusi liitto ei enää ollut ihmiskunnan yritys sovittaa itsensä Jumalan kanssa, vaan päinvastoin Jumalan toimenpide sovittaa itsensä ihmiskunnan kanssa (1.Joh.4:10). Aloite tuli nyt suoraan Logokselta, joka inkarnoitui ihmisenä maan päälle julistamaan uuden valtakunnan ilosanomaa (Joh.1:1-18). Apostoli Paavali kertoo asiasta Galatalaiskirjeen 4. luvussa seuraavaa:

        "Tarkoitan tätä: niin kauan kuin perillinen on alaikäinen, hän ei mitenkään eroa orjasta vaikka onkin kaiken omistaja. Hän on huoltajien ja holhoojien alainen isänsä asettamaan määräaikaan asti. Samoin on meidän laitamme. Niin kauan kuin olimme alaikäisiä, olimme maailman alkeisvoimien orjia. Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti tänne Poikansa. Naisesta hän syntyi ja tuli lain alaiseksi lunastaakseen lain alaisina elävät vapaiksi, että me pääsisimme lapsen asemaan."

        Ihmiskunta oli tullut täysi-ikäiseksi. Enkeliholhoojien työ oli päättynyt. On merkillepantavaa se, että ainoa asia, jonka Jeesus Raamatussa kirosi, oli viikunapuu. "Ikinä et enää tee hedelmää", sanoi Jeesus viikunapuulle ja se kuivettui välittömästi (Matt.21:19). Hebrealaiskirjeen 8. luvun lopussa julistetaan ensimmäinen liitto vanhentuneeksi ja tuhon omaksi. Toisen Korinttolaiskirjeen kolmannessa luvussa Apostoli Paavali nimittää vanhaa liittoa kuolemaa palvelevaksi viraksi:

        "Jo kuolemaa palveleva virka, jonka säädökset oli kaiverrettu kivitauluihin, säteili sellaista kirkkautta, että israelilaiset eivät voineet katsoa Moosesta kasvoihin. Ja kuitenkin hänen kasvojensa kirkkaus oli katoavaa. Kuinka paljon suurempaa kirkkautta säteileekään Hengen palveluvirka!...Koska meillä on tälläinen toivo, esiinnymme aivan avoimesti, toisin kuin Mooses, joka pani kasvoilleen peitteen, jotteivat israelilaiset näkisi katoavaisen loisteen häviämistä."

        Paavalin mukaan koko vanha liitto perustui siis hyvin pitkälle eräänlaiseen huijaukseen, jonka vuoksi Mooseskaan ei voinut esiintyä israelilaisille täysin avoimesti. Hänen oli peitettävä kasvonsa, jotta juutalaisten kansallisjumalan Jehovan kirkkauden katoavaisuus ei olisi paljastunut Israelin lapsille. Näin yritettiin uskotella ihmisjoukoille, että enkeliolennoilla oli suurempikin voima, kuin mitä niillä todellisuudessa oli. Tämän "huijauksen" tarkoituksena oli piiskata ihmiset pelon kautta tottelemaan lakia (Gal.3:23-26, 1.Joh.4:18).

        Raamatun mukaan Mooses sai oppinsa egyptiläisiltä viisailta (Ap.t.7:22), joilla oli jo vuosituhansia vanha kokemus siitä, kuinka kansanjoukkoja hallitaan uskonnollisen auktoriteetin voimalla. Egyptiläiset papit tiesivät tarkalleen ne keinot, joiden avulla voidaan hyödyntää ihmisten taikauskoisia pelkoja. Näitä samoja periaatteita Mooses sitten sovelsi käytäntöön erämaavaelluksen aikana ja tuloksena oli lopulta Jehovalle kuuliainen, nöyrä kansa. Tarkoituksenani ei ole hyökätä Moosesta vastaan. Hänet (samoin kuin egyptiläiset papitkin) on osattava asettaa aikaansa vasten. Tuohon aikaan ihmisillä ei kerta kaikkiaan ollut parempaa toivoa, kuin enkelien epämääräiset lupaukset. Enkelit kuvittelivat, että tarkoitus pyhittää keinot. Jumalan suunnitelmana oli kuitenkin odottaa kärsivällisesti hetkeä, jolloin niin enkelien, kuin ihmistenkin eväät olisivat vihdoin lopussa (Hebr.7:18). Oikealla hetkellä itse korkein Jumala tuli maailmaan ja sovitti itsensä ihmiskunnan kanssa (Kol.1:20). Kyse ei siis ollut vihaisesta Jumalasta, joka olisi pitänyt lepyttää, vaan kyse oli vihaisesta ihmisestä, jonka Jumala tahtoi lepyttää, kuten Paavali seuraavissa raamatunkohdissa toteaa:

        "Tekin olitte ennen Jumalasta vieraantuneita ja häntä kohtaan vihamielisiä, kun elitte pahojen tekojenne vallassa. Mutta nyt hän on tehnyt teidän kanssanne sovinnon, kun Kristus omassa ruumiissaan kärsi kuoleman asettaakseen teidät pyhinä, nuhteettomina ja moitteettomina Jumalan eteen." (Kol.1:21-22)

        "Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua." (Room.8:7)

        "Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille hän uskoi sovituksen sanan. Me olemme siis Kristuksen lähettiläitä, ja Jumala puhuu teille meidän kauttamme. Pyydämme Kristuksen puolesta: suostukaa sovintoon Jumalan kanssa." (2.Kor.5:19-21)

        Synti sai voimansa laista (Room.3:20, 4:15, 5:13,20, 7:5,8, 8:2, 1.Kor.15:56), joten Jumala teki ainoan oikean ratkaisun ja tukahdutti sen voimanlähteen, joka elätti syntiä. Hän ei käynyt synnin kimppuun, joka oli vain seuraus. Hän kukisti synnin syyn, joka oli laki. Kolossalaiskirjeen toisen luvun 14 jakeessa sanotaan:

        "...hän kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin. Hän riisui aseista vallat ja voimat ja saattoi ne kaikki häpeään, kun hän teki Kristuksesta niiden voittajan."

        Ristillä Kristus lopullisesti kukisti Jehovan (lain jumalan) ja samalla hän riisui aseista kaikkien pakanakansojen lukemattomat enkeliruhtinaat, jotka olivat sitoneet ihmiskunnan kahleisiinsa.
        Kristus lunasti ihmiset lain eli karman kirouksesta (Gal.3:13). Viestikapula siirtyi vanhalta liitolta uudelle ja kapulan toivat Kristukselle Valkoisen Veljeskunnan kolme tietäjää itäisiltä mailta. Viikunapuun tilalle astui totinen viinipuu (Joh.15:1-7).


      • Baltasar
        KTS kirjoitti:

        Kautta aikojen ihmiskuntaa on askarruttanut kysymys siitä, kuinka se voisi sovittaa itsensä Jumalan kanssa. Jo ammoisina aikoina ihminen tunsi elävänsä vain puolinaista elämää ja tuntui siltä kuin jotakin kaunista ja arvokasta olisi menetetty joskus kauan sitten. Eri kansojen mytologioissa heijastui muistoja kaukaisista aikakausista, jolloin ihmiset ja jumalat elivät sopusoinnussa keskenään kultaisessa paratiisiajassa. Tuo aika oli kuitenkin taakse jäänyttä elämää ja ihminen tunsi elävänsä omituisen taakan alla, joka ei koskaan suonut helpotusta vaan alituiseen painoi hänen sieluaan kuin outo jumalallinen viha. Sumeerit, babylonialaiset ja juutalaiset uskoivat ihmisen langenneen syntiin ja suututtaneen Jumalan. Itämailla uskottiin ihmisen kadottaneen jonkin tärkeän tiedon tosiolevaisesta ja pudonneen tietämättömyyden synkkään pimeyteen.

        Ihminen koetti löytää keinoja päästäkseen irti tästä omituisesta velkasuhteestaan. Raamattu kuvaa tätä siten, että Aatami ja Eeva yrittivät peittää alastomuuttaan viikunanlehdillä (1. Moos 3:7). Monissa kulttuureissa viikunapuu alkoi symboloida ihmisen lakkaamatonta pyrkimystä peittää syntiensä paljous ja päästä ylöspäin kohti Jumalaa. Buddha sai valaistuksensa bodhipuun eli viikunapuun alla. Jeesus näki opetuslapsensa Natanaelin, totisen israeliitan, viikunapuun alla (Joh.1:48). Hinduille viikunapuu oli pyhä. Viikunapuu oli symboli ihmisen yritykselle sovittaa itsensä Jumalan kanssa. Tätä projektia johdettiin enkelimaailmoista käsin (5.Moos 32:8, Ap.t.7:30,38,53, Gal.3:19, Hebr.2:2) ja sitä kutsuttiin Melkisedekin kouluksi. Melkisedekistä kerrotaan hebrealaiskirjeen luvussa 7 seuraavasti:

        "Tämä Melkisedek oli Salemin kuningas ja Korkeimman Jumalan pappi. Kun Abraham oli paluumatkalla lyötyään kuninkaat, Melkisedek tuli häntä vastaan ja siunasi hänet, ja Abraham antoi hänelle kymmenykset kaikesta saaliistaan...Hänellä ei ole isää, ei äitiä eikä sukuluetteloa, hänen elinpäivillään ei ole alkua eikä loppua. Hänet on kuvattu Jumalan Pojan kaltaiseksi, ja hän pysyy pappina ainaisesti."

        Melkisedek oli siis yliluonnollista alkuperää oleva olento. Hän oli ja tulee aina olemaan ns. vanhan liiton ylipappi. Melkisedekin vanha liitto ei tarkoita pelkästään juutalaisuutta, vaan kaikkia muitakin uskontoja kristinuskoa lukuunottamatta, kuten seuraava katkelma hebrealaiskirjeen luvusta 7 osoittaa:

        "Pankaa merkille, kuinka suuri hän (Melkisedek) on: kantaisämme Abrahamkin antoi hänelle kymmenykset, parhaimman osan sotasaaliistaan. Niiden Leevin jälkeläisten, jotka on asetettu papeiksi, tulee lain käskyn mukaan kerätä kymmenykset kansalta, omilta veljiltään, jotka hekin ovat Abrahamin jälkeläisiä. Mutta Melkisedek, joka ei ollut heidän sukuaan, otti kymmenykset Abrahamilta ja siunasi hänet, vaikka Abraham jo oli saanut Jumalan lupaukset...Jopa Leevikin, kymmenysten kerääjä, joutui Abrahamin välityksellä maksamaan hänelle kymmenykset. Hänhän oli vielä esi-isässään Abrahamissa, kun Melkisedek tuli Abrahamia vastaan."

        Näin siis pakanakaupunki Salemin (Jerusalemin edeltäjän) pappiskuningas Melkisedek oli Raamatun todistuksen mukaan juutalaista Leevin pappeutta ylempänä! Hän nimittäin johti sitä maailmanlaajuista koulua, jota teosofian piirissä kutsutaan Valkoiseksi Veljeskunnaksi ja jonka tarkoituksena oli tehdä tyhjäksi ihmisen velkasuhde saattamalla ihmiskunta sopusointuun Jumalansa kanssa. Melkisedekin koulu perustui lain kautta ansaittavaan vanhurskauteen. Ihmisen piti yrittää parhaan kykynsä mukaan noudattaa satoja ja taas satoja erilaisia käskyjä, määräyksiä ja ohjeita (5.Moos.11:1,8,22-23, 30:11). Hänen tuli välttää sitä ja välttää tätä, tehdä tuota ja tehdä tätä. Hänen piti säännöllisin väliajoin uhrata Jumalalle maallista omaisuutta, viljaa ja eläimiä. Hänen tuli paastota ja kärsiä janoa, hänen tuli kiduttaa ja ruoskia itseään ja harrastaa rukousmietiskelyä mitä monimutkaisimmissa asennoissa, hengittää oikealla tavalla, pitää seksuaalisuutensa kurissa ja ottaa jumalanpalveluksessaan huomioon päivät, viikot, kuukaudet ja vuodet.

        Tätä menoa jatkui vuosituhannesta toiseen, eikä tuloksena ollut juuri muuta kuin entistä suurempi masennus ja murhe. Mikään ei tuntunut auttavan. Vaikka ihmiset kuinka yrittivät ansaita Jumalan mielisuosiota hyvää tekemällä ja lain kirjainta noudattamalla, niin mitään edistystä ei tuntunut tapahtuvan. Yhä ihmisistä tuntui siltä, että velkasuhde Jumalan suuntaan oli suunnaton. Kaiken lisäksi erilaatuiset demoniset henkivallat alkoivat kaapata uskontojärjestelmiä omaan käyttöönsä. Ihmiset orjuuttivat itsensä maailman alkeisvoimien alle ilman, että Melkisedekin koulu kykeni heitä auttamaan. Hebrealaiskirjeen 7 luku jatkaa:

        "Jos jo Leevin pappisvirka, josta Israelin kansalle on annettu säädökset laissa, olisi johtanut täydellisyyteen, mitä tarvetta olisi ollut sanoa, että vielä tulee uudenlainen pappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta, ei Aaronin?...Näin kumotaan aikaisempi määräys, koska se oli heikko ja hyödytön: eihän laki tehnyt mitään täydelliseksi. Sen tilalle me olemme saaneet parempaa: toivon, joka antaa meille uskalluksen lähestyä Jumalaa."

        Kun Aatami ja Eeva olivat ensin yrittäneet viikunapuun lehdillä peittää alastomuutensa, antoi Jumala heille paremman suojapeitteen: eläimen nahan (1. Moos 3:21). Tässä ovat kristityt nähneet esikuvallisesti teurastetun Karitsan nahan, joka edustaa uutta liittoa ja Kristusta. Kristuksesta tuli uuden liiton ylipappi Melkisedekin järjestelmän mukaisesti (Heb. 5:6). Uusi liitto ei enää ollut ihmiskunnan yritys sovittaa itsensä Jumalan kanssa, vaan päinvastoin Jumalan toimenpide sovittaa itsensä ihmiskunnan kanssa (1.Joh.4:10). Aloite tuli nyt suoraan Logokselta, joka inkarnoitui ihmisenä maan päälle julistamaan uuden valtakunnan ilosanomaa (Joh.1:1-18). Apostoli Paavali kertoo asiasta Galatalaiskirjeen 4. luvussa seuraavaa:

        "Tarkoitan tätä: niin kauan kuin perillinen on alaikäinen, hän ei mitenkään eroa orjasta vaikka onkin kaiken omistaja. Hän on huoltajien ja holhoojien alainen isänsä asettamaan määräaikaan asti. Samoin on meidän laitamme. Niin kauan kuin olimme alaikäisiä, olimme maailman alkeisvoimien orjia. Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti tänne Poikansa. Naisesta hän syntyi ja tuli lain alaiseksi lunastaakseen lain alaisina elävät vapaiksi, että me pääsisimme lapsen asemaan."

        Ihmiskunta oli tullut täysi-ikäiseksi. Enkeliholhoojien työ oli päättynyt. On merkillepantavaa se, että ainoa asia, jonka Jeesus Raamatussa kirosi, oli viikunapuu. "Ikinä et enää tee hedelmää", sanoi Jeesus viikunapuulle ja se kuivettui välittömästi (Matt.21:19). Hebrealaiskirjeen 8. luvun lopussa julistetaan ensimmäinen liitto vanhentuneeksi ja tuhon omaksi. Toisen Korinttolaiskirjeen kolmannessa luvussa Apostoli Paavali nimittää vanhaa liittoa kuolemaa palvelevaksi viraksi:

        "Jo kuolemaa palveleva virka, jonka säädökset oli kaiverrettu kivitauluihin, säteili sellaista kirkkautta, että israelilaiset eivät voineet katsoa Moosesta kasvoihin. Ja kuitenkin hänen kasvojensa kirkkaus oli katoavaa. Kuinka paljon suurempaa kirkkautta säteileekään Hengen palveluvirka!...Koska meillä on tälläinen toivo, esiinnymme aivan avoimesti, toisin kuin Mooses, joka pani kasvoilleen peitteen, jotteivat israelilaiset näkisi katoavaisen loisteen häviämistä."

        Paavalin mukaan koko vanha liitto perustui siis hyvin pitkälle eräänlaiseen huijaukseen, jonka vuoksi Mooseskaan ei voinut esiintyä israelilaisille täysin avoimesti. Hänen oli peitettävä kasvonsa, jotta juutalaisten kansallisjumalan Jehovan kirkkauden katoavaisuus ei olisi paljastunut Israelin lapsille. Näin yritettiin uskotella ihmisjoukoille, että enkeliolennoilla oli suurempikin voima, kuin mitä niillä todellisuudessa oli. Tämän "huijauksen" tarkoituksena oli piiskata ihmiset pelon kautta tottelemaan lakia (Gal.3:23-26, 1.Joh.4:18).

        Raamatun mukaan Mooses sai oppinsa egyptiläisiltä viisailta (Ap.t.7:22), joilla oli jo vuosituhansia vanha kokemus siitä, kuinka kansanjoukkoja hallitaan uskonnollisen auktoriteetin voimalla. Egyptiläiset papit tiesivät tarkalleen ne keinot, joiden avulla voidaan hyödyntää ihmisten taikauskoisia pelkoja. Näitä samoja periaatteita Mooses sitten sovelsi käytäntöön erämaavaelluksen aikana ja tuloksena oli lopulta Jehovalle kuuliainen, nöyrä kansa. Tarkoituksenani ei ole hyökätä Moosesta vastaan. Hänet (samoin kuin egyptiläiset papitkin) on osattava asettaa aikaansa vasten. Tuohon aikaan ihmisillä ei kerta kaikkiaan ollut parempaa toivoa, kuin enkelien epämääräiset lupaukset. Enkelit kuvittelivat, että tarkoitus pyhittää keinot. Jumalan suunnitelmana oli kuitenkin odottaa kärsivällisesti hetkeä, jolloin niin enkelien, kuin ihmistenkin eväät olisivat vihdoin lopussa (Hebr.7:18). Oikealla hetkellä itse korkein Jumala tuli maailmaan ja sovitti itsensä ihmiskunnan kanssa (Kol.1:20). Kyse ei siis ollut vihaisesta Jumalasta, joka olisi pitänyt lepyttää, vaan kyse oli vihaisesta ihmisestä, jonka Jumala tahtoi lepyttää, kuten Paavali seuraavissa raamatunkohdissa toteaa:

        "Tekin olitte ennen Jumalasta vieraantuneita ja häntä kohtaan vihamielisiä, kun elitte pahojen tekojenne vallassa. Mutta nyt hän on tehnyt teidän kanssanne sovinnon, kun Kristus omassa ruumiissaan kärsi kuoleman asettaakseen teidät pyhinä, nuhteettomina ja moitteettomina Jumalan eteen." (Kol.1:21-22)

        "Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua." (Room.8:7)

        "Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille hän uskoi sovituksen sanan. Me olemme siis Kristuksen lähettiläitä, ja Jumala puhuu teille meidän kauttamme. Pyydämme Kristuksen puolesta: suostukaa sovintoon Jumalan kanssa." (2.Kor.5:19-21)

        Synti sai voimansa laista (Room.3:20, 4:15, 5:13,20, 7:5,8, 8:2, 1.Kor.15:56), joten Jumala teki ainoan oikean ratkaisun ja tukahdutti sen voimanlähteen, joka elätti syntiä. Hän ei käynyt synnin kimppuun, joka oli vain seuraus. Hän kukisti synnin syyn, joka oli laki. Kolossalaiskirjeen toisen luvun 14 jakeessa sanotaan:

        "...hän kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin. Hän riisui aseista vallat ja voimat ja saattoi ne kaikki häpeään, kun hän teki Kristuksesta niiden voittajan."

        Ristillä Kristus lopullisesti kukisti Jehovan (lain jumalan) ja samalla hän riisui aseista kaikkien pakanakansojen lukemattomat enkeliruhtinaat, jotka olivat sitoneet ihmiskunnan kahleisiinsa.
        Kristus lunasti ihmiset lain eli karman kirouksesta (Gal.3:13). Viestikapula siirtyi vanhalta liitolta uudelle ja kapulan toivat Kristukselle Valkoisen Veljeskunnan kolme tietäjää itäisiltä mailta. Viikunapuun tilalle astui totinen viinipuu (Joh.15:1-7).

        Esityksesi perusteet poikkeavat selvästi sen pappispalveluksen luonteesta, jota Kristuksen ylipappeus edusti "siinä todellisessa Jumalan temmpelissä, joka ei ole käsin tehty, - se on joka ei ole tätä luomakuntaa". Tulkintalinjasi johtaa raamatulle vieraisiin maalmanuskontoihin ja niiden kosmologisiin synkretistisiin alkujuuriin. Krituksen eli Melkisedekin pappeudella ei ole mitään tekemistä "tuomitun kosmoksen" uskontojen kanssa. Ne ovat "alhaalta" kun sensijaan Jeesus Kristus ja Hänen pappeutensa on ylhäältä: se on "taivaallisista". Melkisedekin pappeus on ikuista ja aina voimassa olevaa katoamatonta, eikä sillä ole mitään tekemistä maailman moninaisten uskontojen kanssa.


      • Baltasar
        KTS kirjoitti:

        Kautta aikojen ihmiskuntaa on askarruttanut kysymys siitä, kuinka se voisi sovittaa itsensä Jumalan kanssa. Jo ammoisina aikoina ihminen tunsi elävänsä vain puolinaista elämää ja tuntui siltä kuin jotakin kaunista ja arvokasta olisi menetetty joskus kauan sitten. Eri kansojen mytologioissa heijastui muistoja kaukaisista aikakausista, jolloin ihmiset ja jumalat elivät sopusoinnussa keskenään kultaisessa paratiisiajassa. Tuo aika oli kuitenkin taakse jäänyttä elämää ja ihminen tunsi elävänsä omituisen taakan alla, joka ei koskaan suonut helpotusta vaan alituiseen painoi hänen sieluaan kuin outo jumalallinen viha. Sumeerit, babylonialaiset ja juutalaiset uskoivat ihmisen langenneen syntiin ja suututtaneen Jumalan. Itämailla uskottiin ihmisen kadottaneen jonkin tärkeän tiedon tosiolevaisesta ja pudonneen tietämättömyyden synkkään pimeyteen.

        Ihminen koetti löytää keinoja päästäkseen irti tästä omituisesta velkasuhteestaan. Raamattu kuvaa tätä siten, että Aatami ja Eeva yrittivät peittää alastomuuttaan viikunanlehdillä (1. Moos 3:7). Monissa kulttuureissa viikunapuu alkoi symboloida ihmisen lakkaamatonta pyrkimystä peittää syntiensä paljous ja päästä ylöspäin kohti Jumalaa. Buddha sai valaistuksensa bodhipuun eli viikunapuun alla. Jeesus näki opetuslapsensa Natanaelin, totisen israeliitan, viikunapuun alla (Joh.1:48). Hinduille viikunapuu oli pyhä. Viikunapuu oli symboli ihmisen yritykselle sovittaa itsensä Jumalan kanssa. Tätä projektia johdettiin enkelimaailmoista käsin (5.Moos 32:8, Ap.t.7:30,38,53, Gal.3:19, Hebr.2:2) ja sitä kutsuttiin Melkisedekin kouluksi. Melkisedekistä kerrotaan hebrealaiskirjeen luvussa 7 seuraavasti:

        "Tämä Melkisedek oli Salemin kuningas ja Korkeimman Jumalan pappi. Kun Abraham oli paluumatkalla lyötyään kuninkaat, Melkisedek tuli häntä vastaan ja siunasi hänet, ja Abraham antoi hänelle kymmenykset kaikesta saaliistaan...Hänellä ei ole isää, ei äitiä eikä sukuluetteloa, hänen elinpäivillään ei ole alkua eikä loppua. Hänet on kuvattu Jumalan Pojan kaltaiseksi, ja hän pysyy pappina ainaisesti."

        Melkisedek oli siis yliluonnollista alkuperää oleva olento. Hän oli ja tulee aina olemaan ns. vanhan liiton ylipappi. Melkisedekin vanha liitto ei tarkoita pelkästään juutalaisuutta, vaan kaikkia muitakin uskontoja kristinuskoa lukuunottamatta, kuten seuraava katkelma hebrealaiskirjeen luvusta 7 osoittaa:

        "Pankaa merkille, kuinka suuri hän (Melkisedek) on: kantaisämme Abrahamkin antoi hänelle kymmenykset, parhaimman osan sotasaaliistaan. Niiden Leevin jälkeläisten, jotka on asetettu papeiksi, tulee lain käskyn mukaan kerätä kymmenykset kansalta, omilta veljiltään, jotka hekin ovat Abrahamin jälkeläisiä. Mutta Melkisedek, joka ei ollut heidän sukuaan, otti kymmenykset Abrahamilta ja siunasi hänet, vaikka Abraham jo oli saanut Jumalan lupaukset...Jopa Leevikin, kymmenysten kerääjä, joutui Abrahamin välityksellä maksamaan hänelle kymmenykset. Hänhän oli vielä esi-isässään Abrahamissa, kun Melkisedek tuli Abrahamia vastaan."

        Näin siis pakanakaupunki Salemin (Jerusalemin edeltäjän) pappiskuningas Melkisedek oli Raamatun todistuksen mukaan juutalaista Leevin pappeutta ylempänä! Hän nimittäin johti sitä maailmanlaajuista koulua, jota teosofian piirissä kutsutaan Valkoiseksi Veljeskunnaksi ja jonka tarkoituksena oli tehdä tyhjäksi ihmisen velkasuhde saattamalla ihmiskunta sopusointuun Jumalansa kanssa. Melkisedekin koulu perustui lain kautta ansaittavaan vanhurskauteen. Ihmisen piti yrittää parhaan kykynsä mukaan noudattaa satoja ja taas satoja erilaisia käskyjä, määräyksiä ja ohjeita (5.Moos.11:1,8,22-23, 30:11). Hänen tuli välttää sitä ja välttää tätä, tehdä tuota ja tehdä tätä. Hänen piti säännöllisin väliajoin uhrata Jumalalle maallista omaisuutta, viljaa ja eläimiä. Hänen tuli paastota ja kärsiä janoa, hänen tuli kiduttaa ja ruoskia itseään ja harrastaa rukousmietiskelyä mitä monimutkaisimmissa asennoissa, hengittää oikealla tavalla, pitää seksuaalisuutensa kurissa ja ottaa jumalanpalveluksessaan huomioon päivät, viikot, kuukaudet ja vuodet.

        Tätä menoa jatkui vuosituhannesta toiseen, eikä tuloksena ollut juuri muuta kuin entistä suurempi masennus ja murhe. Mikään ei tuntunut auttavan. Vaikka ihmiset kuinka yrittivät ansaita Jumalan mielisuosiota hyvää tekemällä ja lain kirjainta noudattamalla, niin mitään edistystä ei tuntunut tapahtuvan. Yhä ihmisistä tuntui siltä, että velkasuhde Jumalan suuntaan oli suunnaton. Kaiken lisäksi erilaatuiset demoniset henkivallat alkoivat kaapata uskontojärjestelmiä omaan käyttöönsä. Ihmiset orjuuttivat itsensä maailman alkeisvoimien alle ilman, että Melkisedekin koulu kykeni heitä auttamaan. Hebrealaiskirjeen 7 luku jatkaa:

        "Jos jo Leevin pappisvirka, josta Israelin kansalle on annettu säädökset laissa, olisi johtanut täydellisyyteen, mitä tarvetta olisi ollut sanoa, että vielä tulee uudenlainen pappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta, ei Aaronin?...Näin kumotaan aikaisempi määräys, koska se oli heikko ja hyödytön: eihän laki tehnyt mitään täydelliseksi. Sen tilalle me olemme saaneet parempaa: toivon, joka antaa meille uskalluksen lähestyä Jumalaa."

        Kun Aatami ja Eeva olivat ensin yrittäneet viikunapuun lehdillä peittää alastomuutensa, antoi Jumala heille paremman suojapeitteen: eläimen nahan (1. Moos 3:21). Tässä ovat kristityt nähneet esikuvallisesti teurastetun Karitsan nahan, joka edustaa uutta liittoa ja Kristusta. Kristuksesta tuli uuden liiton ylipappi Melkisedekin järjestelmän mukaisesti (Heb. 5:6). Uusi liitto ei enää ollut ihmiskunnan yritys sovittaa itsensä Jumalan kanssa, vaan päinvastoin Jumalan toimenpide sovittaa itsensä ihmiskunnan kanssa (1.Joh.4:10). Aloite tuli nyt suoraan Logokselta, joka inkarnoitui ihmisenä maan päälle julistamaan uuden valtakunnan ilosanomaa (Joh.1:1-18). Apostoli Paavali kertoo asiasta Galatalaiskirjeen 4. luvussa seuraavaa:

        "Tarkoitan tätä: niin kauan kuin perillinen on alaikäinen, hän ei mitenkään eroa orjasta vaikka onkin kaiken omistaja. Hän on huoltajien ja holhoojien alainen isänsä asettamaan määräaikaan asti. Samoin on meidän laitamme. Niin kauan kuin olimme alaikäisiä, olimme maailman alkeisvoimien orjia. Mutta kun aika oli täyttynyt, Jumala lähetti tänne Poikansa. Naisesta hän syntyi ja tuli lain alaiseksi lunastaakseen lain alaisina elävät vapaiksi, että me pääsisimme lapsen asemaan."

        Ihmiskunta oli tullut täysi-ikäiseksi. Enkeliholhoojien työ oli päättynyt. On merkillepantavaa se, että ainoa asia, jonka Jeesus Raamatussa kirosi, oli viikunapuu. "Ikinä et enää tee hedelmää", sanoi Jeesus viikunapuulle ja se kuivettui välittömästi (Matt.21:19). Hebrealaiskirjeen 8. luvun lopussa julistetaan ensimmäinen liitto vanhentuneeksi ja tuhon omaksi. Toisen Korinttolaiskirjeen kolmannessa luvussa Apostoli Paavali nimittää vanhaa liittoa kuolemaa palvelevaksi viraksi:

        "Jo kuolemaa palveleva virka, jonka säädökset oli kaiverrettu kivitauluihin, säteili sellaista kirkkautta, että israelilaiset eivät voineet katsoa Moosesta kasvoihin. Ja kuitenkin hänen kasvojensa kirkkaus oli katoavaa. Kuinka paljon suurempaa kirkkautta säteileekään Hengen palveluvirka!...Koska meillä on tälläinen toivo, esiinnymme aivan avoimesti, toisin kuin Mooses, joka pani kasvoilleen peitteen, jotteivat israelilaiset näkisi katoavaisen loisteen häviämistä."

        Paavalin mukaan koko vanha liitto perustui siis hyvin pitkälle eräänlaiseen huijaukseen, jonka vuoksi Mooseskaan ei voinut esiintyä israelilaisille täysin avoimesti. Hänen oli peitettävä kasvonsa, jotta juutalaisten kansallisjumalan Jehovan kirkkauden katoavaisuus ei olisi paljastunut Israelin lapsille. Näin yritettiin uskotella ihmisjoukoille, että enkeliolennoilla oli suurempikin voima, kuin mitä niillä todellisuudessa oli. Tämän "huijauksen" tarkoituksena oli piiskata ihmiset pelon kautta tottelemaan lakia (Gal.3:23-26, 1.Joh.4:18).

        Raamatun mukaan Mooses sai oppinsa egyptiläisiltä viisailta (Ap.t.7:22), joilla oli jo vuosituhansia vanha kokemus siitä, kuinka kansanjoukkoja hallitaan uskonnollisen auktoriteetin voimalla. Egyptiläiset papit tiesivät tarkalleen ne keinot, joiden avulla voidaan hyödyntää ihmisten taikauskoisia pelkoja. Näitä samoja periaatteita Mooses sitten sovelsi käytäntöön erämaavaelluksen aikana ja tuloksena oli lopulta Jehovalle kuuliainen, nöyrä kansa. Tarkoituksenani ei ole hyökätä Moosesta vastaan. Hänet (samoin kuin egyptiläiset papitkin) on osattava asettaa aikaansa vasten. Tuohon aikaan ihmisillä ei kerta kaikkiaan ollut parempaa toivoa, kuin enkelien epämääräiset lupaukset. Enkelit kuvittelivat, että tarkoitus pyhittää keinot. Jumalan suunnitelmana oli kuitenkin odottaa kärsivällisesti hetkeä, jolloin niin enkelien, kuin ihmistenkin eväät olisivat vihdoin lopussa (Hebr.7:18). Oikealla hetkellä itse korkein Jumala tuli maailmaan ja sovitti itsensä ihmiskunnan kanssa (Kol.1:20). Kyse ei siis ollut vihaisesta Jumalasta, joka olisi pitänyt lepyttää, vaan kyse oli vihaisesta ihmisestä, jonka Jumala tahtoi lepyttää, kuten Paavali seuraavissa raamatunkohdissa toteaa:

        "Tekin olitte ennen Jumalasta vieraantuneita ja häntä kohtaan vihamielisiä, kun elitte pahojen tekojenne vallassa. Mutta nyt hän on tehnyt teidän kanssanne sovinnon, kun Kristus omassa ruumiissaan kärsi kuoleman asettaakseen teidät pyhinä, nuhteettomina ja moitteettomina Jumalan eteen." (Kol.1:21-22)

        "Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua." (Room.8:7)

        "Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille hän uskoi sovituksen sanan. Me olemme siis Kristuksen lähettiläitä, ja Jumala puhuu teille meidän kauttamme. Pyydämme Kristuksen puolesta: suostukaa sovintoon Jumalan kanssa." (2.Kor.5:19-21)

        Synti sai voimansa laista (Room.3:20, 4:15, 5:13,20, 7:5,8, 8:2, 1.Kor.15:56), joten Jumala teki ainoan oikean ratkaisun ja tukahdutti sen voimanlähteen, joka elätti syntiä. Hän ei käynyt synnin kimppuun, joka oli vain seuraus. Hän kukisti synnin syyn, joka oli laki. Kolossalaiskirjeen toisen luvun 14 jakeessa sanotaan:

        "...hän kumosi meitä rasittavan velkakirjan kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin. Hän riisui aseista vallat ja voimat ja saattoi ne kaikki häpeään, kun hän teki Kristuksesta niiden voittajan."

        Ristillä Kristus lopullisesti kukisti Jehovan (lain jumalan) ja samalla hän riisui aseista kaikkien pakanakansojen lukemattomat enkeliruhtinaat, jotka olivat sitoneet ihmiskunnan kahleisiinsa.
        Kristus lunasti ihmiset lain eli karman kirouksesta (Gal.3:13). Viestikapula siirtyi vanhalta liitolta uudelle ja kapulan toivat Kristukselle Valkoisen Veljeskunnan kolme tietäjää itäisiltä mailta. Viikunapuun tilalle astui totinen viinipuu (Joh.15:1-7).

        "Siinä OIKEASSA MAJASSA, JONKA ON RAKENTANUT HERRA (JHVH) EIKÄ IHMINEN". (Hebr.8:2)


    • Baltasar

      Mutta se säilyttää silti historiallisen ja maantitellisesti merkittävän asemansa. Sak.12-luku.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pysy kaukana musta

      Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6153
    2. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3406
    3. Näin susta unta

      Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3335
    4. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

      Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

      sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

      Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

      Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      270
      2081
    9. Puhe on halpaa

      Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1646
    10. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1417
    Aihe