Luomisen valmiiksi saattaminen - 1. Mooses 2. luku
1
Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on.
2
Jumala oli saanut työnsä päätökseen, ja seitsemäntenä päivänä hän lepäsi kaikesta työstään. [2:2,3: 2. Moos. 20:11, 31:17; Hepr. 4:4]
3
Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen, koska hän sinä päivänä lepäsi kaikesta luomistyöstään.
4
Tämä on kertomus siitä, kuinka taivas ja maa saivat alkunsa silloin kun ne luotiin.
Siihen aikaan, kun Herra Jumala teki maan ja taivaan,
Ihminen paratiisissa
5
ei maan päällä ollut vielä yhtään pensasta eikä edes ruoho ollut noussut esiin, sillä Herra Jumala ei ollut antanut sateen kastella maata eikä ihmistä vielä ollut maata viljelemässä.
6
Mutta maasta kumpusi vettä, ja se kasteli maan pinnan.
7 Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen.
Näin ihmisestä tuli elävä olento.*
[Heprean kielessä maata merkitsevä sana adama ja ihmistä merkitsevä sana adam ovat äänteellisesti lähellä toisiaan. Ks. myös 3:19.]
[Job 33:4,6; Ps. 104:29,30; Saarn. 12:7; 1. Kor. 15:45]
8
Herra Jumala istutti puutarhan itään, Eedeniin, ja sinne hän asetti ihmisen, jonka oli tehnyt. [1. Moos. 13:10]
9
Herra Jumala kasvatti maasta esiin kaikenlaisia puita, jotka olivat kauniita katsella ja joiden hedelmät olivat hyviä syödä,
ja paratiisin keskelle hän kasvatti elämän puun sekä hyvän- ja pahantiedon puun. [Sananl. 3:18; Ilm. 2:7, 22:14]
10
Eedenistä sai alkunsa joki, joka kasteli puutarhan ja joka sieltä lähtiessään jakautui neljäksi haaraksi.
11
Ensimmäisen nimi on Pison. Se kiertää koko Havilan maan, missä on kultaa,
12
ja sen maan kulta on hyvää. Siellä on myös suitsutuspihkaa ja onykskiveä.
13 Toisen joen nimi on Gihon. Se kiertää koko Nubian maan.
14
Kolmannen joen nimi on Tigris, ja se virtaa Assurin editse. Ja neljäs joki on Eufrat.
15
Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä.
16
Herra Jumala sanoi ihmiselle: "Saat vapaasti syödä puutarhan kaikista puista.
17
Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma."
18
Herra Jumala sanoi: "Ei ole hyvä ihmisen olla yksinään. Minä teen hänelle kumppanin, joka sopii hänen avukseen." [Saarn. 4:9]
19
Ja Herra Jumala muovasi maasta kaikki villieläimet ja kaikki taivaan linnut ja vei ne ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen hän kullekin antaisi.
Ja jokainen elävä olento sai sen nimen, jolla ihminen sitä kutsui.
20
Näin ihminen antoi nimet kaikille karjaeläimille, kaikille linnuille ja kaikille villieläimille. Mutta ihmiselle ei löytynyt sopivaa kumppania.
21
Silloin Herra Jumala vaivutti ihmisen syvään uneen ja otti hänen nukkuessaan yhden hänen kylkiluistaan ja täytti kohdan lihalla.
22
Herra Jumala teki tästä kylkiluusta naisen ja toi hänet miehen luo. [1. Kor. 11:8,9; 1. Tim. 2:13]
23
Ja mies sanoi: -- Tämä se on! Tämä on luu minun luustani ja liha minun lihastani.
Naiseksi häntä sanottakoon: miehestä hänet on otettu.* [Alkutekstissä on tässä sanaleikki: mies on hepreaksi is, nainen issa 'miehetär'.]
24
Siksi mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että he tulevat yhdeksi lihaksi. [Mal. 2:14; Mark. 10:7,8; Ef. 5:31]
25
Ja he olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa,
eivätkä he tunteneet häpeää.
1.Ms.2:11-14 - Edenistä alkunsa saavat virrat: Piison, Gihon, Eufrat, Tigris.
Tänään Tigrisin varrella on Tigris-kaupunki (Irak). Eufrat.virralta saa alkunsa viimeinen
villitys - Ilm 16:12-16:
12
Kuudes enkeli tyhjensi maljansa suureen Eufratvirtaan.
Virran vesi kuivui, ja niin aukeni tie idän kuninkaille. [1. Moos. 15:18; Ilm. 9:14 | Jes. 11:15,16]
13
Minä näin, kuinka lohikäärmeen suusta, pedon suusta ja väärän profeetan suusta lähti kolme saastaista henkeä, jotka olivat sammakon näköisiä. [1. Kun. 22:23; 1. Joh. 4:1 | Ilm. 12:3, 13:1,11]
14
Ne ovat pahoja henkiä, jotka tekevät ihmeitä, ja ne lähtivät kokoamaan maanpiirin kaikki kuninkaat taisteluun, joka käydään Jumalan, Kaikkivaltiaan, suurena päivänä.
[Ps. 2:2,3; Hes. 39:21; Sak. 14:1-3; 2. Tess. 2:9]
15
"Minä tulen kuin varas. Autuas se, joka valvoo ja pitää huolen vaatteistaan, ettei joutuisi häpeään, kulkemaan alasti kaikkien nähden." [Matt. 24:43 ]
16
Henget kokosivat kuninkaat paikkaan, jonka nimi on hepreaksi Harmageddon*.
[Nimi merkitsee 'Megiddon vuori'.] [Tuom. 5:19; 2. Kun. 23:29; Sak. 12:11].
Muistatko oikeasti luomista?
5
67
Vastaukset
2. Kor. 5:17
Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut.
Gal. 6:15
Sillä ei ympärileikkaus ole mitään
eikä ympärileikkaamattomuus,
vaan uusi luomus.
Jes. 42:9
Katso, entiset ovat toteen käyneet,
ja uusia minä ilmoitan;
ennenkuin ne puhkeavat taimelle,
annan minä teidän ne kuulla.
Jes. 43:19
Katso, minä teen uutta;
nyt se puhkeaa taimelle,
ettekö sitä huomaa?
Niin, minä teen tien korpeen,
virrat erämaahan.Sitä ei saa aikaan
ellensapattisinetti,
vaan Herran Henki.
Matt. 19:28
Niin Jeesus sanoi heille:
"Totisesti minä sanon teille:
siinä uudestisyntymisessä, jolloin
Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimella, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet,
istua kahdellatoista valtaistuimella
ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa.
Room. 8:22
Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti;
Koko luomakunta kaipaa rauhaa, sitä tuhannen
vuoden rauhanaikaa, jolloin saatana on sidottu
pois pelistä.
Jes. 65:25
Susi ja lammas käyvät yhdessä laitumella,
ja leijona syö rehua niinkuin raavas,
ja käärmeen ruokana on maan tomu;
ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä
pahaa eikä vahinkoa, sanoo Herra.Room. 4:18
Ja Aabraham toivoi, vaikka ei toivoa ollut, ja uskoi tulevansa monen kansan isäksi, tämän sanan mukaan: "Niin on sinun jälkeläistesi luku oleva",
Room. 5:4
mutta kärsivällisyys koettelemuksen kestämistä, ja koettelemuksen kestäminen toivoa;
Room 4:17
Niin kuin on kirjoitettu: "Minä olen tehnyt sinut monien kansojen isäksi." Tähän Jumalaan Abraham uskoi, häneen, joka tekee kuolleet eläviksi ja kutsuu olemattomat olemaan. [1. Moos. 17:4 | Joh. 5:21]
Mark. 11:24
Sentähden minä sanon teille: kaikki, mitä te rukoilette ja anotte, uskokaa saaneenne, niin se on teille tuleva.
Joh 11:41-43
41
Niin he ottivat kiven pois. Ja Jeesus loi silmänsä ylös ja sanoi: "Isä, minä kiitän sinua, että olet minua kuullut.
42
Minä kyllä tiesin, että sinä minua aina kuulet; mutta kansan tähden, joka seisoo tässä ympärillä, minä tämän sanon, että he uskoisivat sinun lähettäneen minut."
43
Ja sen sanottuansa hän huusi suurella äänellä: "Lasarus, tule ulos!"Mosoeksen laki ja ne noin 10 käskyä - ne ovat vain
kuollutta kirjainta ja "kuoleman virkaa".
Jeesus uudestisynnyttää käskyt uuteen uskoon, ne
heräävät henkiin rakastavassa, Hengellä täytetyssä
uskovassa.
2. Kor. 3:6
ja hän on myös tehnyt meidät kykeneviksi palvelemaan uutta liittoa, jota ei hallitse kirjain vaan Henki.
Kirjain näet tuo kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi. [Luuk. 22:20 | Joh. 6:63]
Room. 7:10
Ja minä kuolin.
Näin käsky, jonka oli määrä antaa elämä, tuottikin minulle kuoleman.
[3. Moos. 18:5; Hes. 20:11; Room. 10:5]
Gal. 2:19
Lain vaikutuksesta minä kuolin, mutta kuolin vapaaksi laista
elääkseni Jumalalle.
Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu
Joh. 6:63
Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.
NOUDATATKO UUDESTISYNTYNEITÄ KÄSKYJÄ !?!
Matt 5:21-22 - vihasta ja riidasta
21
"Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.'
Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. [2. Moos. 20:13 ; 5. Moos. 5:17 ]
22
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion.
Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion,
ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
[3. Moos. 19:17; Kol. 3:8; 1. Joh. 3:15].
Matt 5: 27-30 - Aviorikoksesta
27
"Teille on opetettu tämä käsky: 'Älä tee aviorikosta.'
[2. Moos. 20:14 ; 5. Moos. 5:18 ]
28
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. [Job 31:1; Sananl. 6:25; 2. Piet. 2:14]
29
Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden osan ruumiistasi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.
[Matt. 18:9; Mark. 9:47]
30
Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.
[Matt. 18:8; Mark. 9:43]
Avioerosta - Matt 5:31-32
31
"On myös opetettu, että jos mies tahtoo erota vaimostaan, hänen on annettava tälle erokirja.
[5. Moos. 24:1; Matt. 19:7; Mark. 10:4]
32
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen.
Ja aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen.
[Matt. 19:9; 1. Kor. 7:10,11]
Vannomisesta - Matt 5:33-37
33
"Vielä teille on opetettu nämä isille annetut käskyt: 'Älä tee väärää valaa' ja 'Pidä, mitä olet Herralle valalla vannonut'.
[2. Moos. 20:7; 3. Moos. 19:12 | 4. Moos. 30:3 ; 5. Moos. 23:22]
34
Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
[Jaak. 5:12 | Jes. 66:1; Ap. t. 7:49]
35
älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa koroke, älkääkä Jerusalemin kautta, sillä se on suuren kuninkaan kaupunki. [Ps. 48:3]
36
Älä myöskään vanno pääsi kautta, sillä et sinä pysty muuttamaan ainuttakaan hiustasi mustaksi etkä valkoiseksi.
37
Kun myönnätte, sanokaa vain: 'Kyllä', kun kiellätte, sanokaa: 'Ei.'
Enempi on pahasta.
[2. Kor. 1:17 | Sir. 23:9-11]
Rakastakaa vihamiehiänne - Matt 5:38-48
38
"Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' [5:38-48: Luuk. 6:27-36 : 2. Moos. 21:24 ; 5. Moos. 19:21 ]
39
Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa.
Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin.
[Sananl. 24:29; Valit. 3:30; Room. 12:17,21; 1. Tess. 5:15]
40
Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin.
[1. Kor. 6:7]
41
Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan* matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. [Alkutekstissä milion, noin 1,5 kilometriä.]
42
Anna sille, joka sinulta pyytää, äläkä käännä selkääsi sille, joka haluaa lainata sinulta.
[5. Moos. 15:7,8; Ps. 37:26; 1. Joh. 3:17]
43
"Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.'
[3. Moos. 19:8; 5. Moos. 23:6; Matt. 19:19]
44
Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta,
[2. Moos. 23:4,5; Luuk. 23:34; Ap. t. 7:60; Room. 12:14; 1. Piet. 3:9]
45
jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia.
Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille. [Ef. 5:1]
46
Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette?
Eivätkö publikaanitkin* tee niin?
[Publikaanit olivat tullien ja verojen kerääjiä, jotka palvelivat vallanpitäjiä omaksi edukseen.]
47
Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin?
48
Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen. [3. Moos. 11:44; Jaak. 1:4]- paras esimerkki
johon joku on jo lähipäivinä usein viitannutkin, millaiseen tulokseen pääsee kun lukee Ramattua kuin piru. Tämä on huippu esimerkki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad1001713- 551123
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että4381094- 1701023
- 58801
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän126782- 83730
- 51698
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38675- 57671