Jeesus korosti kahta käskyä - miksi?

Tiedämme Jeesuksen vetäneen esiin etenkin 2 käskyä
kymmenestä - "Älä tapa!" ja "Älä tee aviorikosta!".

Tiedämme Hänen uudestisynnyttäneen nuo käskyt,
niin että ei saa noita rikoksia tehdä edes
sydämessä, ei fantasioissaan, ei unissaankaan.

Miksi? Siksi että Hän on sama Jumala kuin vanhassa
liitossa:

Malakia 2:15-16
15
Ei Jumala luonut vain miestä eikä antanut elämää ja henkeä vain hänelle.
Miten mies yksin voisi pyytää jälkeläisiä Jumalalta?
Varokaa siis, ettei kukaan teistä hylkää vaimoaan, jonka on ottanut jo nuoruudessaan!
16
-- Minä vihaan eroa, sanoo Herra, Israelin Jumala. Joka eroaa, tekee yhtä väärin kuin se, joka tahraa kätensä veriteolla, sanoo Herra Sebaot.
Varokaa hylkäämästä vaimoanne!

Matt 5:21-22
21
"Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion.
[2. Moos. 20:13 ; 5. Moos. 5:17 ]
22
Mutta minä sanon teille:
jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion.
Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion,
ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
[3. Moos. 19:17; Kol. 3:8; 1. Joh. 3:15].

Matt 5:27-28, 31-32 Aviorikoksesta
27
"Teille on opetettu tämä käsky: 'Älä tee aviorikosta.'
[2. Moos. 20:14 ; 5. Moos. 5:18 ]
28
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista niin, että alkaa himoita häntä, on sydämessään jo tehnyt aviorikoksen hänen kanssaan. [Job 31:1; Sananl. 6:25; 2. Piet. 2:14]

31
"On myös opetettu, että jos mies tahtoo erota vaimostaan, hänen on annettava tälle erokirja.
[5. Moos. 24:1; Matt. 19:7; Mark. 10:4]
32
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen.
Ja aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen.
[Matt. 19:9; 1. Kor. 7:10,11].

Herra armahda meitä - auta meitä

16

253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Adventtiteologia väittää, ettei Jumala ole itsekään
      uskollinen, vaan on hyljännyt vaimonsa!!!
      Katsotaanpa ...meneekö Jumala, aviomies, niiden mukana,
      jotka hylkäävät Jerusalemin ja Israelin.

Jesaja 54:1-10
      1
      Riemuitse, sinä hedelmätön, joka et ole synnyttänyt, huuda ilosta ja riemahda, sinä, joka et ole synnytyskivuissa ollut.
      Sillä hyljätyllä on lapsia enemmän kuin aviovaimolla, sanoo Herra.
      2
      Tee avaraksi telttasi sija, levennettäköön sinun majojesi seinien kangas. Älä säästele! Pidennä telttaköytesi ja vahvista vaarnasi.

3
      Sillä sinä olet leviävä oikealle ja vasemmalle, sinun jälkeläisesi ottavat omiksensa kansat ja tekevät autiot kaupungit asutuiksi.
      4
      Älä pelkää, sillä et sinä häpeään joudu;
      älä ole häpeissäsi, sillä et sinä ole pettyvä. Nuoruutesi häpeän sinä olet unhottava, leskeytesi pilkkaa et ole enää muistava.

5
      Sillä hän, joka sinut teki, on sinun
      AVIOMIEHESI,
      Herra Sebaot on hänen nimensä, sinun lunastajasi on Israelin Pyhä, hän joka kaiken maan Jumalaksi kutsutaan.
      6
      Sillä niinkuin hyljätyn, syvästi murheellisen vaimon on Herra sinut kutsunut - nuoruuden vaimon, joka on ollut halveksittu, sanoo sinun Jumalasi.

7
      Vähäksi silmänräpäykseksi minä hylkäsin sinut, mutta minä kokoan sinut jälleen suurella laupeudella.
      8
      Ylitsevuotavassa vihassani minä peitin sinulta kasvoni silmänräpäykseksi, mutta minä armahdan sinut iankaikkisella armolla, sanoo Herra, sinun lunastajasi.

9
      Sillä tämä on minulle, niinkuin olivat Nooan vedet:
      niinkuin minä vannoin, etteivät Nooan vedet enää tulvi maan ylitse,
      niin minä vannon, etten enää vihastu sinuun enkä sinua nuhtele.
      10
      Sillä vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty, eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi.

yX_oXastettu

• on nykyään

sellainen jo hyvin tunnettu ”kyky” lukea sitä ns. ”adventtiteologiaakin” samoin kuin piru lukee Raamattua.

• Raamattusi

paremmin. Jumala ei hylännyt vaimoa, vaan vaimo hylkäsi Jumalan.

• evankelista7

Mites se sapattikäsky?

Raamatussa mainitaan että Jeesus teki hyvin paljon ihmeitä juuri sapattisin: paransi sairaita, ajoi ulos riivaajia.

Ketkä tästä hermostu? Fariseukset.

Ketkä tänä päivänä kiihkoilee "pyhä päivän" vietosta? Seitsemännen päivän adventistit, nimi jo kertoo!

Sapatti näkyy ISONA adventtikirkossa ja Jeesus aika heikkona.

Itse haluan "kiihkoilla" Jeesuksen tähden!

Hän on se joka pelastaa! pankaamme toivomme Häneen, ei päivään. Älkäämme tehkö päivästä epäjumalaa.

Ottakaamme lepopäivän siunaus vastaan Herrasamme!

• Paavali teki töitä käskettyä - hänkin erityisesti
        SAPATTINA:

Ap. t. 16:13
        Ja sapatinpäivänä me menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille.

Ehkä pakanain apostoli meni jopa kaupungin portin
        ulkopuolelle asti sapattina Herran työtä tekemään.
        ettei hän vain häiritsisi sapatistien rauhaa.
        ei tahtonut rikkoa sapattia työllään ...

Mutta ylösnosuemuspäivänä saivat työt jäädä
        syrjään - silloin muistettiin, sunnuntaina,
        viikon ensimmäisenä, Herran Pyhä ehtoollisen
        kautta sapatin Herraa.

Ap. t. 20:7
        Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.

Kyllä tuossa pyhäpäivän vietossa EHTOOLLINEN
        korostuu.

Evankelistat Paavalin jalanjäljissä

• sapattipoika

Yksi lainopettaja kysyi Jeesukselta: ."Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
      Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
      Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
      Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.' ” (Matt. 22:36-40)

Ja ettei lainopettajalle olisi jäänyt epäselväksi mistä kahdesta laista oli kysymys, niin hän sanoo: ” Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Siinä vaiheessa pitäisi nykyisenkin ”lainopettajan” tajuta mitä niissä kahdessa kivitauluissa Siinailla oikein luki. Toisessa olivat käskyt jotka koskevat suhteestamme Jumalaan ja siinä toisessa olivat käskyt jotka koskevat suhdettamme lähimmäisiin ja että niissä käskyissä riippuu ”kaikki laki ja profeetat”, se tarkoittaa täydellistä kokonaisuutta. Nyt meillä ei enää ole käytössä noita kivitauluja koska niiden kaikkien käskyjen pitäisi olla kirjoitettuna meidän sydämissämme, mutta mitä onkaan tapahtunut? Juuri tasan tarkkaan se mitä Raamattu on ennustanutkin!

sapattipoika

• sanoi?

## Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat." ##

HUOM .... KAIKKI laki ja profeetat. Sinulla taitaa olla katekismus vanhan testamentin korvikkeena.

Missä kerrotaan, että KAIKKI laki ja profeetat on yhtä kuin "kymmenen käskyä"???????

ÄLÄ YRITÄ JOHTAA IHMISIÄ HARHAAN :)

• sapattipoika
        sanoi? kirjoitti:

HUOM .... KAIKKI laki ja profeetat. Sinulla taitaa olla katekismus vanhan testamentin korvikkeena.

Missä kerrotaan, että KAIKKI laki ja profeetat on yhtä kuin "kymmenen käskyä"???????

Katsohan itse oikein ja lue tarkkaan ja tee sitten uudelleen arvio siitä kuka todellisuudessa käyttää ”korviketta”. harhaan johtamisessa. Jumalan käskyt ovat kaikki ne jotka hän omalla sormellaan kirjoitti. Ei siis ne joita ihmiset luulevat.

[KR38: Matt. 22:40]
        40.Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

• sapattipoika kirjoitti:

Katsohan itse oikein ja lue tarkkaan ja tee sitten uudelleen arvio siitä kuka todellisuudessa käyttää ”korviketta”. harhaan johtamisessa. Jumalan käskyt ovat kaikki ne jotka hän omalla sormellaan kirjoitti. Ei siis ne joita ihmiset luulevat.

[KR38: Matt. 22:40]
        40.Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Senkö valalla vahvisti ja allekirjoitti verellään,
        että palatkaa Mooseksen helmaan ja luomispäivään?

Ei, vaan tämän:

Joh 3:16
        Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa,
        ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi,
        vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

sunnuntailapsi

• tämä "niinkö?
        sanoi? kirjoitti:

niinkö oli?" -tyyppi on?? epämiellyttävä tyyli sinulla kirjoittaa.

• vastauksesi on
        AnttiVKantola kirjoitti:

Senkö valalla vahvisti ja allekirjoitti verellään,
        että palatkaa Mooseksen helmaan ja luomispäivään?

Ei, vaan tämän:

Joh 3:16
        Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa,
        ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi,
        vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

sunnuntailapsi

täysin väärä. Opi tuntemaan Raamattusi niin voit palata eksyksistä.

• alex-kasi

mitä taas ajat takaa? Muka Jeesus korosti kahta käskyä enemmän kuin muita? Totuus on että käskyjen rikkominen on syntiä ja synnillä tarkoitetaan tekoja jotka ovat elämää tuhoavia ja jo yksikin sellainen riittää tekemään elämästä lopun koska se rikkoo sen hengen kokonaisuuden ihmisessä mikä on välttämätöntä iankaikkiselle elämälle.

16 Ja katso, eräs mies tuli ja sanoi hänelle: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tekemän, että minä saisin iankaikkisen elämän?"
      17 Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."

Matt. 19:
      16 Ja katso, eräs mies tuli ja sanoi hänelle: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tekemän, että minä saisin iankaikkisen elämän?"
      17 Niin hän sanoi hänelle: "Miksi kysyt minulta, mikä on hyvää? On ainoastaan yksi, joka on hyvä. Mutta jos tahdot päästä elämään sisälle, niin pidä käskyt."
      18 Hän sanoi hänelle: "Mitkä?" Jeesus sanoi: "Nämä: 'Älä tapa', 'Älä tee huorin', 'Älä varasta', 'Älä sano väärää todistusta',
      19 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'". 20 Nuorukainen sanoi hänelle: "Kaikkia niitä minä olen noudattanut; mitä minulta vielä puuttuu?"
      21 Jeesus sanoi hänelle: "Jos tahdot olla täydellinen, niin mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua".
      22 Mutta kun nuorukainen kuuli tämän sanan, meni hän pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.
      23 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Totisesti minä sanon teille: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan.
      24 Ja vielä minä sanon teille: helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan."
      25 Kun opetuslapset sen kuulivat, hämmästyivät he kovin ja sanoivat: "Kuka sitten voi pelastua?"
      26 Niin Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: "Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista".

• Eki..

Antti tarkoitti...vaikka et minulta kysynytkään...

Vuorisaarnassa Jeesus tosiaan mainitsi noista kahdesta tavallaan toi tärkeäksi...

Matt.5/21 "Älä tapa"...mutta Jeesus jatkaa...

"Mutta minä sanon teille"

"Joka vihastuu veljeensä"
        "Sinä tyhjänpäiväinen"
        "Sinä hullu"

Joka noin sanoo,on ansainnut helvetin tulen.

Matt.5/27. "Älä tee huorin"

"Mutta joka katsoo naista himoiten on jo syrämessään tehnyt huorin.

Tuossa Jeesus menee ihmisen sisimpään,ja laki osoittaa meidät syntiseksi,vaikka olemme uskovaisia.

Sen tähden siitä laista,ei kannata syntisen ihmisen puhua kovin korkealta tasolta.

• Eki.. kirjoitti:

Antti tarkoitti...vaikka et minulta kysynytkään...

Vuorisaarnassa Jeesus tosiaan mainitsi noista kahdesta tavallaan toi tärkeäksi...

Matt.5/21 "Älä tapa"...mutta Jeesus jatkaa...

"Mutta minä sanon teille"

"Joka vihastuu veljeensä"
        "Sinä tyhjänpäiväinen"
        "Sinä hullu"

Joka noin sanoo,on ansainnut helvetin tulen.

Matt.5/27. "Älä tee huorin"

"Mutta joka katsoo naista himoiten on jo syrämessään tehnyt huorin.

Tuossa Jeesus menee ihmisen sisimpään,ja laki osoittaa meidät syntiseksi,vaikka olemme uskovaisia.

Sen tähden siitä laista,ei kannata syntisen ihmisen puhua kovin korkealta tasolta.

Kiitos kun vastasit, Eki. Noin olisin vastannut itsekin, mutta olen hidas ja kankea kuin Mooses.
        Jeesus vaatii enemmän kuin
        Mooses, sillä Hän tosiaan näkee sisimpään asti.
        Otsalla kimalteleva leimakaan ei häntä hämää!

PYHÄKKÖOPPI OSOITTANUT TOIMIVUUTENSA LÄHES 2000 V.

Kiitos Jumalalle - hän ensin antaa sen, mitä vaatii,
        ainakin siemenen. Ei otsassa idä kuin pahat ajatukset - niihin meillä on otsaa. Mutta sapatin
        Herra kylvää sisimpään - ja vaatii sisimmän
        tilille, sielumme.

Näin tepsii pyhäkköoppi, paremmin kuin TPS.
        Kun sydämemme syyttää meitä tai omatuntomme,
        me käymme armonistuimen eteen:

1.

1. Kor. 11:31
        Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;

1. Kor. 11:32
        mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.

2.

1. Joh. 3:20
        että jos sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on suurempi kuin meidän sydämemme ja tietää kaikki.
        1. Joh. 3:21
        Rakkaani, jos sydämemme ei syytä meitä, niin meillä on uskallus Jumalaan,

Room. 8:34
        Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme.

3.

Matt 6:12
        Ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa.
        [Jer. 31:34 | Sir. 28:2-5; Matt. 18:35; Ef. 4:32; Kol. 3:13].

Jaak. 1:25
        Mutta se, joka kiinnittää katseensa vapauden täydelliseen lakiin ja jää sen ääreen, ei unohda kuulemaansa vaan tekee sen mukaisesti, ja kerran hän on saava kiitoksen siitä mitä tekee. [Jaak. 2:12]

Jaak 2:11-13
        11
        Hän, joka sanoi: "Älä tee aviorikosta", sanoi myös: "Älä tapa." Vaikka siis et teekään aviorikosta, olet lainrikkoja, jos tapat.
        12
        Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. [Jaak. 1:25]
        13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton. [Matt. 5:7 ]

Siunaten jokaista lukijaa

• Eki...
        AnttiVKantola kirjoitti:

Kiitos kun vastasit, Eki. Noin olisin vastannut itsekin, mutta olen hidas ja kankea kuin Mooses.
        Jeesus vaatii enemmän kuin
        Mooses, sillä Hän tosiaan näkee sisimpään asti.
        Otsalla kimalteleva leimakaan ei häntä hämää!

PYHÄKKÖOPPI OSOITTANUT TOIMIVUUTENSA LÄHES 2000 V.

Kiitos Jumalalle - hän ensin antaa sen, mitä vaatii,
        ainakin siemenen. Ei otsassa idä kuin pahat ajatukset - niihin meillä on otsaa. Mutta sapatin
        Herra kylvää sisimpään - ja vaatii sisimmän
        tilille, sielumme.

Näin tepsii pyhäkköoppi, paremmin kuin TPS.
        Kun sydämemme syyttää meitä tai omatuntomme,
        me käymme armonistuimen eteen:

1.

1. Kor. 11:31
        Mutta jos me tutkisimme itseämme, ei meitä tuomittaisi;

1. Kor. 11:32
        mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.

2.

1. Joh. 3:20
        että jos sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on suurempi kuin meidän sydämemme ja tietää kaikki.
        1. Joh. 3:21
        Rakkaani, jos sydämemme ei syytä meitä, niin meillä on uskallus Jumalaan,

Room. 8:34
        Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme.

3.

Matt 6:12
        Ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa.
        [Jer. 31:34 | Sir. 28:2-5; Matt. 18:35; Ef. 4:32; Kol. 3:13].

Jaak. 1:25
        Mutta se, joka kiinnittää katseensa vapauden täydelliseen lakiin ja jää sen ääreen, ei unohda kuulemaansa vaan tekee sen mukaisesti, ja kerran hän on saava kiitoksen siitä mitä tekee. [Jaak. 2:12]

Jaak 2:11-13
        11
        Hän, joka sanoi: "Älä tee aviorikosta", sanoi myös: "Älä tapa." Vaikka siis et teekään aviorikosta, olet lainrikkoja, jos tapat.
        12
        Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. [Jaak. 1:25]
        13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton. [Matt. 5:7 ]

Siunaten jokaista lukijaa

Olisi kiva ottaa yhteyttä sinuun...olisi jotain asiaa...onko sähköposti-osoitteesi salainen?

• Eki... kirjoitti:

Olisi kiva ottaa yhteyttä sinuun...olisi jotain asiaa...onko sähköposti-osoitteesi salainen?

Kiitos kun kyselit, Eki!
        Nyt havaitsin itsekin, että meilini ei näy.

[email protected]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      101
      1835
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      59
      1190
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      461
      1179
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      170
      1063
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      58
      841
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      837
    7. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      49
      786
    8. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      773
    9. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      728
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      57
      691
    Aihe