Halogeenien korvaaminen LED-lampuilla?

energiatalteen

Mulla on eri huoneissa paljon 20w GU 5.3 -kannan halogeenilamppuja,mietin voisko niitä
korvata LED-lampuilla? Jos se ei onnistu,
kannattaisiko halogeenit laittaa liiketunnistuksen
taakse esim. wc-tiloissa?
LED-lamppuja näyttäis olevan paljon markkinoilla mutta kommentit vaihtelevat suuntaan
ja toiseen.

29

14146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • åpoip

Ikinä maksa tuollainen viritys itseään takaisin normaalikäytössä. Lisäksi valon sävy ja teho ovat syvältä ja kaiken kukkuraksi lamppu näyttää ufolta. Ei meikäläisen kattoihin ainakaan vaikka ilmaiseksi saisin.

• Tuolla sivustolla oleva ensimmäinen 7w versio on sähköteholtaan liian suuri.Tällä tarkoitan että lamppu lämpeää liikaa,ja tuhoaa itsensä. Vekottimessa kerrotaan olevan tuuletin,ja sen käyttöiästä tuskin on tietoa.Itse valmistajan sivulla tuulettimesta ei mitään mainittu. Jos lamppu maksaa 50€, niin on sen oltava ikuinen. Ja jos tuohon lasketaan muuntajan hukkaama sähköteho päälle, niin ollaan liki 10w kulutuksessa, jolloin se säästö ei niin mahtava ole.Muutenkin tuo on riskiostos, koska valovirran määrää ei kerrota.

Tuo toinen lamppu tuossa sivustolla.(baselite)...ongelmallinen sekin. Rautakaupasta tuollaisen testiin ostin.Avautumiskulma ei oikeasti ole 50, vaan 30 astetta. Valokuvio on keskeltä sinertävä ja reunoilla on sateenkaaren värit. Toisinsanoen tuo optiikka ei sovi käytetylle ledille. Lisäksi valokuvio on taskulamppumainen, eli sisävalaistukseen rankkoja varjoja luova.Lamppu valaisee lattiasta pienehkön ympyrän mallisen alueen.Valokuviota ei voi verrata halogeeniin lainkaan. Valoteho ei todellakaan vastaa 25 halogeenia!

Tuolla sivustolla on myös g4-kantainen "polttimo". Sille ilmoitetaan sama valovirta kuin GU-kantaisille , mutta sen taas sanotaan vastaavan 10w halogeenia!!?

Tuo g4-kantainen ei montaa viikkoa tule toimimaan, jos se oikeasti on sähköteholtaan 3w. Tuosta kun puuttuu kokonaan jäähdytyselementti!!!

• energiatalteen

Hinta 50€/kpl!Mulla on itse asiassa 3 kohdetta joista kaksi on vessoja ja niissä on 3x20W GU5.3
        halogeeni,kolmas on pesuhuone jossa on kahdeksan
        vastaavaa spottia.
        Ihan oikeasti,noilla hinnoilla noi ei kyllä maksa itseään ikinä takaisin.Keskustelu tuntuu yleensä ottaen olevan LED-pessimistinen,onko kommenttia miten liiketunnistin sopis yhteen noiden halogeenien
        kanssa?
        Ilmastonmuutoshan tässä ressaa,haluaisin tehdä
        kaikki järkevät jutut jotka vain mahdollista...

• åpoip
        energiatalteen kirjoitti:

Hinta 50€/kpl!Mulla on itse asiassa 3 kohdetta joista kaksi on vessoja ja niissä on 3x20W GU5.3
        vastaavaa spottia.
        Ihan oikeasti,noilla hinnoilla noi ei kyllä maksa itseään ikinä takaisin.Keskustelu tuntuu yleensä ottaen olevan LED-pessimistinen,onko kommenttia miten liiketunnistin sopis yhteen noiden halogeenien
        kanssa?

Siis vessaanko? Eikö katkaisija vessan seinässä riitä? Jos sua ilmastonmuutos stressaa niin älä ainakaan mitään ylimääräistä liiketunnistinta hanki. Aparaatin raaka-aineet ja valmistaminen, sekä logistiikka kaupanhyllylle kuluttaa tarpeettomasti luonnonvaroja ja energiaa. Anna niitten halojen olla rauhassa katossa ja polta niitä vain tarvittaessa. Se on parasta mitä tuossa tilanteessa voit tehdä asialle.

• Ekoilija

vastaavaa spottia.
        kanssa?

ja väännä se kikkare pimeässä! Älä syö mitään lihapitoista, jos et itse niitä teurasta. Muutenkin viljelet kaiken (perunat, porkkanat) takapihallasi ja lopetat auton käytön. Annat telkkarin naapurille. Näinkö olet jo tehnyt auttaaksesi ilmastonmuutoksen torjunnassa?

• tutkinut asiaa

Ei maksa vaivaa tuo proggis. Parasta energiansäästöä on käyttää valoja vain silloin kun niitä tarvitsee. Ihme pakkomielle tuntuu täällä palstalla olevan ledeistä. Niin kuin ne olisivat joku ratkaisu johonkin isoon ongelmaan. Kalseaa ja himmeää valoa kovalla polttimon hinnalla. Ei kiitos.

• Kyllä se tilanne oikeasti on aika surullinen toistaiseksi halogeenin korvaamisen kanssa. Riittävän hyviä ei toistaiseksi ainakaan suomessa ole myytävänä. Joku osa on aina joka mättää.

Itse olen testannut yli 20 erilaista halogeenin korviketta, ja tulokset on erittäin vaihtelevia.Muutamia on joilla jossakin kohtaa jotain tekee,mutta niitäkään ei testata suomessa. Varsinkin lämminvalkoisissa on ongelmana värisävyn merkillisyys. Toisinaan punertava ja toisinaan vihertävä.

Toinen on tämä valokuvio. Taskulamppumainen lasilinssillä aikaan saatu valokuvio ei sovi sisäkäyttöön ainakaan.Linssillä saadaan kyllä hienot luxiarvot, mutta siihen se jää...

Tällä hetkellä testissä on 3w halogeenin korvike,jossa 6kpl teholedejä "alivirralla".Toistaiseksi näyttää toimivan.Tähän mennessä palanut yhtäjaksoisesti n.400tuntia.1000h jälkeen voi sitten päätellä onko tuote oikeasti hyvä vai ei, jos värisävy/valokuvio/lämmönhallinta on kunnossa. Sen verran kalliita nämä vielä etä tuotteen on PAKKO kestää ns.isältä pojalle.

Vastaavia testauksia voisin suositella maahantuojille. Jäisi nimittäin moni vempain kiinaan, jos edes vähän viitsisi testata ennen hankintapäätöksiä.

LED on alkutaipaleellaan valonlähteenä.On kovin surullista,että sen matka maineeseen pilataan jo alkutaipaleella liian suurilla lupauksilla.Näistä lupauksista ja ongelmista voisi kirjoittaa jo kirjan,vaikka tuotteita ei ole markkinoilla kauaa ollutkaan

• minäkin..
        ledpoliisi kirjoitti:

Kyllä se tilanne oikeasti on aika surullinen toistaiseksi halogeenin korvaamisen kanssa. Riittävän hyviä ei toistaiseksi ainakaan suomessa ole myytävänä. Joku osa on aina joka mättää.

Itse olen testannut yli 20 erilaista halogeenin korviketta, ja tulokset on erittäin vaihtelevia.Muutamia on joilla jossakin kohtaa jotain tekee,mutta niitäkään ei testata suomessa. Varsinkin lämminvalkoisissa on ongelmana värisävyn merkillisyys. Toisinaan punertava ja toisinaan vihertävä.

Toinen on tämä valokuvio. Taskulamppumainen lasilinssillä aikaan saatu valokuvio ei sovi sisäkäyttöön ainakaan.Linssillä saadaan kyllä hienot luxiarvot, mutta siihen se jää...

Tällä hetkellä testissä on 3w halogeenin korvike,jossa 6kpl teholedejä "alivirralla".Toistaiseksi näyttää toimivan.Tähän mennessä palanut yhtäjaksoisesti n.400tuntia.1000h jälkeen voi sitten päätellä onko tuote oikeasti hyvä vai ei, jos värisävy/valokuvio/lämmönhallinta on kunnossa. Sen verran kalliita nämä vielä etä tuotteen on PAKKO kestää ns.isältä pojalle.

Vastaavia testauksia voisin suositella maahantuojille. Jäisi nimittäin moni vempain kiinaan, jos edes vähän viitsisi testata ennen hankintapäätöksiä.

LED on alkutaipaleellaan valonlähteenä.On kovin surullista,että sen matka maineeseen pilataan jo alkutaipaleella liian suurilla lupauksilla.Näistä lupauksista ja ongelmista voisi kirjoittaa jo kirjan,vaikka tuotteita ei ole markkinoilla kauaa ollutkaan

No ainakin minä olen ollut tyytyväinen vessan kattoon (halogeennien tilalle) asentamiini kuuteen ledlamppuun. Niissä taitaa olla peräti 38 erillistä lediä.
        Valoa tulee aivan riittävästi eikä se tee mitään pistemäistä kuviota. Ja jos lisää valoa tarvitaan, niin peilin päällä on loisteputki eri katkaisijalla.

Aika jännä piirre on muuten sellainen, että ledit jäävät hehkumaan himmeästi virran katkaisun jälkeenkin ja näyttäisivät jatkavan hehkumistaan vaikka loputtomiin. Tosi pätevä ominaisuus (vai vikako) yökäyttöä ajatellen.

Kestävyydestä en voi sanoa mitään, sillä ne ovat olleet katossa vasta pari kuukautta. Hinta ei ainakaan ollut päätä huimaava, eli 9,95 / kpl

• energiatalteen
        minäkin.. kirjoitti:

No ainakin minä olen ollut tyytyväinen vessan kattoon (halogeennien tilalle) asentamiini kuuteen ledlamppuun. Niissä taitaa olla peräti 38 erillistä lediä.
        Valoa tulee aivan riittävästi eikä se tee mitään pistemäistä kuviota. Ja jos lisää valoa tarvitaan, niin peilin päällä on loisteputki eri katkaisijalla.

Aika jännä piirre on muuten sellainen, että ledit jäävät hehkumaan himmeästi virran katkaisun jälkeenkin ja näyttäisivät jatkavan hehkumistaan vaikka loputtomiin. Tosi pätevä ominaisuus (vai vikako) yökäyttöä ajatellen.

Kestävyydestä en voi sanoa mitään, sillä ne ovat olleet katossa vasta pari kuukautta. Hinta ei ainakaan ollut päätä huimaava, eli 9,95 / kpl

Minkä merkkisiä nuo sinun lamppusi ovat ja millä
        kannalla? Voishan noita muutaman kokeilla.

• muista..

Minkä merkkisiä nuo sinun lamppusi ovat ja millä
        kannalla? Voishan noita muutaman kokeilla.

En tuota merkkiä saa nyt mieleen, eikä ole yhtään pakkauspahviakaan enää tallessa.. Ei mikään tunnetumpi merkkituote kuitenkaan, joku kiinalainen kaiketi.
        Mun lamput on Gu 10 kannalla, mutta oli niitä kierrekantaisiakin.

• minäkin.. kirjoitti:

Löytyi laatikosta iteltä 36 ledinen.Merkki on lexa.Sattuu olemaan malli joka vedettiin markkinoilta, koska runkoon tuli virta kannanasta.Vedettiin muuten n.viikko sitten markkinoilta vajaa 10kpl saman maahantuojan led-vehkeitä..no se on toinen tarina...

Näyttää sähkönkulutus olevan 9w! Vaikka paketissa lukee 3w. Siihen nähden tuo on heikohko suoritus. Isosta sähkötehosta johtuen tuo myös lämpeää liikaa.Tuolle ledityypille lämpö on viholainen..

Mutta jos tuollaisen hankinta kiinnostaa, niin kannattaa hankkia ensin yksi ja verrata sitä sitten halogeeniin, jos on halogeeni tarkoitus korvata.Nämä valotehot ja valokuviot yms. ovat monesti makuasioitakin, joten ei voi mennä sanomaan että jonkun ratkasu sinällään huono olisi.

Noita moniledisiä myydään motonetissa ja hongkongissa.Saattaa löytyä tarjoustaloista ja vastaavista myös. Sinänsä olisi koomista jos huipputuotteet tulisi ensimmäisenä juuri näihin liikkeisiin.....

• Teistailtu on
        muista.. kirjoitti:

En tuota merkkiä saa nyt mieleen, eikä ole yhtään pakkauspahviakaan enää tallessa.. Ei mikään tunnetumpi merkkituote kuitenkaan, joku kiinalainen kaiketi.
        Mun lamput on Gu 10 kannalla, mutta oli niitä kierrekantaisiakin.

Mutta kun tietäisi mitä! Hyvähän täällä on huudella ihan olemattomia. Osta hyvä mies vaikka bilteman Pienloistepolttimoita niin saat rahoillesi vastetta. Tehoa ei syö yhtään enempää kuin 6*38led= 228lediä. Jos noista yksi ledi syö vaikka 0,1W niin kokonauskulutus on jo 22,8W eli sama kuin 2kpl 11w loisteputkia.

• harrastava
        ledpoliisi kirjoitti:

Löytyi laatikosta iteltä 36 ledinen.Merkki on lexa.Sattuu olemaan malli joka vedettiin markkinoilta, koska runkoon tuli virta kannanasta.Vedettiin muuten n.viikko sitten markkinoilta vajaa 10kpl saman maahantuojan led-vehkeitä..no se on toinen tarina...

Näyttää sähkönkulutus olevan 9w! Vaikka paketissa lukee 3w. Siihen nähden tuo on heikohko suoritus. Isosta sähkötehosta johtuen tuo myös lämpeää liikaa.Tuolle ledityypille lämpö on viholainen..

Mutta jos tuollaisen hankinta kiinnostaa, niin kannattaa hankkia ensin yksi ja verrata sitä sitten halogeeniin, jos on halogeeni tarkoitus korvata.Nämä valotehot ja valokuviot yms. ovat monesti makuasioitakin, joten ei voi mennä sanomaan että jonkun ratkasu sinällään huono olisi.

Noita moniledisiä myydään motonetissa ja hongkongissa.Saattaa löytyä tarjoustaloista ja vastaavista myös. Sinänsä olisi koomista jos huipputuotteet tulisi ensimmäisenä juuri näihin liikkeisiin.....

saa ohlsonilta 5.kappaletta 10 mm.ledejä hintaan 3.60 euroa. 1 kilo ohmin vastus on sopiva jos käyttää 12v jännitettä.tarkka arvo 3.2v 20 ma.

• minäkin..
        Teistailtu on kirjoitti:

Mutta kun tietäisi mitä! Hyvähän täällä on huudella ihan olemattomia. Osta hyvä mies vaikka bilteman Pienloistepolttimoita niin saat rahoillesi vastetta. Tehoa ei syö yhtään enempää kuin 6*38led= 228lediä. Jos noista yksi ledi syö vaikka 0,1W niin kokonauskulutus on jo 22,8W eli sama kuin 2kpl 11w loisteputkia.

Enpä laittaisi pienoisloistelamppuja vessaan, sillä vessassa tarvitaan täysi valoteho heti - ei kahden minuutin kuluttua.

Pienoisloistelamppuja meillä toki on monessa paikassa Merkistä riippuen täysi valoteho saavutetaan aika hitaasti.
        Ja noi pikku megamanit näyttää muuten olevan hitaimmasta päästä, vaikka hintaa on moninkertaisesti halpislamppuihin verrattuna. Ehkä ne sitte kestää pitempään..?

• minäkin..
        minäkin.. kirjoitti:

Enpä laittaisi pienoisloistelamppuja vessaan, sillä vessassa tarvitaan täysi valoteho heti - ei kahden minuutin kuluttua.

Pienoisloistelamppuja meillä toki on monessa paikassa Merkistä riippuen täysi valoteho saavutetaan aika hitaasti.
        Ja noi pikku megamanit näyttää muuten olevan hitaimmasta päästä, vaikka hintaa on moninkertaisesti halpislamppuihin verrattuna. Ehkä ne sitte kestää pitempään..?

Ja sellanen jäi sanomatta, että ne ledlamput sopivat suoraan kattoon upotettujen halogeenipolttimoiden pidikkeisiin. En muista nähneeni vastaavaa pienoisloistelamppua..

Täytynee tuossa jotain säästöäkin syntyä, sillä aiemmin katossa oli 6 x 30 wattia (vai olikohan 35 w), nyt 6 x 3 wattia.. Toki säästöt riippuu siitä, minkä nuo ledit sitten lopulta oikeasti kestää... Siitä ei ole harmaintakaan aavistusta, mutta lupaukset on ainakin suuria.

• minäkin..
        ledpoliisi kirjoitti:

Just lauantaina kävin Keravan Honkkarissa ja mun mielestä samaa satsia lexa-lamppuja siellä myydään edelleen. Eli ei ole vedetty ainakaan tuota erää minnekään. Niissä on kyllä 38 lediä, eli kaiketi eri sarjaa kuin sinun 36 ledinen..

Vessan valoihin olen tosiaan ainakin tällä hetkellä tyytyväinen. Mahdotonhan noista on sanoa tietenkään mitään varmaa kun ei ole kokemusta pitemmältä ajalta. Jos eivät kestä vähintään paria vuotta, niin oli varmasti turha hankinta.

Mutta osaako ledpoliisi kertoa, miksi ne lamput jäävät hehkumaan virran katkaisun jälkeenkin. Sellanen pieni hehku, jonka valossa pimeällä käy vaikka pissalla. Ensin ajattelin, että hehkuvat vain hetken, mutta kyllä ne hehkuu ainakin vielä aamulla, vaikka sähköt on katkaistu illalla..
        Onko tuo vika, vai suunniteltu ominaisuus ja mikä niitä hehkuttaa..?

• minäkin.. kirjoitti:

Just lauantaina kävin Keravan Honkkarissa ja mun mielestä samaa satsia lexa-lamppuja siellä myydään edelleen. Eli ei ole vedetty ainakaan tuota erää minnekään. Niissä on kyllä 38 lediä, eli kaiketi eri sarjaa kuin sinun 36 ledinen..

Vessan valoihin olen tosiaan ainakin tällä hetkellä tyytyväinen. Mahdotonhan noista on sanoa tietenkään mitään varmaa kun ei ole kokemusta pitemmältä ajalta. Jos eivät kestä vähintään paria vuotta, niin oli varmasti turha hankinta.

Mutta osaako ledpoliisi kertoa, miksi ne lamput jäävät hehkumaan virran katkaisun jälkeenkin. Sellanen pieni hehku, jonka valossa pimeällä käy vaikka pissalla. Ensin ajattelin, että hehkuvat vain hetken, mutta kyllä ne hehkuu ainakin vielä aamulla, vaikka sähköt on katkaistu illalla..
        Onko tuo vika, vai suunniteltu ominaisuus ja mikä niitä hehkuttaa..?

Kyllä ne on vetääneet sen viallisen pois markkinoilta. Rakennetta on nykymalleissa muutettu.

Tuo hehkuminen jatkuu tosiaan hamaan tulevaisuuteen. Tuohon voi olla muutamiakin syitä. Esim kytkimelle tuleva ja lähtevä johdin ovat vierekkäin,jolloin tuo jännitteellinen johdin indusoi lampulle menevään johtoon jännitettä.Lyhyesti sanottuna johtimet toimivat "antenneina" tuossa. alle 5 milliampeeria riittä saamaan aikaan tuon hehkun.Jos katkaisijassa on merkkivalo, joka palaa silloin kun valot ei ole päällä niin sekin voi tuon tehdä..siinä pari teoriaa....Sanoisin että tuo on ominaisuus.

Tuo hehkuminen on toisaalta aika käteväkin toiminto. Ei tarvitse valoja laittaa öiseen aikaan lainkaan päälle.Ja ei tuossa tosiaan suurta virtamäärää mene, joten sähkölaskussa tuo ei juuri näy.

• minäkin..
        ledpoliisi kirjoitti:

Kyllä ne on vetääneet sen viallisen pois markkinoilta. Rakennetta on nykymalleissa muutettu.

Tuo hehkuminen jatkuu tosiaan hamaan tulevaisuuteen. Tuohon voi olla muutamiakin syitä. Esim kytkimelle tuleva ja lähtevä johdin ovat vierekkäin,jolloin tuo jännitteellinen johdin indusoi lampulle menevään johtoon jännitettä.Lyhyesti sanottuna johtimet toimivat "antenneina" tuossa. alle 5 milliampeeria riittä saamaan aikaan tuon hehkun.Jos katkaisijassa on merkkivalo, joka palaa silloin kun valot ei ole päällä niin sekin voi tuon tehdä..siinä pari teoriaa....Sanoisin että tuo on ominaisuus.

Tuo hehkuminen on toisaalta aika käteväkin toiminto. Ei tarvitse valoja laittaa öiseen aikaan lainkaan päälle.Ja ei tuossa tosiaan suurta virtamäärää mene, joten sähkölaskussa tuo ei juuri näy.

Ei johdu ainakaan merkkivalosta, sillä sellaista ei ole.
        Mielenkiinnosta kokeilin hieman toisen mallisella 36 ledisellä ja se ei kyllä hehku hetkeäkään.

Mielenkiintoinen ja kätevä ominaisuus tosiaan...

• takaisin PL:ään
        ledpoliisi kirjoitti:

LED-innostuksissani ostin (motonet) 4w LEXA-48xLED-lampun E27-kannalla...
        Lämminvalkoinen valo olikin keltaista!
        Peilivirityksen kanssa korvasin entisen 5w-loisteputken talon numerovalaisimen.
        Kylläpäs oli himmeä!!!!
        Mihin helve***n ne watit on hukattu???
        LED-lamppu oli suuri pettymys.
        Olisin jotenkin voinut hyväksyä vielä silmämääräisesti 50% himmeämmän valon, mutta tuota 4w ledilamppu on silmämääräisesti tuskin edes 20% loisteputken valotehosta. Laitan laadukkaan "energiansäästölampun" takaisin.
        Perheeni 4:ssä polkupyörässäs on 1w "sinivalkoiset" kirkkaat ledit innoittaneet uskoon LED-lampuista, mutta nyt usko romahti!
        Ei ole LEDistä loisteputken korvaajaksi.

• Valopää
        takaisin PL:ään kirjoitti:

LED-innostuksissani ostin (motonet) 4w LEXA-48xLED-lampun E27-kannalla...
        Lämminvalkoinen valo olikin keltaista!
        Peilivirityksen kanssa korvasin entisen 5w-loisteputken talon numerovalaisimen.
        Kylläpäs oli himmeä!!!!
        Mihin helve***n ne watit on hukattu???
        LED-lamppu oli suuri pettymys.
        Olisin jotenkin voinut hyväksyä vielä silmämääräisesti 50% himmeämmän valon, mutta tuota 4w ledilamppu on silmämääräisesti tuskin edes 20% loisteputken valotehosta. Laitan laadukkaan "energiansäästölampun" takaisin.
        Perheeni 4:ssä polkupyörässäs on 1w "sinivalkoiset" kirkkaat ledit innoittaneet uskoon LED-lampuista, mutta nyt usko romahti!
        Ei ole LEDistä loisteputken korvaajaksi.

Halpaledit ja laadukaat teholedit ovat aivan eri asia. Kehitystä on tapahtunut ja tapahtuu nimen omaan laadukkaissa teholedeissä. Ne ovat valotehokkuudeltaan aivan eri luokkaa kuin nuo pienet halpaledit, joiden valotehokkuus ei kai ole paljoa kehittynyt viime vuosina.

• MISTÄÄN::.!!1%#?+
        ledpoliisi kirjoitti:

.

joten oli pakko hankkia 5 x 3 w teholedi työvalo mökille ulkovalaisimeksi, syttyy ainakin heti eikä 15 min. kuluttua kylmällä säällä

Kun ei ne energialamput toimi pakkasessa tai en ainakaan ole löytänyt 12 voltilla toimivaa pakkaslamppua

.

• Ledit käytössä

Clas Ohlsonilta löytyy tämä ledi joka korvaa 12 V gu5.3 halogeenilampun (tuote 36-3375)

http://www.clasohlson.fi/Product/Category.aspx?id=251796#36-3375

Itse korvasin kylppärissä kaksi 35 W halogeenia tälläisella lampulla, mielestäni led lamppu toimii ihan hyvin muuten muttei anna yhtä paljon valoa kuin halogeeni, ja onhan se kallis.

Korvasin kylppärin kaksi muuta 35 w halogeenia Oversolin seuraavalla lampulla:
      http://www.oversol.fi/www/popupcard.php?id=43
      Näihin taas en ole tyytyväinen, ne tekevät saateenkaarenväriset valojuovat seiniin. Muuten niistä lähtee sama määrä valoa kuin Clas Ohlsonin lampuista.

En muuten vaihtanut muuntajaa, koska en pääse siihen käsiksi. Minulla 4 kpl 3 W lediä toimivat siis ilman ongelmia nyt halogeenimuuntajassa.

• Ledit käytössä

lisään vielä, että väri on molemissa mielestäni täysin valkoista, eli sen osalta ei valittamista (paitsi siis oversolin osalta sateenkarikuvion osalta).

• Simon-LED Lighting

Dear Friend,

How are you?

This is Simon from Shenzhen Daylightings.
      Wer are the very factory of high quality led lighting in China.
      we would like to take this chance to have good cooperation with you.

Thanks & Best Regards,
      Simon
      Shenzhen Daylighting Technology Co.,Ltd.
      Web : www.daylightings.com
      Email: [email protected]
      Or at: [email protected]

• riippuu mistä kiikku

" Mainoslause: “Voit korvata halogeenin suoraan led-lampulla”

Tämä pitää erittäin harvoin paikkaansa varsinkaan jos halogeenit ovat 12V. Led tarvitsee ihan omanlaisensa muuntajan. Muuntajan tulisi antaa jännitettä12V.Moni halogeenimuuntaja antaa vain 11.2-11.5V.Halogeenimuuntajat vaativat usein myös niin sanotun pohjakuorman toimiakseen. Eli muuntaja ei vättämättä “toimi” lainkaan jos 3w ledlamppuja ei ole riittävästi. Myös LED-lamput toimivat keskenään eri tavalla. Joku lamppu toimii joustavammin erilaisilla muuntajilla, ja joku taas ei."

Lähde: http://blogi.proled.fi/2009/10/26/yleisia-harhakasityksia/

• 12 V vai 230 V?

"Jos halogeenilampun nimellisjännite on 230V, voidaan halogeenilamppu korvata suoraan LED-lampulla, jonka nimellisjännite on myös 230V. Tyypillisin kohdelampun kanta on tällöin GU10.

Mikäli halogeenikohdelampun nimellisjännite on matalajännitteinen (tyypillisesti 12V), tilanne muuttuu.

Matalajännitteen tuottaa halogeenilampulle halogeenimuuntaja, joka ei ole suunniteltu LED-lampuille.Halogeenimuuntajat vaativat tietyn pohjakuorman (tyypillisesti 20-30W) toimiakseen sekä näiden tuottaman jännitteen laatu ei useimmiten sovellu LED-käyttöön.

Eli tässä tapauksessa tulee LED-lampulle hankkia LEDkäyttöön sopiva virtalähde ja korvata olemassa olevat halogeenimuuntajat.

Lisäksi on huomioitava, että halogeenilampuille suunnitellut himmentimet eivät pääsääntöisesti sovellu LEDlamppujen himmennykseen."

http://www.suomela.fi/rakentaminen/Valaistus-sisa/Lue-tama-ennen-kuin-vaihdat-led-lamppua-halogeenilampun-tilalle-61996

• 7+5

Jonka seurauksena päästäänkiin sellaisiin hankintahintoihin, ettei ledipäivitys maksa itseään vuosikymmeniin takaisin.

• airamintykki

Planexin 5w leidit

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6374
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3813
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3190
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      370
      1726
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      969
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      956
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      869
    Aihe