DVD vai MiniDV?

....?....

Ensimmäinen videokamera on nyt hakusessa. Olen katsellut Sonyn ja Canonin laitteita mutta vielä mietityttää että minkälaisen videokameran kannattaa hankkia.

Tallennusmediana DVD vai MiniDV? Mikä puoltaa DVD ja mikä taas MiniDV valintaa?

Budjetti on maksimissaan 450 €.

22

3831

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SmithChart

      Riippuu, millainen kuvaaja olet.

      Jos et välitä kuvanlaadusta pätkääkään ja haluat vaan äkkiä valmista niin valintasi on DVD-kamera.

      Jos taas haluat paremman kuvanlaadun ja ennen kaikkea mahdollisuuden editoida töitäsi kunnolla ja tuottaa valmiiksi editoiduista pätkistä hieno DVD valikoineen kaikkineen tietokoneella, niin valitse siinä tapauksessa MiniDV.

      • ....?....

      • Digiootti
        ....?.... kirjoitti:

        DVD versiostako ei voi tehdä editointia samalla tavalla kuin MiniDV laitteesta?


        Tässä pari esimerkkiä:

        DVD (2,2 megapikseliä)
        http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Camcorders/DVD_Digital/dc21/index.asp

        MiniDV (0,8 megapikseliä)
        http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Camcorders/Digital/md-110/index.asp?specs=1

        Videokameroissa pikselit on ilmoitettu stilkuville, niillä kun voi ottaa myös valokuvia muistikortille.
        Video tallentuu aina stanradi resolutiolla.


      • ....?....
        Digiootti kirjoitti:

        Videokameroissa pikselit on ilmoitettu stilkuville, niillä kun voi ottaa myös valokuvia muistikortille.
        Video tallentuu aina stanradi resolutiolla.

        DVD tallennteeltako ei voi ottaa tietokoneelle editoitavaksi samalla tavalla kuin MiniDV tallenteelta. Näissäkö on eri tallennusformaatti?


      • teknisiä tietoja
        Digiootti kirjoitti:

        Videokameroissa pikselit on ilmoitettu stilkuville, niillä kun voi ottaa myös valokuvia muistikortille.
        Video tallentuu aina stanradi resolutiolla.

        Teholliset pikselit eri kuvasuhteilla on lueteltu teknisissä tiedoissa.

        Canon DC21

        Pikseleitä kaikkiaan   
        2,2 miljoonaa    

        Tehollisia pikseleitä
        4:3: noin 1,77 miljoonaa
        16:9 (IS POISSA): noin 1,50 miljoonaa
        16:9 (IS PÄÄLLÄ): noin 1,38 miljoonaa
        Stillkuvat: noin 2,0 miljoonaa

        http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Camcorders/DVD_Digital/dc21/index.asp?specs=1



        Canon MD110

        Pikseleitä kaikkiaan
        800 000 pikseliä    

        Teholliset pikselit
        4:3: 400 000 pikseliä
        16:9, vakain poissa: 540 000 pikseliä
        16:9, vakain päällä: 440 00 pikseliä

        http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Camcorders/Digital/md-110/index.asp?specs=1


      • SmithChart
        ....?.... kirjoitti:

        DVD versiostako ei voi tehdä editointia samalla tavalla kuin MiniDV laitteesta?


        Tässä pari esimerkkiä:

        DVD (2,2 megapikseliä)
        http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Camcorders/DVD_Digital/dc21/index.asp

        MiniDV (0,8 megapikseliä)
        http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Camcorders/Digital/md-110/index.asp?specs=1

        Pikselilukemilla ei ole videokameroissa samanlaista merkitystä kuin still-kameroissa, tietysti pikseleitä tulee olla riittävästi. Käytännössä kaikissa nykyaikaisissa kameroissa on riittävästi pikseleitä, joten ei siitä sen enempää. Ainoa etu joka suuresta pikselimäärästä voi olla on digizoomin käyttö eli toisin sanoen kuvaa voi elektronisesti zoomata hieman pidemmälle, ennen kuin se menettää terävyytensä. Videokameroiden still-kuvausominaisuudet ovat monesti aika vaatimattomia verrattuna oikeaan still-kameraan, joten still-kuvaamistakin ajatellen sen pikselimäärän voi videokamerassa jättää toissijaiseksi.

        Jos videopuolella haluaa tarkempaa kuvaa ja enemmän pikseleitä, niin sitten on ostettava HD-kamera.

        DVD-versiotakin voi toki editoida, mutta MPEG2-muotoinen video ei ole alun perin tarkoitettu editoitavaksi. MPEG2 rajaa editointiohjelmien valikoimaa melkoisesti, jos otetaan lähtökohdaksi se että ohjelma osaa editoida pakkaamatta uudelleen kaikkea. MPEG2:n GOP-rakenteiden ansiosta editointi ei ole yhtä jouhevaa kuin DV-datan editointi. GOP-rakenteita ei voida rikkoa transkoodaamatta ainakin muutama ruutu uudelleen.

        DV-dataa voi sen sijaan leikata hyvin monenlaisilla ohjelmilla ja DV-datassa jokainen ruutu on samanarvoinen, joten lähtökohtaisesti tiedostojen leikkaus on erittäin yksinkertaista ja perusleikkaus onnistuu aina pakkaamatta dataa uudelleen.

        Koska DV-datassa ei myöskään ole delta-kehyksiä kuten MPEG2:ssa, säilyy DV-kameralla kuvattu video tarkkana myös liikkuvissa kohteissa, mikäli kuvaaja on näin halunnut valiten riittävän nopean suljinajan. DVD-kamera (jos antaa edes mahdollisuutta manuaaliseen suljinajan säätöön) tallentaa herkästi pikselimössöä tällaisessa tilanteessa.

        Lisäksi DVD-kameran koneisto pitää muuttuvaa ääntä, joka tallentuu hiljaisissa ympäristöissä tehtyihin kuvauksiin. Tällaista muuttuvaa ääntä on käytännössä mahdotonta suodattaa pois jälkikäsittelyssä. Olisi käytettävä ulkoista mikrofonia, mutta tuon hintaluokan kameroissa ei välttämättä ole sille liitäntää. Myös MiniDV-kameran koneistoääni tallentuu usein mukaan, mutta koska tässä tapauksessa on kyseessä tasainen hurina, on siitä mahdollista laskea FFT-kohinaprofiili ja suodattaa koneistoääni lähes täysin pois nykyaikaisilla FFT-suotimilla editoinnin yhteydessä.

        Joten summa summarum: jos laadulla ei ole merkitystä ja halutaan helppoa ja nopeaa niin valinta on DVD-kamera. Jos taas tuotoksia halutaan editoida ja niin hyvä laatu kuin tuon hintaluokan kameralla voi ylipäänsä saada niin on ostettava MiniDV.


      • tässä...
        SmithChart kirjoitti:

        Pikselilukemilla ei ole videokameroissa samanlaista merkitystä kuin still-kameroissa, tietysti pikseleitä tulee olla riittävästi. Käytännössä kaikissa nykyaikaisissa kameroissa on riittävästi pikseleitä, joten ei siitä sen enempää. Ainoa etu joka suuresta pikselimäärästä voi olla on digizoomin käyttö eli toisin sanoen kuvaa voi elektronisesti zoomata hieman pidemmälle, ennen kuin se menettää terävyytensä. Videokameroiden still-kuvausominaisuudet ovat monesti aika vaatimattomia verrattuna oikeaan still-kameraan, joten still-kuvaamistakin ajatellen sen pikselimäärän voi videokamerassa jättää toissijaiseksi.

        Jos videopuolella haluaa tarkempaa kuvaa ja enemmän pikseleitä, niin sitten on ostettava HD-kamera.

        DVD-versiotakin voi toki editoida, mutta MPEG2-muotoinen video ei ole alun perin tarkoitettu editoitavaksi. MPEG2 rajaa editointiohjelmien valikoimaa melkoisesti, jos otetaan lähtökohdaksi se että ohjelma osaa editoida pakkaamatta uudelleen kaikkea. MPEG2:n GOP-rakenteiden ansiosta editointi ei ole yhtä jouhevaa kuin DV-datan editointi. GOP-rakenteita ei voida rikkoa transkoodaamatta ainakin muutama ruutu uudelleen.

        DV-dataa voi sen sijaan leikata hyvin monenlaisilla ohjelmilla ja DV-datassa jokainen ruutu on samanarvoinen, joten lähtökohtaisesti tiedostojen leikkaus on erittäin yksinkertaista ja perusleikkaus onnistuu aina pakkaamatta dataa uudelleen.

        Koska DV-datassa ei myöskään ole delta-kehyksiä kuten MPEG2:ssa, säilyy DV-kameralla kuvattu video tarkkana myös liikkuvissa kohteissa, mikäli kuvaaja on näin halunnut valiten riittävän nopean suljinajan. DVD-kamera (jos antaa edes mahdollisuutta manuaaliseen suljinajan säätöön) tallentaa herkästi pikselimössöä tällaisessa tilanteessa.

        Lisäksi DVD-kameran koneisto pitää muuttuvaa ääntä, joka tallentuu hiljaisissa ympäristöissä tehtyihin kuvauksiin. Tällaista muuttuvaa ääntä on käytännössä mahdotonta suodattaa pois jälkikäsittelyssä. Olisi käytettävä ulkoista mikrofonia, mutta tuon hintaluokan kameroissa ei välttämättä ole sille liitäntää. Myös MiniDV-kameran koneistoääni tallentuu usein mukaan, mutta koska tässä tapauksessa on kyseessä tasainen hurina, on siitä mahdollista laskea FFT-kohinaprofiili ja suodattaa koneistoääni lähes täysin pois nykyaikaisilla FFT-suotimilla editoinnin yhteydessä.

        Joten summa summarum: jos laadulla ei ole merkitystä ja halutaan helppoa ja nopeaa niin valinta on DVD-kamera. Jos taas tuotoksia halutaan editoida ja niin hyvä laatu kuin tuon hintaluokan kameralla voi ylipäänsä saada niin on ostettava MiniDV.

        oli mielenkiintoinen ja monipuolinen erottelu eri formaateille :)


      • ....?....
        SmithChart kirjoitti:

        Pikselilukemilla ei ole videokameroissa samanlaista merkitystä kuin still-kameroissa, tietysti pikseleitä tulee olla riittävästi. Käytännössä kaikissa nykyaikaisissa kameroissa on riittävästi pikseleitä, joten ei siitä sen enempää. Ainoa etu joka suuresta pikselimäärästä voi olla on digizoomin käyttö eli toisin sanoen kuvaa voi elektronisesti zoomata hieman pidemmälle, ennen kuin se menettää terävyytensä. Videokameroiden still-kuvausominaisuudet ovat monesti aika vaatimattomia verrattuna oikeaan still-kameraan, joten still-kuvaamistakin ajatellen sen pikselimäärän voi videokamerassa jättää toissijaiseksi.

        Jos videopuolella haluaa tarkempaa kuvaa ja enemmän pikseleitä, niin sitten on ostettava HD-kamera.

        DVD-versiotakin voi toki editoida, mutta MPEG2-muotoinen video ei ole alun perin tarkoitettu editoitavaksi. MPEG2 rajaa editointiohjelmien valikoimaa melkoisesti, jos otetaan lähtökohdaksi se että ohjelma osaa editoida pakkaamatta uudelleen kaikkea. MPEG2:n GOP-rakenteiden ansiosta editointi ei ole yhtä jouhevaa kuin DV-datan editointi. GOP-rakenteita ei voida rikkoa transkoodaamatta ainakin muutama ruutu uudelleen.

        DV-dataa voi sen sijaan leikata hyvin monenlaisilla ohjelmilla ja DV-datassa jokainen ruutu on samanarvoinen, joten lähtökohtaisesti tiedostojen leikkaus on erittäin yksinkertaista ja perusleikkaus onnistuu aina pakkaamatta dataa uudelleen.

        Koska DV-datassa ei myöskään ole delta-kehyksiä kuten MPEG2:ssa, säilyy DV-kameralla kuvattu video tarkkana myös liikkuvissa kohteissa, mikäli kuvaaja on näin halunnut valiten riittävän nopean suljinajan. DVD-kamera (jos antaa edes mahdollisuutta manuaaliseen suljinajan säätöön) tallentaa herkästi pikselimössöä tällaisessa tilanteessa.

        Lisäksi DVD-kameran koneisto pitää muuttuvaa ääntä, joka tallentuu hiljaisissa ympäristöissä tehtyihin kuvauksiin. Tällaista muuttuvaa ääntä on käytännössä mahdotonta suodattaa pois jälkikäsittelyssä. Olisi käytettävä ulkoista mikrofonia, mutta tuon hintaluokan kameroissa ei välttämättä ole sille liitäntää. Myös MiniDV-kameran koneistoääni tallentuu usein mukaan, mutta koska tässä tapauksessa on kyseessä tasainen hurina, on siitä mahdollista laskea FFT-kohinaprofiili ja suodattaa koneistoääni lähes täysin pois nykyaikaisilla FFT-suotimilla editoinnin yhteydessä.

        Joten summa summarum: jos laadulla ei ole merkitystä ja halutaan helppoa ja nopeaa niin valinta on DVD-kamera. Jos taas tuotoksia halutaan editoida ja niin hyvä laatu kuin tuon hintaluokan kameralla voi ylipäänsä saada niin on ostettava MiniDV.

        Kiitos selkeästä selostuksesta!

        Osaatko vielä antaa vinkkiä hyvästä MiniDV laitteesta hintaluokassa 300 - 450 €.


      • anterohan se siinä
        Digiootti kirjoitti:

        Videokameroissa pikselit on ilmoitettu stilkuville, niillä kun voi ottaa myös valokuvia muistikortille.
        Video tallentuu aina stanradi resolutiolla.

        ei ole, vaan manuaalissa lukee arvot kaikkea mitä et varmasti kykene itse mittaamaan....

        Miksi et nyt kerro samalla tuota stanradia mikä on vakio? heh heh
        Päteminen alkaa vaikuttamaan täällä sivuilla jopa hyvinkin arveluttavalta toiminalta mitä hyvin nopeasti huomannut....hmmm=? ja toki kimppuuni heti hyökättykin koska asiasta mainitsen.


      • anterohan se siinä
        SmithChart kirjoitti:

        Pikselilukemilla ei ole videokameroissa samanlaista merkitystä kuin still-kameroissa, tietysti pikseleitä tulee olla riittävästi. Käytännössä kaikissa nykyaikaisissa kameroissa on riittävästi pikseleitä, joten ei siitä sen enempää. Ainoa etu joka suuresta pikselimäärästä voi olla on digizoomin käyttö eli toisin sanoen kuvaa voi elektronisesti zoomata hieman pidemmälle, ennen kuin se menettää terävyytensä. Videokameroiden still-kuvausominaisuudet ovat monesti aika vaatimattomia verrattuna oikeaan still-kameraan, joten still-kuvaamistakin ajatellen sen pikselimäärän voi videokamerassa jättää toissijaiseksi.

        Jos videopuolella haluaa tarkempaa kuvaa ja enemmän pikseleitä, niin sitten on ostettava HD-kamera.

        DVD-versiotakin voi toki editoida, mutta MPEG2-muotoinen video ei ole alun perin tarkoitettu editoitavaksi. MPEG2 rajaa editointiohjelmien valikoimaa melkoisesti, jos otetaan lähtökohdaksi se että ohjelma osaa editoida pakkaamatta uudelleen kaikkea. MPEG2:n GOP-rakenteiden ansiosta editointi ei ole yhtä jouhevaa kuin DV-datan editointi. GOP-rakenteita ei voida rikkoa transkoodaamatta ainakin muutama ruutu uudelleen.

        DV-dataa voi sen sijaan leikata hyvin monenlaisilla ohjelmilla ja DV-datassa jokainen ruutu on samanarvoinen, joten lähtökohtaisesti tiedostojen leikkaus on erittäin yksinkertaista ja perusleikkaus onnistuu aina pakkaamatta dataa uudelleen.

        Koska DV-datassa ei myöskään ole delta-kehyksiä kuten MPEG2:ssa, säilyy DV-kameralla kuvattu video tarkkana myös liikkuvissa kohteissa, mikäli kuvaaja on näin halunnut valiten riittävän nopean suljinajan. DVD-kamera (jos antaa edes mahdollisuutta manuaaliseen suljinajan säätöön) tallentaa herkästi pikselimössöä tällaisessa tilanteessa.

        Lisäksi DVD-kameran koneisto pitää muuttuvaa ääntä, joka tallentuu hiljaisissa ympäristöissä tehtyihin kuvauksiin. Tällaista muuttuvaa ääntä on käytännössä mahdotonta suodattaa pois jälkikäsittelyssä. Olisi käytettävä ulkoista mikrofonia, mutta tuon hintaluokan kameroissa ei välttämättä ole sille liitäntää. Myös MiniDV-kameran koneistoääni tallentuu usein mukaan, mutta koska tässä tapauksessa on kyseessä tasainen hurina, on siitä mahdollista laskea FFT-kohinaprofiili ja suodattaa koneistoääni lähes täysin pois nykyaikaisilla FFT-suotimilla editoinnin yhteydessä.

        Joten summa summarum: jos laadulla ei ole merkitystä ja halutaan helppoa ja nopeaa niin valinta on DVD-kamera. Jos taas tuotoksia halutaan editoida ja niin hyvä laatu kuin tuon hintaluokan kameralla voi ylipäänsä saada niin on ostettava MiniDV.

        ..."tietysti pikseleitä tulee olla riittävästi. Käytännössä kaikissa nykyaikaisissa kameroissa on riittävästi pikseleitä, joten ei siitä sen enempää."....paitsi...

        ... "Ainoa etu joka suuresta pikselimäärästä voi olla on digizoomin käyttö eli toisin sanoen kuvaa voi elektronisesti zoomata hieman pidemmälle, ennen kuin se menettää terävyytensä. Videokameroiden still-kuvausominaisuudet ovat monesti aika vaatimattomia verrattuna oikeaan still-kameraan, joten still-kuvaamistakin ajatellen sen pikselimäärän voi videokamerassa jättää toissijaiseksi.

        Jos videopuolella haluaa tarkempaa kuvaa ja enemmän pikseleitä, niin sitten on ostettava HD-kamera.

        DVD-versiotakin voi toki editoida, mutta MPEG2-muotoinen video ei ole alun perin tarkoitettu editoitavaksi. MPEG2 rajaa editointiohjelmien valikoimaa melkoisesti, jos otetaan lähtökohdaksi se että ohjelma osaa editoida pakkaamatta uudelleen kaikkea. MPEG2:n GOP-rakenteiden ansiosta editointi ei ole yhtä jouhevaa kuin DV-datan editointi. GOP-rakenteita ei voida rikkoa transkoodaamatta ainakin muutama ruutu uudelleen.

        DV-dataa voi sen sijaan leikata hyvin monenlaisilla ohjelmilla ja DV-datassa jokainen ruutu on samanarvoinen, joten lähtökohtaisesti tiedostojen leikkaus on erittäin yksinkertaista ja perusleikkaus onnistuu aina pakkaamatta dataa uudelleen.

        Koska DV-datassa ei myöskään ole delta-kehyksiä kuten MPEG2:ssa, säilyy DV-kameralla kuvattu video tarkkana myös liikkuvissa kohteissa, mikäli kuvaaja on näin halunnut valiten riittävän nopean suljinajan. DVD-kamera (jos antaa edes mahdollisuutta manuaaliseen suljinajan säätöön) tallentaa herkästi pikselimössöä tällaisessa tilanteessa.

        Lisäksi DVD-kameran koneisto pitää muuttuvaa ääntä, joka tallentuu hiljaisissa ympäristöissä tehtyihin kuvauksiin. Tällaista muuttuvaa ääntä on käytännössä mahdotonta suodattaa pois jälkikäsittelyssä. Olisi käytettävä ulkoista mikrofonia, mutta tuon hintaluokan kameroissa ei välttämättä ole sille liitäntää. Myös MiniDV-kameran koneistoääni tallentuu usein mukaan, mutta koska tässä tapauksessa on kyseessä tasainen hurina, on siitä mahdollista laskea FFT-kohinaprofiili ja suodattaa koneistoääni lähes täysin pois nykyaikaisilla FFT-suotimilla editoinnin yhteydessä.

        Joten summa summarum: jos laadulla ei ole merkitystä ja halutaan helppoa ja nopeaa niin valinta on DVD-kamera. Jos taas tuotoksia halutaan editoida ja niin hyvä laatu kuin tuon hintaluokan kameralla voi ylipäänsä saada niin on ostettava MiniDV." ......

        Kasetti on parasta ja kummelitkin musaaa c-kasettimiehen kanssa kovasti halusi tehdä jackpotissa kun se oli ammattilainen juuh...

        Laitappa sinäkin jo näytille mitä olet saanut aikaan niin saadaan katsoa miten hyvää jälkeä kasettisoittimella tulee ja helposti.....:)


    • Seikka on saletti

      Kovalevylle HD-matskua, eikä tollasia isoja, kömpelöitä leluja.

      • kuka vahvistaa?

        Kuulin että kovalevylle tulisi data pakattuna eikä siis yhtä hyvänlaatuisena kuin MiniDV kasetille. Mahtaakohan myyjän väite pitää paikkansa?


      • juttua asiasta

    • Editoija

      Mini DV nauhalle tavara tallentuu pakkaamattomana editoinnin jälkeen se pakataan ja poltetaan. DVD- ja korttikamerat pakkaa kaiken kuvatun ja editoinnin jälkeen se pakataan uudelleen ennen polttoa niin laatu on heikkoa. Kun alkuperäistiedostö vahinkoittuu niin saattaa menettää kökö fimatun materiaalin. Mutta miniDV nauhalla tavara säilyy uutta mahdollista tarvetta varten pakkaamattomana.

      • mini-dv

        Olen myös ostamassa kameraa.
        Tuossa viimeisessä kommentissa sanottiin, että voi menettää koko materiaalin.
        Eikö ole järkevämpää ensin koko data ottaa kovalevylle ja sitten vasta editoida.????
        Sehän onnistuu esimerkinsi Linuxilla KINO ohjelman avulla mutta vaatii kyllä vääntöä koneesta.


      • SmithChart

        Ei se ole pakkaamatonta:
        http://en.wikipedia.org/wiki/DV

        P.S. Jos aletaan puhua PAKKAAMATTOMASTA videosta niin voin kertoa että sellaista mahtuisi 60 minuttiselle MiniDV-kasetille reilut 7 minuuttia! Sen verran raju on pakkaus myös MiniDV-järjestelmässä.


      • Digiootti
        SmithChart kirjoitti:

        Ei se ole pakkaamatonta:
        http://en.wikipedia.org/wiki/DV

        P.S. Jos aletaan puhua PAKKAAMATTOMASTA videosta niin voin kertoa että sellaista mahtuisi 60 minuttiselle MiniDV-kasetille reilut 7 minuuttia! Sen verran raju on pakkaus myös MiniDV-järjestelmässä.

        Kerro nyt meille mikä tallennusmuoto kotivideokameroissa on pakkaamatonta?

        Videon pakkauksen määrästä saa selville sen viemästä tilasta esimerkiksi kovalevyllä.

        Sitäpaitsi ei videon järkevä pakkaus juurikaan näy kuvanlaadussa, verrataan vaikka teräväpiirtokameroden pakkausmuotoja ja mini-DV:tä, niiden joidenkin käyttämä pakkausmuoto vie pajon vähemmän tilaa ja silti kuvanlaatu on huomattavasti parempaa.


      • SmithChart
        Digiootti kirjoitti:

        Kerro nyt meille mikä tallennusmuoto kotivideokameroissa on pakkaamatonta?

        Videon pakkauksen määrästä saa selville sen viemästä tilasta esimerkiksi kovalevyllä.

        Sitäpaitsi ei videon järkevä pakkaus juurikaan näy kuvanlaadussa, verrataan vaikka teräväpiirtokameroden pakkausmuotoja ja mini-DV:tä, niiden joidenkin käyttämä pakkausmuoto vie pajon vähemmän tilaa ja silti kuvanlaatu on huomattavasti parempaa.

        Ei sellaista kotivideokameraa olekaan, eikä koskaan tulekaan olemaan missä data olisi pakkaamatonta. Siten MiniDV ei myöskään sitä ole, kuten väitettiin. Mutta jos valitaan kameraa DVD vs. MiniDV niin kyllä ehdoton suositukseni on nimenomaan MiniDV.

        Sensijaan editointi- ja prosessointivaiheita voidaan tietokoneessa suorittaa siten että video on täysin pakkaamatonta tai pakattu käyttäen häviötöntä, datakompressioon perustuvaa pakkausta.

        MiniDV:tä ja teräväpiirtokameroita ei pidä verrata keskenään koska kyse on jo kokonaan eri sukupolven laitteista.


    • ....
    • anterohan se siinä

      Nauhat on AINA kelattava johonkin kohtaan ja se tapahtuu kameran koneistolla....

      Kasetti on huoleton, mutta kukapa sitä kovin tunarikaan on jolloin cd toimii ilman naarmuja siirtoon saakka.

      Kaseteissa oikeasti se ikävä jatkuva kelailu joka ärsyttää kun etsit kohtaa mitä piti katsoa...

      dvd ja kovalevyt antavat chapterit mistä valita kohta...

      Tee valintasi mielummin sen kuvasuhteen syystä, eli aito 16:9 laajakuva eikä keinotekoinen joka heikentää kuvaa rajusti.

      Lähes poikkeuksetta alle 450€ kamerat 4:3 kuva-formaatilla joka se vanhanmallin neliö ja ilmoituksessa mainitaan kuvaamisen olevan "mahdollinen 16:9-suhteeseen" mutta ei mainita keinotekoisuudesta mitään..?

      Kuvan taso romahtaa rajusti ja harvaa kiinostaa enää vanhan formaatin kuvakokoa katsella, se jopa alkaa ahdistamaan...

      • ....

        Nauha on helppo media arkistoida. Uudelleeneditointi ja uudella tavalla leikattu materiaali on helppoa tuottaa kun on alkuperäinen nauha tallella.

        Haasteena muissa meidoissa on alkuperäisen materiaalin arkistoiminen tai se että kuvanlaatu kärsii "liiallisesta pakkauksesta".


      • anterohan se
        .... kirjoitti:

        Nauha on helppo media arkistoida. Uudelleeneditointi ja uudella tavalla leikattu materiaali on helppoa tuottaa kun on alkuperäinen nauha tallella.

        Haasteena muissa meidoissa on alkuperäisen materiaalin arkistoiminen tai se että kuvanlaatu kärsii "liiallisesta pakkauksesta".

        Hyvin harva jos kukaan jaksaa "editoida" niitä vanhoja nauhoja kun ensimmäisen kerran niitä lyhennellyt.
        Jos jaksaa lyhennellä niitä samoja otoksia vuosia, niin onkohan kyseessä kovinkaan kehittävä projekti alunperinkään kyseessä..?

        Arkistointi on aika suhteellista ja kuulostaa hienolta ja jopa tekniseltä tekemiseltä, vaikka laatikon pohjalle ne kasetit heittääkin lojumaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      936
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      48
      821
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      721
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      717
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      677
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      662
    9. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      653
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      600
    Aihe