Ei enää kristinuskon tai muunkaan lahkon hirmuvaltaa tässä maassa, uusi uskonnonvapauslaki astuu voimaan:
1)Lapsen uskonnollinen asema ei enää määräydy huoltajien mukaan.
2)Kirkosta eroamiseen riittää pelkkä postitse tehty ilmoitus ja kuukauden harkinta-ajasta luovuttu.
3)Kirkkoon kuulumattomille lapsille uskonnon opetus vain jos ilmoittautuvat siihen.
Vihdoinkin ihmisille on annettu mahdollisuus tehdä itse omat päätöksensä maailmasta eikä enää pakkosyötöllä Jeesuksen totuuksia.
Mahtavaa
2
236
Vastaukset
- Minäkin...
http://finlex1.edita.fi/dynaweb/stp/stp/2003sd/@ebt-link?showtoc=false;target=IDMATCH(id,20030453.sd)
- Mika
Itse kun olen eronnut aikoinani kirkosta, olen tästä uudesta muutoksesta hieman hämilläni. Kun silloin tanssahtelin kohti maistraattia ja annoin ilmoitusluontoisen valistuksen uskonnollisesta katsontakannastani, niin sain "eropaperin" ev.lut. kirkosta. Vaikka maistraatissa mainitsivatkin, että voimassa on "kuukauden koeaika", niin minkäänsorttista roskapostia ei kirkko lähetellyt.
Nykyisin olen "alkoholisoitunut" työtön ja se on varmasti seurausta uskonnottomuudestani..
Mutta kuitenkin tämä itse asia, mikä oli se, että lapsi ei kuulu automaattisesti vanhempiensa kirkkoon, on kuitenkin aikalailla mitätön muutos nykyiseen tilanteeseen verraten. Sillä, kun lapsi pullahtaa maailmaan, niin hänestä voidaan hetimmiten tehdä ilmoitus, että "meidän juniori on (uskonto tähän) usoinen nyt ja aina".
TU (tosi uskovaisten) piirissä tämä tulenee olemaan käytäntö, mutta kenties tapauskovaisten kohdalla tästä tulee puhetta vasta rippikouluiässä?
Itse olen sitä mieltä, että jokaisella on oikeus uskoa mihin ikinä lystää. Jos Martti uskoo, että paskantamalla lähimetsässä sijaitsevan kannon päällä tuo hänet lähemmäksi TOTUUTTA on oikein, niin mikäs siinä, kunhan Martti ei paskanna sinne, missä muut ihmiset kulkevat.
Itse ilmoittauduin lukiossa viivähtäessäni, että en kuulu uskontoihin, niin vastaus oli se, että "koska koulussa on vain alle kymmenen oppilasta, jotka eivät kuulu kirkkoihin, heille ei järjestetä elämänkatsomustietoutta, koska heitä on niin vähän".
Että uskaltaudun sanomaan, että epäilen, ettäkö tästä tulisi mitään käytännön merkitystä fanatismiin, jota me suomalaisetkin harjoitamme. -
-JUMALAUTA-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h52752Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062591Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv182307Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.481889Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141453- 321453
- 1771173
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201073En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.65960