Siviilipalvelus

Reserviläinen

Lyhyen ikäni aikana olen ollut montaa mieltä sivareista ja siviilipalveluksesta yleensä. Nämä mielipiteet ovat vaihdelleet laidasta laitaan.

Ensimmäisenä oli tietysti täysi kieltäminen. Tyyliin: sivarit on perseestä, kaikki vaan ladon taakse...(tämä oli teinivuosina ja johtui varmaan siitä että perheenpää on upseerismies)

Seuraavana olin melko välinpitämätön aiheelle: "Jos haluavat olla häviäjiä, niin olkoot sitten". (Tämä vaihe oli SA-Int aikoihin)

Nyt minulle on vihdoin alkanut valjeta totuus(ainakin niin uskon). Silmäni avasi mm. se kun tutustuin henkilöön, joka on niin isänmaallinen kaveri kun olla ja voi, mutta ei pystynyt menemään inttiin, kun olisi oma firma kaatunu, ja yllättäen(not) SA-Int oli taipumaton myöntämään lykkäystä.

Toinen esimerkki olkoon se, että vihdoin tajusin sitten itsekin, että jos hyvä johtaja johtaa esimerkillä niin... Miten maailmassa saataisiin sodat loppumaan, jos jokainen ihminen vaan aina käskystä, mitään kyseenalaistamatta, tarttuisi aseeseen? Summa Summarum ---> Sivarit johtaa esimerkillään. Rohkeita kavereita ovat. Seisovat mielipiteidensä takana vaikka leimaantumisen vaara on suuri. *hatun nosto*

Vielä se, että on aivan turha leimata ketään henkilöä minkään muun kuin hänen itsensä, käyttäytymisensä, ajatusmaailmansa jne. perusteella. Intissä on idiootteja ja hyviä tyyppejä samoin kuin sivarissakin.

En ole hihhuli enkä mikään muukaan trolli, ja itse olen sen verran ehdollistunut, että aseeseen tarttuisin jos isoon pilliin vihellettäisiin. Opin vaan arvostamaan ihmisiä persoonina, en massoina (helpompi olis massoina käsitellä, on vaan sitä niin laiska, ettei aina jaksa ajatella :) ).

So sivarit, Be happy, ei teitä kaikki isänmaan toivot vihaa :) *wink*

3

544

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • H.A.

Oikein asiallinen posti, kaikki ihmiset ovat yksilöitä, riippumatta asepalveluksen läpivetämisestään. Omasta puolestani kunnioitan kaikkia, jotka toimivat vakaumuksensa mukaan. Siinä on sisua.

Jos kaikki tajuaisivat, että isänmaallisuus ei ole kiinni asepalveluksesta niin tämä maa olisi varmasti parempi paikka.

Ehkä tällä maalla on vielä toivoa.

H.A.

• Sivarimetallisti

Täytyy sanoa että olet täysin oikeassa siinä että sodat ei lopu kun ihmiset tarttuu asesiin käskystä.Eivätkä koskaan mitenkään sitä kyseenalaista.mulla on sivarina maailman asioista selvä oma mielipide jonka uskaallan tuoda julki,enkä välitä koskaan siitä mitä ihmiset sanoo tai ajattelee.Ja nnin kuin sanoit ei koskaan pidä yleistää kaikkia armeijan käyneitä ja sivareita,sillä molemmista löytyy hyviä ja huonoja tyyppejä.Armeijan käyneet aina luulee että sivarit ovat laiskoja,eikä heitä kiinosta työnteko.Mutta itselläni olisi tarkoitus päästä ammattikorkeakouluun opiskelemaan,ja saada hyvä työpaikka.

• Reservin ihmiskilpi
        Sivarimetallisti kirjoitti:

Täytyy sanoa että olet täysin oikeassa siinä että sodat ei lopu kun ihmiset tarttuu asesiin käskystä.Eivätkä koskaan mitenkään sitä kyseenalaista.mulla on sivarina maailman asioista selvä oma mielipide jonka uskaallan tuoda julki,enkä välitä koskaan siitä mitä ihmiset sanoo tai ajattelee.Ja nnin kuin sanoit ei koskaan pidä yleistää kaikkia armeijan käyneitä ja sivareita,sillä molemmista löytyy hyviä ja huonoja tyyppejä.Armeijan käyneet aina luulee että sivarit ovat laiskoja,eikä heitä kiinosta työnteko.Mutta itselläni olisi tarkoitus päästä ammattikorkeakouluun opiskelemaan,ja saada hyvä työpaikka.

Nyt sinulle Sivarimetallisti lipsahti kyllä omaan tekstiisi yleistys siitä, että "armeijan käyneet aina luulee, että sivarit ovat laskoja..." No, tämä oli vähän saivartelua myös minulta.

Itse en voi olla vähemmän ylpeä mistään kuin siitä, että olen res. matruusi. Ylpeyden puute ei johdu siitä, että olen vain matruusi, vaan siitä, että ylipäätään kävin armeijan. 11 kuukautta elämästään kun ei juuri syvempään kaivoon voi heittää. Ainakin minulle tuli sellainen tunne, että armeija on instituutio, joka ei yrittämistä ja kovaa työntekoa, kiinnostusta tai muitakaan positiivisia piirteitä palkitse millään tavalla. (vaikkakin se palkitseminen voisi kai tapahtua lähinnä vain ylennysten kautta, millä taas ei "laitoksesta" poistumisen jälkeen ole lainkaan merkitystä). Valaiseva esimerkki tästä on se, ettei laivastossa samaan aikaan kanssani palvellutta perämiehen koulutuksen siviilissä saanutta, fiksua kaveria huolittu RUKkiin! Itse taas (siinä vaiheessa vielä jotenkin luotin/uskoin tuohon järjestelmään) yritin tehdä asiat oikein ja ahkerasti, mutta minkäänlaista palkitsemista siitä ei seurannut.
        Siinä kuitenkin kun sitten mielessäni listasin armeijan epäkohtia ja jäsentelin elämääni muutenkin, tulin tulokseen, että sivarin suorittamisesta olisi saattanut olla edes jotain hyötyä - ja puhun nyt sekä omastani että "isänmaani" edusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      107
      6902
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      91
      5125
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      112
      3376
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3272
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      31
      2419
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1766
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1411
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1362
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1266
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      1034
    Aihe