Kiinteistön myyminen

Auttakee!

Hei!

En tiedä, tuliko asiani oikealle palstalle - toivottavasti. Elikkäs, mennäänpä suoraan asiaan.

Tilanne on se, että isäni omistaa omakotitalon. Hän on nykypäivänä alkoholisoitunut, joskin sairaalareissun jälkeen ollut kuivilla näihin päiviin saakka, repsahtanut ja jos vanhat merkit pitää paikkansa, ottaa pian itseään taas niskasta kiinni. Okei, ongelma ei ole tuo, vaan se, että hän on nyt laittamassa eläkepapereita vetämään ja on aika p.a. Näköjään myös johdateltavissa, vedätettävissä ja huijattavissa. Tarina menee ehkä hieman mutkan kautta asiaan, koittakaa kestää :)

Tänään tajusin, että isääni "piirittää" (tai mitä ikinä se onkaan) eräs ilmeisesti nuorehko romaninainen, joka on kenties muun seurueensa kanssa jo kaupitellut humalaiselle ja alkoholisoituneelle isälleni ties mitä (ennen sairaalareissua), todennäköisesti ylihintaan kaikkea, tehden pientä oravannahkakauppaa viinalla tms. Ko. nainen oli tulossa kylään isäni luo, kun minä olin hänen luonaan, tien päästä soitti isälleni oliko hän yksin ja kun kuuli, että olin kylässä, ei tullutkaan. Isäni on tietysti tästä kaikesta huomiosta mielissään, kun on pitkään vanhempieni eron jälkeen ollut yksin - ja kukapa kaipaisi alkoholistimiestä omaan elämäänsä - ja kieltää minua puuttumasta asioihin.

Oma mieheni tänään sanoi tuosta välikohtauksesta kuultuaan, että aina ne romanit ovat jotain vailla, huijaavat ym. Olen samaa mieltä, vaikken rasisti olekaan. Nyt kuitenkin pelkään, että he jollain konstilla yrittävät saada "ostettua" talon isältäni joko todelliseen alihintaan tai vaihtoehtoisesti kirjoittamaan isäni jonkinmoisen paperin, joka toimisi ns. esikauppakirjana, mutta tarkoitus ei olisi maksaa taloa lainkaan (ovat olleet epämääräisen innokkaita ostamaan talon jo kesästä / syksystä saakka) ja näinollen huijaamaan isääni mitättömillä ostolupauksilla ja sitä kautta saamaan talon hallintaoikeuden ilman, että aikomusta olisi maksaakaan. Mietin, onko sillä mitään vaikutusta, että isäni on veljelleen velkaa ilmeisesti n. 40 000 €, jolla on kuitannut talovelan pankille? Paperi velasta on tehty, mutta ei sitä, että tuolla summalla setäni on tavallaan myös kiinteistön osaomistaja. Voinko siis tehdä mitään, ettei isäni tulisi huijatuksi tuollaisessa hommassa, mitä pelkään? Voihan se olla, että olen väärässäkin ko. naisen suhteen, mutta eipä olisi ensimmäinen kerta kun romaninaiset liehittelevät auervaaramaiseen tapaan ns. reppanoita miehiä ja vievät tuhkatkin pesästä. Kiinteistökaupoissahan tarvitaan kaupanvahvistaja, mutta vain jos tontti on oma, tämähän ei tietääkseni päde vuokratonttiin? Tontti nimittäin on vuokrattu kunnalta.

Muitakin huijausmahdollisuuksia voi olla, moniakin, mutta tuo suurimpana pelkona. Tietysti voi olla, että isääni yritetään saada johonkin muuhunkin hommaan mukaan, mutta voinko niihinkään puuttua millään tapaa, jos sellainen pelko olisikin?

Olisin kiitollinen edes jonkinlaisista vastauksista..

Kiitos!

10

1663

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaupassa

      Kiinteistökaupassa tarvitaan aina kaupanvahvista, oli tontti sitten vuokra tai oma.

      Mutta itse kysymykseen. Nähdäkseni mahdollisuuksia on kaksi:
      Ota yhteys poliisiin, jos epäilet huijausta.
      Selvitä, voitaisiinko isällesi määrätä edunvalvoja vedoten tuohon alkoholismiin ja vaaraan tulla huijatuksi.

      http://www.oikeus.fi/5883.htm

    • kjo

      Mikäli isäsi omistaa yksin koko kiinteistön on tosiaan vaara että hän myy sen tai ottaa lainaa kiinteistöä vastaan. Osta isältäsi pieni osuus vaikkapa 1 % kiinteistöstä. Tämän jälkeen kiinteistö on yhteisomistuksessa ja vain sinun hyväksynnälläsi
      isäsi voi myydä tai ottaa lainaa kiinteistöä vastaan.

      • Auttakee!

        Kiitos vinkistä, voisin harkita tuotakin. Mielellään kuulen myös lisää vinkkejä, jos sellaisia joltain löytyisi.

        Mukavaa pääsiäistä!


      • -$-WALL

        Isäsi voisi myydä veljellesi kumminkin määrä-alan joten kuittautuisi velka jonka hän on veljellesi velkaa ja jättää tuon määrä-alan lohkotusta alasta 1 % .
        Kun tuo ei olisi vaikea järjestää niin että jättäisitte isällenne asumisoikeuden asuntoon ( hallinta ) ja muutenkin isällenne jäisi rahaa hikan hauskanpitoon.
        Jos keksit vielä miten voisi lainhuudatuksen estää niin hätää ei olisi vaikka isälläsi olisi MK lakiin sitovia kauppakirjoja .


      • ''''''''''''
        -$-WALL kirjoitti:

        Isäsi voisi myydä veljellesi kumminkin määrä-alan joten kuittautuisi velka jonka hän on veljellesi velkaa ja jättää tuon määrä-alan lohkotusta alasta 1 % .
        Kun tuo ei olisi vaikea järjestää niin että jättäisitte isällenne asumisoikeuden asuntoon ( hallinta ) ja muutenkin isällenne jäisi rahaa hikan hauskanpitoon.
        Jos keksit vielä miten voisi lainhuudatuksen estää niin hätää ei olisi vaikka isälläsi olisi MK lakiin sitovia kauppakirjoja .

        jatkoa hiukan muutamalla sanalla kun omistajaa suojataan laeilla jotta ei omatkaa lapset tehdä tuhmuuksia niin pitänee sinun vain olla mukava isällesi ja luottavainen .
        Jos jotakin kävisi niin toivosi piilee ihmisten mielessä sinun pitää siinä tilanteessa tehdä kaupasta purun perustein vilpillinen mieli .
        Miehesi ei ole kuin ulkopuolinen isääsi joten hänellä ei ole koskaan perintäoikeutta joten hänessäkin piilee vilpillinen mieli .


      • Aloittaja
        '''''''''''' kirjoitti:

        jatkoa hiukan muutamalla sanalla kun omistajaa suojataan laeilla jotta ei omatkaa lapset tehdä tuhmuuksia niin pitänee sinun vain olla mukava isällesi ja luottavainen .
        Jos jotakin kävisi niin toivosi piilee ihmisten mielessä sinun pitää siinä tilanteessa tehdä kaupasta purun perustein vilpillinen mieli .
        Miehesi ei ole kuin ulkopuolinen isääsi joten hänellä ei ole koskaan perintäoikeutta joten hänessäkin piilee vilpillinen mieli .

        Hei!

        Anteeksi, viimeisintä viestiä en oikein ymmärtänyt.

        Jos isäni olisi täyspäinen (ilman alkoholi- ja muistiongelmaa), luottaisinkin hänen arvostelu- ja ratkaisukykyynsä täysin. Mutta koska kyseessä on ihminen, jolla on suuri alkoholiongelma jota siivittää vielä heikentynyt muisti sekä erilaiset sairaudet, en koe isäni olevan enää täysin kykenevä huolehtimaan asioistaan. En tarkoita asiaa niin, että minun pitäisi jotenkin sekaantua siihen sen enempää kuin huolestumalla, mutta tottakai haluan, ettei isäni menetä viimeistä omaisuuttaan jollekin sellaiselle ihmiselle, joka tarkoituksella yrittää hyötyä ja käyttää hyväkseen toisen heikkouksia. Minulla ei ole mielenkiintoa isäni rahoihin, pärjään kuitenkin omillani ihan hyvin. Ennemmin odottelen vaikka lottovoittoa kuin isäni rahoja. Tosin, siinä vaiheessa kun isästäni aika koittaa - toivottavasti ei kuitenkaan lähivuosina - rahathan, jos sellaisia on, tulevat minulle JA veljilleni. Mutta tässä asiassa ei ole kyse siitä, että odottelisin perintöjä. Ei, vain ja ainoastaan siitä, että isäni saisi pitää omansa, minkä eteen hän on aikoinaan tehnyt paljon töitä.

        En ymmärtänyt tuota vilpillisen mielen asiaa, en omalta kohdaltani enkä mieheni kohdalta. Me olisimme voineet ostaa talon isältäni reilusti alle markkina-arvon, mutta emme sitä tehneet. Sanoimme isälleni, että myy jollekin muulle sen, ihmiselle, joka maksaa siitä markkinoiden mukaisen hinnan. Mieheni on perinyt jo oman isänsä, eikä meille ole kuitenkaan raha se oleellisin asia elämässä, joskin sillekin on aina käyttöä. Me arvostamme monia muita asioita, joskin rahalla on jokaisen ihmisen elämässä tietty oletusarvo, koska ilman sitä et voi elää nykymaailmassa. Ei tietenkään miehelläni ole isääni perintöoikeutta, eihän minullakaan ollut hänen isäänsä. Ei sen niin kuulukaan mennä.

        Mutta edelleen kuulen mielellään kommenttia siitä, mitä voisin tehdä. Poliisiin olen ollut jo yhteydessä, eräs paikallinen rikoskomisario sanoi, että asia haiskahtaa sellaiselta, että se ei kestäisi lain edessä päivänvaloa, mutta koska mitään ei toistaiseksi ole tapahtunut, poliisi on voimaton - ihana tämä meidän oikeuslaitos. Tosin, kun ei ole näyttöä, ymmärrän sen, vaikkakin ärsyttää suunnattomasti, ettei asioihin voida puuttua ennen kuin vahinko sattuu.

        Edunvalvoja-asia on tarkoitus laittaa vireille piakkoin, kunhan oma vointi sen sallii. Toivotaan, että se kantaisi edes puuta pidemmälle.


      • -Wall-
        Aloittaja kirjoitti:

        Hei!

        Anteeksi, viimeisintä viestiä en oikein ymmärtänyt.

        Jos isäni olisi täyspäinen (ilman alkoholi- ja muistiongelmaa), luottaisinkin hänen arvostelu- ja ratkaisukykyynsä täysin. Mutta koska kyseessä on ihminen, jolla on suuri alkoholiongelma jota siivittää vielä heikentynyt muisti sekä erilaiset sairaudet, en koe isäni olevan enää täysin kykenevä huolehtimaan asioistaan. En tarkoita asiaa niin, että minun pitäisi jotenkin sekaantua siihen sen enempää kuin huolestumalla, mutta tottakai haluan, ettei isäni menetä viimeistä omaisuuttaan jollekin sellaiselle ihmiselle, joka tarkoituksella yrittää hyötyä ja käyttää hyväkseen toisen heikkouksia. Minulla ei ole mielenkiintoa isäni rahoihin, pärjään kuitenkin omillani ihan hyvin. Ennemmin odottelen vaikka lottovoittoa kuin isäni rahoja. Tosin, siinä vaiheessa kun isästäni aika koittaa - toivottavasti ei kuitenkaan lähivuosina - rahathan, jos sellaisia on, tulevat minulle JA veljilleni. Mutta tässä asiassa ei ole kyse siitä, että odottelisin perintöjä. Ei, vain ja ainoastaan siitä, että isäni saisi pitää omansa, minkä eteen hän on aikoinaan tehnyt paljon töitä.

        En ymmärtänyt tuota vilpillisen mielen asiaa, en omalta kohdaltani enkä mieheni kohdalta. Me olisimme voineet ostaa talon isältäni reilusti alle markkina-arvon, mutta emme sitä tehneet. Sanoimme isälleni, että myy jollekin muulle sen, ihmiselle, joka maksaa siitä markkinoiden mukaisen hinnan. Mieheni on perinyt jo oman isänsä, eikä meille ole kuitenkaan raha se oleellisin asia elämässä, joskin sillekin on aina käyttöä. Me arvostamme monia muita asioita, joskin rahalla on jokaisen ihmisen elämässä tietty oletusarvo, koska ilman sitä et voi elää nykymaailmassa. Ei tietenkään miehelläni ole isääni perintöoikeutta, eihän minullakaan ollut hänen isäänsä. Ei sen niin kuulukaan mennä.

        Mutta edelleen kuulen mielellään kommenttia siitä, mitä voisin tehdä. Poliisiin olen ollut jo yhteydessä, eräs paikallinen rikoskomisario sanoi, että asia haiskahtaa sellaiselta, että se ei kestäisi lain edessä päivänvaloa, mutta koska mitään ei toistaiseksi ole tapahtunut, poliisi on voimaton - ihana tämä meidän oikeuslaitos. Tosin, kun ei ole näyttöä, ymmärrän sen, vaikkakin ärsyttää suunnattomasti, ettei asioihin voida puuttua ennen kuin vahinko sattuu.

        Edunvalvoja-asia on tarkoitus laittaa vireille piakkoin, kunhan oma vointi sen sallii. Toivotaan, että se kantaisi edes puuta pidemmälle.

        Edunvalvoja niin tuo on vähän ristiriitainen koska sanana edunvalvoja tarkoittaa etuasi uhkaisi jokin .
        Koska sinulla ei ole ulkopuolista ketä uhkaisi perintöäsi siten että siitä voisi hyötyä niin edunvalvoja on hiukan turha .


    • PÄKÄTIN

      voinko myydä talon ennen lainhuudatusta.tonttia ei ole lohkottu eli onko mahdollista myynti.ja voinko edes tehdä lainhuudatusta kun lohkomista ei ole tehty. ja saanko veroseuraamuksia jos myyn talon tontteineen samalla hinnalla kuin ostin. olen omistanut sen 3 kuukautta. TARVITSEN HYVIÄ NEUVOJA JA PIAN.AUTTAKAA!!!

      • kiinteistöparoni

        Voit myydä. Uusi omistaja tarvitsee virallisen kopion kauppakirjastasi, jolla itse ostit sen, saadakseen lainhuudon. Varainsiirtovero pitää sinun kuitenkin maksaa (ellei ensiasunnon verovapauden edellytykset täyty), muussa tapauksessa verosi menevät uuden omistajan maksettavaksi. Käytännössä myyt talosi määräalalla. Kauppaan voi ottaa ehdon, että ostaja vastaa lohkomiskustannuksista. Lainhuudatuksen voit hakea ennen lohkomistakin. Kun lainhuutohakemus jätetään Maanmittaustoimistolle, lohkominen lähtee automaattisesti käyntiin.


    • teppo tulppu

      selvitä saatko isäsi holhoukseen ja yleisen edunvalvonnan piiriin, näin saisit ainakin tulevat menetykset minimoitua.

      Edunvalvonnan myötä sinun ei tarvitse alkaa hoitamaan isäsi raha-asioita valtakirjalla, se on nimittäin niin paskaa touhua kuin voi olla. Valtakirja on toki hyvä siinä mielessä, että sillä pääset laillisesti verkkopankin kautta katsomaan mitä tilitapahtumia isäsi on tehnyt.

      mitä tulee sitten kiinteistön suhteen, niin kannattaa ehkä selvittää kiinteistörekisteristä onko siellä jotain mielenkiintoista. Tietenkin se pärjääkö isäsi kiinteistön kanssa, niin ratkoo sen mitä sille pitää tehdä, mutta oman rauhasi kannalta tuo edunvalvonta on mielestäni paras asia. siinä neuvoo ja tukee varmaan lääkärit ja kunnan tai terveydenhuotopiirin sosiaalityöntekijät.

      Edunvalvontaan voi saada ihmisen oikeista syistä, jos ihminen on kykenemätön hoitamaan asioitaan; huonon terveydentilan vuoksi, iän vuoksi tai alkoholin takia. Katso asiaa vaikka FINLEX tietokannasta.

      Mennyttä ei saa takas, mutta tulevat tuhot voi suojata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6450
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2190
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      72
      1870
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe