Paavali nimitti itsensä apostoliksi ja myös Junia-nimisen naisen.
Junia maalauksessa oikealla:
http://www.geocities.com/abdulmuhib/Junia.jpg
Miten helluntailaiset suhtautuu siihen että Paavali nimitti naisen "korkeimpaan virkaan" uskon opettajana.
Room.16:7 Terveisiä Andronikokselle ja Junialle, heimolaisilleni ja vankilatovereilleni, jotka ovat arvossa pidettyjä apostolien joukossa ja ovat olleet Kristuksen omia jo ennen minua
Paavali ja Junia
26
660
Vastaukset
- eivät ota
kantaa tällaiseen eksytykseen ja eksyttäjän keskusteluavauksiin!
Heillä ei yksinkertaisesti ole kapasiteettia käsitellä näin monimutkaisia asioita, ennen kuin ovat kysyneet neuvoa seurakunnannnan pastorilta. - ohis
Minä ymmärtäisin tuon Raamatun kohdan niin, ettei Junia ole apostoli, vaan että apostolien keskuudessa häntä pidetään arvossa. Mutta tuon kysisen ikonin maalaaja ilmeisesti on ymmärtänyt asian esittämälläsi tavalla.
- ole..
apostoleja, Junia on selvästi miehen nimi.
Täällä Suomessakin tulee joskus sekaannuksia, kun naisilla ja miehillä on sama nimi, esim. Vieno, Armi , Elisa ja löytyy varmaan muitakin.
Jeesus valitsi 12 apostolia kaikki miehiä, eikä yhtään naista, Jeesuksen esimerkki on pätevä.
Paavalilla oli kyllä naispalvelijoita ainahan niitä paidan pesijöitä tarvitaan ja kokouspaikan järjestelijöitä.- kuitenkin
pukeutui naisten vaatteisiin. Mielenkiintoista.
;) - eivät..
kuitenkin kirjoitti:
pukeutui naisten vaatteisiin. Mielenkiintoista.
;)kerro totuutta, piirtäähän voi kaikki päälaelleen.
on kummallinen. Missä muka Paavali nittää Junia apostiliksi? Ei se tee Juniasta apostolia, jos Paavali pitää häntä arvossa, arvostaa ihmistä ihmisenä, kunnioittaa Juniaa, ehkä hän oli pitänyt hyvää huolta Jeesuksen aposteleista, ja majoittanut kotiinsa, tai muuten oli ansainnut Paavalin kehumiset, mutta ei nyt sentään Juniasta apostolia tehnyt. Kummallinen on ajatuksen ja ymääryksen kulku sinulla!
* Junia ja muut, olivat arvostettu apostolin joukossa, mutta ei Junia ollut apostoli, apostolit vaan arvostivat koko apostoli porukassa näitä jostain syystä ja olivat vanho uskovia, tulleet uskoon jo ennen Paavalia.
* Mutta ei Juniasta tuon perusteella apostolia voi tehdä, mieti nyt vähän, ennen kuin teet johtopäätöksiä, tämä tälläinen hätiköity päättely on sinulle ominaista, teet usein täysin kummallisia päätelmiä asioista ja siten sotket asiat pahemman kerran! Olet varsinainen tohosekoitin!Mohikaani_27 kirjoitti:
* Junia ja muut, olivat arvostettu apostolin joukossa, mutta ei Junia ollut apostoli, apostolit vaan arvostivat koko apostoli porukassa näitä jostain syystä ja olivat vanho uskovia, tulleet uskoon jo ennen Paavalia.
* Mutta ei Juniasta tuon perusteella apostolia voi tehdä, mieti nyt vähän, ennen kuin teet johtopäätöksiä, tämä tälläinen hätiköity päättely on sinulle ominaista, teet usein täysin kummallisia päätelmiä asioista ja siten sotket asiat pahemman kerran! Olet varsinainen tohosekoitin!Junia on apostoli ja se on myös naisen nimi.
Kristinuskon alkuaikoina tiedettiin hänen olleen nainen ja apostoli (alla maalaus).
http://www.geocities.com/abdulmuhib/Junia.jpg
Vanhassa maalauksessa huomaa hänen olevan nainen ja hänen päänsä ympärillä on pyhimyksen sädekehä.
Tokihan naisen arvo romutettiin myöhemmin kristinuskon ja varsinkin teidän Lutherinne toimesta ja Junian nimikin muutettiin Juniakseksi.
Nyt naispappeuden ja naisten esiintulon myötä Raamattuihin on alettu muuttamaan takaisin alkuperäistä naisen Junia-nimeä kuten Suomessakin 1992 Raamatun käännökseen.- ylifariseus
Pe.ku kirjoitti:
Junia on apostoli ja se on myös naisen nimi.
Kristinuskon alkuaikoina tiedettiin hänen olleen nainen ja apostoli (alla maalaus).
http://www.geocities.com/abdulmuhib/Junia.jpg
Vanhassa maalauksessa huomaa hänen olevan nainen ja hänen päänsä ympärillä on pyhimyksen sädekehä.
Tokihan naisen arvo romutettiin myöhemmin kristinuskon ja varsinkin teidän Lutherinne toimesta ja Junian nimikin muutettiin Juniakseksi.
Nyt naispappeuden ja naisten esiintulon myötä Raamattuihin on alettu muuttamaan takaisin alkuperäistä naisen Junia-nimeä kuten Suomessakin 1992 Raamatun käännökseen.12 eikä kolmetoista, ja ne kaikki olivat miehiä, Juudaksen tilallekkin valittiin mies, joka osoittaa miten loistava tilaisuus olisi ollut valita nainen apostoliksi.
Raamattu ei tunne tasa-arvoa, vaan vallan-alaisuudessa määritellyn arvojärjestyksen, jonka säätäjä on Jumala itse, eikä se anna valtuuksia naisten nousta miesten yläpuolelle, jota apostolisuus edellyttää vallan-alaisuudessa.
Maria kultteja on monenlaisia, ja kruunuja löytyy jokaisen naisen päähän, jos niitä halutaan piirrellä, mutta ne ovat kaikki pakanuudesta lähtöisin. ylifariseus kirjoitti:
12 eikä kolmetoista, ja ne kaikki olivat miehiä, Juudaksen tilallekkin valittiin mies, joka osoittaa miten loistava tilaisuus olisi ollut valita nainen apostoliksi.
Raamattu ei tunne tasa-arvoa, vaan vallan-alaisuudessa määritellyn arvojärjestyksen, jonka säätäjä on Jumala itse, eikä se anna valtuuksia naisten nousta miesten yläpuolelle, jota apostolisuus edellyttää vallan-alaisuudessa.
Maria kultteja on monenlaisia, ja kruunuja löytyy jokaisen naisen päähän, jos niitä halutaan piirrellä, mutta ne ovat kaikki pakanuudesta lähtöisin.Aloituksessa sanoinkin sen ja olen useita kertoja aiemminkin sanonut että Paavali ei ole Jeesuksen apostoli vaan itsensä ylentämä.
Auka hauskaa on tälläkin kertaa se että kun mainitaan Juniasta niin silloin uskovaisten mielestä Paavali ei ole apostoli mutta aina muulloin on.- todé
Pe.ku kirjoitti:
Aloituksessa sanoinkin sen ja olen useita kertoja aiemminkin sanonut että Paavali ei ole Jeesuksen apostoli vaan itsensä ylentämä.
Auka hauskaa on tälläkin kertaa se että kun mainitaan Juniasta niin silloin uskovaisten mielestä Paavali ei ole apostoli mutta aina muulloin on.Raamatun kohtaan vetoat, kun väität apostoli Paavalin ylentäneen itse itsensä apostoliksi?
todé kirjoitti:
Raamatun kohtaan vetoat, kun väität apostoli Paavalin ylentäneen itse itsensä apostoliksi?
1.Kor.9:1-2 Enkö minä ole vapaa? Enkö minä ole apostoli? Enkö ole nähnyt Jeesusta, meidän Herraamme? Ettekö te ole minun tekoni Herrassa?
Jos en olekaan apostoli muille, olen ainakin teille; sillä te olette minun apostolinvirkani sinetti Herrassa.
Siinähän Paavali oikein joutuu puolustamaan ylennystään kun tuntuu että kansa ei usko Pavalia apostoliksi.
Eihän Raamatusta löydy kohtaa jossa joku toinen olisi Paavalin ylentänyt.- todé
Pe.ku kirjoitti:
1.Kor.9:1-2 Enkö minä ole vapaa? Enkö minä ole apostoli? Enkö ole nähnyt Jeesusta, meidän Herraamme? Ettekö te ole minun tekoni Herrassa?
Jos en olekaan apostoli muille, olen ainakin teille; sillä te olette minun apostolinvirkani sinetti Herrassa.
Siinähän Paavali oikein joutuu puolustamaan ylennystään kun tuntuu että kansa ei usko Pavalia apostoliksi.
Eihän Raamatusta löydy kohtaa jossa joku toinen olisi Paavalin ylentänyt.Apostolliin tekojen kohdat
9:10-19 ja 13:1-3
Ihmettelen suuuuuuresti, jos nuo jakeet luettuasi vielä väität, mitä väität. todé kirjoitti:
Apostolliin tekojen kohdat
9:10-19 ja 13:1-3
Ihmettelen suuuuuuresti, jos nuo jakeet luettuasi vielä väität, mitä väität.Raamatunkohdissa ei Paavalia ylennetä apostoliksi ja kaiken lisäksi se ei voi olla mahdollistakaan kun ne kirjoitettiin vuosikymmeniä Paavalin jälkeen.
- todé
kyse ei ole Junias -nimisestä apostolista? --- > Raamattu Kansalle -käännös taivuttaa nimen muotoon "Juniakselle".
mainitsinkin asian tuossa ylempänä että välillä Junia muutettiin Juniakseksi mutta nyt se on taas korjattu alkuperäiseen muotoon "Junia".
- todé
Pe.ku kirjoitti:
mainitsinkin asian tuossa ylempänä että välillä Junia muutettiin Juniakseksi mutta nyt se on taas korjattu alkuperäiseen muotoon "Junia".
Milloin "välillä" ja milloin "nyt"?
todé kirjoitti:
Milloin "välillä" ja milloin "nyt"?
Bibliassa 1776 hän on nainen mutta 1933/1938-käännöksessä hän on mies ja uusimmassa käännöksessä taas nainen.
Asiasta löytyy paljon netistä materiaalia maalauksista lähtien ja niistä voikin päätellä että kristinuskon alkuaikoina hän oli nainen ja eiköhän silloin asia tiedetty paremmin.
Professori Raija Sollamo kirjoittaa asiasta näin:
"....naisapostoli Junia, ainoa Raamatun henkilö, joka selityshistorian kuluessa on kokenut sukupuolenvaihdoksen."
http://www.video.helsinki.fi/media-arkisto/Studia/170200a.htm
Eikös se todé ole hyvä että nykyisin teitä naisia puoltavia asioita tuodaan enemmän esiin?- ylifariseus
Pe.ku kirjoitti:
Bibliassa 1776 hän on nainen mutta 1933/1938-käännöksessä hän on mies ja uusimmassa käännöksessä taas nainen.
Asiasta löytyy paljon netistä materiaalia maalauksista lähtien ja niistä voikin päätellä että kristinuskon alkuaikoina hän oli nainen ja eiköhän silloin asia tiedetty paremmin.
Professori Raija Sollamo kirjoittaa asiasta näin:
"....naisapostoli Junia, ainoa Raamatun henkilö, joka selityshistorian kuluessa on kokenut sukupuolenvaihdoksen."
http://www.video.helsinki.fi/media-arkisto/Studia/170200a.htm
Eikös se todé ole hyvä että nykyisin teitä naisia puoltavia asioita tuodaan enemmän esiin?Sollamo, häntäkö sinä nyt uskot.
Apostolit olivat miehiä, ja sillä siisti, sillä muuten vallan-alaisuus ei pidä paikkaansa. - todé
Pe.ku kirjoitti:
Bibliassa 1776 hän on nainen mutta 1933/1938-käännöksessä hän on mies ja uusimmassa käännöksessä taas nainen.
Asiasta löytyy paljon netistä materiaalia maalauksista lähtien ja niistä voikin päätellä että kristinuskon alkuaikoina hän oli nainen ja eiköhän silloin asia tiedetty paremmin.
Professori Raija Sollamo kirjoittaa asiasta näin:
"....naisapostoli Junia, ainoa Raamatun henkilö, joka selityshistorian kuluessa on kokenut sukupuolenvaihdoksen."
http://www.video.helsinki.fi/media-arkisto/Studia/170200a.htm
Eikös se todé ole hyvä että nykyisin teitä naisia puoltavia asioita tuodaan enemmän esiin?naisapostoli nimeltään Junia, mutta srk vanhin hän ei missään tapauksessa ollut. Jos kysessä on nainen, ei hän todellakaan ollut ainoa nainen, joka vaelteli Paavalin & co völjyssä.
Apostoleita kun esitellään Raamatussa muitakin, kuin ne 12 ...
Naiset ovat olleet apostoleita helluntaiherätyksessä kautta aikain, ja nykyisin heitä toimii pastoreinakin, vaikka kuten muuallakin yhteiskunnassa, miesvaltaa jyrää vielä aika tavalla. Tosin me naiset emme useinkaan ole sitä huomaavinaammekaan. todé kirjoitti:
naisapostoli nimeltään Junia, mutta srk vanhin hän ei missään tapauksessa ollut. Jos kysessä on nainen, ei hän todellakaan ollut ainoa nainen, joka vaelteli Paavalin & co völjyssä.
Apostoleita kun esitellään Raamatussa muitakin, kuin ne 12 ...
Naiset ovat olleet apostoleita helluntaiherätyksessä kautta aikain, ja nykyisin heitä toimii pastoreinakin, vaikka kuten muuallakin yhteiskunnassa, miesvaltaa jyrää vielä aika tavalla. Tosin me naiset emme useinkaan ole sitä huomaavinaammekaan."Tosin me naiset emme useinkaan ole sitä huomaavinaammekaan."
Kyllä teidän uskovaistenkin naisten olisi hyvä huomata että olette ihmisiä kuten miehetkin.
Ei riitä että jotkut yksittäiset miehet pidämme naisia ihmisinä.- todé
Pe.ku kirjoitti:
"Tosin me naiset emme useinkaan ole sitä huomaavinaammekaan."
Kyllä teidän uskovaistenkin naisten olisi hyvä huomata että olette ihmisiä kuten miehetkin.
Ei riitä että jotkut yksittäiset miehet pidämme naisia ihmisinä.ei ole valittamista naisena olosta seurakunnassa. tietysti jos minulla olisi johtajapyrkimyksiä, niin asia olisi tietysti toinen.
Koen, että tekemisiäsiäni ja mielipiteitäni arvostetaan seurakunnassa. Mistä tuo siis mäkätys?
- eilinen ohis
jossa Junia mainitaan apostoliksi. Kiitos.
kyseisen Raamatunkohdan aloitukseeni jossa Junia selkeästi mainitaan apostoliksi.
Lukisitko sieltä aloituksesta.- Niin kuin se on kirjoitettu?
Pe.ku kirjoitti:
kyseisen Raamatunkohdan aloitukseeni jossa Junia selkeästi mainitaan apostoliksi.
Lukisitko sieltä aloituksesta.Ok. Olisi ihan mielenkiintoista taas osata alkutekstiä ja verrata sitä käännökseen. Jos ne ovat yhteneväiset, niin edelleen olen sitä mieltä, että "arvossa pidettyjä apostolien joukossa" tarkoittaa, että apostolit pitivät heitä arvossa. Muuten ilmaisu: "arvossa pidettyjen apostolien joukossa" olisi selkeämpi - siis jos todella tarkoitettaisiin, että nämä kyseiset henkilöt lasketiin apostoleiksi.
Niin kuin se on kirjoitettu? kirjoitti:
Ok. Olisi ihan mielenkiintoista taas osata alkutekstiä ja verrata sitä käännökseen. Jos ne ovat yhteneväiset, niin edelleen olen sitä mieltä, että "arvossa pidettyjä apostolien joukossa" tarkoittaa, että apostolit pitivät heitä arvossa. Muuten ilmaisu: "arvossa pidettyjen apostolien joukossa" olisi selkeämpi - siis jos todella tarkoitettaisiin, että nämä kyseiset henkilöt lasketiin apostoleiksi.
sen lauseen näin: "... jotka ovat merkittäviä (joukossa) apostolien", ja 'merkittäviä' sana on nominaalimuodon monikossa!
Sana 'apostoli' merkitsee suomeksi samaa kuin 'lähetti' tai 'lähetetty', ja Jumalalalla on taatusti enemmän lähettejä kuin kirjaimellisesti lukevien tunnustama kaksitoista.
todè on oikeassa siinä, että apostoleita on enemmän kuin kaksitoista, sillä luku kaksitoista kuvaa Raamatussa vain Jumalan tuntemaa paljoutta, niin kuin lukemattomat taivaan tähdet ja lukemattomat Israelin jälkeläiset. Taivaan tähdistöt on ikivanhastaan jaettu kahteentoista eläimien nimillä nimettyyn tähdistöön, mutta yksittäisten tähtien nimi on vain Jumalan tiedossa, sillä "Hän on määrännyt tähtien luvun, hän kutsuu niitä kaikkia nimeltä", [Ps. 147:4].
Markus 16:7 jakeessa Jeesus antoi kahdelle Marialle apostolin tehtävän kun antoi käskyn:
Mark. 16:7
"Mutta menkää ja sanokaa hänen opetuslapsillensa ja Pietarille: 'Hän menee teidän edellänne Galileaan; siellä te saatte hänet nähdä, niinkuin hän teille sanoi'."
Olikohan Napoleon vai joku muu suuri sotapäällikkö, joka kysyi jotakin tavalliselta sotamieheltä ja sai tältä mieluisen vastauksen, niin sotapäällikkö sanoi: "Kiitos, kapteeni", johon sotamies heti tarttui: "Missä komppaniassa, herra Kenraali?" Näin hän sai koko komppanian johdettavakseen.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251238
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89904- 90845
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede21786- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282712- 109636
- 32603
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet117530